Negocjacje w ZZL - orientacje: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 37: Linia 37:
| - zgłoszenia samoistne,
| - zgłoszenia samoistne,
* ogłoszenia w prasie,
* ogłoszenia w prasie,
* rekomendacje znajomych i krewnych
* [[rekomendacje]] znajomych i krewnych
| - [[rekrutacja]] poprzez [[agencja pośrednictwa pracy|agencje doradztwa personalnego]],
| - [[rekrutacja]] poprzez [[agencja pośrednictwa pracy|agencje doradztwa personalnego]],
* targi pracy,
* [[targi]] pracy,
* ogłoszenia w Internecie,
* ogłoszenia w Internecie,
* [[leasing pracowniczy]]
* [[leasing pracowniczy]]
Linia 58: Linia 58:
|-
|-
| '''3.'''
| '''3.'''
| '''Rozwój '''
| '''[[Rozwój]] '''


'''personelu'''
'''personelu'''
Linia 81: Linia 81:
'''pracy'''
'''pracy'''
| - [[czas pracy|stałe godziny pracy]],
| - [[czas pracy|stałe godziny pracy]],
* pasywne formy [[partycypacja pracowników w zarządzaniu|partycypacji]]: prawo pracowników do otrzymywania [[informacja|informacji]], prawo pracowników do wypowiadania się,
* pasywne formy [[partycypacja pracowników w zarządzaniu|partycypacji]]: [[prawo]] pracowników do otrzymywania [[informacja|informacji]], prawo pracowników do wypowiadania się,
* tradycyjny obieg dokumentacji;  
* tradycyjny obieg dokumentacji;  
| - elastyczny czas pracy (ruchomy czas pracy, kafeterie, [[praca w domu]], podział czasu pracy - ''[[job sharing]]''),
| - elastyczny [[czas pracy]] ([[ruchomy czas pracy]], kafeterie, [[praca w domu]], podział czasu pracy - ''[[job sharing]]''),
* aktywne formy partycypacji: prawo pracowników do zgłaszania Veta, prawo pracowników do zgłaszania propozycji,
* aktywne formy partycypacji: prawo pracowników do zgłaszania Veta, prawo pracowników do zgłaszania propozycji,


Linia 96: Linia 96:


'''personelu'''
'''personelu'''
| - zwykły zapis,
| - zwykły [[zapis]],
* technika wydarzeń krytycznych,
* [[technika]] wydarzeń krytycznych,
* porównanie ze standardami,
* porównanie ze standardami,
* [[Metoda rangowania|ranking]],
* [[Metoda rangowania|ranking]],
Linia 104: Linia 104:
* skale kwalifikacyjne,
* skale kwalifikacyjne,
* arkusze oceniania,
* arkusze oceniania,
| - portfolio personalne,
| - [[portfolio]] personalne,
* listy kontrolne,
* listy kontrolne,
* [[model 360 stopni]],
* [[model 360 stopni]],
* [[zarządzanie przez cele]],
* [[zarządzanie przez cele]],
* [[zarządzanie przez wyniki]],
* [[zarządzanie przez wyniki]],
* model ''[[Assessment center]]''
* [[model]] ''[[Assessment center]]''


|-
|-
| '''6. '''
| '''6. '''
| '''Derekrutacja '''
| '''[[Derekrutacja]] '''


'''personelu'''
'''personelu'''
| - ograniczanie ilości [[godziny nadliczbowe|godzin nadliczbowych]],
| - ograniczanie ilości [[godziny nadliczbowe|godzin nadliczbowych]],
* praca w niepełnym wymiarze czasu pracy,
* [[praca]] w niepełnym wymiarze czasu pracy,
* zwolnienia wymuszone,
* zwolnienia wymuszone,
* blokada przyjęć,
* blokada przyjęć,
Linia 124: Linia 124:
| - wypowiedzenie umów ''leasingowych,''
| - wypowiedzenie umów ''leasingowych,''
* programy ''[[outplacement]]owe,''
* programy ''[[outplacement]]owe,''
* zmiana kwalifikacji ([[szkolenie personelu|szkolenia]], strukturyzacja pracy),
* [[zmiana]] kwalifikacji ([[szkolenie personelu|szkolenia]], strukturyzacja pracy),
* ''lay off workers'' (czasowe zwolnienie pracowników),
* ''lay off workers'' (czasowe [[zwolnienie]] pracowników),
* ''[[downsizing]]'' (ograniczanie działalności firmy i redukcja zatrudnienia przy jednoczesnym usprawnieniu funkcjonowania firmy przez np. zmianę metod pracy, [[struktura organizacyjna|struktury organizacyjnej]], sposobu komunikowania się).
* ''[[downsizing]]'' (ograniczanie działalności firmy i redukcja zatrudnienia przy jednoczesnym usprawnieniu funkcjonowania firmy przez np. zmianę metod pracy, [[struktura organizacyjna|struktury organizacyjnej]], sposobu komunikowania się).


Linia 131: Linia 131:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2000.
* Armstrong M., [[Zarządzanie]] zasobami ludzkimi, Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2000.
* Dąbrowski P.J., Praktyczna teoria negocjacji, Sorbog, Warszawa 1991.
* Dąbrowski P.J., Praktyczna teoria negocjacji, Sorbog, Warszawa 1991.
* Fisher R., Ury W., Patton B., Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, PWE, Warszawa 2000.  
* Fisher R., Ury W., Patton B., Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, PWE, Warszawa 2000.  
* Jurkowski R., Negocjacje zbiorowe. Kiedy, o czym i jak rozmawia pracodawca z przedstawicielstwem pracowników, Difin, Warszawa 2000.  
* Jurkowski R., [[Negocjacje]] zbiorowe. Kiedy, o czym i jak rozmawia [[pracodawca]] z przedstawicielstwem pracowników, Difin, Warszawa 2000.  
* Listwan T., Zarządzanie kadrami, C.H. Beck, Warszawa 2002.
* Listwan T., Zarządzanie kadrami, C.H. Beck, Warszawa 2002.
* Nęcki Z., Negocjacje w biznesie, Antykwa, Kraków 2003.  
* Nęcki Z., Negocjacje w biznesie, Antykwa, Kraków 2003.  
* Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Zarys problematyki i metod, Antykwa, Kraków 1998.
* Pocztowski A., [[Zarządzanie zasobami ludzkimi]]. Zarys problematyki i metod, Antykwa, Kraków 1998.
* Stabryła A., Podstawy zarządzanie firmą. Modele, metody, praktyka, Antykwa, Kraków - Kluczbork, 1997.
* Stabryła A., Podstawy zarządzanie firmą. [[Modele]], metody, praktyka, Antykwa, Kraków - Kluczbork, 1997.
* Stoner J.A.F., Wankel Ch., Kierowanie, PWE, Warszawa 1992
* Stoner J.A.F., Wankel Ch., [[Kierowanie]], PWE, Warszawa 1992
* Winch A., Winch S., Techniki sprzedaży i negocjacji, Diffin, Warszawa 1998.
* Winch A., Winch S., [[Techniki sprzedaży]] i negocjacji, Diffin, Warszawa 1998.
* Zbiegień-Maciąg L., Marketing personalny. Czyli jak zarządzać pracownikami w firmie, Business Press, Warszawa 1996.
* Zbiegień-Maciąg L., [[Marketing]] personalny. Czyli jak zarządzać pracownikami w firmie, Business Press, Warszawa 1996.


{{a|[[Andrzej Kozina]], Małgorzata Tyrańska}}
{{a|[[Andrzej Kozina]], Małgorzata Tyrańska}}
[[Kategoria:Negocjacje]]
[[Kategoria:Negocjacje]]
<!--[[en:negotiations and HRM - orientations]]-->
<!--[[en:negotiations and HRM - orientations]]-->

Wersja z 21:41, 20 maj 2020

Negocjacje w ZZL - orientacje
Polecane artykuły


L.p.
Funkcje ZZL
Orientacje
Zachowawcza
Innowacyjna
1. Rekrutacja

personelu

- zgłoszenia samoistne, - rekrutacja poprzez agencje doradztwa personalnego,
2. Wynagradzanie pracowników - tradycyjne metody wartościowania pracy,
  • stosowanie zasady kształtowania wysokości wynagrodzeń wg wkładu pracy,
  • stosowanie zasady kształtowania wysokości wynagrodzeń wg efektów,
  • stosowanie zasady kształtowania wysokości wynagrodzeń wg potrzeb,
- zakładowe-analityczno - punktowe metody wartościowania pracy,
  • postanowienia umów kontraktowych,
  • stosowanie zasady kształtowania wysokości wynagrodzeń według wartości rynkowej stanowiska pracy,
  • stosowanie zasady kształtowania wysokości wynagrodzeń według kompetencji
  • analiza efektywności wynagrodzeń,
3. Rozwój

personelu

- wykłady, konferencje, seminaria, studia, - instruktaż zaprogramowany,
4. Kształtowanie

warunków

i stosunków

pracy

- stałe godziny pracy,
  • pasywne formy partycypacji: prawo pracowników do otrzymywania informacji, prawo pracowników do wypowiadania się,
  • tradycyjny obieg dokumentacji;
- elastyczny czas pracy (ruchomy czas pracy, kafeterie, praca w domu, podział czasu pracy - job sharing),
  • aktywne formy partycypacji: prawo pracowników do zgłaszania Veta, prawo pracowników do zgłaszania propozycji,

prawo pracowników do decydowania,

grupowe i zespołowe formy organizacji prac,

5. Ocenianie

personelu

- zwykły zapis, - portfolio personalne,
6. Derekrutacja

personelu

- ograniczanie ilości godzin nadliczbowych,
  • praca w niepełnym wymiarze czasu pracy,
  • zwolnienia wymuszone,
  • blokada przyjęć,
  • nie przedłużanie umów na czas określony,
  • przemieszczenia poziome i pionowe pracowników.
- wypowiedzenie umów leasingowych,

Bibliografia

  • Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2000.
  • Dąbrowski P.J., Praktyczna teoria negocjacji, Sorbog, Warszawa 1991.
  • Fisher R., Ury W., Patton B., Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, PWE, Warszawa 2000.
  • Jurkowski R., Negocjacje zbiorowe. Kiedy, o czym i jak rozmawia pracodawca z przedstawicielstwem pracowników, Difin, Warszawa 2000.
  • Listwan T., Zarządzanie kadrami, C.H. Beck, Warszawa 2002.
  • Nęcki Z., Negocjacje w biznesie, Antykwa, Kraków 2003.
  • Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Zarys problematyki i metod, Antykwa, Kraków 1998.
  • Stabryła A., Podstawy zarządzanie firmą. Modele, metody, praktyka, Antykwa, Kraków - Kluczbork, 1997.
  • Stoner J.A.F., Wankel Ch., Kierowanie, PWE, Warszawa 1992
  • Winch A., Winch S., Techniki sprzedaży i negocjacji, Diffin, Warszawa 1998.
  • Zbiegień-Maciąg L., Marketing personalny. Czyli jak zarządzać pracownikami w firmie, Business Press, Warszawa 1996.

Autor: Andrzej Kozina, Małgorzata Tyrańska