Dostawca: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
mNie podano opisu zmian
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


'''Dostawca''' - jest to podmiot, [[organizacja]], który ma za [[zadanie]] [[transport|dotransportować]] określone dobra odpowiednim odbiorcom, objęty umową zawartą z odbiorcą [[towar]]ów. Dostawcą może być [[producent]], [[dystrybutor]], [[usługodawca]]. Działa on, jako [[pracownik]] tej [[firma|firmy]] lub jako jednostka bezpośrednio z nią niezwiązana. W tym drugim przypadku mamy do czynienia z dostawcą zewnętrznym.


Często firmy obowiązkiem dostarczania [[zasób|zasobów]] do [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]] obciążają więcej niż jednego dostawcę. Podczas gdy [[firma]] kupuje całość pewnego zasobu od jednego dostawcy, istnieje duże [[ryzyko]] w przypadku awarii, wyjścia z [[rynek|rynku]], [[strajk]]u. Firma jest wtedy mocno uzależniona od tego dostawcy, ale może tez liczyć na [[negocjacje]] lepszych [[cena|cen]], dzięki wysokim zamówieniom. Korzystanie z [[usługa|usług]] wielu dostawców sprawia, że można czuć się bezpieczniej.


'''Dostawca''' - jest to podmiot, [[organizacja]], który ma za [[zadanie]] [[transport|dotransportować]] określone dobra odpowiednim odbiorcom, objęty umową zawartą z odbiorcą [[towar]]ów. Dostawcą może być [[producent]], [[dystrybutor]], [[usługodawca]]. Działa on, jako [[pracownik]] tej [[firma|firmy]] lub jako jednostka bezpośrednio z nią niezwiązana. W tym drugim przypadku mamy do czynienia z dostawcą zewnętrznym.  
Dostawca stanowią bardzo ważne ogniwo w całościowym systemie dostarczania klientowi wartości przez firmę, ponieważ udostępniają [[zasoby]] niezbędne do wytworzenia usług i [[towarów]]. Problemy z dostawcami mogą w poważny sposób wpłynąć na działania marketingowe. Menadżerowie do spraw marketingu muszą bacznie przyglądać się kosztom dostaw oraz dostępności produktów.


Często firmy obowiązkiem dostarczania [[zasób|zasobów]] do [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]] obciążają więcej niż jednego dostawcę. Podczas gdy [[firma]] kupuje całość pewnego zasobu od jednego dostawcy, istnieje duże [[ryzyko]] w przypadku awarii, wyjścia z [[rynek|rynku]], [[strajk]]u. Firma jest wtedy mocno uzależniona od tego dostawcy, ale może tez liczyć na [[negocjacje]] lepszych [[cena|cen]], dzięki wysokim zamówieniom. Korzystanie z [[usługa|usług]] wielu dostawców sprawia, że można czuć się bezpieczniej.
<google>ban728t</google>


Dostawca stanowią bardzo ważne ogniwo w całościowym systemie dostarczania klientowi wartości przez firmę, ponieważ udostępniają [[zasoby]] niezbędne do wytworzenia usług i [[towarów]]. Problemy z dostawcami mogą w poważny sposób wpłynąć na działania marketingowe. Menadżerowie do spraw marketingu muszą bacznie przyglądać się kosztom dostaw oraz dostępności produktów.
 
<google>ban728t</google>
 
==Rodzaje dostawców==
==Rodzaje dostawców==
*dostawcy surowców, materiałów, towarów i innych dóbr
*dostawcy surowców, materiałów, towarów i innych dóbr
Linia 31: Linia 29:


==Kryteria wyboru dostawców==
==Kryteria wyboru dostawców==
*Kondycja finansowa  
*Kondycja finansowa
*[[Jakość]]
*[[Jakość]]
*[[Potencjał]]
*[[Potencjał]]
*[[Niezawodność]]
*[[Niezawodność]]
*Lokalizacja dostawcy  
*Lokalizacja dostawcy
*[[Cena]]
*[[Cena]]
*Cechy niekwantyfikowane
*Cechy niekwantyfikowane
Linia 49: Linia 47:
'''Lokalizacja dostawcy''' - lokalni dostawcy są w stanie zrealizować pilne zamówienia oraz krótsze dostawy produktów, jednak dostawcy w większej odległości mają często niższa cenę produktu
'''Lokalizacja dostawcy''' - lokalni dostawcy są w stanie zrealizować pilne zamówienia oraz krótsze dostawy produktów, jednak dostawcy w większej odległości mają często niższa cenę produktu


'''Cena''' - chęć do obniżenia kwoty produktu przez redukcje kosztów u dostawcy  
'''Cena''' - chęć do obniżenia kwoty produktu przez redukcje kosztów u dostawcy


'''Cechy niekwantyfikowane''' - prawidłowej [[opakowanie]] materiałów, możliwość usług serwisowych,  
'''Cechy niekwantyfikowane''' - prawidłowej [[opakowanie]] materiałów, możliwość usług serwisowych,


Wybór dostawców należy dokonać bardzo przemyślanie i starannie, ponieważ jest to bardzo poważna [[decyzja]] od której zależy [[sukces]] i rozkwit naszego przedsiębiorstwa. Do pozostałych kryteriów wyboru dostawcy można zaliczyć: [[ubezpieczenie]] dostawy, warunki płatności za towar, termin dostaw, opinia na temat danego dostawcy wśród innych dostawców, [[innowacyjność]], [[komunikacja]] z dostawcą.
Wybór dostawców należy dokonać bardzo przemyślanie i starannie, ponieważ jest to bardzo poważna [[decyzja]] od której zależy [[sukces]] i rozkwit naszego przedsiębiorstwa. Do pozostałych kryteriów wyboru dostawcy można zaliczyć: [[ubezpieczenie]] dostawy, warunki płatności za towar, termin dostaw, opinia na temat danego dostawcy wśród innych dostawców, [[innowacyjność]], [[komunikacja]] z dostawcą.


==Sieci dostaw==
==Sieci dostaw==
Dostawca odgrywa bardzo istotną rolę w tzw. sieci dostaw , która składa się z wielu [[łańcuch dostaw|łańcuchów]], stanowiących powiązanie między organizacjami. Podmioty te współpracują ze sobą w [[proces zaopatrzenia|procesie zaopatrzenia]], podczas przepływu [[produkt]]ów, gotówki i informacji w celu osiągnięcia dodatkowych sukcesów rynkowych i korzyści. Coraz bardziej złożone [[potrzeby]] i wymagania [[klient]]ów, rozrost [[konkurencja|konkurencji]] wpływają w dużym stopniu na [[rozwój]] i zmiany w [[zarządzanie|zarządzaniu]] tym [[System logistyczny przedsiębiorstwa|systemem logistycznym]], dlatego [[partnerstwo]] między dostawcami i odbiorcami jest tak istotne.  
Dostawca odgrywa bardzo istotną rolę w tzw. sieci dostaw , która składa się z wielu [[łańcuch dostaw|łańcuchów]], stanowiących powiązanie między organizacjami. Podmioty te współpracują ze sobą w [[proces zaopatrzenia|procesie zaopatrzenia]], podczas przepływu [[produkt]]ów, gotówki i informacji w celu osiągnięcia dodatkowych sukcesów rynkowych i korzyści. Coraz bardziej złożone [[potrzeby]] i wymagania [[klient]]ów, rozrost [[konkurencja|konkurencji]] wpływają w dużym stopniu na [[rozwój]] i zmiany w [[zarządzanie|zarządzaniu]] tym [[System logistyczny przedsiębiorstwa|systemem logistycznym]], dlatego [[partnerstwo]] między dostawcami i odbiorcami jest tak istotne.


==Łańcuch dostaw==
==Łańcuch dostaw==
Łańcuchem dostaw są przedsiębiorstwa współpracujące ze sobą w celu sprzedaży towaru czyli zaspokojenie potrzeb klienta ostatecznego. Łańcuch składa się z ogniwa początkowego, ogniw pośrednich i ogniwa końcowego (w niektórych przypadkach ogniwa pośrednie są dla jednych dostawcami a dla innych odbiorcami). Ogniwa łańcucha dostaw przyjmują [[odpowiedzialność]] za [[proces]] życia towaru , zaczynając od źródeł uzyskiwania surowców oraz materiałów przez ich przeistaczania i montowanie, dystrybucje i [[sprzedaż]] produktów.
Łańcuchem dostaw są przedsiębiorstwa współpracujące ze sobą w celu sprzedaży towaru czyli zaspokojenie potrzeb klienta ostatecznego. Łańcuch składa się z ogniwa początkowego, ogniw pośrednich i ogniwa końcowego (w niektórych przypadkach ogniwa pośrednie są dla jednych dostawcami a dla innych odbiorcami). Ogniwa łańcucha dostaw przyjmują [[odpowiedzialność]] za [[proces]] życia towaru , zaczynając od źródeł uzyskiwania surowców oraz materiałów przez ich przeistaczania i montowanie, dystrybucje i [[sprzedaż]] produktów.


Przedsiębiorstwa formułują łańcuch i próbują nim zarządzać aby w jak najmniejszym stopniu zmniejszyć [[koszty]] działalności swojego przedsiębiorstwa ale także i swoich partnerów. Największym powodem tworzenie łańcuchów dostaw w przedsiębiorstwach są koszty przepływu dóbr i informacji. Także celem jest skrócenie czasu realizacji zamówień. Przedsiębiorstwa zarządzające łańcuchem liczą przede wszystkim na [[oszczędności]] oraz zwiększenie wydajności.  
Przedsiębiorstwa formułują łańcuch i próbują nim zarządzać aby w jak najmniejszym stopniu zmniejszyć [[koszty]] działalności swojego przedsiębiorstwa ale także i swoich partnerów. Największym powodem tworzenie łańcuchów dostaw w przedsiębiorstwach są koszty przepływu dóbr i informacji. Także celem jest skrócenie czasu realizacji zamówień. Przedsiębiorstwa zarządzające łańcuchem liczą przede wszystkim na [[oszczędności]] oraz zwiększenie wydajności.


==Proces podejmowania decyzji zakupu==
==Proces podejmowania decyzji zakupu==
Dostawcy są również bardzo dokładnie analizowani w procesie zakupów. Po starannej identyfikacji potrzeby [[konsument|konsumenci]] przystępują do poszukiwania potencjalnych dostawców. W tym okresie istotne są działania [[definicja marketingu|marketingowe]], dobre zareklamowanie się przez dostawców. Następnie konsumenci dokonują oceny według odpowiednich kryteriów i wybierają z ich punktu widzenia najlepszą ofertę. Po realizacji zakupu, zamówienia przychodzi czas na ocenę, która może zadecydować o dalszej współpracy lub rezygnacji z aktualnego dostawcy.  
Dostawcy są również bardzo dokładnie analizowani w procesie zakupów. Po starannej identyfikacji potrzeby [[konsument|konsumenci]] przystępują do poszukiwania potencjalnych dostawców. W tym okresie istotne są działania [[definicja marketingu|marketingowe]], dobre zareklamowanie się przez dostawców. Następnie konsumenci dokonują oceny według odpowiednich kryteriów i wybierają z ich punktu widzenia najlepszą ofertę. Po realizacji zakupu, zamówienia przychodzi czas na ocenę, która może zadecydować o dalszej współpracy lub rezygnacji z aktualnego dostawcy.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Ciesielski Marek, ''Logistyka w biznesie'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2006 s. 149-205
* Griffin, Ricky W. ''Podstawy zarządzania organizacjami'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001 str. 111-112
* Griffin, Ricky W. ''Podstawy zarządzania organizacjami'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001 str. 111-112
* Ciesielski Marek, ''[[Logistyka]] w biznesie'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2006 s. 149-205
* Żurawik Barbara, Żurawik Wojciech, ''[[Zarządzanie]] marketingiem w przedsiębiorstwie'', Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1996, str. 198-202
* Kotler P., Armstrong G., (2016), ''[[Marketing]]'', Gab, Warszawa 
* Mroczko F., (2016), ''Logistyka'', Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych
* Grzybowska K., (2010), ''Podstawy logistyki'', Difin, Warszawa
* Grzybowska K., (2010), ''Podstawy logistyki'', Difin, Warszawa
* Nowakowski T., Werbińska-Wojciechowska S., (2012), [http://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/logistyka/item/download/77586_0c16f5c8f8e0ffd87fd1e5449301cf5c#page=4 Logistyka], "Porównanie metod oceny i wyboru dostawców w przedsiębiorstwie- Case Study", Politechnika Wrocławska
* Kotler P., Armstrong G., (2016), ''Marketing'', Gab, Warszawa
* Świerczek A., (2007), [http://www.logistyka.net.pl/images/articles/5124/L2007-1s74.pdf#page=2 Kształtowanie relacji interorganizacyjnych w łańcuchach dostaw], "Od łańcuchów dostaw do sieci dostaw", Katowice
* Mroczko F., (2016), ''Logistyka'', Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych
 
* Nowakowski T., Werbińska-Wojciechowska S., (2012), [https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/logistyka/item/download/77586_0c16f5c8f8e0ffd87fd1e5449301cf5c#page=4 Logistyka], "Porównanie metod oceny i wyboru dostawców w przedsiębiorstwie- Case Study", Politechnika Wrocławska
* Świerczek A., (2007), [https://www.logistyka.net.pl/images/articles/5124/L2007-1s74.pdf#page=2 Kształtowanie relacji interorganizacyjnych w łańcuchach dostaw], "Od łańcuchów dostaw do sieci dostaw", Katowice
* Żurawik Barbara, Żurawik Wojciech, ''Zarządzanie marketingiem w przedsiębiorstwie'', Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1996, str. 198-202
</noautolinks>


{{a|Anna Samel, Natalia Dobranowska}}
{{a|Anna Samel, Natalia Dobranowska}}

Wersja z 12:21, 29 paź 2023

Dostawca
Polecane artykuły

Dostawca - jest to podmiot, organizacja, który ma za zadanie dotransportować określone dobra odpowiednim odbiorcom, objęty umową zawartą z odbiorcą towarów. Dostawcą może być producent, dystrybutor, usługodawca. Działa on, jako pracownik tej firmy lub jako jednostka bezpośrednio z nią niezwiązana. W tym drugim przypadku mamy do czynienia z dostawcą zewnętrznym.

Często firmy obowiązkiem dostarczania zasobów do przedsiębiorstwa obciążają więcej niż jednego dostawcę. Podczas gdy firma kupuje całość pewnego zasobu od jednego dostawcy, istnieje duże ryzyko w przypadku awarii, wyjścia z rynku, strajku. Firma jest wtedy mocno uzależniona od tego dostawcy, ale może tez liczyć na negocjacje lepszych cen, dzięki wysokim zamówieniom. Korzystanie z usług wielu dostawców sprawia, że można czuć się bezpieczniej.

Dostawca stanowią bardzo ważne ogniwo w całościowym systemie dostarczania klientowi wartości przez firmę, ponieważ udostępniają zasoby niezbędne do wytworzenia usług i towarów. Problemy z dostawcami mogą w poważny sposób wpłynąć na działania marketingowe. Menadżerowie do spraw marketingu muszą bacznie przyglądać się kosztom dostaw oraz dostępności produktów.

Rodzaje dostawców

Kryteria wyboru dostawców

Kondycja finansowa - jedno z najważniejszych kryteriów gdyż sytuacja finansowa powinna być stabilna aby współpraca była długoterminowa i bezproblemowa

Jakość - spełniania wszelkich wymagań wobec towaru ( właściwości fizyczne i chemiczne, projekt, łatwa naprawa, bezproblemowe użytkowanie produktu, właściwości techniczne

Potencjał - organizacja, umiejętności techniczne, zdolności zarządcze i produkcyjne. Umiejętność systematycznej obsługi w długim okresie współpracy oraz możliwość dostarczania materiałów

Niezawodność - bezproblemowe dostarczanie produktu i regularne we właściwej ilości. Zdolność do idealnie dobranej ilości materiału, gwarancja na nabyty produkt i możliwość reklamacji

Lokalizacja dostawcy - lokalni dostawcy są w stanie zrealizować pilne zamówienia oraz krótsze dostawy produktów, jednak dostawcy w większej odległości mają często niższa cenę produktu

Cena - chęć do obniżenia kwoty produktu przez redukcje kosztów u dostawcy

Cechy niekwantyfikowane - prawidłowej opakowanie materiałów, możliwość usług serwisowych,

Wybór dostawców należy dokonać bardzo przemyślanie i starannie, ponieważ jest to bardzo poważna decyzja od której zależy sukces i rozkwit naszego przedsiębiorstwa. Do pozostałych kryteriów wyboru dostawcy można zaliczyć: ubezpieczenie dostawy, warunki płatności za towar, termin dostaw, opinia na temat danego dostawcy wśród innych dostawców, innowacyjność, komunikacja z dostawcą.

Sieci dostaw

Dostawca odgrywa bardzo istotną rolę w tzw. sieci dostaw , która składa się z wielu łańcuchów, stanowiących powiązanie między organizacjami. Podmioty te współpracują ze sobą w procesie zaopatrzenia, podczas przepływu produktów, gotówki i informacji w celu osiągnięcia dodatkowych sukcesów rynkowych i korzyści. Coraz bardziej złożone potrzeby i wymagania klientów, rozrost konkurencji wpływają w dużym stopniu na rozwój i zmiany w zarządzaniu tym systemem logistycznym, dlatego partnerstwo między dostawcami i odbiorcami jest tak istotne.

Łańcuch dostaw

Łańcuchem dostaw są przedsiębiorstwa współpracujące ze sobą w celu sprzedaży towaru czyli zaspokojenie potrzeb klienta ostatecznego. Łańcuch składa się z ogniwa początkowego, ogniw pośrednich i ogniwa końcowego (w niektórych przypadkach ogniwa pośrednie są dla jednych dostawcami a dla innych odbiorcami). Ogniwa łańcucha dostaw przyjmują odpowiedzialność za proces życia towaru , zaczynając od źródeł uzyskiwania surowców oraz materiałów przez ich przeistaczania i montowanie, dystrybucje i sprzedaż produktów.

Przedsiębiorstwa formułują łańcuch i próbują nim zarządzać aby w jak najmniejszym stopniu zmniejszyć koszty działalności swojego przedsiębiorstwa ale także i swoich partnerów. Największym powodem tworzenie łańcuchów dostaw w przedsiębiorstwach są koszty przepływu dóbr i informacji. Także celem jest skrócenie czasu realizacji zamówień. Przedsiębiorstwa zarządzające łańcuchem liczą przede wszystkim na oszczędności oraz zwiększenie wydajności.

Proces podejmowania decyzji zakupu

Dostawcy są również bardzo dokładnie analizowani w procesie zakupów. Po starannej identyfikacji potrzeby konsumenci przystępują do poszukiwania potencjalnych dostawców. W tym okresie istotne są działania marketingowe, dobre zareklamowanie się przez dostawców. Następnie konsumenci dokonują oceny według odpowiednich kryteriów i wybierają z ich punktu widzenia najlepszą ofertę. Po realizacji zakupu, zamówienia przychodzi czas na ocenę, która może zadecydować o dalszej współpracy lub rezygnacji z aktualnego dostawcy.

Bibliografia

  • Ciesielski Marek, Logistyka w biznesie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2006 s. 149-205
  • Griffin, Ricky W. Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001 str. 111-112
  • Grzybowska K., (2010), Podstawy logistyki, Difin, Warszawa
  • Kotler P., Armstrong G., (2016), Marketing, Gab, Warszawa
  • Mroczko F., (2016), Logistyka, Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych
  • Nowakowski T., Werbińska-Wojciechowska S., (2012), Logistyka, "Porównanie metod oceny i wyboru dostawców w przedsiębiorstwie- Case Study", Politechnika Wrocławska
  • Świerczek A., (2007), Kształtowanie relacji interorganizacyjnych w łańcuchach dostaw, "Od łańcuchów dostaw do sieci dostaw", Katowice
  • Żurawik Barbara, Żurawik Wojciech, Zarządzanie marketingiem w przedsiębiorstwie, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1996, str. 198-202


Autor: Anna Samel, Natalia Dobranowska