Plan szkoleń: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''[[Plan]] szkoleń''' to porządek czynności przewidzianych do wykonania, zawierający skuteczne środki do efektywnej realizacji szkoleń.
|list1=
<ul>
<li>[[Assessment center]]</li>
<li>[[Metody szkoleń]]</li>
<li>[[Efektywność szkoleń]]</li>
<li>[[Szkolenie zawodowe]]</li>
<li>[[Ścieżka kariery]]</li>
<li>[[Ocenianie pracowników]]</li>
<li>[[Coaching]]</li>
<li>[[Plan kadrowy - rodzaje]]</li>
<li>[[Selekcja]]</li>
</ul>
}}


W [[Zarządzanie zasobami ludzkimi|zarządzaniu zasobami ludzkimi]] szkolenie rozumiane jest jako pewien element [[System|systemu]] kadrowego, skierowany na utrzymanie i poprawę efektywności [[Pracownik|pracowników]] w [[Firma|firmie]]. Jest zatem [[Proces|procesem]] ukierunkowanym na uzyskanie przez uczestników nowych [[umiejętności]] i zmianę ich zachowań. [[Zmiana]] ta ma umożliwić osiągnięcie ustalonych [[Cele|celów]] i zakładanych wyników. Aby można było uzyskać właściwy efekt, [[Plan|plan]] szkolenia wymaga odpowiedniego przygotowania (Czchowska-Świtaj T., 2004, s. 60)
 
'''Plan szkoleń''' to porządek czynności przewidzianych do wykonania, zawierający skuteczne środki do efektywnej realizacji szkoleń.
Podczas przygotowywania szkolenia jedną z najistotniejszych spraw jest rozpoznanie zarówno potrzeb osób uczestniczących w szkoleniu jak i potrzeb [[Firma|firmy]], w której osoby te pracują. Zdobycie takich [[Informacja|informacji]] jest niezbędne, aby przeprowadzane szkolenie było odpowiednie dla jego uczestników, [[Firma|firmy]] oraz zorganizowane na właściwą skalę. Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych potwierdza problem lub zaprzecza jego istnieniu, zapewnia efektywny przebieg szkolenia oraz zmniejsza [[Koszty|koszty]] dzięki podjęciu właściwych działań. (Rae L., 2015, s. 13, 16)
 
W [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwie]] często jest zatrudniona osoba, która zajmuje się realizacją polityki szkoleniowej. Sporządzanie każdego [[Plan|planu]] powinno być poprzedzone rozmowami z [[Kierownik|kierownikami]] poszczególnych działów. [[Pracownik|Pracownik]] ds. szkoleń ma za zadanie ustalić, które ze zgłaszanych przez [[Kierownik|kierowników]] problemów można rozwiązać za pomocą programu szkolenia.
 
[[Informacja|Informacje]] tego rodzaju uzyskuje on z:
* analizy okresowych [[ocena pracowników|ocen pracowników]],
* analizy [[opis stanowiska pracy|opisu stanowiska pracy]] i określenia [[profil kwalifikacyjny stanowiska|standardów kwalifikacyjnych]],
* obserwacji [[Pracownik|pracowników]], [[Wywiad|wywiadów]] z nimi,
* analizy [[Dokumentacja personalna|dokumentacji personalnej]] dotyczącej wypadków przy pracy,
* analizy [[Plan|planów]] strategicznych [[Organizacja|organizacji]]. (A. Szałkowski, 2002, s. 56)
 
==TL;DR==
Artykuł omawia planowanie szkoleń w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Przedstawione są etapy rozpoznania i analizy potrzeb szkoleniowych oraz etapy planowania szkolenia. W artykule omówiono również metody szkolenia oraz przykładowy plan szkolenia na temat coachingu i doradztwa. Wartościowe narzędzia badawcze do zbierania potrzeb szkoleniowych to m.in. ankieta, wywiad bezpośredni, wywiad zogniskowany, obserwacja, arkusz behawioralny i analiza stanowiska pracy.
 
<google>n</google>
 
==Etapy rozpoznania i analizy potrzeb szkoleniowych (RAPS)==
# Zgłoszenie problemu odnośnie [[Wydajność|wydajności]] pracy personelu lub podjęcie decyzji o wprowadzeniu nowych zadań i sprecyzowanie oczekiwań.
# Planowanie technik i [[Metoda|metod]] rozpoznania oraz analizy potrzeb.
# [[Ocena]] potrzeb wraz z opisem zadań i opisem [[Stanowisko pracy|stanowisk]].
# Ocena sytuacji w oparciu o wiedzę, umiejętności oraz postawy [[Pracownik|pracowników]]. W trakcie tego etapu '''RAPS''' zostaną ustalone oraz przeanalizowane wszelkie błędy i niedociągnięcia pracowników i ich niepoprawne zachowania.
# Porównanie wyników dotyczących etapów 1-3 z wynikami etapu 4 oraz dokonanie porównania obecnego stanu z założonym optymalnym wynikiem, co pozwoli na określenie luki szkoleniowej oraz ustalenie szkoleniowych potrzeb.
# Określenie celów szkoleniowych i treści programu na podstawie ustalonych [[Wymaganie, potrzeba, oczekiwanie|potrzeb]] szkoleniowych (Rae L., 2015, s. 26, 29)
 
==Etapy planowania szkolenia==
[[Planowanie]] szkolenia powinno składać się z następujących etapów:
* '''Określenie potrzeb szkoleniowych na poziomie analizy:'''
# [[Organizacja|organizacji]] - pozwala ona stwierdzić konieczność oraz możliwość dokonania szkolenia, uwzględnia między innymi [[Cele|cele]] [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]], krótkoterminowy [[Biznes plan|biznes plan]], wskaźniki efektywności, porównanie z [[Konkurencja|konkurencją]], umiejętności [[Pracownik|pracowników]] oraz długoterminowe perspektywy zmian w otoczeniu, które mogą nastąpić w ciągu kolejnych kilku lat;
# [[Stanowisko pracy|stanowiska pracy]] - zamierzenia bezpośrednich przełożonych co do rozwoju; wiąże się z gromadzeniem [[Dane|danych]] odnośnie określonego stanowiska lub grupy stanowisk, co pozwala określić jaką wiedzę oraz umiejętności powinien posiadać zajmujący je [[Pracownik|pracownik]];
# [[Pracownik|pracownika]] - indywidualne [[potrzeby]] oraz [[efektywność]] poszczególnych pracowników.
* '''Wyznaczenie [[Cele|celów]] nauczania i zadań szkoleniowych''' - określenie celów wymaga użycia myślenia z wyprzedzeniem, lecz efekty, które można dzięki temu osiągnąć, są warte poświęconego na to wysiłku i czasu. [[Cele]] stanowią szkielet konstrukcji [[Program|programu]], muszą być one jasno sprecyzowane. Każdy [[Cele|cel]] nauczania przekłada się na jedno [[zadanie]] lub kilka zadań. Nie należy umieszczać [[zbyt]] dużej ilości zadań w [[Program|programie]], należy oddzielić to co konieczne od tego, co można by ewentualnie zrobić.
* '''[[Projektowanie|Projektowanie]] ćwiczeń wprowadzających''' - pozwala na integrację uczestników szkolenia, ogólną ocenę grupy oraz pobudzenie aktywnej postawy oraz zaangażowanie uczestników w zajęcia.
* '''Przygotowanie przystępnej prezentacji''' - prezentacja może odegrać ważną rolę w [[Program|programie]] szkolenia, należy więc wprowadzić do niej elementy, które zachęcą słuchaczy do zaangażowania się w zajęcia i pomogą zrozumieć przekazywane im treści.
* '''Wykorzystanie [[Metoda|metod]] zastępujących prezentację''' - istnieje kilka [[Metoda|metod]] zastępujących prezentację. Można je zastosować nawet wtedy, gdy uczestnicy posiadają niewielką [[Wiedza|wiedzę]] na temat zagadnień, które są przedmiotem nauczania. '''[[Metoda|Metody]] te to między innymi:'''
# demonstracja
# naprowadzanie
# [[studium przypadku]]
# "zespoły badawcze"
# stymulowanie pytań
# "turniej"
# "puzzle"
* '''Uczenie się przez [[działanie]]''' - uczenie się poprzez praktykę jest naturalną drogą rozwijania umiejętności oraz pogłębia zrozumienie. Takie uczenie jest wskazane szczególnie wtedy, gdy chcemy osiągnąć '''behawioralne''' i '''afektywne cele nauczania'''. Pozwala na przećwiczenie stosowania nowych [[Procedura|procedur]]. '''Przykładowe [[Metoda|metody]] uczenia się przez działanie:'''
# odrywanie ról
# [[Obserwacja|obserwacja]]
# zadania pisemne
# realizacja [[Projekt|projektów]] z wykorzystaniem [[Metoda|metod]] uczenia się przez działanie
# gry i [[Symulacja|symulacje]]
# ćwiczenia rozwijające wyobraźnię.
* '''[[Projektowanie|Projektowanie]] ćwiczeń''' - w każdym ćwiczeniu można wyróżnić poszczególne elementy takie jak: [[Cele|cel]], [[Metoda|metodę]] oraz formę pracy. Decyzje odnośnie tego, co należy osiągnąć oraz w jaki sposób, wpływają na to, jaką postać będzie miało ćwiczenie.
* '''Realizacja programu szkolenia.'''
* '''Określenie [[Metoda|metod]] oceny skuteczności szkolenia''' - ocena tego typu powinna składać się z ocen cząstkowych uzyskiwanych na każdym z czterech następujących poziomów:
# '''reakcji''' - czyli jest to jakościowa ocena szkolenia przez uczestników. Oceniają oni szkolącego, [[jakość]] materiałów, [[przydatność]] zajęć, poziom merytoryczny trenerów. Pytani są oni czy szkolenie spełniło ich oczekiwania, jaki jest stopień zrozumienia programu. [[Informacje]] takie uzyskuje się na podstawie przeprowadzonych [[Wywiad|wywiadów]], [[Ankieta|ankiet]] oraz [[Obserwacja|obserwacji]] uczestników,
# '''nauki''' - ocenia się czy i w jakim stopniu uczestnik w wyniku odbytego szkolenia posiadł nowa wiedzę,
# '''zachowań''' - można to sprawdzić testując nabytą [[Wiedza|wiedzę]] i umiejętności w określonym czasie,
# '''[[Organizacja|organizacji]]''' - podstawowe pytanie czy szkolenie przyczyniło się do rozwoju [[Organizacja|organizacji]], czy było zgodne ze strategią. Ocena ta odbywa się na podstawie analizy punktu krytycznego, czyli tego, w którym [[Dochód|dochody]] zrównają się z [[Nakłady|nakładami]], oraz [[Metoda|metody]] kosztów i korzyści (Kostera M., Kownacki S., 2000, s. 434)
 
Kwestia ta jest omawiana w artykule '''[[Efektywność szkoleń|efektywność szkoleń]]'''.
 
==Metody szkolenia==
Można wyróżnić dwie podstawowe [[Metoda|metody]] szkolenia:
* '''Szkolenie na [[Stanowisko pracy|stanowisku pracy]] (on the job)''' - gdzie stosuje się, np.: rotacje na stanowisku pracy, [[udział]] w pracach projektowych" wzorowanie się itp.
* '''Szkolenie poza [[Stanowisko pracy|stanowiskiem pracy]] (off the job)''' - wykorzystuje się: wykład, analizę przypadków, [[Konferencja|konferencje]], seminaria, kursy na świeżym powietrzu, treningi wrażliwości, itd. Można tu mówić o '''szkoleniach wewnętrznych''' i '''zewnętrznych'''.
Bardziej rozwinięte omówienie metod znajduje się w artykule '''[[Metody szkoleń|metody szkoleń]]'''.
 
'''Wybór poszczególnych metod i technik zależy od:'''
* treści szkolenia,
* podmiotu szkolącego,
* podmiotu szkolonego,
* kosztu szkolenia,
* dotychczasowego szkolenia.
 
==Przykładowe metody zbierania potrzeb szkoleniowych==
Dział kadr przedsiębiorstwa ma do dyspozycji wiele narzędzi badawczych, które może wykorzystać, aby dokładnie określić [[zapotrzebowanie]] [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]] na umiejętności swojego personelu, oczekiwania [[Pracownik|pracowników]] oraz ich potrzeby. Do takich narzędzi zaliczają się:
* '''[[Ankieta|Ankieta]]''' - ze względu na swoją niedoskonałość [[Technika|technika]] ta służy niemal wyłącznie do poznania opinii, postaw, przekonań, a nie konkretnych faktów. Można ją wykorzystać do ustalenia pewnych wstępnych hipotez dotyczących potrzeb i uwarunkowań szkoleniowych.
* '''[[Wywiad|Wywiad]] bezpośredni''' - stosowany jest zamiennie z badaniem ankietowym. Ze względu na bliskość prowadzącego [[wywiad]] z osobą go udzielającą jest on niezawodny w poznawaniu opinii, pozwala sprecyzować odpowiedzi i wyjaśnić ewentualne niedopowiedzenia, czy nieprawidłowości. Wywiad bezpośredni pozwala na poznanie nastawienia oraz motywacji uczestników szkolenia.
* '''[[Wywiad|Wywiad]] zogniskowany''' - jako jedyny pozwala poznać naraz trzy [[Cele|cele]] klasycznego badania potrzeb i uwarunkowań szkoleniowych, a mianowicie: oczekiwania i nastawienie do szkolenie, relacje panujące w grupie oraz pozwala zmotywować uczestników do [[Udział|udziału]] w przyszłym szkoleniu.
* '''[[Obserwacja]]''' - dzięki niej można badać rzeczywistą [[skuteczność]] szkolenia, jednak należy zachować duże środki ostrożności by nie wpłynąć samą swoją obecnością na [[wynik]] [[Obserwacja|obserwacji]]. W planowaniu można wykorzystać wyniki poprzednich obserwacji.
* '''Arkusz behawioralny''' - dotyczy określonego stanowiska a nie konkretnych osób. [[Kierownik|Kierownik]] opisuje swoje oczekiwania wobec podwładnych oraz ich zachowań.
* '''Badanie socjometryczne''' - służy budowaniu zespołu, badaniu przepływu [[Informacja|informacji]].
* '''Ocena wyników''' - [[pomiar]] pracy każdego [[Pracownik|pracownika]] w odniesieniu do norm efektywności lub celów określonych dla jego stanowiska.
* '''Analiza potrzeb [[Stanowisko pracy|stanowiska pracy]]''' - można wyłonić kandydatów do szkolenia poprzez analizę wymaganych umiejętności na danym stanowisku do stanu faktycznego.
* '''Analiza [[Organizacja|organizacji]]''' - określenie przyczyn odchyleń organizacji w osiąganiu zamierzonych celów.


W [[Zarządzanie zasobami ludzkimi|zarządzaniu zasobami ludzkimi]] szkolenie rozumiane jest jako pewien element [[System|systemu]] kadrowego, skierowany na utrzymanie i poprawę efektywności [[Pracownik|pracowników]] w [[Firma|firmie]]. Jest zatem [[Proces|procesem]] ukierunkowanym na uzyskanie przez uczestników nowych umiejętności i zmianę ich zachowań. Zmiana ta ma umożliwić osiągnięcie ustalonych [[Cele|celów]] i zakładanych wyników. Aby można było uzyskać właściwy efekt, [[Plan|plan]] szkolenia wymaga odpowiedniego przygotowania. (Czchowska-Świtaj T., 2004, s. 60)
Podczas przygotowywania szkolenia jedną z najistotniejszych spraw jest rozpoznanie zarówno potrzeb osób uczestniczących w szkoleniu jak i potrzeb [[Firma|firmy]], w której osoby te pracują. Zdobycie takich [[Informacja|informacji]] jest niezbędne, aby przeprowadzane szkolenie było odpowiednie dla jego uczestników, [[Firma|firmy]] oraz zorganizowane na właściwą skalę. Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych potwierdza problem lub zaprzecza jego istnieniu, zapewnia efektywny przebieg szkolenia oraz zmniejsza [[Koszty|koszty]] dzięki podjęciu właściwych działań. (Rae L., 2015, s. 13, 16)
W [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwie]] często jest zatrudniona osoba, która zajmuje się realizacją polityki szkoleniowej. Sporządzanie każdego [[Plan|planu]] powinno być poprzedzone rozmowami z [[Kierownik|kierownikami]] poszczególnych działów. [[Pracownik|Pracownik]] ds. szkoleń ma za zadanie ustalić, które ze zgłaszanych przez [[Kierownik|kierowników]] problemów można rozwiązać za pomocą programu szkolenia.
[[Informacja|Informacje]] tego rodzaju uzyskuje on z:
* analizy okresowych [[ocena pracowników|ocen pracowników]],
* analizy [[opis stanowiska pracy|opisu stanowiska pracy]] i określenia [[profil kwalifikacyjny stanowiska|standardów kwalifikacyjnych]],
* obserwacji [[Pracownik|pracowników]], [[Wywiad|wywiadów]] z nimi,
* analizy [[Dokumentacja personalna|dokumentacji personalnej]] dotyczącej wypadków przy pracy,
* analizy [[Plan|planów]] strategicznych [[Organizacja|organizacji]]. (A. Szałkowski, 2002, s. 56)
==Etapy rozpoznania i analizy potrzeb szkoleniowych (RAPS)==
# Zgłoszenie problemu odnośnie [[Wydajność|wydajności]] pracy personelu lub podjęcie decyzji o wprowadzeniu nowych zadań i sprecyzowanie oczekiwań.
# Planowanie technik i [[Metoda|metod]] rozpoznania oraz analizy potrzeb.
# Ocena potrzeb wraz z opisem zadań i opisem [[Stanowisko pracy|stanowisk]].
# Ocena sytuacji w oparciu o wiedzę, umiejętności oraz postawy [[Pracownik|pracowników]]. W trakcie tego etapu '''RAPS''' zostaną ustalone oraz przeanalizowane wszelkie błędy i niedociągnięcia pracowników i ich niepoprawne zachowania.
# Porównanie wyników dotyczących etapów 1-3 z wynikami etapu 4 oraz dokonanie porównania obecnego stanu z założonym optymalnym wynikiem, co pozwoli na określenie luki szkoleniowej oraz ustalenie szkoleniowych potrzeb.
# Określenie celów szkoleniowych i treści programu na podstawie ustalonych [[Wymaganie, potrzeba, oczekiwanie|potrzeb]] szkoleniowych. (Rae L., 2015, s. 26, 29)
==Etapy planowania szkolenia==
[[Planowanie]] szkolenia powinno składać się z następujących etapów:
* '''Określenie potrzeb szkoleniowych na poziomie analizy:'''
# [[Organizacja|organizacji]] – pozwala ona stwierdzić konieczność oraz możliwość dokonania szkolenia, uwzględnia między innymi [[Cele|cele]] [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]], krótkoterminowy [[Biznes plan|biznes plan]], wskaźniki efektywności, porównanie z [[Konkurencja|konkurencją]], umiejętności [[Pracownik|pracowników]] oraz długoterminowe perspektywy zmian w otoczeniu, które mogą nastąpić w ciągu kolejnych kilku lat;
# [[Stanowisko pracy|stanowiska pracy]] - zamierzenia bezpośrednich przełożonych co do rozwoju; wiąże się z gromadzeniem [[Dane|danych]] odnośnie określonego stanowiska lub grupy stanowisk, co pozwala określić jaką wiedzę oraz umiejętności powinien posiadać zajmujący je [[Pracownik|pracownik]];
# [[Pracownik|pracownika]] - indywidualne potrzeby oraz efektywność poszczególnych pracowników.
* '''Wyznaczenie [[Cele|celów]] nauczania i zadań szkoleniowych''' - określenie celów wymaga użycia myślenia z wyprzedzeniem, lecz efekty, które można dzięki temu osiągnąć, są warte poświęconego na to wysiłku i czasu. Cele stanowią szkielet konstrukcji [[Program|programu]], muszą być one jasno sprecyzowane. Każdy [[Cele|cel]] nauczania przekłada się na jedno zadanie lub kilka zadań. Nie należy umieszczać zbyt dużej ilości zadań w [[Program|programie]], należy oddzielić to co konieczne od tego, co można by ewentualnie zrobić.
* '''[[Projektowanie|Projektowanie]] ćwiczeń wprowadzających''' - pozwala na integrację uczestników szkolenia, ogólną ocenę grupy oraz pobudzenie aktywnej postawy oraz zaangażowanie uczestników w zajęcia.
* '''Przygotowanie przystępnej prezentacji''' – prezentacja może odegrać ważną rolę w [[Program|programie]] szkolenia, należy więc wprowadzić do niej elementy, które zachęcą słuchaczy do zaangażowania się w zajęcia i pomogą zrozumieć przekazywane im treści.
* '''Wykorzystanie [[Metoda|metod]] zastępujących prezentację''' - istnieje kilka [[Metoda|metod]] zastępujących prezentację. Można je zastosować nawet wtedy, gdy uczestnicy posiadają niewielką [[Wiedza|wiedzę]] na temat zagadnień, które są przedmiotem nauczania. '''[[Metoda|Metody]] te to między innymi:'''
# demonstracja
# naprowadzanie
# studium przypadku
# "zespoły badawcze"
# stymulowanie pytań
# "turniej"
# "puzzle"
* '''Uczenie się przez działanie''' - uczenie się poprzez praktykę jest naturalną drogą rozwijania umiejętności oraz pogłębia zrozumienie. Takie uczenie jest wskazane szczególnie wtedy, gdy chcemy osiągnąć '''behawioralne''' i '''afektywne cele nauczania'''. Pozwala na przećwiczenie stosowania nowych [[Procedura|procedur]]. '''Przykładowe [[Metoda|metody]] uczenia się przez działanie:'''
# odrywanie ról
# [[Obserwacja|obserwacja]]
# zadania pisemne
# realizacja [[Projekt|projektów]] z wykorzystaniem [[Metoda|metod]] uczenia się przez działanie
# gry i [[Symulacja|symulacje]]
# ćwiczenia rozwijające wyobraźnię.
* '''[[Projektowanie|Projektowanie]] ćwiczeń''' - w każdym ćwiczeniu można wyróżnić poszczególne elementy takie jak: [[Cele|cel]], [[Metoda|metodę]] oraz formę pracy. Decyzje odnośnie tego, co należy osiągnąć oraz w jaki sposób, wpływają na to, jaką postać będzie miało ćwiczenie.
* '''Realizacja programu szkolenia.'''
* '''Określenie [[Metoda|metod]] oceny skuteczności szkolenia''' - ocena tego typu powinna składać się z ocen cząstkowych uzyskiwanych na każdym z czterech następujących poziomów:
# '''reakcji''' - czyli jest to jakościowa ocena szkolenia przez uczestników. Oceniają oni szkolącego, jakość materiałów, przydatność zajęć, poziom merytoryczny trenerów. Pytani są oni czy szkolenie spełniło ich oczekiwania, jaki jest stopień zrozumienia programu. Informacje takie uzyskuje się na podstawie przeprowadzonych [[Wywiad|wywiadów]], [[Ankieta|ankiet]] oraz [[Obserwacja|obserwacji]] uczestników,
# '''nauki''' - ocenia się czy i w jakim stopniu uczestnik w wyniku odbytego szkolenia posiadł nowa wiedzę,
# '''zachowań''' - można to sprawdzić testując nabytą [[Wiedza|wiedzę]] i umiejętności w określonym czasie,
# '''[[Organizacja|organizacji]]''' - podstawowe pytanie czy szkolenie przyczyniło się do rozwoju [[Organizacja|organizacji]], czy było zgodne ze strategią. Ocena ta odbywa się na podstawie analizy punktu krytycznego, czyli tego, w którym [[Dochód|dochody]] zrównają się z [[Nakłady|nakładami]], oraz [[Metoda|metody]] kosztów i korzyści. (Kostera M., Kownacki S., 2000, s. 434)
Kwestia ta jest omawiana w artykule '''[[Efektywność szkoleń|efektywność szkoleń]]'''.
==Metody szkolenia==
Można wyróżnić dwie podstawowe [[Metoda|metody]] szkolenia:
* '''Szkolenie na [[Stanowisko pracy|stanowisku pracy]] (on the job)'''- gdzie stosuje się, np.: rotacje na stanowisku pracy, udział w pracach projektowych" wzorowanie się itp.
* '''Szkolenie poza [[Stanowisko pracy|stanowiskiem pracy]] (off the job)'''- wykorzystuje się: wykład, analizę przypadków, [[Konferencja|konferencje]], seminaria, kursy na świeżym powietrzu, treningi wrażliwości, itd. Można tu mówić o '''szkoleniach wewnętrznych''' i '''zewnętrznych'''.
Bardziej rozwinięte omówienie metod znajduje się w artykule '''[[Metody szkoleń|metody szkoleń]]'''.
'''Wybór poszczególnych metod i technik zależy od:'''
* treści szkolenia,
* podmiotu szkolącego,
* podmiotu szkolonego,
* kosztu szkolenia,
* dotychczasowego szkolenia.
<google>ban728t</google>
==Przykładowe metody zbierania potrzeb szkoleniowych==
Dział kadr przedsiębiorstwa ma do dyspozycji wiele narzędzi badawczych, które może wykorzystać, aby dokładnie określić zapotrzebowanie [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]] na umiejętności swojego personelu, oczekiwania [[Pracownik|pracowników]] oraz ich potrzeby. Do takich narzędzi zaliczają się:
* '''[[Ankieta|Ankieta]]''' - ze względu na swoją niedoskonałość [[Technika|technika]] ta służy niemal wyłącznie do poznania opinii, postaw, przekonań, a nie konkretnych faktów. Można ją wykorzystać do ustalenia pewnych wstępnych hipotez dotyczących potrzeb i uwarunkowań szkoleniowych.
* '''[[Wywiad|Wywiad]] bezpośredni''' - stosowany jest zamiennie z badaniem ankietowym. Ze względu na bliskość prowadzącego wywiad z osobą go udzielającą jest on niezawodny w poznawaniu opinii, pozwala sprecyzować odpowiedzi i wyjaśnić ewentualne niedopowiedzenia, czy nieprawidłowości. Wywiad bezpośredni pozwala na poznanie nastawienia oraz motywacji uczestników szkolenia.
* '''[[Wywiad|Wywiad]] zogniskowany''' - jako jedyny pozwala poznać naraz trzy [[Cele|cele]] klasycznego badania potrzeb i uwarunkowań szkoleniowych, a mianowicie: oczekiwania i nastawienie do szkolenie, relacje panujące w grupie oraz pozwala zmotywować uczestników do [[Udział|udziału]] w przyszłym szkoleniu.
* '''[[Obserwacja]]''' - dzięki niej można badać rzeczywistą skuteczność szkolenia, jednak należy zachować duże środki ostrożności by nie wpłynąć samą swoją obecnością na wynik [[Obserwacja|obserwacji]]. W planowaniu można wykorzystać wyniki poprzednich obserwacji.
* '''Arkusz behawioralny''' - dotyczy określonego stanowiska a nie konkretnych osób. [[Kierownik|Kierownik]] opisuje swoje oczekiwania wobec podwładnych oraz ich zachowań.
* '''Badanie socjometryczne''' - służy budowaniu zespołu, badaniu przepływu [[Informacja|informacji]].
* '''Ocena wyników''' - pomiar pracy każdego [[Pracownik|pracownika]] w odniesieniu do norm efektywności lub celów określonych dla jego stanowiska.
* '''Analiza potrzeb [[Stanowisko pracy|stanowiska pracy]]''' - można wyłonić kandydatów do szkolenia poprzez analizę wymaganych umiejętności na danym stanowisku do stanu faktycznego.
* '''Analiza [[Organizacja|organizacji]]''' - określenie przyczyn odchyleń organizacji w osiąganiu zamierzonych celów.
==Przykładowy plan szkolenia na temat coachingu i doradztwa==
==Przykładowy plan szkolenia na temat coachingu i doradztwa==
* Stwierdzenie konieczności przeprowadzenia szkolenia na temat [[Coaching|coachingu]] i doradztwa.
* Stwierdzenie konieczności przeprowadzenia szkolenia na temat [[Coaching|coachingu]] i doradztwa.
Linia 112: Linia 97:
# Ćwiczenie: Poproś uczestników szkolenia o podanie przykładów sytuacji, w których powinno się zastosować coaching bądź doradztwo.
# Ćwiczenie: Poproś uczestników szkolenia o podanie przykładów sytuacji, w których powinno się zastosować coaching bądź doradztwo.
# Ponowną dyskusję, np. zapytaj: "Jakie korzyści płyną z efektywnego coachingu oraz doradztwa?"
# Ponowną dyskusję, np. zapytaj: "Jakie korzyści płyną z efektywnego coachingu oraz doradztwa?"
# Film wideo- uczestnicy oglądają film "Coaching i doradztwo".
# Film wideo - uczestnicy oglądają film "Coaching i doradztwo".
* Przeprowadzenie ćwiczeń na poziomie podstawowym odnośnie [[Coaching|coachingu]]:
* Przeprowadzenie ćwiczeń na poziomie podstawowym odnośnie [[Coaching|coachingu]]:
# Ćwiczenie 1: Ćwiczenie z darciem papieru, które udowadnia, że [[Coaching|coaching]] nie polega tylko i wyłącznie na mówieniu ludziom, co mają robić.
# Ćwiczenie 1: Ćwiczenie z darciem papieru, które udowadnia, że [[Coaching|coaching]] nie polega tylko i wyłącznie na mówieniu ludziom, co mają robić.
# Ćwiczenie 2: Odgrywanie ról- jeden z uczestników uczy drugiego uczestnika czegoś nowego, a pozostali odgrywają rolę obserwatorów.
# Ćwiczenie 2: Odgrywanie ról - jeden z uczestników uczy drugiego uczestnika czegoś nowego, a pozostali odgrywają rolę obserwatorów.
# Ćwiczenie 3: Uczestnicy ćwiczą uczenie [[Pracownik|pracownika]] nowej [[Procedura|procedury]] lub umiejętności.
# Ćwiczenie 3: Uczestnicy ćwiczą uczenie [[Pracownik|pracownika]] nowej [[Procedura|procedury]] lub umiejętności.
* Przeprowadzenie ćwiczeń na poziomie podstawowym odnośnie doradztwa:
* Przeprowadzenie ćwiczeń na poziomie podstawowym odnośnie doradztwa:
# Dyskusja, np. zapytaj: "Jak się czujesz, kiedy musisz doradzać [[Pracownik|pracownikowi]], który ma do tego negatywne nastawienie?".
# [[Dyskusja]], np. zapytaj: "Jak się czujesz, kiedy musisz doradzać [[Pracownik|pracownikowi]], który ma do tego negatywne nastawienie?".
# Prezentacja: Podaj wskazówki, które dotyczą przekazywania [[Pracownik|pracownikowi]] [[Informacja|informacji]] zwrotnych o jakości [[Praca|pracy]] wykonywanej przez niego.
# Prezentacja: Podaj wskazówki, które dotyczą przekazywania [[Pracownik|pracownikowi]] [[Informacja|informacji]] zwrotnych o jakości [[Praca|pracy]] wykonywanej przez niego.
# Ćwiczenie 1: Ćwiczenie, które rozwija umiejętność przekazywania [[Informacja|informacji]] zwrotnych.
# Ćwiczenie 1: Ćwiczenie, które rozwija umiejętność przekazywania [[Informacja|informacji]] zwrotnych.
Linia 124: Linia 109:
# Demonstracja: Uczestnicy szkolenia obserwują rozmowę doradczą.
# Demonstracja: Uczestnicy szkolenia obserwują rozmowę doradczą.
# Ćwiczenie 3: Uczestnicy szkolenia ćwiczą przeprowadzanie rozmów doradczych.
# Ćwiczenie 3: Uczestnicy szkolenia ćwiczą przeprowadzanie rozmów doradczych.
* Przeprowadzenie ćwiczeń pośrednich- dopracowywanie wcześniej podanych przykładów oraz sprawdzenie obecnej [[Wiedza|wiedzy]] uczestników.
* Przeprowadzenie ćwiczeń pośrednich - dopracowywanie wcześniej podanych przykładów oraz sprawdzenie obecnej [[Wiedza|wiedzy]] uczestników.
* Przeprowadzenie ćwiczeń na poziomie zaawansowanym:
* Przeprowadzenie ćwiczeń na poziomie zaawansowanym:
# Demonstracja: Zademonstruj postępowanie wobec negatywnie nastawionego i zdenerwowanego [[Pracownik|pracownika]].
# Demonstracja: Zademonstruj postępowanie wobec negatywnie nastawionego i zdenerwowanego [[Pracownik|pracownika]].
# Ćwiczenie 1: Uczestnicy ćwiczą postępowanie z takim [[Pracownik|pracownikiem]].
# Ćwiczenie 1: Uczestnicy ćwiczą postępowanie z takim [[Pracownik|pracownikiem]].
# Demonstracja: Zademonstruj w jaki sposób powinno się motywować pracowników do lepszej [[Praca|pracy]].
# Demonstracja: Zademonstruj w jaki sposób powinno się motywować pracowników do lepszej [[Praca|pracy]].
# Ćwiczenie 2: Uczestnicy ćwiczą motywowanie pracowników do lepszej [[Praca|pracy]].
# Ćwiczenie 2: Uczestnicy ćwiczą [[motywowanie]] pracowników do lepszej [[Praca|pracy]].
# Dyskusja, np. zapytaj: "W jakim stopniu czujesz się pewnie, pełniąc funkcję trenera oraz doradcy?"
# Dyskusja, np. zapytaj: "W jakim stopniu czujesz się pewnie, pełniąc funkcję trenera oraz doradcy?"
# Ćwiczenie 3: Odgrywanie ról przez uczestników oraz komentowanie ich.
# Ćwiczenie 3: Odgrywanie ról przez uczestników oraz komentowanie ich.
* Ocena skuteczności szkolenia.  
* Ocena skuteczności szkolenia.
Szkolenie to ma za zadanie rozwinąć umiejętności [[Kierownik|menedżera]] jako trenera oraz doradcy. Gdy zaistnieje taka potrzeba, jako trener [[Kierownik|menedżer]] kieruje [[Pracownik|pracownikami]] i udziela im [[Informacja|informacji]]; przeważnie dotyczy to spraw bezpośrednio związanych z zadaniami bieżącymi w [[Praca|pracy]]. Kierownik jako doradca określa problem niekorzystnie wpływający na funkcjonowanie pracowników. Kierownik musi zmieniać sposób swojej pracy z trenerskiego na doradczy. Musi on zdobyć taką umiejętność, aby radzić sobie z pracownikami, którzy nie są otwarci na uczenie się. (Biech E., Silberman M., 2016, s. 229-231)  
Szkolenie to ma za zadanie rozwinąć umiejętności [[Kierownik|menedżera]] jako trenera oraz doradcy. Gdy zaistnieje taka [[potrzeba]], jako [[trener]] [[Kierownik|menedżer]] kieruje [[Pracownik|pracownikami]] i udziela im [[Informacja|informacji]]; przeważnie dotyczy to spraw bezpośrednio związanych z zadaniami bieżącymi w [[Praca|pracy]]. [[Kierownik]] jako [[doradca]] określa problem niekorzystnie wpływający na funkcjonowanie pracowników. Kierownik musi zmieniać sposób swojej pracy z trenerskiego na doradczy. Musi on zdobyć taką umiejętność, aby radzić sobie z pracownikami, którzy nie są otwarci na uczenie się. (Biech E., Silberman M., 2016, s. 229-231)
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Assessment center]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metody szkoleń]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Efektywność szkoleń]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Szkolenie zawodowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ścieżka kariery]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ocenianie pracowników]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Coaching]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Plan kadrowy - rodzaje]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Selekcja]]}} }}
 
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Biech E., Silberman M. (2016), ''Metody aktywizujące w szkoleniach'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Bramley P. (2011), ''Ocena efektywności szkoleń''. Wolters Kluwer, Warszawa
* Kozioł M. (2013), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-2cc9d272-528d-4a82-b360-9851201aa877/c/2013-1-s_45-57_Koziol.pdf Wykorzystanie e-learningu w procesie szkolenia pracowników małych i średnich przedsiębiorstw]''. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, t. 22, nr 1
* Koźmiński A., Piotrowski W. (red.) (2010), ''Zarządzanie teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Kunasz M. (2015), ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-174f410a-89d7-4690-8ae9-d0af2a3417eb/c/kunasz_wielkosc_1_2015.pdf.pdf Wielkość przedsiębiorstwa a zakres implementacji instrumentów realizacji i oceny efektywności szkolenia. Wyniki badań]'', Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Vol. 7, no. 1
* Pocztowski A. (1996), ''Zarządzanie zasobami ludzkimi'', Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław
* Rae L. (2015), ''Planowanie i projektowanie szkoleń'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Szałkowski A. (red.) (2002), ''Rozwój pracowników. Przesłanki, cele, instrumenty'', Poltext, Warszawa
* Winnicka-Wejs A. (2017), ''[https://zeszyty-naukowe.uek.krakow.pl/article/view/1303/967 Szkolenia pracowników jako element zarządzania różnorodnością]'', Zeszyty naukowe UEK, nr 4(964)
</noautolinks>
 
{{a|Szczebak Monika, Klaudia Rzadkosz}}
[[Kategoria:Szkolenia]]


{{#metamaster:description|Plan szkoleń to narzędzie, które efektywnie poprawia efektywność pracowników. Analiza potrzeb szkoleniowych pozwala zoptymalizować koszty i zapewnić skuteczny przebieg szkolenia.}}
==Bibliografia==
* Biech E., Silberman M., (2016), ''Metody aktywizujące w szkoleniach''. Wolters Kluwer, Warszawa
* Bramley P., (2011), ''Ocena efektywności szkoleń''. Wolters Kluwer, Warszawa
* Kostera M., Kownacki S., (2000), ''Zarządzanie potencjałem społecznym w organizacji, Teoria i praktyka''. (red.) A.K. Koźmiński, W. Piotrowskiego, PWN, Warszawa
* Kozioł M., (2013), ''[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-2cc9d272-528d-4a82-b360-9851201aa877/c/2013-1-s_45-57_Koziol.pdf Wykorzystanie e-learningu w procesie szkolenia pracowników małych i średnich przedsiębiorstw]''. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, t. 22, nr 1
* Kunasz M., (2015), ''[http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-174f410a-89d7-4690-8ae9-d0af2a3417eb/c/kunasz_wielkosc_1_2015.pdf.pdf Wielkość przedsiębiorstwa a zakres implementacji instrumentów realizacji i oceny efektywności szkolenia. Wyniki badań]''. Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Vol. 7, no. 1
* Pocztowski A., (1996), ''Zarządzanie zasobami ludzkimi. Zarys problematyki i metod''. Antykwa, Kraków
* Rae L., (2015), ''Planowanie i projektowanie szkoleń''. Wolters Kluwer, Warszawa
* Szałkowski A., (2002), ''Rozwój personelu''. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków
* Winnicka-Wejs A., (2017), ''[https://zeszyty-naukowe.uek.krakow.pl/article/view/1303/967 Szkolenia pracowników jako element zarządzania różnorodnością]''. Zeszyty naukowe UEK, 4(964)
{{a|Szczebak Monika, Klaudia Rzadkosz}}  
[[Kategoria:Szkolenia]]
<!--[[en:plan of trainings]]-->

Aktualna wersja na dzień 17:37, 22 gru 2023

Plan szkoleń to porządek czynności przewidzianych do wykonania, zawierający skuteczne środki do efektywnej realizacji szkoleń.

W zarządzaniu zasobami ludzkimi szkolenie rozumiane jest jako pewien element systemu kadrowego, skierowany na utrzymanie i poprawę efektywności pracowników w firmie. Jest zatem procesem ukierunkowanym na uzyskanie przez uczestników nowych umiejętności i zmianę ich zachowań. Zmiana ta ma umożliwić osiągnięcie ustalonych celów i zakładanych wyników. Aby można było uzyskać właściwy efekt, plan szkolenia wymaga odpowiedniego przygotowania (Czchowska-Świtaj T., 2004, s. 60)

Podczas przygotowywania szkolenia jedną z najistotniejszych spraw jest rozpoznanie zarówno potrzeb osób uczestniczących w szkoleniu jak i potrzeb firmy, w której osoby te pracują. Zdobycie takich informacji jest niezbędne, aby przeprowadzane szkolenie było odpowiednie dla jego uczestników, firmy oraz zorganizowane na właściwą skalę. Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych potwierdza problem lub zaprzecza jego istnieniu, zapewnia efektywny przebieg szkolenia oraz zmniejsza koszty dzięki podjęciu właściwych działań. (Rae L., 2015, s. 13, 16)

W przedsiębiorstwie często jest zatrudniona osoba, która zajmuje się realizacją polityki szkoleniowej. Sporządzanie każdego planu powinno być poprzedzone rozmowami z kierownikami poszczególnych działów. Pracownik ds. szkoleń ma za zadanie ustalić, które ze zgłaszanych przez kierowników problemów można rozwiązać za pomocą programu szkolenia.

Informacje tego rodzaju uzyskuje on z:

TL;DR

Artykuł omawia planowanie szkoleń w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Przedstawione są etapy rozpoznania i analizy potrzeb szkoleniowych oraz etapy planowania szkolenia. W artykule omówiono również metody szkolenia oraz przykładowy plan szkolenia na temat coachingu i doradztwa. Wartościowe narzędzia badawcze do zbierania potrzeb szkoleniowych to m.in. ankieta, wywiad bezpośredni, wywiad zogniskowany, obserwacja, arkusz behawioralny i analiza stanowiska pracy.

Etapy rozpoznania i analizy potrzeb szkoleniowych (RAPS)

  1. Zgłoszenie problemu odnośnie wydajności pracy personelu lub podjęcie decyzji o wprowadzeniu nowych zadań i sprecyzowanie oczekiwań.
  2. Planowanie technik i metod rozpoznania oraz analizy potrzeb.
  3. Ocena potrzeb wraz z opisem zadań i opisem stanowisk.
  4. Ocena sytuacji w oparciu o wiedzę, umiejętności oraz postawy pracowników. W trakcie tego etapu RAPS zostaną ustalone oraz przeanalizowane wszelkie błędy i niedociągnięcia pracowników i ich niepoprawne zachowania.
  5. Porównanie wyników dotyczących etapów 1-3 z wynikami etapu 4 oraz dokonanie porównania obecnego stanu z założonym optymalnym wynikiem, co pozwoli na określenie luki szkoleniowej oraz ustalenie szkoleniowych potrzeb.
  6. Określenie celów szkoleniowych i treści programu na podstawie ustalonych potrzeb szkoleniowych (Rae L., 2015, s. 26, 29)

Etapy planowania szkolenia

Planowanie szkolenia powinno składać się z następujących etapów:

  • Określenie potrzeb szkoleniowych na poziomie analizy:
  1. organizacji - pozwala ona stwierdzić konieczność oraz możliwość dokonania szkolenia, uwzględnia między innymi cele przedsiębiorstwa, krótkoterminowy biznes plan, wskaźniki efektywności, porównanie z konkurencją, umiejętności pracowników oraz długoterminowe perspektywy zmian w otoczeniu, które mogą nastąpić w ciągu kolejnych kilku lat;
  2. stanowiska pracy - zamierzenia bezpośrednich przełożonych co do rozwoju; wiąże się z gromadzeniem danych odnośnie określonego stanowiska lub grupy stanowisk, co pozwala określić jaką wiedzę oraz umiejętności powinien posiadać zajmujący je pracownik;
  3. pracownika - indywidualne potrzeby oraz efektywność poszczególnych pracowników.
  • Wyznaczenie celów nauczania i zadań szkoleniowych - określenie celów wymaga użycia myślenia z wyprzedzeniem, lecz efekty, które można dzięki temu osiągnąć, są warte poświęconego na to wysiłku i czasu. Cele stanowią szkielet konstrukcji programu, muszą być one jasno sprecyzowane. Każdy cel nauczania przekłada się na jedno zadanie lub kilka zadań. Nie należy umieszczać zbyt dużej ilości zadań w programie, należy oddzielić to co konieczne od tego, co można by ewentualnie zrobić.
  • Projektowanie ćwiczeń wprowadzających - pozwala na integrację uczestników szkolenia, ogólną ocenę grupy oraz pobudzenie aktywnej postawy oraz zaangażowanie uczestników w zajęcia.
  • Przygotowanie przystępnej prezentacji - prezentacja może odegrać ważną rolę w programie szkolenia, należy więc wprowadzić do niej elementy, które zachęcą słuchaczy do zaangażowania się w zajęcia i pomogą zrozumieć przekazywane im treści.
  • Wykorzystanie metod zastępujących prezentację - istnieje kilka metod zastępujących prezentację. Można je zastosować nawet wtedy, gdy uczestnicy posiadają niewielką wiedzę na temat zagadnień, które są przedmiotem nauczania. Metody te to między innymi:
  1. demonstracja
  2. naprowadzanie
  3. studium przypadku
  4. "zespoły badawcze"
  5. stymulowanie pytań
  6. "turniej"
  7. "puzzle"
  • Uczenie się przez działanie - uczenie się poprzez praktykę jest naturalną drogą rozwijania umiejętności oraz pogłębia zrozumienie. Takie uczenie jest wskazane szczególnie wtedy, gdy chcemy osiągnąć behawioralne i afektywne cele nauczania. Pozwala na przećwiczenie stosowania nowych procedur. Przykładowe metody uczenia się przez działanie:
  1. odrywanie ról
  2. obserwacja
  3. zadania pisemne
  4. realizacja projektów z wykorzystaniem metod uczenia się przez działanie
  5. gry i symulacje
  6. ćwiczenia rozwijające wyobraźnię.
  • Projektowanie ćwiczeń - w każdym ćwiczeniu można wyróżnić poszczególne elementy takie jak: cel, metodę oraz formę pracy. Decyzje odnośnie tego, co należy osiągnąć oraz w jaki sposób, wpływają na to, jaką postać będzie miało ćwiczenie.
  • Realizacja programu szkolenia.
  • Określenie metod oceny skuteczności szkolenia - ocena tego typu powinna składać się z ocen cząstkowych uzyskiwanych na każdym z czterech następujących poziomów:
  1. reakcji - czyli jest to jakościowa ocena szkolenia przez uczestników. Oceniają oni szkolącego, jakość materiałów, przydatność zajęć, poziom merytoryczny trenerów. Pytani są oni czy szkolenie spełniło ich oczekiwania, jaki jest stopień zrozumienia programu. Informacje takie uzyskuje się na podstawie przeprowadzonych wywiadów, ankiet oraz obserwacji uczestników,
  2. nauki - ocenia się czy i w jakim stopniu uczestnik w wyniku odbytego szkolenia posiadł nowa wiedzę,
  3. zachowań - można to sprawdzić testując nabytą wiedzę i umiejętności w określonym czasie,
  4. organizacji - podstawowe pytanie czy szkolenie przyczyniło się do rozwoju organizacji, czy było zgodne ze strategią. Ocena ta odbywa się na podstawie analizy punktu krytycznego, czyli tego, w którym dochody zrównają się z nakładami, oraz metody kosztów i korzyści (Kostera M., Kownacki S., 2000, s. 434)

Kwestia ta jest omawiana w artykule efektywność szkoleń.

Metody szkolenia

Można wyróżnić dwie podstawowe metody szkolenia:

  • Szkolenie na stanowisku pracy (on the job) - gdzie stosuje się, np.: rotacje na stanowisku pracy, udział w pracach projektowych" wzorowanie się itp.
  • Szkolenie poza stanowiskiem pracy (off the job) - wykorzystuje się: wykład, analizę przypadków, konferencje, seminaria, kursy na świeżym powietrzu, treningi wrażliwości, itd. Można tu mówić o szkoleniach wewnętrznych i zewnętrznych.

Bardziej rozwinięte omówienie metod znajduje się w artykule metody szkoleń.

Wybór poszczególnych metod i technik zależy od:

  • treści szkolenia,
  • podmiotu szkolącego,
  • podmiotu szkolonego,
  • kosztu szkolenia,
  • dotychczasowego szkolenia.

Przykładowe metody zbierania potrzeb szkoleniowych

Dział kadr przedsiębiorstwa ma do dyspozycji wiele narzędzi badawczych, które może wykorzystać, aby dokładnie określić zapotrzebowanie przedsiębiorstwa na umiejętności swojego personelu, oczekiwania pracowników oraz ich potrzeby. Do takich narzędzi zaliczają się:

  • Ankieta - ze względu na swoją niedoskonałość technika ta służy niemal wyłącznie do poznania opinii, postaw, przekonań, a nie konkretnych faktów. Można ją wykorzystać do ustalenia pewnych wstępnych hipotez dotyczących potrzeb i uwarunkowań szkoleniowych.
  • Wywiad bezpośredni - stosowany jest zamiennie z badaniem ankietowym. Ze względu na bliskość prowadzącego wywiad z osobą go udzielającą jest on niezawodny w poznawaniu opinii, pozwala sprecyzować odpowiedzi i wyjaśnić ewentualne niedopowiedzenia, czy nieprawidłowości. Wywiad bezpośredni pozwala na poznanie nastawienia oraz motywacji uczestników szkolenia.
  • Wywiad zogniskowany - jako jedyny pozwala poznać naraz trzy cele klasycznego badania potrzeb i uwarunkowań szkoleniowych, a mianowicie: oczekiwania i nastawienie do szkolenie, relacje panujące w grupie oraz pozwala zmotywować uczestników do udziału w przyszłym szkoleniu.
  • Obserwacja - dzięki niej można badać rzeczywistą skuteczność szkolenia, jednak należy zachować duże środki ostrożności by nie wpłynąć samą swoją obecnością na wynik obserwacji. W planowaniu można wykorzystać wyniki poprzednich obserwacji.
  • Arkusz behawioralny - dotyczy określonego stanowiska a nie konkretnych osób. Kierownik opisuje swoje oczekiwania wobec podwładnych oraz ich zachowań.
  • Badanie socjometryczne - służy budowaniu zespołu, badaniu przepływu informacji.
  • Ocena wyników - pomiar pracy każdego pracownika w odniesieniu do norm efektywności lub celów określonych dla jego stanowiska.
  • Analiza potrzeb stanowiska pracy - można wyłonić kandydatów do szkolenia poprzez analizę wymaganych umiejętności na danym stanowisku do stanu faktycznego.
  • Analiza organizacji - określenie przyczyn odchyleń organizacji w osiąganiu zamierzonych celów.

Przykładowy plan szkolenia na temat coachingu i doradztwa

  • Stwierdzenie konieczności przeprowadzenia szkolenia na temat coachingu i doradztwa.
  • Wprowadzenie poprzez wyjaśnienie terminów "coaching" i "doradztwo".
  • Poinformowanie grupy szkoleniowej o celach szkolenia, którymi są:
  1. Poznanie, jaką rolę w pracy menedżera odgrywa coaching i doradztwo.
  2. Opanowanie oraz doskonalenie umiejętności związanych z coachingiem.
  3. Opanowanie oraz doskonalenie umiejętności związanych z doradztwem.
  • Przedstawienie roli coachingu oraz doradztwa w pracy menedżera i ogólna ocena uczestników przez szkoleniowca poprzez:
  1. Dyskusję, np. zapytaj: "Jakie masz doświadczenia związane z coachingiem i doradztwem?", "Jakie zachowania związane z coachingiem i doradztwem były efektywne?".
  2. Ćwiczenie: Poproś uczestników szkolenia o podanie przykładów sytuacji, w których powinno się zastosować coaching bądź doradztwo.
  3. Ponowną dyskusję, np. zapytaj: "Jakie korzyści płyną z efektywnego coachingu oraz doradztwa?"
  4. Film wideo - uczestnicy oglądają film "Coaching i doradztwo".
  • Przeprowadzenie ćwiczeń na poziomie podstawowym odnośnie coachingu:
  1. Ćwiczenie 1: Ćwiczenie z darciem papieru, które udowadnia, że coaching nie polega tylko i wyłącznie na mówieniu ludziom, co mają robić.
  2. Ćwiczenie 2: Odgrywanie ról - jeden z uczestników uczy drugiego uczestnika czegoś nowego, a pozostali odgrywają rolę obserwatorów.
  3. Ćwiczenie 3: Uczestnicy ćwiczą uczenie pracownika nowej procedury lub umiejętności.
  • Przeprowadzenie ćwiczeń na poziomie podstawowym odnośnie doradztwa:
  1. Dyskusja, np. zapytaj: "Jak się czujesz, kiedy musisz doradzać pracownikowi, który ma do tego negatywne nastawienie?".
  2. Prezentacja: Podaj wskazówki, które dotyczą przekazywania pracownikowi informacji zwrotnych o jakości pracy wykonywanej przez niego.
  3. Ćwiczenie 1: Ćwiczenie, które rozwija umiejętność przekazywania informacji zwrotnych.
  4. Ćwiczenie 2: Ćwiczenie, które rozwija umiejętność słuchania aktywnego, parafrazowania usłyszanych wypowiedzi i zadawania sądujących pytań.
  5. Demonstracja: Uczestnicy szkolenia obserwują rozmowę doradczą.
  6. Ćwiczenie 3: Uczestnicy szkolenia ćwiczą przeprowadzanie rozmów doradczych.
  • Przeprowadzenie ćwiczeń pośrednich - dopracowywanie wcześniej podanych przykładów oraz sprawdzenie obecnej wiedzy uczestników.
  • Przeprowadzenie ćwiczeń na poziomie zaawansowanym:
  1. Demonstracja: Zademonstruj postępowanie wobec negatywnie nastawionego i zdenerwowanego pracownika.
  2. Ćwiczenie 1: Uczestnicy ćwiczą postępowanie z takim pracownikiem.
  3. Demonstracja: Zademonstruj w jaki sposób powinno się motywować pracowników do lepszej pracy.
  4. Ćwiczenie 2: Uczestnicy ćwiczą motywowanie pracowników do lepszej pracy.
  5. Dyskusja, np. zapytaj: "W jakim stopniu czujesz się pewnie, pełniąc funkcję trenera oraz doradcy?"
  6. Ćwiczenie 3: Odgrywanie ról przez uczestników oraz komentowanie ich.
  • Ocena skuteczności szkolenia.

Szkolenie to ma za zadanie rozwinąć umiejętności menedżera jako trenera oraz doradcy. Gdy zaistnieje taka potrzeba, jako trener menedżer kieruje pracownikami i udziela im informacji; przeważnie dotyczy to spraw bezpośrednio związanych z zadaniami bieżącymi w pracy. Kierownik jako doradca określa problem niekorzystnie wpływający na funkcjonowanie pracowników. Kierownik musi zmieniać sposób swojej pracy z trenerskiego na doradczy. Musi on zdobyć taką umiejętność, aby radzić sobie z pracownikami, którzy nie są otwarci na uczenie się. (Biech E., Silberman M., 2016, s. 229-231)


Plan szkoleńartykuły polecane
Assessment centerMetody szkoleńEfektywność szkoleńSzkolenie zawodoweŚcieżka karieryOcenianie pracownikówCoachingPlan kadrowy - rodzajeSelekcja

Bibliografia


Autor: Szczebak Monika, Klaudia Rzadkosz