DDP: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
m (Pozycjonowanie) |
||
(Nie pokazano 14 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''DDP - Delivered Duty Paid''' (dostarczone, [[cło]] opłacone...oznaczone miejsce przeznaczenia) to [[incoterms]] należący obok [[DAF]], [[DES]], [[DEQ]], [[DDU]] do grupy D, w której to sprzedający ponosi wszystkie [[koszt]]y i [[ryzyko|ryzyka]] związane z [[towar]]em do momentu dostarczenia do oznaczonego miejsca przeznaczenia. | '''DDP - Delivered Duty Paid''' (dostarczone, [[cło]] opłacone...oznaczone miejsce przeznaczenia) to [[incoterms]] należący obok [[DAF]], [[DES]], [[DEQ]], [[DDU]] do grupy D, w której to sprzedający ponosi wszystkie [[koszt]]y i [[ryzyko|ryzyka]] związane z [[towar]]em do momentu dostarczenia do oznaczonego miejsca przeznaczenia. | ||
Linia 25: | Linia 8: | ||
==Obowiązki sprzedającego== | ==Obowiązki sprzedającego== | ||
DDP oznacza maksymalne [[zobowiązanie]] sprzedającego. Sprzedawca ponosi wszystkie [[koszt]]y i [[ryzyko|ryzyka]] związane z dostarczeniem [[towarów]] włącznie z ewentualnie występującymi importowymi opłatami celnymi w kraju przeznaczenia i ma [[obowiązek]] dopuścić [[towar]] do eksportu oraz importu a także przeprowadzić wszystkie formalności. | DDP oznacza maksymalne [[zobowiązanie]] sprzedającego. Sprzedawca ponosi wszystkie [[koszt]]y i [[ryzyko|ryzyka]] związane z dostarczeniem [[towarów]] włącznie z ewentualnie występującymi importowymi opłatami celnymi w kraju przeznaczenia i ma [[obowiązek]] dopuścić [[towar]] do eksportu oraz importu a także przeprowadzić wszystkie formalności. | ||
Obie strony powinny być dobrze zawiadomione o wyznaczonym miejscu przeznaczenia. Sprzedający powinien zawiązać [[umowa przewozu|umowę przewozu]], która jest ściśle dopasowana do tego wyboru. | Obie strony powinny być dobrze zawiadomione o wyznaczonym miejscu przeznaczenia. Sprzedający powinien zawiązać [[umowa przewozu|umowę przewozu]], która jest ściśle dopasowana do tego wyboru. | ||
Linia 35: | Linia 16: | ||
Sprzedający musi dostarczyć [[towary]] i fakturę, zgodnie z umową [[sprzedaż]] i wszelkie inne dowody zgodności, które są wymagane w umowie. Ponieważ termin DDP jest pewnego rodzaju dowodem umowy przyjazdu towaru, sprzedający musi zrobić wszystko co niezbędne, aby towar osiągnął uzgodnione miejsce dostawy. Oznacza to, że sprzedający jest odpowiedzialny za [[eksport]] i [[import]] odprawy towarów, jak również wszelkie [[tranzyt]]y towarów przez kraje trzecie. | Sprzedający musi dostarczyć [[towary]] i fakturę, zgodnie z umową [[sprzedaż]] i wszelkie inne dowody zgodności, które są wymagane w umowie. Ponieważ termin DDP jest pewnego rodzaju dowodem umowy przyjazdu towaru, sprzedający musi zrobić wszystko co niezbędne, aby towar osiągnął uzgodnione miejsce dostawy. Oznacza to, że sprzedający jest odpowiedzialny za [[eksport]] i [[import]] odprawy towarów, jak również wszelkie [[tranzyt]]y towarów przez kraje trzecie. | ||
Przed wyrażeniem zgody na sprzedaż towarów w ramach DDP, sprzedawca powinien mieć pewność, że przepisy w kraju kupującego, nie przeszkadzają mu jako nierezydentowi w ubieganiu się o wszelkie niezbędne pozwolenia na przewóz. Zazwyczaj takie trudności nie występują, gdyż licencje mogą być wykonane przez spedytorów (agentów celnych) w imieniu [[sprzedawca|sprzedawcy]]. | Przed wyrażeniem zgody na sprzedaż towarów w ramach DDP, sprzedawca powinien mieć pewność, że przepisy w kraju kupującego, nie przeszkadzają mu jako nierezydentowi w ubieganiu się o wszelkie niezbędne pozwolenia na przewóz. Zazwyczaj takie trudności nie występują, gdyż licencje mogą być wykonane przez spedytorów (agentów celnych) w imieniu [[sprzedawca|sprzedawcy]]. | ||
<google>n</google> | |||
==Obowiązki kupującego== | ==Obowiązki kupującego== | ||
Linia 46: | Linia 29: | ||
==Formy transportu== | ==Formy transportu== | ||
Ta formuła może być stosowana w odniesieniu do wszystkich form transportu, również do transportu kombinowanego, czyli takiego gdzie występuje kilka jego gałęzi. | Ta formuła może być stosowana w odniesieniu do wszystkich form transportu, również do transportu kombinowanego, czyli takiego gdzie występuje kilka jego gałęzi. | ||
==Praktyczne aspekty DDP== | |||
'''Dostawa towaru i wymogi dokumentacyjne'''. | |||
DDP (Delivered Duty Paid) oznacza, że sprzedawca jest odpowiedzialny za dostawę towaru do miejsca przeznaczenia, pokrycie kosztów transportu oraz wszelkie opłaty celne i podatkowe. Przy praktycznej realizacji dostawy towaru w ramach DDP istnieje kilka ważnych czynników do uwzględnienia. Po pierwsze, sprzedawca musi zorganizować [[transport]] towaru od swojego magazynu do miejsca przeznaczenia. Może to obejmować wybór odpowiedniego środka transportu, takiego jak [[samochód ciężarowy]], pociąg, statek lub samolot, w zależności od odległości i rodzaju towaru. Sprzedawca powinien również zadbać o odpowiednie [[opakowanie]] i [[zabezpieczenie]] towaru, aby uniknąć uszkodzeń w trakcie transportu. Po drugie, sprzedawca musi dokonać wszystkich formalności celnych i podatkowych, które są wymagane w kraju importera. Obejmuje to zgłoszenie celne, [[płatność]] cła i podatku, a także uzyskanie odpowiednich dokumentów celnych. W przypadku DDP, sprzedawca ma obowiązek zapewnić, że towar jest dostarczony zgodnie z obowiązującymi przepisami celno-podatkowymi. | |||
Wymogi dokumentacyjne w ramach DDP mogą się różnić w zależności od kraju importera i rodzaju towaru. Istnieje jednak kilka podstawowych dokumentów, które są zazwyczaj wymagane w procesie importu. Pierwszym dokumentem jest [[faktura]] handlowa, która zawiera szczegółowe informacje o towarach, ich [[wartość]], ilość i inne istotne [[dane]]. Faktura handlowa jest ważnym dokumentem podatkowym, który jest używany do wyliczenia opłat celnych i podatkowych. Kolejnym ważnym dokumentem jest lista przewozowa lub dowód dostawy, który potwierdza faktyczne dostarczenie towaru na miejsce przeznaczenia. Ten dokument jest często wymagany przez kupującego w celu potwierdzenia odbioru towaru i dokonania płatności. Dodatkowe dokumenty, takie jak certyfikaty jakości, świadectwa pochodzenia towaru, świadectwa sanitarno-epidemiologiczne lub inne specjalne dokumenty, mogą być również wymagane w zależności od rodzaju towaru i przepisów obowiązujących w danym kraju. | |||
'''Pomoc kupującego w uzyskiwaniu dokumentów'''. | |||
Kupujący może potrzebować pomocy ze strony sprzedawcy w uzyskaniu wymaganych dokumentów w ramach DDP. Sprzedawca powinien być gotów udzielić kupującemu wszelkich niezbędnych informacji i wsparcia w procesie importu. Pierwszym krokiem jest zapewnienie kupującemu pełnej listy wymaganych dokumentów oraz informacji dotyczących terminów i procedur. Sprzedawca powinien również udzielić odpowiedzi na ewentualne pytania kupującego i pomóc mu w zrozumieniu procesu importu. Jeśli kupujący ma trudności w uzyskaniu określonych dokumentów, sprzedawca może pomóc w skontaktowaniu się z odpowiednimi organami celno-podatkowymi lub innymi instytucjami, które mogą udzielić dalszej pomocy. | |||
'''[[Umowa]] przewozu i ubezpieczenia'''. | |||
W przypadku DDP, sprzedawca jest odpowiedzialny za organizację transportu towaru do miejsca przeznaczenia. Dlatego istotne jest ustalenie szczegółów dotyczących umowy przewozu i ubezpieczenia. [[Umowa przewozu]] powinna określać rodzaj transportu, terminy dostawy, koszty transportu oraz inne istotne warunki. Sprzedawca powinien zadbać o to, aby umowa była klarowna i jednoznaczna, aby uniknąć ewentualnych sporów i nieporozumień. Ponadto, sprzedawca powinien zadbać o odpowiednie [[ubezpieczenie]] towaru w trakcie transportu. Ubezpieczenie powinno chronić zarówno sprzedawcę, jak i kupującego przed ewentualnymi stratami lub uszkodzeniami towaru w trakcie transportu. | |||
'''Odbiór towaru przed lub po ustalonym czasie'''. | |||
W niektórych przypadkach kupujący może chcieć odebrać towar przed ustalonym terminem dostawy. Może to wynikać z różnych powodów, takich jak [[potrzeba]] pilnego użycia towaru lub uniknięcie dodatkowych kosztów składowania. W takiej sytuacji sprzedawca powinien być elastyczny i gotowy do zorganizowania wcześniejszego odbioru towaru. Powinien również poinformować kupującego o wszelkich dodatkowych kosztach, które mogą wyniknąć z wcześniejszego odbioru, takich jak koszty transportu lub opłaty składowania. | |||
Zdarza się również, że kupujący nie jest w stanie odebrać towaru w ustalonym terminie dostawy. Może to wynikać z opóźnień w produkcji, problemów logistycznych lub innych czynników niezależnych od kupującego. W takim przypadku sprzedawca powinien być elastyczny i umożliwić odbiór towaru po ustalonym terminie. Powinien również poinformować kupującego o ewentualnych konsekwencjach takiego opóźnienia, takich jak dodatkowe koszty składowania lub ryzyko utraty towaru. | |||
==Odpowiedzialność i ryzyko w DDP== | |||
W ramach umowy DDP (Delivered Duty Paid), sprzedawca ponosi [[odpowiedzialność]] za wszelkie szkody, które mogą powstać podczas transportu towarów do miejsca przeznaczenia. Oznacza to, że jeśli towar ulegnie uszkodzeniu w trakcie transportu, sprzedawca jest odpowiedzialny za naprawę lub zastąpienie go. Odpowiedzialność sprzedawcy za szkody obejmuje zarówno szkody materialne, jak i straty finansowe poniesione przez nabywcę. W przypadku, gdy towar zostaje uszkodzony w trakcie transportu, nabywca ma [[prawo]] żądać od sprzedawcy rekompensaty za poniesione straty. | |||
W sytuacji, gdy towar '''zostaje utracony w trakcie transportu''', sprzedawca również ponosi odpowiedzialność. Sprzedawca ma obowiązek dostarczyć towar do miejsca przeznaczenia i zapewnić, że dotrze on w dobrym stanie. Jeśli towar zostanie utracony w trakcie transportu, sprzedawca jest zobowiązany do zastąpienia go lub zwrócenia nabywcy pełnej wartości towaru. W przypadku utraty towaru, nabywca ma prawo żądać od sprzedawcy odszkodowania za poniesione straty. Odpowiedzialność sprzedawcy obejmuje zarówno wartość towaru, jak również wszelkie dodatkowe koszty związane z utratą towaru, takie jak koszty transportu lub cła. | |||
W umowie DDP mogą wystąpić dodatkowe koszty, które są związane z dostawą towarów do miejsca przeznaczenia. Przykładowymi dodatkowymi kosztami mogą być koszty transportu, cła, podatków czy opłat celnych. Wszelkie dodatkowe koszty, które występują poza ceną towaru, są zazwyczaj pokrywane przez sprzedawcę. W przypadku umowy DDP, sprzedawca jest odpowiedzialny za wszystkie koszty związane z dostawą towarów do miejsca przeznaczenia. Oznacza to, że sprzedawca musi uwzględnić te koszty w cenie towaru i zapewnić, że nabywca nie będzie musiał ponosić żadnych dodatkowych kosztów. | |||
Umowa DDP może zawierać również klauzule dotyczące '''kar umownych''' w przypadku naruszenia warunków umowy przez jedną ze stron. W przypadku, gdy sprzedawca nie spełnia swoich zobowiązań, nabywca ma prawo żądać od niego zapłaty kar umownych. Kary umowne mogą być różne w zależności od naruszenia umowy. Mogą obejmować zwrot części lub całości zapłaconej kwoty, naprawę wszelkich strat poniesionych przez nabywcę lub inne ustalone w umowie sankcje. | |||
W przypadku sprzedaży towarów używanych w ramach umowy DDP, odpowiedzialność sprzedawcy za szkody i utratę towaru może być różna w porównaniu do sprzedaży towarów nowych. Sprzedawca może być zwolniony z odpowiedzialności za ewentualne wady lub uszkodzenia wynikające z użytkowania towaru przed sprzedażą. W przypadku sprzedaży towarów używanych w ramach umowy DDP, nabywca powinien dokładnie zbadać towar przed jego podpisaniem i odbiorem. Jeśli nabywca odkryje wady lub uszkodzenia po odbiorze towaru, może mieć trudności z dochodzeniem swoich praw od sprzedawcy. | |||
W przypadku, gdy nabywca stwierdzi wady lub uszkodzenia towaru po odbiorze w ramach umowy DDP, ma '''prawo do reklamacji'''. Nabywca powinien zgłosić reklamację sprzedawcy w określonym terminie i przedstawić dowody na wystąpienie wady lub uszkodzenia. Jeśli sprzedawca nie będzie w stanie lub nie będzie chciał naprawić wady lub uszkodzenia, nabywca może mieć prawo do odstąpienia od umowy. [[Odstąpienie od umowy]] może obejmować [[zwrot towaru]] i zwrot zapłaconej kwoty lub innych ustalonych w umowie środków rekompensaty. | |||
==Zarządzanie DDP== | |||
''' Odpowiednie opakowanie towaru w DDP '''. | |||
Odpowiednie opakowanie towaru ma istotne znaczenie dla bezpiecznego transportu. Wpływa ono nie tylko na ochronę towaru przed uszkodzeniami, ale również na [[efektywność]] procesu dostawy. Sprzedawca ma obowiązek zapewnić odpowiednie opakowanie, które minimalizuje ryzyko uszkodzeń w trakcie transportu. Ważne jest, aby opakowanie było dostosowane do charakteru towaru i sposobu transportu. Na przykład, delikatne produkty, takie jak szkło, powinny być opakowane w specjalne materiały ochronne, takie jak gąbka lub folia bąbelkowa. Ponadto, odpowiednie opakowanie powinno być także przystosowane do warunków atmosferycznych, w jakich towar będzie przechowywany podczas transportu. Odpowiednie opakowanie ma również związek z odpowiedzialnością sprzedawcy. Jeśli towar zostanie uszkodzony w wyniku niewłaściwego [[opakowania]], sprzedawca ponosi odpowiedzialność za naprawę lub wymianę towaru. Dlatego ważne jest, aby sprzedawcy mieli świadomość znaczenia odpowiedniego opakowania i by byli odpowiedzialni za jego [[jakość]]. | |||
''' Zwroty towaru w DDP '''. | |||
W przypadku, gdy [[klient]] zdecyduje się na zwrot towaru w ramach umowy DDP, istnieją określone procedury, które muszą być przestrzegane. Procedury zwrotu towaru w DDP różnią się w zależności od kraju, w którym jest realizowana [[transakcja]], co może wpływać na koszty i czas zwrotu. Koszty zwrotu towaru w DDP są zazwyczaj ponoszone przez sprzedawcę. Jednak warto pamiętać, że mogą istnieć pewne wyjątki od tej zasady, takie jak uszkodzenia towaru, które są wynikiem niewłaściwego użytkowania przez klienta. Dlatego ważne jest, aby obie strony miały jasność co do warunków zwrotu towaru i związanych z nimi kosztów. | |||
''' [[Kontrola]] towaru po dostawie w DDP '''. | |||
Kontrola towaru po dostawie w ramach umowy DDP ma na celu zapewnienie, że towar został dostarczony w odpowiednim stanie i zgodnie z oczekiwaniami klienta. Sprzedawca powinien przeprowadzić szczegółową kontrolę, aby upewnić się, że towar nie został uszkodzony w trakcie transportu. W przypadku stwierdzenia uszkodzeń, sprzedawca powinien podjąć odpowiednie działania, takie jak [[naprawa]] lub [[wymiana]] towaru. W przypadku braków w dostawie, sprzedawca powinien podjąć działania mające na celu uzupełnienie brakujących produktów. Kontrola towaru po dostawie jest istotnym elementem zarządzania DDP, ponieważ zapewnia klientowi pewność, że otrzymuje towar zgodny z zamówieniem i w odpowiednim stanie. | |||
''' Badania i testy towaru w DDP '''. | |||
Badania i testy towaru w ramach umowy DDP są ważnym narzędziem zarządzania jakością. Sprzedawcy powinni przeprowadzać odpowiednie badania i testy, aby upewnić się, że towar spełnia określone standardy jakościowe. Badania i testy mogą obejmować różne aspekty towaru, takie jak wytrzymałość, bezpieczeństwo, jakość materiałów, czy zgodność z określonymi normami. Wyniki tych badań i testów powinny być udokumentowane i dostępne dla klienta. Przeprowadzenie odpowiednich badań i testów towaru jest istotne dla zadowolenia klienta i budowania zaufania do marki sprzedawcy. Ponadto, może to również przyczynić się do minimalizacji ryzyka zwrotów towaru z powodu niespełnienia oczekiwań jakościowych. | |||
==Wymagane dokumenty i informacje w DDP== | |||
W przypadku DDP, sprzedawca jest odpowiedzialny za dostarczenie wszystkich niezbędnych dokumentów. Oprócz dokumentów wymaganych do odprawy celnej, istnieją również inne dokumenty, które mogą być wymagane w ramach Incoterms DDP: | |||
* [[Umowa sprzedaży]]: dokument zawierający warunki sprzedaży towarów, takie jak [[cena]], termin dostawy, warunki płatności itp. | |||
* Umowa transportowa: dokument potwierdzający zobowiązanie przewoźnika do dostarczenia towarów do nabywcy. | |||
* [[Polisa]] ubezpieczeniowa: dokument potwierdzający ubezpieczenie towarów podczas transportu. | |||
* [[List przewozowy]] międzynarodowy: dokument potwierdzający przewóz towarów między krajami. | |||
W ramach Incoterms DDP, sprzedawca jest odpowiedzialny za dostarczenie wszystkich niezbędnych informacji w celu przeprowadzenia odprawy celnej. Wymagane informacje mogą się różnić w zależności od kraju, w którym odbywa się [[odprawa]] celna, jednak istnieją pewne podstawowe informacje, które są powszechnie wymagane: | |||
* Opis towarów: informacje dotyczące towarów, takie jak ich nazwa, ilość, waga, wymiary, wartość itp. | |||
* Dane sprzedawcy i nabywcy: informacje identyfikujące sprzedawcę i nabywcę, takie jak nazwa firmy, adres, numer identyfikacyjny itp. | |||
* Pochodzenie towarów: informacje dotyczące kraju pochodzenia towarów. | |||
==Wyzwania i korzyści DDP== | |||
''' Znaczenie doświadczenia sprzedawcy w handlu międzynarodowym '''. | |||
[[Wdrożenie]] Incoterms, takich jak DDP (Delivered Duty Paid), w handlu międzynarodowym wiąże się z szeregiem wyzwań. Jednym z najważniejszych czynników wpływających na efektywność i [[skuteczność]] realizacji transakcji DDP jest doświadczenie sprzedawcy w handlu międzynarodowym. | |||
Doświadczony sprzedawca posiada wiedzę na temat lokalnych przepisów celnych, obowiązujących procedur i regulacji, które mogą mieć wpływ na import i eksport towarów. Ponadto, sprzedawca musi być w stanie skutecznie negocjować warunki dostaw z klientem, uwzględniając [[różnice kulturowe]] i językowe. | |||
W przypadku DDP, sprzedawca jest odpowiedzialny za cały [[proces]] transportu towarów od miejsca pochodzenia do miejsca docelowego, włącznie z załadunkiem, transportem, odprawą celna i dostawą. Dlatego też, doświadczony sprzedawca będzie w stanie skutecznie zarządzać tymi procesami, minimalizując ryzyko i zapewniając terminową dostawę. | |||
''' Ryzyko transportowe w DDP '''. | |||
Ryzyko transportowe jest jednym z kluczowych wyzwań związanych z realizacją transakcji DDP. W przypadku DDP, sprzedawca jest odpowiedzialny za wszystkie koszty i ryzyka związane z transportem towarów. Oznacza to, że sprzedawca musi zabezpieczyć ładunek w odpowiedni sposób, aby uniknąć uszkodzeń lub utraty w trakcie transportu. | |||
Ponadto, sprzedawca musi również uwzględnić ryzyko opóźnień w dostawie, które mogą wynikać z różnych czynników, takich jak warunki atmosferyczne, wypadki drogowe, czy błędy w logistyce. W przypadku, gdy doszło do jakichkolwiek uszkodzeń lub utraty towarów w trakcie transportu, sprzedawca ponosi odpowiedzialność za ich naprawę lub [[odszkodowanie]]. | |||
Aby minimalizować ryzyko transportowe, sprzedawca powinien współpracować z renomowanymi przewoźnikami i ubezpieczycielami, którzy mają doświadczenie w obszarze transportu międzynarodowego. Dodatkowo, sprzedawca powinien również inwestować w odpowiednie opakowania i zabezpieczenia, aby chronić towar przed ewentualnymi uszkodzeniami. | |||
''' Korzyści stosowania DDP w handlu międzynarodowym '''. | |||
Stosowanie DDP w handlu międzynarodowym ma wiele korzyści zarówno dla sprzedawcy, jak i dla nabywcy. Jedną z głównych korzyści dla sprzedawcy jest pełna kontrola nad procesem dostawy. Sprzedawca jest odpowiedzialny za organizację transportu, odprawę celna i dostawę towarów, co pozwala mu śledzić cały proces i zapewnić terminową dostawę. | |||
Dla nabywcy, korzyścią jest brak konieczności angażowania się w proces dostawy. Kiedy sprzedawca wybiera DDP, nabywca jest zwolniony z obowiązku organizacji transportu i odprawy celnej. Nabywca otrzymuje towar na wskazane miejsce docelowe, bez konieczności angażowania się w procesy logistyczne. | |||
Ponadto, stosowanie DDP może również przynieść korzyści finansowe zarówno dla sprzedawcy, jak i dla nabywcy. Sprzedawca może skonsolidować koszty transportu i odprawy celnej, co może prowadzić do [[oszczędności]]. Natomiast nabywca może uniknąć potencjalnych kosztów związanych z organizacją transportu i odprawą celna. | |||
''' Zrównoważony [[rozwój]] w DDP '''. | |||
Wdrażanie DDP w handlu międzynarodowym może przyczynić się do zrównoważonego rozwoju. DDP wymaga od sprzedawcy dostarczenia towarów do miejsca docelowego, co może prowadzić do zmniejszenia ilości transportu lokalnego i tym samym redukować emisję gazów cieplarnianych. | |||
Ponadto, sprzedawca, jako osoba odpowiedzialna za transport i odprawę celna, ma możliwość wyboru bardziej ekologicznych środków transportu, takich jak [[transport morski]] lub [[transport kolejowy]]. Wybór takich środków transportu może przynieść korzyści środowiskowe, takie jak zmniejszenie zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń powietrza. | |||
Wreszcie, DDP może również przyczynić się do zrównoważonego rozwoju społeczno-ekonomicznego poprzez umożliwienie sprzedawcom i nabywcom z różnych krajów współpracy i wymiany handlowej. Współ[[praca]] międzynarodowa może przyczynić się do wzrostu gospodarczego, tworzenia miejsc pracy i zwiększenia dobrobytu. | |||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[EXW]]}} — {{i5link|a=[[DEQ]]}} — {{i5link|a=[[CPT]]}} — {{i5link|a=[[DDU]]}} — {{i5link|a=[[DAF]]}} — {{i5link|a=[[CIF]]}} — {{i5link|a=[[FOB]]}} — {{i5link|a=[[FAS]]}} — {{i5link|a=[[CIP]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Hermanowski J. (2004), '' | <noautolinks> | ||
* Kaczmarek T. | * Hermanowski J. (2004), ''Handel Zagraniczny: poradnik'', Przedsiębiorstwo Konsultingowo-Gospodarcze Univers, Warszawa, Zielona Góra | ||
* Malfliet J. (2011) [https://biblio.ugent.be/publication/1212622/file/1212631 Incoterms 2010 and the mode of transport: how to choose the right term], Ghent University, Belgium | * Kaczmarek T., Zarzycki M. (2005), ''Poradnik Eksportera'', Branta, Bydgoszcz - Warszawa | ||
* [ | * Malfliet J. (2011), ''[https://biblio.ugent.be/publication/1212622/file/1212631 Incoterms 2010 and the mode of transport: how to choose the right term]'', Ghent University, Belgium | ||
* Ramberg J. (2011), ''[https://halleycables.com/img/cms/INCOTERMS%202010%20Guide.pdf ICC Guide to Incoterms 2010]'', ICC Services Publications, nr 720E | |||
* Ramberg J. (2011) [ | * Ramberg J. (2011), ''[https://halleycables.com/img/cms/INCOTERMS%202010%20Guide.pdf ICC Guide to Incoterms 2010]'', ICC Services Publications, nr 720E | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Kamil Budzyński, Katarzyna Gubernat}} | {{a|Kamil Budzyński, Katarzyna Gubernat}} | ||
[[Kategoria:Incoterms]] | [[Kategoria:Incoterms]] | ||
{{#metamaster:description|DDP - Delivered Duty Paid to incoterms z grupy D, gdzie sprzedający ponosi koszty i ryzyko do miejsca przeznaczenia.}} |
Aktualna wersja na dzień 17:57, 18 lis 2023
DDP - Delivered Duty Paid (dostarczone, cło opłacone...oznaczone miejsce przeznaczenia) to incoterms należący obok DAF, DES, DEQ, DDU do grupy D, w której to sprzedający ponosi wszystkie koszty i ryzyka związane z towarem do momentu dostarczenia do oznaczonego miejsca przeznaczenia.
O ile formuła EXW stanowi minimum zobowiązań sprzedającego, o tyle DDP nakłada na niego maksymalne obowiązki.
Moment dostarczenia towaru
W tej formule uznaje się, że sprzedawca dostarczył towar w momencie, kiedy ten na środku jego transportu osiągnął miejsce przeznaczenia, a sprzedający uiścił opłatę celną importową.
Obowiązki sprzedającego
DDP oznacza maksymalne zobowiązanie sprzedającego. Sprzedawca ponosi wszystkie koszty i ryzyka związane z dostarczeniem towarów włącznie z ewentualnie występującymi importowymi opłatami celnymi w kraju przeznaczenia i ma obowiązek dopuścić towar do eksportu oraz importu a także przeprowadzić wszystkie formalności.
Obie strony powinny być dobrze zawiadomione o wyznaczonym miejscu przeznaczenia. Sprzedający powinien zawiązać umowę przewozu, która jest ściśle dopasowana do tego wyboru. Jeśli sprzedający w ramach swojej umowy ponosi koszty przewozu związanego z rozładunkiem w miejscu przeznaczenia, sprzedający nie jest uprawniony do otrzymania zwrotu tych kosztów od kupującego, chyba że umówiono się inaczej między stronami.
Strony powinny być dobrze powiadomione, aby nie używać DDP jeżeli sprzedawca nie jest w stanie bezpośrednio lub pośrednio uzyskać licencji importowej. Jeśli strony chcą, aby kupujący ponosił wszelkie ryzyko i koszty odprawy importowej, powinna być stosowana zasada DAP. VAT i inne podatki należne przy przywozie obciążają rachunek sprzedającego, chyba że wyraźnie uzgodniono inaczej w umowie sprzedaży.
Sprzedający musi dostarczyć towary i fakturę, zgodnie z umową sprzedaż i wszelkie inne dowody zgodności, które są wymagane w umowie. Ponieważ termin DDP jest pewnego rodzaju dowodem umowy przyjazdu towaru, sprzedający musi zrobić wszystko co niezbędne, aby towar osiągnął uzgodnione miejsce dostawy. Oznacza to, że sprzedający jest odpowiedzialny za eksport i import odprawy towarów, jak również wszelkie tranzyty towarów przez kraje trzecie. Przed wyrażeniem zgody na sprzedaż towarów w ramach DDP, sprzedawca powinien mieć pewność, że przepisy w kraju kupującego, nie przeszkadzają mu jako nierezydentowi w ubieganiu się o wszelkie niezbędne pozwolenia na przewóz. Zazwyczaj takie trudności nie występują, gdyż licencje mogą być wykonane przez spedytorów (agentów celnych) w imieniu sprzedawcy.
Obowiązki kupującego
Kupujący ma obowiązek okazywania pomocy sprzedającemu na jego żądanie, koszt i ryzyko w uzyskaniu dokumentów wystawianych w kraju importera. Kupujący nie jest zobligowany do podpisania umowy przewozu towaru ani jego ubezpieczenia. Musi zaś na żądanie sprzedawcy podać wszelkie niezbędne informacje konieczne do wykupienia ubezpieczenia.
Jeżeli towary umieszczone są w dyspozycji kupującego wcześniej niż uzgodnione, kupujący nie jest zobowiązany do ich odbioru przed uzgodnionym czasie, choć może to zrobić z racji na własny interes. Jeżeli towary umieszczone są w dyspozycji kupującego za późno, sprzedawca jest odpowiedzialny za naruszenie warunków umowy. Kupujący może wówczas dochodzić odszkodowania od sprzedawcy lub, w przypadku naruszenia podstaw umowy, anulować kontrakt.
Kupujący ma obowiązek przyjęcia dokumentu dostawy, jeżeli jest on zgodny z zamówieniem. Jeżeli kupujący odrzuca dokument, popełnia naruszenie postanowień umowy.
Formy transportu
Ta formuła może być stosowana w odniesieniu do wszystkich form transportu, również do transportu kombinowanego, czyli takiego gdzie występuje kilka jego gałęzi.
Praktyczne aspekty DDP
Dostawa towaru i wymogi dokumentacyjne. DDP (Delivered Duty Paid) oznacza, że sprzedawca jest odpowiedzialny za dostawę towaru do miejsca przeznaczenia, pokrycie kosztów transportu oraz wszelkie opłaty celne i podatkowe. Przy praktycznej realizacji dostawy towaru w ramach DDP istnieje kilka ważnych czynników do uwzględnienia. Po pierwsze, sprzedawca musi zorganizować transport towaru od swojego magazynu do miejsca przeznaczenia. Może to obejmować wybór odpowiedniego środka transportu, takiego jak samochód ciężarowy, pociąg, statek lub samolot, w zależności od odległości i rodzaju towaru. Sprzedawca powinien również zadbać o odpowiednie opakowanie i zabezpieczenie towaru, aby uniknąć uszkodzeń w trakcie transportu. Po drugie, sprzedawca musi dokonać wszystkich formalności celnych i podatkowych, które są wymagane w kraju importera. Obejmuje to zgłoszenie celne, płatność cła i podatku, a także uzyskanie odpowiednich dokumentów celnych. W przypadku DDP, sprzedawca ma obowiązek zapewnić, że towar jest dostarczony zgodnie z obowiązującymi przepisami celno-podatkowymi.
Wymogi dokumentacyjne w ramach DDP mogą się różnić w zależności od kraju importera i rodzaju towaru. Istnieje jednak kilka podstawowych dokumentów, które są zazwyczaj wymagane w procesie importu. Pierwszym dokumentem jest faktura handlowa, która zawiera szczegółowe informacje o towarach, ich wartość, ilość i inne istotne dane. Faktura handlowa jest ważnym dokumentem podatkowym, który jest używany do wyliczenia opłat celnych i podatkowych. Kolejnym ważnym dokumentem jest lista przewozowa lub dowód dostawy, który potwierdza faktyczne dostarczenie towaru na miejsce przeznaczenia. Ten dokument jest często wymagany przez kupującego w celu potwierdzenia odbioru towaru i dokonania płatności. Dodatkowe dokumenty, takie jak certyfikaty jakości, świadectwa pochodzenia towaru, świadectwa sanitarno-epidemiologiczne lub inne specjalne dokumenty, mogą być również wymagane w zależności od rodzaju towaru i przepisów obowiązujących w danym kraju.
Pomoc kupującego w uzyskiwaniu dokumentów. Kupujący może potrzebować pomocy ze strony sprzedawcy w uzyskaniu wymaganych dokumentów w ramach DDP. Sprzedawca powinien być gotów udzielić kupującemu wszelkich niezbędnych informacji i wsparcia w procesie importu. Pierwszym krokiem jest zapewnienie kupującemu pełnej listy wymaganych dokumentów oraz informacji dotyczących terminów i procedur. Sprzedawca powinien również udzielić odpowiedzi na ewentualne pytania kupującego i pomóc mu w zrozumieniu procesu importu. Jeśli kupujący ma trudności w uzyskaniu określonych dokumentów, sprzedawca może pomóc w skontaktowaniu się z odpowiednimi organami celno-podatkowymi lub innymi instytucjami, które mogą udzielić dalszej pomocy.
Umowa przewozu i ubezpieczenia. W przypadku DDP, sprzedawca jest odpowiedzialny za organizację transportu towaru do miejsca przeznaczenia. Dlatego istotne jest ustalenie szczegółów dotyczących umowy przewozu i ubezpieczenia. Umowa przewozu powinna określać rodzaj transportu, terminy dostawy, koszty transportu oraz inne istotne warunki. Sprzedawca powinien zadbać o to, aby umowa była klarowna i jednoznaczna, aby uniknąć ewentualnych sporów i nieporozumień. Ponadto, sprzedawca powinien zadbać o odpowiednie ubezpieczenie towaru w trakcie transportu. Ubezpieczenie powinno chronić zarówno sprzedawcę, jak i kupującego przed ewentualnymi stratami lub uszkodzeniami towaru w trakcie transportu.
Odbiór towaru przed lub po ustalonym czasie. W niektórych przypadkach kupujący może chcieć odebrać towar przed ustalonym terminem dostawy. Może to wynikać z różnych powodów, takich jak potrzeba pilnego użycia towaru lub uniknięcie dodatkowych kosztów składowania. W takiej sytuacji sprzedawca powinien być elastyczny i gotowy do zorganizowania wcześniejszego odbioru towaru. Powinien również poinformować kupującego o wszelkich dodatkowych kosztach, które mogą wyniknąć z wcześniejszego odbioru, takich jak koszty transportu lub opłaty składowania.
Zdarza się również, że kupujący nie jest w stanie odebrać towaru w ustalonym terminie dostawy. Może to wynikać z opóźnień w produkcji, problemów logistycznych lub innych czynników niezależnych od kupującego. W takim przypadku sprzedawca powinien być elastyczny i umożliwić odbiór towaru po ustalonym terminie. Powinien również poinformować kupującego o ewentualnych konsekwencjach takiego opóźnienia, takich jak dodatkowe koszty składowania lub ryzyko utraty towaru.
Odpowiedzialność i ryzyko w DDP
W ramach umowy DDP (Delivered Duty Paid), sprzedawca ponosi odpowiedzialność za wszelkie szkody, które mogą powstać podczas transportu towarów do miejsca przeznaczenia. Oznacza to, że jeśli towar ulegnie uszkodzeniu w trakcie transportu, sprzedawca jest odpowiedzialny za naprawę lub zastąpienie go. Odpowiedzialność sprzedawcy za szkody obejmuje zarówno szkody materialne, jak i straty finansowe poniesione przez nabywcę. W przypadku, gdy towar zostaje uszkodzony w trakcie transportu, nabywca ma prawo żądać od sprzedawcy rekompensaty za poniesione straty.
W sytuacji, gdy towar zostaje utracony w trakcie transportu, sprzedawca również ponosi odpowiedzialność. Sprzedawca ma obowiązek dostarczyć towar do miejsca przeznaczenia i zapewnić, że dotrze on w dobrym stanie. Jeśli towar zostanie utracony w trakcie transportu, sprzedawca jest zobowiązany do zastąpienia go lub zwrócenia nabywcy pełnej wartości towaru. W przypadku utraty towaru, nabywca ma prawo żądać od sprzedawcy odszkodowania za poniesione straty. Odpowiedzialność sprzedawcy obejmuje zarówno wartość towaru, jak również wszelkie dodatkowe koszty związane z utratą towaru, takie jak koszty transportu lub cła.
W umowie DDP mogą wystąpić dodatkowe koszty, które są związane z dostawą towarów do miejsca przeznaczenia. Przykładowymi dodatkowymi kosztami mogą być koszty transportu, cła, podatków czy opłat celnych. Wszelkie dodatkowe koszty, które występują poza ceną towaru, są zazwyczaj pokrywane przez sprzedawcę. W przypadku umowy DDP, sprzedawca jest odpowiedzialny za wszystkie koszty związane z dostawą towarów do miejsca przeznaczenia. Oznacza to, że sprzedawca musi uwzględnić te koszty w cenie towaru i zapewnić, że nabywca nie będzie musiał ponosić żadnych dodatkowych kosztów.
Umowa DDP może zawierać również klauzule dotyczące kar umownych w przypadku naruszenia warunków umowy przez jedną ze stron. W przypadku, gdy sprzedawca nie spełnia swoich zobowiązań, nabywca ma prawo żądać od niego zapłaty kar umownych. Kary umowne mogą być różne w zależności od naruszenia umowy. Mogą obejmować zwrot części lub całości zapłaconej kwoty, naprawę wszelkich strat poniesionych przez nabywcę lub inne ustalone w umowie sankcje.
W przypadku sprzedaży towarów używanych w ramach umowy DDP, odpowiedzialność sprzedawcy za szkody i utratę towaru może być różna w porównaniu do sprzedaży towarów nowych. Sprzedawca może być zwolniony z odpowiedzialności za ewentualne wady lub uszkodzenia wynikające z użytkowania towaru przed sprzedażą. W przypadku sprzedaży towarów używanych w ramach umowy DDP, nabywca powinien dokładnie zbadać towar przed jego podpisaniem i odbiorem. Jeśli nabywca odkryje wady lub uszkodzenia po odbiorze towaru, może mieć trudności z dochodzeniem swoich praw od sprzedawcy.
W przypadku, gdy nabywca stwierdzi wady lub uszkodzenia towaru po odbiorze w ramach umowy DDP, ma prawo do reklamacji. Nabywca powinien zgłosić reklamację sprzedawcy w określonym terminie i przedstawić dowody na wystąpienie wady lub uszkodzenia. Jeśli sprzedawca nie będzie w stanie lub nie będzie chciał naprawić wady lub uszkodzenia, nabywca może mieć prawo do odstąpienia od umowy. Odstąpienie od umowy może obejmować zwrot towaru i zwrot zapłaconej kwoty lub innych ustalonych w umowie środków rekompensaty.
Zarządzanie DDP
Odpowiednie opakowanie towaru w DDP . Odpowiednie opakowanie towaru ma istotne znaczenie dla bezpiecznego transportu. Wpływa ono nie tylko na ochronę towaru przed uszkodzeniami, ale również na efektywność procesu dostawy. Sprzedawca ma obowiązek zapewnić odpowiednie opakowanie, które minimalizuje ryzyko uszkodzeń w trakcie transportu. Ważne jest, aby opakowanie było dostosowane do charakteru towaru i sposobu transportu. Na przykład, delikatne produkty, takie jak szkło, powinny być opakowane w specjalne materiały ochronne, takie jak gąbka lub folia bąbelkowa. Ponadto, odpowiednie opakowanie powinno być także przystosowane do warunków atmosferycznych, w jakich towar będzie przechowywany podczas transportu. Odpowiednie opakowanie ma również związek z odpowiedzialnością sprzedawcy. Jeśli towar zostanie uszkodzony w wyniku niewłaściwego opakowania, sprzedawca ponosi odpowiedzialność za naprawę lub wymianę towaru. Dlatego ważne jest, aby sprzedawcy mieli świadomość znaczenia odpowiedniego opakowania i by byli odpowiedzialni za jego jakość.
Zwroty towaru w DDP . W przypadku, gdy klient zdecyduje się na zwrot towaru w ramach umowy DDP, istnieją określone procedury, które muszą być przestrzegane. Procedury zwrotu towaru w DDP różnią się w zależności od kraju, w którym jest realizowana transakcja, co może wpływać na koszty i czas zwrotu. Koszty zwrotu towaru w DDP są zazwyczaj ponoszone przez sprzedawcę. Jednak warto pamiętać, że mogą istnieć pewne wyjątki od tej zasady, takie jak uszkodzenia towaru, które są wynikiem niewłaściwego użytkowania przez klienta. Dlatego ważne jest, aby obie strony miały jasność co do warunków zwrotu towaru i związanych z nimi kosztów.
Kontrola towaru po dostawie w DDP . Kontrola towaru po dostawie w ramach umowy DDP ma na celu zapewnienie, że towar został dostarczony w odpowiednim stanie i zgodnie z oczekiwaniami klienta. Sprzedawca powinien przeprowadzić szczegółową kontrolę, aby upewnić się, że towar nie został uszkodzony w trakcie transportu. W przypadku stwierdzenia uszkodzeń, sprzedawca powinien podjąć odpowiednie działania, takie jak naprawa lub wymiana towaru. W przypadku braków w dostawie, sprzedawca powinien podjąć działania mające na celu uzupełnienie brakujących produktów. Kontrola towaru po dostawie jest istotnym elementem zarządzania DDP, ponieważ zapewnia klientowi pewność, że otrzymuje towar zgodny z zamówieniem i w odpowiednim stanie.
Badania i testy towaru w DDP . Badania i testy towaru w ramach umowy DDP są ważnym narzędziem zarządzania jakością. Sprzedawcy powinni przeprowadzać odpowiednie badania i testy, aby upewnić się, że towar spełnia określone standardy jakościowe. Badania i testy mogą obejmować różne aspekty towaru, takie jak wytrzymałość, bezpieczeństwo, jakość materiałów, czy zgodność z określonymi normami. Wyniki tych badań i testów powinny być udokumentowane i dostępne dla klienta. Przeprowadzenie odpowiednich badań i testów towaru jest istotne dla zadowolenia klienta i budowania zaufania do marki sprzedawcy. Ponadto, może to również przyczynić się do minimalizacji ryzyka zwrotów towaru z powodu niespełnienia oczekiwań jakościowych.
Wymagane dokumenty i informacje w DDP
W przypadku DDP, sprzedawca jest odpowiedzialny za dostarczenie wszystkich niezbędnych dokumentów. Oprócz dokumentów wymaganych do odprawy celnej, istnieją również inne dokumenty, które mogą być wymagane w ramach Incoterms DDP:
- Umowa sprzedaży: dokument zawierający warunki sprzedaży towarów, takie jak cena, termin dostawy, warunki płatności itp.
- Umowa transportowa: dokument potwierdzający zobowiązanie przewoźnika do dostarczenia towarów do nabywcy.
- Polisa ubezpieczeniowa: dokument potwierdzający ubezpieczenie towarów podczas transportu.
- List przewozowy międzynarodowy: dokument potwierdzający przewóz towarów między krajami.
W ramach Incoterms DDP, sprzedawca jest odpowiedzialny za dostarczenie wszystkich niezbędnych informacji w celu przeprowadzenia odprawy celnej. Wymagane informacje mogą się różnić w zależności od kraju, w którym odbywa się odprawa celna, jednak istnieją pewne podstawowe informacje, które są powszechnie wymagane:
- Opis towarów: informacje dotyczące towarów, takie jak ich nazwa, ilość, waga, wymiary, wartość itp.
- Dane sprzedawcy i nabywcy: informacje identyfikujące sprzedawcę i nabywcę, takie jak nazwa firmy, adres, numer identyfikacyjny itp.
- Pochodzenie towarów: informacje dotyczące kraju pochodzenia towarów.
Wyzwania i korzyści DDP
Znaczenie doświadczenia sprzedawcy w handlu międzynarodowym . Wdrożenie Incoterms, takich jak DDP (Delivered Duty Paid), w handlu międzynarodowym wiąże się z szeregiem wyzwań. Jednym z najważniejszych czynników wpływających na efektywność i skuteczność realizacji transakcji DDP jest doświadczenie sprzedawcy w handlu międzynarodowym. Doświadczony sprzedawca posiada wiedzę na temat lokalnych przepisów celnych, obowiązujących procedur i regulacji, które mogą mieć wpływ na import i eksport towarów. Ponadto, sprzedawca musi być w stanie skutecznie negocjować warunki dostaw z klientem, uwzględniając różnice kulturowe i językowe. W przypadku DDP, sprzedawca jest odpowiedzialny za cały proces transportu towarów od miejsca pochodzenia do miejsca docelowego, włącznie z załadunkiem, transportem, odprawą celna i dostawą. Dlatego też, doświadczony sprzedawca będzie w stanie skutecznie zarządzać tymi procesami, minimalizując ryzyko i zapewniając terminową dostawę.
Ryzyko transportowe w DDP . Ryzyko transportowe jest jednym z kluczowych wyzwań związanych z realizacją transakcji DDP. W przypadku DDP, sprzedawca jest odpowiedzialny za wszystkie koszty i ryzyka związane z transportem towarów. Oznacza to, że sprzedawca musi zabezpieczyć ładunek w odpowiedni sposób, aby uniknąć uszkodzeń lub utraty w trakcie transportu. Ponadto, sprzedawca musi również uwzględnić ryzyko opóźnień w dostawie, które mogą wynikać z różnych czynników, takich jak warunki atmosferyczne, wypadki drogowe, czy błędy w logistyce. W przypadku, gdy doszło do jakichkolwiek uszkodzeń lub utraty towarów w trakcie transportu, sprzedawca ponosi odpowiedzialność za ich naprawę lub odszkodowanie. Aby minimalizować ryzyko transportowe, sprzedawca powinien współpracować z renomowanymi przewoźnikami i ubezpieczycielami, którzy mają doświadczenie w obszarze transportu międzynarodowego. Dodatkowo, sprzedawca powinien również inwestować w odpowiednie opakowania i zabezpieczenia, aby chronić towar przed ewentualnymi uszkodzeniami.
Korzyści stosowania DDP w handlu międzynarodowym . Stosowanie DDP w handlu międzynarodowym ma wiele korzyści zarówno dla sprzedawcy, jak i dla nabywcy. Jedną z głównych korzyści dla sprzedawcy jest pełna kontrola nad procesem dostawy. Sprzedawca jest odpowiedzialny za organizację transportu, odprawę celna i dostawę towarów, co pozwala mu śledzić cały proces i zapewnić terminową dostawę. Dla nabywcy, korzyścią jest brak konieczności angażowania się w proces dostawy. Kiedy sprzedawca wybiera DDP, nabywca jest zwolniony z obowiązku organizacji transportu i odprawy celnej. Nabywca otrzymuje towar na wskazane miejsce docelowe, bez konieczności angażowania się w procesy logistyczne. Ponadto, stosowanie DDP może również przynieść korzyści finansowe zarówno dla sprzedawcy, jak i dla nabywcy. Sprzedawca może skonsolidować koszty transportu i odprawy celnej, co może prowadzić do oszczędności. Natomiast nabywca może uniknąć potencjalnych kosztów związanych z organizacją transportu i odprawą celna.
Zrównoważony rozwój w DDP . Wdrażanie DDP w handlu międzynarodowym może przyczynić się do zrównoważonego rozwoju. DDP wymaga od sprzedawcy dostarczenia towarów do miejsca docelowego, co może prowadzić do zmniejszenia ilości transportu lokalnego i tym samym redukować emisję gazów cieplarnianych. Ponadto, sprzedawca, jako osoba odpowiedzialna za transport i odprawę celna, ma możliwość wyboru bardziej ekologicznych środków transportu, takich jak transport morski lub transport kolejowy. Wybór takich środków transportu może przynieść korzyści środowiskowe, takie jak zmniejszenie zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń powietrza. Wreszcie, DDP może również przyczynić się do zrównoważonego rozwoju społeczno-ekonomicznego poprzez umożliwienie sprzedawcom i nabywcom z różnych krajów współpracy i wymiany handlowej. Współpraca międzynarodowa może przyczynić się do wzrostu gospodarczego, tworzenia miejsc pracy i zwiększenia dobrobytu.
DDP — artykuły polecane |
EXW — DEQ — CPT — DDU — DAF — CIF — FOB — FAS — CIP |
Bibliografia
- Hermanowski J. (2004), Handel Zagraniczny: poradnik, Przedsiębiorstwo Konsultingowo-Gospodarcze Univers, Warszawa, Zielona Góra
- Kaczmarek T., Zarzycki M. (2005), Poradnik Eksportera, Branta, Bydgoszcz - Warszawa
- Malfliet J. (2011), Incoterms 2010 and the mode of transport: how to choose the right term, Ghent University, Belgium
- Ramberg J. (2011), ICC Guide to Incoterms 2010, ICC Services Publications, nr 720E
- Ramberg J. (2011), ICC Guide to Incoterms 2010, ICC Services Publications, nr 720E
Autor: Kamil Budzyński, Katarzyna Gubernat