Rozwój przez restrukturyzację: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''[[Rozwój]] [[Firma|firmy]] poprzez [[Restrukturyzacja|restrukturyzację]]''' w realiach XXI wieku jest w dużej mierze wymuszany na przedsiębiorstwach ciągłymi przemianami systemu gospodarczego. Aby sprostać wymaganiom nieustannie wzmagającej się [[Globalizacja|globalizacji]] oraz nowych wyzwań technologicznych czy informacyjnych [[przedsiębiorstwo]] zmuszone jest dążyć do rozwoju, jak również do poszukiwania i realizowania przedsięwzięć przystosowawczych. Oznacza to przebudowę lub unowocześnienie struktury działalności przedsiębiorstwa oraz jego zasobów gospodarczych, a także zmiany w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa - w tym jego strategii.
|list1=
<ul>
<li>[[Rodzaje restrukturyzacji]]</li>
<li>[[Rozwój przedsiębiorstwa]]</li>
<li>[[Restrukturyzacja]]</li>
<li>[[Downsizing]]</li>
<li>[[Real time enterprise]]</li>
<li>[[Reengineering]]</li>
<li>[[Teoria zmian i rozwoju organizacji]]</li>
<li>[[Controlling ekologiczny]]</li>
<li>[[Zarządzanie innowacjami]]</li>
</ul>
}}


 
Restrukturyzacja może być wykonywana i oceniana w trzech perspektywach. Makro-, mezo - i mikroekonomicznej. Każda z perspektyw cechuje się ukierunkowaniem na inne modyfikacje struktury oraz dąży do spełnienia odmiennych celów. Najistotniejszą dla tematyki rozwoju jest mikro-restrukturyzacja, która obejmuje restrukturyzację rozwojową i naprawczą.
'''[[Rozwój]] [[Firma|firmy]] poprzez [[Restrukturyzacja|restrukturyzację]]''' w realiach XXI wieku jest w dużej mierze wymuszany na przedsiębiorstwach ciągłymi przemianami systemu gospodarczego. Aby sprostać wymaganiom nieustannie wzmagającej się [[Globalizacja|globalizacji]] oraz nowych wyzwań technologicznych czy informacyjnych [[przedsiębiorstwo]] zmuszone jest dążyć do rozwoju, jak również do poszukiwania i realizowania przedsięwzięć przystosowawczych. Oznacza to przebudowę lub unowocześnienie struktury działalności przedsiębiorstwa oraz jego zasobów gospodarczych, a także zmiany w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa – w tym jego strategii.
 
Restrukturyzacja może być wykonywana i oceniana w trzech perspektywach. Makro-, mezo- i mikroekonomicznej. Każda z perspektyw cechuje się ukierunkowaniem na inne modyfikacje struktury oraz dąży do spełnienia odmiennych celów. Najistotniejszą dla tematyki rozwoju jest mikro-restrukturyzacja, która obejmuje restrukturyzację rozwojową i naprawczą.  


[[Plik:Perspektywy.jpg|400px|right|thumb|Rys. 1. Perspektywy rozpatrywania restrukturyzacji]]
[[Plik:Perspektywy.jpg|400px|right|thumb|Rys. 1. Perspektywy rozpatrywania restrukturyzacji]]
Linia 25: Linia 9:


==Restrukturyzacja naprawcza==
==Restrukturyzacja naprawcza==
'''[[Restrukturyzacja]] naprawcza''' stanowi zbiór działań bieżących, przeprowadzanych z reguły w [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwach]] mających złe wyniki ekonomiczne, zagrożonych utratą płynności, a nawet [[Bankructwo|bankructwem]]. Może być realizowana w ramach obecnego potencjału przedsiębiorstwa lub poprzez "odchudzanie”. Pierwsza [[opcja]] zakłada doskonalenie i usprawnianie systemów przedsiębiorstwa, natomiast "odchudzanie” polega na wyzbyciu się niekorzystnych ogniw przedsiębiorstwa (ograniczenie asortymentu, redukcja zatrudnienia). Podstawowym celem działań jest utrzymanie przynajmniej minimalnego poziomu [[Płynność finansowa|płynności finansowej]] przedsiębiorstwa, umożliwiającego jego przetrwanie. Działania restrukturyzacji naprawczej skierowane są przede wszystkim na zatrzymanie negatywnych zjawisk i tendencji oraz utrzymanie dotychczasowej [[Produkcja|produkcji]], poprzez wytwarzanie tego samego [[asortyment]]u wyrobów. Najczęściej obejmuje wybrane obszary działalności przedsiębiorstwa, w których istnieje konieczność wprowadzenia niezwłocznie zmian, pozwalających na ustabilizowanie pogarszającej się sytuacji. Restrukturyzacja naprawcza przebiega według dokładnie określonego programu, którego podstawą jest wyznaczenie głównego celu. Realizację głównego celu wspierają natomiast odcinkowe działania w poszczególnych dziedzinach działalności przedsiębiorstwa.
'''[[Restrukturyzacja]] naprawcza''' stanowi zbiór działań bieżących, przeprowadzanych z reguły w [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwach]] mających złe wyniki ekonomiczne, zagrożonych utratą płynności, a nawet [[Bankructwo|bankructwem]]. Może być realizowana w ramach obecnego potencjału przedsiębiorstwa lub poprzez "odchudzanie". Pierwsza [[opcja]] zakłada doskonalenie i usprawnianie systemów przedsiębiorstwa, natomiast "odchudzanie" polega na wyzbyciu się niekorzystnych ogniw przedsiębiorstwa (ograniczenie asortymentu, redukcja zatrudnienia). Podstawowym celem działań jest utrzymanie przynajmniej minimalnego poziomu [[Płynność finansowa|płynności finansowej]] przedsiębiorstwa, umożliwiającego jego przetrwanie. Działania restrukturyzacji naprawczej skierowane są przede wszystkim na zatrzymanie negatywnych zjawisk i tendencji oraz utrzymanie dotychczasowej [[Produkcja|produkcji]], poprzez wytwarzanie tego samego [[asortyment]]u wyrobów. Najczęściej obejmuje wybrane obszary działalności przedsiębiorstwa, w których istnieje konieczność wprowadzenia niezwłocznie zmian, pozwalających na ustabilizowanie pogarszającej się sytuacji. Restrukturyzacja naprawcza przebiega według dokładnie określonego programu, którego podstawą jest wyznaczenie głównego celu. Realizację głównego celu wspierają natomiast odcinkowe działania w poszczególnych dziedzinach działalności przedsiębiorstwa.
 
<google>n</google>


==Charakterystyka celów restrukturyzacji naprawczej==
==Charakterystyka celów restrukturyzacji naprawczej==
'''Tab. 1. Działania restrukturyzacji naprawczej w poszczególnych podsystemach'''
'''Tab. 1. Działania restrukturyzacji naprawczej w poszczególnych podsystemach'''
<google>ban728t</google>
{| class=wikitable border=1
{| class=wikitable border=1
! [[Podsystem]] przedsiębiorstwa
! [[Podsystem]] przedsiębiorstwa
Linia 36: Linia 20:
|-
|-
| [[Misja]] i [[cele]]
| [[Misja]] i [[cele]]
|  
|
* poprawa [[Efektywność|efektywności]] sytuacji finansowej
* poprawa [[Efektywność|efektywności]] sytuacji finansowej
* propozycje zmian opracowywane przez dyrekcję, rzadko przy udziale firm konsultingowych
* propozycje zmian opracowywane przez dyrekcję, rzadko przy udziale firm konsultingowych
Linia 42: Linia 26:
|-
|-
| Ludzie
| Ludzie
|  
|
* redukcja [[Zatrudnienie|zatrudnienia]], w pierwszej kolejności pracownicy nieprodukcyjni
* redukcja [[Zatrudnienie|zatrudnienia]], w pierwszej kolejności pracownicy nieprodukcyjni
* stabilizacja lub nawet obniżenie poziomu płac
* stabilizacja lub nawet obniżenie poziomu płac
Linia 48: Linia 32:
|-
|-
| Struktura
| Struktura
|  
|
* [[likwidacja]] lub połączenie komórek organizacyjnych
* [[likwidacja]] lub połączenie komórek organizacyjnych
* wydzielanie zorganizowanych części i ich usamodzielnianie ekonomiczne i prawne
* wydzielanie zorganizowanych części i ich usamodzielnianie ekonomiczne i prawne
Linia 55: Linia 39:
|-
|-
| [[Zasoby]] i [[technologia]]
| [[Zasoby]] i [[technologia]]
|  
|
* opracowywanie nowych sposobów wykorzystania posiadanego [[Majątek|majątku]]
* opracowywanie nowych sposobów wykorzystania posiadanego [[Majątek|majątku]]
* wstrzymanie realizacji rozpoczętych [[Inwestycja|inwestycji]]
* wstrzymanie realizacji rozpoczętych [[Inwestycja|inwestycji]]
Linia 63: Linia 47:
|-
|-
| Inne działania
| Inne działania
|  
|
* opóźnianie spłaty zobowiązań i wykorzystywanie środków dostawców na sfinansowanie bieżącej działalności
* opóźnianie spłaty zobowiązań i wykorzystywanie środków dostawców na sfinansowanie bieżącej działalności
* [[negocjacje]] z bankami i innymi [[wierzyciel]]ami w sprawie zmiany warunków spłaty [[Zobowiązania|zobowiązań]]
* [[negocjacje]] z bankami i innymi [[wierzyciel]]ami w sprawie zmiany warunków spłaty [[Zobowiązania|zobowiązań]]
Linia 87: Linia 71:


==Charakterystyka celów restrukturyzacji rozwojowej==
==Charakterystyka celów restrukturyzacji rozwojowej==
'''Tab. 2. Działania restrukturyzacji rozwojowej w poszczególnych podsystemach'''
'''Tab. 2. Działania restrukturyzacji rozwojowej w poszczególnych podsystemach'''
{| class=wikitable border=1
{| class=wikitable border=1
Linia 94: Linia 77:
|-
|-
| Misja i cele
| Misja i cele
|  
|
* [[racjonalizacja]] zakresu działania, zwiększanie [[Dochód|dochodów]], rozwój przedsiębiorstwa, chęć dorównania [[konkurent]]om krajowym
* [[racjonalizacja]] zakresu działania, zwiększanie [[Dochód|dochodów]], rozwój przedsiębiorstwa, chęć dorównania [[konkurent]]om krajowym
* opracowywanie sformalizowanych programów restrukturyzacji, zatwierdzanych przez kierownictwo
* opracowywanie sformalizowanych programów restrukturyzacji, zatwierdzanych przez kierownictwo
Linia 100: Linia 83:
|-
|-
| Ludzie
| Ludzie
|  
|
* nacisk na racjonalne wykorzystanie potencjału zatrudnionych pracowników
* nacisk na racjonalne wykorzystanie potencjału zatrudnionych pracowników
* zatrudnianie nowych fachowców z zakresu [[marketing]]u, informatyki, finansów, jakości
* zatrudnianie nowych fachowców z zakresu [[marketing]]u, informatyki, finansów, jakości
Linia 107: Linia 90:
|-
|-
| Struktura
| Struktura
|  
|
* upraszczanie i racjonalizacja rozwiązań strukturalnych
* upraszczanie i racjonalizacja rozwiązań strukturalnych
* dalsza rozbudowa komórek marketingowych
* dalsza rozbudowa komórek marketingowych
Linia 115: Linia 98:
|-
|-
| Zasoby i technologia
| Zasoby i technologia
|  
|
* wycofywanie się z działań podjętych w okresie naprawy, przynoszących wprawdzie [[dochody]], ale nietypowych dla przedsiębiorstwa
* wycofywanie się z działań podjętych w okresie naprawy, przynoszących wprawdzie [[dochody]], ale nietypowych dla przedsiębiorstwa
* niewielkie [[inwestycje]] mające na celu przygotowanie do produkcji nowych wyrobów
* niewielkie [[inwestycje]] mające na celu przygotowanie do produkcji nowych wyrobów
Linia 124: Linia 107:
|-
|-
| Inne działania
| Inne działania
|  
|
* restrukturyzacja finansowa, oddłużanie, [[handel]] wierzytelnościami
* restrukturyzacja finansowa, oddłużanie, [[handel]] wierzytelnościami
* zmiany własnościowe
* zmiany własnościowe
Linia 135: Linia 118:


==Metody wdrażania restrukturyzacji==
==Metody wdrażania restrukturyzacji==
Do najpowszechniejszych metod wdrażania restrukturyzacji należą: [[Reengineering]], Total Quality Management oraz Lean Production.
Do najpowszechniejszych metod wdrażania restrukturyzacji należą: [[Reengineering]], Total Quality Management oraz Lean Production.


Linia 145: Linia 127:


==Bariery procesu restrukturyzacji==
==Bariery procesu restrukturyzacji==
Oprócz adaptacji do nieustannie zmieniającej się gospodarki i konieczności podążania za nowoczesnymi technologiami przedsiębiorstwo zmuszone jest zmierzyć się także z problemem, jakim są bariery wdrażania procesu restrukturyzacji. Najistotniejsze czynniki zaburzające powodzenie restrukturyzacji to:
Oprócz adaptacji do nieustannie zmieniającej się gospodarki i konieczności podążania za nowoczesnymi technologiami przedsiębiorstwo zmuszone jest zmierzyć się także z problemem, jakim są bariery wdrażania procesu restrukturyzacji. Najistotniejsze czynniki zaburzające powodzenie restrukturyzacji to:
* Niedostosowane do istniejącego [[Popyt|popytu]] nadmierne rozmiary przedsiębiorstw lub produkcji,
* Niedostosowane do istniejącego [[Popyt|popytu]] nadmierne rozmiary przedsiębiorstw lub produkcji,
Linia 153: Linia 134:
* Niska [[Wydajność pracy|wydajność pracy]],
* Niska [[Wydajność pracy|wydajność pracy]],
* Niedostosowanie wielkości i struktury [[Zatrudnienie|zatrudnienia]] do wymogów otoczenia.
* Niedostosowanie wielkości i struktury [[Zatrudnienie|zatrudnienia]] do wymogów otoczenia.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Rodzaje restrukturyzacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rozwój przedsiębiorstwa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Restrukturyzacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Downsizing]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Real time enterprise]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Reengineering]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Teoria zmian i rozwoju organizacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Controlling ekologiczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie innowacjami]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Analiza marginalna]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Brojak-Trzaskowska M., ''Procesy rozwojowe przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce'', Warszawa 2014, s. 175-176
<noautolinks>
* Borowiecki R., ''[[Zarządzanie]] restrukturyzacją przedsiębiorstw i gospodarki'', Kraków 2014, s. 15,20
* Borowiecki R. (red.) (2014), ''Zarządzanie restrukturyzacją przedsiębiorstw i gospodarki. Uwarunkowania - Procesy - Efekty'', Fundacja Ekonomicznego Uniwersytetu w Krakowie, Kraków
* Cabała P., Bartusik K., ''Restrukturyzacja w jednostkach gospodarczych'', Kraków 2006, s. 28
* Brojak-Trzaskowska M. (2014), ''Procesy rozwojowe przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce'', Warszawa
* Garstka M., ''Restrukturyzacja przedsiębiorstwa'', Warszawa 2006, s. 23-28
* Cabała P., Bartusik K. (2006), ''Restrukturyzacja w jednostkach gospodarczych'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
* Grudzewski W., Hejduk I. (2000) [http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_H_Oeconomia/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_H_Oeconomia-r2000-t34/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_H_Oeconomia-r2000-t34-s25-57/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_H_Oeconomia-r2000-t34-s25-57.pdf"Restrukturyzacja firmy jako kierunek wzrostu jej wartości"] "Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska" sectio H (Oeconomia), Vol. 34
* Garstka M. (2006), ''Restrukturyzacja przedsiębiorstwa. Podział przez wydzielenie'', CeDeWu, Warszawa
* Jaki A., Kowalik M., ''Współczesne oblicza i dylematy restrukturyzacji'', Kraków 2015, s. 32-33, 38
* Grudzewski W., Hejduk I. (2000), ''[https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_H_Oeconomia/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_H_Oeconomia-r2000-t34/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_H_Oeconomia-r2000-t34-s25-57/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_H_Oeconomia-r2000-t34-s25-57.pdf Restrukturyzacja firmy jako kierunek wzrostu jej wartości]'', Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Oeconomia, Vol.XXXIV, Tom 34
* Janasz W., Janasz K. (2016) [http://www.soep.ue.poznan.pl/jdownloads/Wszystkie%20numery/Rok%202016/04_janasz_janasz.pdf"Restrukturyzacja jako nowy paradygmat rozwoju inteligentnej organizacji"] "STUDIA OECONOMICA POSNANIENSIA" Vol.4, Nr.2
* Jaki A., Kowalik M. (2015), ''Współczesne oblicza i dylematy restrukturyzacji'', Fundacja Ekonomicznego Uniwersytetu w Krakowie, Kraków
* Stabryła A., ''[[Zarządzanie rozwojem firmy]]'', Kraków 1996, s. 9-10
* Stabryła A. (1996), ''Zarządzanie rozwojem firmy'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
* Suszyński C., ''Restrukturyzacja przedsiębiorstw, [[Proces zarządzania]] zmianami'', Warszawa 1999, s. 132
* Suszyński C. (1999), ''Restrukturyzacja przedsiębiorstw, Proces zarządzania zmianami'', Warszawa
* Wiśniewska E. (2013) [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.baztech-14c45a41-21a2-455f-affa-4553f4cc19ec/content/partContents/4034df0f-eb8e-37c2-aa57-ba2ce1c758cd"Restrukturyzacja organizacyjna jako zmiana radykalna"] Zeszyty Naukowe "[[Organizacja]] i Zarządzanie" Politechniki Śląskiej, Vol.67
* Wiśniewska E. (2013), ''[https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.baztech-14c45a41-21a2-455f-affa-4553f4cc19ec/content/partContents/4034df0f-eb8e-37c2-aa57-ba2ce1c758cdRestrukturyzacja organizacyjna jako zmiana radykalna]'', Zeszyty Naukowe Organizacja i Zarządzanie Politechniki Śląskiej, Vol.67
</noautolinks>


{{a|Justyna Płonka, Patrycja Piwowarczyk}}
{{a|Justyna Płonka, Patrycja Piwowarczyk}}
[[Kategoria:Zarządzanie strategiczne]]
[[Kategoria:Zarządzanie strategiczne]]
[[en:Development by restructurization]]
[[en:Development by restructurization]]


{{#metamaster:description|Restrukturyzacja jest niezbędna, aby sprostać wymaganiom globalizacji i nowych technologii. Odkryj perspektywy restrukturyzacji na stronie.}}
{{#metamaster:description|Restrukturyzacja jest niezbędna, aby sprostać wymaganiom globalizacji i nowych technologii. Odkryj perspektywy restrukturyzacji na stronie.}}

Aktualna wersja na dzień 21:09, 5 sty 2024

Rozwój firmy poprzez restrukturyzację w realiach XXI wieku jest w dużej mierze wymuszany na przedsiębiorstwach ciągłymi przemianami systemu gospodarczego. Aby sprostać wymaganiom nieustannie wzmagającej się globalizacji oraz nowych wyzwań technologicznych czy informacyjnych przedsiębiorstwo zmuszone jest dążyć do rozwoju, jak również do poszukiwania i realizowania przedsięwzięć przystosowawczych. Oznacza to przebudowę lub unowocześnienie struktury działalności przedsiębiorstwa oraz jego zasobów gospodarczych, a także zmiany w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa - w tym jego strategii.

Restrukturyzacja może być wykonywana i oceniana w trzech perspektywach. Makro-, mezo - i mikroekonomicznej. Każda z perspektyw cechuje się ukierunkowaniem na inne modyfikacje struktury oraz dąży do spełnienia odmiennych celów. Najistotniejszą dla tematyki rozwoju jest mikro-restrukturyzacja, która obejmuje restrukturyzację rozwojową i naprawczą.

Rys. 1. Perspektywy rozpatrywania restrukturyzacji

TL;DR

Restrukturyzacja firmy to niezbędny proces w dynamicznym świecie biznesu. Restrukturyzacja naprawcza ma na celu utrzymanie płynności finansowej i stabilizację przedsiębiorstwa, podczas gdy restrukturyzacja rozwojowa ma na celu rozwój i poprawę sytuacji finansowej. Metody wdrażania restrukturyzacji to reengineering, Total Quality Management i Lean Production. Bariery procesu restrukturyzacji to m.in. nadmierne rozmiary przedsiębiorstwa, przestarzałe maszyny i niska wydajność pracy.

Restrukturyzacja naprawcza

Restrukturyzacja naprawcza stanowi zbiór działań bieżących, przeprowadzanych z reguły w przedsiębiorstwach mających złe wyniki ekonomiczne, zagrożonych utratą płynności, a nawet bankructwem. Może być realizowana w ramach obecnego potencjału przedsiębiorstwa lub poprzez "odchudzanie". Pierwsza opcja zakłada doskonalenie i usprawnianie systemów przedsiębiorstwa, natomiast "odchudzanie" polega na wyzbyciu się niekorzystnych ogniw przedsiębiorstwa (ograniczenie asortymentu, redukcja zatrudnienia). Podstawowym celem działań jest utrzymanie przynajmniej minimalnego poziomu płynności finansowej przedsiębiorstwa, umożliwiającego jego przetrwanie. Działania restrukturyzacji naprawczej skierowane są przede wszystkim na zatrzymanie negatywnych zjawisk i tendencji oraz utrzymanie dotychczasowej produkcji, poprzez wytwarzanie tego samego asortymentu wyrobów. Najczęściej obejmuje wybrane obszary działalności przedsiębiorstwa, w których istnieje konieczność wprowadzenia niezwłocznie zmian, pozwalających na ustabilizowanie pogarszającej się sytuacji. Restrukturyzacja naprawcza przebiega według dokładnie określonego programu, którego podstawą jest wyznaczenie głównego celu. Realizację głównego celu wspierają natomiast odcinkowe działania w poszczególnych dziedzinach działalności przedsiębiorstwa.

Charakterystyka celów restrukturyzacji naprawczej

Tab. 1. Działania restrukturyzacji naprawczej w poszczególnych podsystemach

Podsystem przedsiębiorstwa Przedsięwzięcie restrukturyzacyjne
Misja i cele
  • poprawa efektywności sytuacji finansowej
  • propozycje zmian opracowywane przez dyrekcję, rzadko przy udziale firm konsultingowych
  • adaptacyjny charakter większości proponowanych zmian
Ludzie
  • redukcja zatrudnienia, w pierwszej kolejności pracownicy nieprodukcyjni
  • stabilizacja lub nawet obniżenie poziomu płac
  • przekwalifikowanie pracowników
Struktura
  • likwidacja lub połączenie komórek organizacyjnych
  • wydzielanie zorganizowanych części i ich usamodzielnianie ekonomiczne i prawne
  • zmiany zasad funkcjonowania i rozliczania jednostek i komórek organizacyjnych (tworzenie centów kosztów, zysku)
  • rozbudowa i wzmacnianie niektórych służb (najczęściej marketingowych)
Zasoby i technologia
  • opracowywanie nowych sposobów wykorzystania posiadanego majątku
  • wstrzymanie realizacji rozpoczętych inwestycji
  • pozbywanie się zbędnego majątku produkcyjnego i nieprodukcyjnego
  • większa dbałość o jakość i zaostrzenie wymagań wobec dostawców
  • podejmowanie działań odbiegających od dotychczasowego profilu działania, które przynoszą zyski
Inne działania
  • opóźnianie spłaty zobowiązań i wykorzystywanie środków dostawców na sfinansowanie bieżącej działalności
  • negocjacje z bankami i innymi wierzycielami w sprawie zmiany warunków spłaty zobowiązań

Restrukturyzacja rozwojowa

Restrukturyzacja rozwojowa w odróżnieniu od restrukturyzacji naprawczej, mającej charakter zmian doraźnych, jest oparta na decyzjach strategicznych przedsiębiorstwa. Wykorzystuje możliwości przedsiębiorstwa do rozwoju i wyeliminowania zagrożeń. Jeśli proces restrukturyzacji zostanie przeprowadzony prawidłowo, skutkuje to zdynamizowaniem rozwoju przedsiębiorstwa i poprawą sytuacji finansowej w długim okresie. Restrukturyzacja rozwojowa za swoje najważniejsze celu przyjmuje:

  • wzrost udziału przedsiębiorstwa w rynku,
  • rozwój eksportu,
  • udoskonalenie lub zmiana konstrukcji wyrobów,
  • ulepszenie technologii wytwarzania wyrobów,
  • lepsze dostosowanie do potrzeb klientów,
  • ochronę środowiska.

O realizacji, a wcześniej zdefiniowaniu celu restrukturyzacji rozwojowej decydują takie warunki, jak:

  • wykorzystanie wszystkich pojawiających się szans przedsiębiorstwa,
  • podejmowanie prób wyjścia poza dotychczasowy zakres działania,
  • przewidywanie i projektowanie zmian w otoczeniu,
  • dążenie do zdynamizowania rozwoju przedsiębiorstwa,
  • wykorzystanie innowacji produktowej, technologicznej, technicznej i marketingowej,
  • skłonność do podejmowania ryzyka gospodarczego,
  • przygotowanie się do rozwiązań możliwych do przewidzenia problemów w zakresie organizacji, spraw kadrowych i rynkowych

Charakterystyka celów restrukturyzacji rozwojowej

Tab. 2. Działania restrukturyzacji rozwojowej w poszczególnych podsystemach

Podsystem przedsiębiorstwa Przedsięwzięcie restrukturyzacyjne
Misja i cele
  • racjonalizacja zakresu działania, zwiększanie dochodów, rozwój przedsiębiorstwa, chęć dorównania konkurentom krajowym
  • opracowywanie sformalizowanych programów restrukturyzacji, zatwierdzanych przez kierownictwo
  • udział firm konsultingowych przy formułowaniu programów restrukturyzacji
Ludzie
  • nacisk na racjonalne wykorzystanie potencjału zatrudnionych pracowników
  • zatrudnianie nowych fachowców z zakresu marketingu, informatyki, finansów, jakości
  • podnoszenie kwalifikacji zatrudnionych pracowników
  • racjonalizacja systemów motywacyjnych wewnątrz przedsiębiorstw
Struktura
  • upraszczanie i racjonalizacja rozwiązań strukturalnych
  • dalsza rozbudowa komórek marketingowych
  • kontynuowanie wydzielania z przedsiębiorstwa i usamodzielniania niektórych komórek organizacyjnych
  • zwiększania samodzielności niektórych komórek organizacyjnych i uelastycznianie struktur organizacyjnych
  • racjonalizacja systemu informacyjnego
Zasoby i technologia
  • wycofywanie się z działań podjętych w okresie naprawy, przynoszących wprawdzie dochody, ale nietypowych dla przedsiębiorstwa
  • niewielkie inwestycje mające na celu przygotowanie do produkcji nowych wyrobów
  • usprawnianie procesów logistycznych
  • szerokie i intensywne działania projakościowe
  • zmiana sposobu zarządzania finansami i stosowanie rachunkowości zarządczej oraz controllingu
  • podejmowanie działań zmierzających do zmniejszania uciążliwości dla środowiska naturalnego
Inne działania

Celem restrukturyzacji zarówno naprawczej, jak i rozwojowej jest podniesienie efektywności, a przez to i zyskowności przedsiębiorstwa. Może temu służyć realizacja poszczególnych składowych celów restrukturyzacji, takich jak zmiana zakresu przedsiębiorstwa, zwiększenie konkurencyjności wyrobów, udoskonalanie zarządzania, podnoszenie kultury organizacyjnej. Zaś bardziej szczegółowo można wyszczególnić redukcję poziomu zatrudnienia, pozbycie się zbędnego majątku, inwestycje, wzrost elastyczności procesu produkcji, dywersyfikacja lub specjalizacja produktowa, decentralizacji zarządzania, udoskonalenie struktury organizacyjnej, szkolenia pracowników i wiele innych.

Restrukturyzacja naprawcza jest takim rodzajem restrukturyzacji w przypadku, którego podjęcie decyzji o jej przeprowadzeniu wydaje się być koniecznością i jedynym rozwiązaniem dla przedsiębiorstwa. W przypadku restrukturyzacji rozwojowej istnieje natomiast pewne pole swobody decyzyjnej zarówno w kwestii zakresu, jak i czasu jej przeprowadzenia. Restrukturyzacja naprawcza jest niejako warunkiem dalszego istnienia przedsiębiorstwa. Ponadto należy stwierdzić, iż restrukturyzacja naprawcza może stanowić narzędzie dla przygotowania przedsiębiorstwa do restrukturyzacji rozwojowej, która ma zbudować jego nową korzystną pozycję rynkową. Tak jak restrukturyzacja naprawcza jest przygotowaniem warunków przed restrukturyzację rozwojową, tak restrukturyzacja rozwojowa jest najczęściej naturalnym następstwem restrukturyzacji naprawczej. Kierownictwo kończąc restrukturyzacje naprawczą przechodzi do podejmowania decyzji, które są już raczej rozwojowe, a więc do restrukturyzacji rozwojowej.

Metody wdrażania restrukturyzacji

Do najpowszechniejszych metod wdrażania restrukturyzacji należą: Reengineering, Total Quality Management oraz Lean Production.

1. Reengineering (Business Process Reenginereering) polega na obraniu nowego modelu działalności przedsiębiorstwa oraz powiązanego z nim zestawu metod. Zakłada wyzbycie się dotychczasowych przyzwyczajeń i zasad w działaniach firmy. Reengineering ukierunkowany jest na dostosowywanie się do nieustannych zmian w otoczeniu oraz sprostanie konkurencji.

2. Total Quality Management (TQM) uznaje ciągłe doskonalenie działalności, redukcje strat i kosztów oraz umacnianie rzetelnych relacji z dostawcami i odbiorcami. Skupiając się na wymaganiach klientów, definiuję jakość jako pełne zaspokojenie oczekiwań odbiorców przy jak najniższych kosztach własnych. TQM zakłada, że powodzenie w zdobyciu przewagi konkurencyjnej tkwi w połączeniu systemów i technik działania oraz rzetelności i zaangażowania załogi.

3. Metoda Lean Production ukierunkowana jest natomiast na niezawodność wyposażenia i obróbki, korektę błędów oraz ograniczenie zapasów w toku, niedoborów i czasu realizacji cyklu produkcji.

Bariery procesu restrukturyzacji

Oprócz adaptacji do nieustannie zmieniającej się gospodarki i konieczności podążania za nowoczesnymi technologiami przedsiębiorstwo zmuszone jest zmierzyć się także z problemem, jakim są bariery wdrażania procesu restrukturyzacji. Najistotniejsze czynniki zaburzające powodzenie restrukturyzacji to:

  • Niedostosowane do istniejącego popytu nadmierne rozmiary przedsiębiorstw lub produkcji,
  • Przestarzałe maszyny, urządzenia oraz metody produkcji,
  • Nadmierne uzależnienie od partnerów biznesowych,
  • Brak lub nieumiejętna promocja produktów oraz usług,
  • Niska wydajność pracy,
  • Niedostosowanie wielkości i struktury zatrudnienia do wymogów otoczenia.


Rozwój przez restrukturyzacjęartykuły polecane
Rodzaje restrukturyzacjiRozwój przedsiębiorstwaRestrukturyzacjaDownsizingReal time enterpriseReengineeringTeoria zmian i rozwoju organizacjiControlling ekologicznyZarządzanie innowacjamiAnaliza marginalna

Bibliografia

  • Borowiecki R. (red.) (2014), Zarządzanie restrukturyzacją przedsiębiorstw i gospodarki. Uwarunkowania - Procesy - Efekty, Fundacja Ekonomicznego Uniwersytetu w Krakowie, Kraków
  • Brojak-Trzaskowska M. (2014), Procesy rozwojowe przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce, Warszawa
  • Cabała P., Bartusik K. (2006), Restrukturyzacja w jednostkach gospodarczych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
  • Garstka M. (2006), Restrukturyzacja przedsiębiorstwa. Podział przez wydzielenie, CeDeWu, Warszawa
  • Grudzewski W., Hejduk I. (2000), Restrukturyzacja firmy jako kierunek wzrostu jej wartości, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Oeconomia, Vol.XXXIV, Tom 34
  • Jaki A., Kowalik M. (2015), Współczesne oblicza i dylematy restrukturyzacji, Fundacja Ekonomicznego Uniwersytetu w Krakowie, Kraków
  • Stabryła A. (1996), Zarządzanie rozwojem firmy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
  • Suszyński C. (1999), Restrukturyzacja przedsiębiorstw, Proces zarządzania zmianami, Warszawa
  • Wiśniewska E. (2013), organizacyjna jako zmiana radykalna, Zeszyty Naukowe Organizacja i Zarządzanie Politechniki Śląskiej, Vol.67


Autor: Justyna Płonka, Patrycja Piwowarczyk