Funkcja integracyjna logistyki: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Funkcja integracyjna logistyki''' polega na interdyscyplinarnym podejściu, które nacechowane jest elastycznością, oparte na pogłębianiu analizy wewnętrznych jak i zewnętrznych relacji wobec złożoności zjawisk, które zachodzą w procesach logistycznych. Potraktowanie działalności logistycznej w przedsiębiorstwie jako źródła [[przewaga konkurencyjna|przewagi konkurencyjnej]] związane jest z ograniczeniem możliwości zwiększania atrakcyjności [[oferta|oferty]] poprzez podnoszenie poziomu [[jakość|jakości produktów]] oraz obniżanie ich [[cena|cen]]. Zasadniczą rolę odgrywa w tym zakresie usprawnianie przepływów [[towar]]ów i informacji nie tylko w obrębie przedsiębiorstwa, ale także pomiędzy współpracującymi jednostkami, od dostawców surowców do przekazania [[produkt]]ów ostatecznym nabywcom. Charakter usprawnień, jak również wyniki osiągane po ich wprowadzeniu uzależnione są jednak w znacznym stopniu od zapewnienia [[system logistyczny przedsiębiorstwa|integracji działań logistycznych]] najpierw w [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwie]], a w rezultacie także pomiędzy wspomnianymi wcześniej współpracującymi jednostkami. Działalność w zakresie logistyki powinna być racjonalna oraz optymalna. Podstawowym zadaniem łańcucha dostaw jest utrzymanie ciągłego oraz zsynchronizowanego przepływu dóbr, ale także informacji. Technologie informacyjne umożliwiają coraz szybszą wymianę danych przedstawiających wartości popytu oraz podaży. Trudność związana jest na zintegrowaniu danych tak, aby przedstawiały specyfikę wszelkich procesów. Integracja informacyjna staje się zatem źródłem istotnej przewagi konkurencyjnej. Szansą na osiągnięcie powodzenia jest integracja obejmująca cały łańcuch dostaw.  
'''[[Funkcja]] integracyjna logistyki''' polega na interdyscyplinarnym podejściu, które nacechowane jest elastycznością, oparte na pogłębianiu analizy wewnętrznych jak i zewnętrznych relacji wobec złożoności zjawisk, które zachodzą w procesach logistycznych. Potraktowanie działalności logistycznej w przedsiębiorstwie jako źródła [[przewaga konkurencyjna|przewagi konkurencyjnej]] związane jest z ograniczeniem możliwości zwiększania atrakcyjności [[oferta|oferty]] poprzez podnoszenie poziomu [[jakość|jakości produktów]] oraz obniżanie ich [[cena|cen]]. Zasadniczą rolę odgrywa w tym zakresie usprawnianie przepływów [[towar]]ów i informacji nie tylko w obrębie przedsiębiorstwa, ale także pomiędzy współpracującymi jednostkami, od dostawców surowców do przekazania [[produkt]]ów ostatecznym nabywcom. Charakter usprawnień, jak również wyniki osiągane po ich wprowadzeniu uzależnione są jednak w znacznym stopniu od zapewnienia [[system logistyczny przedsiębiorstwa|integracji działań logistycznych]] najpierw w [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwie]], a w rezultacie także pomiędzy wspomnianymi wcześniej współpracującymi jednostkami. Działalność w zakresie logistyki powinna być racjonalna oraz optymalna. Podstawowym zadaniem łańcucha dostaw jest utrzymanie ciągłego oraz zsynchronizowanego przepływu dóbr, ale także informacji. Technologie informacyjne umożliwiają coraz szybszą wymianę danych przedstawiających wartości popytu oraz podaży. Trudność związana jest na zintegrowaniu danych tak, aby przedstawiały specyfikę wszelkich procesów. Integracja informacyjna staje się zatem źródłem istotnej przewagi konkurencyjnej. Szansą na osiągnięcie powodzenia jest integracja obejmująca cały łańcuch dostaw.  


Integrowanie działań w zakresie przepływów towarów bądź usług i związanych z nimi informacji odgrywa zasadniczą rolę z punktu widzenia wpływu rozwiązań logistycznych w przedsiębiorstwie na szybkość realizacji zamówień, a także na szybkość reagowania wobec zmieniających się oczekiwań nabywców.  
Integrowanie działań w zakresie przepływów [[towarów]] bądź usług i związanych z nimi informacji odgrywa zasadniczą rolę z punktu widzenia wpływu rozwiązań logistycznych w przedsiębiorstwie na szybkość realizacji zamówień, a także na szybkość reagowania wobec zmieniających się oczekiwań nabywców.  
Efektywne tworzenie wartości dla klienta jest możliwe dzięki przyjęciu orientacji na klienta czyli:
Efektywne tworzenie wartości dla klienta jest możliwe dzięki przyjęciu orientacji na klienta czyli:
* gromadzeniu informacji dotyczących preferencji nabywców
* gromadzeniu informacji dotyczących preferencji nabywców
* rozwój oferty skierowany do aktualnych potrzeb rynkowych
* [[rozwój]] oferty skierowany do aktualnych potrzeb rynkowych
* nawiązywanie długotrwałych relacji
* nawiązywanie długotrwałych relacji
* systematyczne monitorowanie oraz analiza poziomu zadowolenia
* systematyczne [[monitorowanie]] oraz analiza poziomu zadowolenia
(M.Ciesielski 2011, s. 29)
(M.Ciesielski 2011, s. 29)


Przejawem dążenia do integracji w tym zakresie jest ujęcie systemowe [[logistyka|logistyki]]. Ze względu na dostrzeżony wpływ na [[konkurencyjność]] rynkową [[logistyka]] została potraktowana jako jeden z podstawowych obszarów zarządzania w przedsiębiorstwie. Orientację taką potwierdzają definicje logistyki, w których akcentowane są poszczególne [[funkcje zarządzania]], ukierunkowane na podstawowe [[cele]] działalności logistycznej.Fundamentalną kwestią jest ich określenie oraz koordynacja w koncepcji logistyki ujętej jako zarządzenie relacjami. Jasno doprecyzowany cel jest istotą w sprawnym oraz integracyjnym charakterze procesów logistycznych.  
Przejawem dążenia do integracji w tym zakresie jest ujęcie systemowe [[logistyka|logistyki]]. Ze względu na dostrzeżony wpływ na [[konkurencyjność]] rynkową [[logistyka]] została potraktowana jako jeden z podstawowych obszarów zarządzania w przedsiębiorstwie. Orientację taką potwierdzają definicje logistyki, w których akcentowane są poszczególne [[funkcje zarządzania]], ukierunkowane na podstawowe [[cele]] działalności logistycznej.Fundamentalną kwestią jest ich określenie oraz [[koordynacja]] w koncepcji logistyki ujętej jako zarządzenie relacjami. Jasno doprecyzowany cel jest istotą w sprawnym oraz integracyjnym charakterze procesów logistycznych.  
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>


Linia 32: Linia 32:
Wobec nowych, rynkowych warunków działania, w których czas i sposób dostarczenia produktu ostatecznemu odbiorcy odgrywają podstawową rolę orientacja logistyczna powinna zostać potraktowana jako jedna z podstawowych zasad działania przedsiębiorstwa. Polega ona przede wszystkim na ukierunkowaniu działań w ramach poszczególnych funkcji przedsiębiorstwa na procesy realizowane w zakresie dostarczania produktów nabywcom. Istotny warunek wprowadzenia takiej orientacji stanowi jednak [[podejmowanie decyzji]] logistycznych w jednej jednostce organizacyjnej. Związane jest to zwłaszcza z uzależnieniem wyników w obszarze logistyki od działań podjętych w zakresie innych funkcji przedsiębiorstwa i koniecznością koordynacji tych działań. Zasadniczym atutem takiego podejścia jest ułatwienie eliminowania barier występujących często pomiędzy jednostkami reprezentującymi poszczególne funkcje poprzez zaangażowanie ich w realizację [[proces]]ów związanych z dostarczaniem produktów nabywcom, zgodnie z ich oczekiwaniami. Zdaniem H. Pfohla takie ujęcie logistyki umożliwia wyeliminowanie wad dotychczasowych [[[struktura departamentowa]]|struktur pionowych]] (np. funkcjonalnych) związanych z niechęcią do współpracy pomiędzy reprezentantami poszczególnych funkcji przez zastąpienie ich poziomymi strukturami, wymagającymi współpracy jednostek realizujących różne funkcje. Na poziomie obejmującym różne przedsiębiorstwa można tę zasadę przenieść na międzyorganizacyjne kształtowanie punktów styku między tymi przedsiębiorstwami, jego [[dostawca]]mi oraz [[klient]]ami (H. Pfohl 2001, s. 67).
Wobec nowych, rynkowych warunków działania, w których czas i sposób dostarczenia produktu ostatecznemu odbiorcy odgrywają podstawową rolę orientacja logistyczna powinna zostać potraktowana jako jedna z podstawowych zasad działania przedsiębiorstwa. Polega ona przede wszystkim na ukierunkowaniu działań w ramach poszczególnych funkcji przedsiębiorstwa na procesy realizowane w zakresie dostarczania produktów nabywcom. Istotny warunek wprowadzenia takiej orientacji stanowi jednak [[podejmowanie decyzji]] logistycznych w jednej jednostce organizacyjnej. Związane jest to zwłaszcza z uzależnieniem wyników w obszarze logistyki od działań podjętych w zakresie innych funkcji przedsiębiorstwa i koniecznością koordynacji tych działań. Zasadniczym atutem takiego podejścia jest ułatwienie eliminowania barier występujących często pomiędzy jednostkami reprezentującymi poszczególne funkcje poprzez zaangażowanie ich w realizację [[proces]]ów związanych z dostarczaniem produktów nabywcom, zgodnie z ich oczekiwaniami. Zdaniem H. Pfohla takie ujęcie logistyki umożliwia wyeliminowanie wad dotychczasowych [[[struktura departamentowa]]|struktur pionowych]] (np. funkcjonalnych) związanych z niechęcią do współpracy pomiędzy reprezentantami poszczególnych funkcji przez zastąpienie ich poziomymi strukturami, wymagającymi współpracy jednostek realizujących różne funkcje. Na poziomie obejmującym różne przedsiębiorstwa można tę zasadę przenieść na międzyorganizacyjne kształtowanie punktów styku między tymi przedsiębiorstwami, jego [[dostawca]]mi oraz [[klient]]ami (H. Pfohl 2001, s. 67).


Od zapewnienia integracji działalności w obszarach logistyki, produkcji oraz marketingu uzależniona jest także w znacznym stopniu wartość oferty dla nabywców. Identyfikując podstawowe warunki, które powinny zostać spełnione w wyróżnionych obszarach, aby zapewnić wartość produktów satysfakcjonującą nabywców można wykorzystać podstawowe rodzaje użyteczności ekonomicznej, na które zasadniczy wpływ mają działania podejmowane w obszarach produkcji, logistyki i [[marketing]]u. Pomocnym jest zestawienie, które zaprezentowali w swoim opracowaniu J. Coyle, E. Bardy oraz C. Langley Jr. (2002, s. 56-58).  
Od zapewnienia integracji działalności w obszarach logistyki, produkcji oraz marketingu uzależniona jest także w znacznym stopniu [[wartość]] oferty dla nabywców. Identyfikując podstawowe warunki, które powinny zostać spełnione w wyróżnionych obszarach, aby zapewnić wartość produktów satysfakcjonującą nabywców można wykorzystać podstawowe rodzaje użyteczności ekonomicznej, na które zasadniczy wpływ mają działania podejmowane w obszarach produkcji, logistyki i [[marketing]]u. Pomocnym jest zestawienie, które zaprezentowali w swoim opracowaniu J. Coyle, E. Bardy oraz C. Langley Jr. (2002, s. 56-58).  


Wśród podstawowych rodzajów [[użyteczność|użyteczności ekonomicznej]] wyróżniono:
Wśród podstawowych rodzajów [[użyteczność|użyteczności ekonomicznej]] wyróżniono:
* użyteczność formy produktu - oznaczającą [[Wartość dodana (Logistyka)|wartość dodaną]] do produktu przede wszystkim podczas przetwarzania, wytwarzania lub montażu produktu, ale także w trakcie realizacji niektórych zadań logistycznych, jak np. przepakowanie towaru otrzymanego od dostawców na partie (lub jednostki) dostarczane ostatecznym nabywcom,
* [[użyteczność]] formy produktu - oznaczającą [[Wartość dodana (Logistyka)|wartość dodaną]] do produktu przede wszystkim podczas przetwarzania, wytwarzania lub montażu produktu, ale także w trakcie realizacji niektórych zadań logistycznych, jak np. przepakowanie towaru otrzymanego od dostawców na partie (lub jednostki) dostarczane ostatecznym nabywcom,
* użyteczność miejsca dostawy - powstającą w wyniku realizacji działań logistycznych polegających na przemieszczeniu produktów z punktu wytworzenia do punktu, w którym zgłaszany jest [[popyt]],
* użyteczność miejsca dostawy - powstającą w wyniku realizacji działań logistycznych polegających na przemieszczeniu produktów z punktu wytworzenia do punktu, w którym zgłaszany jest [[popyt]],
* użyteczność czasu dostawy - związaną z realizacją zadań w obszarze logistyki, dotyczących przemieszczania produktów do miejsca, w którym zgłaszany jest [[popyt]] w czasie, kiedy występuje zapotrzebowanie,
* użyteczność czasu dostawy - związaną z realizacją zadań w obszarze logistyki, dotyczących przemieszczania produktów do miejsca, w którym zgłaszany jest [[popyt]] w czasie, kiedy występuje [[zapotrzebowanie]],
* użyteczność dysponowania produktem - występującą w wyniku realizacji podstawowych działań marketingowych mających na celu wywołanie u klienta [[wymaganie, potrzeba, oczekiwanie|potrzeby]] posiadania wyrobów lub skorzystania z określonej usługi.
* użyteczność dysponowania produktem - występującą w wyniku realizacji podstawowych działań marketingowych mających na celu wywołanie u klienta [[wymaganie, potrzeba, oczekiwanie|potrzeby]] posiadania wyrobów lub skorzystania z określonej [[usługi]].


Wyróżnieni autorzy zwrócili również uwagę na dwukierunkową zależność pomiędzy logistyką, a marketingiem, którą można rozszerzyć na produkcję, logistykę i [[marketing]]. Użyteczność formy produktów, podobnie jak użyteczność miejsca i czasu ich dostarczenia nie wystąpią, jeśli odpowiednie działania marketingowe nie zapewnią [[potrzeby]] zakupu przez nabywców, a tym samym użyteczności dysponowania (posiadania). Również użyteczność posiadania nie zostanie zapewniona, jeśli produkt nie zostanie wytworzony oraz dostarczony we właściwym czasie i miejscu, zgodnie z oczekiwaniami nabywców. Dążenie do zapewnienia wartości oferty satysfakcjonującej nabywców wymaga więc równoczesnego spełnienia wszystkich wyróżnionych warunków.
Wyróżnieni autorzy zwrócili również uwagę na dwukierunkową zależność pomiędzy logistyką, a marketingiem, którą można rozszerzyć na produkcję, logistykę i [[marketing]]. Użyteczność formy produktów, podobnie jak użyteczność miejsca i czasu ich dostarczenia nie wystąpią, jeśli odpowiednie działania marketingowe nie zapewnią [[potrzeby]] zakupu przez nabywców, a tym samym użyteczności dysponowania (posiadania). Również użyteczność posiadania nie zostanie zapewniona, jeśli produkt nie zostanie wytworzony oraz dostarczony we właściwym czasie i miejscu, zgodnie z oczekiwaniami nabywców. Dążenie do zapewnienia wartości oferty satysfakcjonującej nabywców wymaga więc równoczesnego spełnienia wszystkich wyróżnionych warunków.


Klasyfikacja funkcjonalna logistyki obejmuje:
[[Klasyfikacja]] funkcjonalna logistyki obejmuje:
* transport
* [[transport]]
* kreowanie zapasów
* kreowanie zapasów
* podsystem magazynowy
* [[podsystem]] magazynowy
* obsługa klientów
* obsługa klientów
* podsystem logistyczny opakowań
* podsystem logistyczny opakowań
(Szymonik A.i in. 2013, s. 31)
(Szymonik A.i in. 2013, s. 31)


Warto podkreślić także zależności pomiędzy podejmowanymi w przedsiębiorstwie działaniami logistycznymi, a decyzjami w obszarach marketingu, produkcji i finansów, co podkreślają w swoich pracach min. C. Langley Jr. i M. Holcomb [1992] oraz J. Coyle, E. Bardi i C. Langley Jr. [2002], a w zakresie powiązań logistyki, produkcji i marketingu także M. Christopher [2000]. Należy zaakcentować tożsamość [[cel]]ów logistyki z celami marketingu, powołując się na definicję marketingu przedstawioną przez P. Kotlera [1994], zgodnie z którą marketing należy rozumieć jako dostarczanie właściwych towarów i usług właściwym ludziom, we właściwych miejscach, o właściwym czasie, po właściwej [[cena|cenie]], przy użyciu właściwych środków komunikacji i [[promocja|promocji]].
Warto podkreślić także zależności pomiędzy podejmowanymi w przedsiębiorstwie działaniami logistycznymi, a decyzjami w obszarach marketingu, produkcji i finansów, co podkreślają w swoich pracach min. C. Langley Jr. i M. Holcomb [1992] oraz J. Coyle, E. Bardi i C. Langley Jr. [2002], a w zakresie powiązań logistyki, produkcji i marketingu także M. Christopher [2000]. Należy zaakcentować [[tożsamość]] [[cel]]ów logistyki z celami marketingu, powołując się na definicję marketingu przedstawioną przez P. Kotlera [1994], zgodnie z którą marketing należy rozumieć jako dostarczanie właściwych towarów i usług właściwym ludziom, we właściwych miejscach, o właściwym czasie, po właściwej [[cena|cenie]], przy użyciu właściwych środków komunikacji i [[promocja|promocji]].


Przedstawioną dotychczas funkcję integracyjną logistyki można przypisać także działalności marketingowej. Zgodnie z opinią J. Witkowskiego, ze względu na znaczenie orientacji na klienta w działalności rynkowej, a także na istotną rolę ukierunkowania działalności na realizację procesów związanych z dostarczaniem produktów klientowi nie można stosować hierarchii w relacjach pomiędzy marketingiem a logistyką. Działania w tych obszarach wzajemnie się przenikają i są względem siebie komplementarne (J. Witkowski, 1999, s. 213)
Przedstawioną dotychczas funkcję integracyjną logistyki można przypisać także działalności marketingowej. Zgodnie z opinią J. Witkowskiego, ze względu na znaczenie orientacji na klienta w działalności rynkowej, a także na istotną rolę ukierunkowania działalności na realizację procesów związanych z dostarczaniem produktów klientowi nie można stosować hierarchii w relacjach pomiędzy marketingiem a logistyką. Działania w tych obszarach wzajemnie się przenikają i są względem siebie komplementarne (J. Witkowski, 1999, s. 213)
Linia 63: Linia 63:
* Harrison A. (2010). ''Zarządzanie logistyką'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa  
* Harrison A. (2010). ''Zarządzanie logistyką'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa  
* Kotler Ph.(1994).''Marketing. Analiza, [[planowanie]], wdrażanie i [[kontrola]]''. Gebethner i S-ka, Warszawa  
* Kotler Ph.(1994).''Marketing. Analiza, [[planowanie]], wdrażanie i [[kontrola]]''. Gebethner i S-ka, Warszawa  
* Pfohl H. C.(2001). ''Systemy Logistyczne. Podstawy organizacji i zarządzania'', wydanie II, Biblioteka Logistyka, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań
* Pfohl H. C.(2001). ''Systemy Logistyczne. Podstawy organizacji i zarządzania'', wydanie II, Biblioteka Logistyka, [[Instytut Logistyki i Magazynowania]], Poznań
* Rutkowski K.(2004).[https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KNoP/struktura/KL/publikacje/Documents/KRutkowski_Zarzadzanie_lancuchem_dostaw.pdf Zarządzanie łańcuchem dostaw-próba sprecyzowania terminu i określenia związków z logistyką], ''Gospodarka Materiałowa i Logistyka'', Nr 12  
* Rutkowski K.(2004).[https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KNoP/struktura/KL/publikacje/Documents/KRutkowski_Zarzadzanie_lancuchem_dostaw.pdf Zarządzanie łańcuchem dostaw-próba sprecyzowania terminu i określenia związków z logistyką], ''[[Gospodarka]] Materiałowa i Logistyka'', Nr 12  
* Szymonik A.(2013).''Zarządzanie zapasami i łańcuchem dostaw'', Difin, Warszawa
* Szymonik A.(2013).''[[Zarządzanie zapasami]] i łańcuchem dostaw'', Difin, Warszawa


{{a|[[Tomasz Małkus]], Dominika Krótkopad}}
{{a|[[Tomasz Małkus]], Dominika Krótkopad}}
[[Kategoria:Logistyka]]
[[Kategoria:Logistyka]]
[[en:Integrative function of logistics]]
[[en:Integrative function of logistics]]

Wersja z 21:47, 19 maj 2020

Funkcja integracyjna logistyki
Polecane artykuły


Funkcja integracyjna logistyki polega na interdyscyplinarnym podejściu, które nacechowane jest elastycznością, oparte na pogłębianiu analizy wewnętrznych jak i zewnętrznych relacji wobec złożoności zjawisk, które zachodzą w procesach logistycznych. Potraktowanie działalności logistycznej w przedsiębiorstwie jako źródła przewagi konkurencyjnej związane jest z ograniczeniem możliwości zwiększania atrakcyjności oferty poprzez podnoszenie poziomu jakości produktów oraz obniżanie ich cen. Zasadniczą rolę odgrywa w tym zakresie usprawnianie przepływów towarów i informacji nie tylko w obrębie przedsiębiorstwa, ale także pomiędzy współpracującymi jednostkami, od dostawców surowców do przekazania produktów ostatecznym nabywcom. Charakter usprawnień, jak również wyniki osiągane po ich wprowadzeniu uzależnione są jednak w znacznym stopniu od zapewnienia integracji działań logistycznych najpierw w przedsiębiorstwie, a w rezultacie także pomiędzy wspomnianymi wcześniej współpracującymi jednostkami. Działalność w zakresie logistyki powinna być racjonalna oraz optymalna. Podstawowym zadaniem łańcucha dostaw jest utrzymanie ciągłego oraz zsynchronizowanego przepływu dóbr, ale także informacji. Technologie informacyjne umożliwiają coraz szybszą wymianę danych przedstawiających wartości popytu oraz podaży. Trudność związana jest na zintegrowaniu danych tak, aby przedstawiały specyfikę wszelkich procesów. Integracja informacyjna staje się zatem źródłem istotnej przewagi konkurencyjnej. Szansą na osiągnięcie powodzenia jest integracja obejmująca cały łańcuch dostaw.

Integrowanie działań w zakresie przepływów towarów bądź usług i związanych z nimi informacji odgrywa zasadniczą rolę z punktu widzenia wpływu rozwiązań logistycznych w przedsiębiorstwie na szybkość realizacji zamówień, a także na szybkość reagowania wobec zmieniających się oczekiwań nabywców. Efektywne tworzenie wartości dla klienta jest możliwe dzięki przyjęciu orientacji na klienta czyli:

  • gromadzeniu informacji dotyczących preferencji nabywców
  • rozwój oferty skierowany do aktualnych potrzeb rynkowych
  • nawiązywanie długotrwałych relacji
  • systematyczne monitorowanie oraz analiza poziomu zadowolenia

(M.Ciesielski 2011, s. 29)

Przejawem dążenia do integracji w tym zakresie jest ujęcie systemowe logistyki. Ze względu na dostrzeżony wpływ na konkurencyjność rynkową logistyka została potraktowana jako jeden z podstawowych obszarów zarządzania w przedsiębiorstwie. Orientację taką potwierdzają definicje logistyki, w których akcentowane są poszczególne funkcje zarządzania, ukierunkowane na podstawowe cele działalności logistycznej.Fundamentalną kwestią jest ich określenie oraz koordynacja w koncepcji logistyki ujętej jako zarządzenie relacjami. Jasno doprecyzowany cel jest istotą w sprawnym oraz integracyjnym charakterze procesów logistycznych.

Zastosowanie

Wobec nowych, rynkowych warunków działania, w których czas i sposób dostarczenia produktu ostatecznemu odbiorcy odgrywają podstawową rolę orientacja logistyczna powinna zostać potraktowana jako jedna z podstawowych zasad działania przedsiębiorstwa. Polega ona przede wszystkim na ukierunkowaniu działań w ramach poszczególnych funkcji przedsiębiorstwa na procesy realizowane w zakresie dostarczania produktów nabywcom. Istotny warunek wprowadzenia takiej orientacji stanowi jednak podejmowanie decyzji logistycznych w jednej jednostce organizacyjnej. Związane jest to zwłaszcza z uzależnieniem wyników w obszarze logistyki od działań podjętych w zakresie innych funkcji przedsiębiorstwa i koniecznością koordynacji tych działań. Zasadniczym atutem takiego podejścia jest ułatwienie eliminowania barier występujących często pomiędzy jednostkami reprezentującymi poszczególne funkcje poprzez zaangażowanie ich w realizację procesów związanych z dostarczaniem produktów nabywcom, zgodnie z ich oczekiwaniami. Zdaniem H. Pfohla takie ujęcie logistyki umożliwia wyeliminowanie wad dotychczasowych [[[struktura departamentowa]]|struktur pionowych]] (np. funkcjonalnych) związanych z niechęcią do współpracy pomiędzy reprezentantami poszczególnych funkcji przez zastąpienie ich poziomymi strukturami, wymagającymi współpracy jednostek realizujących różne funkcje. Na poziomie obejmującym różne przedsiębiorstwa można tę zasadę przenieść na międzyorganizacyjne kształtowanie punktów styku między tymi przedsiębiorstwami, jego dostawcami oraz klientami (H. Pfohl 2001, s. 67).

Od zapewnienia integracji działalności w obszarach logistyki, produkcji oraz marketingu uzależniona jest także w znacznym stopniu wartość oferty dla nabywców. Identyfikując podstawowe warunki, które powinny zostać spełnione w wyróżnionych obszarach, aby zapewnić wartość produktów satysfakcjonującą nabywców można wykorzystać podstawowe rodzaje użyteczności ekonomicznej, na które zasadniczy wpływ mają działania podejmowane w obszarach produkcji, logistyki i marketingu. Pomocnym jest zestawienie, które zaprezentowali w swoim opracowaniu J. Coyle, E. Bardy oraz C. Langley Jr. (2002, s. 56-58).

Wśród podstawowych rodzajów użyteczności ekonomicznej wyróżniono:

  • użyteczność formy produktu - oznaczającą wartość dodaną do produktu przede wszystkim podczas przetwarzania, wytwarzania lub montażu produktu, ale także w trakcie realizacji niektórych zadań logistycznych, jak np. przepakowanie towaru otrzymanego od dostawców na partie (lub jednostki) dostarczane ostatecznym nabywcom,
  • użyteczność miejsca dostawy - powstającą w wyniku realizacji działań logistycznych polegających na przemieszczeniu produktów z punktu wytworzenia do punktu, w którym zgłaszany jest popyt,
  • użyteczność czasu dostawy - związaną z realizacją zadań w obszarze logistyki, dotyczących przemieszczania produktów do miejsca, w którym zgłaszany jest popyt w czasie, kiedy występuje zapotrzebowanie,
  • użyteczność dysponowania produktem - występującą w wyniku realizacji podstawowych działań marketingowych mających na celu wywołanie u klienta potrzeby posiadania wyrobów lub skorzystania z określonej usługi.

Wyróżnieni autorzy zwrócili również uwagę na dwukierunkową zależność pomiędzy logistyką, a marketingiem, którą można rozszerzyć na produkcję, logistykę i marketing. Użyteczność formy produktów, podobnie jak użyteczność miejsca i czasu ich dostarczenia nie wystąpią, jeśli odpowiednie działania marketingowe nie zapewnią potrzeby zakupu przez nabywców, a tym samym użyteczności dysponowania (posiadania). Również użyteczność posiadania nie zostanie zapewniona, jeśli produkt nie zostanie wytworzony oraz dostarczony we właściwym czasie i miejscu, zgodnie z oczekiwaniami nabywców. Dążenie do zapewnienia wartości oferty satysfakcjonującej nabywców wymaga więc równoczesnego spełnienia wszystkich wyróżnionych warunków.

Klasyfikacja funkcjonalna logistyki obejmuje:

  • transport
  • kreowanie zapasów
  • podsystem magazynowy
  • obsługa klientów
  • podsystem logistyczny opakowań

(Szymonik A.i in. 2013, s. 31)

Warto podkreślić także zależności pomiędzy podejmowanymi w przedsiębiorstwie działaniami logistycznymi, a decyzjami w obszarach marketingu, produkcji i finansów, co podkreślają w swoich pracach min. C. Langley Jr. i M. Holcomb [1992] oraz J. Coyle, E. Bardi i C. Langley Jr. [2002], a w zakresie powiązań logistyki, produkcji i marketingu także M. Christopher [2000]. Należy zaakcentować tożsamość celów logistyki z celami marketingu, powołując się na definicję marketingu przedstawioną przez P. Kotlera [1994], zgodnie z którą marketing należy rozumieć jako dostarczanie właściwych towarów i usług właściwym ludziom, we właściwych miejscach, o właściwym czasie, po właściwej cenie, przy użyciu właściwych środków komunikacji i promocji.

Przedstawioną dotychczas funkcję integracyjną logistyki można przypisać także działalności marketingowej. Zgodnie z opinią J. Witkowskiego, ze względu na znaczenie orientacji na klienta w działalności rynkowej, a także na istotną rolę ukierunkowania działalności na realizację procesów związanych z dostarczaniem produktów klientowi nie można stosować hierarchii w relacjach pomiędzy marketingiem a logistyką. Działania w tych obszarach wzajemnie się przenikają i są względem siebie komplementarne (J. Witkowski, 1999, s. 213) .

Bibliografia

Autor: Tomasz Małkus, Dominika Krótkopad