Rozwój przez restrukturyzację: Różnice pomiędzy wersjami
mNie podano opisu zmian |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 140: | Linia 140: | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Borowiecki R. (red.) (2014), ''Zarządzanie restrukturyzacją przedsiębiorstw i gospodarki. Uwarunkowania - Procesy - Efekty'', Fundacja Ekonomicznego Uniwersytetu w Krakowie, Kraków | * Borowiecki R. (red.) (2014), ''Zarządzanie restrukturyzacją przedsiębiorstw i gospodarki. Uwarunkowania - Procesy - Efekty'', Fundacja Ekonomicznego Uniwersytetu w Krakowie, Kraków | ||
* Brojak-Trzaskowska M., ''Procesy rozwojowe przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce'', Warszawa | * Brojak-Trzaskowska M. (2014), ''Procesy rozwojowe przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce'', Warszawa | ||
* Cabała P., Bartusik K. (2006), ''Restrukturyzacja w jednostkach gospodarczych'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków | * Cabała P., Bartusik K. (2006), ''Restrukturyzacja w jednostkach gospodarczych'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków | ||
* Garstka M. (2006), ''Restrukturyzacja przedsiębiorstwa. Podział przez wydzielenie'', CeDeWu, Warszawa | * Garstka M. (2006), ''Restrukturyzacja przedsiębiorstwa. Podział przez wydzielenie'', CeDeWu, Warszawa |
Aktualna wersja na dzień 21:09, 5 sty 2024
Rozwój firmy poprzez restrukturyzację w realiach XXI wieku jest w dużej mierze wymuszany na przedsiębiorstwach ciągłymi przemianami systemu gospodarczego. Aby sprostać wymaganiom nieustannie wzmagającej się globalizacji oraz nowych wyzwań technologicznych czy informacyjnych przedsiębiorstwo zmuszone jest dążyć do rozwoju, jak również do poszukiwania i realizowania przedsięwzięć przystosowawczych. Oznacza to przebudowę lub unowocześnienie struktury działalności przedsiębiorstwa oraz jego zasobów gospodarczych, a także zmiany w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa - w tym jego strategii.
Restrukturyzacja może być wykonywana i oceniana w trzech perspektywach. Makro-, mezo - i mikroekonomicznej. Każda z perspektyw cechuje się ukierunkowaniem na inne modyfikacje struktury oraz dąży do spełnienia odmiennych celów. Najistotniejszą dla tematyki rozwoju jest mikro-restrukturyzacja, która obejmuje restrukturyzację rozwojową i naprawczą.
TL;DR
Restrukturyzacja firmy to niezbędny proces w dynamicznym świecie biznesu. Restrukturyzacja naprawcza ma na celu utrzymanie płynności finansowej i stabilizację przedsiębiorstwa, podczas gdy restrukturyzacja rozwojowa ma na celu rozwój i poprawę sytuacji finansowej. Metody wdrażania restrukturyzacji to reengineering, Total Quality Management i Lean Production. Bariery procesu restrukturyzacji to m.in. nadmierne rozmiary przedsiębiorstwa, przestarzałe maszyny i niska wydajność pracy.
Restrukturyzacja naprawcza
Restrukturyzacja naprawcza stanowi zbiór działań bieżących, przeprowadzanych z reguły w przedsiębiorstwach mających złe wyniki ekonomiczne, zagrożonych utratą płynności, a nawet bankructwem. Może być realizowana w ramach obecnego potencjału przedsiębiorstwa lub poprzez "odchudzanie". Pierwsza opcja zakłada doskonalenie i usprawnianie systemów przedsiębiorstwa, natomiast "odchudzanie" polega na wyzbyciu się niekorzystnych ogniw przedsiębiorstwa (ograniczenie asortymentu, redukcja zatrudnienia). Podstawowym celem działań jest utrzymanie przynajmniej minimalnego poziomu płynności finansowej przedsiębiorstwa, umożliwiającego jego przetrwanie. Działania restrukturyzacji naprawczej skierowane są przede wszystkim na zatrzymanie negatywnych zjawisk i tendencji oraz utrzymanie dotychczasowej produkcji, poprzez wytwarzanie tego samego asortymentu wyrobów. Najczęściej obejmuje wybrane obszary działalności przedsiębiorstwa, w których istnieje konieczność wprowadzenia niezwłocznie zmian, pozwalających na ustabilizowanie pogarszającej się sytuacji. Restrukturyzacja naprawcza przebiega według dokładnie określonego programu, którego podstawą jest wyznaczenie głównego celu. Realizację głównego celu wspierają natomiast odcinkowe działania w poszczególnych dziedzinach działalności przedsiębiorstwa.
Charakterystyka celów restrukturyzacji naprawczej
Tab. 1. Działania restrukturyzacji naprawczej w poszczególnych podsystemach
Podsystem przedsiębiorstwa | Przedsięwzięcie restrukturyzacyjne |
---|---|
Misja i cele |
|
Ludzie |
|
Struktura |
|
Zasoby i technologia |
|
Inne działania |
|
Restrukturyzacja rozwojowa
Restrukturyzacja rozwojowa w odróżnieniu od restrukturyzacji naprawczej, mającej charakter zmian doraźnych, jest oparta na decyzjach strategicznych przedsiębiorstwa. Wykorzystuje możliwości przedsiębiorstwa do rozwoju i wyeliminowania zagrożeń. Jeśli proces restrukturyzacji zostanie przeprowadzony prawidłowo, skutkuje to zdynamizowaniem rozwoju przedsiębiorstwa i poprawą sytuacji finansowej w długim okresie. Restrukturyzacja rozwojowa za swoje najważniejsze celu przyjmuje:
- wzrost udziału przedsiębiorstwa w rynku,
- rozwój eksportu,
- udoskonalenie lub zmiana konstrukcji wyrobów,
- ulepszenie technologii wytwarzania wyrobów,
- lepsze dostosowanie do potrzeb klientów,
- ochronę środowiska.
O realizacji, a wcześniej zdefiniowaniu celu restrukturyzacji rozwojowej decydują takie warunki, jak:
- wykorzystanie wszystkich pojawiających się szans przedsiębiorstwa,
- podejmowanie prób wyjścia poza dotychczasowy zakres działania,
- przewidywanie i projektowanie zmian w otoczeniu,
- dążenie do zdynamizowania rozwoju przedsiębiorstwa,
- wykorzystanie innowacji produktowej, technologicznej, technicznej i marketingowej,
- skłonność do podejmowania ryzyka gospodarczego,
- przygotowanie się do rozwiązań możliwych do przewidzenia problemów w zakresie organizacji, spraw kadrowych i rynkowych
Charakterystyka celów restrukturyzacji rozwojowej
Tab. 2. Działania restrukturyzacji rozwojowej w poszczególnych podsystemach
Podsystem przedsiębiorstwa | Przedsięwzięcie restrukturyzacyjne |
---|---|
Misja i cele |
|
Ludzie |
|
Struktura |
|
Zasoby i technologia |
|
Inne działania |
|
Celem restrukturyzacji zarówno naprawczej, jak i rozwojowej jest podniesienie efektywności, a przez to i zyskowności przedsiębiorstwa. Może temu służyć realizacja poszczególnych składowych celów restrukturyzacji, takich jak zmiana zakresu przedsiębiorstwa, zwiększenie konkurencyjności wyrobów, udoskonalanie zarządzania, podnoszenie kultury organizacyjnej. Zaś bardziej szczegółowo można wyszczególnić redukcję poziomu zatrudnienia, pozbycie się zbędnego majątku, inwestycje, wzrost elastyczności procesu produkcji, dywersyfikacja lub specjalizacja produktowa, decentralizacji zarządzania, udoskonalenie struktury organizacyjnej, szkolenia pracowników i wiele innych.
Restrukturyzacja naprawcza jest takim rodzajem restrukturyzacji w przypadku, którego podjęcie decyzji o jej przeprowadzeniu wydaje się być koniecznością i jedynym rozwiązaniem dla przedsiębiorstwa. W przypadku restrukturyzacji rozwojowej istnieje natomiast pewne pole swobody decyzyjnej zarówno w kwestii zakresu, jak i czasu jej przeprowadzenia. Restrukturyzacja naprawcza jest niejako warunkiem dalszego istnienia przedsiębiorstwa. Ponadto należy stwierdzić, iż restrukturyzacja naprawcza może stanowić narzędzie dla przygotowania przedsiębiorstwa do restrukturyzacji rozwojowej, która ma zbudować jego nową korzystną pozycję rynkową. Tak jak restrukturyzacja naprawcza jest przygotowaniem warunków przed restrukturyzację rozwojową, tak restrukturyzacja rozwojowa jest najczęściej naturalnym następstwem restrukturyzacji naprawczej. Kierownictwo kończąc restrukturyzacje naprawczą przechodzi do podejmowania decyzji, które są już raczej rozwojowe, a więc do restrukturyzacji rozwojowej.
Metody wdrażania restrukturyzacji
Do najpowszechniejszych metod wdrażania restrukturyzacji należą: Reengineering, Total Quality Management oraz Lean Production.
1. Reengineering (Business Process Reenginereering) polega na obraniu nowego modelu działalności przedsiębiorstwa oraz powiązanego z nim zestawu metod. Zakłada wyzbycie się dotychczasowych przyzwyczajeń i zasad w działaniach firmy. Reengineering ukierunkowany jest na dostosowywanie się do nieustannych zmian w otoczeniu oraz sprostanie konkurencji.
2. Total Quality Management (TQM) uznaje ciągłe doskonalenie działalności, redukcje strat i kosztów oraz umacnianie rzetelnych relacji z dostawcami i odbiorcami. Skupiając się na wymaganiach klientów, definiuję jakość jako pełne zaspokojenie oczekiwań odbiorców przy jak najniższych kosztach własnych. TQM zakłada, że powodzenie w zdobyciu przewagi konkurencyjnej tkwi w połączeniu systemów i technik działania oraz rzetelności i zaangażowania załogi.
3. Metoda Lean Production ukierunkowana jest natomiast na niezawodność wyposażenia i obróbki, korektę błędów oraz ograniczenie zapasów w toku, niedoborów i czasu realizacji cyklu produkcji.
Bariery procesu restrukturyzacji
Oprócz adaptacji do nieustannie zmieniającej się gospodarki i konieczności podążania za nowoczesnymi technologiami przedsiębiorstwo zmuszone jest zmierzyć się także z problemem, jakim są bariery wdrażania procesu restrukturyzacji. Najistotniejsze czynniki zaburzające powodzenie restrukturyzacji to:
- Niedostosowane do istniejącego popytu nadmierne rozmiary przedsiębiorstw lub produkcji,
- Przestarzałe maszyny, urządzenia oraz metody produkcji,
- Nadmierne uzależnienie od partnerów biznesowych,
- Brak lub nieumiejętna promocja produktów oraz usług,
- Niska wydajność pracy,
- Niedostosowanie wielkości i struktury zatrudnienia do wymogów otoczenia.
Rozwój przez restrukturyzację — artykuły polecane |
Rodzaje restrukturyzacji — Rozwój przedsiębiorstwa — Restrukturyzacja — Downsizing — Real time enterprise — Reengineering — Teoria zmian i rozwoju organizacji — Controlling ekologiczny — Zarządzanie innowacjami — Analiza marginalna |
Bibliografia
- Borowiecki R. (red.) (2014), Zarządzanie restrukturyzacją przedsiębiorstw i gospodarki. Uwarunkowania - Procesy - Efekty, Fundacja Ekonomicznego Uniwersytetu w Krakowie, Kraków
- Brojak-Trzaskowska M. (2014), Procesy rozwojowe przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce, Warszawa
- Cabała P., Bartusik K. (2006), Restrukturyzacja w jednostkach gospodarczych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
- Garstka M. (2006), Restrukturyzacja przedsiębiorstwa. Podział przez wydzielenie, CeDeWu, Warszawa
- Grudzewski W., Hejduk I. (2000), Restrukturyzacja firmy jako kierunek wzrostu jej wartości, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Oeconomia, Vol.XXXIV, Tom 34
- Jaki A., Kowalik M. (2015), Współczesne oblicza i dylematy restrukturyzacji, Fundacja Ekonomicznego Uniwersytetu w Krakowie, Kraków
- Stabryła A. (1996), Zarządzanie rozwojem firmy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
- Suszyński C. (1999), Restrukturyzacja przedsiębiorstw, Proces zarządzania zmianami, Warszawa
- Wiśniewska E. (2013), organizacyjna jako zmiana radykalna, Zeszyty Naukowe Organizacja i Zarządzanie Politechniki Śląskiej, Vol.67
Autor: Justyna Płonka, Patrycja Piwowarczyk