Reklama: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 155: | Linia 155: | ||
* Hingston P. (1992). ''Wielka księga marketingu'', Signum, Kraków | * Hingston P. (1992). ''Wielka księga marketingu'', Signum, Kraków | ||
* Kłeczek R.(red.)(1992). ''Marketing. Jak to się robi.'', Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław | * Kłeczek R.(red.)(1992). ''Marketing. Jak to się robi.'', Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław | ||
* Olejniczak A. (2012). ''[ | * Olejniczak A. (2012). ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-478672dd-b1f5-48cd-8175-d25fdb8323fe?q=1d9b9c1c-4b56-43c0-b98b-c14a5ae8cec3$1&qt=IN_PAGE Reklama - psychologiczne aspekty wpływu marketingowych sztuczek]'', "Prace Instytutu Lotnictwa", nr 1, s. 207-228 | ||
* Wardzała - Kordyś J. (2013). ''[ | * Wardzała - Kordyś J. (2013). ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171260087 Młody konsument w wielkim mieście - reklama, reklamacje i magia galerii handlowych]'', "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu", nr 32, s. 545-556 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
{{a|Mateusz Chowaniec, Karolina Niemiec}} | {{a|Mateusz Chowaniec, Karolina Niemiec}} |
Wersja z 22:31, 29 paź 2023
Reklama |
---|
Polecane artykuły |
Reklama jest jednym z najprostszych sposobów komunikowania się przedsiębiorstwa z otoczeniem. Stanowi istotny składnik struktury marketingu, wyraźnie oddziaływający na zachowanie określonej grupy konsumentów.[1] Reklama to forma bezosobowej, odpłatnej, zgodnej z prawem i dobrymi obyczajami forma przekazywania informacji rynkowych dotyczących bogatej propozycji. Wykorzystywana przez przedsiębiorstwa, organizacje niehandlowe i jednostki wywiera wpływ na decyzje i zachowania określonej grupy odbiorców za pośrednictwem środków masowego przekazu. Dotyczy to komunikacji w odniesie do produktu, usługi, instytucji i idei [2]
W wąskim ujęciu tym terminem można określić wszelkie działania w sferze gospodarczej, które za pomocą prawdziwych informacji na temat konkretnych towarów/usług zwrócą na nie uwagę potencjalnych odbiorców. Natomiast szerokie ujęcie dotyczy wszystkich działań prowadzących do upowszechnienia określonych informacji na temat ludzi, firm, idei, rzeczy w celu ich popularyzacji. [3]
Reklama powinna zdefiniować niestępujące obszary decyzyjne [4]:
- cele i zadania przekazu - obszar o charakterze jakościowym; ma na celu opisanie kategorii stanów, ich intensywności oraz ich ważności między sobą jakie ma wywołać u odbiorcy nadawany komunikat
- cele i zadania mediów - obszar o charakterze ilościowym; skupia się na określaniu wielkości i charakterystyki grupy odbiorców, częstotliwości i czasu oddziaływania oraz jego kosztów.
TL;DR
Reklama jest skutecznym sposobem komunikacji przedsiębiorstwa z otoczeniem. Może mieć różne cele, takie jak informowanie, przekonywanie, przypominanie. Reklama może wpływać na decyzje i zachowania konsumentów. Istnieje wiele funkcji reklamy, takich jak informacyjna, perswazyjna, przypominająca. Cele reklamy mogą dotyczyć wprowadzania nowych produktów, utrzymywania relacji z klientami, budowania wizerunku firmy. Skuteczność reklamy zależy od celów, lokalizacji, terminu, sposobu i formy. Reklamę można podzielić ze względu na cel, podmiot, przedmiot, sposób finansowania, środki i miejsca upowszechnienia. Wybór form i środków reklamy zależy od charakteru produktu, rynku docelowego, kosztów i zasięgu kampanii.
Funkcje reklamy
Podstawowe funkcje reklamy [5],[6],[7]:
- informacyjna (kształcąca) - za pośrednictwem reklamy możliwe jest zapoznanie konsumenta z produktami wprowadzanymi na rynek jak również istniejącymi już wcześniej, polityką cenową, formą sprzedaży; na poziomie konkurencyjnym funkcja służy do rozpoznawania marek i produktów a także różnic pomiędzy nimi i ich wartościowaniu,
- perswazyjna (nakłaniająca) - zadaniem reklamy jest zachęcenie i nakłanianie klienta do dokonania zakupu; ma na celu przekonanie odbiorcy o wyższości jednych produktów/marek nad drugimi czy większym znaczeniu konkretnych funkcji produktu nad innymi
- przypominająca (budowy lojalności) - reklama ma na celu utrwalać zachowania konsumenckie, wskazywać na korzyści zastosowania danego produktu a także utrwala przeświadczenie konsumentów o wyższości marki, produktu lub jego funkcji nad konkurencją.
Funkcje wtórne [8]:
- utylitarna - nabywca reklamowanego produktu odczuwa wzrost osiąganych korzyści,
- zaufania - konsumenci wyrabiają zaufanie do danej marki, firmy, znaku, produktu,
- selekcji - dotyczy przede wszystkim na producentów lub usługodawców, którzy są zmuszani do wytwarzania lepszego asortymentu,
- bezpieczeństwa - adresatami są podmioty akceptujące wymogi rynku dzięki czemu odczuwają poczucie bezpieczeństwa względem wahań koniunktury.
Istnieje także inny podział, który wyróżnia funkcje podstawowe i pochodne (dodatkowe)[9]:
Funkcje podstawowe:
- agitacyjna - wzbudzenie w odbiorcy świadomości zaspokojenia potrzeb przez nabycie określonego towaru/usługi,
- informacyjna - reklama zawiera rzeczowe informacje o towarze lub usłudze,
- ułatwiająca wybór - steruje wyborami i potrzebami konsumenta na tyle by w przypadku wystąpienia wątpliwości zostały rozstrzygnięte zgodnie z intencją reklamującego,
- stabilizująca - realizowana głównie w stosunku do przedsiębiorstwa; zapewnia stabilizację ciągłości sprzedaży reklamowanych towarów/ usług.
Funkcje dodatkowe:
- oddziaływanie na kształtowanie cen,
- gwarancyjna za względu na jakość i poziom świadczenia.
Cele reklamy
Najistotniejszym zadaniem reklamy jest przybliżenie klienta do produktu, co w szczególności wyraża się poprzez [10]:
- ułatwienie funkcji wprowadzenia nowego produktu produktu na rynek konsumenta,
- oddziaływanie na świadomość nabywcy i przekonywanie go o słuszności dokonanego wyboru,
- przyspieszenie procesu sprzedaży,
- utrzymywanie stałej relacji z [[[Rynek zbytu]]|rynkiem zbytu],
- kształtowanie nowych grup odbiorców towarów.
Cele reklamy nie zawsze dotyczą tylko i wyłącznie cyklu sprzedażny. Przedsiębiorstwo może również realizować cele długookresowe czyli te związane ze skutecznym zarządzaniem, utrwalaniem marki wyróżniającej się spośród konkurencji czy też kształtowaniem satysfakcji personelu [11].
Do długookresowych celów (zadań) reklamy można zaliczyć [12]:
- Satysfakcję personelu - wzmacnia pozytywna motywację kadry przedsiębiorstwa i klientów, buduje morale i poczucie wartości pracowników co w ostateczności wpływa na zadowolenie klientów, którzy nabyli reklamowany produkt,
- Budowanie wizerunku firmy - nadawcy reklam decydują się bardziej promować firmę niż poszczególny produkt,
- Świadomość istnienia marki - reklama ma za zadanie zwrócić uwagę konsumentów na produkt, by potem w takcie dokonywania wyboru mogli odwoływać się do podświadomych skojarzeń jakie reklama u nich wywołała,
- Znajomość marki - buduje znajomość marki w celu odpowiedniego użycia produktu przez konsumenta,
- Wizerunek marki i jej osobowość - wizerunek odnosi się do skojarzeń jakie odbiorca łączy z daną marką, osobowość dotyczy wyobrażenia na temat typowych cech użytkownika danej marki,
- Postawę względem marki - opisuje trwałą ocenę użytkownika co do danej marki na tle emocjonalnym, poznawczym i wskazującym gotowość do pewnych zachowań względem niej.
Skuteczność reklamy
Obecnie możemy wyodrębnić następujące elementy efektywnej kampanii reklamowej [13]:
- Zdobycie całkowitej pewności dotyczącej zapotrzebowania na dany produkt, który chcemy reklamować, uzyskanej poprzez różnego rodzaju sondaże, badania, ankiety,
- Sformułowanie celów reklamy w sposób zrozumiały, ewidentny- po co?,
- określenie lokalizacji przeprowadzenia akcji reklamowej- gdzie?,
- Wyznaczenie terminu kampanii reklamowej- kiedy?,
- Zaprojektowanie sposobu i formy- jak?,
- Nieustanny nadzór, weryfikacja i ulepszanie reklamy.
Podział reklamy
Wyróżnić można kilka kategorii podziału reklamy [14],[15]:
I. Ze względu na cel:
- Reklama pionierska - niesie ze sobą informacje na temat produktów dopiero co wprowadzonych na rynek, wpływa na popyt pierwotny,
- Reklama konkurencyjna - jej głównym celem jest kształtowanie popytu selektywnego, polega na pokazywaniu korzyści z posiadania danego produktu i porównywaniu go z produktami marek konkurencyjnych,
- Reklama przypominająca - ma na celu utrwalić pozytywne wrażenia konsumenta na temat nabytego wcześniej produktu.
II. Ze względu na podmiot reklamy:
- Nadawca reklamy - każda jednostka, której celem jest nawiązanie relacji z rynkiem, np. producenci, hurtownicy, detaliści, agencje reklamowe,
- Odbiorca informacji - każda osoba, do której dociera informacja np. konsumenci, handlowcy, producenci, pośrednicy.
III. Ze względu na przedmiot reklamy:
- Reklama produktu - prezentuje mocne strony danego produktu, zachęcające do nabycia;
- Reklama firmy - pokazuje renomę firmy, akcentując nazwę, znak firmowy/ logo.
IV. Ze względu sposób finansowania:
- Reklama indywidualna - adresat reklamy ponosi wszelkie koszty,
V. Ze względu na środki reklamy:
- Reklama prasowa- przekaz informacji następuje za pośrednictwem gazet, czasopism; informacje te mogą być ogólne lub szczegółowe,
- Reklama telewizyjna - najsilniej wpływająca na odbiorców forma reklamy, najbardziej powszechna, kreuje obraz danego produktu, nadawana w odpowiednim czasie i z właściwą częstotliwością może powodować określone, zamierzone wcześniej reakcje u jej odbiorców,
- Reklama radiowa - skierowana najczęściej do określonej grupy odbiorców, prosta, zrozumiała, związana z niskim kosztem przygotowania i emisji,
- Reklama kinowa - zbliżona do reklamy telewizyjnej, o ograniczonej liczbie adresatów,
- Reklama pocztowa (direct mail) - ciesząca się coraz większą popularnością, nastawiona na zdobycie określonego segmentu rynku, np. katalogi, ulotki, broszury, itd.,
- Plakaty reklamowe (out door) - różnego rodzaju ogłoszenia, plakaty o zwięzłej treści, zamieszczane w miejscach specjalnie do tego celu przeznaczonych np. tablice informacyjne, słupy ogłoszeniowe, przystanki, dworce.
VI. Ze względu na inne środki oraz miejsca upowszechnienia i transmisji [16]:
- Reklama wydawnicza - wszystkie "druki reklamowe” z wyjątkiem prasy np. książki z wkładkami/stronami reklamowymi, prospekty, ulotki, foldery, informatory, książki telefoniczne; kanałami przekazu w tej formie są przede wszystkim poczta, prasa i dystrybucja bezpośrednia,
- Reklama wystawiennicza - pozwala na prezentacje oferty przedsiębiorstwa na wystawach w formie pośredniej i bezpośredniej np. plakaty, ulotki, inne formy reklamy (audiowizualne, drukowane, dźwiękowe),
- Reklama filmowa - rozwinięcie reklamy kinowej lub odmiana dołączana do filmu wideo; szczególnym rodzajem jest product placement (tzw. lokowanie produktu) czyli uzgodnione i płatne umieszczanie konkretnej marki np. w sztuce teatralnej, filmie, programie telewizyjnym,
- Reklama upominkowa - wykorzystanie w celach promocyjnych gadżetu reklamowego jaki otrzymują uczestnicy wystawy lub klienci,
- Reklama fonograficzna - umieszczenie przekazu reklamowego (logo firmy, marki) na utworze muzycznym nagranym na płytę CD lub DVD,
- Reklama telefoniczna - wykorzystuje do celów transmisji telefony komórkowe; bardzo znaczący kanał dla komunikacji marketingowej, którego potencjał dotarcia do klientów jest bardzo duży dzięki indywidualizacji i sposobie wykorzystania telefonów komórkowych.
Kryteria wyboru form i środków reklamy
Do najważniejszych kryteriów zalicza się [17]:
- charakter produktu,
- specyfika rynku docelowego,
- koszty i zasięg kampanii reklamowej.
Przypisy
- ↑ Altkorn J. (red.) (2001).Podstawy marketingu, Instytut Marketingu, Kraków, s. 309
- ↑ Grzegorczyk A. (2010). Reklama, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 28
- ↑ Barańska M. (2011). Reklama i jej ograniczenia. Standardy europejskie a prawo polskie, Wydawnictwo Poltext, Warszawa, s. 24
- ↑ Grzegorczyk A. (2010). Reklama, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 42-43
- ↑ Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W.(2000). Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 517
- ↑ Kłeczek R (red.)(1992). Marketing. Jak to się robi., Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, s. 242
- ↑ Grzegorczyk A. (2010). Reklama, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 43
- ↑ Barańska M. (2011). Reklama i jej ograniczenia. Standardy europejskie a prawo polskie, Wydawnictwo Poltext, Warszawa, s. 26
- ↑ Barańska M. (2011). Reklama i jej ograniczenia. Standardy europejskie a prawo polskie, Wydawnictwo Poltext, Warszawa, s 27 - 28
- ↑ Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W.(2000). Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 518
- ↑ Grzegorczyk A. (2010). Reklama, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 48
- ↑ Grzegorczyk A. (2010). Reklama, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 48 - 49
- ↑ Hingston P. (1992). Wielka księga marketingu, Signum, Kraków, s. 107- 108
- ↑ Altkorn J. (red.) (2001).Podstawy marketingu Instytut Marketingu, Kraków, s. 320- 327
- ↑ Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W. (2000). Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 518- 522
- ↑ Czubała A. (2012). Podstawy marketingu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 212
- ↑ Altkorn J. (red.)(2001).Podstawy marketingu, Instytut Marketingu, Kraków, s. 327- 328
Bibliografia
- Altkorn J.(red.)(2001). Podstawy marketingu, Instytut Marketingu, Kraków
- Barańska M. (2011). Reklama i jej ograniczenia. Standardy europejskie a prawo polskie, Wydawnictwo Poltext, Warszawa
- Czubała A. (2012). Podstawy marketingu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W. (2000). Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Grzegorczyk A. (2010). Reklama, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Hingston P. (1992). Wielka księga marketingu, Signum, Kraków
- Kłeczek R.(red.)(1992). Marketing. Jak to się robi., Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław
- Olejniczak A. (2012). Reklama - psychologiczne aspekty wpływu marketingowych sztuczek, "Prace Instytutu Lotnictwa", nr 1, s. 207-228
- Wardzała - Kordyś J. (2013). Młody konsument w wielkim mieście - reklama, reklamacje i magia galerii handlowych, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu", nr 32, s. 545-556
Autor: Mateusz Chowaniec, Karolina Niemiec