Strategia promocji

Z Encyklopedia Zarządzania
Skocz do: nawigacja, szukaj
Istnienie tego portalu jest możliwe dzięki wyświetlaniu reklam.
Nie musisz klikać. Po prostu wyświetlaj.
Stosujemy wyłącznie nieagresywne reklamy Google.

Promocja to zbiór wszystkich środków, za pomocą których przedsiębiorstwo przekazuje otoczeniu informacje o swojej działalności, produktach i usługach.


Promocja wpływa na szybkość sprzedaży produktów przedsiębiorstwa, ma także znaczenie dla wytworzenia oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa lub jego produktów. Poprzez działalność promocyjną przedsiębiorstwo realizuje następujące cele:

  • informuje o swojej ofercie,
  • wpływa na kształtowanie opinii klientów o przedsiębiorstwie,
  • kreuje potrzeby w celu dostosowania podaży do popytu.

W strategii promocji należy wyróżnić następujące fazy:

  • określenie odbiorców,
  • zidentyfikowanie celów promocji,
  • stworzenie projektu przekazu,
  • wybranie odpowiednich mediów i realizowanie tzw. mieszanki promocyjnej,
  • ustalenie budżetu promocyjnego oraz,
  • zweryfikowanie wyników promocji.

Do podstawowych strategii promocyjnych należą:

  • reklama (element promotion mix),
  • sprzedaż osobista,
  • promocja handlowa i promocja konsumencka,
  • propaganda gospodarcza (public relations) i "rozgłos" (publicity)
  • promotion mix.

Reklama, czyli każda płatna forma nieosobowego przedstawiania i popierania idei, produktów lub usług przez danego nadawcę. Przedsiębiorstwo posługuje się reklamą w celu poinformowania klientów o aktualnej ofercie a także zachęcenia do skorzystania z tej oferty.

Charakterystyczne cechy reklamy:

  • odpłatność,
  • pośredni kontakt z klientem.

Skuteczna kampania reklamowa powinna cechować się:

  • pewnością co do istnienia zapotrzebowania,
  • zdefiniowaniem celów,
  • użyciem właściwych środków,
  • odpowiednim rozplanowaniem w czasie,
  • właściwym projektem oraz,
  • kontrolą rezultatów.

Sprzedaż osobista to bezpośrednia prezentacja towaru lub usługi przed klientem w celu dokonania sprzedaży.

Podstawowym celem sprzedaży osobistej jest zawarcie transakcji. Jest najstarszym środkiem promocji. Jej koszty są stosunkowo wysokie. W praktyce sprzedaż osobista przyjmuje różne formy.

Promocja konsumencka i promocja handlowa

Promocja sprzedaży zachęca do zakupu produktu w danym momencie. Promocja konsumencka jest skierowana do ostatecznych nabywców produktu podczas gdy promocja handlowa do pośredników handlowych.

Przykłady promocji handlowej to:

  • zakupy premiowe,
  • bezpłatne egzemplarze,
  • premie z tytułu sprzedaży.

Z kolei do promocji konsumenckiej należą:

  • obniżki cen,
  • bezpłatne próbki,
  • prezenty rzeczowe.

Propaganda gospodarcza i "rozgłos" polegają na komunikowaniu się przedsiębiorstwa z otoczeniem. Ich celem jest przyciągnięcie uwagi i wzbudzenie pozytywnego zainteresowania przedsiębiorstwem.

Pomotion mix

Tworzenie mieszanki promocyjnej (promotion mix) polega na określeniu w jaki sposób wykorzystać wymienione strategie promocji.

Bibliografia

  • H. Mruk, B. Pilarczyk, B. Sojkin, H. Szulce, Podstawy marketingu, Poznań 1996
  • T. Kramer, Podstawy marketingu, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1995
  • Marketing, pod red. J. Altkorna, Instytut Marketingu, Kraków 1995

Autor: Katarzyna Dyląg

Istnienie tego portalu jest możliwe dzięki wyświetlaniu reklam.
Nie musisz klikać. Po prostu wyświetlaj.
Stosujemy wyłącznie nieagresywne reklamy Google.