Aplikacje mobilne: Różnice pomiędzy wersjami
mNie podano opisu zmian |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Aplikacje mobilne''' stanowią [[systemy informatyczne|oprogramowanie]], które działa na urządzeniu przenośnym, posiadającym wbudowany [[system]] operacyjny, takich jak smartfon, telefon komórkowy, tablet czy palm top (Jasiulewicz A, Wiaderny M., s. 1230). Programy te posiadają różne funkcjonalności i zastosowania, na przykład: | '''Aplikacje mobilne''' stanowią [[systemy informatyczne|oprogramowanie]], które działa na urządzeniu przenośnym, posiadającym wbudowany [[system]] operacyjny, takich jak smartfon, telefon komórkowy, tablet czy palm top (Jasiulewicz A, Wiaderny M., s. 1230). Programy te posiadają różne funkcjonalności i zastosowania, na przykład: | ||
* [[informatyka w zarządzaniu|aplikacje biznesowe]], | * [[informatyka w zarządzaniu|aplikacje biznesowe]], | ||
Linia 27: | Linia 12: | ||
* i inne. | * i inne. | ||
W praktyce jednak wiele aplikacji posiada hybrydowe przeznaczenie. Na przykład aplikacje edukacyjne nie wykluczają funkcji rozrywkowej, oprogramowania biurowe mogą stanowić bazę newsów i informacji dla pracowników, z kolei aplikacje finansowe banków nie wykluczają funkcji promocyjnych. | W praktyce jednak wiele aplikacji posiada hybrydowe przeznaczenie. Na przykład aplikacje edukacyjne nie wykluczają funkcji rozrywkowej, oprogramowania biurowe mogą stanowić bazę newsów i informacji dla pracowników, z kolei aplikacje finansowe banków nie wykluczają funkcji promocyjnych. | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 34: | Linia 18: | ||
==Marketing mobilny a aplikacje== | ==Marketing mobilny a aplikacje== | ||
[[Marketing]] mobilny może zostać zdefiniowany jako działania kształtujące [[produkt]], [[cena|cenę]], [[promocja|działania promocyjne]] oraz [[dystrybucja|prowadzenie dystrybucji]] w oparciu o urządzenia mobilne (Sznajder A, s. 69). Jeśli chodzi o obszar interakcji z [[konsument|konsumentem]], [[marketing mobilny]] może ostać ujęty jako narzędzie, pozwalające na przekazanie odbiorcom za pomocą bezprzewodowych urządzeń spersonalizowanej [[informacja|informacji]] promującej [[produkt]], [[usługa|usługę]] bądź ideę. (Jasiulewicz A., s. 317). [[Odbiorca|Odbiorcami]] tego typu przekazy są obecni i potencjalni [[klient|klienci]] marki, którzy posiadają smartfony i wyrazili chęć odbioru [[komunikacja marketingowa|komunikatów marketingowych]] przez urządzenie mobilne. Jednym z kluczowych elementów marketingu mobilnego są aplikacje. Stanowią one narzędzie, które wykorzystywane jest przede wszystkim w procesie kreowania [[wizerunek organizacji|wizerunku marki]]. Wykorzystanie tej formy promocji przedsiębiorstwa przyczynia się do tworzenia więzi emocjonalnej pomiędzy [[konsument|konsumentem]] a [[marka|marką]], która może skutkować jego długoterminową [[lojalność klienta|lojalnością]] ((Jasiulewicz A, Wiaderny M., s. 1230). | [[Marketing]] mobilny może zostać zdefiniowany jako działania kształtujące [[produkt]], [[cena|cenę]], [[promocja|działania promocyjne]] oraz [[dystrybucja|prowadzenie dystrybucji]] w oparciu o urządzenia mobilne (Sznajder A, s. 69). Jeśli chodzi o obszar interakcji z [[konsument|konsumentem]], [[marketing mobilny]] może ostać ujęty jako narzędzie, pozwalające na przekazanie odbiorcom za pomocą bezprzewodowych urządzeń spersonalizowanej [[informacja|informacji]] promującej [[produkt]], [[usługa|usługę]] bądź ideę. (Jasiulewicz A., s. 317). [[Odbiorca|Odbiorcami]] tego typu przekazy są obecni i potencjalni [[klient|klienci]] marki, którzy posiadają smartfony i wyrazili chęć odbioru [[komunikacja marketingowa|komunikatów marketingowych]] przez urządzenie mobilne. Jednym z kluczowych elementów marketingu mobilnego są aplikacje. Stanowią one narzędzie, które wykorzystywane jest przede wszystkim w procesie kreowania [[wizerunek organizacji|wizerunku marki]]. Wykorzystanie tej formy promocji przedsiębiorstwa przyczynia się do tworzenia więzi emocjonalnej pomiędzy [[konsument|konsumentem]] a [[marka|marką]], która może skutkować jego długoterminową [[lojalność klienta|lojalnością]] ((Jasiulewicz A, Wiaderny M., s. 1230). | ||
<google>n</google> | |||
==Programy mobilne w przedsiębiorstwie== | ==Programy mobilne w przedsiębiorstwie== | ||
Linia 65: | Linia 51: | ||
* [[szkolenie personelu|szkolenia pracowników]] w zakresie obsługi systemu, | * [[szkolenie personelu|szkolenia pracowników]] w zakresie obsługi systemu, | ||
* możliwość zdalnego usunięcia [[dane|danych]] i [[delegowanie uprawnień|cofnięcia uprawnień]] w aplikacji, na przykład w przypadku kradzieży urządzenia. | * możliwość zdalnego usunięcia [[dane|danych]] i [[delegowanie uprawnień|cofnięcia uprawnień]] w aplikacji, na przykład w przypadku kradzieży urządzenia. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Portal korporacyjny]]}} — {{i5link|a=[[Marketing partnerski]]}} — {{i5link|a=[[Intranet]]}} — {{i5link|a=[[System CRM]]}} — {{i5link|a=[[System informacji marketingowej]]}} — {{i5link|a=[[Metoda BPM]]}} — {{i5link|a=[[System informacji logistycznej]]}} — {{i5link|a=[[Marketing automation]]}} — {{i5link|a=[[System informatyczny]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Jasiulewicz A., Wiaderny M. (2015), ''Aplikacje mobilne jako innowacyjne narzędzie promocji marki w opinii konsumentów'', Logistyka, nr 2 | |||
* Jasiulewicz A., Wiaderny M., | * Podgórski G. (2017), ''[https://rocznikikae.sgh.waw.pl/p/roczniki_kae_z45_10.pdf Mobilność urządzeń a bezpieczeństwo informacji w środowisku IT]'', Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych, nr 45 | ||
* Podgórski G., [https://rocznikikae.sgh.waw.pl/p/roczniki_kae_z45_10.pdf | * Sznajder A. (2014), ''Technologie mobilne w marketingu'', Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* Sznajder A., ''Technologie mobilne w marketingu'', | * Jasiulewicz A. (2015), ''[https://wnus.usz.edu.pl/miz/file/article/view/760.pdf Aplikacje mobilne jako innowacyjne narzędzie marketingu mobilnego na rynku żywności]'', Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 1 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 23:46, 5 sty 2024
Aplikacje mobilne stanowią oprogramowanie, które działa na urządzeniu przenośnym, posiadającym wbudowany system operacyjny, takich jak smartfon, telefon komórkowy, tablet czy palm top (Jasiulewicz A, Wiaderny M., s. 1230). Programy te posiadają różne funkcjonalności i zastosowania, na przykład:
- aplikacje biznesowe,
- oprogramowania biurowe,
- aplikacje handlowe i promocyjne,
- programy finansowe,
- aplikacje społecznościowe,
- gry i oprogramowania rozrywkowe,
- aplikacje informacyjne,
- oprogramowania muzyczne,
- aplikacje edukacyjne,
- programy nawigacyjne i lokalizacyjne,
- i inne.
W praktyce jednak wiele aplikacji posiada hybrydowe przeznaczenie. Na przykład aplikacje edukacyjne nie wykluczają funkcji rozrywkowej, oprogramowania biurowe mogą stanowić bazę newsów i informacji dla pracowników, z kolei aplikacje finansowe banków nie wykluczają funkcji promocyjnych.
TL;DR
Aplikacje mobilne to oprogramowanie działające na urządzeniach przenośnych, takich jak smartfony czy tablety. Mają różne funkcjonalności i zastosowania, od biznesowych po edukacyjne. Aplikacje mobilne są ważnym narzędziem w marketingu mobilnym i budowaniu wizerunku marki. Mogą również służyć do efektywnego zarządzania czasem i zasobami w przedsiębiorstwie oraz pomagać w zarządzaniu finansami. Ważne jest także zabezpieczenie danych przechowywanych w aplikacjach przed wyciekiem i utratą.
Marketing mobilny a aplikacje
Marketing mobilny może zostać zdefiniowany jako działania kształtujące produkt, cenę, działania promocyjne oraz prowadzenie dystrybucji w oparciu o urządzenia mobilne (Sznajder A, s. 69). Jeśli chodzi o obszar interakcji z konsumentem, marketing mobilny może ostać ujęty jako narzędzie, pozwalające na przekazanie odbiorcom za pomocą bezprzewodowych urządzeń spersonalizowanej informacji promującej produkt, usługę bądź ideę. (Jasiulewicz A., s. 317). Odbiorcami tego typu przekazy są obecni i potencjalni klienci marki, którzy posiadają smartfony i wyrazili chęć odbioru komunikatów marketingowych przez urządzenie mobilne. Jednym z kluczowych elementów marketingu mobilnego są aplikacje. Stanowią one narzędzie, które wykorzystywane jest przede wszystkim w procesie kreowania wizerunku marki. Wykorzystanie tej formy promocji przedsiębiorstwa przyczynia się do tworzenia więzi emocjonalnej pomiędzy konsumentem a marką, która może skutkować jego długoterminową lojalnością ((Jasiulewicz A, Wiaderny M., s. 1230).
Programy mobilne w przedsiębiorstwie
Aplikacje mobilne stanowią narzędzie budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Pozwalają na sprawne zarządzanie pracownikami oraz procesami biznesowymi z poziomu urządzenia mobilnego. W praktyce oznacza to możliwość podejmowania kluczowych decyzji w dowolnym miejscu i czasie. Ponadto istnieje możliwość integracji wielu programów komputerowych, takich jak na przykład systemy: CRM, ERP, DRP, MRP i inne, co daje dostęp do kompleksowych danych obejmujących wszystkie działy przedsiębiorstwa. Zastosowanie tego typu programów pozwala na osiągnięcie całej gamy korzyści, takich jak na przykład:
- usprawnienie procesu zarządzania przedsiębiorstwem,
- możliwość zdalnej pracy z dowolnej lokalizacji na świecie,
- usprawnienie procesów komunikacyjnych,
- zdolność integracji systemu z innymi programami stosowanymi w firmie oraz zbiorowej prezentacji wyników za pomocą jednego interfejsu użytkownika,
- możliwość koordynacji i wspierania pracy z poziomu urządzenia mobilnego,
- usprawnienie działania przedsiębiorstwa w sferze organizacyjnej, sprzedażowej, obsługi klientów oraz ewidencji.
Aplikacje mobilne a gospodarowanie czasem i zasobami w przedsiębiorstwie
Aplikacje mobilne mogą zostać wykorzystane jako narzędzie optymalizacyjne w organizacji pracy. Pozwalają na zdalne realizowanie zleceń kupna oraz sprzedaży, sprawną wymianę informacji z zespołem, dostęp do rozliczeń finansowych, prowadzenie wirtualnych szkoleń czy też komunikację z kontrahentami.
Co więcej aplikacje mobilne ułatwiają planowanie efektywnego wykorzystania czasu oraz zasobami podczas pracy nad projektem. Mobilne planowanie harmonogramu prac pozwala na przekrojowe spojrzenie na realizowany projekt i racjonalne wykorzystanie dostępnych środków. Ponadto stała kontrola z poziomu aplikacji mobilnej pozwala na sprawne modyfikowanie planu, na przykład w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych zdarzeń.
Aplikacje mobilne znajdują zastosowanie w zarządzaniu finansami przedsiębiorstwa. Możliwość zdalnego dostępu do planów sprzedaży, informacji o osiąganych przychodach oraz różnorakich wskaźników finansowych i ich wizualizacji pozwala na sprawne reakcje na zmiany rynkowe. Odpowiednio zaprogramowany system może ponadto informować na przykład za pomocą powiadomień typu push o odchyleniach od założeń sprzedażowych. Szybka reakcja w tym przypadku może być kluczowa dla ograniczenia strat przedsiębiorstwa lub maksymalnego wykorzystania pojawiających się możliwości.
Bezpieczeństwo danych przechowywanych w aplikacjach
Dane i informacje przechowywane przez przedsiębiorstwo posiadają wysoką wartość. Ich wykorzystanie determinuje wysokość osiąganych zysków. Dlatego też każdy wyciek danych z firmy może się wiązać z ogromnymi stratami. Inwestując w oprogramowanie mobilne dla przedsiębiorstwa konieczne jest zadbanie o odpowiednie zabezpieczenia. Aplikacja mobilna powinna posiadać kilkupoziomowe systemy ochrony i udostępniać dane użytkownikowi tylko w zakresie stosownym do jego uprawnień. Ponadto równie ważna jest zabezpieczona kopia danych przechowywanych w aplikacji, która pozwoli uchronić informacje przed utratą w wyniku nieprzewidzianych zdarzeń. Przedsiębiorca przed wdrożeniem w firmie aplikacji mobilnej powinien zadbać o szereg zagadnień związanych z bezpieczeństwem danych zawartych w oprogramowaniu, takich jak (Podgórski G., s. 137):
- identyfikacja urządzeń,
- poziom udostępniania danych konkretnemu użytkownikowi,
- zabezpieczenia przed wyciekiem przechowywanych informacji,
- ochrona aplikacji wewnętrznych oraz zewnętrznych,
- dostępność funkcjonalności,
- zabezpieczenie prywatnych urządzeń mobilnych pracowników,
- uzgodnienie szczegółów zabezpieczeń z zaufanym deweloperem mobilnym,
- zabezpieczenia powiązane z transmisją danych,
- zidentyfikowanie ewentualnych luk w oprogramowaniu mobilnych,
- szkolenia pracowników w zakresie obsługi systemu,
- możliwość zdalnego usunięcia danych i cofnięcia uprawnień w aplikacji, na przykład w przypadku kradzieży urządzenia.
Aplikacje mobilne — artykuły polecane |
Portal korporacyjny — Marketing partnerski — Intranet — System CRM — System informacji marketingowej — Metoda BPM — System informacji logistycznej — Marketing automation — System informatyczny |
Bibliografia
- Jasiulewicz A., Wiaderny M. (2015), Aplikacje mobilne jako innowacyjne narzędzie promocji marki w opinii konsumentów, Logistyka, nr 2
- Podgórski G. (2017), Mobilność urządzeń a bezpieczeństwo informacji w środowisku IT, Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych, nr 45
- Sznajder A. (2014), Technologie mobilne w marketingu, Wolters Kluwer, Warszawa
- Jasiulewicz A. (2015), Aplikacje mobilne jako innowacyjne narzędzie marketingu mobilnego na rynku żywności, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 1
Autor: Maria Bajak