Zarządzanie wiedzą w negocjacjach: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie TL;DR) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Warunkiem [[efektywność|efektywnego]] wykorzystania [[negocjacje|negocjacji]] w firmie (w sposób oddający ich obecne znaczenie) jest [[zarządzanie wiedzą]], potrzebną do ich [[planowanie|planowania]], prowadzenia i oceny. Oto najistotniejsze kwestie z tego zakresu, uwarunkowane specyfiką negocjacji (bez ogólnych rozważań na temat zarządzania wiedzą - zob. bogata literatura przedmiotu, np [Probst i inni, 2002]). | |||
Najogólniej [[zasoby]] wiedzy traktowane są jako wszelkiego rodzaju [[aktywa]] intelektualne, które [[organizacja]] wykorzystuje w swych działaniach, będące [[efekt synergii|efektem synergii]] wiedzy pojedynczych [[pracownik]]ów i ich [[praca zespołowa|zespołów]]. Zasoby te obejmują również [[dane]] źródłowe, na bazie których budowana jest [[wiedza]] indywidualna i zbiorowa oraz podlegają ciągłym zmianom w efekcie [[proces]]u uczenia się organizacji. [[Zarządzanie]] wiedzą ma kluczowe znaczenie w odniesieniu do negocjacji w przedsiębiorstwie. Z drugiej strony, słusznie zauważono w pracy [[[Negocjacje]]..., 2003, s. 186], iż "...większość firm nie docenia znaczenia budowy kluczowych [[kompetencje|kompetencji]] w obszarach strategicznych"; negocjacje to "...jeden z obszarów, w których organizacjom [[potrzeba]] istotnych kompetencji, choć niewiele z nich myśli w ten sposób". | |||
Najogólniej [[zasoby]] wiedzy traktowane są jako wszelkiego rodzaju [[aktywa]] intelektualne, które [[organizacja]] wykorzystuje w swych działaniach, będące [[efekt synergii|efektem synergii]] wiedzy pojedynczych [[pracownik]]ów i ich [[praca zespołowa|zespołów]]. Zasoby te obejmują również [[dane]] źródłowe, na bazie których budowana jest [[wiedza]] indywidualna i zbiorowa oraz podlegają ciągłym zmianom w efekcie [[proces]]u uczenia się organizacji. [[Zarządzanie]] wiedzą ma kluczowe znaczenie w odniesieniu do negocjacji w przedsiębiorstwie. Z drugiej strony, słusznie zauważono w pracy [[[Negocjacje]]..., 2003, s. 186], iż "...większość firm nie docenia znaczenia budowy kluczowych [[kompetencje|kompetencji]] w obszarach strategicznych"; negocjacje to "...jeden z obszarów, w których organizacjom [[potrzeba]] istotnych kompetencji, choć niewiele z nich myśli w ten sposób". | |||
Kształtowanie i rozwijanie kompetencji firmy w tym obszarze wymaga uwzględnienia dwóch istotnych komponentów wiedzy [Kozina, 2001]: | Kształtowanie i rozwijanie kompetencji firmy w tym obszarze wymaga uwzględnienia dwóch istotnych komponentów wiedzy [Kozina, 2001]: | ||
# ogólnej, stanowiącej ogół poglądów, koncepcji, zasobów [[informacje|informacji]], itp., pozyskanych dzięki dotychczasowym doświadczeniom - wiedzy nominalnej; | # ogólnej, stanowiącej ogół poglądów, koncepcji, zasobów [[informacje|informacji]], itp., pozyskanych dzięki dotychczasowym doświadczeniom - wiedzy nominalnej; | ||
# specyficznej, tzn. odnoszącej się do konkretnej sytuacji negocjacyjnej, pozyskiwanej i wzbogacanej w trakcie negocjacji w procesie wzajemnego uczenia się partnerów - wiedzy o charakterze interakcyjnym. | # specyficznej, tzn. odnoszącej się do konkretnej sytuacji negocjacyjnej, pozyskiwanej i wzbogacanej w trakcie negocjacji w procesie wzajemnego uczenia się partnerów - wiedzy o charakterze interakcyjnym. | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 28: | Linia 11: | ||
==Procedura zarządzania wiedzą== | ==Procedura zarządzania wiedzą== | ||
Celem zrozumienia [[rola negocjacji|roli negocjacji]] jako jednej z kluczowych kompetencji firmy, niezbędne jest potraktowanie ich jako ".. procesu złożonego z dość uniwersalnego zbioru podprocesów", w kontekście ciągłego ich doskonalenia [Negocjacje..., 2003, s. 186 i n.]. Każdy etap tego procesu jest bowiem szansą na doskonalenie i każdy powinniśmy analizować, mając przed oczami ten właśnie [[klasyfikacja celów i funkcji|cel]]. | Celem zrozumienia [[rola negocjacji|roli negocjacji]] jako jednej z kluczowych kompetencji firmy, niezbędne jest potraktowanie ich jako ".. procesu złożonego z dość uniwersalnego zbioru podprocesów", w kontekście ciągłego ich doskonalenia [Negocjacje..., 2003, s. 186 i n.]. Każdy etap tego procesu jest bowiem szansą na doskonalenie i każdy powinniśmy analizować, mając przed oczami ten właśnie [[klasyfikacja celów i funkcji|cel]]. | ||
Drugi krok to zorganizowanie sposobu czerpania wiedzy z procesu w miarę jego przebiegu i wyciągania wniosków z tego, w jaki sposób negocjacje się zakończyły. Uczestnicy negocjacji powinni dokonywać ciągłej [[ocena negocjacji|oceny procesu negocjacyjnego]] i w razie [[potrzeby]] zmieniać stosowana taktykę oraz wykorzystywać to, czego nauczyli się w danej fazie negocjacji, do przygotowań do fazy następnej (pętla sprzężenia zwrotnego, którą nazwano "bieżąca oceną i uczeniem się"). | Drugi krok to zorganizowanie sposobu czerpania wiedzy z procesu w miarę jego przebiegu i wyciągania wniosków z tego, w jaki sposób negocjacje się zakończyły. Uczestnicy negocjacji powinni dokonywać ciągłej [[ocena negocjacji|oceny procesu negocjacyjnego]] i w razie [[potrzeby]] zmieniać stosowana taktykę oraz wykorzystywać to, czego nauczyli się w danej fazie negocjacji, do przygotowań do fazy następnej (pętla sprzężenia zwrotnego, którą nazwano "bieżąca oceną i uczeniem się"). | ||
Po zakończeniu negocjacji uczestnicy powinni jeszcze raz przeprowadzić ich analizę i ocenić, co było dobre, a co się nie sprawdziło i w jaki sposób te doświadczenia mogą zostać wykorzystane do poprawy wyników negocjacji w przyszłości. Wyciąganie wniosków z zakończonego procesu powinno przybierać formy pozwalające łatwo je rozpropagować i wykorzystać w przyszłych negocjacjach: mogą to być [[szkolenie personelu|szkolenia]], specjalnie opracowane listy kontrolne i [[baza danych|bazy danych]] (druga pętla sprzężenia zwrotnego "wykorzystywanie zdobytej wiedzy"). | Po zakończeniu negocjacji uczestnicy powinni jeszcze raz przeprowadzić ich analizę i ocenić, co było dobre, a co się nie sprawdziło i w jaki sposób te doświadczenia mogą zostać wykorzystane do poprawy wyników negocjacji w przyszłości. Wyciąganie wniosków z zakończonego procesu powinno przybierać formy pozwalające łatwo je rozpropagować i wykorzystać w przyszłych negocjacjach: mogą to być [[szkolenie personelu|szkolenia]], specjalnie opracowane listy kontrolne i [[baza danych|bazy danych]] (druga pętla sprzężenia zwrotnego "wykorzystywanie zdobytej wiedzy"). | ||
Linia 39: | Linia 22: | ||
R. Rządca [2003, s. 271], oprócz uczenia się negocjatorów i przenoszenia ich doświadczeń indywidualnych na poziom organizacji, wymienia także dwa dodatkowe poziomy uczenia się negocjacji: | R. Rządca [2003, s. 271], oprócz uczenia się negocjatorów i przenoszenia ich doświadczeń indywidualnych na poziom organizacji, wymienia także dwa dodatkowe poziomy uczenia się negocjacji: | ||
* działania organizacji polegające na sprawdzeniu, czy sposób prowadzenia rozmów jest dobry, właściwy i ewentualnej korekcie stosowanych strategii; | * działania organizacji polegające na sprawdzeniu, czy sposób prowadzenia rozmów jest dobry, właściwy i ewentualnej korekcie stosowanych strategii; | ||
* zmianę sposobu działania całej organizacji | * zmianę sposobu działania całej organizacji | ||
<google>n</google> | |||
==Zwiększanie potencjału negocjacyjnego== | ==Zwiększanie potencjału negocjacyjnego== | ||
Linia 52: | Linia 37: | ||
'''Tabela 3. Modele nabywania umiejętności negocjacyjnych''' | '''Tabela 3. Modele nabywania umiejętności negocjacyjnych''' | ||
{| border=1 | {| border=1 | ||
| [[Model]] | | [[Model]] | ||
| Charakterystyka | | Charakterystyka | ||
|- | |- | ||
Linia 82: | Linia 67: | ||
* [[samoocena]] - uczciwy [[rachunek]] sukcesów i porażek po każdej rundzie rozmów, w których bierzemy czynny udział. | * [[samoocena]] - uczciwy [[rachunek]] sukcesów i porażek po każdej rundzie rozmów, w których bierzemy czynny udział. | ||
Niezbędnym warunkiem praktycznego wykorzystania możliwości firmy w obszarze negocjacji jest rozwijanie potencjału negocjacyjnego jej reprezentantów, obejmującego trzy składniki: | Niezbędnym warunkiem praktycznego wykorzystania możliwości firmy w obszarze negocjacji jest rozwijanie potencjału negocjacyjnego jej reprezentantów, obejmującego trzy składniki: | ||
* wiedzę - z zakresu poszczególnych dyscyplin i zagadnień ekonomicznych (np. [[:Kategoria:rachunkowość|rachunkowości]], handlu i [[:Kategoria:Marketing|marketingu]], itp.) oraz dziedzin wspomagających, np. [[:Kategoria:Prawo|prawa]], psychologii, nauk technicznych, itd., | * wiedzę - z zakresu poszczególnych dyscyplin i zagadnień ekonomicznych (np. [[:Kategoria:rachunkowość|rachunkowości]], handlu i [[:Kategoria:Marketing|marketingu]], itp.) oraz dziedzin wspomagających, np. [[:Kategoria:Prawo|prawa]], psychologii, nauk technicznych, itd., | ||
* [[zdolności]] i umiejętności - przede wszystkich dotyczących rozwiązywania problemów, komunikowania się i wpływania na zachowania innych, | * [[zdolności]] i umiejętności - przede wszystkich dotyczących rozwiązywania problemów, komunikowania się i wpływania na zachowania innych, | ||
* [[cechy osobowości]] przydatne w prowadzenia negocjacji, jak np. [[empatia]], [[asertywność]], [[kreatywność]], itd.- szerzej zob | * [[cechy osobowości]] przydatne w prowadzenia negocjacji, jak np. [[empatia]], [[asertywność]], [[kreatywność]], itd. - szerzej zob [Kozina, 2001]. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Coaching]]}} — {{i5link|a=[[Metody szkoleń]]}} — {{i5link|a=[[Zarządzanie ludźmi w zespole projektowym]]}} — {{i5link|a=[[Komunikacja z interesariuszami]]}} — {{i5link|a=[[Agent zmiany]]}} — {{i5link|a=[[Warsztat]]}} — {{i5link|a=[[Plan szkoleń]]}} — {{i5link|a=[[Ścieżka kariery]]}} — {{i5link|a=[[Szkolenia zewnętrzne]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Ertel D. (2005), Negocjacje jako źródło przewagi konkurencyjnej, [w:] Negocjacje i | <noautolinks> | ||
* Kahn R | * Ertel D. (2005), ''Negocjacje jako źródło przewagi konkurencyjnej'', [w:] Negocjacje i rozwiązywanie konfliktów, Harvard Business Review, Helion, Gliwice | ||
* Harvard Business Essentials (2003), ''Negocjacje'', MT Biznes, Konstancin-Jeziorna | |||
* Krattenmaker T. (2006), | * Kahn R. (2002), ''Organizational Theory'', [w:] International Negotiation. Analysis, Approaches, Issues. A Publication of the Process of International Negotiations (PIN) Project, V.A. Kremenyuk (red.), Jossey-Bass Publishers, San Francisco-Oxford | ||
* Lewicki R | * Krattenmaker T. (2006), ''Mistrzowskie negocjacje. Jak nawiązać trwałe relacje z partnerami biznesowym'', Studio EMKA, Warszawa | ||
* Nadler J., Thompson L., Van Boven L. (2003), Learning Negotiations Skills: Four Models of Knowledge Creation and Transfer, | * Lewicki R., Saunders D., Barry B., Minton J. (2018), ''Zasady negocjacji'', Dom Wydawniczy Rebis, Poznań | ||
* Nadler J., Thompson L., Van Boven L. (2003), ''Learning Negotiations Skills: Four Models of Knowledge Creation and Transfer'', Management Science, vol. 49, no 4 | |||
* Probst G., Raub S., Romhardt K. (2002), Zarządzanie wiedzą w organizacji, ABC Oficyna Ekonomiczna, Kraków | * Probst G., Raub S., Romhardt K. (2002), ''Zarządzanie wiedzą w organizacji'', ABC Oficyna Ekonomiczna, Kraków | ||
* Rządca R., Negocjacje w interesach, | * Rządca R. (2003), ''Negocjacje w interesach'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Saunders R | * Saunders R. (2006), ''Jak wynegocjować dobre warunki partnerstwa strategicznego, by móc spać spokojnie'', [w:] ''Mistrzowskie negocjacje. Jak nawiązać trwałe relacje z partnerami biznesowym'', Studio EMKA, Warszawa | ||
* Ury W. (1995), ''Odchodząc od NIE. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji'', PWE, Warszawa | |||
</noautolinks> | |||
{{a|[[Andrzej Kozina]]}} | {{a|[[Andrzej Kozina]]}} | ||
[[Kategoria:Negocjacje]] | [[Kategoria:Negocjacje]] | ||
{{#metamaster:description|Efektywne zarządzenie wiedzą w negocjacjach w firmie. Kwestie planowania, prowadzenia i oceny negocjacji. Wykorzystaj wiedzę i rozwijaj kompetencje w negocjacjach.}} |
Aktualna wersja na dzień 16:57, 25 gru 2023
Warunkiem efektywnego wykorzystania negocjacji w firmie (w sposób oddający ich obecne znaczenie) jest zarządzanie wiedzą, potrzebną do ich planowania, prowadzenia i oceny. Oto najistotniejsze kwestie z tego zakresu, uwarunkowane specyfiką negocjacji (bez ogólnych rozważań na temat zarządzania wiedzą - zob. bogata literatura przedmiotu, np [Probst i inni, 2002]).
Najogólniej zasoby wiedzy traktowane są jako wszelkiego rodzaju aktywa intelektualne, które organizacja wykorzystuje w swych działaniach, będące efektem synergii wiedzy pojedynczych pracowników i ich zespołów. Zasoby te obejmują również dane źródłowe, na bazie których budowana jest wiedza indywidualna i zbiorowa oraz podlegają ciągłym zmianom w efekcie procesu uczenia się organizacji. Zarządzanie wiedzą ma kluczowe znaczenie w odniesieniu do negocjacji w przedsiębiorstwie. Z drugiej strony, słusznie zauważono w pracy [[[Negocjacje]]..., 2003, s. 186], iż "...większość firm nie docenia znaczenia budowy kluczowych kompetencji w obszarach strategicznych"; negocjacje to "...jeden z obszarów, w których organizacjom potrzeba istotnych kompetencji, choć niewiele z nich myśli w ten sposób".
Kształtowanie i rozwijanie kompetencji firmy w tym obszarze wymaga uwzględnienia dwóch istotnych komponentów wiedzy [Kozina, 2001]:
- ogólnej, stanowiącej ogół poglądów, koncepcji, zasobów informacji, itp., pozyskanych dzięki dotychczasowym doświadczeniom - wiedzy nominalnej;
- specyficznej, tzn. odnoszącej się do konkretnej sytuacji negocjacyjnej, pozyskiwanej i wzbogacanej w trakcie negocjacji w procesie wzajemnego uczenia się partnerów - wiedzy o charakterze interakcyjnym.
TL;DR
Artykuł omawia znaczenie zarządzania wiedzą dla efektywności negocjacji w firmie. Wskazuje na konieczność rozwijania kompetencji w obszarze negocjacji poprzez uczenie się indywidualne i organizacyjne. Proponuje procedurę zarządzania wiedzą, która obejmuje analizę, ocenę i wyciąganie wniosków z przeprowadzonych negocjacji. Artykuł przedstawia także modele pozyskiwania umiejętności negocjacyjnych oraz metody ich nabywania. Wskazuje na konieczność rozwijania potencjału negocjacyjnego poprzez zdobycie wiedzy, umiejętności i cech osobowościowych.
Procedura zarządzania wiedzą
Celem zrozumienia roli negocjacji jako jednej z kluczowych kompetencji firmy, niezbędne jest potraktowanie ich jako ".. procesu złożonego z dość uniwersalnego zbioru podprocesów", w kontekście ciągłego ich doskonalenia [Negocjacje..., 2003, s. 186 i n.]. Każdy etap tego procesu jest bowiem szansą na doskonalenie i każdy powinniśmy analizować, mając przed oczami ten właśnie cel.
Drugi krok to zorganizowanie sposobu czerpania wiedzy z procesu w miarę jego przebiegu i wyciągania wniosków z tego, w jaki sposób negocjacje się zakończyły. Uczestnicy negocjacji powinni dokonywać ciągłej oceny procesu negocjacyjnego i w razie potrzeby zmieniać stosowana taktykę oraz wykorzystywać to, czego nauczyli się w danej fazie negocjacji, do przygotowań do fazy następnej (pętla sprzężenia zwrotnego, którą nazwano "bieżąca oceną i uczeniem się").
Po zakończeniu negocjacji uczestnicy powinni jeszcze raz przeprowadzić ich analizę i ocenić, co było dobre, a co się nie sprawdziło i w jaki sposób te doświadczenia mogą zostać wykorzystane do poprawy wyników negocjacji w przyszłości. Wyciąganie wniosków z zakończonego procesu powinno przybierać formy pozwalające łatwo je rozpropagować i wykorzystać w przyszłych negocjacjach: mogą to być szkolenia, specjalnie opracowane listy kontrolne i bazy danych (druga pętla sprzężenia zwrotnego "wykorzystywanie zdobytej wiedzy").
W procesie uczenia się w zakresie negocjacji wyróżnia się dwa poziomy (aspekty) [Watkins, 2005, s. 205 i n.]:
- rozwijanie indywidualnej wiedzy specjalistycznej,
- rozwijanie umiejętności na szczeblu organizacji (zrozumienie procesu uczenia się oraz budowanie systemu zdobywania wiedzy).
R. Rządca [2003, s. 271], oprócz uczenia się negocjatorów i przenoszenia ich doświadczeń indywidualnych na poziom organizacji, wymienia także dwa dodatkowe poziomy uczenia się negocjacji:
- działania organizacji polegające na sprawdzeniu, czy sposób prowadzenia rozmów jest dobry, właściwy i ewentualnej korekcie stosowanych strategii;
- zmianę sposobu działania całej organizacji
Zwiększanie potencjału negocjacyjnego
Jeśli chodzi o szczegółowe narzędzia wzbogacania potencjału negocjacyjnego, to można wyróżnić cztery modele pozyskiwania umiejętności negocjacyjnych [Nadler i inni, 2003] - zob. tab. 1.
Z kolei M. Watkins [2005, s. 208-210] omawia cztery następujące mechanizmy zwiększania możliwości rozwoju wiedzy z zakresu negocjacji na poziomie organizacji (zachęcające do dzielenia się wiedzą i wspólnych refleksji).
- Wspólny język - ramy koncepcyjne rozumiane przez wszystkich negocjatorów i stosowane w codziennej komunikacji, które mogą w znaczący sposób ją ukierunkować, głównie pomiędzy bardziej i mniej doświadczonymi negocjatorami.
- Praktyki - oficjalne i nieoficjalne ustalenia pomiędzy wysoko wykwalifikowanymi ("mistrzami") i mniej doświadczonymi ("uczniami") negocjatorami. Warunkiem skuteczności jest ich ścisła współpraca i obserwacja pracy mistrza przez długi okres. Uczniowie mogą wykonywać użyteczne zadania, np. przeprowadzanie analiz, aby ten układ był satysfakcjonujący także dla mistrza (muszą istnieć odpowiednie powody ich działania).
- Szablony - dokumenty kodyfikujące owoce doświadczeń, np. powszechnie występujące pułapki, których należy unikać w pewnego rodzaju negocjacjach. Często przybierają postać listy kontrolnej, dzięki której negocjatorzy zyskują pewność, że nie umknęły im żadne ważne sprawy. Stanowią sposób przekształcania przemilczanej wiedzy w ogólne zasady, które mogą służyć wszystkim negocjatorom. Muszą być one starannie wyprowadzone ze zbiorowego doświadczenia, utrzymane w prostej i komunikatywnej formie oraz uaktualniane.
Tabela 3. Modele nabywania umiejętności negocjacyjnych
Model | Charakterystyka |
Oparte na regułach (dydaktyczne) | Przyswajanie reguł, w jaki sposób osiągnąć określone cele - najczęściej występujący sposób uczenia negocjowania. Jednakże często, zwłaszcza początkujący negocjatorzy, nie są w stanie wykorzystać abstrakcyjnych reguł w konkretnych sytuacjach. Negocjatorzy muszą stworzyć strategiczną konceptualizację sytuacji negocjacyjnej aby osiągnąć integratywne rozwiązania. |
Poprzez ujawnianie informacji | Zakłada, iż wstępne osądy i przewidywania negocjatorów, determinują późniejsze działania i wybory. Z kolei wyniki negocjacji mają bezpośredni wpływ na dalsze osądy i działania oraz pośredni wpływ na interpretację i ocenę efektów. Dostęp do informacji o preferencjach partnera pozwala na korygowanie negocjowanego porozumienia. |
Poprzez obserwację | Zakłada, że negocjatorzy uczą się obserwując inne negocjacje. Ważnym elementem jest tutaj wysoka motywacja obserwującego. Baza jest społeczna teorii uczenia, zgodnie z którą społeczeństwo dostarcza informacji o tym, które zachowania są nagradzane. Obserwujący negocjacje, najczęściej wychwytują i powtarzają zachowania, które prowadzą do efektywnej dystrybucji zasobów. |
Poprzez analogię | Zakłada poznanie - poprzez transfer wiedzy ze znanych już sytuacji do sytuacji zupełnie nowych. Wymaga przeniesienia informacji z bazowej dziedziny, która służy jako źródło informacyjne do mniej znanej docelowej dziedziny. Obok uczenia przez obserwacje jest jedną z najskuteczniejszych metod zdobywania umiejętności negocjacyjnych. |
Źródło: opracowano na podstawie [Nadler i inni, 2003].
- Dogłębna analiza ("sekcja zwłok") - wysłuchanie sprawozdania uczestników odbytych negocjacji i innych osób zaangażowanych w podobne negocjacje, celem wydobycia wiedzy i podzielenia się nią, najlepiej wkrótce po zakończeniu negocjacji, poprzez zadawanie odpowiednich pytań, dotyczących przebiegu, efektów i konsekwencji zarówno negocjacji, które zakończyły się powodzeniem, jak i tych nieudanych.
Metody nabywania umiejętności negocjacyjnych
Z kolei A. Fowler [2001, s. 182-183] wymienia następujące metody nabywania umiejętności negocjacyjnych:
- doskonalenie kwalifikacji (kursy, szkolenia),
- czytanie książek w celu poznania zasad, strategii i taktyk negocjowania,
- studiowanie relacji z przebiegu oraz rezultatów ważnych negocjacji,
- próba wcielenia się w rolę negocjatora w którymś ze znanych wydarzeń lub udział w grze menedżerskiej symulującej takie zdarzenie,
- udział w negocjacjach w roli obserwatora, śledzenie strategii i analizowanie skuteczności stron, dyskusja z uczestnikami po zakończeniu spotkania,
- szukanie rady i pomysłów u eksperta,
- kontakt z kolegami stale uczestniczącymi w negocjacjach, analizowanie taktyki i postępu w rozmowach,
- poddanie własnych umiejętności jako negocjatora ocenie kolegów,
- samoocena - uczciwy rachunek sukcesów i porażek po każdej rundzie rozmów, w których bierzemy czynny udział.
Niezbędnym warunkiem praktycznego wykorzystania możliwości firmy w obszarze negocjacji jest rozwijanie potencjału negocjacyjnego jej reprezentantów, obejmującego trzy składniki:
- wiedzę - z zakresu poszczególnych dyscyplin i zagadnień ekonomicznych (np. rachunkowości, handlu i marketingu, itp.) oraz dziedzin wspomagających, np. prawa, psychologii, nauk technicznych, itd.,
- zdolności i umiejętności - przede wszystkich dotyczących rozwiązywania problemów, komunikowania się i wpływania na zachowania innych,
- cechy osobowości przydatne w prowadzenia negocjacji, jak np. empatia, asertywność, kreatywność, itd. - szerzej zob [Kozina, 2001].
Zarządzanie wiedzą w negocjacjach — artykuły polecane |
Coaching — Metody szkoleń — Zarządzanie ludźmi w zespole projektowym — Komunikacja z interesariuszami — Agent zmiany — Warsztat — Plan szkoleń — Ścieżka kariery — Szkolenia zewnętrzne |
Bibliografia
- Ertel D. (2005), Negocjacje jako źródło przewagi konkurencyjnej, [w:] Negocjacje i rozwiązywanie konfliktów, Harvard Business Review, Helion, Gliwice
- Harvard Business Essentials (2003), Negocjacje, MT Biznes, Konstancin-Jeziorna
- Kahn R. (2002), Organizational Theory, [w:] International Negotiation. Analysis, Approaches, Issues. A Publication of the Process of International Negotiations (PIN) Project, V.A. Kremenyuk (red.), Jossey-Bass Publishers, San Francisco-Oxford
- Krattenmaker T. (2006), Mistrzowskie negocjacje. Jak nawiązać trwałe relacje z partnerami biznesowym, Studio EMKA, Warszawa
- Lewicki R., Saunders D., Barry B., Minton J. (2018), Zasady negocjacji, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań
- Nadler J., Thompson L., Van Boven L. (2003), Learning Negotiations Skills: Four Models of Knowledge Creation and Transfer, Management Science, vol. 49, no 4
- Probst G., Raub S., Romhardt K. (2002), Zarządzanie wiedzą w organizacji, ABC Oficyna Ekonomiczna, Kraków
- Rządca R. (2003), Negocjacje w interesach, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Saunders R. (2006), Jak wynegocjować dobre warunki partnerstwa strategicznego, by móc spać spokojnie, [w:] Mistrzowskie negocjacje. Jak nawiązać trwałe relacje z partnerami biznesowym, Studio EMKA, Warszawa
- Ury W. (1995), Odchodząc od NIE. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, PWE, Warszawa
Autor: Andrzej Kozina