System SRM: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
'''[[System]] SRM''' (ang. Supplier Relationship Management czyli [[zarząd]]zanie relacjami z dostawcą) - oprogramowanie wspierające dwukierunkową integrację i wymianę informacji pomiędzy dostawcą i przedsiębiorcą. SRM to jedno z narzędzi e-logistyki, która jest oparta na wykorzystaniu [[Internet]]u i systemów informatycznych. [[Cele]]m innowacyjnego rozwiązania jest [[optymalizacja]] [[cykl]]u dostaw, poprzez automatyzację [[proces]]ów logistycznych oraz zwiększenie przejrzystości kontaktów i uproszczenie strategii zakupowej. System wspiera [[działanie]] całego systemu dostaw - począwszy od strategicznego określenia źródła dostaw, po operacyjne [[zaopatrzenie]] i włączenie dostawców do współpracy. | |||
W ostatnich latach zachodzą zmiany w podejściu do koncepcji rozwoju relacji z [[dostawca]]mi. Dostrzega się wyraźny wkład dostawców na [[wynik]]i działalności u odbiorców. Współ[[praca]] przybiera charakter strategiczny, oparty na realizacji celów. Prawidłowe [[wdrożenie]] SRM poprzez zastosowanie odpowiednich rozwiązań informatycznych, daje możliwość osiągnięcia wymiernych i trwałych korzyści dla obydwu stron. | |||
W ostatnich latach zachodzą zmiany w podejściu do koncepcji rozwoju relacji z [[dostawca]]mi. Dostrzega się wyraźny wkład dostawców na [[wynik]]i działalności u odbiorców. Współ[[praca]] przybiera charakter strategiczny, oparty na realizacji celów. Prawidłowe [[wdrożenie]] SRM poprzez zastosowanie odpowiednich rozwiązań informatycznych, daje możliwość osiągnięcia wymiernych i trwałych korzyści dla obydwu stron. | |||
==Wady i zalety== | ==Wady i zalety== | ||
Linia 24: | Linia 22: | ||
Korzyści wynikające z wdrożenia SRM: | Korzyści wynikające z wdrożenia SRM: | ||
* kompleksowa analiza ofert i [[selekcja]] dostawców, | * kompleksowa analiza ofert i [[selekcja]] dostawców, | ||
* budowanie lojalności i pogłębianie pozytywnych relacji z dostawcami, | * budowanie lojalności i pogłębianie pozytywnych relacji z dostawcami, | ||
* większa [[wydajność]] łańcucha dostaw spowodowana wyborem dostawcy zgodnym z aktualnymi potrzebami, | * większa [[wydajność]] łańcucha dostaw spowodowana wyborem dostawcy zgodnym z aktualnymi potrzebami, | ||
* [[automatyzacja]] procesów w firmie, | * [[automatyzacja]] procesów w firmie, | ||
Linia 32: | Linia 30: | ||
* trafna [[ocena]] jakości dostawców, | * trafna [[ocena]] jakości dostawców, | ||
* wzrost przejrzystości [[inwentarz]]a poprzez zezwolenie dostawcom na [[posiadanie]] wiedzy odnośnie miejsca przechowywania [[zapas]]ów oraz tego kiedy [[dostawa]] dotrze do miejsca przeznaczenia. | * wzrost przejrzystości [[inwentarz]]a poprzez zezwolenie dostawcom na [[posiadanie]] wiedzy odnośnie miejsca przechowywania [[zapas]]ów oraz tego kiedy [[dostawa]] dotrze do miejsca przeznaczenia. | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
[[Ryzyko]] związane z SRM: | [[Ryzyko]] związane z SRM: | ||
* początkowo wysokie [[koszty]], związane z wdrożeniem systemów informatycznych, | * początkowo wysokie [[koszty]], związane z wdrożeniem systemów informatycznych, | ||
* pogorszenie wymiany handlowej między dostawcami za sprawą zerwanych połączeń, | * pogorszenie wymiany handlowej między dostawcami za sprawą zerwanych połączeń, | ||
* zmniejszenie prywatności na skutek możliwości szczegółowej kontroli całego procesu. | * zmniejszenie prywatności na skutek możliwości szczegółowej kontroli całego procesu. | ||
==Powiązania SRM z innymi systemami== | ==Powiązania SRM z innymi systemami== | ||
[[System zarządzania]] relacjami z dostawcami (SRM) jest rozszerzeniem funkcjonalnym i [[podsystem]]em systemu zarządzania relacjami przedsiębiorstwa (Enterprise Relationship [[Plan]]ning - ERP). System ERP wspiera zarządzanie zasobami wewnątrz organizacji, a [[potrzeba]] kierowania procesami [[biznes]]owymi w otoczeniu doprowadziła do wzbogacenia go o moduły SRM i CRM. [[System CRM|System CRM (ang. Customer Relationship Management czyli zarządzanie relacjami z klientami)]] wspomaga kompleksową obsługę [[klient]]a i posiada funkcjonalności SRM. | [[System zarządzania]] relacjami z dostawcami (SRM) jest rozszerzeniem funkcjonalnym i [[podsystem]]em systemu zarządzania relacjami przedsiębiorstwa (Enterprise Relationship [[Plan]]ning - ERP). System ERP wspiera zarządzanie zasobami wewnątrz organizacji, a [[potrzeba]] kierowania procesami [[biznes]]owymi w otoczeniu doprowadziła do wzbogacenia go o moduły SRM i CRM. [[System CRM|System CRM (ang. Customer Relationship Management czyli zarządzanie relacjami z klientami)]] wspomaga kompleksową obsługę [[klient]]a i posiada funkcjonalności SRM. | ||
==SRM - specyfikacja interfejsu== | ==SRM - specyfikacja interfejsu== | ||
Linia 76: | Linia 74: | ||
* Zwiększenie konkurencyjności: SRM przyczynia się do zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstwa poprzez lepsze zarządzanie dostawami, selekcję najlepszych dostawców oraz minimalizację ryzyka związanego z jakością dostaw i logistyką. To pozwala przedsiębiorstwu na oferowanie lepszych warunków dla klientów, budowanie silnej marki i zdobycie przewagi konkurencyjnej na rynku. | * Zwiększenie konkurencyjności: SRM przyczynia się do zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstwa poprzez lepsze zarządzanie dostawami, selekcję najlepszych dostawców oraz minimalizację ryzyka związanego z jakością dostaw i logistyką. To pozwala przedsiębiorstwu na oferowanie lepszych warunków dla klientów, budowanie silnej marki i zdobycie przewagi konkurencyjnej na rynku. | ||
==Bibliografia== | |||
==Bibliografia== | <noautolinks> | ||
* Beynon-Davies P., (2004). ''Inżynieria Systemów Informacyjnych'', Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa | * Beynon-Davies P., (2004). ''Inżynieria Systemów Informacyjnych'', Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa | ||
* Ciesielski M., Długosz J. (red.), (2012). '' | * Ciesielski M., Długosz J. (red.), (2012). ''Strategia łańcuchów dostaw'', Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 175 | ||
* Flakiewicz W., (2002). '' | * Flakiewicz W., (2002). ''Systemy informatyczne w zarządzaniu'', Warszawa | ||
* Jaworski J., (2013). ''Nowoczesne technologie informacyjne w logistycznym zarządzaniu przedsiębiorstwem'', Prace Naukowe Wyższej Szkoły | * Jaworski J., (2013). ''Nowoczesne technologie informacyjne w logistycznym zarządzaniu przedsiębiorstwem'', Prace Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku | ||
* Lenart A., (2008). '' | * Lenart A., (2008). ''Systemy ERP a zarządzanie relacjami z klientami'', Uniwersytet Gdański | ||
* Odlanicka-Poczobutt M., ''[http://repolis.bg.polsl.pl/Content/36005/Identyfikacja%20i%20ocena_73598.pdf Identyfikacja i ocena efektów wdrożenia strategii doboru źródeł dostaw w wybranym przedsiębiorstwie produkcyjnym]'', Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem i Organizacji Produkcji, Politechnika Śląska | * Odlanicka-Poczobutt M., ''[http://repolis.bg.polsl.pl/Content/36005/Identyfikacja%20i%20ocena_73598.pdf Identyfikacja i ocena efektów wdrożenia strategii doboru źródeł dostaw w wybranym przedsiębiorstwie produkcyjnym]'', Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem i Organizacji Produkcji, Politechnika Śląska | ||
* Wieteska G., (2013). ''[https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/272-artykuly-na-plycie-cd-1/3480-artykul Rozwój dostawców w modelach portfolio relacji dostawca-nabywca]'', czasopismologistyka.pl, Uniwersytet Łódzki | * Wieteska G., (2013). ''[https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/272-artykuly-na-plycie-cd-1/3480-artykul Rozwój dostawców w modelach portfolio relacji dostawca-nabywca]'', czasopismologistyka.pl, Uniwersytet Łódzki | ||
* Wiśnicki M., Błoński K., (2004). ''[http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_7256/c/167-177.pdf Marketing w nowych powiązaniach kooperacyjnych]'', Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, nr 179 | * Wiśnicki M., Błoński K., (2004). ''[http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_7256/c/167-177.pdf Marketing w nowych powiązaniach kooperacyjnych]'', Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, nr 179 | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Ilona Mika, Jakub Godek}} | {{a|Ilona Mika, Jakub Godek}} |
Wersja z 21:11, 27 paź 2023
System SRM |
---|
Polecane artykuły |
System SRM (ang. Supplier Relationship Management czyli zarządzanie relacjami z dostawcą) - oprogramowanie wspierające dwukierunkową integrację i wymianę informacji pomiędzy dostawcą i przedsiębiorcą. SRM to jedno z narzędzi e-logistyki, która jest oparta na wykorzystaniu Internetu i systemów informatycznych. Celem innowacyjnego rozwiązania jest optymalizacja cyklu dostaw, poprzez automatyzację procesów logistycznych oraz zwiększenie przejrzystości kontaktów i uproszczenie strategii zakupowej. System wspiera działanie całego systemu dostaw - począwszy od strategicznego określenia źródła dostaw, po operacyjne zaopatrzenie i włączenie dostawców do współpracy.
W ostatnich latach zachodzą zmiany w podejściu do koncepcji rozwoju relacji z dostawcami. Dostrzega się wyraźny wkład dostawców na wyniki działalności u odbiorców. Współpraca przybiera charakter strategiczny, oparty na realizacji celów. Prawidłowe wdrożenie SRM poprzez zastosowanie odpowiednich rozwiązań informatycznych, daje możliwość osiągnięcia wymiernych i trwałych korzyści dla obydwu stron.
Wady i zalety
Korzyści wynikające z wdrożenia SRM:
- kompleksowa analiza ofert i selekcja dostawców,
- budowanie lojalności i pogłębianie pozytywnych relacji z dostawcami,
- większa wydajność łańcucha dostaw spowodowana wyborem dostawcy zgodnym z aktualnymi potrzebami,
- automatyzacja procesów w firmie,
- kontrola i zarządzanie procesem zamówień i dostaw,
- skrócenie czasu trwania cyklu dostaw, który wpływa na poprawę terminowości,
- obniżenie kosztów operacyjnych,
- trafna ocena jakości dostawców,
- wzrost przejrzystości inwentarza poprzez zezwolenie dostawcom na posiadanie wiedzy odnośnie miejsca przechowywania zapasów oraz tego kiedy dostawa dotrze do miejsca przeznaczenia.
Ryzyko związane z SRM:
- początkowo wysokie koszty, związane z wdrożeniem systemów informatycznych,
- pogorszenie wymiany handlowej między dostawcami za sprawą zerwanych połączeń,
- zmniejszenie prywatności na skutek możliwości szczegółowej kontroli całego procesu.
Powiązania SRM z innymi systemami
System zarządzania relacjami z dostawcami (SRM) jest rozszerzeniem funkcjonalnym i podsystemem systemu zarządzania relacjami przedsiębiorstwa (Enterprise Relationship Planning - ERP). System ERP wspiera zarządzanie zasobami wewnątrz organizacji, a potrzeba kierowania procesami biznesowymi w otoczeniu doprowadziła do wzbogacenia go o moduły SRM i CRM. System CRM (ang. Customer Relationship Management czyli zarządzanie relacjami z klientami) wspomaga kompleksową obsługę klienta i posiada funkcjonalności SRM.
SRM - specyfikacja interfejsu
Istnieją dwie wersje specyfikacji SRM uważane za standardowe, które są gotowe do wdrażania. Jedną z nich jest SRM wersja 1.1 a drugą SRM wersja 1.2. SRM wersja 1.1 została zakończona w 2001 roku i wdrożona przez LBNL, JLAB, Fermilab oraz CERN. SRM v1.1 głównie składała się z definicji funkcjonalności przepływu danych. Doświadczenie osiągnięte przez uczestników SRM podczas implementacji i produkcyjnego użycia wersji SRM 1.1 pozwoliło zdefiniować bardziej kompletny interfejs zarządzania SRM w wersji 1.2.
Korzyści wynikające z wdrożenia Systemu SRM
System SRM (Supplier Relationship Management) to narzędzie, które pozwala przedsiębiorstwom skutecznie zarządzać relacjami z dostawcami. Wdrożenie tego systemu niesie ze sobą wiele korzyści, zarówno dla samego przedsiębiorstwa, jak i dla całego łańcucha dostaw.
Głównymi korzyściami wynikającymi z wdrożenia Systemu SRM są:
- Optymalizacja procesów logistycznych: Dzięki SRM możliwe jest zautomatyzowanie i optymalizowanie procesów logistycznych, takich jak zamówienia, dostawy, monitorowanie stanu zapasów czy rozliczanie faktur. To przyczynia się do skrócenia czasu realizacji zamówień, minimalizacji błędów oraz poprawy efektywności całego łańcucha dostaw.
- Budowanie relacji biznesowych: Kompleksowa analiza ofert i selekcja dostawców są ważne dla budowania lojalności i pogłębiania relacji biznesowych. SRM umożliwia dokładną analizę ofert i ocenę dostawców pod kątem ich wiarygodności, jakości oferowanych produktów czy zdolności do spełnienia oczekiwań przedsiębiorstwa. Dzięki temu można skutecznie budować długoterminowe relacje z najlepszymi dostawcami, co przekłada się na większą stabilność i konkurencyjność przedsiębiorstwa.
- Obniżenie kosztów operacyjnych: SRM przyczynia się do obniżenia kosztów operacyjnych w przedsiębiorstwie poprzez efektywniejsze zarządzanie dostawami oraz eliminację zbędnych lub kosztownych procesów. Dzięki lepszej kontroli nad zamówieniami, dostawami i zapasami, przedsiębiorstwo może minimalizować straty związane z niedoborami lub nadmiarem towarów.
Wpływ Systemu SRM na zarządzanie ryzykiem
System SRM ma istotny wpływ na minimalizację różnego rodzaju ryzyk związanych z zarządzaniem łańcuchem dostaw. Dzięki temu narzędziu przedsiębiorstwo może skutecznie zarządzać ryzykiem logistycznym, jakościowym oraz związanym z zapasami.
Wpływ Systemu SRM na zarządzanie ryzykiem obejmuje:
- Minimalizację ryzyka logistycznego: SRM umożliwia lepszą kontrolę nad dostawami, monitorowanie ich statusu oraz reagowanie na ewentualne opóźnienia czy problemy. Dzięki temu przedsiębiorstwo może minimalizować ryzyko niedostaw towarów, które mogłoby prowadzić do przestojów w produkcji lub utraty klientów.
- Trafna ocena jakości dostawców: SRM pozwala na dokładną analizę jakości dostawanych produktów oraz ocenę dostawców pod kątem ich wiarygodności i zdolności do dostarczania wysokiej jakości towarów. To minimalizuje ryzyko otrzymania niskiej jakości towarów, które mogłyby prowadzić do reklamacji, utraty klientów czy negatywnego wizerunku przedsiębiorstwa.
- Zwiększenie przejrzystości inwentarza: Dzięki SRM możliwe jest lepsze zarządzanie zapasami i zwiększenie przejrzystości inwentarza. Przedsiębiorstwo ma pełną kontrolę nad ilością towarów na magazynach, co minimalizuje ryzyko związane z nadmiernym lub niedostatecznym zapasem towarów.
Inne rodzaje ryzyka, z którymi może się wiązać współpraca z dostawcami, to np. ryzyko zmiany cen surowców, ryzyko polityczne czy ryzyko związane z katastrofami naturalnymi. System SRM pomaga w minimalizacji tych ryzyk poprzez umożliwienie skutecznego monitorowania dostawców, analizę rynku surowców czy planowanie awaryjnych scenariuszy.
Wpływ Systemu SRM na rozwój biznesowy
System SRM ma istotny wpływ na rozwój biznesowy przedsiębiorstwa. Dzięki temu narzędziu możliwe jest efektywne nawiązywanie kontaktów i współpraca z nowymi dostawcami, wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań i nowych produktów na rynek, ekspansja na nowe rynki oraz zwiększenie konkurencyjności.
Wpływ Systemu SRM na rozwój biznesowy obejmuje:
- Nawiązywanie kontaktów i współpraca z nowymi dostawcami: SRM ułatwia proces selekcji i oceny nowych dostawców, co umożliwia przedsiębiorstwu nawiązanie współpracy z najlepszymi dostawcami na rynku. To otwiera nowe możliwości biznesowe i pozwala na korzystanie z nowych źródeł zaopatrzenia.
- Wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań i nowych produktów na rynek: SRM wspiera proces wprowadzania innowacyjnych rozwiązań i nowych produktów na rynek poprzez umożliwienie efektywnej komunikacji i współpracy z dostawcami. Przedsiębiorstwo może korzystać z wiedzy i doświadczenia dostawców w celu wprowadzenia na rynek nowych, atrakcyjnych produktów.
- Ekspansja na nowe rynki: SRM umożliwia przedsiębiorstwu ekspansję na nowe rynki poprzez lepszą kontrolę nad dostawami i relacjami z dostawcami. Dzięki temu przedsiębiorstwo może skutecznie rozwijać swoją działalność na nowych rynkach, zwiększając swoje obroty i udział w rynku.
- Zwiększenie konkurencyjności: SRM przyczynia się do zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstwa poprzez lepsze zarządzanie dostawami, selekcję najlepszych dostawców oraz minimalizację ryzyka związanego z jakością dostaw i logistyką. To pozwala przedsiębiorstwu na oferowanie lepszych warunków dla klientów, budowanie silnej marki i zdobycie przewagi konkurencyjnej na rynku.
Bibliografia
- Beynon-Davies P., (2004). Inżynieria Systemów Informacyjnych, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa
- Ciesielski M., Długosz J. (red.), (2012). Strategia łańcuchów dostaw, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 175
- Flakiewicz W., (2002). Systemy informatyczne w zarządzaniu, Warszawa
- Jaworski J., (2013). Nowoczesne technologie informacyjne w logistycznym zarządzaniu przedsiębiorstwem, Prace Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku
- Lenart A., (2008). Systemy ERP a zarządzanie relacjami z klientami, Uniwersytet Gdański
- Odlanicka-Poczobutt M., Identyfikacja i ocena efektów wdrożenia strategii doboru źródeł dostaw w wybranym przedsiębiorstwie produkcyjnym, Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem i Organizacji Produkcji, Politechnika Śląska
- Wieteska G., (2013). Rozwój dostawców w modelach portfolio relacji dostawca-nabywca, czasopismologistyka.pl, Uniwersytet Łódzki
- Wiśnicki M., Błoński K., (2004). Marketing w nowych powiązaniach kooperacyjnych, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, nr 179
Autor: Ilona Mika, Jakub Godek