Innowacyjna teoria przedsiębiorstwa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
mNie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 17 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Innowacyjna teoria przedsiębiorstwa''' to teoria opierająca się na innowacjach. Granice instytucjonalne i organizacyjne między przedsiębiorstwem, rynkiem i gospodarstwami domowymi kształtuje maksymalizacja korzyści wprowadzania innowacji. Motorem i duszą przedsiębiorstwa jest [[przedsiębiorca]] - to on zakłada firmę, wyznacza [[cele]], podejmuje decyzje i koordynuje [[zasoby]].
|list1=
<ul>
<li>[[Paradygmaty zarządzania]]</li>
<li>[[Nowe technologie]]</li>
<li>[[Finansowa teoria przedsiębiorstwa]]</li>
<li>[[Ewolucyjna teoria przedsiębiorstwa]]</li>
<li>[[Innowacja]]</li>
<li>[[Alokacja zasobów]]</li>
<li>[[Przedsiębiorczość]]</li>
<li>[[Rynek nabywcy]]</li>
<li>[[Zarządzanie przedsiębiorstwem]]</li>
</ul>
}}


Austriacki ekonomista Joseph Schumpeter (1883-1950) zerwał z równowagą rynkową, wiążąc [[przedsiębiorstwo]] z przedsiębiorczością i innowacyjnością. Przedsiębiorca w ujęciu Schumpetera to ktoś, kto w poszukiwaniu nadzwyczajnego zysku wprowadza [[innowacje]], burząc tym samym stan równowagi na rynku.


'''Innowacyjna teoria przedsiębiorstwa''' to teoria opierająca się na innowacjach. Granice instytucjonalne i organizacyjne między przedsiębiorstwem, rynkiem i gospodarstwami domowymi kształtuje maksymalizacja korzyści wprowadzania innowacji. Motorem i duszą przedsiębiorstwa jest [[przedsiębiorca]] - to on zakłada firmę, wyznacza [[cele]], podejmuje decyzje i koordynuje [[zasoby]].  
==TL;DR==
Artykuł przedstawia teorię innowacyjnego przedsiębiorstwa, która opiera się na wprowadzaniu innowacji. Według Josepha Schumpetera przedsiębiorca jest głównym motorem i duszą przedsiębiorstwa, wprowadzając innowacje i burząc równowagę rynkową. Innowacje mogą dotyczyć produktów, usług, metod produkcji, technologii, rynków zbytu oraz organizacji firmy. Inne podejścia do innowacji uwzględniają również zmiany społeczno-ekonomiczne. Przedsiębiorczość i innowacje mają korzystny wpływ na rozwój gospodarczy. W teorii Schumpetera kluczową rolę odgrywa przedsiębiorca, a mniej uwagi poświęca się roli klienta. Istnieją również inne teorie przedsiębiorstwa, takie jak teoria konsumpcyjna czy neoklasyczna. Artykuł podaje również przykłady przedsiębiorstw najlepiej wyjaśnionych przez teorię innowacyjnego przedsiębiorstwa.


Austriacki ekonomista Joseph Schumpeter (1883 - 1950) zerwał z równowagą rynkową, wiążąc [[przedsiębiorstwo]] z przedsiębiorczością i innowacyjnością. Przedsiębiorca w ujęciu Schumpetera to ktoś, kto w poszukiwaniu nadzwyczajnego zysku wprowadza innowacje, burząc tym samym stan równowagi na rynku.
==Innowacje wg J. Schumpetera==
 
Przez pojęcie innowacji Schumpeter rozumie wszelkie możliwe zmiany w produkcji i dystrybucji [[towar]]ów.
== Innowacje wg J. Schumpetera ==
<google>t</google>
Przez pojęcie innowacji Schumpeter rozumie wszelkie możliwe zmiany w produkcji i dystrybucji [[towar]]ów.  
Innowacjami może być zatem:
Innowacjami może być zatem:
* [[wprowadzenie na rynek]] zupełnie nowego produktu lub usługi, ale także zmiana produktu istniejącego, który zwiększa jego jakość i użyteczność
* [[wprowadzenie na rynek]] zupełnie nowego produktu lub [[usługi]], ale także [[zmiana]] produktu istniejącego, który zwiększa jego [[jakość]] i [[użyteczność]]
* wprowadzenie nowej metody produkcji, może to być [[metoda]] oparta na nowych odkryciach i wynalazkach, jak i ulepszenie oparte na istniejącej wiedzy
* wprowadzenie nowej metody produkcji, może to być [[metoda]] oparta na nowych odkryciach i wynalazkach, jak i ulepszenie oparte na istniejącej wiedzy
* wprowadzenie nowoczesnych technologii
* wprowadzenie nowoczesnych technologii
* znalezienie i rozwój nowych rynków zbytu
* znalezienie i [[rozwój]] nowych rynków zbytu
* wykorzystanie nowych surowców lub podzespołów  
* wykorzystanie nowych surowców lub podzespołów
* nowe formy organizacji firmy - zarówno wewnątrz, jak i pomiędzy firmami  
* nowe formy organizacji firmy - zarówno wewnątrz, jak i pomiędzy firmami


J. Schumpeter wyodrębnia trzy fazy w procesie zmian:
J. Schumpeter wyodrębnia trzy fazy w procesie zmian:
* pomysł  
* pomysł
* wprowadzenie innowacji
* wprowadzenie innowacji
* rozpowszechnienie innowacji
* rozpowszechnienie innowacji


Teoria J. Schumpetera weszła do historii myśli ekonomicznej, przyjmując za główny [[cel]] przedstawienie wpływu przedsiębiorców i przedsiębiorstw na rozwój gospodarczy. Teorię J. Schumpetera nazywamy podażową, gdyż uważał on, że aktywność przedsiębiorców decyduje o powstawaniu innowacji. W schumpeterowskim modelu przedsiębiorca jest nośnikiem zmian.
Teoria J. Schumpetera weszła do historii myśli ekonomicznej, przyjmując za główny [[cel]] przedstawienie wpływu przedsiębiorców i przedsiębiorstw na [[rozwój gospodarczy]]. Teorię J. Schumpetera nazywamy podażową, gdyż uważał on, że aktywność przedsiębiorców decyduje o powstawaniu innowacji. W schumpeterowskim modelu przedsiębiorca jest nośnikiem zmian.
 
<google>n</google>


==Inne ujęcia==
==Inne ujęcia==
[[Innowacja]] traktowana jako każda zmiana, która coś ulepsza, daje nową jakość lub pozwala stworzyć nowy [[produkt]] czy usługę. Austriacki ekonomista Joseph Schumpeter (1883 - 1950) zerwał z równowagą rynkową, wiążąc [[przedsiębiorstwo]] z przedsiębiorczością oraz innowacyjnością.  
[[Innowacja]] traktowana jako każda zmiana, która coś ulepsza, daje nową jakość lub pozwala stworzyć nowy [[produkt]] czy usługę. Austriacki ekonomista Joseph Schumpeter (1883-1950) zerwał z równowagą rynkową, wiążąc [[przedsiębiorstwo]] z przedsiębiorczością oraz innowacyjnością.


Dla Petera F. Druckera "innowacja jest szczególnym narzędziem przedsiębiorców, za pomocą którego ze zmiany czynią oni okazję do podjęcia nowej działalności gospodarczej lub świadczenia nowych usług". W jego opinii, "innowacja nie musi być techniczna, nie musi być nawet czymś materialnym". Według P.Druckera "innowacja nie odnosi się tylko do nauki albo techniki, ale także do ewolucji związków ekonomiczno-społecznych, dotyczących zachowania się ludzi, występujących w różnych rolach, a więc producentów, konsumentów, naukowców, zwykłych obywateli itp…”.
Dla Petera F. Druckera "innowacja jest szczególnym narzędziem przedsiębiorców, za pomocą którego ze zmiany czynią oni okazję do podjęcia nowej działalności gospodarczej lub świadczenia nowych usług". W jego opinii, "innowacja nie musi być techniczna, nie musi być nawet czymś materialnym". Według P.Druckera "innowacja nie odnosi się tylko do nauki albo techniki, ale także do ewolucji związków ekonomiczno-społecznych, dotyczących zachowania się ludzi, występujących w różnych rolach, a więc producentów, konsumentów, naukowców, zwykłych obywateli itp…".


Inną definicję innowacji znaleźć można w Programie Operacyjnym Innowacyjna [[Gospodarka]], gdzie przez innowację rozumie się wprowadzenie do praktyki w przedsiębiorstwie nowego lub znacząco ulepszonego rozwiązania w odniesieniu do produktu (towaru lub usługi), procesu, marketingu lub organizacji.
Inną definicję innowacji znaleźć można w Programie Operacyjnym Innowacyjna [[Gospodarka]], gdzie przez innowację rozumie się wprowadzenie do praktyki w przedsiębiorstwie nowego lub znacząco ulepszonego rozwiązania w odniesieniu do produktu (towaru lub usługi), procesu, marketingu lub organizacji.


Najważniejszym podmiotem w przedsiębiorstwie jest przedsiębiorca, który jest właścicielem i menedżerem w jednym. On ponosi [[ryzyko]] wdrożenia innowacji i decyduje o przyszłości. Kluczowe znaczenie dla działalności przedsiębiorstwa ma jego talent, [[wiedza]], szczęście, osobowość, charakter twórczy, determinacja, ambicje, marzenia. Tylko on zasługuje na miano przedsiębiorcy. Teoria mniej uwagi poświęca roli klienta.
Najważniejszym podmiotem w przedsiębiorstwie jest przedsiębiorca, który jest właścicielem i menedżerem w jednym. On ponosi [[ryzyko]] wdrożenia innowacji i decyduje o przyszłości. Kluczowe znaczenie dla działalności przedsiębiorstwa ma jego talent, [[wiedza]], szczęście, [[osobowość]], charakter twórczy, determinacja, ambicje, marzenia. Tylko on zasługuje na miano przedsiębiorcy. Teoria mniej uwagi poświęca roli klienta.
 
== Teoria J. Schmooklera==


Teorię J. Schmooklera nazywamy popytową, ponieważ według tej teorii to zapotrzebowanie nabywców kreuje innowacje.
==Teoria J. Schmooklera==
Teorię J. Schmooklera nazywamy popytową, ponieważ według tej teorii to [[zapotrzebowanie]] nabywców kreuje innowacje.


Według Schmooklera popyt na produkty można zaspokoić przez:
Według Schmooklera [[popyt]] na produkty można zaspokoić przez:
* Wyprodukowanie nowego wyrobu z użyciem istniejących urządzeń,  
* Wyprodukowanie nowego wyrobu z użyciem istniejących urządzeń,
* zastosowanie istniejących oraz nowych technik,  
* zastosowanie istniejących oraz nowych technik,
* produkcję rozpoczętą dzięki nowym inwestycjom i patentom  
* produkcję rozpoczętą dzięki nowym inwestycjom i patentom
* wykorzystanie nowych rozwiązań technicznych otrzymanych w wyniku działań badawczo-rozwojowych (B+R) (Jastrzębska W. s. 190)
* wykorzystanie nowych rozwiązań technicznych otrzymanych w wyniku działań badawczo-rozwojowych (B+R).
 
== Korzyści przedsiębiorstw a korzyści ogólnogospodarcze ==


==Korzyści przedsiębiorstw a korzyści ogólnogospodarcze==
Przedsiębiorczość schumpeterowska jest korzystna dla gospodarki, zarówno z trafionymi i nietrafionymi innowacjami. [[Gospodarka]] musi ponosić [[koszty]] nietrafionych innowacji, aby mogły powstawać innowacje trafione, z punktu widzenia korzyści przynoszących gospodarce.
Przedsiębiorczość schumpeterowska jest korzystna dla gospodarki, zarówno z trafionymi i nietrafionymi innowacjami. [[Gospodarka]] musi ponosić [[koszty]] nietrafionych innowacji, aby mogły powstawać innowacje trafione, z punktu widzenia korzyści przynoszących gospodarce.


== Zarządzanie przedsiębiorstwem ==
==Zarządzanie przedsiębiorstwem==
 
Najważniejszym podmiotem w przedsiębiorstwie jest przedsiębiorca, który jest taką samą osobą, jak [[właściciel]] i [[menedżer]]. On ponosi [[ryzyko]] wdrożenia innowacji i decyduje o przyszłości. Kluczowe znaczenie dla działalności przedsiębiorstwa ma jego talent, [[wiedza]], szczęście, osobowość, charakter twórczy, determinacja, ambicje, marzenia. Tylko on zasługuje na miano przedsiębiorcy. Teoria mniej uwagi poświęca kluczowej roli klienta.
Najważniejszym podmiotem w przedsiębiorstwie jest przedsiębiorca, który jest taką samą osobą, jak właściciel i [[menedżer]]. On ponosi [[ryzyko]] wdrożenia innowacji i decyduje o przyszłości. Kluczowe znaczenie dla działalności przedsiębiorstwa ma jego talent, [[wiedza]], szczęście, osobowość, charakter twórczy, determinacja, ambicje, marzenia. Tylko on zasługuje na miano przedsiębiorcy. Teoria mniej uwagi poświęca kluczowej roli klienta.  
 
== Wpływ przedsiębiorstwa na wzrost i rozwój gospodarczy ==


==Wpływ przedsiębiorstwa na wzrost i rozwój gospodarczy==
Teoria J. Schumpetera weszła do historii myśli ekonomicznej, przyjmując za główny [[cel]] przedstawienie wpływu przedsiębiorców i przedsiębiorstw na rozwój gospodarczy.
Teoria J. Schumpetera weszła do historii myśli ekonomicznej, przyjmując za główny [[cel]] przedstawienie wpływu przedsiębiorców i przedsiębiorstw na rozwój gospodarczy.


Zakładanie przedsiębiorstw dokonuje się dzięki inwestowaniu. Pierwotne [[inwestycje]] [[innowator]]ów pociągają za sobą inwestycje innych przedsiębiorstw. Następuje mobilizowanie zasobów inwestycyjnych. Nowe pomysły biznesowe ze względu na swoją atrakcyjną rentowność pokrywającą ryzyko, stanowią zachętę dla [[bank]]ów do ekspansji kredytowej. Gospodarka przechodzi na coraz wyższy poziom aktywności.  
Zakładanie przedsiębiorstw dokonuje się dzięki inwestowaniu. Pierwotne [[inwestycje]] [[innowator]]ów pociągają za sobą inwestycje innych przedsiębiorstw. Następuje mobilizowanie zasobów inwestycyjnych. Nowe pomysły biznesowe ze względu na swoją atrakcyjną [[rentowność]] pokrywającą ryzyko, stanowią zachętę dla [[bank]]ów do ekspansji kredytowej. Gospodarka przechodzi na coraz wyższy poziom aktywności.


Teoria J. Schumpetera zwraca uwagę na relacje rozwoju przedsiębiorstw i sposób ich finansowania przez sektor bankowy, [[rynek finansowy]], i w efekcie na wpływ polityki pieniężnej na rozwój przedsiębiorstw.
Teoria J. Schumpetera zwraca uwagę na relacje rozwoju przedsiębiorstw i sposób ich finansowania przez [[sektor]] bankowy, [[rynek finansowy]], i w efekcie na wpływ polityki pieniężnej na rozwój przedsiębiorstw.


== Główni przedstawiciele teorii ==
==Główni przedstawiciele teorii==
* Schumpeter
* Schumpeter
* Hayek  
* Hayek
* Kirzner
* Kirzner


== Przykłady przedsiębiorstw najlepiej wyjaśnionych przez teorię ==
==Przykłady przedsiębiorstw najlepiej wyjaśnionych przez teorię==
* Toshiba
* Toshiba
* Hitachi
* Hitachi
Linia 92: Linia 76:
* [[Konsumpcyjna teoria przedsiębiorstwa ]]
* [[Konsumpcyjna teoria przedsiębiorstwa ]]
* [[Neoklasyczna teoria przedsiębiorstwa ]]
* [[Neoklasyczna teoria przedsiębiorstwa ]]
* [[Przedsiębiorcza teoria przedsiębiorstwa]]  
* [[Przedsiębiorcza teoria przedsiębiorstwa]]
* [[Agencyjna teoria przedsiębiorstwa]]  
* [[Agencyjna teoria przedsiębiorstwa]]
* [[Kognitywna teoria przedsiębiorstwa]]  
* [[Kognitywna teoria przedsiębiorstwa]]
* [[Informacyjna teoria przedsiębiorstwa ]]
* [[Informacyjna teoria przedsiębiorstwa ]]
* [[Kooperacyjna teoria przedsiębiorstwa ]]
* [[Kooperacyjna teoria przedsiębiorstwa ]]
Linia 104: Linia 88:
(Noga A., 2009)
(Noga A., 2009)


== Bibliografia ==
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Paradygmaty zarządzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Nowe technologie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Finansowa teoria przedsiębiorstwa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ewolucyjna teoria przedsiębiorstwa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Innowacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Alokacja zasobów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Przedsiębiorczość]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rynek nabywcy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie przedsiębiorstwem]]}} }}
* Drucker P. (1992). ''Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady.'', Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa  
 
* Gruszecki T. (2002). ''Współczesne teorie przedsiębiorstwa'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 195-197
==Bibliografia==
* Jastrzębska W. ''[http://www.univ.rzeszow.pl/pliki/Zeszyt7/17_Jastrzebska.pdf Pobudzanie aktywności innowacyjnej małych i średnich przedsiębiorstw w teorii regionalnych systemów innowacji i polityce innowacyjnej Unii Europejskiej]'' Katedra Teorii Ekonomii Uniwersytetu Rzeszowskiego
<noautolinks>
* Kaliszczak L. (2011). ''[http://direct.dbc.wroc.pl/dlibra/docmetadata?id=36850&from=&dirids=1&ver_id=&lp=2&QI= Schumpeterowska teoria przedsiębiorczości i jej współczesne implikacje]'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
* Drucker P. (1992), ''Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady'', Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Noga A. (2009). ''Teorie przedsiębiorstw'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 447-452
* Gruszecki T. (2002)''Współczesne teorie przedsiębiorstwa'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Sikora J., Uziębło A. ''[http://zif.wzr.pl/pim/2013_2_2_27.pdf Innowacja w przedsiębiorstwie-próba zdefiniowania]''
* Kaliszczak L. (2011), ''Schumpeterowska teoria przedsiębiorczości i jej współczesne implikacje'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
* Sudolska A. (2011). ''[http://static.epnp.pl/public/images_repository/pliki_uczelni/0162/spis_tresci/A06162_uwarunkowania_budowania_relacji_spis_tresci.pdf Uwarunkowania budowania relacji proinnowacyjnych przez przedsiębiorstwa w Polsce]''. Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń
* Noga A. (2009), ''Teorie przedsiębiorstw'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Sikora J., Uziębło A. (2013), ''Innowacja w przedsiębiorstwie-próba zdefiniowania''
* Sudolska A. (2011), ''Uwarunkowania budowania relacji proinnowacyjnych przez przedsiębiorstwa w Polsce'', Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń
</noautolinks>


{{a|Katarzyna Ziętal, Mikołaj Garapich, Agata Wadowska}}
{{a|Katarzyna Ziętal, Mikołaj Garapich, Agata Wadowska}}
[[Kategoria:Teorie przedsiębiorstwa]]


[[Kategoria:Mikroekonomia]]
{{#metamaster:description|Innowacyjna teoria przedsiębiorstwa - granice instytucjonalne i organizacyjne między firmą, rynkiem i gospodarstwami domowymi kształtowane przez innowacje.}}

Aktualna wersja na dzień 22:37, 5 sty 2024

Innowacyjna teoria przedsiębiorstwa to teoria opierająca się na innowacjach. Granice instytucjonalne i organizacyjne między przedsiębiorstwem, rynkiem i gospodarstwami domowymi kształtuje maksymalizacja korzyści wprowadzania innowacji. Motorem i duszą przedsiębiorstwa jest przedsiębiorca - to on zakłada firmę, wyznacza cele, podejmuje decyzje i koordynuje zasoby.

Austriacki ekonomista Joseph Schumpeter (1883-1950) zerwał z równowagą rynkową, wiążąc przedsiębiorstwo z przedsiębiorczością i innowacyjnością. Przedsiębiorca w ujęciu Schumpetera to ktoś, kto w poszukiwaniu nadzwyczajnego zysku wprowadza innowacje, burząc tym samym stan równowagi na rynku.

TL;DR

Artykuł przedstawia teorię innowacyjnego przedsiębiorstwa, która opiera się na wprowadzaniu innowacji. Według Josepha Schumpetera przedsiębiorca jest głównym motorem i duszą przedsiębiorstwa, wprowadzając innowacje i burząc równowagę rynkową. Innowacje mogą dotyczyć produktów, usług, metod produkcji, technologii, rynków zbytu oraz organizacji firmy. Inne podejścia do innowacji uwzględniają również zmiany społeczno-ekonomiczne. Przedsiębiorczość i innowacje mają korzystny wpływ na rozwój gospodarczy. W teorii Schumpetera kluczową rolę odgrywa przedsiębiorca, a mniej uwagi poświęca się roli klienta. Istnieją również inne teorie przedsiębiorstwa, takie jak teoria konsumpcyjna czy neoklasyczna. Artykuł podaje również przykłady przedsiębiorstw najlepiej wyjaśnionych przez teorię innowacyjnego przedsiębiorstwa.

Innowacje wg J. Schumpetera

Przez pojęcie innowacji Schumpeter rozumie wszelkie możliwe zmiany w produkcji i dystrybucji towarów. Innowacjami może być zatem:

  • wprowadzenie na rynek zupełnie nowego produktu lub usługi, ale także zmiana produktu istniejącego, który zwiększa jego jakość i użyteczność
  • wprowadzenie nowej metody produkcji, może to być metoda oparta na nowych odkryciach i wynalazkach, jak i ulepszenie oparte na istniejącej wiedzy
  • wprowadzenie nowoczesnych technologii
  • znalezienie i rozwój nowych rynków zbytu
  • wykorzystanie nowych surowców lub podzespołów
  • nowe formy organizacji firmy - zarówno wewnątrz, jak i pomiędzy firmami

J. Schumpeter wyodrębnia trzy fazy w procesie zmian:

  • pomysł
  • wprowadzenie innowacji
  • rozpowszechnienie innowacji

Teoria J. Schumpetera weszła do historii myśli ekonomicznej, przyjmując za główny cel przedstawienie wpływu przedsiębiorców i przedsiębiorstw na rozwój gospodarczy. Teorię J. Schumpetera nazywamy podażową, gdyż uważał on, że aktywność przedsiębiorców decyduje o powstawaniu innowacji. W schumpeterowskim modelu przedsiębiorca jest nośnikiem zmian.

Inne ujęcia

Innowacja traktowana jako każda zmiana, która coś ulepsza, daje nową jakość lub pozwala stworzyć nowy produkt czy usługę. Austriacki ekonomista Joseph Schumpeter (1883-1950) zerwał z równowagą rynkową, wiążąc przedsiębiorstwo z przedsiębiorczością oraz innowacyjnością.

Dla Petera F. Druckera "innowacja jest szczególnym narzędziem przedsiębiorców, za pomocą którego ze zmiany czynią oni okazję do podjęcia nowej działalności gospodarczej lub świadczenia nowych usług". W jego opinii, "innowacja nie musi być techniczna, nie musi być nawet czymś materialnym". Według P.Druckera "innowacja nie odnosi się tylko do nauki albo techniki, ale także do ewolucji związków ekonomiczno-społecznych, dotyczących zachowania się ludzi, występujących w różnych rolach, a więc producentów, konsumentów, naukowców, zwykłych obywateli itp…".

Inną definicję innowacji znaleźć można w Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka, gdzie przez innowację rozumie się wprowadzenie do praktyki w przedsiębiorstwie nowego lub znacząco ulepszonego rozwiązania w odniesieniu do produktu (towaru lub usługi), procesu, marketingu lub organizacji.

Najważniejszym podmiotem w przedsiębiorstwie jest przedsiębiorca, który jest właścicielem i menedżerem w jednym. On ponosi ryzyko wdrożenia innowacji i decyduje o przyszłości. Kluczowe znaczenie dla działalności przedsiębiorstwa ma jego talent, wiedza, szczęście, osobowość, charakter twórczy, determinacja, ambicje, marzenia. Tylko on zasługuje na miano przedsiębiorcy. Teoria mniej uwagi poświęca roli klienta.

Teoria J. Schmooklera

Teorię J. Schmooklera nazywamy popytową, ponieważ według tej teorii to zapotrzebowanie nabywców kreuje innowacje.

Według Schmooklera popyt na produkty można zaspokoić przez:

  • Wyprodukowanie nowego wyrobu z użyciem istniejących urządzeń,
  • zastosowanie istniejących oraz nowych technik,
  • produkcję rozpoczętą dzięki nowym inwestycjom i patentom
  • wykorzystanie nowych rozwiązań technicznych otrzymanych w wyniku działań badawczo-rozwojowych (B+R).

Korzyści przedsiębiorstw a korzyści ogólnogospodarcze

Przedsiębiorczość schumpeterowska jest korzystna dla gospodarki, zarówno z trafionymi i nietrafionymi innowacjami. Gospodarka musi ponosić koszty nietrafionych innowacji, aby mogły powstawać innowacje trafione, z punktu widzenia korzyści przynoszących gospodarce.

Zarządzanie przedsiębiorstwem

Najważniejszym podmiotem w przedsiębiorstwie jest przedsiębiorca, który jest taką samą osobą, jak właściciel i menedżer. On ponosi ryzyko wdrożenia innowacji i decyduje o przyszłości. Kluczowe znaczenie dla działalności przedsiębiorstwa ma jego talent, wiedza, szczęście, osobowość, charakter twórczy, determinacja, ambicje, marzenia. Tylko on zasługuje na miano przedsiębiorcy. Teoria mniej uwagi poświęca kluczowej roli klienta.

Wpływ przedsiębiorstwa na wzrost i rozwój gospodarczy

Teoria J. Schumpetera weszła do historii myśli ekonomicznej, przyjmując za główny cel przedstawienie wpływu przedsiębiorców i przedsiębiorstw na rozwój gospodarczy.

Zakładanie przedsiębiorstw dokonuje się dzięki inwestowaniu. Pierwotne inwestycje innowatorów pociągają za sobą inwestycje innych przedsiębiorstw. Następuje mobilizowanie zasobów inwestycyjnych. Nowe pomysły biznesowe ze względu na swoją atrakcyjną rentowność pokrywającą ryzyko, stanowią zachętę dla banków do ekspansji kredytowej. Gospodarka przechodzi na coraz wyższy poziom aktywności.

Teoria J. Schumpetera zwraca uwagę na relacje rozwoju przedsiębiorstw i sposób ich finansowania przez sektor bankowy, rynek finansowy, i w efekcie na wpływ polityki pieniężnej na rozwój przedsiębiorstw.

Główni przedstawiciele teorii

  • Schumpeter
  • Hayek
  • Kirzner

Przykłady przedsiębiorstw najlepiej wyjaśnionych przez teorię

  • Toshiba
  • Hitachi
  • Nissan
  • 3M
  • Atlas
  • Talens Polska
  • Nowy Styl
  • Mapex
  • Fakro
  • Kronopol

Pozostałe teorie przedsiębiorstwa

(Noga A., 2009)


Innowacyjna teoria przedsiębiorstwaartykuły polecane
Paradygmaty zarządzaniaNowe technologieFinansowa teoria przedsiębiorstwaEwolucyjna teoria przedsiębiorstwaInnowacjaAlokacja zasobówPrzedsiębiorczośćRynek nabywcyZarządzanie przedsiębiorstwem

Bibliografia

  • Drucker P. (1992), Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Gruszecki T. (2002), Współczesne teorie przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Kaliszczak L. (2011), Schumpeterowska teoria przedsiębiorczości i jej współczesne implikacje, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
  • Noga A. (2009), Teorie przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Sikora J., Uziębło A. (2013), Innowacja w przedsiębiorstwie-próba zdefiniowania
  • Sudolska A. (2011), Uwarunkowania budowania relacji proinnowacyjnych przez przedsiębiorstwa w Polsce, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń


Autor: Katarzyna Ziętal, Mikołaj Garapich, Agata Wadowska