Kredyt kupiecki: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:


==Pojęcie kredytu kupieckiego==
==Pojęcie kredytu kupieckiego==
*''Kredyt kupiecki'' określany jest również jako kredyt handlowy, udzielany jest przez [[Sprzedawca|sprzedawcę]] nabywcy w transakcjach między przedsiębiorstwami i ma formę odroczenia terminu zapłaty w stosunku do sprzedaży. Gdy interesant zapłaci wkrótce po sprzedaży to korzysta z opustu, jeżeli w przeciwnym wypadku, czyli w odroczonym terminie obowiązuje go pełna spłata.
*''[[Kredyt]] kupiecki'' określany jest również jako kredyt handlowy, udzielany jest przez [[Sprzedawca|sprzedawcę]] nabywcy w transakcjach między przedsiębiorstwami i ma formę odroczenia terminu zapłaty w stosunku do sprzedaży. Gdy interesant zapłaci wkrótce po sprzedaży to korzysta z opustu, jeżeli w przeciwnym wypadku, czyli w odroczonym terminie obowiązuje go pełna spłata.
*''Kredyt kupiecki'' jest samoregulującym się [[źródło finansowania|źródłem finansowania]]. Jeśli sprzedaż wzrasta, płatności również mają dążność do wzrostu oraz przeciwnie, gdy sprzedaż spada, płatności mają tendencję spadkową. Kredyt kupiecki od dostawców jest przeciwieństwem tego przedsiębiorstwo proponuje swym własnym odbiorcom. Najpierw powstają zobowiązania wobec dostawców, następnie tworzone są należności od odbiorców.  
*''Kredyt kupiecki'' jest samoregulującym się [[źródło finansowania|źródłem finansowania]]. Jeśli [[sprzedaż]] wzrasta, płatności również mają dążność do wzrostu oraz przeciwnie, gdy sprzedaż spada, płatności mają tendencję spadkową. Kredyt kupiecki od dostawców jest przeciwieństwem tego [[przedsiębiorstwo]] proponuje swym własnym odbiorcom. Najpierw powstają zobowiązania wobec dostawców, następnie tworzone są [[należności]] od odbiorców.  
*''Kredyty kupieckie'' dają możliwość zakupu niezbędnych [[produkt]]ów przy odroczeniu płatności na późniejszy termin, ustalony z [[dostawca|dostawcą]]. Dla dostawców sprzedaż na kredyt jest jednym z instrumentów zwiększenia sprzedaży i [[zysk]]u. Umożliwia on bowiem zjednanie [[klient]]ów, którzy nie dysponują odpowiednimi środkami na gotówkowe zakupy.  
*''Kredyty kupieckie'' dają możliwość zakupu niezbędnych [[produkt]]ów przy odroczeniu płatności na późniejszy termin, ustalony z [[dostawca|dostawcą]]. Dla dostawców sprzedaż na kredyt jest jednym z instrumentów zwiększenia sprzedaży i [[zysk]]u. Umożliwia on bowiem zjednanie [[klient]]ów, którzy nie dysponują odpowiednimi środkami na gotówkowe zakupy.  
*''Kredyt kupiecki'' wykorzystywany jest przez przedsiębiorstwa, które nie mają możliwości skorzystania z kredytu bankowego. Stanowi on dla nich źródło pozyskiwania środków na finansowanie bieżącej działalności, zwłaszcza gdy dysponują zbyt małym [[kapitał własny|kapitałem własnym]]. Dostawcy niejednokrotnie wydłużają okres kredytowania w stosunku do oferowanego przez innych dostawców, aby w ten sposób pozyskać nowych klientów.
*''Kredyt kupiecki'' wykorzystywany jest przez przedsiębiorstwa, które nie mają możliwości skorzystania z kredytu bankowego. Stanowi on dla nich źródło pozyskiwania środków na [[finansowanie]] bieżącej działalności, zwłaszcza gdy dysponują [[zbyt]] małym [[kapitał własny|kapitałem własnym]]. Dostawcy niejednokrotnie wydłużają okres kredytowania w stosunku do oferowanego przez innych dostawców, aby w ten sposób pozyskać nowych klientów.
* Udział ''kredytów kupieckich'' we finansowaniu działalności polskich przedsiębiorstw przekracza znacznie udział kredytu bankowego. W [[Małe i średnie przedsiębiorstwa|małych i średnich przedsiębiorstwach]] stanowi on podstawowe źródło finansowania majątku obrotowego.
* [[Udział]] ''kredytów kupieckich'' we finansowaniu działalności polskich przedsiębiorstw przekracza znacznie udział kredytu bankowego. W [[Małe i średnie przedsiębiorstwa|małych i średnich przedsiębiorstwach]] stanowi on podstawowe źródło finansowania majątku obrotowego.
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
==Cele polityki kredytu kupieckiego==
==Cele polityki kredytu kupieckiego==


[[Przedsiębiorstwo|Przedsiębiorstwo]] realizuje odmienne cele w zakresie prowadzone polityki kredytu kupieckiego. Do głównych celów należą między innymi:
[[Przedsiębiorstwo|Przedsiębiorstwo]] realizuje odmienne [[cele]] w zakresie prowadzone polityki kredytu kupieckiego. Do głównych celów należą między innymi:
* zwiększenie udziału kredytu kupieckiego w otoczeniu źródeł finansowania przy ograniczeniu kosztu tego [[Kredyt|kredytu]],
* zwiększenie udziału kredytu kupieckiego w otoczeniu źródeł finansowania przy ograniczeniu kosztu tego [[Kredyt|kredytu]],
* optymalizacja poziomu należności odnośnie kosztu ich finansowania,
* [[optymalizacja]] poziomu należności odnośnie kosztu ich finansowania,
* zwiększenie poziomu należności jeżeli wygeneruje on wzrost przychodów ze sprzedaży i [[Zysk|zysku]],
* zwiększenie poziomu należności jeżeli wygeneruje on wzrost przychodów ze sprzedaży i [[Zysk|zysku]],
* posługiwanie się [[Instrumenty finansowe|instrumentami finansowymi]], które zagwarantują zmniejszenie ryzyka niewypłacalności odbiorców,
* posługiwanie się [[Instrumenty finansowe|instrumentami finansowymi]], które zagwarantują zmniejszenie ryzyka niewypłacalności odbiorców,
* zabezpieczenie związku pomiędzy udzielonym a zaciągniętym kredytem kupieckim w celu podtrzymania [[Płynność finansowa|płynności finansowej]].
* [[zabezpieczenie]] związku pomiędzy udzielonym a zaciągniętym kredytem kupieckim w celu podtrzymania [[Płynność finansowa|płynności finansowej]].


==Strategia zaciągania kredytu kupieckiego==
==Strategia zaciągania kredytu kupieckiego==
Linia 40: Linia 40:
W odniesieniu do swoich odbiorców, przedsiębiorstwo przeważnie prowadzi trzy strategie finansowania: konserwatywną, umiarkowaną i dynamiczną.
W odniesieniu do swoich odbiorców, przedsiębiorstwo przeważnie prowadzi trzy strategie finansowania: konserwatywną, umiarkowaną i dynamiczną.


'''Strategia konserwatywna''' polega głównie na tym, że przedsiębiorstwo chce w pełni uniknąć nie wypłacalności klientów:
'''[[Strategia]] konserwatywna''' polega głównie na tym, że przedsiębiorstwo chce w pełni uniknąć nie wypłacalności klientów:
* kredyt kupiecki udzielany jest klientom stałym o sprawdzonej [[Wiarygodność kredytowa|wiarygodności]],
* kredyt kupiecki udzielany jest klientom stałym o sprawdzonej [[Wiarygodność kredytowa|wiarygodności]],
* przy udzieleniu kredytu wymagana jest solidna gwarancja zapłaty, na przykład poręczenie firmy lub [[Gwarancja bankowa|gwarancja bankowa]],
* przy udzieleniu kredytu wymagana jest solidna [[gwarancja]] zapłaty, na przykład [[poręczenie]] firmy lub [[Gwarancja bankowa|gwarancja bankowa]],


'''Strategia umiarkowana''' polega na udzieleniu kredytu nie wymagająca żadnych przedpłat ani wpłat z góry:
'''Strategia umiarkowana''' polega na udzieleniu kredytu nie wymagająca żadnych przedpłat ani wpłat z góry:
* dostawy realizowane są po wcześniejszym należności,
* dostawy realizowane są po wcześniejszym należności,
* jeżeli istnieje prawdopodobieństwo utraty klienta, możliwe są pewne odroczenia w zapłacie,
* jeżeli istnieje [[prawdopodobieństwo]] utraty klienta, możliwe są pewne odroczenia w zapłacie,


'''Strategia dynamiczna''' stosowana jest głównie przez przedsiębiorstwa, które udzielają kredytu kupieckiego klientom o niskiej wiarygodności i wysokim stopniu ryzyka niewypłacalności.
'''Strategia dynamiczna''' stosowana jest głównie przez przedsiębiorstwa, które udzielają kredytu kupieckiego klientom o niskiej wiarygodności i wysokim stopniu ryzyka niewypłacalności.
Linia 53: Linia 53:


W każdej firmie warunki udzielania kredytu kupieckiego powinny być określane indywidualnie lub systemowo.  
W każdej firmie warunki udzielania kredytu kupieckiego powinny być określane indywidualnie lub systemowo.  
* Metoda indywidualna polega na sprawdzeniu osobno dla każdego kontrahenta jego wiarygodności kredytowej, a następnie ustaleniu indywidualnych warunków udzielenia kredytu. W ten sposób jednak postępować mogą firmy, które utrzymują stosunki handlowe z niewielką liczbą kontrahentów lub sprzedają [[towar]]y i [[usługa|usługi]] o charakterze specjalistycznym i jednostkowo dużej wartości.  
* [[Metoda]] indywidualna polega na sprawdzeniu osobno dla każdego kontrahenta jego wiarygodności kredytowej, a następnie ustaleniu indywidualnych warunków udzielenia kredytu. W ten sposób jednak postępować mogą firmy, które utrzymują stosunki handlowe z niewielką liczbą kontrahentów lub sprzedają [[towar]]y i [[usługa|usługi]] o charakterze specjalistycznym i jednostkowo dużej wartości.  
* Metoda systemowa sprowadza się natomiast do podziału wszystkich kontrahentów na poszczególne kategorie, z którymi w sposób ścisły powiązane są określone warunki udzielania kredytu. Kategoryzacji klientów dokonuje się z reguły według kwoty limitu kredytowego. W przypadku obsługiwanych wcześniej klientów należy brać pod uwagę faktycznie wykorzystywany limit, a dla nowych - limit wnioskowany. Taki sposób podziału na kategorie pozwala powiązać poziom zaangażowania we współpracę z klientem z zakresem analizowanej informacji gospodarczej i stosowanymi formami zabezpieczeń
* Metoda systemowa sprowadza się natomiast do podziału wszystkich kontrahentów na poszczególne kategorie, z którymi w sposób ścisły powiązane są określone warunki udzielania kredytu. Kategoryzacji klientów dokonuje się z reguły według kwoty limitu kredytowego. W przypadku obsługiwanych wcześniej klientów należy brać pod uwagę faktycznie wykorzystywany limit, a dla nowych - limit wnioskowany. Taki sposób podziału na kategorie pozwala powiązać poziom zaangażowania we współpracę z klientem z zakresem analizowanej informacji gospodarczej i stosowanymi formami zabezpieczeń


Linia 63: Linia 63:
* zakupy dokonywane na warunkach kredytowych stanowią dodatkowe [[źródło finansowania|źródłem finansowania]]
* zakupy dokonywane na warunkach kredytowych stanowią dodatkowe [[źródło finansowania|źródłem finansowania]]


[[Zobowiązania]] wobec dostawców są pozornie darmowym źródłem finansowania działalności przedsiębiorstwa. Kredyt kupiecki jest darmowy aż do momentu, gdy odbiorca skorzysta z bonifikaty i opustów cenowych, do momentu kiedy nie są one przyznaje stają dość drogim źródłem finansowania. Zbyt wysokie zobowiązania wobec dostawców mogą być także szkodliwe dla samego przedsiębiorstwa, ponieważ wpływają niekorzystnie na jego ocenę zdolności kredytowej.
[[Zobowiązania]] wobec dostawców są pozornie darmowym źródłem finansowania działalności przedsiębiorstwa. Kredyt kupiecki jest darmowy aż do momentu, gdy [[odbiorca]] skorzysta z bonifikaty i opustów cenowych, do momentu kiedy nie są one przyznaje stają dość drogim źródłem finansowania. Zbyt wysokie zobowiązania wobec dostawców mogą być także szkodliwe dla samego przedsiębiorstwa, ponieważ wpływają niekorzystnie na jego ocenę [[zdolności]] kredytowej.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Bereźnicka J. (2010) [http://www.wne.sggw.pl/czasopisma/pdf/EIOGZ_2010_nr82_s161.pdf Kredyt kupiecki – koszty i korzyści w aspekcie wzrostu gospodarstwa] nr 82, str. 161-169
* Bereźnicka J. (2010) [http://www.wne.sggw.pl/czasopisma/pdf/EIOGZ_2010_nr82_s161.pdf Kredyt kupiecki – koszty i korzyści w aspekcie wzrostu gospodarstwa] nr 82, str. 161-169
* "Ekonomika przedsiębiostw" - J. Mierzejewska, Wydawnictwo Difin, Warszawa, 2006, s. 61-62
* "[[Ekonomika]] przedsiębiostw" - J. Mierzejewska, Wydawnictwo Difin, Warszawa, 2006, s. 61-62
* Hardik S. (2010) [http://matwbn.icm.edu.pl/ksiazki/cc/cc39/cc39317.pdf Inventory models and trade credit], Control and Cybernetics, nr 3, str. 868-876
* Hardik S. (2010) [http://matwbn.icm.edu.pl/ksiazki/cc/cc39/cc39317.pdf Inventory models and trade credit], Control and Cybernetics, nr 3, str. 868-876
* Krzemiśnka D. (2000) Finanse Przedsiębiorstwa, Poznań
* Krzemiśnka D. (2000) Finanse Przedsiębiorstwa, Poznań
* Młodkowski P. (2008) [http://gospodarkanarodowa.sgh.waw.pl/p/gospodarka_narodowa_2008_03_01.pdf Kredyt Handlowy a polityka pieniężna NBP], Gospodarka Narodowa, nr 3, str. 1-16
* Młodkowski P. (2008) [http://gospodarkanarodowa.sgh.waw.pl/p/gospodarka_narodowa_2008_03_01.pdf Kredyt Handlowy a polityka pieniężna NBP], [[Gospodarka]] Narodowa, nr 3, str. 1-16
* Nowak D. (2014) Rola i znaczenie kredytu kupieckiego, Szczecin
* Nowak D. (2014) Rola i znaczenie kredytu kupieckiego, Szczecin
* "Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa" - G. Golawska - Witkowska, A. Rzeczycka, H. Zalewski, Wydawnictwo Branta, Warszawa, 2006, s. 187-188
* "[[Zarządzanie]] finansami przedsiębiorstwa" - G. Golawska - Witkowska, A. Rzeczycka, H. Zalewski, Wydawnictwo Branta, Warszawa, 2006, s. 187-188


{{a|Joanna Zaporowska, Arkadiusz Buczek}}
{{a|Joanna Zaporowska, Arkadiusz Buczek}}
[[Kategoria:Zarządzanie sprzedażą]]
[[Kategoria:Zarządzanie sprzedażą]]

Wersja z 03:13, 20 maj 2020

Kredyt kupiecki
Polecane artykuły


Pojęcie kredytu kupieckiego

  • Kredyt kupiecki określany jest również jako kredyt handlowy, udzielany jest przez sprzedawcę nabywcy w transakcjach między przedsiębiorstwami i ma formę odroczenia terminu zapłaty w stosunku do sprzedaży. Gdy interesant zapłaci wkrótce po sprzedaży to korzysta z opustu, jeżeli w przeciwnym wypadku, czyli w odroczonym terminie obowiązuje go pełna spłata.
  • Kredyt kupiecki jest samoregulującym się źródłem finansowania. Jeśli sprzedaż wzrasta, płatności również mają dążność do wzrostu oraz przeciwnie, gdy sprzedaż spada, płatności mają tendencję spadkową. Kredyt kupiecki od dostawców jest przeciwieństwem tego przedsiębiorstwo proponuje swym własnym odbiorcom. Najpierw powstają zobowiązania wobec dostawców, następnie tworzone są należności od odbiorców.
  • Kredyty kupieckie dają możliwość zakupu niezbędnych produktów przy odroczeniu płatności na późniejszy termin, ustalony z dostawcą. Dla dostawców sprzedaż na kredyt jest jednym z instrumentów zwiększenia sprzedaży i zysku. Umożliwia on bowiem zjednanie klientów, którzy nie dysponują odpowiednimi środkami na gotówkowe zakupy.
  • Kredyt kupiecki wykorzystywany jest przez przedsiębiorstwa, które nie mają możliwości skorzystania z kredytu bankowego. Stanowi on dla nich źródło pozyskiwania środków na finansowanie bieżącej działalności, zwłaszcza gdy dysponują zbyt małym kapitałem własnym. Dostawcy niejednokrotnie wydłużają okres kredytowania w stosunku do oferowanego przez innych dostawców, aby w ten sposób pozyskać nowych klientów.
  • Udział kredytów kupieckich we finansowaniu działalności polskich przedsiębiorstw przekracza znacznie udział kredytu bankowego. W małych i średnich przedsiębiorstwach stanowi on podstawowe źródło finansowania majątku obrotowego.

Cele polityki kredytu kupieckiego

Przedsiębiorstwo realizuje odmienne cele w zakresie prowadzone polityki kredytu kupieckiego. Do głównych celów należą między innymi:

  • zwiększenie udziału kredytu kupieckiego w otoczeniu źródeł finansowania przy ograniczeniu kosztu tego kredytu,
  • optymalizacja poziomu należności odnośnie kosztu ich finansowania,
  • zwiększenie poziomu należności jeżeli wygeneruje on wzrost przychodów ze sprzedaży i zysku,
  • posługiwanie się instrumentami finansowymi, które zagwarantują zmniejszenie ryzyka niewypłacalności odbiorców,
  • zabezpieczenie związku pomiędzy udzielonym a zaciągniętym kredytem kupieckim w celu podtrzymania płynności finansowej.

Strategia zaciągania kredytu kupieckiego

Praktycznie każde przedsiębiorstwo korzysta z dwóch z strategii zaciągania kredytów kupieckich:

  • negocjowanie jak największych i najkorzystniejszych obniżek cenowych,
  • negocjowanie jak najdłuższych terminów odroczenia zapłaty.

Strategia udzielenia kredytu kupieckiego

W odniesieniu do swoich odbiorców, przedsiębiorstwo przeważnie prowadzi trzy strategie finansowania: konserwatywną, umiarkowaną i dynamiczną.

Strategia konserwatywna polega głównie na tym, że przedsiębiorstwo chce w pełni uniknąć nie wypłacalności klientów:

Strategia umiarkowana polega na udzieleniu kredytu nie wymagająca żadnych przedpłat ani wpłat z góry:

  • dostawy realizowane są po wcześniejszym należności,
  • jeżeli istnieje prawdopodobieństwo utraty klienta, możliwe są pewne odroczenia w zapłacie,

Strategia dynamiczna stosowana jest głównie przez przedsiębiorstwa, które udzielają kredytu kupieckiego klientom o niskiej wiarygodności i wysokim stopniu ryzyka niewypłacalności.

Udzielanie kredytu

W każdej firmie warunki udzielania kredytu kupieckiego powinny być określane indywidualnie lub systemowo.

  • Metoda indywidualna polega na sprawdzeniu osobno dla każdego kontrahenta jego wiarygodności kredytowej, a następnie ustaleniu indywidualnych warunków udzielenia kredytu. W ten sposób jednak postępować mogą firmy, które utrzymują stosunki handlowe z niewielką liczbą kontrahentów lub sprzedają towary i usługi o charakterze specjalistycznym i jednostkowo dużej wartości.
  • Metoda systemowa sprowadza się natomiast do podziału wszystkich kontrahentów na poszczególne kategorie, z którymi w sposób ścisły powiązane są określone warunki udzielania kredytu. Kategoryzacji klientów dokonuje się z reguły według kwoty limitu kredytowego. W przypadku obsługiwanych wcześniej klientów należy brać pod uwagę faktycznie wykorzystywany limit, a dla nowych - limit wnioskowany. Taki sposób podziału na kategorie pozwala powiązać poziom zaangażowania we współpracę z klientem z zakresem analizowanej informacji gospodarczej i stosowanymi formami zabezpieczeń

Zalety i wady kredytu kupieckiego

Główne zalety finansowania działalności kredytem kupieckim:

  • jest dostępny dla większości nabywców
  • nie wymaga dodatkowych zabezpieczeń
  • zakupy dokonywane na warunkach kredytowych stanowią dodatkowe źródłem finansowania

Zobowiązania wobec dostawców są pozornie darmowym źródłem finansowania działalności przedsiębiorstwa. Kredyt kupiecki jest darmowy aż do momentu, gdy odbiorca skorzysta z bonifikaty i opustów cenowych, do momentu kiedy nie są one przyznaje stają dość drogim źródłem finansowania. Zbyt wysokie zobowiązania wobec dostawców mogą być także szkodliwe dla samego przedsiębiorstwa, ponieważ wpływają niekorzystnie na jego ocenę zdolności kredytowej.

Bibliografia

Autor: Joanna Zaporowska, Arkadiusz Buczek