Sourcing: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 17 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Sourcing''' - to kompleksowa [[strategia]] przedsiębiorstwa definiująca, w jaki sposób i przez kogo obsługiwane będą poszczególne [[procesy biznesowe]], bądź obszary funkcjonalne firmy.W rozumieniu strategicznym wpływa na [[konkurencja|konkurencję]] na [[rynek|rynku]] oraz [[wartość]] przedsiębiorstwa. Dzięki niemu [[przedsiębiorstwo]] jest w stanie w odpowiednim czasie zaaranżować przyszły [[rozwój gospodarczy|rozwój]], który będzie dla niego dogodny. W wielu firmach sourcing jest narzędziem, które wykorzystywane jest w planie strategicznym, zatem wpływa na przyszłość danej jednostki<ref> Galińska B. (2015) ''Koncepcja Global Sourcing - teoria i praktyka'' Warszawa Difin s. 69 </ref>
|list1=
<ul>
<li>[[Rozwój przedsiębiorstwa]]</li>
<li>[[Proces biznesowy]]</li>
<li>[[Łańcuch wartości dodanej]]</li>
<li>[[Koncepcje zarządzania]]</li>
<li>[[Offshoring]]</li>
<li>[[Zarządzanie innowacjami]]</li>
<li>[[ABC]]</li>
<li>[[Wymagania dla stanowiska kierownika marketingu]]</li>
<li>[[Reengineering]]</li>
</ul>
}}


'''Sourcing''' – to kompleksowa [[strategia]] przedsiębiorstwa definiująca, w jaki sposób i przez kogo obsługiwane będą poszczególne [[procesy biznesowe]], bądź obszary funkcjonalne firmy.W rozumieniu strategicznym wpływa na [[konkurencja|konkurencję]] na [[rynek|rynku]] oraz [[wartość]] przedsiębiorstwa. Dzięki niemu [[przedsiębiorstwo]] jest w stanie w odpowiednim czasie zaaranżować przyszły [[rozwój gospodarczy|rozwój]], który będzie dla niego dogodny. W wielu firmach sourcing jest narzędziem, które wykorzystywane jest w planie strategicznym, zatem wpływa na przyszłość danej jednostki. <ref> Galińska B. (2015) ''Koncepcja Global Sourcing – teoria i praktyka'' Warszawa Difin s. 69 </ref>
==TL;DR==
Sourcing to kompleksowa strategia przedsiębiorstwa, której celem jest efektywne zarządzanie procesami biznesowymi i obszarami funkcjonalnymi firmy. Koncepcja sourcingu ma długą historię, sięgającą starożytności. Sourcing jest narzędziem strategicznym, które wpływa na konkurencję na rynku i wartość przedsiębiorstwa. Sourcing charakteryzuje się trzema cechami: międzynarodowością, strategicznością i zintegrowaniem. Cele sourcingu to m.in. wzrost wydajności, zarządzanie potencjałem wykonawczym, elastyczność zarządzania i pozyskiwanie kompetencji. Proces sourcingu składa się z 7 kroków, a pojęciami powiązanymi są m.in. outsourcing, insourcing i low-cost country sourcing.


==Geneza==
==Geneza==
Koncepcja sourcingu ma długą historię. Początki sourcingu można zaobserwować w starożytności, kiedy kupcy przemierzali długie trasy w celu nabycia [[towarów]] i [[rynek|rynków zbytu]]. Około III lat p.n.e. rozkwitł [[handel detaliczny|handel]] wymienny między Egipcjanami i Sumerami. Już wtedy zaobserwowano sytuacje, gdzie jednostka zleca wykonanie czynności innemu osobnikowi. W późniejszych latach nastąpił przełom, kiedy międzynarodowe [[koncern|koncerny]] podjęły się próby nabycia różnych części z innych krajów. Miało to duże znaczenie, ponieważ doszło do współpracy z przedsiębiorstwami zewnętrznymi. <ref> Galińska B. (2015) ''Koncepcja Global Sourcing teoria i praktyka'' Warszawa Difin s. 68 </ref>
Koncepcja sourcingu ma długą historię. Początki sourcingu można zaobserwować w starożytności, kiedy kupcy przemierzali długie trasy w celu nabycia [[towarów]] i [[rynek|rynków zbytu]]. Około III lat p.n.e. rozkwitł [[handel detaliczny|handel]] wymienny między Egipcjanami i Sumerami. Już wtedy zaobserwowano sytuacje, gdzie jednostka zleca wykonanie czynności innemu osobnikowi. W późniejszych latach nastąpił przełom, kiedy międzynarodowe [[koncern|koncerny]] podjęły się próby nabycia różnych części z innych krajów. Miało to duże znaczenie, ponieważ doszło do współpracy z przedsiębiorstwami zewnętrznymi<ref> Galińska B. (2015) ''Koncepcja Global Sourcing - teoria i praktyka'' Warszawa Difin s. 68 </ref>
<google>t</google>


W latach 20. XX wieku '''[[Henry Ford]]''' stwierdził, że korzystniejszą opcją dla przedsiębiorstwa jest [[zatrudnienie]] innej jednostki, która wykona daną czynność lepiej, niż wykonanie tego działania samemu po większych kosztach, mniej efektywnie i gorzej. <ref> Galińska B. (2015) ''Koncepcja Global Sourcing teoria i praktyka'' Warszawa Difin s. 46 </ref>
W latach 20. XX wieku '''[[Henry Ford]]''' stwierdził, że korzystniejszą opcją dla przedsiębiorstwa jest [[zatrudnienie]] innej jednostki, która wykona daną czynność lepiej, niż wykonanie tego działania samemu po większych kosztach, mniej efektywnie i gorzej<ref> Galińska B. (2015) ''Koncepcja Global Sourcing - teoria i praktyka'' Warszawa Difin s. 46 </ref>


W latach 80. XX wieku [[koncern]] '''General Motors''' opracował koncepcję sourcingu strategicznego, który zdefiniował jako mechanizm zamówień, którego zadaniami są:
W latach 80. XX wieku [[koncern]] '''General Motors''' opracował koncepcję sourcingu strategicznego, który zdefiniował jako mechanizm zamówień, którego zadaniami są:
* permanentne ulepszanie oraz
* permanentne ulepszanie oraz
* sukcesywna [[ocena]] działalności zakupowej firmy z operacyjnego punktu widzenia. <ref> Galińska B. (2015) ''Koncepcja Global Sourcing teoria i praktyka'' Warszawa Difin s. 47 </ref>
* sukcesywna [[ocena]] działalności zakupowej firmy z operacyjnego punktu widzenia<ref> Galińska B. (2015) ''Koncepcja Global Sourcing - teoria i praktyka'' Warszawa Difin s. 47 </ref>


W książce pod tytułem "''Strategic Industrial Sourcing''" '''Nishiguchi''' określił siedem kroków strategicznego sourcingu:  
W książce pod tytułem "''Strategic Industrial Sourcing''" '''Nishiguchi''' określił siedem kroków strategicznego sourcingu:
# Ocena bieżących [[wydatek|wydatków]]
# Ocena bieżących [[wydatek|wydatków]]
# Ocena rynków zaopatrzenia
# Ocena rynków zaopatrzenia
Linia 34: Linia 21:
# Realizacja nowej struktury zaopatrzenia
# Realizacja nowej struktury zaopatrzenia
# [[Monitorowanie]] wyników i ponowna ocena <ref> Bedey L. Eklund S. Nojan N. (2008) '' Purchasing management'' Chalmers s. 32 </ref>
# [[Monitorowanie]] wyników i ponowna ocena <ref> Bedey L. Eklund S. Nojan N. (2008) '' Purchasing management'' Chalmers s. 32 </ref>
<google>n</google>


==Filozofia sourcingu==
==Filozofia sourcingu==
 
Sourcing charakteryzuje się trzema cechami:
Sourcing charakteryzuje się trzema cechami:  
* '''międzynarodowy''' - [[firma]] wykorzystująca [[zasób|zasoby]] pochodzące z innych części świata, nie tylko wykorzystuje zagraniczne [[rynek|rynki]], ale także obsługuje te rynki, co prowadzi do osiągnięcia sukcesu zaopatrzeniowego,
* '''międzynarodowy''' [[firma]] wykorzystująca [[zasób|zasoby]] pochodzące z innych części świata, nie tylko wykorzystuje zagraniczne [[rynek|rynki]], ale także obsługuje te rynki, co prowadzi do osiągnięcia sukcesu zaopatrzeniowego,
* '''strategiczny''' - podkreśla budowanie [[przewaga konkurencyjna|przewagi konkurencyjnej]] oraz ochronę zakładowej [[efektywność|efektywności]] przez [[długi okres]] czasu,
* '''strategiczny''' podkreśla budowanie [[przewaga konkurencyjna|przewagi konkurencyjnej]] oraz ochronę zakładowej [[efektywność|efektywności]] przez [[długi okres]] czasu,
* '''zintegrowany''' - oznacza spójność z innymi [[komórka organizacyjna|komórkami organizacyjnymi]] jednostki<ref> Galińska B. (2015) ''Koncepcja Global Sourcing - teoria i praktyka'' Warszawa Difin s. 69 </ref>
* '''zintegrowany''' oznacza spójność z innymi [[komórka organizacyjna|komórkami organizacyjnymi]] jednostki. <ref> Galińska B. (2015) ''Koncepcja Global Sourcing teoria i praktyka'' Warszawa Difin str. 69 </ref>


==Cele sourcingu==
==Cele sourcingu==
* wzrost [[wydajność|wydajności]]  
* wzrost [[wydajność|wydajności]]
* [[zarządzanie]] potencjałem wykonawczym  
* [[zarządzanie]] potencjałem wykonawczym
* [[elastyczność]] zarządzania
* [[elastyczność]] zarządzania
* wynajmowanie kompetencji<ref> Seshadri S. (2005) ''Sourcing Strategy. Principles, Policy and Design'' Springer str. 51 </ref>
* wynajmowanie kompetencji<ref> Seshadri S. (2005) ''Sourcing Strategy. Principles, Policy and Design'' Springer s. 51 </ref>
* pozyskanie wykwalifikowanych pracowników
* pozyskanie wykwalifikowanych pracowników
* zmniejszenie kosztów pracy
* zmniejszenie kosztów pracy
* pozyskanie oferowanych produktów o lepszej [[jakość|jakości]]
* pozyskanie oferowanych produktów o lepszej [[jakość|jakości]]
* udoskonalenie wizerunku firmy na [[rynek|rynku]]
* udoskonalenie wizerunku firmy na [[rynek|rynku]]
* podwyższenie wolumenu produktowego<ref> Galińska B. (2015) ''Koncepcja Global Sourcing teoria i praktyka'' Warszawa Difin str. 69 </ref>
* podwyższenie wolumenu produktowego<ref> Galińska B. (2015) ''Koncepcja Global Sourcing - teoria i praktyka'' Warszawa Difin s. 69 </ref>


==Proces sourcingu==
==Proces sourcingu==
Po podjęciu decyzji o sourcingu przedsiębiorstwa rozpoczynają [[proces]] dążący do wyboru podmiotu, który otrzyma zlecenie. Proces ten składa się z 7 kroków.  
Po podjęciu decyzji o sourcingu przedsiębiorstwa rozpoczynają [[proces]] dążący do wyboru podmiotu, który otrzyma zlecenie. Proces ten składa się z 7 kroków.
* Krok 1: Stworzenie zespołu
* Krok 1: Stworzenie zespołu
Obecnie przedsiębiorstwa zorientowane są na zespołowe [[podejmowanie decyzji]]. W tym etapie '''selekcjonowane są osoby''', które powinny być zaangażowane w [[projekt]] oraz eksperci. [[Grupa]] powinna zawierać osoby z różnych działów finansów, marketingu, technologicznego. [[Praca]] zespołu zaczyna się od wyznaczenia [[kierownik projektu|kierownika projektu]], którego zadaniem jest koordynowanie projektów. Efektem tego etapu jest stworzenie [[karta projektu|karty projektu]] zawierającej [[cele]] i założenia przedsięwzięcia.
Obecnie przedsiębiorstwa zorientowane są na zespołowe [[podejmowanie decyzji]]. W tym etapie '''selekcjonowane są osoby''', które powinny być zaangażowane w [[projekt]] oraz eksperci. [[Grupa]] powinna zawierać osoby z różnych działów - finansów, marketingu, technologicznego. [[Praca]] zespołu zaczyna się od wyznaczenia [[kierownik projektu|kierownika projektu]], którego zadaniem jest koordynowanie projektów. Efektem tego etapu jest stworzenie [[karta projektu|karty projektu]] zawierającej [[cele]] i założenia przedsięwzięcia.
* Krok 2: Zbadanie rynku
* Krok 2: Zbadanie rynku
Drugi krok polega na '''zdobyciu i zinterpretowaniu informacji''' dotyczących:
Drugi krok polega na '''zdobyciu i zinterpretowaniu informacji''' dotyczących:
**rocznej wielkości zakupu
** rocznej wielkości zakupu
**potrzeb inwestorów
** potrzeb inwestorów
**otoczenia zewnętrznego.
** otoczenia zewnętrznego.


Istnieją różne metody pozyskiwania danych. Przedsiębiorstwa jednak często decydują się na zdobycie informacji za pomocą:
Istnieją różne metody pozyskiwania danych. Przedsiębiorstwa jednak często decydują się na zdobycie informacji za pomocą:
**[[Analiza SWOT|analizy SWOT/TOWS]]
** [[Analiza SWOT|analizy SWOT/TOWS]]
**[[Koncepcja pięciu sił Portera|analizy strukturalnej sektora]] (5 sił Portera)
** [[Koncepcja pięciu sił Portera|analizy strukturalnej sektora]] (5 sił Portera)
* Krok 3: [[Rozwój]] strategii
* Krok 3: [[Rozwój]] strategii
Po ugruntowaniu i przyswojeniu wiedzy pozyskanej w poprzednim etapie [[zespół]] jest zobligowany do '''przetworzenia informacji''' tak, aby uczynić je pożyteczne dla procesu podejmowania decyzji. Przedsiębiorstwa stosują najczęściej [[portfelowa analiza strategiczna|portfelową analizę strategiczną]] oraz '''kartę wyników dostawców'''.
Po ugruntowaniu i przyswojeniu wiedzy pozyskanej w poprzednim etapie [[zespół]] jest zobligowany do '''przetworzenia informacji''' tak, aby uczynić je pożyteczne dla procesu podejmowania decyzji. Przedsiębiorstwa stosują najczęściej [[portfelowa analiza strategiczna|portfelową analizę strategiczną]] oraz '''kartę wyników dostawców'''.
Linia 71: Linia 59:
Następnym krokiem jest przeprowadzenie '''negocjacji i podpisanie umowy'''. Istnieje możliwość sporządzenia listy dostawców, którzy mają pierwszeństwo w podjęciu przedsięwzięcia. Jednak gdy nie zaistniała taka grupa, wtedy przedsiębiorstwa korzystają z [[negocjacje|negocjacji]] lub [[przetarg|przetargu]].
Następnym krokiem jest przeprowadzenie '''negocjacji i podpisanie umowy'''. Istnieje możliwość sporządzenia listy dostawców, którzy mają pierwszeństwo w podjęciu przedsięwzięcia. Jednak gdy nie zaistniała taka grupa, wtedy przedsiębiorstwa korzystają z [[negocjacje|negocjacji]] lub [[przetarg|przetargu]].
* Krok 5: Zarządzanie relacjami z dostawcami
* Krok 5: Zarządzanie relacjami z dostawcami
Po podpisaniu umowy zespół zostaje rozwiązany. Jeden z członków pełni rolę menadżera ds. kontaktu z dostawcami. <ref> Hanfield R. Monczka R, Giunipero L. (2011) ''Sourcing and Supply Chain Management'' Soth-Western Cengage Learning str. 205 </ref>
Po podpisaniu umowy zespół zostaje rozwiązany. Jeden z członków pełni rolę menadżera ds. kontaktu z dostawcami<ref> Hanfield R. Monczka R, Giunipero L. (2011) ''Sourcing and Supply Chain Management'' Soth-Western Cengage Learning s. 205 </ref>


==Pojęcia powiązane==  
==Pojęcia powiązane==
*'''[[Outsourcing]]''' [[przedsięwzięcie]], w którym to przedsiębiorstwo decyduje się na zlecenie wykonania pewnych procesów innej firmie. Firmy decydują się na takie rozwiązanie, jeżeli mają świadomość, że [[konkurent|konkurenci]] są w stanie zapewnić daną usługę (np. komponent, montaż) szybciej, po niższych kosztach lub wydajniej.. <ref> Galińska B. (2015) ''Koncepcja Global Sourcing teoria i praktyka'' Warszawa Difin str. 46 </ref>
* '''[[Outsourcing]]''' - [[przedsięwzięcie]], w którym to przedsiębiorstwo decyduje się na zlecenie wykonania pewnych procesów innej firmie. Firmy decydują się na takie rozwiązanie, jeżeli mają świadomość, że [[konkurent|konkurenci]] są w stanie zapewnić daną usługę (np. komponent, montaż) szybciej, po niższych kosztach lub wydajniej.. <ref> Galińska B. (2015) ''Koncepcja Global Sourcing - teoria i praktyka'' Warszawa Difin s. 46 </ref>
*'''[[Insourcing]]''' przedsięwzięcie, w którym przedsiębiorstwo outsourcingowe przekazuje daną usługę do wykonania pracownikom firmy lub komórce organizacyjnej. Jednym z pierwszych przedsiębiorstw, które wdrożyły insourcing było znane '''General Electric''', uważany za najlepszą światową firmę(przed Apple) w latach 90. XX wieku. <ref> Bedey L. Eklund S. Nojan N. (2008) '' Purchasing management'' Chalmers s. 35 </ref>
* '''[[Insourcing]]''' - przedsięwzięcie, w którym przedsiębiorstwo outsourcingowe przekazuje daną usługę do wykonania pracownikom firmy lub komórce organizacyjnej. Jednym z pierwszych przedsiębiorstw, które wdrożyły insourcing było znane '''General Electric''', uważany za najlepszą światową firmę(przed Apple) w latach 90. XX wieku<ref> Bedey L. Eklund S. Nojan N. (2008) '' Purchasing management'' Chalmers s. 35 </ref>
*'''Low‐cost country sourcing''' (LCCS) koncepcja zakupowa, polegająca na pozyskaniu materiałów przez daną jednostkę od krajów, w których [[koszty]] produkcji i pracy są niższe, co skutkuje obniżeniem [[koszty operacyjne|kosztów operacyjnych]]. <ref> Bedey L. Eklund S. Nojan N. (2008) '' Purchasing management'' Chalmers s. 35 </ref>
* '''Low‐cost country sourcing''' (LCCS) - koncepcja zakupowa, polegająca na pozyskaniu materiałów przez daną jednostkę od krajów, w których [[koszty]] produkcji i pracy są niższe, co skutkuje obniżeniem [[koszty operacyjne|kosztów operacyjnych]]. <ref> Bedey L. Eklund S. Nojan N. (2008) '' Purchasing management'' Chalmers s. 35 </ref>
*'''Single sourcing''' koncepcja zakupowa, w której przedsiębiorstwo nabywa od jednego dostawcy, którego sam wybrał spośród innych <ref> Bedey L. Eklund S. Nojan N. (2008) '' Purchasing management'' Chalmers s. 36 </ref>
* '''Single sourcing''' - koncepcja zakupowa, w której przedsiębiorstwo nabywa od jednego dostawcy, którego sam wybrał spośród innych <ref> Bedey L. Eklund S. Nojan N. (2008) '' Purchasing management'' Chalmers s. 36 </ref>
*'''Sole sourcing''' koncepcja zakupowa, w której przedsiębiorstwo nabywa od jednego dostawcy, co wynika z niedoboru dostawców na [[rynek|rynku]]<ref> Bedey L. Eklund S. Nojan N. (2008) '' Purchasing management'' Chalmers s. 36 </ref>
* '''Sole sourcing''' - koncepcja zakupowa, w której przedsiębiorstwo nabywa od jednego dostawcy, co wynika z niedoboru dostawców na [[rynek|rynku]]<ref> Bedey L. Eklund S. Nojan N. (2008) '' Purchasing management'' Chalmers s. 36 </ref>
*'''Multiple sourcing''' koncepcja zakupowa, polegająca na nabywaniu przez przedsiębiorstwo od różnych dostawców. Jest to korzystna [[oferta]] dla przedsiębiorstw zamierzających korzystać w sposób ciągły z usług dostawców. <ref> Bedey L. Eklund S. Nojan N. (2008) '' Purchasing management'' Chalmers s. 36 </ref>
* '''Multiple sourcing''' - koncepcja zakupowa, polegająca na nabywaniu przez przedsiębiorstwo od różnych dostawców. Jest to korzystna [[oferta]] dla przedsiębiorstw zamierzających korzystać w sposób ciągły z usług dostawców<ref> Bedey L. Eklund S. Nojan N. (2008) '' Purchasing management'' Chalmers s. 36 </ref>
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Rozwój przedsiębiorstwa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Proces biznesowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Łańcuch wartości dodanej]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Koncepcje zarządzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Offshoring]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie innowacjami]]}} &mdash; {{i5link|a=[[ABC]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wymagania dla stanowiska kierownika marketingu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Reengineering]]}} }}


==Przypisy==
==Przypisy==
<references/>
<references />


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Bedey L. Eklund S. Nojan N. (2008) '' Purchasing management'' Chalmers
<noautolinks>
* Davy A. (2014) [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-c5ff4647-3772-43e8-9ec8-7be403846ba5?q=3f963a09-768a-4614-b8e6-2f0da1336358, ''Sourcing of IT Services Industry Trends''] Information Systems in Management, nr III (2) 102-112
* Bedey L., Eklund S., Nojan N. (2008), ''Purchasing management'', Chalmers
* Galińska B. (2015) ''Koncepcja Global Sourcing teoria i praktyka'' Warszawa Difin
* Davy A. (2014), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-c5ff4647-3772-43e8-9ec8-7be403846ba5?q=3f963a09-768a-4614-b8e6-2f0da1336358, Sourcing of IT Services - Industry Trends]'', Information Systems in Management, nr III (2)
* Hanfield R. Monczka R, Giunipero L. (2011) ''Sourcing and Supply Chain Management'' Soth-Western Cengage Learning
* Galińska B. (2015), ''Koncepcja Global Sourcing - teoria i praktyka'', Difin, Warszawa
* Pruska Ż., Malak M., Adamczak M. (2015) [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-02756a07-5941-43a2-94ce-2e89efb6f805?q=3f963a09-768a-4614-b8e6-2f0da1336358, ''Barriers to Sourcing Reusable Materials''] Research in Logistics & Production, Vol. 5, No. 2 181-190
* Hanfield R., Monczka R., Giunipero L. (2011), ''Sourcing and Supply Chain Management'', Soth-Western Cengage Learning
* Seshadri S. (2005) ''Sourcing Strategy. Principles, Policy and Design'' Springer
* Pruska Ż., Malak M., Adamczak M. (2015), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-02756a07-5941-43a2-94ce-2e89efb6f805?q=3f963a09-768a-4614-b8e6-2f0da1336358 Barriers to Sourcing Reusable Materials]'', Research in Logistics & Production, Vol. 5, No. 2
* Sobińska M. (2014) [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-6183ed23-70b8-41ba-b570-58d2ae080754?q=3f963a09-768a-4614-b8e6-2f0da1336358$17, ''Sourcing usług i procesów informatycznych jako czynnik wzrostu innowacyjności organizacji''] Nauki o Zarządzaniu, nr 4 (21) 75-85
* Seshadri S. (2005), ''Sourcing Strategy. Principles, Policy and Design'', Springer
 
* Sobińska M. (2014), ''[https://bibliotekanauki.pl/articles/420177 Sourcing usług i procesów informatycznych jako czynnik wzrostu innowacyjności organizacji]'', Nauki o Zarządzaniu, nr 4 (21)
</noautolinks>
[[Kategoria:Zarządzanie strategiczne]]
[[Kategoria:Zarządzanie strategiczne]]
{{a|Kinga Urbaniec}}
{{a|Kinga Urbaniec}}
{{#metamaster:description|Sourcing - strategia biznesowa, wpływa na konkurencję i wartość firmy, narzędzie w planie strategicznym.}}

Aktualna wersja na dzień 20:04, 18 sty 2024

Sourcing - to kompleksowa strategia przedsiębiorstwa definiująca, w jaki sposób i przez kogo obsługiwane będą poszczególne procesy biznesowe, bądź obszary funkcjonalne firmy.W rozumieniu strategicznym wpływa na konkurencję na rynku oraz wartość przedsiębiorstwa. Dzięki niemu przedsiębiorstwo jest w stanie w odpowiednim czasie zaaranżować przyszły rozwój, który będzie dla niego dogodny. W wielu firmach sourcing jest narzędziem, które wykorzystywane jest w planie strategicznym, zatem wpływa na przyszłość danej jednostki[1]

TL;DR

Sourcing to kompleksowa strategia przedsiębiorstwa, której celem jest efektywne zarządzanie procesami biznesowymi i obszarami funkcjonalnymi firmy. Koncepcja sourcingu ma długą historię, sięgającą starożytności. Sourcing jest narzędziem strategicznym, które wpływa na konkurencję na rynku i wartość przedsiębiorstwa. Sourcing charakteryzuje się trzema cechami: międzynarodowością, strategicznością i zintegrowaniem. Cele sourcingu to m.in. wzrost wydajności, zarządzanie potencjałem wykonawczym, elastyczność zarządzania i pozyskiwanie kompetencji. Proces sourcingu składa się z 7 kroków, a pojęciami powiązanymi są m.in. outsourcing, insourcing i low-cost country sourcing.

Geneza

Koncepcja sourcingu ma długą historię. Początki sourcingu można zaobserwować w starożytności, kiedy kupcy przemierzali długie trasy w celu nabycia towarów i rynków zbytu. Około III lat p.n.e. rozkwitł handel wymienny między Egipcjanami i Sumerami. Już wtedy zaobserwowano sytuacje, gdzie jednostka zleca wykonanie czynności innemu osobnikowi. W późniejszych latach nastąpił przełom, kiedy międzynarodowe koncerny podjęły się próby nabycia różnych części z innych krajów. Miało to duże znaczenie, ponieważ doszło do współpracy z przedsiębiorstwami zewnętrznymi[2]

W latach 20. XX wieku Henry Ford stwierdził, że korzystniejszą opcją dla przedsiębiorstwa jest zatrudnienie innej jednostki, która wykona daną czynność lepiej, niż wykonanie tego działania samemu po większych kosztach, mniej efektywnie i gorzej[3]

W latach 80. XX wieku koncern General Motors opracował koncepcję sourcingu strategicznego, który zdefiniował jako mechanizm zamówień, którego zadaniami są:

  • permanentne ulepszanie oraz
  • sukcesywna ocena działalności zakupowej firmy z operacyjnego punktu widzenia[4]

W książce pod tytułem "Strategic Industrial Sourcing" Nishiguchi określił siedem kroków strategicznego sourcingu:

  1. Ocena bieżących wydatków
  2. Ocena rynków zaopatrzenia
  3. Opracowanie strategii zaopatrzenia
  4. Odpowiednia identyfikacja dostawców
  5. Negocjacje z dostawcami
  6. Realizacja nowej struktury zaopatrzenia
  7. Monitorowanie wyników i ponowna ocena [5]

Filozofia sourcingu

Sourcing charakteryzuje się trzema cechami:

Cele sourcingu

  • wzrost wydajności
  • zarządzanie potencjałem wykonawczym
  • elastyczność zarządzania
  • wynajmowanie kompetencji[7]
  • pozyskanie wykwalifikowanych pracowników
  • zmniejszenie kosztów pracy
  • pozyskanie oferowanych produktów o lepszej jakości
  • udoskonalenie wizerunku firmy na rynku
  • podwyższenie wolumenu produktowego[8]

Proces sourcingu

Po podjęciu decyzji o sourcingu przedsiębiorstwa rozpoczynają proces dążący do wyboru podmiotu, który otrzyma zlecenie. Proces ten składa się z 7 kroków.

  • Krok 1: Stworzenie zespołu

Obecnie przedsiębiorstwa zorientowane są na zespołowe podejmowanie decyzji. W tym etapie selekcjonowane są osoby, które powinny być zaangażowane w projekt oraz eksperci. Grupa powinna zawierać osoby z różnych działów - finansów, marketingu, technologicznego. Praca zespołu zaczyna się od wyznaczenia kierownika projektu, którego zadaniem jest koordynowanie projektów. Efektem tego etapu jest stworzenie karty projektu zawierającej cele i założenia przedsięwzięcia.

  • Krok 2: Zbadanie rynku

Drugi krok polega na zdobyciu i zinterpretowaniu informacji dotyczących:

    • rocznej wielkości zakupu
    • potrzeb inwestorów
    • otoczenia zewnętrznego.

Istnieją różne metody pozyskiwania danych. Przedsiębiorstwa jednak często decydują się na zdobycie informacji za pomocą:

Po ugruntowaniu i przyswojeniu wiedzy pozyskanej w poprzednim etapie zespół jest zobligowany do przetworzenia informacji tak, aby uczynić je pożyteczne dla procesu podejmowania decyzji. Przedsiębiorstwa stosują najczęściej portfelową analizę strategiczną oraz kartę wyników dostawców.

  • Krok 4: Wynegocjowanie korzystnego kontraktu

Następnym krokiem jest przeprowadzenie negocjacji i podpisanie umowy. Istnieje możliwość sporządzenia listy dostawców, którzy mają pierwszeństwo w podjęciu przedsięwzięcia. Jednak gdy nie zaistniała taka grupa, wtedy przedsiębiorstwa korzystają z negocjacji lub przetargu.

  • Krok 5: Zarządzanie relacjami z dostawcami

Po podpisaniu umowy zespół zostaje rozwiązany. Jeden z członków pełni rolę menadżera ds. kontaktu z dostawcami[9]

Pojęcia powiązane

  • Outsourcing - przedsięwzięcie, w którym to przedsiębiorstwo decyduje się na zlecenie wykonania pewnych procesów innej firmie. Firmy decydują się na takie rozwiązanie, jeżeli mają świadomość, że konkurenci są w stanie zapewnić daną usługę (np. komponent, montaż) szybciej, po niższych kosztach lub wydajniej.. [10]
  • Insourcing - przedsięwzięcie, w którym przedsiębiorstwo outsourcingowe przekazuje daną usługę do wykonania pracownikom firmy lub komórce organizacyjnej. Jednym z pierwszych przedsiębiorstw, które wdrożyły insourcing było znane General Electric, uważany za najlepszą światową firmę(przed Apple) w latach 90. XX wieku[11]
  • Low‐cost country sourcing (LCCS) - koncepcja zakupowa, polegająca na pozyskaniu materiałów przez daną jednostkę od krajów, w których koszty produkcji i pracy są niższe, co skutkuje obniżeniem kosztów operacyjnych. [12]
  • Single sourcing - koncepcja zakupowa, w której przedsiębiorstwo nabywa od jednego dostawcy, którego sam wybrał spośród innych [13]
  • Sole sourcing - koncepcja zakupowa, w której przedsiębiorstwo nabywa od jednego dostawcy, co wynika z niedoboru dostawców na rynku[14]
  • Multiple sourcing - koncepcja zakupowa, polegająca na nabywaniu przez przedsiębiorstwo od różnych dostawców. Jest to korzystna oferta dla przedsiębiorstw zamierzających korzystać w sposób ciągły z usług dostawców[15]


Sourcingartykuły polecane
Rozwój przedsiębiorstwaProces biznesowyŁańcuch wartości dodanejKoncepcje zarządzaniaOffshoringZarządzanie innowacjamiABCWymagania dla stanowiska kierownika marketinguReengineering

Przypisy

  1. Galińska B. (2015) Koncepcja Global Sourcing - teoria i praktyka Warszawa Difin s. 69
  2. Galińska B. (2015) Koncepcja Global Sourcing - teoria i praktyka Warszawa Difin s. 68
  3. Galińska B. (2015) Koncepcja Global Sourcing - teoria i praktyka Warszawa Difin s. 46
  4. Galińska B. (2015) Koncepcja Global Sourcing - teoria i praktyka Warszawa Difin s. 47
  5. Bedey L. Eklund S. Nojan N. (2008) Purchasing management Chalmers s. 32
  6. Galińska B. (2015) Koncepcja Global Sourcing - teoria i praktyka Warszawa Difin s. 69
  7. Seshadri S. (2005) Sourcing Strategy. Principles, Policy and Design Springer s. 51
  8. Galińska B. (2015) Koncepcja Global Sourcing - teoria i praktyka Warszawa Difin s. 69
  9. Hanfield R. Monczka R, Giunipero L. (2011) Sourcing and Supply Chain Management Soth-Western Cengage Learning s. 205
  10. Galińska B. (2015) Koncepcja Global Sourcing - teoria i praktyka Warszawa Difin s. 46
  11. Bedey L. Eklund S. Nojan N. (2008) Purchasing management Chalmers s. 35
  12. Bedey L. Eklund S. Nojan N. (2008) Purchasing management Chalmers s. 35
  13. Bedey L. Eklund S. Nojan N. (2008) Purchasing management Chalmers s. 36
  14. Bedey L. Eklund S. Nojan N. (2008) Purchasing management Chalmers s. 36
  15. Bedey L. Eklund S. Nojan N. (2008) Purchasing management Chalmers s. 36

Bibliografia

Autor: Kinga Urbaniec