Lean Six Sigma: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Definicja Lean Six Sigma'''
'''[[Definicja]] Lean Six Sigma'''


Wedlug ASQ (The American Society of Quality):
Wedlug ASQ (The American Society of Quality):
"Lean Six Sigma to oparta na faktach, oraz danych filozofia doskonalenia, która zapobiega powstawaniu defektów [[produkt|produktu]] poprzez wykrywanie ich i ciągle doskonalenie [[proces|procesów]]. Zapewnia satysfakcję klientów i skupia się na efekcie końcowym (produkcie finalnym)  zmniejszając zmienność procesu, marnotrawstwo i czas cyklu, jednocześnie promując korzystanie ze standaryzacji i przepływu pracy, tworząc w ten sposób przewagę konkurencyjną. Ma zastosowanie wszędzie, gdzie procesy cechują się brakiem powtarzalności oraz tam gdzie istnieje marnotrawstwo. Według tej filozofii  każdy pracownik powinien być zaangażowany w przebieg oraz doskonalenie procesu."
"Lean Six Sigma to oparta na faktach, oraz danych filozofia doskonalenia, która zapobiega powstawaniu defektów [[produkt|produktu]] poprzez wykrywanie ich i ciągle doskonalenie [[proces|procesów]]. Zapewnia satysfakcję klientów i skupia się na efekcie końcowym (produkcie finalnym)  zmniejszając zmienność procesu, marnotrawstwo i czas cyklu, jednocześnie promując korzystanie ze standaryzacji i przepływu pracy, tworząc w ten sposób przewagę konkurencyjną. Ma zastosowanie wszędzie, gdzie procesy cechują się brakiem powtarzalności oraz tam gdzie istnieje marnotrawstwo. Według tej filozofii  każdy [[pracownik]] powinien być zaangażowany w przebieg oraz doskonalenie procesu."
Lean Six Sigma (LSS) wywodzi się bezpośrednio z połączenia metodologii [[Lean manufacturing|Lean]] oraz [[Six Sigma]], dając większe korzyści niż w wypadku stosowania tych metodologii osobno.  
Lean Six Sigma (LSS) wywodzi się bezpośrednio z połączenia metodologii [[Lean manufacturing|Lean]] oraz [[Six Sigma]], dając większe korzyści niż w wypadku stosowania tych metodologii osobno.  


==Geneza LSS==
==Geneza LSS==
Korzeni  Lean Six Sigma, można szukać w roku 1986 roku w Stanach Zjednoczonych Ameryki gdy motorola zaczęła tworzyć i  wdrażać model biznesowy mogący konkurować z modelem biznesowym Kaizen w Japonii.  Od czasów drugiej wojny światowej Japonia przeżywała boom gospodarczy, a produkty japońskie w tym czasie miały wyższą jakość niż amerykańskie. W latach 90. Allied Signal zatrudnił Larry'ego Bossidy'ego i wprowadził Six Sigma do przemysłu ciężkiego. Jednocześnie  Jack Welch rozpoczął implementację modelu Six Sigma w General Electric.
Korzeni  Lean Six Sigma, można szukać w roku 1986 roku w Stanach Zjednoczonych Ameryki gdy motorola zaczęła tworzyć i  wdrażać [[model]] biznesowy mogący konkurować z modelem biznesowym Kaizen w Japonii.  Od czasów drugiej wojny światowej Japonia przeżywała [[boom]] gospodarczy, a produkty japońskie w tym czasie miały wyższą [[jakość]] niż amerykańskie. W latach 90. Allied Signal zatrudnił Larry'ego Bossidy'ego i wprowadził Six Sigma do przemysłu ciężkiego. Jednocześnie  [[Jack Welch]] rozpoczął implementację modelu Six Sigma w General Electric.
Pierwsza koncepcja Lean Six Sigma została stworzona w 2003 roku i ukazała się w książece: „Leaning into Six Sigma: The Path to integration of Lean Enterprise and Six Sigma” autorstwa: Barbary Wheat, Chuck Mills, Mike Carnell.  (B. Wheat, C. Mills, M. Carnell (2003) s. 58-73)
Pierwsza koncepcja Lean Six Sigma została stworzona w 2003 roku i ukazała się w książece: „Leaning into Six Sigma: The Path to integration of [[Lean Enterprise]] and Six Sigma” autorstwa: Barbary Wheat, Chuck Mills, Mike Carnell.  (B. Wheat, C. Mills, M. Carnell (2003) s. 58-73)
<google>t</google>
<google>t</google>


==Lean  w kontekście LSS==
==Lean  w kontekście LSS==
Lean to systematyczne podejście do zmniejszania lub eliminowania działań, które nie tworzą [[wartość dodana|wartości dodanej]]. Podkreśla usuwanie nieefektywnych działań w procesie i podejmowanie jedynie działań które tworzą wartość. Metoda Lean zapewnia wysoką jakość oraz satysfakcję klienta.
Lean to systematyczne podejście do zmniejszania lub eliminowania działań, które nie tworzą [[wartość dodana|wartości dodanej]]. Podkreśla usuwanie nieefektywnych działań w procesie i podejmowanie jedynie działań które tworzą [[wartość]]. [[Metoda]] Lean zapewnia wysoką jakość oraz satysfakcję klienta.
W każdym procesie prawie 80 - 85% działań nie tworzy wartości dodanej, zatem celem podejścia Lean jest zidentyfikowanie tych działań  w procesie. Lean używa specjalnych narzędzi do odchudzania, aby je wyeliminować lub zredukować, dzięki czemu poprawia wydajność procesu.
W każdym procesie prawie 80 - 85% działań nie tworzy wartości dodanej, zatem celem podejścia Lean jest zidentyfikowanie tych działań  w procesie. Lean używa specjalnych narzędzi do odchudzania, aby je wyeliminować lub zredukować, dzięki czemu poprawia [[wydajność]] procesu.
Lean pomaga w:  
Lean pomaga w:  
::Skracaniu trwania cyklu procesu,
::Skracaniu trwania cyklu procesu,
::Optymalizacji czasu dostawy produktu lub usługi,
::Optymalizacji czasu dostawy produktu lub [[usługi]],
::Zmniejszaniu lub Wyeliminowaniu możliwości powstawania defektów,
::Zmniejszaniu lub Wyeliminowaniu możliwości powstawania defektów,
::Zmniejszaniu poziomu zapasów i optymalizacji zasobów.
::Zmniejszaniu poziomu zapasów i optymalizacji zasobów.
Linia 39: Linia 39:




* '''D'''efects - Wady - Dodatkowe nakłady potrzebne na identyfikację, naprawianie błędów, złomowanie elementów.
* '''D'''efects - Wady - Dodatkowe [[nakłady]] potrzebne na identyfikację, naprawianie błędów, złomowanie elementów.


* '''O'''verproduction - Nadprodukcja - Produkowanie w większym stopniu niż potrzebuje klient lub proces końcowy.
* '''O'''verproduction - [[Nadprodukcja]] - Produkowanie w większym stopniu niż potrzebuje [[klient]] lub [[proces]] końcowy.


* '''W'''aiting – Oczekiwanie  - Czas bezczynności generowany, gdy materiał, informacje, ludzie lub sprzęt nie jest gotowy. Obejmuje to długi czas przygotowania do pracy w produkcji lub nadmiernie wysoki czas przetwarzania danych w branży usługowej.
* '''W'''aiting – Oczekiwanie  - Czas bezczynności generowany, gdy [[materiał]], [[informacje]], ludzie lub sprzęt nie jest gotowy. Obejmuje to długi czas przygotowania do pracy w produkcji lub nadmiernie wysoki czas przetwarzania danych w branży usługowej.


* '''N'''on – Utilized Talent - Niewykorzystane talenty - Niewystarczające wykorzystanie umiejętności i kreatywności zasobów ludzkich.  
* '''N'''on – Utilized Talent - Niewykorzystane talenty - Niewystarczające wykorzystanie [[umiejętności]] i kreatywności zasobów ludzkich.  


* '''T'''ransportation - Transport - Przenoszenie produktów, sprzętu, materiałów z jednego miejsca do drugiego bez dodawania wartości do końcowego produktu lub usługi.
* '''T'''ransportation - [[Transport]] - Przenoszenie produktów, sprzętu, materiałów z jednego miejsca do drugiego bez dodawania wartości do końcowego produktu lub usługi.


* '''I'''nventory – Magazynowanie  - Niepotrzebne / Niepożądane magazynowanie lub przechowywanie informacji i / lub materiałów  
* '''I'''nventory – [[Magazynowanie]] - Niepotrzebne / Niepożą[[dane]] magazynowanie lub przechowywanie informacji i / lub materiałów  


* '''M'''otion - Ruch - Niepotrzebny ruch ludzi lub maszyn, który wymaga czasu i energii.  
* '''M'''otion - Ruch - Niepotrzebny ruch ludzi lub maszyn, który wymaga czasu i energii.  
Linia 58: Linia 58:


* Zdefiniowanie wartości:  klient definiuje wartość produktu lub usługi.
* Zdefiniowanie wartości:  klient definiuje wartość produktu lub usługi.
* Mapowanie strumieni wartości: Mapowanie strumienia wartości pokazuje kroki procesu przepływu pracy dla produktu lub usługi. Mapowanie strumienia wartości pomaga zidentyfikować i wyeliminować działania NVA (Non-Value Aded – nie tworzące wartości dodanej). To ostatecznie pomaga zmniejszyć opóźnienia w procesie, a tym samym poprawia jakość produktu / usługi.
* Mapowanie strumieni wartości: [[Mapowanie strumienia wartości]] pokazuje kroki procesu przepływu pracy dla produktu lub usługi. Mapowanie strumienia wartości pomaga zidentyfikować i wyeliminować działania NVA (Non-Value Aded – nie tworzące wartości dodanej). To ostatecznie pomaga zmniejszyć opóźnienia w procesie, a tym samym poprawia [[jakość produktu]] / usługi.
* Stworzenie ciągłego przepływ:  zapewnienie ciągłość przepływu w produkcji produktu lub usługi.  
* Stworzenie ciągłego przepływ:  zapewnienie ciągłość przepływu w produkcji produktu lub usługi.  
* Stworzenie systemu „zasysania”: stworzenie metody zasysania ( z ang. Pull ), czego efektem jest tworzenie produktu/usługi tylko w sytuacji gdy zaistnieje realne zapotrzebowanie na dany produkt/usługę. Jest to ściśle powiązane z metodą JIT (Just in time)  
* Stworzenie systemu „zasysania”: stworzenie metody zasysania ( z ang. Pull ), czego efektem jest tworzenie produktu/usługi tylko w sytuacji gdy zaistnieje realne [[zapotrzebowanie]] na dany [[produkt]]/usługę. Jest to ściśle powiązane z metodą JIT (Just in time)  
* Ciągłe doskonalenie :  Konsekwentne dążenie do udoskonalenia istniejących procesów biznesowych, aby zaspokoić stale zmieniające się potrzeby klientów.
* [[Ciągłe doskonalenie]] :  Konsekwentne dążenie do udoskonalenia istniejących procesów biznesowych, aby zaspokoić stale zmieniające się [[potrzeby]] klientów.


'''Najważniejsze narzędzia Lean'''
'''Najważniejsze narzędzia Lean'''
Linia 72: Linia 72:
* [[Jidoka]]  
* [[Jidoka]]  
* [[Heijunka]]
* [[Heijunka]]
* Gemba (Go & See)
* [[Gemba]] (Go & See)
* [[Kanban]]
* [[Kanban]]


==Six Sigma w kontekście LSS==
==Six Sigma w kontekście LSS==
Six Sigma to metoda zapewniająca organizacjom narzędzia do poprawy możliwości procesów biznesowych. Wzrost wydajności i zmniejszenie zmienności procesu prowadzą do zmniejszenia defektów i poprawy zysków. Celem Six Sigma jest sprawienie, aby proces był skuteczny i w 99,99996% wolny od defektów. Oznacza to, że w wyniku procesu powstaje ok. 3,4 wad na milion możliwości.
Six Sigma to metoda zapewniająca organizacjom narzędzia do poprawy możliwości procesów biznesowych. Wzrost wydajności i zmniejszenie zmienności procesu prowadzą do zmniejszenia defektów i poprawy zysków. Celem Six Sigma jest sprawienie, aby proces był skuteczny i w 99,99996% wolny od defektów. Oznacza to, że w wyniku procesu powstaje ok. 3,4 wad na milion możliwości.
Rozwiązywanie problemów w Six Sigma odbywa się za pomocą narzędzia '''DMAIC''':
Rozwiązywanie problemów w Six Sigma odbywa się za pomocą narzędzia '''[[DMAIC]]''':


* Definiować - '''D'''efine
* Definiować - '''D'''efine
Linia 88: Linia 88:
==Lean Six Sigma jako połączenie Lean oraz Six Sigma==
==Lean Six Sigma jako połączenie Lean oraz Six Sigma==


Korzystanie z większej liczby technik rozwiązywania problemów może pomóc w rozwiązaniu większej liczby i różnych problemów biznesowych. Począwszy od lat 80., konsultanci przeszkoleni w obu technikach osiągnęli efekt synergii między Lean i Six Sigma i zaczęli dążyć do połączenia różnych narzędzi Six Sigma (skoncentrowanych na poprawie jakości) i Lean (skoncentrowanych na usuwaniu odpadów).
Korzystanie z większej liczby technik rozwiązywania problemów może pomóc w rozwiązaniu większej liczby i różnych problemów biznesowych. Począwszy od lat 80., konsultanci przeszkoleni w obu technikach osiągnęli [[efekt synergii]] między Lean i Six Sigma i zaczęli dążyć do połączenia różnych narzędzi Six Sigma (skoncentrowanych na poprawie jakości) i Lean (skoncentrowanych na usuwaniu odpadów).
Podejście do zarządzania połączonego- LSS wzmacnia mocne strony i minimalizuje słabości obu podejść, gdy są stosowane samodzielnie.
Podejście do zarządzania połączonego- LSS wzmacnia [[mocne strony]] i minimalizuje słabości obu podejść, gdy są stosowane samodzielnie.
Dzisiejsze środowisko jest bardzo dynamiczne. Metoda Lean lub Six Sigma w tym dynamicznym środowisku nie może w pełni wykorzystać potencjału do ulepszeń, jeśli jest stosowana oddzielnie. Integracja Lean & Six Sigma zapewnia wyjątkową poprawę. W tym podejściu do zarządzania tradycyjnie metodologia lean stosowana jest najpierw do usuwania odpadów w procesie. Później narzędzia Six Sigma są używane do ulepszania odmian procesu. Jednak te dwie metody stosowane są równolegle. Ostatecznym celem jest poprawa procesów poprzez zmniejszenie zmienności i wyeliminowanie marnotrawstwa. Jest to ciągły proces doskonalenia, w którym metody Lean i Six Sigma nakładają się na siebie. Zakres podejść może się różnić w zależności od złożoności procesu lub pożądanej poprawy. Połączenie tych dwóch metod pomaga opracować usprawnione procesy o wysokiej jakości i wynikach. Poprawia zyski oraz pomaga w osiągnięciu celów biznesowych.
Dzisiejsze środowisko jest bardzo dynamiczne. Metoda Lean lub Six Sigma w tym dynamicznym środowisku nie może w pełni wykorzystać potencjału do ulepszeń, jeśli jest stosowana oddzielnie. Integracja Lean & Six Sigma zapewnia wyjątkową poprawę. W tym podejściu do zarządzania tradycyjnie [[metodologia]] lean stosowana jest najpierw do usuwania odpadów w procesie. Później narzędzia Six Sigma są używane do ulepszania odmian procesu. Jednak te dwie metody stosowane są równolegle. Ostatecznym celem jest poprawa procesów poprzez zmniejszenie zmienności i wyeliminowanie marnotrawstwa. Jest to ciągły proces doskonalenia, w którym metody Lean i Six Sigma nakładają się na siebie. [[Zakres]] podejść może się różnić w zależności od złożoności procesu lub pożądanej poprawy. Połączenie tych dwóch metod pomaga opracować usprawnione procesy o wysokiej jakości i wynikach. Poprawia zyski oraz pomaga w osiągnięciu celów biznesowych.
Zgodnie z zasadami Lean Six Sigma jakiekolwiek wykorzystanie zasobów, które nie tworzą wartości dla klienta końcowego, jest uważane za odpad i powinno zostać wyeliminowane. (A. Jiju, K. Maneesh, (2011) s. 35-41)
Zgodnie z zasadami Lean Six Sigma jakiekolwiek wykorzystanie zasobów, które nie tworzą wartości dla klienta końcowego, jest uważane za odpad i powinno zostać wyeliminowane. (A. Jiju, K. Maneesh, (2011) s. 35-41)


'''Korzyści ze stosowania Lean Six Sigma'''
'''Korzyści ze stosowania Lean Six Sigma'''


* zwiększenie przychodów - Usprawnione procesy powodują, że produkty lub usługi są wykonywane szybciej i wydajniej bez zmniejszenia jakości. Mówiąc najprościej, Lean Six Sigma zwiększa przychody, umożliwiając Twojej firmie wykonywanie więcej przy mniejszych nakładach - Sprzedawaj, produkuj i dostarczaj więcej produktów lub usług przy użyciu mniejszej ilości zasobów.
* zwiększenie przychodów - Usprawnione procesy powodują, że produkty lub usługi są wykonywane szybciej i wydajniej bez zmniejszenia jakości. Mówiąc najprościej, Lean Six Sigma zwiększa [[przychody]], umożliwiając Twojej firmie wykonywanie więcej przy mniejszych nakładach - Sprzedawaj, produkuj i dostarczaj więcej produktów lub usług przy użyciu mniejszej ilości zasobów.
* zmniejszenie kosztów - Lean Six Sigma obniża koszty organizacji poprze usuwanie "odpadów" z procesu oraz rozwiązywanie problemów spowodowanych przez proces.
* zmniejszenie kosztów - Lean Six Sigma obniża [[koszty]] organizacji poprze usuwanie "odpadów" z procesu oraz rozwiązywanie problemów spowodowanych przez proces.
* poprawa efektywności - Lean Six Sigma umożliwia tworzenie wydajnych procesów, dzięki czemu organizacja może dostarczać więcej produktów lub usług przy jednocześnie większym stopniu satysfakcji klienta.
* poprawa efektywności - Lean Six Sigma umożliwia tworzenie wydajnych procesów, dzięki czemu [[organizacja]] może dostarczać więcej produktów lub usług przy jednocześnie większym stopniu satysfakcji klienta.
* zwiększa efektywność zespołu - Lean Six Sigma rozwija u pracowników poczucie własności i odpowiedzialności. Zwiększa to ich skuteczność w osiąganiu rezultatów dla każdego projektu w który są zaangażowani. Dosyć często korzyść ta jest pomijana przez organizacje, które wdrażają Lean Six Sigma, ale jej podstawowe zalety radykalnie zwiększają szanse na ciągły sukces Lean Six Sigma.
* zwiększa [[efektywność]] zespołu - Lean Six Sigma rozwija u pracowników poczucie własności i odpowiedzialności. Zwiększa to ich [[skuteczność]] w osiąganiu rezultatów dla każdego projektu w który są zaangażowani. Dosyć często [[korzyść]] ta jest pomijana przez organizacje, które wdrażają Lean Six Sigma, ale jej podstawowe zalety radykalnie zwiększają [[szanse]] na ciągły [[sukces]] Lean Six Sigma.


==Bibliografia==
==Bibliografia==

Wersja z 05:10, 20 maj 2020

Lean Six Sigma
Polecane artykuły


Definicja Lean Six Sigma

Wedlug ASQ (The American Society of Quality): "Lean Six Sigma to oparta na faktach, oraz danych filozofia doskonalenia, która zapobiega powstawaniu defektów produktu poprzez wykrywanie ich i ciągle doskonalenie procesów. Zapewnia satysfakcję klientów i skupia się na efekcie końcowym (produkcie finalnym) zmniejszając zmienność procesu, marnotrawstwo i czas cyklu, jednocześnie promując korzystanie ze standaryzacji i przepływu pracy, tworząc w ten sposób przewagę konkurencyjną. Ma zastosowanie wszędzie, gdzie procesy cechują się brakiem powtarzalności oraz tam gdzie istnieje marnotrawstwo. Według tej filozofii każdy pracownik powinien być zaangażowany w przebieg oraz doskonalenie procesu." Lean Six Sigma (LSS) wywodzi się bezpośrednio z połączenia metodologii Lean oraz Six Sigma, dając większe korzyści niż w wypadku stosowania tych metodologii osobno.

Geneza LSS

Korzeni Lean Six Sigma, można szukać w roku 1986 roku w Stanach Zjednoczonych Ameryki gdy motorola zaczęła tworzyć i wdrażać model biznesowy mogący konkurować z modelem biznesowym Kaizen w Japonii. Od czasów drugiej wojny światowej Japonia przeżywała boom gospodarczy, a produkty japońskie w tym czasie miały wyższą jakość niż amerykańskie. W latach 90. Allied Signal zatrudnił Larry'ego Bossidy'ego i wprowadził Six Sigma do przemysłu ciężkiego. Jednocześnie Jack Welch rozpoczął implementację modelu Six Sigma w General Electric. Pierwsza koncepcja Lean Six Sigma została stworzona w 2003 roku i ukazała się w książece: „Leaning into Six Sigma: The Path to integration of Lean Enterprise and Six Sigma” autorstwa: Barbary Wheat, Chuck Mills, Mike Carnell. (B. Wheat, C. Mills, M. Carnell (2003) s. 58-73)

Lean w kontekście LSS

Lean to systematyczne podejście do zmniejszania lub eliminowania działań, które nie tworzą wartości dodanej. Podkreśla usuwanie nieefektywnych działań w procesie i podejmowanie jedynie działań które tworzą wartość. Metoda Lean zapewnia wysoką jakość oraz satysfakcję klienta. W każdym procesie prawie 80 - 85% działań nie tworzy wartości dodanej, zatem celem podejścia Lean jest zidentyfikowanie tych działań w procesie. Lean używa specjalnych narzędzi do odchudzania, aby je wyeliminować lub zredukować, dzięki czemu poprawia wydajność procesu. Lean pomaga w:

Skracaniu trwania cyklu procesu,
Optymalizacji czasu dostawy produktu lub usługi,
Zmniejszaniu lub Wyeliminowaniu możliwości powstawania defektów,
Zmniejszaniu poziomu zapasów i optymalizacji zasobów.

Korzystając z Lean można eliminować 8 rodzajów marnotrawstwa, określanych z języka angielskiego akronimem DOWNTIME (od pierwszych liter każdego rodzaju marnotrawstwa).


  • Defects - Wady - Dodatkowe nakłady potrzebne na identyfikację, naprawianie błędów, złomowanie elementów.
  • Waiting – Oczekiwanie - Czas bezczynności generowany, gdy materiał, informacje, ludzie lub sprzęt nie jest gotowy. Obejmuje to długi czas przygotowania do pracy w produkcji lub nadmiernie wysoki czas przetwarzania danych w branży usługowej.
  • Non – Utilized Talent - Niewykorzystane talenty - Niewystarczające wykorzystanie umiejętności i kreatywności zasobów ludzkich.
  • Transportation - Transport - Przenoszenie produktów, sprzętu, materiałów z jednego miejsca do drugiego bez dodawania wartości do końcowego produktu lub usługi.
  • Inventory – Magazynowanie - Niepotrzebne / Niepożądane magazynowanie lub przechowywanie informacji i / lub materiałów
  • Motion - Ruch - Niepotrzebny ruch ludzi lub maszyn, który wymaga czasu i energii.
  • Extra Processing - Dodatkowe przetwarzanie - Kroki procesu, które nie kreują wartości dodanej dla produktu lub usługi, w tym wykonywanie pracy wykraczających poza specyfikację klienta. Tworzenie produktów/usług o większej jakości niż wymagana.

Pryncypia Lean

  • Zdefiniowanie wartości: klient definiuje wartość produktu lub usługi.
  • Mapowanie strumieni wartości: Mapowanie strumienia wartości pokazuje kroki procesu przepływu pracy dla produktu lub usługi. Mapowanie strumienia wartości pomaga zidentyfikować i wyeliminować działania NVA (Non-Value Aded – nie tworzące wartości dodanej). To ostatecznie pomaga zmniejszyć opóźnienia w procesie, a tym samym poprawia jakość produktu / usługi.
  • Stworzenie ciągłego przepływ: zapewnienie ciągłość przepływu w produkcji produktu lub usługi.
  • Stworzenie systemu „zasysania”: stworzenie metody zasysania ( z ang. Pull ), czego efektem jest tworzenie produktu/usługi tylko w sytuacji gdy zaistnieje realne zapotrzebowanie na dany produkt/usługę. Jest to ściśle powiązane z metodą JIT (Just in time)
  • Ciągłe doskonalenie : Konsekwentne dążenie do udoskonalenia istniejących procesów biznesowych, aby zaspokoić stale zmieniające się potrzeby klientów.

Najważniejsze narzędzia Lean

Six Sigma w kontekście LSS

Six Sigma to metoda zapewniająca organizacjom narzędzia do poprawy możliwości procesów biznesowych. Wzrost wydajności i zmniejszenie zmienności procesu prowadzą do zmniejszenia defektów i poprawy zysków. Celem Six Sigma jest sprawienie, aby proces był skuteczny i w 99,99996% wolny od defektów. Oznacza to, że w wyniku procesu powstaje ok. 3,4 wad na milion możliwości. Rozwiązywanie problemów w Six Sigma odbywa się za pomocą narzędzia DMAIC:

  • Definiować - Define
  • Mierzyć - Measure
  • Analizować - Analyse
  • Ulepszać - Improve
  • Kontrolować - Control

(T. Pyzdek, P. Keller, (2010), s. 147-150)

Lean Six Sigma jako połączenie Lean oraz Six Sigma

Korzystanie z większej liczby technik rozwiązywania problemów może pomóc w rozwiązaniu większej liczby i różnych problemów biznesowych. Począwszy od lat 80., konsultanci przeszkoleni w obu technikach osiągnęli efekt synergii między Lean i Six Sigma i zaczęli dążyć do połączenia różnych narzędzi Six Sigma (skoncentrowanych na poprawie jakości) i Lean (skoncentrowanych na usuwaniu odpadów). Podejście do zarządzania połączonego- LSS wzmacnia mocne strony i minimalizuje słabości obu podejść, gdy są stosowane samodzielnie. Dzisiejsze środowisko jest bardzo dynamiczne. Metoda Lean lub Six Sigma w tym dynamicznym środowisku nie może w pełni wykorzystać potencjału do ulepszeń, jeśli jest stosowana oddzielnie. Integracja Lean & Six Sigma zapewnia wyjątkową poprawę. W tym podejściu do zarządzania tradycyjnie metodologia lean stosowana jest najpierw do usuwania odpadów w procesie. Później narzędzia Six Sigma są używane do ulepszania odmian procesu. Jednak te dwie metody stosowane są równolegle. Ostatecznym celem jest poprawa procesów poprzez zmniejszenie zmienności i wyeliminowanie marnotrawstwa. Jest to ciągły proces doskonalenia, w którym metody Lean i Six Sigma nakładają się na siebie. Zakres podejść może się różnić w zależności od złożoności procesu lub pożądanej poprawy. Połączenie tych dwóch metod pomaga opracować usprawnione procesy o wysokiej jakości i wynikach. Poprawia zyski oraz pomaga w osiągnięciu celów biznesowych. Zgodnie z zasadami Lean Six Sigma jakiekolwiek wykorzystanie zasobów, które nie tworzą wartości dla klienta końcowego, jest uważane za odpad i powinno zostać wyeliminowane. (A. Jiju, K. Maneesh, (2011) s. 35-41)

Korzyści ze stosowania Lean Six Sigma

  • zwiększenie przychodów - Usprawnione procesy powodują, że produkty lub usługi są wykonywane szybciej i wydajniej bez zmniejszenia jakości. Mówiąc najprościej, Lean Six Sigma zwiększa przychody, umożliwiając Twojej firmie wykonywanie więcej przy mniejszych nakładach - Sprzedawaj, produkuj i dostarczaj więcej produktów lub usług przy użyciu mniejszej ilości zasobów.
  • zmniejszenie kosztów - Lean Six Sigma obniża koszty organizacji poprze usuwanie "odpadów" z procesu oraz rozwiązywanie problemów spowodowanych przez proces.
  • poprawa efektywności - Lean Six Sigma umożliwia tworzenie wydajnych procesów, dzięki czemu organizacja może dostarczać więcej produktów lub usług przy jednocześnie większym stopniu satysfakcji klienta.
  • zwiększa efektywność zespołu - Lean Six Sigma rozwija u pracowników poczucie własności i odpowiedzialności. Zwiększa to ich skuteczność w osiąganiu rezultatów dla każdego projektu w który są zaangażowani. Dosyć często korzyść ta jest pomijana przez organizacje, które wdrażają Lean Six Sigma, ale jej podstawowe zalety radykalnie zwiększają szanse na ciągły sukces Lean Six Sigma.

Bibliografia

  • Graeme K. (2011), Six Sigma Ventus Publishing ApS


Autor: Szymon Wszołek