Kanał dystrybucji: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 18: Linia 18:


==Kanał dystrybucji - ujęcie podmiotowe==
==Kanał dystrybucji - ujęcie podmiotowe==
'''Kanał dystrybucji''' oznacza zbiór wzajemnie zależnych organizacji współuczestniczących w procesie dostarczania produktu i usługi do nabywcy.  
'''Kanał dystrybucji''' oznacza zbiór wzajemnie zależnych organizacji współuczestniczących w procesie dostarczania produktu i [[usługi]] do nabywcy.  
Podejście to pozwala wyodrębnić w kanałach dystrybucji trzy grupy podmiotów:
Podejście to pozwala wyodrębnić w kanałach dystrybucji trzy grupy podmiotów:
* uczestników, którzy sprzedają i kupują produkty, a więc przekazują i przejmują prawo własności do przemieszczanych produktów (producenci, kupcy hurtowi i detaliczni, nabywcy indywidualni i instytucjonalni),
* uczestników, którzy sprzedają i kupują produkty, a więc przekazują i przejmują [[prawo]] własności do przemieszczanych produktów (producenci, kupcy hurtowi i detaliczni, nabywcy indywidualni i instytucjonalni),
* uczestników nie przejmujących prawa własności do przemieszczanych produktów (agenci, brokerzy, przedstawiciele handlowi),
* uczestników nie przejmujących prawa własności do przemieszczanych produktów (agenci, brokerzy, przedstawiciele handlowi),
* instytucje świadczące różnego typu usługi, wspomagające działania producentów i pośredników handlowych (banki, firmy transportowe, spedycyjne, logistyczne, agencje reklamowe, firmy ubezpieczeniowe).
* instytucje świadczące różnego typu usługi, wspomagające działania producentów i pośredników handlowych (banki, firmy transportowe, spedycyjne, logistyczne, agencje reklamowe, firmy ubezpieczeniowe).


==Kanał dystrybucji - ujęcie funkcjonalne==
==Kanał dystrybucji - ujęcie funkcjonalne==
'''Kanał dystrybucji''' jest to łańcuch kolejnych ogniw (instytucji i osób), za pośrednictwem których następuje przemieszczenie towarów i strumieni towarzyszących.
'''Kanał dystrybucji''' jest to łańcuch kolejnych ogniw (instytucji i osób), za pośrednictwem których następuje przemieszczenie [[towarów]] i strumieni towarzyszących.
Podejście funkcjonalne uwzględnia efektywność wykonywania czynności dystrybucyjnych przez różnych uczestników kanału. Czynności dystrybucyjne nie mogą być eliminowane, a cele mogą być wykonywane przez różnych jego uczestników. W praktyce gospodarczej dość często występują przypadki podejmowania przez jednego z uczestników rynku funkcji i ról przypisanych w klasycznym ujęciu kanału dystrybucji innym uczestnikom.
Podejście funkcjonalne uwzględnia [[efektywność]] wykonywania czynności dystrybucyjnych przez różnych uczestników kanału. Czynności dystrybucyjne nie mogą być eliminowane, a [[cele]] mogą być wykonywane przez różnych jego uczestników. W praktyce gospodarczej dość często występują przypadki podejmowania przez jednego z uczestników rynku funkcji i ról przypisanych w klasycznym ujęciu kanału dystrybucji innym uczestnikom.


<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
Linia 36: Linia 36:
::# płynące w przód, tj. od producenta do finalnego nabywcy (fizyczny przepływ produktu, prawa własności, promocji),
::# płynące w przód, tj. od producenta do finalnego nabywcy (fizyczny przepływ produktu, prawa własności, promocji),
::# płynące wstecz, tj. od finalnego nabywcy do producenta (zamówienia, płatności),
::# płynące wstecz, tj. od finalnego nabywcy do producenta (zamówienia, płatności),
::# dwukierunkowe, płynące zarówno w przód, jak i wstecz (informacje, negocjacje, finansowanie, ryzyko);  
::# dwukierunkowe, płynące zarówno w przód, jak i wstecz ([[informacje]], negocjacje, [[finansowanie]], ryzyko);  
* według charakteru na:
* według charakteru na:
::# informacyjne (przepływ prawa własności, informacji, negocjacji, promocji),
::# informacyjne (przepływ prawa własności, informacji, negocjacji, promocji),
Linia 43: Linia 43:




Najważniejszymi strumieniami rynkowymi przepływającymi w kanale dystrybucji, niwelującymi rozbieżności dotyczące czasu, miejsca, które oddzielają towary i usługi od ich użytkowników są:
Najważniejszymi strumieniami rynkowymi przepływającymi w kanale dystrybucji, niwelującymi rozbieżności dotyczące czasu, miejsca, które oddzielają [[towary]] i usługi od ich użytkowników są:
* [[informacja rynkowa]]; zbieranie i przekazywanie informacji uzyskanych z badań marketingowych potencjalnych i bieżących nabywców, [[konkurent]]ów oraz innych uczestników wraz z siłami działającymi w otoczeniu marketingowym,
* [[informacja rynkowa]]; zbieranie i przekazywanie informacji uzyskanych z badań marketingowych potencjalnych i bieżących nabywców, [[konkurent]]ów oraz innych uczestników wraz z siłami działającymi w otoczeniu marketingowym,
* [[informacja]] promocyjna; rozwój i przekazywanie sugestywnych informacji o oferowanych produktach w celu przyciągnięcia nabywcy,
* [[informacja]] promocyjna; [[rozwój]] i przekazywanie sugestywnych informacji o oferowanych produktach w celu przyciągnięcia nabywcy,
* [[negocjacje]]; próba zawarcia transakcji kupna-[[sprzedaż]]y w celu przekazania praw własności do produktu,
* [[negocjacje]]; [[próba]] zawarcia transakcji kupna-[[sprzedaż]]y w celu przekazania praw własności do produktu,
* zamówienia; przekazywanie producentowi informacji o zamiarze zakupu określonej partii produktu,
* zamówienia; przekazywanie producentowi informacji o zamiarze zakupu określonej partii produktu,
* finansowanie; przejęcie i alokacja funduszy potrzebnych do sfinansowania [[zapas]]ów na różnych szczeblach kanału marketingowego,
* finansowanie; przejęcie i [[alokacja]] funduszy potrzebnych do sfinansowania [[zapas]]ów na różnych szczeblach kanału marketingowego,
* fizyczne władanie; [[spedycja]], [[transport]] w znaczeniu fizycznym, [[magazynowanie]], sortowanie, kompletowanie produktów we wszystkich stadiach procesu wytwórczego do odbiorców finalnych,
* fizyczne władanie; [[spedycja]], [[transport]] w znaczeniu fizycznym, [[magazynowanie]], sortowanie, kompletowanie produktów we wszystkich stadiach procesu wytwórczego do odbiorców finalnych,
* płatności; regulowanie w imieniu kupujących [[należności]] poprzez [[bank]] i inne [[instytucje finansowe]],
* płatności; regulowanie w imieniu kupujących [[należności]] poprzez [[bank]] i inne [[instytucje finansowe]],
Linia 56: Linia 56:
==Struktura kanału dystrybucji==
==Struktura kanału dystrybucji==


O pionowej strukturze kanału dystrybucji (bezpośredni, pośredni, długi, krótki) przesądzają głównie czynniki rynkowe, cechy i właściwości produktu, pozycja i możliwości finansowe producenta oraz czynniki organizacyjno-prawne. Natomiast o poziomej strukturze kanałów dystrybucji (szerokości) decyduje [[strategia]] przedsiębiorstwa o intensywności rozmieszczenia na rynku określonych produktów, determinowanych przez wymagania nabywców do fizycznej dostępności określonych wyrobów i warunków ich zakupu, rodzaju produktów oraz gęstości sieci dystrybucyjnej na danym rynku. Kanały wybrane przez [[przedsiębiorstwo]] wywierają bezpośredni wpływ na wszelkie inne decyzje marketingowe.
O pionowej strukturze kanału dystrybucji (bezpośredni, pośredni, długi, krótki) przesądzają głównie czynniki rynkowe, cechy i właściwości produktu, [[pozycja]] i możliwości finansowe producenta oraz czynniki organizacyjno-prawne. Natomiast o poziomej strukturze kanałów dystrybucji (szerokości) decyduje [[strategia]] przedsiębiorstwa o intensywności rozmieszczenia na rynku określonych produktów, determinowanych przez wymagania nabywców do fizycznej dostępności określonych wyrobów i warunków ich zakupu, rodzaju produktów oraz gęstości sieci dystrybucyjnej na danym rynku. Kanały wybrane przez [[przedsiębiorstwo]] wywierają bezpośredni wpływ na wszelkie inne decyzje marketingowe.




Podział kanałów dystrybucji ze względu na liczbę pośredników:
Podział kanałów dystrybucji ze względu na liczbę pośredników:


::* '''Kanał bezpośredni''' to bezpośrednie powiązanie [[producent]]a z finalnym nabywcą (najkrótszy kanał dystrybucji). Organizacja tego kanału wymaga od producenta inwestowania w działalność handlową. Kanały te dominują na rynku dóbr inwestycyjnych, surowców oraz na rynku dóbr konsumpcyjnych. Charakterystyczne są również dla rynku usług, który posiada m.in. niematerialny charakter, brak możliwości magazynowania i transport::*u.
::* '''Kanał bezpośredni''' to bezpośrednie powiązanie [[producent]]a z finalnym nabywcą (najkrótszy kanał dystrybucji). [[Organizacja]] tego kanału wymaga od producenta inwestowania w działalność handlową. Kanały te dominują na rynku dóbr inwestycyjnych, surowców oraz na rynku dóbr konsumpcyjnych. Charakterystyczne są również dla rynku usług, który posiada m.in. niematerialny charakter, brak możliwości magazynowania i transport::*u.


::* '''Kanał pośredni''' angażuje pośredników, co wydłuża kanał marketingowy, ale dociera do większej liczby nabywców. Należy jednak wziąć pod uwagę, że im dłuższy kanał tym większa różnica między ceną detaliczną a uzyskiwaną przez producenta na skutek marż pośredników. Dlatego przy wyborze systemu dystrybucji należy się kierować dostępnością wyrobów dla maksymalnej liczby nabywców, zdolnością pośredników do realizacji działań dystrybucyjnych, zadowalającym poziomem obsługi oraz najniższym kosztem tej dystrybucji.  
::* '''Kanał pośredni''' angażuje pośredników, co wydłuża kanał marketingowy, ale dociera do większej liczby nabywców. Należy jednak wziąć pod uwagę, że im dłuższy kanał tym większa różnica między ceną detaliczną a uzyskiwaną przez producenta na skutek marż pośredników. Dlatego przy wyborze systemu dystrybucji należy się kierować dostępnością wyrobów dla maksymalnej liczby nabywców, zdolnością pośredników do realizacji działań dystrybucyjnych, zadowalającym poziomem obsługi oraz najniższym kosztem tej dystrybucji.  


::* '''Kanał krótki''' dystrybucji występuje wtedy, gdy pomiędzy producentem a konsumentem występuje tylko jeden pośrednik.
::* '''Kanał krótki''' dystrybucji występuje wtedy, gdy pomiędzy producentem a konsumentem występuje tylko jeden [[pośrednik]].


::* '''Kanał długi''' występuje, gdy pomiędzy producentem a konsumentem występuje większa liczba pośredników.
::* '''Kanał długi''' występuje, gdy pomiędzy producentem a konsumentem występuje większa liczba pośredników.
Linia 84: Linia 84:


::* '''Kanały zintegrowane pionowo''' charakteryzują się realizacją wspólnych programów sprzedaży czy koordynacji działań wszystkich szczebli dystrybucji.
::* '''Kanały zintegrowane pionowo''' charakteryzują się realizacją wspólnych programów sprzedaży czy koordynacji działań wszystkich szczebli dystrybucji.
::: Wśród nich można wyróżnić '''kanały własne''' (korporacyjne) charakteryzujące się tym, że jednostki działające na różnych szczeblach dystrybucji podporządkowane są ekonomicznie i prawnie jednemu kierownictwu. Może przy tym występować integracja pionowa w kanale dystrybucji polegająca na podejmowaniu przez producentów funkcji dystrybucyjnych (tzw. integracja pionowa w przód) lub podejmowanie przez dotychczasowych dystrybutorów działalności produkcyjnej (tzw. integracja pionowa wstecz).
::: Wśród nich można wyróżnić '''kanały własne''' (korporacyjne) charakteryzujące się tym, że jednostki działające na różnych szczeblach dystrybucji podporządkowane są ekonomicznie i prawnie jednemu kierownictwu. Może przy tym występować [[integracja pionowa]] w kanale dystrybucji polegająca na podejmowaniu przez producentów funkcji dystrybucyjnych (tzw. integracja pionowa w przód) lub podejmowanie przez dotychczasowych dystrybutorów działalności produkcyjnej (tzw. integracja pionowa wstecz).


::: Coraz większą rolę w praktyce gospodarczej odgrywają '''kanały kontraktowe''', których cechą charakterystyczną jest długookresowa współpraca pomiędzy niezależnymi w sensie ekonomicznym i prawnym podmiotami gospodarczymi na podstawie umów. Uczestnictwo w takim kanale dystrybucji jest aktem świadomego wyboru i nie wynika z podporządkowania organizacyjnego czy administracyjnego. Wybierając określony rodzaj umowy np. o przedstawicielstwo, franchisingową czy patronacką, podmioty tworzące dany kanał kontraktowy określają zakres wspólnego działania i wzajemne zależności.
::: Coraz większą rolę w praktyce gospodarczej odgrywają '''kanały kontraktowe''', których cechą charakterystyczną jest długookresowa współ[[praca]] pomiędzy niezależnymi w sensie ekonomicznym i prawnym podmiotami gospodarczymi na podstawie umów. Uczestnictwo w takim kanale dystrybucji jest aktem świadomego wyboru i nie wynika z podporządkowania organizacyjnego czy administracyjnego. Wybierając określony rodzaj umowy np. o [[przedstawicielstwo]], franchisingową czy patronacką, podmioty tworzące dany kanał kontraktowy określają [[zakres]] wspólnego działania i wzajemne zależności.


::: Natomiast '''kanały administrowane''' występują wtedy, gdy jeden z uczestników rynku ma tak silną pozycję rynkową, że w stosunku do pozostałych uczestników spełnia funkcję koordynatora działalności.
::: Natomiast '''kanały administrowane''' występują wtedy, gdy jeden z uczestników rynku ma tak silną pozycję rynkową, że w stosunku do pozostałych uczestników spełnia funkcję koordynatora działalności.
Linia 93: Linia 93:
==Strategie dystrybucji==
==Strategie dystrybucji==


'''Dystrybucja intensywna''' polega na zaangażowaniu wielu pośredników. Stosowana jest przy sprzedaży wyrobów codziennego użytku, umożliwia zakup dużym grupom nabywców przy minimalnym ich wysiłku.
'''[[Dystrybucja]] intensywna''' polega na zaangażowaniu wielu pośredników. Stosowana jest przy sprzedaży wyrobów codziennego użytku, umożliwia zakup dużym grupom nabywców przy minimalnym ich wysiłku.


'''Dystrybucja selektywna''' opiera się na korzystaniu z usług wielu, ale nie ze wszystkich pośredników. Znajduje zastosowanie przy sprzedaży wyrobów wybieralnych. W porównaniu z dystrybucją intensywną umożliwia producentom dotarcie do wystarczającej liczby odbiorców, pełniejsza kontrole rynku i niższy [[koszt]].
'''Dystrybucja selektywna''' opiera się na korzystaniu z usług wielu, ale nie ze wszystkich pośredników. Znajduje zastosowanie przy sprzedaży wyrobów wybieralnych. W porównaniu z dystrybucją intensywną umożliwia producentom dotarcie do wystarczającej liczby odbiorców, pełniejsza kontrole rynku i niższy [[koszt]].
Linia 103: Linia 103:
Strategię tą wykorzystuje się zwłaszcza do dystrybucji dóbr ekskluzywnych, o wysokiej jednostkowej cenie, środków produkcji, środków transportu, broni, ale także do wielu produktów codziennego użytku.
Strategię tą wykorzystuje się zwłaszcza do dystrybucji dóbr ekskluzywnych, o wysokiej jednostkowej cenie, środków produkcji, środków transportu, broni, ale także do wielu produktów codziennego użytku.


'''Strategia PULL''' (strategia ciągnięcia) polega na skierowaniu przez producenta wszystkich instrumentów marketing-mix na ostatecznego odbiorcę. W konsekwencji pośrednicy w zbycie są poniekąd zmuszeni do włączenia się w sprzedaż i promocję produktu danego wytwórcy wskutek pojawienia się popytu na jego dobra lub usługi. Konsumenci zgłaszają popyt u detalistów, detaliści u hurtowników, a hurtownicy u producenta, co stwarza popyt "ciągniony" przez uczestników rynku.
'''Strategia PULL''' (strategia ciągnięcia) polega na skierowaniu przez producenta wszystkich instrumentów [[marketing]]-mix na ostatecznego odbiorcę. W konsekwencji pośrednicy w zbycie są poniekąd zmuszeni do włączenia się w sprzedaż i promocję produktu danego wytwórcy wskutek pojawienia się popytu na jego dobra lub usługi. Konsumenci zgłaszają [[popyt]] u detalistów, detaliści u hurtowników, a hurtownicy u producenta, co stwarza popyt "ciągniony" przez uczestników rynku.


W praktyce hurtownicy i detaliści, pod wpływem doświadczenia i wiedzy handlowej, w trakcie trwania kampanii reklamowej zaopatrują się w reklamowane produkty, nie czekając na popyt ze strony klientów. Handlowcy starają się posiadać promowany towar, by nie zrażać swoich klientów brakami towarowymi.
W praktyce hurtownicy i detaliści, pod wpływem doświadczenia i wiedzy handlowej, w trakcie trwania kampanii reklamowej zaopatrują się w reklamowane produkty, nie czekając na popyt ze strony klientów. Handlowcy starają się posiadać promowany [[towar]], by nie zrażać swoich klientów brakami towarowymi.




Linia 113: Linia 113:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Altkorn J., ''Podstawy marketingu'', Instytut marketingu, Kraków 2004, s. 193-195
* Altkorn J., ''Podstawy marketingu'', Instytut marketingu, Kraków 2004, s. 193-195
* Chudy S., Kabat F., Pietraszewski M., ''Ekonomika i organizacja przedsiębiorstw'' część 1, eMPi2, Poznań 2000, s. 139
* Chudy S., Kabat F., Pietraszewski M., ''[[Ekonomika]] i organizacja przedsiębiorstw'' część 1, eMPi2, Poznań 2000, s. 139
* Gołębiewska E., ''Kompendium wiedzy o logistyce'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001, s.211-218
* Gołębiewska E., ''Kompendium wiedzy o logistyce'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001, s.211-218
* Hadaś Ł. (2007) [http://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/logistyka/item/download/816_e0c64ac7b645c2e3e2a8542f87b9e6d5 Analiza porównawcza logik przepływu „push”, „pull”, „pull/push” w produkcji – wyniki badań], Logistyka nr 5
* Hadaś Ł. (2007) [http://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/logistyka/item/download/816_e0c64ac7b645c2e3e2a8542f87b9e6d5 Analiza porównawcza logik przepływu „push”, „pull”, „pull/push” w produkcji – wyniki badań], [[Logistyka]] nr 5
* Kotler P., ''Marketing od A do Z'', PWE, Warszawa 2004, s. 93-94
* Kotler P., ''Marketing od A do Z'', PWE, Warszawa 2004, s. 93-94
* Kotler P., ''Marketing Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola'', Northwestern University, Warszawa 1994, s. 432-437
* Kotler P., ''Marketing Analiza, [[planowanie]], wdrażanie i [[kontrola]]'', Northwestern University, Warszawa 1994, s. 432-437
* Skowronek Cz., Sarjusz-Wolski Z., ''Logistyka w przedsiębiorstwie'', Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012, s. 230-232
* Skowronek Cz., Sarjusz-Wolski Z., ''Logistyka w przedsiębiorstwie'', Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012, s. 230-232
* Trojanowski T. (2011) [http://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/pozostale-zagadnienia/item/download/75279_55fe1ba597ea0d902832d4504133b6b7 Pośrednicy oraz rodzaje kanałów dystrybucji], Logistyka nr 6
* Trojanowski T. (2011) [http://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/pozostale-zagadnienia/item/download/75279_55fe1ba597ea0d902832d4504133b6b7 Pośrednicy oraz rodzaje kanałów dystrybucji], Logistyka nr 6

Wersja z 01:26, 20 maj 2020

Kanał dystrybucji
Polecane artykuły



Kanał dystrybucji - ujęcie podmiotowe

Kanał dystrybucji oznacza zbiór wzajemnie zależnych organizacji współuczestniczących w procesie dostarczania produktu i usługi do nabywcy. Podejście to pozwala wyodrębnić w kanałach dystrybucji trzy grupy podmiotów:

  • uczestników, którzy sprzedają i kupują produkty, a więc przekazują i przejmują prawo własności do przemieszczanych produktów (producenci, kupcy hurtowi i detaliczni, nabywcy indywidualni i instytucjonalni),
  • uczestników nie przejmujących prawa własności do przemieszczanych produktów (agenci, brokerzy, przedstawiciele handlowi),
  • instytucje świadczące różnego typu usługi, wspomagające działania producentów i pośredników handlowych (banki, firmy transportowe, spedycyjne, logistyczne, agencje reklamowe, firmy ubezpieczeniowe).

Kanał dystrybucji - ujęcie funkcjonalne

Kanał dystrybucji jest to łańcuch kolejnych ogniw (instytucji i osób), za pośrednictwem których następuje przemieszczenie towarów i strumieni towarzyszących. Podejście funkcjonalne uwzględnia efektywność wykonywania czynności dystrybucyjnych przez różnych uczestników kanału. Czynności dystrybucyjne nie mogą być eliminowane, a cele mogą być wykonywane przez różnych jego uczestników. W praktyce gospodarczej dość często występują przypadki podejmowania przez jednego z uczestników rynku funkcji i ról przypisanych w klasycznym ujęciu kanału dystrybucji innym uczestnikom.

Przepływ strumieni w kanałach dystrybucji

{{#ev:youtube|Ozb30711QtM|480|right|System zarządzania zaopatrzeniem - model (Sławomir Wawak)|frame}} Strumienie w kanałach dystrybucji dzieli się:

  • według kierunku przepływu na:
  1. płynące w przód, tj. od producenta do finalnego nabywcy (fizyczny przepływ produktu, prawa własności, promocji),
  2. płynące wstecz, tj. od finalnego nabywcy do producenta (zamówienia, płatności),
  3. dwukierunkowe, płynące zarówno w przód, jak i wstecz (informacje, negocjacje, finansowanie, ryzyko);
  • według charakteru na:
  1. informacyjne (przepływ prawa własności, informacji, negocjacji, promocji),
  2. rzeczowe (przepływ produktów),
  3. finansowe (przepływ finansowania, płatności).


Najważniejszymi strumieniami rynkowymi przepływającymi w kanale dystrybucji, niwelującymi rozbieżności dotyczące czasu, miejsca, które oddzielają towary i usługi od ich użytkowników są:

  • informacja rynkowa; zbieranie i przekazywanie informacji uzyskanych z badań marketingowych potencjalnych i bieżących nabywców, konkurentów oraz innych uczestników wraz z siłami działającymi w otoczeniu marketingowym,
  • informacja promocyjna; rozwój i przekazywanie sugestywnych informacji o oferowanych produktach w celu przyciągnięcia nabywcy,
  • negocjacje; próba zawarcia transakcji kupna-sprzedaży w celu przekazania praw własności do produktu,
  • zamówienia; przekazywanie producentowi informacji o zamiarze zakupu określonej partii produktu,
  • finansowanie; przejęcie i alokacja funduszy potrzebnych do sfinansowania zapasów na różnych szczeblach kanału marketingowego,
  • fizyczne władanie; spedycja, transport w znaczeniu fizycznym, magazynowanie, sortowanie, kompletowanie produktów we wszystkich stadiach procesu wytwórczego do odbiorców finalnych,
  • płatności; regulowanie w imieniu kupujących należności poprzez bank i inne instytucje finansowe,
  • prawo własności; rzeczywisty transfer prawa własności lub korzystania z produktu od jednej organizacji lub uczestnika kanału do drugiego,
  • ryzyko; przejmowanie ryzyka związanego z realizacją funkcji danego kanału.

Struktura kanału dystrybucji

O pionowej strukturze kanału dystrybucji (bezpośredni, pośredni, długi, krótki) przesądzają głównie czynniki rynkowe, cechy i właściwości produktu, pozycja i możliwości finansowe producenta oraz czynniki organizacyjno-prawne. Natomiast o poziomej strukturze kanałów dystrybucji (szerokości) decyduje strategia przedsiębiorstwa o intensywności rozmieszczenia na rynku określonych produktów, determinowanych przez wymagania nabywców do fizycznej dostępności określonych wyrobów i warunków ich zakupu, rodzaju produktów oraz gęstości sieci dystrybucyjnej na danym rynku. Kanały wybrane przez przedsiębiorstwo wywierają bezpośredni wpływ na wszelkie inne decyzje marketingowe.


Podział kanałów dystrybucji ze względu na liczbę pośredników:

  • Kanał bezpośredni to bezpośrednie powiązanie producenta z finalnym nabywcą (najkrótszy kanał dystrybucji). Organizacja tego kanału wymaga od producenta inwestowania w działalność handlową. Kanały te dominują na rynku dóbr inwestycyjnych, surowców oraz na rynku dóbr konsumpcyjnych. Charakterystyczne są również dla rynku usług, który posiada m.in. niematerialny charakter, brak możliwości magazynowania i transport::*u.
  • Kanał pośredni angażuje pośredników, co wydłuża kanał marketingowy, ale dociera do większej liczby nabywców. Należy jednak wziąć pod uwagę, że im dłuższy kanał tym większa różnica między ceną detaliczną a uzyskiwaną przez producenta na skutek marż pośredników. Dlatego przy wyborze systemu dystrybucji należy się kierować dostępnością wyrobów dla maksymalnej liczby nabywców, zdolnością pośredników do realizacji działań dystrybucyjnych, zadowalającym poziomem obsługi oraz najniższym kosztem tej dystrybucji.
  • Kanał krótki dystrybucji występuje wtedy, gdy pomiędzy producentem a konsumentem występuje tylko jeden pośrednik.
  • Kanał długi występuje, gdy pomiędzy producentem a konsumentem występuje większa liczba pośredników.
  • Kanał wąski występuje, gdy na poszczególnych etapach dystrybucji określonego produktu istnieje niewielka liczba podmiotów odpowiedzialnych za jego dystrybucję.
  • Kanał szeroki występuje, gdy na poszczególnych etapach dystrybucji określonego produktu istnieje duża liczba podmiotów odpowiedzialnych za jego dystrybucję.


Podział kanałów dystrybucji ze względu na rodzaj strumienia:

  • Kanał transakcyjny występuje, gdy istnieje przepływ informacji, negocjacji, zamówień, prawa własności.
  • Kanał rzeczowy występuje, gdy istnieje przepływ produktów oraz płatności.


Podział kanałów dystrybucji ze względu na sposób powiązań pomiędzy uczestnikami kanału:

  • Kanały konwencjonalne charakteryzują się tym, że sposób powiązań między podmiotami gospodarczymi w sferze dystrybucji wynika z zawartych transakcji kupna-sprzedaży. Każdy z nich działa autonomicznie, samodzielnie i może kierować się własnymi celami. Na ogół występuje w nich brak współdziałania logistycznego.
  • Kanały zintegrowane pionowo charakteryzują się realizacją wspólnych programów sprzedaży czy koordynacji działań wszystkich szczebli dystrybucji.
Wśród nich można wyróżnić kanały własne (korporacyjne) charakteryzujące się tym, że jednostki działające na różnych szczeblach dystrybucji podporządkowane są ekonomicznie i prawnie jednemu kierownictwu. Może przy tym występować integracja pionowa w kanale dystrybucji polegająca na podejmowaniu przez producentów funkcji dystrybucyjnych (tzw. integracja pionowa w przód) lub podejmowanie przez dotychczasowych dystrybutorów działalności produkcyjnej (tzw. integracja pionowa wstecz).
Coraz większą rolę w praktyce gospodarczej odgrywają kanały kontraktowe, których cechą charakterystyczną jest długookresowa współpraca pomiędzy niezależnymi w sensie ekonomicznym i prawnym podmiotami gospodarczymi na podstawie umów. Uczestnictwo w takim kanale dystrybucji jest aktem świadomego wyboru i nie wynika z podporządkowania organizacyjnego czy administracyjnego. Wybierając określony rodzaj umowy np. o przedstawicielstwo, franchisingową czy patronacką, podmioty tworzące dany kanał kontraktowy określają zakres wspólnego działania i wzajemne zależności.
Natomiast kanały administrowane występują wtedy, gdy jeden z uczestników rynku ma tak silną pozycję rynkową, że w stosunku do pozostałych uczestników spełnia funkcję koordynatora działalności.


Strategie dystrybucji

Dystrybucja intensywna polega na zaangażowaniu wielu pośredników. Stosowana jest przy sprzedaży wyrobów codziennego użytku, umożliwia zakup dużym grupom nabywców przy minimalnym ich wysiłku.

Dystrybucja selektywna opiera się na korzystaniu z usług wielu, ale nie ze wszystkich pośredników. Znajduje zastosowanie przy sprzedaży wyrobów wybieralnych. W porównaniu z dystrybucją intensywną umożliwia producentom dotarcie do wystarczającej liczby odbiorców, pełniejsza kontrole rynku i niższy koszt.

Dystrybucja wyłączna angażuje ograniczoną liczbę pośredników. Wykorzystywana jest przy sprzedaży wyrobów specjalnych, w zakupie których decydującą role odgrywa marka.

Strategia PUSH (strategia tłoczenia) polega na intensywnej promocji produktów przez producentów dóbr i usług, kierowanej nie do finalnych konsumentów, lecz do dystrybutorów, hurtowników, handlowców, po to, by zechcieli zakupić produkty danej firmy i włączyć do swoich placówek handlowych. Dystrybutorzy, hurtownicy intensywnie promują towary, kierując z kolei promocję do detalistów, by zechcieli sprzedawać określone produkty. Detaliści z kolei intensywnie promują produkty, kierując promocję do finalnych klientów, nabywców, konsumentów.

Strategię tą wykorzystuje się zwłaszcza do dystrybucji dóbr ekskluzywnych, o wysokiej jednostkowej cenie, środków produkcji, środków transportu, broni, ale także do wielu produktów codziennego użytku.

Strategia PULL (strategia ciągnięcia) polega na skierowaniu przez producenta wszystkich instrumentów marketing-mix na ostatecznego odbiorcę. W konsekwencji pośrednicy w zbycie są poniekąd zmuszeni do włączenia się w sprzedaż i promocję produktu danego wytwórcy wskutek pojawienia się popytu na jego dobra lub usługi. Konsumenci zgłaszają popyt u detalistów, detaliści u hurtowników, a hurtownicy u producenta, co stwarza popyt "ciągniony" przez uczestników rynku.

W praktyce hurtownicy i detaliści, pod wpływem doświadczenia i wiedzy handlowej, w trakcie trwania kampanii reklamowej zaopatrują się w reklamowane produkty, nie czekając na popyt ze strony klientów. Handlowcy starają się posiadać promowany towar, by nie zrażać swoich klientów brakami towarowymi.



Bibliografia


Autor: Edyta Oszek