Controlling personalny w zarządzaniu jakością
Controlling personalny może dostarczać istotnych informacji dla systemu zarządzania jakością na szczeblu strategicznym, jednak może zostać także wykorzystany jako narzędzie wspomagające kształtowanie całej projakościowej polityki personalnej w organizacji zarówno na etapie wdrożenia, jak i utrzymania i doskonalenia systemu. Tab. 1 prezentuje potencjalny zakres dostarczanych informacji dla potrzeb SZJ.
Tab.1. Zakres informacji dostarczanych przez controlling personalny dla potrzeb systemu zarządzania jakością
Obszar controllingu personalnego | Informacje dostarczane dla SZJ |
---|---|
planowanie personelu w odniesieniu do celów, strategii, potrzeb |
|
monitorowanie poziomu zatrudnienia |
|
monitorowanie kwalifikacji |
|
planowanie i kontrola szkoleń |
|
ocena pracowników |
|
ocena polityki personalnej |
|
ocena działalności socjalnej |
|
ocena komunikacji |
|
mierzenie wykorzystania czasu pracy |
|
badanie bezpieczeństwa i higieny pracy |
|
Źródło: opracowanie własne na podstawie (Z. Sekuła 2000)
Pozyskiwane informacje mogą być wykorzystane w systemie zarządzania jakością do:
- aktualizacji strategii, celów oraz polityki jakości,
- opracowywania średnioterminowych planów szkoleń, warsztatów,
- opracowania projektów programów szkoleń,
- wprowadzania oraz aktualizacji mierników stosowanych w procesach,
- sterowania procesem wewnętrznych szkoleń i wymiany wiedzy,
- wprowadzania zmian w organizacji pracy zespołowej,
- opracowywania list zadań do rozwiązania dla kół jakości,
- wprowadzania zmian i ustanawiania nowych procesów,
- zmiany zakresów zadań,
- zmiany struktury organizacyjnej,
- reorganizacji stanowisk pracy,
- planowania przesunięć i rekrutacji pracowników,
- aktualizacji listy czynników motywacyjnych,
- oceny dostawców usług szkoleniowych,
- inicjowania działań korygujących lub zapobiegawczych,
- przygotowywania audytów wewnętrznych,
- oceny poziomu zadowolenia pracowników,
- obliczania kosztów jakości.
Controlling może występować w stosunku do systemu zarządzania jakością jako oddzielny podsystem i komunikować się z nim tylko poprzez interfejs wymiany informacji. Takie rozwiązanie może zostać przyjęte w przedsiębiorstwach, w których SZJ jest słabo zintegrowany z systemem zarządzania organizacją, np. niektóre wdrożenia ISO 9001:2000. W przypadku silnej integracji, możliwe staje się zastosowanie controllingu jako jednego z kluczowych narzędzi szeroko ujmowanego audytu wewnętrznego. Wykorzystany w ten sposób mógłby być nie tylko controlling personalny, ale także controlling innych obszarów funkcjonalnych (K. Czerwiński, H. Grocholski 2003, s. 30 nast.). Istnieje zatem możliwość, a także potrzeba, wykorzystania go w obejmującym całą organizację systemie zarządzania jakością.
Bibliografia
- Czerwiński K., Grocholski H., Podstawy audytu wewnętrznego, LINK, Szczecin 2003
- Sekuła Z., Controlling personalny. Część I: Istota i przedmiot controllingu personalnego, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz 1999
- Sekuła Z., Controlling personalny. Część II: Strategie personalne, zadania i narzędzia controllingu personalnego, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz 2000
- Wawak S., Analiza i doskonalenie systemów zarządzania jakością w urzędach gminnych, pr. doktorska, AE Kraków 2007
Autor: Sławomir Wawak