Kompetencje: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 15: | Linia 15: | ||
'''Kompetencje''' (kwalifikacje personelu) w literaturze podmiotu definiuje się różnorodnie, choć w każdej z nich powtarza się udział trzech podstawowych składników. Kompetencje uznać można za [[Zestawienie zmian w kapitale własnym|zestawienie]] trzech głównych składowych, do których zalicza się [[Wiedza|wiedzę]], umiejętności oraz [[Zadanie, uprawnienie, odpowiedzialność|odpowiedzialność]] <ref>Słownik języka polskiego, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1994, s. 977</ref>. | '''Kompetencje''' (kwalifikacje personelu) w literaturze podmiotu definiuje się różnorodnie, choć w każdej z nich powtarza się [[udział]] trzech podstawowych składników. Kompetencje uznać można za [[Zestawienie zmian w kapitale własnym|zestawienie]] trzech głównych składowych, do których zalicza się [[Wiedza|wiedzę]], umiejętności oraz [[Zadanie, uprawnienie, odpowiedzialność|odpowiedzialność]] <ref>Słownik języka polskiego, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1994, s. 977</ref>. | ||
Słownik języka polskiego definiuje kompetencje jako [[Zakres projektu|zakres]] [[Pełnomocnictwo|pełnomocnictw]] i [[Zadanie, uprawnienie, odpowiedzialność|uprawnień]], zakres działania organu [[Władza|władzy]] bądź jednostki organizacyjnej oraz jako zakres czyjejś wiedzy, odpowiedzialności i umiejętności<ref>Słownik języka polskiego, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2005, s. 348</ref>. Na tej podstawie można stwierdzić, iż kompetentny to ktoś uprawniony, upełnomocniony, do wydawania [[Podejmowanie decyzji|decyzji]], do działania, mający podstawy, [[kwalifikacje]] do wypowiadania sądów i ocen<ref>Tamże, s. 348</ref>. | Słownik języka polskiego definiuje kompetencje jako [[Zakres projektu|zakres]] [[Pełnomocnictwo|pełnomocnictw]] i [[Zadanie, uprawnienie, odpowiedzialność|uprawnień]], [[zakres]] działania organu [[Władza|władzy]] bądź jednostki organizacyjnej oraz jako zakres czyjejś wiedzy, odpowiedzialności i umiejętności<ref>Słownik języka polskiego, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2005, s. 348</ref>. Na tej podstawie można stwierdzić, iż kompetentny to ktoś uprawniony, upełnomocniony, do wydawania [[Podejmowanie decyzji|decyzji]], do działania, mający podstawy, [[kwalifikacje]] do wypowiadania sądów i ocen<ref>Tamże, s. 348</ref>. | ||
W odniesieniu do łacińskiego terminu competentia, kompetencje definiuje, rozumie się jako posiadanie wiedzy umożliwiające wydawanie sądu, wypowiadanie autorytatywnego zdania, zakres zagadnień, o których określona osoba może wyrokować, gdyż jest w posiadaniu odpowiedniego doświadczenia oraz wiadomości, co prowadzi do stwierdzenia, iż człowiek kompetentny to [[Osoba fizyczna|osoba]], która do określonych działań posiada odpowiednie przygotowanie <ref>W. Furmanek, Kompetencje - próba określenia pojęcia, "Edukacja Ogólnotechniczna”, nr 7, 1997, s. 14</ref>. | W odniesieniu do łacińskiego terminu competentia, kompetencje definiuje, rozumie się jako [[posiadanie]] wiedzy umożliwiające wydawanie sądu, wypowiadanie autorytatywnego zdania, zakres zagadnień, o których określona osoba może wyrokować, gdyż jest w posiadaniu odpowiedniego doświadczenia oraz wiadomości, co prowadzi do stwierdzenia, iż człowiek kompetentny to [[Osoba fizyczna|osoba]], która do określonych działań posiada odpowiednie przygotowanie <ref>W. Furmanek, Kompetencje - [[próba]] określenia pojęcia, "Edukacja Ogólnotechniczna”, nr 7, 1997, s. 14</ref>. | ||
W języku obiegowym terminu kompetencji stosujemy w [[Cele organizacji|celu]] określenia takiej sytuacji, w której jeśli określony przedmiot należycie dokona określonej czynności, to ze względu na wynik tej [[Czynność prawna|czynności]] szacujemy czy sprawca był kompetentny <ref>W. Furmanek, Kompetencje..., op. cit., s. 14</ref>. | W języku obiegowym terminu kompetencji stosujemy w [[Cele organizacji|celu]] określenia takiej sytuacji, w której jeśli określony przedmiot należycie dokona określonej czynności, to ze względu na [[wynik]] tej [[Czynność prawna|czynności]] szacujemy czy sprawca był kompetentny <ref>W. Furmanek, Kompetencje..., op. cit., s. 14</ref>. | ||
"'''Kompetencje''' (competence) – zakres uprawnień, obowiązków, pełnomocnictw i odpowiedzialności menedżera; także zakres jego wiedzy i umiejętności: | "'''Kompetencje''' (competence) – zakres uprawnień, obowiązków, pełnomocnictw i odpowiedzialności menedżera; także zakres jego wiedzy i umiejętności: | ||
:#''koncepcyjnych'' (prognozowanie i programowanie działań strategicznych, które dotyczą rozwoju firmy i jej relacji z otoczeniem), | :#''koncepcyjnych'' ([[prognozowanie]] i [[programowanie]] działań strategicznych, które dotyczą rozwoju firmy i jej relacji z otoczeniem), | ||
:#''administracyjnych'' (sprawne i efektywne kierowanie firmą, koordynowanie działań różnych grup i zespołów itp.), | :#''administracyjnych'' (sprawne i efektywne [[kierowanie]] firmą, koordynowanie działań różnych grup i zespołów itp.), | ||
:#''technicznych'' (wiedza specjalistyczna, doświadczenie i sprawność w operowaniu rzeczami), | :#''technicznych'' (wiedza specjalistyczna, doświadczenie i [[sprawność]] w operowaniu rzeczami), | ||
:#''organizacyjnych'' (znajomość zasad sprawnej organizacji i nowoczesnych technik organizatorskich), | :#''organizacyjnych'' (znajomość zasad sprawnej organizacji i nowoczesnych technik organizatorskich), | ||
:#''interpersonalnych'' (umiejętność współpracy z ludźmi i wyzwalania w nich tzw. "energii społecznej”). | :#''interpersonalnych'' (umiejętność współpracy z ludźmi i wyzwalania w nich tzw. "energii społecznej”). | ||
Linia 40: | Linia 40: | ||
* umożliwiają skuteczne realizowanie zadań na odpowiednim poziomie | * umożliwiają skuteczne realizowanie zadań na odpowiednim poziomie | ||
* mają zróżnicowany zakres treściowy oraz wiążą się z określoną sytuacją | * mają zróżnicowany zakres treściowy oraz wiążą się z określoną sytuacją | ||
* mają charakter dynamiczny, a ich rozwój polega na rekonstrukcji | * mają charakter dynamiczny, a ich [[rozwój]] polega na rekonstrukcji | ||
* raz ukształtowane systemy kompetencji w jakimś stopniu odzwierciedlają stan przygotowania zawodowego oraz kierunek jego doskonalenia | * raz ukształtowane systemy kompetencji w jakimś stopniu odzwierciedlają stan przygotowania zawodowego oraz kierunek jego doskonalenia | ||
* mają możliwość przenoszenia się na inne sytuacje zadaniowe | * mają możliwość przenoszenia się na inne sytuacje zadaniowe | ||
Linia 48: | Linia 48: | ||
'''1.kompetencje organizacji''' uwarunkowują domenę i wyniki działalności organizacji. <br> | '''1.kompetencje organizacji''' uwarunkowują domenę i wyniki działalności organizacji. <br> | ||
:Składają się na nie przede wszystkim: | :Składają się na nie przede wszystkim: | ||
:*''kompetencje zarządcze (kierownicze)'' - wiążą się ze zdolnością do efektywnego, skutecznego i etycznego zarządzania. Są ważne i potrzebne, choć wciąż zbyt często ignorowane. Kompetencje zarządcze dotyczą konkretnych osób, stanowią również element kultury danej organizacji, ponieważ wiążą się z jej historią i tradycjami | :*''kompetencje zarządcze (kierownicze)'' - wiążą się ze zdolnością do efektywnego, skutecznego i etycznego zarządzania. Są ważne i potrzebne, choć wciąż [[zbyt]] często ignorowane. Kompetencje zarządcze dotyczą konkretnych osób, stanowią również element kultury danej organizacji, ponieważ wiążą się z jej historią i tradycjami | ||
:*''kompetencje pracowników'' – są głównym elementem kompetencji organizacji. Wiedza i umiejętności, twórcze myślenie, ambicje i zaangażowanie, a także zdolność do współpracy kształtują i rozwijają przedsiębiorstwa, produkty i technologie, budują markę firmy i jej wyrobów, wpływają na zainteresowanie klientów czy zdolności produkcyjne. | :*''kompetencje pracowników'' – są głównym elementem kompetencji organizacji. Wiedza i umiejętności, twórcze myślenie, ambicje i zaangażowanie, a także [[zdolność]] do współpracy kształtują i rozwijają przedsiębiorstwa, produkty i technologie, budują markę firmy i jej wyrobów, wpływają na zainteresowanie klientów czy zdolności produkcyjne. | ||
:*''kompetencje współpracowników (partnerów)'' – ze względu na szybki rozwój outsourcingu ważne są również kompetencje współpracowników i osób luźniej związanych z firmą: konsultantów, projektantów, ekspertów itp., nie tylko pracowników etatowych. | :*''kompetencje współpracowników (partnerów)'' – ze względu na szybki rozwój outsourcingu ważne są również kompetencje współpracowników i osób luźniej związanych z firmą: konsultantów, projektantów, ekspertów itp., nie tylko pracowników etatowych. | ||
:*''wiedza i pamięć zbiorowa'' – są zawarte w systemach zarządzania, [[baza danych| bazach danych]] i innych zasobach informacji, którymi firma dysponuje, w doświadczeniach z przeszłości, które składają się na tożsamość i kulturę każdego przedsiębiorstwa. Wiążą się z zasobami społeczeństwa, w którym działa firma, a nawet całej cywilizacji, | :*''wiedza i pamięć zbiorowa'' – są zawarte w systemach zarządzania, [[baza danych| bazach danych]] i innych zasobach informacji, którymi [[firma]] dysponuje, w doświadczeniach z przeszłości, które składają się na [[tożsamość]] i kulturę każdego przedsiębiorstwa. Wiążą się z zasobami społeczeństwa, w którym działa firma, a nawet całej cywilizacji, | ||
:*''kompetencje przejęte z zewnątrz (przepływy kompetencji)'' – wiążą się z [[franczyza|franczyzą]], zakupem [[licencja|licencji]] na wytwarzanie określonych produktów, patentów i wzorów użytkowych, oprogramowaniem komputerowym oraz innymi [[wartości niematerialne i prawne|wartościami niematerialnymi i prawnymi]]. | :*''kompetencje przejęte z zewnątrz (przepływy kompetencji)'' – wiążą się z [[franczyza|franczyzą]], zakupem [[licencja|licencji]] na wytwarzanie określonych produktów, patentów i wzorów użytkowych, oprogramowaniem komputerowym oraz innymi [[wartości niematerialne i prawne|wartościami niematerialnymi i prawnymi]]. | ||
:*''kompetencje w sferze produktów i technologii'' – są elementem kluczowym kompetencji organizacji. Klient poszukując produktu interesuje się walorami użytkowymi produktu i relacją ceny do wartości, bierze pod uwagę markę postrzegając ją zarówno jako gwarancję kompetencji przekładających się na dobrą jakość, jak i pod kątem prestiżu. | :*''kompetencje w sferze produktów i technologii'' – są elementem kluczowym kompetencji organizacji. [[Klient]] poszukując produktu interesuje się walorami użytkowymi produktu i relacją ceny do wartości, bierze pod uwagę markę postrzegając ją zarówno jako gwarancję kompetencji przekładających się na dobrą [[jakość]], jak i pod kątem prestiżu. | ||
:*''kompetencje społeczne związane ze współpracą w otoczeniu zewnętrznym i wewnętrznym oraz etyką'' – ułatwiają firmie realizowanie misji, wizji i strategii w otoczeniu zewnętrznym i wewnętrznym, nawiązanie odpowiednich kontaktów i współpracy. | :*''kompetencje społeczne związane ze współpracą w otoczeniu zewnętrznym i wewnętrznym oraz etyką'' – ułatwiają firmie realizowanie misji, wizji i strategii w otoczeniu zewnętrznym i wewnętrznym, nawiązanie odpowiednich kontaktów i współpracy. | ||
'''2.kompetencje uniwersalne''' - część oczekiwanych kompetencji jest wspólna dla ogółu podmiotów.<br> | '''2.kompetencje uniwersalne''' - część oczekiwanych kompetencji jest wspólna dla ogółu podmiotów.<br> | ||
Linia 62: | Linia 62: | ||
:*zdolność do efektywnej współpracy z otoczeniem zewnętrznym, dokonywania zmian i elastycznego dostosowania się, a także do przetrwania i rozwoju, | :*zdolność do efektywnej współpracy z otoczeniem zewnętrznym, dokonywania zmian i elastycznego dostosowania się, a także do przetrwania i rozwoju, | ||
:*kompetencje społeczne – zdolność do prowadzenia działalności z respektowaniem dobrych obyczajów. | :*kompetencje społeczne – zdolność do prowadzenia działalności z respektowaniem dobrych obyczajów. | ||
'''3.kompetencje zawodowe i stanowiskowe''' - kompetencje zawodowe to kompetencje właściwe poszczególnym zawodom, rozwijają się w ramach szerszego procesu społecznego, a w konkretnej organizacji zmieniają się przeważnie tylko szczegóły. Natomiast kompetencje stanowiskowe odnoszące się do grupy jednorodnych stanowisk są na ogół identyczne; powinny mieć charakter obiektywny, niezależny od osoby zasiadającej na danym stanowisku.<ref> Oleksyn T. (2010). Zarządzanie kompetencjami: teoria i praktyka, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, s. 22-36</ref> | '''3.kompetencje zawodowe i stanowiskowe''' - kompetencje zawodowe to kompetencje właściwe poszczególnym zawodom, rozwijają się w ramach szerszego procesu społecznego, a w konkretnej organizacji zmieniają się przeważnie tylko szczegóły. Natomiast kompetencje stanowiskowe odnoszące się do grupy jednorodnych stanowisk są na ogół identyczne; powinny mieć charakter obiektywny, niezależny od osoby zasiadającej na danym stanowisku.<ref> Oleksyn T. (2010). [[Zarządzanie]] kompetencjami: teoria i praktyka, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, s. 22-36</ref> | ||
==Najważniejsze kompetencje== | ==Najważniejsze kompetencje== | ||
#[[Wiedza]] | #[[Wiedza]] | ||
# Doświadczenie i praktyczne umiejętności | # Doświadczenie i praktyczne umiejętności | ||
# Kreatywność i [[innowacyjność]] | # [[Kreatywność]] i [[innowacyjność]] | ||
# Samodzielność | # Samodzielność | ||
# Odpowiedzialność | # [[Odpowiedzialność]] | ||
#[[Przedsiębiorczość]] | #[[Przedsiębiorczość]] | ||
# Orientacja biznesowa | # Orientacja biznesowa | ||
Linia 77: | Linia 77: | ||
#[[Skuteczność]] i [[efektywność]] | #[[Skuteczność]] i [[efektywność]] | ||
# Kompetencje związane z komunikacją | # Kompetencje związane z komunikacją | ||
# | # Współ[[praca]] | ||
# Etycznie postępowanie | # Etycznie postępowanie | ||
# Inteligencja | # Inteligencja | ||
Linia 108: | Linia 108: | ||
== Bibliografia== | == Bibliografia== | ||
* Furmanek W. (1997). Kompetencje - próba określenia pojęcia, Edukacja Ogólnotechniczna, nr 7, | * Furmanek W. (1997). Kompetencje - próba określenia pojęcia, Edukacja Ogólnotechniczna, nr 7, | ||
* Glinkowska B. (2012). [http://www.dbc.wroc.pl/dlibra/docmetadata?id=20266&from=publication Kompetencje pracownika a efektywność organizacji], Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 262 Efektywność - konceptualizacja i uwarunkowania, s. 126-133, | * Glinkowska B. (2012). [http://www.dbc.wroc.pl/dlibra/docmetadata?id=20266&from=publication Kompetencje pracownika a efektywność organizacji], Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 262 Efektywność - [[konceptualizacja]] i uwarunkowania, s. 126-133, | ||
* Kacprzak M, Król A. (2014). [http://wsm.warszawa.pl/wydawnictwo/czasopisma/zarzadzanie-teoria-i-praktyka/numery-archiwalne?download=3930:zarzadzanie-teoria-i-praktyka-2-10-2014 Strategiczne kompetencje kadry menedżerskiej a rynek pracy], Zarządzanie. Teoria i Praktyka / Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie, nr 2 (10), s. 41-46, | * Kacprzak M, Król A. (2014). [http://wsm.warszawa.pl/wydawnictwo/czasopisma/zarzadzanie-teoria-i-praktyka/numery-archiwalne?download=3930:zarzadzanie-teoria-i-praktyka-2-10-2014 Strategiczne kompetencje kadry menedżerskiej a rynek pracy], Zarządzanie. Teoria i Praktyka / Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie, nr 2 (10), s. 41-46, | ||
* Oleksyn T. (2010). Zarządzanie kompetencjami: teoria i praktyka, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, | * Oleksyn T. (2010). [[Zarządzanie kompetencjami]]: teoria i praktyka, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, | ||
* Rostowski T., Kompetencje jako jakość zarządzania zasobami ludzkimi, w: "Jakość zasobów firmy, | * Rostowski T., Kompetencje jako [[jakość zarządzania]] zasobami ludzkimi, w: "Jakość zasobów firmy, | ||
* Sajkiewicz A. (red.) (2002). Kultura, kompetencje, konkurencyjność, Wydawnictwo POLTEXT, Warszawa, | * Sajkiewicz A. (red.) (2002). Kultura, kompetencje, [[konkurencyjność]], Wydawnictwo POLTEXT, Warszawa, | ||
* Słownik języka polskiego (1994), Wydawnictwo PWN, Warszawa, | * Słownik języka polskiego (1994), Wydawnictwo PWN, Warszawa, | ||
* Słownik języka polskiego (2005), Wydawnictwo PWN, Warszawa, | * Słownik języka polskiego (2005), Wydawnictwo PWN, Warszawa, |
Wersja z 01:36, 20 maj 2020
Kompetencje |
---|
Polecane artykuły |
Kompetencje (kwalifikacje personelu) w literaturze podmiotu definiuje się różnorodnie, choć w każdej z nich powtarza się udział trzech podstawowych składników. Kompetencje uznać można za zestawienie trzech głównych składowych, do których zalicza się wiedzę, umiejętności oraz odpowiedzialność [1].
Słownik języka polskiego definiuje kompetencje jako zakres pełnomocnictw i uprawnień, zakres działania organu władzy bądź jednostki organizacyjnej oraz jako zakres czyjejś wiedzy, odpowiedzialności i umiejętności[2]. Na tej podstawie można stwierdzić, iż kompetentny to ktoś uprawniony, upełnomocniony, do wydawania decyzji, do działania, mający podstawy, kwalifikacje do wypowiadania sądów i ocen[3].
W odniesieniu do łacińskiego terminu competentia, kompetencje definiuje, rozumie się jako posiadanie wiedzy umożliwiające wydawanie sądu, wypowiadanie autorytatywnego zdania, zakres zagadnień, o których określona osoba może wyrokować, gdyż jest w posiadaniu odpowiedniego doświadczenia oraz wiadomości, co prowadzi do stwierdzenia, iż człowiek kompetentny to osoba, która do określonych działań posiada odpowiednie przygotowanie [4].
W języku obiegowym terminu kompetencji stosujemy w celu określenia takiej sytuacji, w której jeśli określony przedmiot należycie dokona określonej czynności, to ze względu na wynik tej czynności szacujemy czy sprawca był kompetentny [5].
"Kompetencje (competence) – zakres uprawnień, obowiązków, pełnomocnictw i odpowiedzialności menedżera; także zakres jego wiedzy i umiejętności:
- koncepcyjnych (prognozowanie i programowanie działań strategicznych, które dotyczą rozwoju firmy i jej relacji z otoczeniem),
- administracyjnych (sprawne i efektywne kierowanie firmą, koordynowanie działań różnych grup i zespołów itp.),
- technicznych (wiedza specjalistyczna, doświadczenie i sprawność w operowaniu rzeczami),
- organizacyjnych (znajomość zasad sprawnej organizacji i nowoczesnych technik organizatorskich),
- interpersonalnych (umiejętność współpracy z ludźmi i wyzwalania w nich tzw. "energii społecznej”).
W miarę przechodzenia na wyższe szczeble zarządzania maleje rola umiejętności technicznych i organizacyjnych, rośnie natomiast znaczenie umiejętności koncepcyjnych oraz administracyjnych.”[6]
Cechy kompetencji
{{#ev:youtube|-nROkcm03P4|480|right|System zarządzania zasobami ludzkimi - model (Sławomir Wawak)|frame}} Do podstawowych cech kompetencji zalicza się:
- ich podmiotowy charakter
- stopniowalność i wymierność
- umożliwiają skuteczne realizowanie zadań na odpowiednim poziomie
- mają zróżnicowany zakres treściowy oraz wiążą się z określoną sytuacją
- mają charakter dynamiczny, a ich rozwój polega na rekonstrukcji
- raz ukształtowane systemy kompetencji w jakimś stopniu odzwierciedlają stan przygotowania zawodowego oraz kierunek jego doskonalenia
- mają możliwość przenoszenia się na inne sytuacje zadaniowe
- są ujawnieniem swoich potencjalności w formie aktów motywacyjnych nie tylko w sytuacji zadania, ale również zawsze wobec kogoś[7].
Rodzaje kompetencji
1.kompetencje organizacji uwarunkowują domenę i wyniki działalności organizacji.
- Składają się na nie przede wszystkim:
- kompetencje zarządcze (kierownicze) - wiążą się ze zdolnością do efektywnego, skutecznego i etycznego zarządzania. Są ważne i potrzebne, choć wciąż zbyt często ignorowane. Kompetencje zarządcze dotyczą konkretnych osób, stanowią również element kultury danej organizacji, ponieważ wiążą się z jej historią i tradycjami
- kompetencje pracowników – są głównym elementem kompetencji organizacji. Wiedza i umiejętności, twórcze myślenie, ambicje i zaangażowanie, a także zdolność do współpracy kształtują i rozwijają przedsiębiorstwa, produkty i technologie, budują markę firmy i jej wyrobów, wpływają na zainteresowanie klientów czy zdolności produkcyjne.
- kompetencje współpracowników (partnerów) – ze względu na szybki rozwój outsourcingu ważne są również kompetencje współpracowników i osób luźniej związanych z firmą: konsultantów, projektantów, ekspertów itp., nie tylko pracowników etatowych.
- wiedza i pamięć zbiorowa – są zawarte w systemach zarządzania, bazach danych i innych zasobach informacji, którymi firma dysponuje, w doświadczeniach z przeszłości, które składają się na tożsamość i kulturę każdego przedsiębiorstwa. Wiążą się z zasobami społeczeństwa, w którym działa firma, a nawet całej cywilizacji,
- kompetencje przejęte z zewnątrz (przepływy kompetencji) – wiążą się z franczyzą, zakupem licencji na wytwarzanie określonych produktów, patentów i wzorów użytkowych, oprogramowaniem komputerowym oraz innymi wartościami niematerialnymi i prawnymi.
- kompetencje w sferze produktów i technologii – są elementem kluczowym kompetencji organizacji. Klient poszukując produktu interesuje się walorami użytkowymi produktu i relacją ceny do wartości, bierze pod uwagę markę postrzegając ją zarówno jako gwarancję kompetencji przekładających się na dobrą jakość, jak i pod kątem prestiżu.
- kompetencje społeczne związane ze współpracą w otoczeniu zewnętrznym i wewnętrznym oraz etyką – ułatwiają firmie realizowanie misji, wizji i strategii w otoczeniu zewnętrznym i wewnętrznym, nawiązanie odpowiednich kontaktów i współpracy.
2.kompetencje uniwersalne - część oczekiwanych kompetencji jest wspólna dla ogółu podmiotów.
- Kluczowe kompetencje uniwersalne organizacji obejmują:
- zdolność do realizacji misji, wizji i strategii oraz zaspokajania określonych potrzeb społecznych,
- efektywność i sprawność działania,
- zdolność do samofinansowania i generowania zysków (w sektorze przedsiębiorstw),
- zdolność do efektywnej współpracy z otoczeniem zewnętrznym, dokonywania zmian i elastycznego dostosowania się, a także do przetrwania i rozwoju,
- kompetencje społeczne – zdolność do prowadzenia działalności z respektowaniem dobrych obyczajów.
3.kompetencje zawodowe i stanowiskowe - kompetencje zawodowe to kompetencje właściwe poszczególnym zawodom, rozwijają się w ramach szerszego procesu społecznego, a w konkretnej organizacji zmieniają się przeważnie tylko szczegóły. Natomiast kompetencje stanowiskowe odnoszące się do grupy jednorodnych stanowisk są na ogół identyczne; powinny mieć charakter obiektywny, niezależny od osoby zasiadającej na danym stanowisku.[8]
Najważniejsze kompetencje
- Wiedza
- Doświadczenie i praktyczne umiejętności
- Kreatywność i innowacyjność
- Samodzielność
- Odpowiedzialność
- Przedsiębiorczość
- Orientacja biznesowa
- Profesjonalizm
- Decyzyjność
- Dyscyplina
- Skuteczność i efektywność
- Kompetencje związane z komunikacją
- Współpraca
- Etycznie postępowanie
- Inteligencja
- Kultura osobista i kultura pracy
- Asertywność
Typologia kompetencji/kwalifikacji
W literaturze przedmiotu spotkać można typologię kompetencji zaproponowaną przez T. Rostowskiego, który wyodrębnił 8 kategorii kompetencji:
- kompetencje związane z uzdolnieniami, odnoszące się do potencjału pracownika, możliwości rozwoju oraz wykorzystania uzdolnień, by zdobyć nowe kompetencje
- kompetencje związane z umiejętnościami i zdolnościami, dotyczące czynników niezbędnych dla odniesienia sukcesu w konkretnym zadaniu w pracy
- kompetencje związane z wiedzą, będące utożsamiane z przygotowaniem do konkretnych zadań w ramach zawodu, specjalizacji, stanowiska, bądź organizacji
- kompetencje fizyczne, dotyczące umiejętności związanych z fizycznymi wymaganiami stanowiska pracy, np. sprawność fizyczna
- kompetencje związane ze stylem działania, opisując w jaki sposób określane są cele bądź jaka jest umiejętność planowania i zdolności organizacyjne
- kompetencje związane z osobowością, złożone z umiejętności warunkujących efektywność radzenia sobie w określonego typu sytuacjach społecznych
- kompetencje związane z zasadami i wartościami, odnoszące się do zasad, wartości i wierzeń, pozwalają one na określenie motywów działań
- kompetencje związane z zainteresowaniami, które oznaczają preferencje zadań i rodzaju pracy oraz jego środowiska.
Patrz także:
- Klasyfikacja czynników środowiska pracy
- Development center
- Organicyzm
- Pierwsze ostrzeżenie na piśmie
- Sesja wymiany wizerunku
- Quanxi
- Ringi-seido
Przypisy
- ↑ Słownik języka polskiego, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1994, s. 977
- ↑ Słownik języka polskiego, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2005, s. 348
- ↑ Tamże, s. 348
- ↑ W. Furmanek, Kompetencje - próba określenia pojęcia, "Edukacja Ogólnotechniczna”, nr 7, 1997, s. 14
- ↑ W. Furmanek, Kompetencje..., op. cit., s. 14
- ↑ Šmid W. (2012). Boss leksykon, Wydawnictwo Dr Lex, Kraków, s. 232
- ↑ W. Furmanek, Kompetencje..., op. cit., s. 17
- ↑ Oleksyn T. (2010). Zarządzanie kompetencjami: teoria i praktyka, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, s. 22-36
Bibliografia
- Furmanek W. (1997). Kompetencje - próba określenia pojęcia, Edukacja Ogólnotechniczna, nr 7,
- Glinkowska B. (2012). Kompetencje pracownika a efektywność organizacji, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 262 Efektywność - konceptualizacja i uwarunkowania, s. 126-133,
- Kacprzak M, Król A. (2014). Strategiczne kompetencje kadry menedżerskiej a rynek pracy, Zarządzanie. Teoria i Praktyka / Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie, nr 2 (10), s. 41-46,
- Oleksyn T. (2010). Zarządzanie kompetencjami: teoria i praktyka, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa,
- Rostowski T., Kompetencje jako jakość zarządzania zasobami ludzkimi, w: "Jakość zasobów firmy,
- Sajkiewicz A. (red.) (2002). Kultura, kompetencje, konkurencyjność, Wydawnictwo POLTEXT, Warszawa,
- Słownik języka polskiego (1994), Wydawnictwo PWN, Warszawa,
- Słownik języka polskiego (2005), Wydawnictwo PWN, Warszawa,
- Šmid W. (2012). Boss leksykon, Wydawnictwo Dr Lex, Kraków.
Autor: Justyna Kowal, Monika Kowal