Zalety pracy zespołowej: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 23: | Linia 23: | ||
==Zespół== | ==Zespół== | ||
[[Zespół projektowy|Zespół]] jest to grupa osób, która ma wspólny cel do osiągnięcia, uzupełniająca się wiedzą i umiejętnościami, gdzie członkowie są wspólnie odpowiedzialni za wykonanie zadania. | [[Zespół projektowy|Zespół]] jest to [[grupa]] osób, która ma wspólny cel do osiągnięcia, uzupełniająca się wiedzą i umiejętnościami, gdzie członkowie są wspólnie odpowiedzialni za wykonanie zadania. | ||
(M. Trocki,2014, s. 83) | (M. Trocki,2014, s. 83) | ||
==Budowanie zespołu== | ==Budowanie zespołu== | ||
Efektywne [[Zespół projektowy|zespoły]] nie są stworzone przez przypadek. Zespół zarówno jak i organizację zorientowaną na określony cel, powinno się właściwie rozwinąć i zbudować. Służą do tego różne [[procedura|procedury]], poczynając od [[Etapy tworzenia zespołu|budowania zespołu]] - jest to metoda poszukiwania jak najlepszego sposobu działania zespołu, pod kątem ulepszenia jego funkcjonowania lub zdobycia lepszych wyników. | Efektywne [[Zespół projektowy|zespoły]] nie są stworzone przez przypadek. [[Zespół]] zarówno jak i organizację zorientowaną na określony cel, powinno się właściwie rozwinąć i zbudować. Służą do tego różne [[procedura|procedury]], poczynając od [[Etapy tworzenia zespołu|budowania zespołu]] - jest to [[metoda]] poszukiwania jak najlepszego sposobu działania zespołu, pod kątem ulepszenia jego funkcjonowania lub zdobycia lepszych wyników. | ||
(J. M. Nicholas, H. Steyn,2012, s. 774) | (J. M. Nicholas, H. Steyn,2012, s. 774) | ||
Linia 33: | Linia 33: | ||
W skład [[Etapy tworzenia zespołu|budowania zespołu]] wchodzą(J. M. Nicholas, H. Steyn, 2012, s. 775): | W skład [[Etapy tworzenia zespołu|budowania zespołu]] wchodzą(J. M. Nicholas, H. Steyn, 2012, s. 775): | ||
* podejmowanie decyzji, | * [[podejmowanie decyzji]], | ||
* rozwiązywanie problemów, | * rozwiązywanie problemów, | ||
* ustalanie celów, | * ustalanie celów, | ||
Linia 40: | Linia 40: | ||
{{#ev:youtube|puqWRs5lRyM|480|right|Burza mózgów (Sławomir Wawak)|frame}} | {{#ev:youtube|puqWRs5lRyM|480|right|Burza mózgów (Sławomir Wawak)|frame}} | ||
Możemy je zdefiniować jako procesy i sposoby, dzięki którym zespół osiąga swoje cele. Przeważnie odpowiadają za nie [[Zadania lidera|liderzy zespołu]]. Procedura [[Etapy tworzenia zespołu|budowania zespołu]] pomaga grupie w sprawdzeniu, które z problemów są ważniejsze oraz w jaki sposób należy je rozwiązać. | Możemy je zdefiniować jako procesy i sposoby, dzięki którym zespół osiąga swoje [[cele]]. Przeważnie odpowiadają za nie [[Zadania lidera|liderzy zespołu]]. [[Procedura]] [[Etapy tworzenia zespołu|budowania zespołu]] pomaga grupie w sprawdzeniu, które z problemów są ważniejsze oraz w jaki sposób należy je rozwiązać. | ||
==Rodzaje zespołów== | ==Rodzaje zespołów== | ||
Biorąc pod uwagę czas trwania zespołu, dzieli się je na następujące kategorie (A. Stabryła, s. 224): | Biorąc pod uwagę czas trwania zespołu, dzieli się je na następujące kategorie (A. Stabryła, s. 224): | ||
* Zespoły doraźne - powoływane na potrzeby realizacji nieprzewidzianych zadań, | * Zespoły doraźne - powoływane na [[potrzeby]] realizacji nieprzewidzianych zadań, | ||
* Zespoły stałe - są trwałe i na stałe umiejscowione w organizacji, | * Zespoły stałe - są trwałe i na stałe umiejscowione w organizacji, | ||
* Zespoły okresowe - powoływane są do realizacji przewidywalnych i powtarzalnych zadań, | * Zespoły okresowe - powoływane są do realizacji przewidywalnych i powtarzalnych zadań, | ||
Linia 54: | Linia 54: | ||
* okres burzy i naporu | * okres burzy i naporu | ||
* normowanie | * normowanie | ||
* działanie | * [[działanie]] | ||
* pożegnanie | * pożegnanie | ||
Linia 60: | Linia 60: | ||
Do cech określających pracę zespołową możemy zaliczyć:(P. Lencioni,2016, s. 76) | Do cech określających pracę zespołową możemy zaliczyć:(P. Lencioni,2016, s. 76) | ||
* współdziałanie, wspólne dążenie do realizacji określonego celu, | * współdziałanie, wspólne dążenie do realizacji określonego celu, | ||
* | * współ[[praca]], wzajemne pomaganie sobie, | ||
* | * współ[[partnerstwo]], | ||
* możliwość łączenia ze sobą specjalności, | * możliwość łączenia ze sobą specjalności, | ||
* zbiorowa odpowiedzialność za wykonanie zadania. | * zbiorowa [[odpowiedzialność]] za wykonanie zadania. | ||
==Zarządzanie ludźmi w zespole== | ==Zarządzanie ludźmi w zespole== | ||
Są to procesy, które zapewniają możliwe jak najbardziej efektywne [[Zarządzanie ludźmi w zespole|wykorzystanie zasobów ludzi]], którzy są zaangażowani w projekt. Dotyczy to [[Interesariusze|interesariuszy projektu]] m.in.: klientów, sponsorów i partnerów. | Są to procesy, które zapewniają możliwe jak najbardziej efektywne [[Zarządzanie ludźmi w zespole|wykorzystanie zasobów ludzi]], którzy są zaangażowani w [[projekt]]. Dotyczy to [[Interesariusze|interesariuszy projektu]] m.in.: klientów, sponsorów i partnerów. | ||
==Zalety pracy zespołowej== | ==Zalety pracy zespołowej== | ||
Linia 76: | Linia 76: | ||
* jest niższe poczucie zależności od przełożonego, | * jest niższe poczucie zależności od przełożonego, | ||
* wzrasta [[metody integracji pracowników|integracja zespołu]], grupa staje się całością i wspólnie dba o interes całości, | * wzrasta [[metody integracji pracowników|integracja zespołu]], grupa staje się całością i wspólnie dba o interes całości, | ||
* osłabia się fluktuacja, dzięki czemu obniżone zostają koszty z nią związane, | * osłabia się [[fluktuacja]], dzięki czemu obniżone zostają [[koszty]] z nią związane, | ||
* następuje szybszy przepływ informacji, | * następuje szybszy przepływ informacji, | ||
* umożliwia dokonanie korzystnego [[podział pracy|podziału pracy]], | * umożliwia dokonanie korzystnego [[podział pracy|podziału pracy]], | ||
* nadaje wspólne tempo pracy, | * nadaje wspólne tempo pracy, | ||
* pomaga w pokonywaniu barier związanych z indywidualną postawą, | * pomaga w pokonywaniu barier związanych z indywidualną postawą, | ||
* uaktywnia proces samokontroli, | * uaktywnia [[proces]] samokontroli, | ||
* wzrasta [[komunikacja]], dzięki szybszemu przepływowi informacji, | * wzrasta [[komunikacja]], dzięki szybszemu przepływowi informacji, | ||
* zostaje zaspokojona potrzeba przynależności do grupy, | * zostaje zaspokojona [[potrzeba]] przynależności do grupy, | ||
* jest mniej bolesne odczuwanie porażki, ponieważ niepowodzenie rozłożone jest na cały zespół, | * jest mniej bolesne odczuwanie porażki, ponieważ niepowodzenie rozłożone jest na cały zespół, | ||
* istnieje możliwość dzielenia się pomysłami i wybieranie tych najlepszych, | * istnieje możliwość dzielenia się pomysłami i wybieranie tych najlepszych, | ||
* wyższa jakość pracy, | * wyższa [[jakość]] pracy, | ||
*[[Zespół projektowy|członkowie zespołu]] wzajemnie motywują się do działania, | *[[Zespół projektowy|członkowie zespołu]] wzajemnie motywują się do działania, | ||
* rzadziej zdarzają się przypadkowe błędy. | * rzadziej zdarzają się przypadkowe błędy. | ||
Linia 94: | Linia 94: | ||
* [[Burza mózgów]] | * [[Burza mózgów]] | ||
Technika wywodząca się z psychologii społecznej, mająca na celu udoskonalenie [[podejmowanie decyzji|decyzji grupowych]]. Zwana jest także [[Burza mózgów|twórczą dyskusją]]. Stanowi nietypowy sposób zespołowego poszukiwania nowych pomysłów dotyczących metod rozwiązywania problemów. | [[Technika]] wywodząca się z psychologii społecznej, mająca na celu udoskonalenie [[podejmowanie decyzji|decyzji grupowych]]. Zwana jest także [[Burza mózgów|twórczą dyskusją]]. Stanowi nietypowy sposób zespołowego poszukiwania nowych pomysłów dotyczących metod rozwiązywania problemów. | ||
(A. Stabryła,2015, s. 86) | (A. Stabryła,2015, s. 86) | ||
* [[Technika 635]] | * [[Technika 635]] | ||
Jest jedną z technik należących do [[Burza mózgów|burzy mózgów]], jest to tak zwany model brainwritingu. Zasada tej metody jest ukryta pod cyframi: numer 6 odpowiada liczbie członków zespołu, numer 3 liczbie pomysłów jakie należy wymyślić, numer 5 to czas jaki jest dostępny do wykonania zadania. (H. Bieniok, 2014, s. 108) | Jest jedną z technik należących do [[Burza mózgów|burzy mózgów]], jest to tak zwany [[model]] brainwritingu. [[Zasada]] tej metody jest ukryta pod cyframi: numer 6 odpowiada liczbie członków zespołu, numer 3 liczbie pomysłów jakie należy wymyślić, numer 5 to czas jaki jest dostępny do wykonania zadania. (H. Bieniok, 2014, s. 108) | ||
* [[Drzewo decyzyjne]] | * [[Drzewo decyzyjne]] | ||
Linia 104: | Linia 104: | ||
* [[Technika delficka|Metoda delficka]] | * [[Technika delficka|Metoda delficka]] | ||
W metodzie tej biorą udział eksperci gdzie wyrażają swoją opinię. Mają za zadanie odpowiadać na pytania, które zostały zawarte w [[kwestionariusz|kwestionariuszu]]. (H. Bieniok, 2014, s. 108) | W metodzie tej biorą [[udział]] eksperci gdzie wyrażają swoją opinię. Mają za [[zadanie]] odpowiadać na pytania, które zostały zawarte w [[kwestionariusz|kwestionariuszu]]. (H. Bieniok, 2014, s. 108) | ||
[[Konferencja|Debata konferencyjna]] | [[Konferencja|Debata konferencyjna]] | ||
Linia 117: | Linia 117: | ||
* [[Model 360 stopni]] | * [[Model 360 stopni]] | ||
Jest to nowoczesna metoda oceniania indywidualnego pracownika lub zespołu. Informacje zbierane są na podstawie respondentów, którzy z nimi pracują. Oceniani pracownicy dostają informację zwrotną na temat przebiegu swojej pracy.(J. Kisielnicki, 2011, s. 105) | Jest to nowoczesna metoda oceniania indywidualnego pracownika lub zespołu. [[Informacje]] zbierane są na podstawie respondentów, którzy z nimi pracują. Oceniani pracownicy dostają informację zwrotną na temat przebiegu swojej pracy.(J. Kisielnicki, 2011, s. 105) | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
Linia 124: | Linia 124: | ||
* Dąbrowski W. (2014). ''Podstawy zarządzania projektami'', PJWSTK, Waszawa | * Dąbrowski W. (2014). ''Podstawy zarządzania projektami'', PJWSTK, Waszawa | ||
* Enciso R. Z. (2012). ''Cooplexity: A model off collaboration in complexity for management in times of uncertainty and change'', Lulu, Raleigh | * Enciso R. Z. (2012). ''Cooplexity: A model off collaboration in complexity for management in times of uncertainty and change'', Lulu, Raleigh | ||
* Kisielnicki J. (2011).''Zarządzanie projektami'', Wolters Kluwer, Warszawa | * Kisielnicki J. (2011).''[[Zarządzanie]] projektami'', Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* Lencioni P.(2016).''Pięć dysfunkcji pracy zespołowej'', MT Biznes, Warszawa | * Lencioni P.(2016).''Pięć dysfunkcji pracy zespołowej'', MT [[Biznes]], Warszawa | ||
* Mikuła B., Pietruszka-Ortyl A., Potocki A. (2002), ''Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI wieku'', Difin, Warszawa | * Mikuła B., Pietruszka-Ortyl A., Potocki A. (2002), ''[[Zarządzanie przedsiębiorstwem]] XXI wieku'', Difin, Warszawa | ||
* Nicholas John M., Steyn H. (2012). ''Zarządzanie projektami'', Wolters Kluwer, Warszawa | * Nicholas John M., Steyn H. (2012). ''[[Zarządzanie projektami]]'', Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (2014).[http://www.parp.gov.pl/images/PARP_publications/pdf/2014_zarzadzanie_zespolem.pdf Zarządzanie zespołem]Techniki i metody pracy zespołowej'' | * Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (2014).[http://www.parp.gov.pl/images/PARP_publications/pdf/2014_zarzadzanie_zespolem.pdf Zarządzanie zespołem]Techniki i [[metody pracy zespołowej]]'' | ||
* Stabryła A. (2015). ''Praktyka projektowania systemów organizacyjnych przedsiębiorstwa'', MFiles, Kraków | * Stabryła A. (2015). ''Praktyka projektowania systemów organizacyjnych przedsiębiorstwa'', MFiles, Kraków | ||
* Stabryła A. (2010). ''Koncepcje zarządzania współczesnym zespołem'', MFiles, Kraków | * Stabryła A. (2010). ''[[Koncepcje zarządzania]] współczesnym zespołem'', MFiles, Kraków | ||
* Trocki M. (2014). ''Organizacja projektowa''. PWE, Warszawa | * Trocki M. (2014). ''[[Organizacja]] projektowa''. PWE, Warszawa | ||
* Wróblewski D. (2015). ''Zarządzanie ryzykiem: Przegląd wybranych metodyk'', CNBOP, Józefów | * Wróblewski D. (2015). ''[[Zarządzanie ryzykiem]]: [[Przegląd]] wybranych metodyk'', CNBOP, Józefów | ||
* Zaborek M. (2012). [https://www.weknowhow.pl/wp-content/uploads/2012/07/Praca-zespo%C5%82owa-w-polskich-organizacjach1.pdf Praca zespołowa w polskich organizacjach] Zespoły po polsku | * Zaborek M. (2012). [https://www.weknowhow.pl/wp-content/uploads/2012/07/Praca-zespo%C5%82owa-w-polskich-organizacjach1.pdf Praca zespołowa w polskich organizacjach] Zespoły po polsku | ||
Wersja z 17:42, 22 maj 2020
Zalety pracy zespołowej |
---|
Polecane artykuły |
Praca zespołowa
Praca zespołowa jest to podstawowa forma organizacji pracy, którą rozumiemy jako określony stopień organizacyjnego zespolenia członków zespołów w procesie pracy, potrzebnych do wykonania określonych zadań i celów.
Praca zespołowa jest to rodzaj działań zbiorowych, w których wykonanie określonych, uporządkowanych zbiorów czynności i operacji powierza się określonej grupie osób. Są to również działania, które wykonują zespołowo, a zostały one zlecone indywidualnie dla każdego z nich. (M. Trocki,2014, s. 83)
Zespół
Zespół jest to grupa osób, która ma wspólny cel do osiągnięcia, uzupełniająca się wiedzą i umiejętnościami, gdzie członkowie są wspólnie odpowiedzialni za wykonanie zadania. (M. Trocki,2014, s. 83)
Budowanie zespołu
Efektywne zespoły nie są stworzone przez przypadek. Zespół zarówno jak i organizację zorientowaną na określony cel, powinno się właściwie rozwinąć i zbudować. Służą do tego różne procedury, poczynając od budowania zespołu - jest to metoda poszukiwania jak najlepszego sposobu działania zespołu, pod kątem ulepszenia jego funkcjonowania lub zdobycia lepszych wyników. (J. M. Nicholas, H. Steyn,2012, s. 774)
W skład budowania zespołu wchodzą(J. M. Nicholas, H. Steyn, 2012, s. 775):
- podejmowanie decyzji,
- rozwiązywanie problemów,
- ustalanie celów,
- rozwiązywanie konfliktów wewnętrznych,
- komunikacja.
{{#ev:youtube|puqWRs5lRyM|480|right|Burza mózgów (Sławomir Wawak)|frame}} Możemy je zdefiniować jako procesy i sposoby, dzięki którym zespół osiąga swoje cele. Przeważnie odpowiadają za nie liderzy zespołu. Procedura budowania zespołu pomaga grupie w sprawdzeniu, które z problemów są ważniejsze oraz w jaki sposób należy je rozwiązać.
Rodzaje zespołów
Biorąc pod uwagę czas trwania zespołu, dzieli się je na następujące kategorie (A. Stabryła, s. 224):
- Zespoły doraźne - powoływane na potrzeby realizacji nieprzewidzianych zadań,
- Zespoły stałe - są trwałe i na stałe umiejscowione w organizacji,
- Zespoły okresowe - powoływane są do realizacji przewidywalnych i powtarzalnych zadań,
- Zespoły uśpione - są połączeniem zespołów okresowych i doraźnych.
Wyróżniamy pięć etapów cyklu życia zespołu:(W. Dąbrowski,2014, s. 56)
- formowanie
- okres burzy i naporu
- normowanie
- działanie
- pożegnanie
Cechy pracy zespołowej
Do cech określających pracę zespołową możemy zaliczyć:(P. Lencioni,2016, s. 76)
- współdziałanie, wspólne dążenie do realizacji określonego celu,
- współpraca, wzajemne pomaganie sobie,
- współpartnerstwo,
- możliwość łączenia ze sobą specjalności,
- zbiorowa odpowiedzialność za wykonanie zadania.
Zarządzanie ludźmi w zespole
Są to procesy, które zapewniają możliwe jak najbardziej efektywne wykorzystanie zasobów ludzi, którzy są zaangażowani w projekt. Dotyczy to interesariuszy projektu m.in.: klientów, sponsorów i partnerów.
Zalety pracy zespołowej
Poniżej przedstawione zostały najważniejsze zalety pracy zespołowej (J. Kisielniecki,2011, s. 226):
- członkowie zespołu są zmotywowani do działania, praca zespołowa pozwala uzyskać lepsze wyniki, niż praca indywidualna. Zachodzi tutaj efekt synergicznego działania zespołowego, który polega na łączeniu kooperacji i synchronizacji,
- podnosi się wydajność pracy, ze względu na to, że pracownicy są z różnych działów i wzajemnie mogą się uzupełniać,
- wzrasta zadowolenie z pracy, ponieważ członkowie zespołu mogą wykonywać zadania, które są dla nich odpowiednie,
- jest niższe poczucie zależności od przełożonego,
- wzrasta integracja zespołu, grupa staje się całością i wspólnie dba o interes całości,
- osłabia się fluktuacja, dzięki czemu obniżone zostają koszty z nią związane,
- następuje szybszy przepływ informacji,
- umożliwia dokonanie korzystnego podziału pracy,
- nadaje wspólne tempo pracy,
- pomaga w pokonywaniu barier związanych z indywidualną postawą,
- uaktywnia proces samokontroli,
- wzrasta komunikacja, dzięki szybszemu przepływowi informacji,
- zostaje zaspokojona potrzeba przynależności do grupy,
- jest mniej bolesne odczuwanie porażki, ponieważ niepowodzenie rozłożone jest na cały zespół,
- istnieje możliwość dzielenia się pomysłami i wybieranie tych najlepszych,
- wyższa jakość pracy,
- członkowie zespołu wzajemnie motywują się do działania,
- rzadziej zdarzają się przypadkowe błędy.
Metody i techniki pracy zespołowej
Technika wywodząca się z psychologii społecznej, mająca na celu udoskonalenie decyzji grupowych. Zwana jest także twórczą dyskusją. Stanowi nietypowy sposób zespołowego poszukiwania nowych pomysłów dotyczących metod rozwiązywania problemów. (A. Stabryła,2015, s. 86)
Jest jedną z technik należących do burzy mózgów, jest to tak zwany model brainwritingu. Zasada tej metody jest ukryta pod cyframi: numer 6 odpowiada liczbie członków zespołu, numer 3 liczbie pomysłów jakie należy wymyślić, numer 5 to czas jaki jest dostępny do wykonania zadania. (H. Bieniok, 2014, s. 108)
Sposób ten ma na celu graficznie wspierać proces decyzyjny. Metoda ta sprawdza się w momencie podejmowania decyzji w warunkach ryzyka.(D. Wróblewski, 2015, s. 69)
W metodzie tej biorą udział eksperci gdzie wyrażają swoją opinię. Mają za zadanie odpowiadać na pytania, które zostały zawarte w kwestionariuszu. (H. Bieniok, 2014, s. 108)
Celem debaty konferencyjnej jest podzielenie problematyki ogólnej na szczegółową, następnie są one opracowywane przez zespoły. (D. Wróblewski, 2015, s. 71)
Analizowanie ról zespołowych]] pomaga dostarczyć informację na temat funkcjonowaniu osób w zespole, jak również całego zespołu. Analiza ta jest wykorzystywana do budowania zespołu, wprowadzania do zespołu nowej osoby, zwiększenia efektywności pracy zespołowej. (R.Z. Enciso, 2012, s. 26)
Teamware jest metodą wspierania wiedzy w organizacji. Polega na wspomaganiu pracy zespołu, a także komunikacji. Pomaga rozwiązać bardzo złożone projekty w bardziej efektywny sposób, w krótszym czasie. (B. Mikuła, A. Pietruszka-Ortyl, A. Potocki, 2002, s. 78)
Jest to nowoczesna metoda oceniania indywidualnego pracownika lub zespołu. Informacje zbierane są na podstawie respondentów, którzy z nimi pracują. Oceniani pracownicy dostają informację zwrotną na temat przebiegu swojej pracy.(J. Kisielnicki, 2011, s. 105)
Bibliografia
- Bieniok H. (2014), Współczesne kierunki rozwoju nauk o zarządzaniu w kontekście dokonań naukowych Profesora Adama Stabryły, MFiles, Kraków
- Ćwik K. (2008), Nowoczesność i doświadczenie. Akademia rozwoju kompetencji pracowników HS Wrocław Sp. z o.o. Praca zespołowa
- Dąbrowski W. (2014). Podstawy zarządzania projektami, PJWSTK, Waszawa
- Enciso R. Z. (2012). Cooplexity: A model off collaboration in complexity for management in times of uncertainty and change, Lulu, Raleigh
- Kisielnicki J. (2011).Zarządzanie projektami, Wolters Kluwer, Warszawa
- Lencioni P.(2016).Pięć dysfunkcji pracy zespołowej, MT Biznes, Warszawa
- Mikuła B., Pietruszka-Ortyl A., Potocki A. (2002), Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI wieku, Difin, Warszawa
- Nicholas John M., Steyn H. (2012). Zarządzanie projektami, Wolters Kluwer, Warszawa
- Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (2014).Zarządzanie zespołemTechniki i metody pracy zespołowej
- Stabryła A. (2015). Praktyka projektowania systemów organizacyjnych przedsiębiorstwa, MFiles, Kraków
- Stabryła A. (2010). Koncepcje zarządzania współczesnym zespołem, MFiles, Kraków
- Trocki M. (2014). Organizacja projektowa. PWE, Warszawa
- Wróblewski D. (2015). Zarządzanie ryzykiem: Przegląd wybranych metodyk, CNBOP, Józefów
- Zaborek M. (2012). Praca zespołowa w polskich organizacjach Zespoły po polsku
Autor: Joanna Deńca