Partycypacja pracowników w zarządzaniu: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''[[Partycypacja]] pracowników w zarządzaniu''' to możliwość uczestnictwa wielu podmiotów w procesach [[Zarządzanie|zarządzania]]. Vroom definiuje ją jako podejmowanie [[Decyzja|decyzji]] przez dwie lub więcej stron, gdzie decyzje te mają wpływ na dalsze losy tych, którzy je podejmują. Do XX wieku preferowano bardzo autokratyczny [[styl zarządzania]] i dopszczano wydawanie poleceń pracownikom (np. [[Frederick Winslow Taylor|F.W. Taylor]]). [[Henri Fayol|H. Fayol]] zachęcał do rozszerzania uprawnień w ramach stanowisk pracy. | |||
J. Piwowarczyk podaje, że w roku 1912 powstała we Lwowie [[spółka]] akcjonariatu pracowniczego Gazolina S.A. W latach 30. we Francji przeprowadzono [[eksperyment]] w fabryce Bardeta - dopuszczono przedstawicieli pracowników do współzarządzania firmą, co zwiększyło poparcie dla firmy i zmniejszyło skłonność do [[strajk]]ów. W latach 50-tych przeciwdziałając tendencjom komunistycznym w Niemczech wprowadzono [[Ustawa|ustawę]] o współdecydowaniu. W latach 60-tych [[Peter Drucker|P. Drucker]] wskazał na słuszność wprowadzania [[Zarządzanie przez partycypację|partycypacji w zarządzaniu]]. Jednocześnie wielu innych autorów sugeruje, że czasy [[autonomia|autonomii]] przeminęły wraz z erą rzemiosła. | |||
W Polsce [[ustawa]] o radach pracowniczych z 1956 roku wprowadzająca rozwiązania idące w kierunku partycypacji pozostała praktycznie martwym prawem. Dopiero w 1981 roku ustawa o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego zwiększyła partycypację, jednak jednocześnie ograniczono władzę dyrektora, co w wielu organizacjach doprowadziło do [[kryzys]]u. | |||
Również katolicka myśl społeczna traktowała w XX wieku o partycypacji w zarządzaniu, np. I. Mościcki, A. Hlond i S. Wyszyński postulowali demokratyzację zarządzania przedsiębiorstwami. Postulaty takie znalazły się również w encyklikach Piusa XI (1931), Jana XXIII (1961) i Jana Pawła II (Laborem excersens). Myśl katolicka wychodzi z założenia, że człowiek pragnie nie tylko zapłaty za pracę, ale i poczucia pracy na wspólnym i swoim. | |||
Partycypacja pracownicza umożliwia pracownikom [[podejmowanie decyzji]] o firmie, a tym samym angażuje ich w życie firmy, motywuje do wykazywania się, do proponowania nowatorskich zmian, idei, nowych, lepszych koncepcji. [[Kwalifikacje]] i [[umiejętności]] pracowników, mogą pozytywnie wpłynąć na lepsze prosperowanie i [[rozwój]] firmy. Bardzo ważne jest wprowadzanie nowatorskich realizacji, dzięki temu [[przedsiębiorstwo]] może zyskać znaczną przewagę nad konkurencją. Wpływanie na [[zaangażowanie pracowników]] może przyczynić się odniesienia sukcesu przez firmę, a tym samym do sukcesu osobistego pracownika. Uczestnictwo pracowników w procesie decyzyjnym firmy, mobilizuje pracowników do działania, do rozwoju umiejętności i kwalifikacji pracowników, do wzrostu efektywności pracy (Skorupińska K. 2013 s. 321) | |||
Partycypacja pracowników oddziałuje także w planowaniu celów oraz ustalaniu strategii przedsiębiorstwa. Dotyczy to celów różnorodnych stanowisk pracy oraz pracowników, w procesach krótko i długookresowych (Penc-Pietrzak I. 2015 s. 130) | |||
<google>n</google> | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 31: | Linia 17: | ||
==Rozwój partycypacji== | ==Rozwój partycypacji== | ||
* I generacja - [[zespoły zadaniowe]], początki XX w. - realizacja ważnych, niepowtarzalnych przedsięwzięć, wysoki poziom [[Formalizacja|sformalizowania]] - przypisane funkcje, wzajemne uczenie się członków organizacji, możliwość wystąpienia [[konflikt]]ów na tle osobowości, stylu pracy, | * I generacja - [[zespoły zadaniowe]], początki XX w. - realizacja ważnych, niepowtarzalnych przedsięwzięć, wysoki poziom [[Formalizacja|sformalizowania]] - przypisane funkcje, wzajemne uczenie się członków organizacji, możliwość wystąpienia [[konflikt]]ów na tle osobowości, stylu pracy, | ||
* II grupy autonomiczne - zwiększenie [[Motywacja|motywacji]] członków grupy, niski poziom formalności, stały [[kierownik]] grupy, [[organizacja]] pracy dopasowana do potrzeb członków, wzrost poczucia własnej wartości członków, możliwy spadek [[efektywność|efektywności]], powstania grupy towarzyskiej, niebezpieczeństwo konfliktów celów organizacji i grupy, | * II grupy autonomiczne - zwiększenie [[Motywacja|motywacji]] członków grupy, niski poziom formalności, stały [[kierownik]] grupy, [[organizacja]] pracy dopasowana do potrzeb członków, wzrost poczucia własnej wartości członków, możliwy spadek [[efektywność|efektywności]], powstania grupy towarzyskiej, niebezpieczeństwo konfliktów celów organizacji i grupy, | ||
* III role zespołowe - wysoka [[złożoność]] pracy, konieczność dokładnego dobierania członków, niski poziom formalności, [[zaufanie]] do grupy, przekazywanie funkcji kierowniczej pomiędzy członkami zespołu, uzupełnianie się ról - tworzenie harmonijnej całości, lepsze dopasowanie do wymogów stawianych przez otoczenie, [[ryzyko]]: dobór członków bardziej pod kątem osobowości niż kwalifikacji, | * III role zespołowe - wysoka [[złożoność]] pracy, konieczność dokładnego dobierania członków, niski poziom formalności, [[zaufanie]] do grupy, przekazywanie funkcji kierowniczej pomiędzy członkami zespołu, uzupełnianie się ról - tworzenie harmonijnej całości, lepsze dopasowanie do wymogów stawianych przez otoczenie, [[ryzyko]]: dobór członków bardziej pod kątem osobowości niż kwalifikacji, | ||
Linia 41: | Linia 25: | ||
W zależności od przyjętych kryteriów można wyróżnić szereg rodzajów partycypacji: | W zależności od przyjętych kryteriów można wyróżnić szereg rodzajów partycypacji: | ||
* siła oddziaływania pracowników: | * siła oddziaływania pracowników: | ||
** p. informacyjna - uzyskiwanie informacji - jest to najsłabszy rodzaj partycypacji, ponieważ pracownicy nie mogą wpływać na decyzje przedsiębiorstwa, kiedy nie mają specjalnych uprawnień do wpływania na [[proces]] (Chyłek M. 2011 s. 185) | ** p. informacyjna - uzyskiwanie informacji - jest to najsłabszy rodzaj partycypacji, ponieważ pracownicy nie mogą wpływać na decyzje przedsiębiorstwa, kiedy nie mają specjalnych uprawnień do wpływania na [[proces]] (Chyłek M. 2011 s. 185) | ||
** p. konsultacyjna - poddawanie pomysłów, wygłaszanie opinii, pracownicy są motywowani do prezentowania nowatorskich pomysłów, idei, koncepcji, osobistych uwag, inicjatyw, które mogą pozytywnie wpłynąć na [[system]] i działalność przedsiębiorstwa, natomiast tylko i wyłącznie kierownicy mają [[prawo]] do rozstrzygnięcia końcowej decyzji. [[Zakres]] możliwości działań partycypacji konsultacyjnej obejmuje: "prawo do przedstawiania propozycji, prawo do doradzania i sugerowania, opiniowanie projektów, występowanie ze skargami, prawo do kontroli oraz prawo do protestu. | ** p. konsultacyjna - poddawanie pomysłów, wygłaszanie opinii, pracownicy są motywowani do prezentowania nowatorskich pomysłów, idei, koncepcji, osobistych uwag, inicjatyw, które mogą pozytywnie wpłynąć na [[system]] i działalność przedsiębiorstwa, natomiast tylko i wyłącznie kierownicy mają [[prawo]] do rozstrzygnięcia końcowej decyzji. [[Zakres]] możliwości działań partycypacji konsultacyjnej obejmuje: "prawo do przedstawiania propozycji, prawo do doradzania i sugerowania, opiniowanie projektów, występowanie ze skargami, prawo do kontroli oraz prawo do protestu". (Chyłek M. 2011 s. 185) | ||
** p. decyzyjna - współpodejmowanie decyzji, opiera się na wspólnym podejmowaniu decyzji, pracownicy mogą oddawać głos bezwarunkowy, wtedy, gdy weryfikują [[proces decyzyjny]] oraz są za niego równie odpowiedzialni. Partycypacja decyzyjna w szczególności dotyczy decyzji menadżerskich.(Chyłek M. 2011 s. 185) | ** p. decyzyjna - współpodejmowanie decyzji, opiera się na wspólnym podejmowaniu decyzji, pracownicy mogą oddawać głos bezwarunkowy, wtedy, gdy weryfikują [[proces decyzyjny]] oraz są za niego równie odpowiedzialni. Partycypacja decyzyjna w szczególności dotyczy decyzji menadżerskich.(Chyłek M. 2011 s. 185) | ||
** p. finansowa | ** p. finansowa | ||
* poziom hierarchii organizacyjnej: | * poziom hierarchii organizacyjnej: | ||
** [[stanowisko pracy]], | ** [[stanowisko pracy]], | ||
** średni szczebel, | ** średni szczebel, | ||
** najwyższe kierownictwo, | ** najwyższe kierownictwo, | ||
** [[nadzór]] właścicielski | ** [[nadzór]] właścicielski | ||
* pośrednicy: | * pośrednicy: | ||
Linia 54: | Linia 38: | ||
** pośrednia - przedstawiciele | ** pośrednia - przedstawiciele | ||
* konkretność: | * konkretność: | ||
** rzeczywista, | ** rzeczywista, | ||
** postrzegana | ** postrzegana | ||
* [[formalizacja]] | * [[formalizacja]] | ||
** uregulowana prawem i przepisami firmy, | ** uregulowana prawem i przepisami firmy, | ||
** uregulowana przepisami firmy, | ** uregulowana przepisami firmy, | ||
** nieuregulowana. | ** nieuregulowana. | ||
==Przyczyny wzrostu partycypacji pracowniczej | |||
==Przyczyny wzrostu partycypacji pracowniczej== | |||
* wzrost ufności i akceptacji w systemie zarządzania | * wzrost ufności i akceptacji w systemie zarządzania | ||
* wzrost demokracji w zakresie działań politycznych, gospodarczych i społecznych | * wzrost demokracji w zakresie działań politycznych, gospodarczych i społecznych | ||
* szansa dla pracowników na branie udziału w podejmowaniu decyzji dotyczących prosperowania firmy, ponadto realizowanie swoich planów i ambicji w zaspokajaniu potrzeb samorealizacji, osiąganie dzięki temu sukcesów (Chyłek M. 2011 s. 185) | * szansa dla pracowników na branie udziału w podejmowaniu decyzji dotyczących prosperowania firmy, ponadto realizowanie swoich planów i ambicji w zaspokajaniu potrzeb samorealizacji, osiąganie dzięki temu sukcesów (Chyłek M. 2011 s. 185) | ||
==Bariery i zagrożenia partycypacji== | ==Bariery i zagrożenia partycypacji== | ||
===Bariery=== | ===Bariery=== | ||
* organizacyjne: tradycja, [[misja]], sposoby podejmowania decyzji, kwalifikacje personelu, struktura i jej formalizacja, [[klimat]] org., | * organizacyjne: tradycja, [[misja]], sposoby podejmowania decyzji, kwalifikacje personelu, struktura i jej formalizacja, [[klimat]] org., | ||
* ze strony kierowników: nawyki kierowników, nieznajomość metod, obawa przed partycypacją, obawa o osłabienie dyscypliny, obniżenie stopnia realizacji zadań. | * ze strony kierowników: nawyki kierowników, nieznajomość metod, obawa przed partycypacją, obawa o osłabienie dyscypliny, obniżenie stopnia realizacji zadań. | ||
* ze strony pracowników: niski poziom potrzeb i kwalifikacji, nieznajomość istoty partycypacji, obawa o zwiększenie ilości pracy lub zwolnienia. | * ze strony pracowników: niski poziom potrzeb i kwalifikacji, nieznajomość istoty partycypacji, obawa o zwiększenie ilości pracy lub zwolnienia. | ||
* sytuacyjne: przeciążenie zadaniami, brak wzorców z zewnątrz. | * sytuacyjne: przeciążenie zadaniami, brak wzorców z zewnątrz. | ||
===Zagrożenia=== | ===Zagrożenia=== | ||
* [[syndrom grupowego myślenia]] (blokowanie pracy grupowej, zmniejszanie jej kreatywności), | * [[syndrom grupowego myślenia]] (blokowanie pracy grupowej, zmniejszanie jej kreatywności), | ||
* syndrom ogłupienia grupowego (trzymanie się jednego rozwiązania), | * syndrom ogłupienia grupowego (trzymanie się jednego rozwiązania), | ||
* deficyty wyuczonej bezradności (skutek pozbawiania pracowników inicjatywy). | * deficyty wyuczonej bezradności (skutek pozbawiania pracowników inicjatywy). | ||
==Korzyści i warunki powodzenia== | ==Korzyści i warunki powodzenia== | ||
===Warunki powodzenia=== | ===Warunki powodzenia=== | ||
* [[akceptacja]] przez pracowników i kierownictwo, | * [[akceptacja]] przez pracowników i kierownictwo, | ||
* nie wszyscy są zainteresowani partycypacją, ale efekty są proporcjonalne do liczby zaangażowanych, | * nie wszyscy są zainteresowani partycypacją, ale efekty są proporcjonalne do liczby zaangażowanych, | ||
* poparcie [[Związki zawodowe|związków zawodowych]]. | * poparcie [[Związki zawodowe|związków zawodowych]]. | ||
===Korzyści=== | ===Korzyści=== | ||
* możliwość uwzględnienia różnych punktów widzenia w konfliktach, | * możliwość uwzględnienia różnych punktów widzenia w konfliktach, | ||
* lepsza analiza problemów, | * lepsza analiza problemów, | ||
* znajdowanie efektywniejszych rozwiązań, | * znajdowanie efektywniejszych rozwiązań, | ||
* możliwość uniknięcia nieprzemyślanych kroków, powodujących [[koszty]], | * możliwość uniknięcia nieprzemyślanych kroków, powodujących [[koszty]], | ||
* załatwienie spraw leżących poza zakresami obowiązków, | * załatwienie spraw leżących poza zakresami obowiązków, | ||
* pozyskanie nowej wiedzy i doświadczeń, | * pozyskanie nowej wiedzy i doświadczeń, | ||
* zmniejszenie [[Fluktuacja|fluktuacji]], | * zmniejszenie [[Fluktuacja|fluktuacji]], | ||
* podniesienie jakości, ew. zwiększenie [[Produktywność|produktywności]], | * podniesienie jakości, ew. zwiększenie [[Produktywność|produktywności]], | ||
'''Patrz także:''' | '''Patrz także:''' | ||
* [[Generacja Y]] | * [[Generacja Y]] | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Empowerment]]}} — {{i5link|a=[[Metody integracji pracowników]]}} — {{i5link|a=[[Zarządzanie przez partycypację]]}} — {{i5link|a=[[Wymagane kwalifikacje kierownika]]}} — {{i5link|a=[[Struktura sieciowa]]}} — {{i5link|a=[[Funkcja personalna]]}} — {{i5link|a=[[Zarządzanie przez delegowanie]]}} — {{i5link|a=[[Metody samokontroli]]}} — {{i5link|a=[[Kultura organizacyjna w kontekście zarządzania jakością]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Chyłek M. (2011) '' | <noautolinks> | ||
* Penc-Pietrzak I. (2015) ''[ | * Chyłek M. (2011), ''Współczesne zarządzanie przedsiębiorstwem a partycypacja pracownicza'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, nr 90 | ||
* Piwowarczyk J., ''Partycypacja | * Penc-Pietrzak I. (2015), ''[https://repozytorium.p.lodz.pl/bitstream/handle/11652/1170/Partycypacja_pracownikow_budowie_strategii_Penc-Pietrzak_2015.pdf?sequence=1 Partycypacja pracowników w budowie strategii od dołu organizacji]'', Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej. Organizacja i Zarządzanie nr 1200 | ||
* Skorupińska K. (2013) ''[ | * Piwowarczyk J. (2006), ''Partycypacja pracownicza i jej klasyfikacja'', Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie nr 711 | ||
* Skorupińska K. (2013), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-bf251353-13c4-41f3-8fab-495596231119/c/18_Skorupinska.pdf Bezpośrednia partycypacja pracownicza a podejście innowacyjne w zarządzaniu przedsiębiorstwem]'' | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Sławomir Wawak, Edyta Mizera}} | {{a|Sławomir Wawak, Edyta Mizera}} |
Aktualna wersja na dzień 22:02, 9 gru 2023
Partycypacja pracowników w zarządzaniu to możliwość uczestnictwa wielu podmiotów w procesach zarządzania. Vroom definiuje ją jako podejmowanie decyzji przez dwie lub więcej stron, gdzie decyzje te mają wpływ na dalsze losy tych, którzy je podejmują. Do XX wieku preferowano bardzo autokratyczny styl zarządzania i dopszczano wydawanie poleceń pracownikom (np. F.W. Taylor). H. Fayol zachęcał do rozszerzania uprawnień w ramach stanowisk pracy.
J. Piwowarczyk podaje, że w roku 1912 powstała we Lwowie spółka akcjonariatu pracowniczego Gazolina S.A. W latach 30. we Francji przeprowadzono eksperyment w fabryce Bardeta - dopuszczono przedstawicieli pracowników do współzarządzania firmą, co zwiększyło poparcie dla firmy i zmniejszyło skłonność do strajków. W latach 50-tych przeciwdziałając tendencjom komunistycznym w Niemczech wprowadzono ustawę o współdecydowaniu. W latach 60-tych P. Drucker wskazał na słuszność wprowadzania partycypacji w zarządzaniu. Jednocześnie wielu innych autorów sugeruje, że czasy autonomii przeminęły wraz z erą rzemiosła.
W Polsce ustawa o radach pracowniczych z 1956 roku wprowadzająca rozwiązania idące w kierunku partycypacji pozostała praktycznie martwym prawem. Dopiero w 1981 roku ustawa o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego zwiększyła partycypację, jednak jednocześnie ograniczono władzę dyrektora, co w wielu organizacjach doprowadziło do kryzysu.
Również katolicka myśl społeczna traktowała w XX wieku o partycypacji w zarządzaniu, np. I. Mościcki, A. Hlond i S. Wyszyński postulowali demokratyzację zarządzania przedsiębiorstwami. Postulaty takie znalazły się również w encyklikach Piusa XI (1931), Jana XXIII (1961) i Jana Pawła II (Laborem excersens). Myśl katolicka wychodzi z założenia, że człowiek pragnie nie tylko zapłaty za pracę, ale i poczucia pracy na wspólnym i swoim.
Partycypacja pracownicza umożliwia pracownikom podejmowanie decyzji o firmie, a tym samym angażuje ich w życie firmy, motywuje do wykazywania się, do proponowania nowatorskich zmian, idei, nowych, lepszych koncepcji. Kwalifikacje i umiejętności pracowników, mogą pozytywnie wpłynąć na lepsze prosperowanie i rozwój firmy. Bardzo ważne jest wprowadzanie nowatorskich realizacji, dzięki temu przedsiębiorstwo może zyskać znaczną przewagę nad konkurencją. Wpływanie na zaangażowanie pracowników może przyczynić się odniesienia sukcesu przez firmę, a tym samym do sukcesu osobistego pracownika. Uczestnictwo pracowników w procesie decyzyjnym firmy, mobilizuje pracowników do działania, do rozwoju umiejętności i kwalifikacji pracowników, do wzrostu efektywności pracy (Skorupińska K. 2013 s. 321) Partycypacja pracowników oddziałuje także w planowaniu celów oraz ustalaniu strategii przedsiębiorstwa. Dotyczy to celów różnorodnych stanowisk pracy oraz pracowników, w procesach krótko i długookresowych (Penc-Pietrzak I. 2015 s. 130)
TL;DR
Artykuł omawia partycypację pracowników w zarządzaniu. Przedstawia różne formy partycypacji, takie jak udział w podejmowaniu decyzji, udzielanie opinii czy współpodejmowanie decyzji. Omawia również korzyści i zagrożenia związane z partycypacją oraz warunki jej powodzenia. Partycypacja pracowników może przyczynić się do większej efektywności pracy, lepszego rozwoju firmy i zwiększenia zaangażowania pracowników.
Rozwój partycypacji
- I generacja - zespoły zadaniowe, początki XX w. - realizacja ważnych, niepowtarzalnych przedsięwzięć, wysoki poziom sformalizowania - przypisane funkcje, wzajemne uczenie się członków organizacji, możliwość wystąpienia konfliktów na tle osobowości, stylu pracy,
- II grupy autonomiczne - zwiększenie motywacji członków grupy, niski poziom formalności, stały kierownik grupy, organizacja pracy dopasowana do potrzeb członków, wzrost poczucia własnej wartości członków, możliwy spadek efektywności, powstania grupy towarzyskiej, niebezpieczeństwo konfliktów celów organizacji i grupy,
- III role zespołowe - wysoka złożoność pracy, konieczność dokładnego dobierania członków, niski poziom formalności, zaufanie do grupy, przekazywanie funkcji kierowniczej pomiędzy członkami zespołu, uzupełnianie się ról - tworzenie harmonijnej całości, lepsze dopasowanie do wymogów stawianych przez otoczenie, ryzyko: dobór członków bardziej pod kątem osobowości niż kwalifikacji,
- IV zespoły wirtualne - powstanie technologii informatycznych wpłynęło na powstanie zespołów wirtualnych. Ich zalety to: duża elastyczność, możliwość realizacji zadań przekraczających ramy organizacji, elastyczność działania, pełniejsze wykorzystanie zasobów ludzkich. Są jednak także wady: możliwe nadużycia ze strony pracowników, mała spójność zespołu, alienacja członków,
- V zespoły wielokulturowe - podejmowanie działań na rynkach międzynarodowych, swoboda w organizowaniu pracy, wykorzystywanie technologii informatycznej, wykorzystanie różnych doświadczeń i wiedzy, wzajemne uczenie się, ale także: konflikty na tle kulturowym, odmienne postrzeganie roli lidera, podejmowania decyzji.
Rodzaje partycypacji
W zależności od przyjętych kryteriów można wyróżnić szereg rodzajów partycypacji:
- siła oddziaływania pracowników:
- p. informacyjna - uzyskiwanie informacji - jest to najsłabszy rodzaj partycypacji, ponieważ pracownicy nie mogą wpływać na decyzje przedsiębiorstwa, kiedy nie mają specjalnych uprawnień do wpływania na proces (Chyłek M. 2011 s. 185)
- p. konsultacyjna - poddawanie pomysłów, wygłaszanie opinii, pracownicy są motywowani do prezentowania nowatorskich pomysłów, idei, koncepcji, osobistych uwag, inicjatyw, które mogą pozytywnie wpłynąć na system i działalność przedsiębiorstwa, natomiast tylko i wyłącznie kierownicy mają prawo do rozstrzygnięcia końcowej decyzji. Zakres możliwości działań partycypacji konsultacyjnej obejmuje: "prawo do przedstawiania propozycji, prawo do doradzania i sugerowania, opiniowanie projektów, występowanie ze skargami, prawo do kontroli oraz prawo do protestu". (Chyłek M. 2011 s. 185)
- p. decyzyjna - współpodejmowanie decyzji, opiera się na wspólnym podejmowaniu decyzji, pracownicy mogą oddawać głos bezwarunkowy, wtedy, gdy weryfikują proces decyzyjny oraz są za niego równie odpowiedzialni. Partycypacja decyzyjna w szczególności dotyczy decyzji menadżerskich.(Chyłek M. 2011 s. 185)
- p. finansowa
- poziom hierarchii organizacyjnej:
- stanowisko pracy,
- średni szczebel,
- najwyższe kierownictwo,
- nadzór właścicielski
- pośrednicy:
- bezpośrednia - bezpośredni udział,
- pośrednia - przedstawiciele
- konkretność:
- rzeczywista,
- postrzegana
- formalizacja
- uregulowana prawem i przepisami firmy,
- uregulowana przepisami firmy,
- nieuregulowana.
Przyczyny wzrostu partycypacji pracowniczej
- wzrost ufności i akceptacji w systemie zarządzania
- wzrost demokracji w zakresie działań politycznych, gospodarczych i społecznych
- szansa dla pracowników na branie udziału w podejmowaniu decyzji dotyczących prosperowania firmy, ponadto realizowanie swoich planów i ambicji w zaspokajaniu potrzeb samorealizacji, osiąganie dzięki temu sukcesów (Chyłek M. 2011 s. 185)
Bariery i zagrożenia partycypacji
Bariery
- organizacyjne: tradycja, misja, sposoby podejmowania decyzji, kwalifikacje personelu, struktura i jej formalizacja, klimat org.,
- ze strony kierowników: nawyki kierowników, nieznajomość metod, obawa przed partycypacją, obawa o osłabienie dyscypliny, obniżenie stopnia realizacji zadań.
- ze strony pracowników: niski poziom potrzeb i kwalifikacji, nieznajomość istoty partycypacji, obawa o zwiększenie ilości pracy lub zwolnienia.
- sytuacyjne: przeciążenie zadaniami, brak wzorców z zewnątrz.
Zagrożenia
- syndrom grupowego myślenia (blokowanie pracy grupowej, zmniejszanie jej kreatywności),
- syndrom ogłupienia grupowego (trzymanie się jednego rozwiązania),
- deficyty wyuczonej bezradności (skutek pozbawiania pracowników inicjatywy).
Korzyści i warunki powodzenia
Warunki powodzenia
- akceptacja przez pracowników i kierownictwo,
- nie wszyscy są zainteresowani partycypacją, ale efekty są proporcjonalne do liczby zaangażowanych,
- poparcie związków zawodowych.
Korzyści
- możliwość uwzględnienia różnych punktów widzenia w konfliktach,
- lepsza analiza problemów,
- znajdowanie efektywniejszych rozwiązań,
- możliwość uniknięcia nieprzemyślanych kroków, powodujących koszty,
- załatwienie spraw leżących poza zakresami obowiązków,
- pozyskanie nowej wiedzy i doświadczeń,
- zmniejszenie fluktuacji,
- podniesienie jakości, ew. zwiększenie produktywności,
Patrz także:
Partycypacja pracowników w zarządzaniu — artykuły polecane |
Empowerment — Metody integracji pracowników — Zarządzanie przez partycypację — Wymagane kwalifikacje kierownika — Struktura sieciowa — Funkcja personalna — Zarządzanie przez delegowanie — Metody samokontroli — Kultura organizacyjna w kontekście zarządzania jakością |
Bibliografia
- Chyłek M. (2011), Współczesne zarządzanie przedsiębiorstwem a partycypacja pracownicza, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, nr 90
- Penc-Pietrzak I. (2015), Partycypacja pracowników w budowie strategii od dołu organizacji, Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej. Organizacja i Zarządzanie nr 1200
- Piwowarczyk J. (2006), Partycypacja pracownicza i jej klasyfikacja, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie nr 711
- Skorupińska K. (2013), Bezpośrednia partycypacja pracownicza a podejście innowacyjne w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Autor: Sławomir Wawak, Edyta Mizera