Szkolenie adaptacyjne: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Szkolenie adaptacyjne''' jest pierwszym etapem wdrażania pracownika do pracy na danym stanowisku, którego [[cele]]m jest zapoznanie pracownika z miejscem pracy, charakterem pracy oraz [[klimat]]em organizacyjnym. | |||
==Cele szkolenia adaptacyjnego== | |||
== | |||
* możliwość ostatecznej weryfikacji przydatności zawodowej pracownika (najczęściej, zatrudnionego wówczas na [[okres próbny]]) | * możliwość ostatecznej weryfikacji przydatności zawodowej pracownika (najczęściej, zatrudnionego wówczas na [[okres próbny]]) | ||
* zbadanie | * zbadanie [[potencjał]]u pracownika i jego oczekiwań w kontekście sytuacji pracy | ||
* szybka [[adaptacja pracowników|adaptacja]] niedoświadczonego pracownika do zespołu pracowniczego | * szybka [[adaptacja pracowników|adaptacja]] niedoświadczonego pracownika do zespołu pracowniczego | ||
* utrwalenie u pracownika pożądanych postaw wobec pracy | * utrwalenie u pracownika pożądanych postaw wobec pracy | ||
* ułatwiona integracja między pracownikami | * ułatwiona integracja między pracownikami | ||
* redukowanie | * redukowanie [[stres]]u nowego pracownika związanego z nowym otoczeniem | ||
== Elementy szkolenia adaptacyjnego == | ==Elementy szkolenia adaptacyjnego== | ||
# Dostarczenie wiedzy na temat przedsiębiorstwa, [[struktura organizacyjna|struktury organizacyjnej]] oraz zorganizowania [[proces]]ów w firmie. | # Dostarczenie wiedzy na temat przedsiębiorstwa, [[struktura organizacyjna|struktury organizacyjnej]] oraz zorganizowania [[proces]]ów w firmie. | ||
# Przedstawienie miejsca pracownika w organizacji oraz stawianych mu wymagań (zależność jakościowa między | # Przedstawienie miejsca pracownika w organizacji oraz stawianych mu wymagań (zależność jakościowa między [[funkcja]]mi, a pozycją zawodową).Ważne jest podkreślenie odpowiedzialności pracownika oraz [[algorytm]]ów postępowań w danych sytuacjach. Należy także wskazać sytuacje problemowe, które może napotkać [[pracownik]]. | ||
# Przedstawienie pracownika obecnie zatrudnionym. | # Przedstawienie pracownika obecnie zatrudnionym. | ||
== Rodzaje | ==Rodzaje szkoleń== | ||
Ze względu na charakter szkoleń wyróżniamy: | Ze względu na charakter szkoleń wyróżniamy: | ||
# Szkolenia wstępne - uniwersalne; jednolite dla wszystkich pracowników "wprowadzanych" do organizacji. Prowadzone najczęściej przez dział wdrażający czyli Dział Personalny. | # Szkolenia wstępne - uniwersalne; jednolite dla wszystkich pracowników "wprowadzanych" do organizacji. Prowadzone najczęściej przez dział wdrażający czyli Dział Personalny. | ||
# Szkolenia szczegółowe, uzupełniające - prowadzone przez komórkę, w której zatrudniony będzie nowy pracownik. Zorientowane na zajmowane przez pracownika stanowisko z uwzględnieniem funkcjonowania całej komórki. Najczęściej prowadzone przez | # Szkolenia szczegółowe, uzupełniające - prowadzone przez komórkę, w której zatrudniony będzie nowy pracownik. Zorientowane na zajmowane przez pracownika stanowisko z uwzględnieniem funkcjonowania całej komórki. Najczęściej prowadzone przez [[kierownik]]a działu. | ||
# Związane z danym stanowiskiem pracy - najbardziej szczegółowe szkolenia ściśle związane z powierzonymi pracownikowi czynnościami (on the job training). | # Związane z danym stanowiskiem pracy - najbardziej szczegółowe szkolenia ściśle związane z powierzonymi pracownikowi czynnościami (on the job training). | ||
== Bibliografia == | <google>n</google> | ||
* Kożusznik B., ''Kierowanie zespołem pracowniczym'', | |||
* Szałkowski A., ''Wprowadzenie do zarządzania personelem'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków | ==Proces przeprowadzania szkolenia adaptacyjnego== | ||
''' Etapy szkolenia adaptacyjnego '''. | |||
Etapy szkolenia adaptacyjnego obejmują [[plan]]owanie, przygotowanie, realizację i ocenę. [[Planowanie]] to proces określania celów szkolenia, identyfikowania grupy docelowej oraz opracowywania [[harmonogram]]u i planu szkolenia. Przygotowanie to etap, na którym zbierane są niezbędne [[zasoby]] i [[materiał]]y szkoleniowe, a także organizowane są pomieszczenia i sprzęt potrzebne do przeprowadzenia szkolenia. Realizacja to faktyczne przeprowadzenie szkolenia, w którym wykorzystuje się różne metody i techniki szkoleniowe, takie jak prezentacje, [[warsztat]]y czy studia przypadków. Ostatnim etapem jest [[ocena]], podczas której dokonuje się analizy efektywności szkolenia i zbiera się opinie uczestników w celu doskonalenia [[program]]u szkolenia adaptacyjnego. | |||
''' Rola różnych osób i działów w procesie szkolenia adaptacyjnego '''. | |||
W procesie szkolenia adaptacyjnego istotną rolę odgrywają różne osoby i działy. Kierownik jest odpowiedzialny za określenie celów szkolenia oraz zapewnienie odpowiednich zasobów i wsparcia. Dział HR odpowiada za identyfikację potrzeb szkoleniowych pracowników, organizację i koordynację szkoleń oraz [[monitorowanie]] ich efektywności. Pracownicy zespołu są uczestnikami szkolenia i mają za [[zadanie]] aktywnie uczestniczyć w procesie, zdobywać nową wiedzę i [[umiejętności]] oraz wdrażać je w praktyce. | |||
''' Metody i techniki szkoleniowe '''. | |||
Podczas szkolenia adaptacyjnego wykorzystuje się różne metody i techniki szkoleniowe, takie jak prezentacje, warsztaty, [[case study]] czy gry symulacyjne. Prezentacje umożliwiają przekazanie teoretycznej wiedzy przez [[trener]]a, natomiast warsztaty pozwalają na praktyczne ćwiczenie umiejętności. Case study umożliwiają analizę i rozwiązanie realistycznego problemu, a gry symulacyjne pozwalają na uczenie się poprzez interakcję i [[podejmowanie decyzji]] w kontrolowanym ś[[RODO|rodo]]wisku. | |||
''' Tworzenie harmonogramu i zaplanowanie czasu '''. | |||
Tworzenie harmonogramu szkolenia adaptacyjnego jest kluczowym elementem procesu. Warto zaplanować odpowiednio czas na przeprowadzenie wszystkich etapów szkolenia, uwzględniając [[dostępność]] uczestników i innych czynników zewnętrznych. Harmonogram powinien być elastyczny, aby umożliwić dostosowanie go do ewentualnych zmian lub dodatkowych potrzeb szkoleniowych. | |||
''' Zapewnienie odpowiednich zasobów i materiałów '''. | |||
Aby przeprowadzić skuteczne szkolenie adaptacyjne, konieczne jest zapewnienie odpowiednich zasobów i materiałów szkoleniowych. Obejmuje to zarówno [[materiały]] drukowane, jak i cyfrowe, takie jak podręczniki, prezentacje, ćwiczenia czy testy. Ważne jest również zapewnienie odpowiedniego sprzętu i infrastruktury, takiego jak [[projekt]]ory, komputery czy dostęp do [[internet]]u. | |||
==Kluczowe kompetencje rozwijane podczas szkolenia adaptacyjnego== | |||
''' [[Kompetencje]] interpersonalne '''. | |||
Szkolenie adaptacyjne rozwija kompetencje interpersonalne, które są niezwykle ważne w kontekście pracy zespołowej. W ramach szkolenia uczestnicy mogą doskonalić umiejętność komunikacji, współpracy zespołowej oraz rozwiązywania [[konflikt]]ów. Te umiejętności są kluczowe dla efektywnej pracy w zespole i budowania pozytywnych relacji między pracownikami. | |||
''' Kompetencje zawodowe '''. | |||
Podczas szkolenia adaptacyjnego rozwijane są również kompetencje zawodowe, związane z konkretnym stanowiskiem pracy. Może to obejmować umiejętność obsługi specjalistycznego oprogramowania, znajomość procedur i regulacji zawodowych, a także zdobycie praktycznej wiedzy związanej z wykonywanym zawodem. Wzrost kompetencji zawodowych przekłada się na większą [[efektywność]] i [[profesjonalizm]] w wykonywaniu obowiązków zawodowych. | |||
''' Kompetencje samokształcenia i adaptacji '''. | |||
Szkolenie adaptacyjne ma na celu rozwijanie umiejętności samokształcenia i adaptacji. W dynamicznym środowisku [[biznes]]owym, umiejętność uczenia się nowych rzeczy, [[elastyczność]] i [[adaptacja]] do zmian są niezwykle ważne. W ramach szkolenia uczestnicy mogą zdobywać nową wiedzę, uczyć się nowych umiejętności oraz rozwijać swoją elastyczność i gotowość do zmian. | |||
''' Rozwijanie umiejętności organizacyjnych '''. | |||
Szkolenie adaptacyjne może również wpływać na [[rozwój]] umiejętności organizacyjnych. W ramach szkolenia uczestnicy mogą doskonalić umiejętność [[zarząd]]zania czasem, planowania i [[priorytet]]yzacji zadań. Te umiejętności są kluczowe dla efektywnego zarządzania obowiązkami zawodowymi i osiągania [[wynik]]ów. | |||
''' Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji '''. | |||
Podczas szkolenia adaptacyjnego uczestnicy mogą rozwijać umiejętności rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji w różnych sytuacjach zawodowych. Poprzez analizę studiów przypadków, symulacji biznesowych i dyskusji grupowych, uczestnicy mogą zdobywać praktyczne doświadczenie i doskonalić umiejętność podejmowania trafnych decyzji w trudnych sytuacjach. | |||
==Optymalizacja procesu szkolenia adaptacyjnego== | |||
''' Wykorzystanie technologii '''. | |||
W celu optymalizacji procesu szkolenia adaptacyjnego warto wykorzystać nowoczesne technologie, takie jak [[e-learning]] czy platformy szkoleniowe. E-learning umożliwia uczestnikom dostęp do materiałów szkoleniowych w dowolnym czasie i miejscu, co zwiększa elastyczność procesu szkoleniowego. Platformy szkoleniowe umożliwiają centralne [[zarządzanie]] procesem szkoleniowym, monitorowanie postępów uczestników oraz gromadzenie danych na temat efektywności szkoleń. | |||
''' Monitorowanie i ocena efektywności '''. | |||
Aby optymalizować proces szkolenia adaptacyjnego, istotne jest monitorowanie i ocena jego efektywności. Można to osiągnąć poprzez ankietowanie uczestników, analizę [[wskaźnik]]ów wynikowych, a także obserwację zmian i postępów w pracy po przeprowadzonym szkoleniu. Na podstawie zebranych danych można wprowadzać modyfikacje i doskonalić program szkolenia, aby lepiej odpowiadał potrzebom uczestników. | |||
''' Doskonalenie i rozwijanie programu szkolenia adaptacyjnego '''. | |||
Ważne jest [[ciągłe doskonalenie]] i rozwijanie programu szkolenia adaptacyjnego. Na podstawie feedbacku od uczestników szkoleń oraz analizy wyników można wprowadzać zmiany i ulepszenia, aby program szkolenia był jeszcze bardziej efektywny i dostosowany do potrzeb pracowników. Stały rozwój programu szkolenia pozwala na utrzymanie wysokiej jakości i aktualizację treści. | |||
''' Spersonalizowane plany szkoleniowe '''. | |||
W celu optymalizacji procesu szkolenia adaptacyjnego warto tworzyć spersonalizowane plany szkoleniowe, uwzględniające indywidualne [[potrzeby]] i cele pracowników. Każdy pracownik może mieć inne luki w wiedzy i umiejętnościach, dlatego ważne jest dopasowanie programu szkolenia do konkretnych potrzeb. Spersonalizowane szkolenia zapewniają większą efektywność i zadowolenie uczestników. | |||
''' Współ[[praca]] z innymi działami organizacji '''. | |||
W celu dostosowania szkolenia adaptacyjnego do specyfiki branży i zadań wykonywanych przez pracowników warto współpracować z innymi działami organizacji. Dzięki temu można uzyskać cenne [[informacje]] na temat potrzeb szkoleniowych i specyfiki pracy w poszczególnych dziedzinach. [[Współpraca]] z innymi działami pozwala na lepsze dopasowanie programu szkolenia do realiów organizacji i zwiększenie jego efektywności. | |||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Proces adaptacji]]}} — {{i5link|a=[[Zarządzanie talentami]]}} — {{i5link|a=[[Adaptacja pracowników]]}} — {{i5link|a=[[Adhokracja]]}} — {{i5link|a=[[Plan kadrowy - rodzaje]]}} — {{i5link|a=[[System oceniania]]}} — {{i5link|a=[[Struktura projektowa]]}} — {{i5link|a=[[Doradztwo personalne]]}} — {{i5link|a=[[Opis stanowiska pracy]]}} }} | |||
==Bibliografia== | |||
<noautolinks> | |||
* Kożusznik B. (2005), ''Kierowanie zespołem pracowniczym'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | |||
* Szałkowski A. (red.) (2000), ''Wprowadzenie do zarządzania personelem'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Artur Malinowski}} | {{a|Artur Malinowski}} | ||
[[Kategoria:Szkolenia]] | |||
{{#metamaster:description|Szkolenie adaptacyjne jest pierwszym etapem wdrażania pracownika do pracy na danym stanowisku, którego celem jest zapoznanie pracownika z miejscem pracy, charakterem pracy oraz klimatem organizacyjnym.}} |
Aktualna wersja na dzień 23:59, 22 lis 2023
Szkolenie adaptacyjne jest pierwszym etapem wdrażania pracownika do pracy na danym stanowisku, którego celem jest zapoznanie pracownika z miejscem pracy, charakterem pracy oraz klimatem organizacyjnym.
Cele szkolenia adaptacyjnego
- możliwość ostatecznej weryfikacji przydatności zawodowej pracownika (najczęściej, zatrudnionego wówczas na okres próbny)
- zbadanie potencjału pracownika i jego oczekiwań w kontekście sytuacji pracy
- szybka adaptacja niedoświadczonego pracownika do zespołu pracowniczego
- utrwalenie u pracownika pożądanych postaw wobec pracy
- ułatwiona integracja między pracownikami
- redukowanie stresu nowego pracownika związanego z nowym otoczeniem
Elementy szkolenia adaptacyjnego
- Dostarczenie wiedzy na temat przedsiębiorstwa, struktury organizacyjnej oraz zorganizowania procesów w firmie.
- Przedstawienie miejsca pracownika w organizacji oraz stawianych mu wymagań (zależność jakościowa między funkcjami, a pozycją zawodową).Ważne jest podkreślenie odpowiedzialności pracownika oraz algorytmów postępowań w danych sytuacjach. Należy także wskazać sytuacje problemowe, które może napotkać pracownik.
- Przedstawienie pracownika obecnie zatrudnionym.
Rodzaje szkoleń
Ze względu na charakter szkoleń wyróżniamy:
- Szkolenia wstępne - uniwersalne; jednolite dla wszystkich pracowników "wprowadzanych" do organizacji. Prowadzone najczęściej przez dział wdrażający czyli Dział Personalny.
- Szkolenia szczegółowe, uzupełniające - prowadzone przez komórkę, w której zatrudniony będzie nowy pracownik. Zorientowane na zajmowane przez pracownika stanowisko z uwzględnieniem funkcjonowania całej komórki. Najczęściej prowadzone przez kierownika działu.
- Związane z danym stanowiskiem pracy - najbardziej szczegółowe szkolenia ściśle związane z powierzonymi pracownikowi czynnościami (on the job training).
Proces przeprowadzania szkolenia adaptacyjnego
Etapy szkolenia adaptacyjnego . Etapy szkolenia adaptacyjnego obejmują planowanie, przygotowanie, realizację i ocenę. Planowanie to proces określania celów szkolenia, identyfikowania grupy docelowej oraz opracowywania harmonogramu i planu szkolenia. Przygotowanie to etap, na którym zbierane są niezbędne zasoby i materiały szkoleniowe, a także organizowane są pomieszczenia i sprzęt potrzebne do przeprowadzenia szkolenia. Realizacja to faktyczne przeprowadzenie szkolenia, w którym wykorzystuje się różne metody i techniki szkoleniowe, takie jak prezentacje, warsztaty czy studia przypadków. Ostatnim etapem jest ocena, podczas której dokonuje się analizy efektywności szkolenia i zbiera się opinie uczestników w celu doskonalenia programu szkolenia adaptacyjnego.
Rola różnych osób i działów w procesie szkolenia adaptacyjnego . W procesie szkolenia adaptacyjnego istotną rolę odgrywają różne osoby i działy. Kierownik jest odpowiedzialny za określenie celów szkolenia oraz zapewnienie odpowiednich zasobów i wsparcia. Dział HR odpowiada za identyfikację potrzeb szkoleniowych pracowników, organizację i koordynację szkoleń oraz monitorowanie ich efektywności. Pracownicy zespołu są uczestnikami szkolenia i mają za zadanie aktywnie uczestniczyć w procesie, zdobywać nową wiedzę i umiejętności oraz wdrażać je w praktyce.
Metody i techniki szkoleniowe . Podczas szkolenia adaptacyjnego wykorzystuje się różne metody i techniki szkoleniowe, takie jak prezentacje, warsztaty, case study czy gry symulacyjne. Prezentacje umożliwiają przekazanie teoretycznej wiedzy przez trenera, natomiast warsztaty pozwalają na praktyczne ćwiczenie umiejętności. Case study umożliwiają analizę i rozwiązanie realistycznego problemu, a gry symulacyjne pozwalają na uczenie się poprzez interakcję i podejmowanie decyzji w kontrolowanym środowisku.
Tworzenie harmonogramu i zaplanowanie czasu . Tworzenie harmonogramu szkolenia adaptacyjnego jest kluczowym elementem procesu. Warto zaplanować odpowiednio czas na przeprowadzenie wszystkich etapów szkolenia, uwzględniając dostępność uczestników i innych czynników zewnętrznych. Harmonogram powinien być elastyczny, aby umożliwić dostosowanie go do ewentualnych zmian lub dodatkowych potrzeb szkoleniowych.
Zapewnienie odpowiednich zasobów i materiałów . Aby przeprowadzić skuteczne szkolenie adaptacyjne, konieczne jest zapewnienie odpowiednich zasobów i materiałów szkoleniowych. Obejmuje to zarówno materiały drukowane, jak i cyfrowe, takie jak podręczniki, prezentacje, ćwiczenia czy testy. Ważne jest również zapewnienie odpowiedniego sprzętu i infrastruktury, takiego jak projektory, komputery czy dostęp do internetu.
Kluczowe kompetencje rozwijane podczas szkolenia adaptacyjnego
Kompetencje interpersonalne . Szkolenie adaptacyjne rozwija kompetencje interpersonalne, które są niezwykle ważne w kontekście pracy zespołowej. W ramach szkolenia uczestnicy mogą doskonalić umiejętność komunikacji, współpracy zespołowej oraz rozwiązywania konfliktów. Te umiejętności są kluczowe dla efektywnej pracy w zespole i budowania pozytywnych relacji między pracownikami.
Kompetencje zawodowe . Podczas szkolenia adaptacyjnego rozwijane są również kompetencje zawodowe, związane z konkretnym stanowiskiem pracy. Może to obejmować umiejętność obsługi specjalistycznego oprogramowania, znajomość procedur i regulacji zawodowych, a także zdobycie praktycznej wiedzy związanej z wykonywanym zawodem. Wzrost kompetencji zawodowych przekłada się na większą efektywność i profesjonalizm w wykonywaniu obowiązków zawodowych.
Kompetencje samokształcenia i adaptacji . Szkolenie adaptacyjne ma na celu rozwijanie umiejętności samokształcenia i adaptacji. W dynamicznym środowisku biznesowym, umiejętność uczenia się nowych rzeczy, elastyczność i adaptacja do zmian są niezwykle ważne. W ramach szkolenia uczestnicy mogą zdobywać nową wiedzę, uczyć się nowych umiejętności oraz rozwijać swoją elastyczność i gotowość do zmian.
Rozwijanie umiejętności organizacyjnych . Szkolenie adaptacyjne może również wpływać na rozwój umiejętności organizacyjnych. W ramach szkolenia uczestnicy mogą doskonalić umiejętność zarządzania czasem, planowania i priorytetyzacji zadań. Te umiejętności są kluczowe dla efektywnego zarządzania obowiązkami zawodowymi i osiągania wyników.
Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji . Podczas szkolenia adaptacyjnego uczestnicy mogą rozwijać umiejętności rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji w różnych sytuacjach zawodowych. Poprzez analizę studiów przypadków, symulacji biznesowych i dyskusji grupowych, uczestnicy mogą zdobywać praktyczne doświadczenie i doskonalić umiejętność podejmowania trafnych decyzji w trudnych sytuacjach.
Optymalizacja procesu szkolenia adaptacyjnego
Wykorzystanie technologii . W celu optymalizacji procesu szkolenia adaptacyjnego warto wykorzystać nowoczesne technologie, takie jak e-learning czy platformy szkoleniowe. E-learning umożliwia uczestnikom dostęp do materiałów szkoleniowych w dowolnym czasie i miejscu, co zwiększa elastyczność procesu szkoleniowego. Platformy szkoleniowe umożliwiają centralne zarządzanie procesem szkoleniowym, monitorowanie postępów uczestników oraz gromadzenie danych na temat efektywności szkoleń.
Monitorowanie i ocena efektywności . Aby optymalizować proces szkolenia adaptacyjnego, istotne jest monitorowanie i ocena jego efektywności. Można to osiągnąć poprzez ankietowanie uczestników, analizę wskaźników wynikowych, a także obserwację zmian i postępów w pracy po przeprowadzonym szkoleniu. Na podstawie zebranych danych można wprowadzać modyfikacje i doskonalić program szkolenia, aby lepiej odpowiadał potrzebom uczestników.
Doskonalenie i rozwijanie programu szkolenia adaptacyjnego . Ważne jest ciągłe doskonalenie i rozwijanie programu szkolenia adaptacyjnego. Na podstawie feedbacku od uczestników szkoleń oraz analizy wyników można wprowadzać zmiany i ulepszenia, aby program szkolenia był jeszcze bardziej efektywny i dostosowany do potrzeb pracowników. Stały rozwój programu szkolenia pozwala na utrzymanie wysokiej jakości i aktualizację treści.
Spersonalizowane plany szkoleniowe . W celu optymalizacji procesu szkolenia adaptacyjnego warto tworzyć spersonalizowane plany szkoleniowe, uwzględniające indywidualne potrzeby i cele pracowników. Każdy pracownik może mieć inne luki w wiedzy i umiejętnościach, dlatego ważne jest dopasowanie programu szkolenia do konkretnych potrzeb. Spersonalizowane szkolenia zapewniają większą efektywność i zadowolenie uczestników.
Współpraca z innymi działami organizacji . W celu dostosowania szkolenia adaptacyjnego do specyfiki branży i zadań wykonywanych przez pracowników warto współpracować z innymi działami organizacji. Dzięki temu można uzyskać cenne informacje na temat potrzeb szkoleniowych i specyfiki pracy w poszczególnych dziedzinach. Współpraca z innymi działami pozwala na lepsze dopasowanie programu szkolenia do realiów organizacji i zwiększenie jego efektywności.
Szkolenie adaptacyjne — artykuły polecane |
Proces adaptacji — Zarządzanie talentami — Adaptacja pracowników — Adhokracja — Plan kadrowy - rodzaje — System oceniania — Struktura projektowa — Doradztwo personalne — Opis stanowiska pracy |
Bibliografia
- Kożusznik B. (2005), Kierowanie zespołem pracowniczym, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Szałkowski A. (red.) (2000), Wprowadzenie do zarządzania personelem, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
Autor: Artur Malinowski