Controlling personalny w zarządzaniu jakością: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Controlling personalny]]</li>
<li>[[Kluczowe czynniki sukcesu wdrożenia systemu informatycznego]]</li>
<li>[[Mapa drogowa]]</li>
<li>[[Identyfikacja systemu zarządzania jakością]]</li>
<li>[[Informatyczne wspomaganie systemu zarządzania jakością]]</li>
<li>[[Teoria zmian i rozwoju organizacji]]</li>
<li>[[Model Silvestro]]</li>
<li>[[Zasady zarządzania jakością]]</li>
<li>[[Wdrażanie systemu zarządzania projektami]]</li>
</ul>
}}
[[Controlling personalny]] może dostarczać istotnych informacji dla [[:Kategoria:zarządzanie jakością|systemu zarządzania jakością]] na szczeblu strategicznym, jednak może zostać także wykorzystany jako narzędzie wspomagające kształtowanie całej projakościowej polityki personalnej w [[organizacja|organizacji]] zarówno na etapie wdrożenia, jak i utrzymania i doskonalenia systemu. Tab. 1 prezentuje potencjalny [[zakres]] dostarczanych informacji dla potrzeb SZJ.
[[Controlling personalny]] może dostarczać istotnych informacji dla [[:Kategoria:zarządzanie jakością|systemu zarządzania jakością]] na szczeblu strategicznym, jednak może zostać także wykorzystany jako narzędzie wspomagające kształtowanie całej projakościowej polityki personalnej w [[organizacja|organizacji]] zarówno na etapie wdrożenia, jak i utrzymania i doskonalenia systemu. Tab. 1 prezentuje potencjalny [[zakres]] dostarczanych informacji dla potrzeb SZJ.


Linia 21: Linia 4:


{| border="1"
{| border="1"
! <b>Obszar controllingu </b><b>personalnego</b> !! <b>[[Informacje]] dostarczane dla SZJ</b>
! Obszar controllingu personalnego !! [[Informacje]] dostarczane dla SZJ
|- valign="top"
|- valign="top"
| [[planowanie zasobów ludzkich|planowanie personelu]] w odniesieniu do [[klasyfikacja celów i funkcji|celów]], [[strategia|strategii]], [[wymaganie, potrzeba, oczekiwanie|potrzeb]] || <ul><li>rozpatrywanie [[strategia personalna|strategii personalnej]] jako części strategii firmy oraz w odniesieniu do [[polityka jakości|polityki jakości]], </li></ul><ul><li>[[optymalizacja]] [[koszty pracy|kosztów zatrudnienia]], </li><li>[[planowanie]] podnoszenia [[kompetencje|kwalifikacji]], </li><li>określanie poziomów mierników personalnych dla obszarów SZJ, </li><li>planowanie wykorzystania [[czas pracy|czasu pracy]], </li><li>zapobieganie niedoborom lub nadwyżkom personelu, </li><li>aktywizacja mechanizmu wewnętrznego uczenia się </li></ul>
| [[planowanie zasobów ludzkich|planowanie personelu]] w odniesieniu do [[klasyfikacja celów i funkcji|celów]], [[strategia|strategii]], [[wymaganie, potrzeba, oczekiwanie|potrzeb]] || <ul><li>rozpatrywanie [[strategia personalna|strategii personalnej]] jako części strategii firmy oraz w odniesieniu do [[polityka jakości|polityki jakości]], </li></ul><ul><li>[[optymalizacja]] [[koszty pracy|kosztów zatrudnienia]], </li><li>[[planowanie]] podnoszenia [[kompetencje|kwalifikacji]], </li><li>określanie poziomów mierników personalnych dla obszarów SZJ, </li><li>planowanie wykorzystania [[czas pracy|czasu pracy]], </li><li>zapobieganie niedoborom lub nadwyżkom personelu, </li><li>aktywizacja mechanizmu wewnętrznego uczenia się </li></ul>
Linia 43: Linia 26:
| badanie [[bezpieczeństwo i higiena pracy|bezpieczeństwa i higieny pracy]] || <ul><li>badanie prawidłowości [[ocena ryzyka na stanowiskach pracy|identyfikacji ryzyka na stanowiskach pracy]], </li><li>badanie ekonomicznego uzasadnienia poziomu ryzyka, </li><li>weryfikacja metod oceny ryzyka zawodowego, </li><li>[[potrzeby]] w zakresie inwestycji w BHP, </li><li>ocena efektów tych inwestycji </li></ul>
| badanie [[bezpieczeństwo i higiena pracy|bezpieczeństwa i higieny pracy]] || <ul><li>badanie prawidłowości [[ocena ryzyka na stanowiskach pracy|identyfikacji ryzyka na stanowiskach pracy]], </li><li>badanie ekonomicznego uzasadnienia poziomu ryzyka, </li><li>weryfikacja metod oceny ryzyka zawodowego, </li><li>[[potrzeby]] w zakresie inwestycji w BHP, </li><li>ocena efektów tych inwestycji </li></ul>
|}
|}
<google>n</google>


Źródło: opracowanie własne na podstawie (Z. Sekuła 2000)
Źródło: opracowanie własne na podstawie (Z. Sekuła 2000)
<google>ban728t</google>


Pozyskiwane informacje mogą być wykorzystane w systemie zarządzania jakością do:
Pozyskiwane informacje mogą być wykorzystane w systemie zarządzania jakością do:
Linia 68: Linia 52:


Controlling może występować w stosunku do systemu zarządzania jakością jako oddzielny [[podsystem]] i komunikować się z nim tylko poprzez [[interfejs]] wymiany informacji. Takie rozwiązanie może zostać przyjęte w przedsiębiorstwach, w których SZJ jest słabo zintegrowany z systemem zarządzania organizacją, np. niektóre wdrożenia [[ISO 9001|ISO 9001:2000]]. W przypadku silnej integracji, możliwe staje się zastosowanie [[:Kategoria:controlling|controllingu]] jako jednego z kluczowych narzędzi szeroko ujmowanego audytu wewnętrznego. Wykorzystany w ten sposób mógłby być nie tylko controlling personalny, ale także controlling innych obszarów funkcjonalnych (K. Czerwiński, H. Grocholski 2003, s. 30 nast.). Istnieje zatem możliwość, a także [[potrzeba]], wykorzystania go w obejmującym całą organizację systemie zarządzania jakością.
Controlling może występować w stosunku do systemu zarządzania jakością jako oddzielny [[podsystem]] i komunikować się z nim tylko poprzez [[interfejs]] wymiany informacji. Takie rozwiązanie może zostać przyjęte w przedsiębiorstwach, w których SZJ jest słabo zintegrowany z systemem zarządzania organizacją, np. niektóre wdrożenia [[ISO 9001|ISO 9001:2000]]. W przypadku silnej integracji, możliwe staje się zastosowanie [[:Kategoria:controlling|controllingu]] jako jednego z kluczowych narzędzi szeroko ujmowanego audytu wewnętrznego. Wykorzystany w ten sposób mógłby być nie tylko controlling personalny, ale także controlling innych obszarów funkcjonalnych (K. Czerwiński, H. Grocholski 2003, s. 30 nast.). Istnieje zatem możliwość, a także [[potrzeba]], wykorzystania go w obejmującym całą organizację systemie zarządzania jakością.
==TL;DR==
Artykuł omawia, jak controlling personalny może dostarczać istotnych informacji dla systemu zarządzania jakością. Przedstawiono różne obszary, w których controlling personalny może być wykorzystywany, takie jak planowanie zasobów ludzkich, monitorowanie zatrudnienia, monitorowanie kwalifikacji, planowanie i kontrola szkoleń, ocenianie pracowników, ocena polityki personalnej, ocena działalności socjalnej, ocena komunikacji, mierzenie wykorzystania czasu pracy oraz badanie bezpieczeństwa i higieny pracy. Informacje pozyskane przez controlling personalny mogą być wykorzystane do aktualizacji strategii, planowania szkoleń, wprowadzania zmian w organizacji, oceny dostawców usług szkoleniowych i wielu innych celów. Kontrolling personalny może być oddzielnym podsystemem, ale również może być kluczowym narzędziem audytu wewnętrznego w zintegrowanym systemie zarządzania jakością.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Controlling personalny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kluczowe czynniki sukcesu wdrożenia systemu informatycznego]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Mapa drogowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Identyfikacja systemu zarządzania jakością]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Informatyczne wspomaganie systemu zarządzania jakością]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Teoria zmian i rozwoju organizacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Model Silvestro]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zasady zarządzania jakością]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wdrażanie systemu zarządzania projektami]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Luka technologiczna]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Czerwiński K., Grocholski H., ''Podstawy audytu wewnętrznego'', LINK, Szczecin 2003
<noautolinks>
* Sekuła Z., ''Controlling personalny. Część I: Istota i przedmiot controllingu personalnego'', Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz 1999
* Czerwiński K., Grocholski H. (2003), ''Podstawy audytu wewnętrznego'', LINK, Szczecin
* Sekuła Z., ''Controlling personalny. Część II: Strategie personalne, zadania i narzędzia controllingu personalnego'', Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz 2000
* Sekuła Z. (1999), ''Controlling personalny. Część I: Istota i przedmiot controllingu personalnego'', Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz
* Wawak S., ''Analiza i doskonalenie systemów zarządzania jakością w urzędach gminnych'', pr. doktorska, AE Kraków 2007
* Sekuła Z. (2000), ''Controlling personalny. Część II: Strategie personalne, zadania i narzędzia controllingu personalnego'', Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz
* Wawak S. (2007), ''Analiza i doskonalenie systemów zarządzania jakością w urzędach gminnych'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
</noautolinks>


{{aa|Sławomir Wawak}}
{{aa|Sławomir Wawak}}
[[Kategoria:Controlling]]
[[Kategoria:Controlling]]
[[Kategoria:Koszty jakości]]
[[Kategoria:Koszty jakości]]
{{#metamaster:description|Controlling personalny w zarządzaniu jakością - dowiedz się, jak wykorzystać controlling personalny w systemie zarządzania jakością.}}

Aktualna wersja na dzień 20:15, 1 gru 2023

Controlling personalny może dostarczać istotnych informacji dla systemu zarządzania jakością na szczeblu strategicznym, jednak może zostać także wykorzystany jako narzędzie wspomagające kształtowanie całej projakościowej polityki personalnej w organizacji zarówno na etapie wdrożenia, jak i utrzymania i doskonalenia systemu. Tab. 1 prezentuje potencjalny zakres dostarczanych informacji dla potrzeb SZJ.

Tab.1. Zakres informacji dostarczanych przez controlling personalny dla potrzeb systemu zarządzania jakością

Obszar controllingu personalnego Informacje dostarczane dla SZJ
planowanie personelu w odniesieniu do celów, strategii, potrzeb
monitorowanie poziomu zatrudnienia
monitorowanie kwalifikacji
  • analiza kwalifikacji w odniesieniu do bieżących i przewidywanych potrzeb,
  • informacje o potrzebach szkoleń i doskonalenia,
  • informacje do określania ścieżek kariery
planowanie i kontrola szkoleń
  • badanie stopnia wykorzystywania tych źródeł,
  • ocena metod szkoleń,
  • ocena ofert szkoleniowych,
  • badanie spójności oraz zgodności pomiędzy planami szkoleń (unikanie pokrywania tematyki szkoleń),
  • badanie faktycznej realizacji programów szkoleń,
  • badanie przydatności szkoleń,
  • ocena efektywności szkoleń,
  • grupowanie pracowników według efektów szkoleń,
  • analiza przyczyn niewłaściwych efektów
ocena pracowników
  • prawidłowość stosowania metod oceny,
  • wykorzystanie wyników ocen,
  • zmiany ocen pracowników w czasie,
  • postrzeganie metod oceny przez pracowników
ocena polityki personalnej
ocena działalności socjalnej
  • informacje o wykorzystaniu uprawnień decyzyjnych,
  • informacje o postrzeganiu pracy przez personel
ocena komunikacji
  • badanie skuteczności komunikacji góra-dół, dół-góra, międzywydziałowej oraz w ramach procesów,
  • identyfikacja możliwych źródeł konfliktów
mierzenie wykorzystania czasu pracy
  • informacja o przerwach planowych i spowodowanych awariami,
  • chorobowość,
  • czas poświęcony na poprawianie wyrobów,
  • analizy efektywności wykorzystania czasu pracy,
  • wykorzystanie godzin nadliczbowych,
  • proponowanie innych rozwiązań czasu pracy
badanie bezpieczeństwa i higieny pracy

Źródło: opracowanie własne na podstawie (Z. Sekuła 2000)

Pozyskiwane informacje mogą być wykorzystane w systemie zarządzania jakością do:

Controlling może występować w stosunku do systemu zarządzania jakością jako oddzielny podsystem i komunikować się z nim tylko poprzez interfejs wymiany informacji. Takie rozwiązanie może zostać przyjęte w przedsiębiorstwach, w których SZJ jest słabo zintegrowany z systemem zarządzania organizacją, np. niektóre wdrożenia ISO 9001:2000. W przypadku silnej integracji, możliwe staje się zastosowanie controllingu jako jednego z kluczowych narzędzi szeroko ujmowanego audytu wewnętrznego. Wykorzystany w ten sposób mógłby być nie tylko controlling personalny, ale także controlling innych obszarów funkcjonalnych (K. Czerwiński, H. Grocholski 2003, s. 30 nast.). Istnieje zatem możliwość, a także potrzeba, wykorzystania go w obejmującym całą organizację systemie zarządzania jakością.

TL;DR

Artykuł omawia, jak controlling personalny może dostarczać istotnych informacji dla systemu zarządzania jakością. Przedstawiono różne obszary, w których controlling personalny może być wykorzystywany, takie jak planowanie zasobów ludzkich, monitorowanie zatrudnienia, monitorowanie kwalifikacji, planowanie i kontrola szkoleń, ocenianie pracowników, ocena polityki personalnej, ocena działalności socjalnej, ocena komunikacji, mierzenie wykorzystania czasu pracy oraz badanie bezpieczeństwa i higieny pracy. Informacje pozyskane przez controlling personalny mogą być wykorzystane do aktualizacji strategii, planowania szkoleń, wprowadzania zmian w organizacji, oceny dostawców usług szkoleniowych i wielu innych celów. Kontrolling personalny może być oddzielnym podsystemem, ale również może być kluczowym narzędziem audytu wewnętrznego w zintegrowanym systemie zarządzania jakością.


Controlling personalny w zarządzaniu jakościąartykuły polecane
Controlling personalnyKluczowe czynniki sukcesu wdrożenia systemu informatycznegoMapa drogowaIdentyfikacja systemu zarządzania jakościąInformatyczne wspomaganie systemu zarządzania jakościąTeoria zmian i rozwoju organizacjiModel SilvestroZasady zarządzania jakościąWdrażanie systemu zarządzania projektamiLuka technologiczna

Bibliografia

  • Czerwiński K., Grocholski H. (2003), Podstawy audytu wewnętrznego, LINK, Szczecin
  • Sekuła Z. (1999), Controlling personalny. Część I: Istota i przedmiot controllingu personalnego, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz
  • Sekuła Z. (2000), Controlling personalny. Część II: Strategie personalne, zadania i narzędzia controllingu personalnego, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz
  • Wawak S. (2007), Analiza i doskonalenie systemów zarządzania jakością w urzędach gminnych, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków


Autor: Sławomir Wawak