Controlling personalny w zarządzaniu jakością: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (Infobox5 upgrade) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Controlling personalny]] może dostarczać istotnych informacji dla [[:Kategoria:zarządzanie jakością|systemu zarządzania jakością]] na szczeblu strategicznym, jednak może zostać także wykorzystany jako narzędzie wspomagające kształtowanie całej projakościowej polityki personalnej w [[organizacja|organizacji]] zarówno na etapie wdrożenia, jak i utrzymania i doskonalenia systemu. Tab. 1 prezentuje potencjalny [[zakres]] dostarczanych informacji dla potrzeb SZJ. | [[Controlling personalny]] może dostarczać istotnych informacji dla [[:Kategoria:zarządzanie jakością|systemu zarządzania jakością]] na szczeblu strategicznym, jednak może zostać także wykorzystany jako narzędzie wspomagające kształtowanie całej projakościowej polityki personalnej w [[organizacja|organizacji]] zarówno na etapie wdrożenia, jak i utrzymania i doskonalenia systemu. Tab. 1 prezentuje potencjalny [[zakres]] dostarczanych informacji dla potrzeb SZJ. | ||
Linia 69: | Linia 54: | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Artykuł omawia, jak controlling personalny może dostarczać istotnych informacji dla systemu zarządzania jakością. Przedstawiono różne obszary, w których controlling personalny może być wykorzystywany, takie jak planowanie zasobów ludzkich, monitorowanie zatrudnienia, monitorowanie kwalifikacji, planowanie i kontrola szkoleń, ocenianie pracowników, ocena polityki personalnej, ocena działalności socjalnej, ocena komunikacji, mierzenie wykorzystania czasu pracy oraz badanie bezpieczeństwa i higieny pracy. Informacje pozyskane przez controlling personalny mogą być wykorzystane do aktualizacji strategii, planowania szkoleń, wprowadzania zmian w organizacji, oceny dostawców usług szkoleniowych i wielu innych celów. Kontrolling personalny może być oddzielnym podsystemem, ale również może być kluczowym narzędziem audytu wewnętrznego w zintegrowanym systemie zarządzania jakością. | Artykuł omawia, jak controlling personalny może dostarczać istotnych informacji dla systemu zarządzania jakością. Przedstawiono różne obszary, w których controlling personalny może być wykorzystywany, takie jak planowanie zasobów ludzkich, monitorowanie zatrudnienia, monitorowanie kwalifikacji, planowanie i kontrola szkoleń, ocenianie pracowników, ocena polityki personalnej, ocena działalności socjalnej, ocena komunikacji, mierzenie wykorzystania czasu pracy oraz badanie bezpieczeństwa i higieny pracy. Informacje pozyskane przez controlling personalny mogą być wykorzystane do aktualizacji strategii, planowania szkoleń, wprowadzania zmian w organizacji, oceny dostawców usług szkoleniowych i wielu innych celów. Kontrolling personalny może być oddzielnym podsystemem, ale również może być kluczowym narzędziem audytu wewnętrznego w zintegrowanym systemie zarządzania jakością. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Controlling personalny]]}} — {{i5link|a=[[Kluczowe czynniki sukcesu wdrożenia systemu informatycznego]]}} — {{i5link|a=[[Mapa drogowa]]}} — {{i5link|a=[[Identyfikacja systemu zarządzania jakością]]}} — {{i5link|a=[[Informatyczne wspomaganie systemu zarządzania jakością]]}} — {{i5link|a=[[Teoria zmian i rozwoju organizacji]]}} — {{i5link|a=[[Model Silvestro]]}} — {{i5link|a=[[Zasady zarządzania jakością]]}} — {{i5link|a=[[Wdrażanie systemu zarządzania projektami]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 14:31, 17 lis 2023
Controlling personalny może dostarczać istotnych informacji dla systemu zarządzania jakością na szczeblu strategicznym, jednak może zostać także wykorzystany jako narzędzie wspomagające kształtowanie całej projakościowej polityki personalnej w organizacji zarówno na etapie wdrożenia, jak i utrzymania i doskonalenia systemu. Tab. 1 prezentuje potencjalny zakres dostarczanych informacji dla potrzeb SZJ.
Tab.1. Zakres informacji dostarczanych przez controlling personalny dla potrzeb systemu zarządzania jakością
Obszar controllingu personalnego | Informacje dostarczane dla SZJ |
---|---|
planowanie personelu w odniesieniu do celów, strategii, potrzeb |
|
monitorowanie poziomu zatrudnienia |
|
monitorowanie kwalifikacji |
|
planowanie i kontrola szkoleń |
|
ocena pracowników |
|
ocena polityki personalnej |
|
ocena działalności socjalnej |
|
ocena komunikacji |
|
mierzenie wykorzystania czasu pracy |
|
badanie bezpieczeństwa i higieny pracy |
|
Źródło: opracowanie własne na podstawie (Z. Sekuła 2000)
Pozyskiwane informacje mogą być wykorzystane w systemie zarządzania jakością do:
- aktualizacji strategii, celów oraz polityki jakości,
- opracowywania średnioterminowych planów szkoleń, warsztatów,
- opracowania projektów programów szkoleń,
- wprowadzania oraz aktualizacji mierników stosowanych w procesach,
- sterowania procesem wewnętrznych szkoleń i wymiany wiedzy,
- wprowadzania zmian w organizacji pracy zespołowej,
- opracowywania list zadań do rozwiązania dla kół jakości,
- wprowadzania zmian i ustanawiania nowych procesów,
- zmiany zakresów zadań,
- zmiany struktury organizacyjnej,
- reorganizacji stanowisk pracy,
- planowania przesunięć i rekrutacji pracowników,
- aktualizacji listy czynników motywacyjnych,
- oceny dostawców usług szkoleniowych,
- inicjowania działań korygujących lub zapobiegawczych,
- przygotowywania audytów wewnętrznych,
- oceny poziomu zadowolenia pracowników,
- obliczania kosztów jakości.
Controlling może występować w stosunku do systemu zarządzania jakością jako oddzielny podsystem i komunikować się z nim tylko poprzez interfejs wymiany informacji. Takie rozwiązanie może zostać przyjęte w przedsiębiorstwach, w których SZJ jest słabo zintegrowany z systemem zarządzania organizacją, np. niektóre wdrożenia ISO 9001:2000. W przypadku silnej integracji, możliwe staje się zastosowanie controllingu jako jednego z kluczowych narzędzi szeroko ujmowanego audytu wewnętrznego. Wykorzystany w ten sposób mógłby być nie tylko controlling personalny, ale także controlling innych obszarów funkcjonalnych (K. Czerwiński, H. Grocholski 2003, s. 30 nast.). Istnieje zatem możliwość, a także potrzeba, wykorzystania go w obejmującym całą organizację systemie zarządzania jakością.
TL;DR
Artykuł omawia, jak controlling personalny może dostarczać istotnych informacji dla systemu zarządzania jakością. Przedstawiono różne obszary, w których controlling personalny może być wykorzystywany, takie jak planowanie zasobów ludzkich, monitorowanie zatrudnienia, monitorowanie kwalifikacji, planowanie i kontrola szkoleń, ocenianie pracowników, ocena polityki personalnej, ocena działalności socjalnej, ocena komunikacji, mierzenie wykorzystania czasu pracy oraz badanie bezpieczeństwa i higieny pracy. Informacje pozyskane przez controlling personalny mogą być wykorzystane do aktualizacji strategii, planowania szkoleń, wprowadzania zmian w organizacji, oceny dostawców usług szkoleniowych i wielu innych celów. Kontrolling personalny może być oddzielnym podsystemem, ale również może być kluczowym narzędziem audytu wewnętrznego w zintegrowanym systemie zarządzania jakością.
Controlling personalny w zarządzaniu jakością — artykuły polecane |
Controlling personalny — Kluczowe czynniki sukcesu wdrożenia systemu informatycznego — Mapa drogowa — Identyfikacja systemu zarządzania jakością — Informatyczne wspomaganie systemu zarządzania jakością — Teoria zmian i rozwoju organizacji — Model Silvestro — Zasady zarządzania jakością — Wdrażanie systemu zarządzania projektami |
Bibliografia
- Czerwiński K., Grocholski H., Podstawy audytu wewnętrznego, LINK, Szczecin 2003
- Sekuła Z., Controlling personalny. Część I: Istota i przedmiot controllingu personalnego, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz 1999
- Sekuła Z., Controlling personalny. Część II: Strategie personalne, zadania i narzędzia controllingu personalnego, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz 2000
- Wawak S. (2007), Analiza i doskonalenie systemów zarządzania jakością w urzędach gminnych, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
Autor: Sławomir Wawak