Informatyczne narzędzia zarządzania wiedzą: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
Informacyjne wspomaganie zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie w istotny sposób przyczynia się do jego rozwoju. Szczególne znaczenie ma tutaj wykorzystanie technik zarządzania wiedzą do [[cel]]ów analizy strategicznej oraz planowania strategicznego. | Informacyjne wspomaganie zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie w istotny sposób przyczynia się do jego rozwoju. Szczególne znaczenie ma tutaj wykorzystanie technik zarządzania wiedzą do [[cel]]ów analizy strategicznej oraz planowania strategicznego. | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
==Dziedziny zarządzania wiedzą== | ==Dziedziny zarządzania wiedzą== | ||
Raport Gartner Group z roku 2002 wyróżnia następujące obszary dziedziny zarządzania wiedzą (F. Caldwell, K.Harris 2002, s. 3-4): | Raport Gartner Group z roku 2002 wyróżnia następujące obszary dziedziny zarządzania wiedzą (F. Caldwell, K.Harris 2002, s. 3-4): | ||
Linia 63: | Linia 64: | ||
[[Kategoria:Aplikacje informatyczne]] | [[Kategoria:Aplikacje informatyczne]] | ||
[[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]] | [[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]] | ||
{{#metamaster:description|Wykorzystaj narzędzia zarządzania wiedzą dla sukcesu swojej firmy. Odkryj techniki analizy i planowania strategicznego.}} | {{#metamaster:description|Wykorzystaj narzędzia zarządzania wiedzą dla sukcesu swojej firmy. Odkryj techniki analizy i planowania strategicznego.}} |
Wersja z 08:43, 2 lis 2023
Informatyczne narzędzia zarządzania wiedzą |
---|
Polecane artykuły |
Informacyjne wspomaganie zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie w istotny sposób przyczynia się do jego rozwoju. Szczególne znaczenie ma tutaj wykorzystanie technik zarządzania wiedzą do celów analizy strategicznej oraz planowania strategicznego.
Dziedziny zarządzania wiedzą
Raport Gartner Group z roku 2002 wyróżnia następujące obszary dziedziny zarządzania wiedzą (F. Caldwell, K.Harris 2002, s. 3-4):
- Zarządzanie informacjami i dostęp do informacji - wsparcie procesu zarządzania wiedzą skodyfikowaną w strukturalnych lub niestrukturalnych bazach i magazynach danych, czyli wiedzą "jawną",
- Wiedza o procesach - zarządzanie wiedzą o przebiegu procesów organizacyjnych,
- Miejsce pracy bazujące na wiedzy - zarządzanie wiedzą posiadaną przez osoby poinformowane (specjalistów, pracowników wiedzy), czyli wiedzą "ukrytą",
- E-biznes - zarządzanie integracją wiedzy przedsiębiorstwa z systemów wewnętrznych i zewnętrznych,
- Zarządzanie kapitałem intelektualnym - zarządzanie procesami wytwarzania wartości z dostępnych przedsiębiorstwu aktywów intelektualnych lub kapitału wiedzy.
Metody i techniki
W ramach każdego obszaru zostały wyróżnione szczegółowe metody i techniki organizatorskie wspomagające jego realizację. W ramach zarządzania informacjami i dostępem są to: zarządzanie dokumentami, zarządzanie treściami, automatyczna indeksacja, odwzorowywanie wiedzy, portale informacyjne przedsiębiorstw. Zarządzanie wiedzą o procesach jest wspomagane przez: metodyki zarządzania, programy najlepszych praktyk, bazy wiedzy, zarządzanie procesami operacyjnymi, workflow, zarządzanie innowacjami. Utworzenie miejsc pracy opartych na wiedzy związane jest z aktywnym wykorzystaniem: zespołów wirtualnych, zdobywania wiedzy ukrytej, współpracy, społeczności, poszukiwania ekspertów, nauki przez internet, osobistego zarządzania wiedzą.
Prowadzenie przedsiębiorstwa opartego o e-biznes musi być wspomagane technikami: rozszerzonego łańcucha wartości, gromadzeniem informacji konkurencyjnych, zarządzaniem relacjami z klientem - CRM. Wreszcie zarządzanie kapitałem ludzkim to między innymi: zarządzanie pomysłami i innowacjami, wartościowanie kapitału intelektualnego, zarządzanie aktywami intelektualnymi, zarządzanie własnością intelektualną.
Integracja powyżej opisanych narzędzi informatycznych w jednym systemie i bazie danych pozwala na efektywniejszą realizację celów systemu zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie. Eksploracja powiązań pomiędzy zapisanymi w bazach danych informacjami, wiedzą ukrytą i doświadczeniem pracowników, pozwala na wykorzystanie zasobów wiedzy w przedsiębiorstwie dla uzyskania istotnej i trwałej przewagi konkurencyjnej
Rodzaje narzędzi wspomagających zarządzanie wiedzą
- Zarządzanie dokumentami
- Metodyki w pakietach
- Program najlepszych praktyk
- Baza wiedzy
- Automatyczna indeksacja
- Zarządzanie treścią
- Zarządzanie procesami operacyjnymi
- Wyodrębnianie wiedzy ukrytej
- Odwzorowywanie wiedzy
- Zespół wirtualny
- Portal informacyjny przedsiębiorstwa
- Benchmarking konkurencyjny
- Wspomaganie pracy grupowej
- Społeczność praktyków
- Wyszukiwanie ekspertów
- Zarządzanie relacjami z klientem
- Nauka na odległość
- Zarządzanie kapitałem intelektualnym
- Wartościowanie kapitału intelektualnego
- Zarządzanie innowacjami
Bibliografia
- Woźniak K. (2005), System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
Autor: Krzysztof Woźniak