Controlling personalny w zarządzaniu jakością: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (→top: Clean up, replaced: <b> → ''' (3), </b> → ''' (3)) |
||
Linia 19: | Linia 19: | ||
{| border="1" | {| border="1" | ||
! | ! Obszar controllingu personalnego !! [[Informacje]] dostarczane dla SZJ | ||
|- valign="top" | |- valign="top" | ||
| [[planowanie zasobów ludzkich|planowanie personelu]] w odniesieniu do [[klasyfikacja celów i funkcji|celów]], [[strategia|strategii]], [[wymaganie, potrzeba, oczekiwanie|potrzeb]] || <ul><li>rozpatrywanie [[strategia personalna|strategii personalnej]] jako części strategii firmy oraz w odniesieniu do [[polityka jakości|polityki jakości]], </li></ul><ul><li>[[optymalizacja]] [[koszty pracy|kosztów zatrudnienia]], </li><li>[[planowanie]] podnoszenia [[kompetencje|kwalifikacji]], </li><li>określanie poziomów mierników personalnych dla obszarów SZJ, </li><li>planowanie wykorzystania [[czas pracy|czasu pracy]], </li><li>zapobieganie niedoborom lub nadwyżkom personelu, </li><li>aktywizacja mechanizmu wewnętrznego uczenia się </li></ul> | | [[planowanie zasobów ludzkich|planowanie personelu]] w odniesieniu do [[klasyfikacja celów i funkcji|celów]], [[strategia|strategii]], [[wymaganie, potrzeba, oczekiwanie|potrzeb]] || <ul><li>rozpatrywanie [[strategia personalna|strategii personalnej]] jako części strategii firmy oraz w odniesieniu do [[polityka jakości|polityki jakości]], </li></ul><ul><li>[[optymalizacja]] [[koszty pracy|kosztów zatrudnienia]], </li><li>[[planowanie]] podnoszenia [[kompetencje|kwalifikacji]], </li><li>określanie poziomów mierników personalnych dla obszarów SZJ, </li><li>planowanie wykorzystania [[czas pracy|czasu pracy]], </li><li>zapobieganie niedoborom lub nadwyżkom personelu, </li><li>aktywizacja mechanizmu wewnętrznego uczenia się </li></ul> |
Wersja z 22:30, 1 lis 2023
Controlling personalny może dostarczać istotnych informacji dla systemu zarządzania jakością na szczeblu strategicznym, jednak może zostać także wykorzystany jako narzędzie wspomagające kształtowanie całej projakościowej polityki personalnej w organizacji zarówno na etapie wdrożenia, jak i utrzymania i doskonalenia systemu. Tab. 1 prezentuje potencjalny zakres dostarczanych informacji dla potrzeb SZJ.
Tab.1. Zakres informacji dostarczanych przez controlling personalny dla potrzeb systemu zarządzania jakością
Obszar controllingu personalnego | Informacje dostarczane dla SZJ |
---|---|
planowanie personelu w odniesieniu do celów, strategii, potrzeb |
|
monitorowanie poziomu zatrudnienia |
|
monitorowanie kwalifikacji |
|
planowanie i kontrola szkoleń |
|
ocena pracowników |
|
ocena polityki personalnej |
|
ocena działalności socjalnej |
|
ocena komunikacji |
|
mierzenie wykorzystania czasu pracy |
|
badanie bezpieczeństwa i higieny pracy |
|
Źródło: opracowanie własne na podstawie (Z. Sekuła 2000)
Pozyskiwane informacje mogą być wykorzystane w systemie zarządzania jakością do:
- aktualizacji strategii, celów oraz polityki jakości,
- opracowywania średnioterminowych planów szkoleń, warsztatów,
- opracowania projektów programów szkoleń,
- wprowadzania oraz aktualizacji mierników stosowanych w procesach,
- sterowania procesem wewnętrznych szkoleń i wymiany wiedzy,
- wprowadzania zmian w organizacji pracy zespołowej,
- opracowywania list zadań do rozwiązania dla kół jakości,
- wprowadzania zmian i ustanawiania nowych procesów,
- zmiany zakresów zadań,
- zmiany struktury organizacyjnej,
- reorganizacji stanowisk pracy,
- planowania przesunięć i rekrutacji pracowników,
- aktualizacji listy czynników motywacyjnych,
- oceny dostawców usług szkoleniowych,
- inicjowania działań korygujących lub zapobiegawczych,
- przygotowywania audytów wewnętrznych,
- oceny poziomu zadowolenia pracowników,
- obliczania kosztów jakości.
Controlling może występować w stosunku do systemu zarządzania jakością jako oddzielny podsystem i komunikować się z nim tylko poprzez interfejs wymiany informacji. Takie rozwiązanie może zostać przyjęte w przedsiębiorstwach, w których SZJ jest słabo zintegrowany z systemem zarządzania organizacją, np. niektóre wdrożenia ISO 9001:2000. W przypadku silnej integracji, możliwe staje się zastosowanie controllingu jako jednego z kluczowych narzędzi szeroko ujmowanego audytu wewnętrznego. Wykorzystany w ten sposób mógłby być nie tylko controlling personalny, ale także controlling innych obszarów funkcjonalnych (K. Czerwiński, H. Grocholski 2003, s. 30 nast.). Istnieje zatem możliwość, a także potrzeba, wykorzystania go w obejmującym całą organizację systemie zarządzania jakością.
TL;DR
Artykuł omawia, jak controlling personalny może dostarczać istotnych informacji dla systemu zarządzania jakością. Przedstawiono różne obszary, w których controlling personalny może być wykorzystywany, takie jak planowanie zasobów ludzkich, monitorowanie zatrudnienia, monitorowanie kwalifikacji, planowanie i kontrola szkoleń, ocenianie pracowników, ocena polityki personalnej, ocena działalności socjalnej, ocena komunikacji, mierzenie wykorzystania czasu pracy oraz badanie bezpieczeństwa i higieny pracy. Informacje pozyskane przez controlling personalny mogą być wykorzystane do aktualizacji strategii, planowania szkoleń, wprowadzania zmian w organizacji, oceny dostawców usług szkoleniowych i wielu innych celów. Kontrolling personalny może być oddzielnym podsystemem, ale również może być kluczowym narzędziem audytu wewnętrznego w zintegrowanym systemie zarządzania jakością.
Bibliografia
- Czerwiński K., Grocholski H., Podstawy audytu wewnętrznego, LINK, Szczecin 2003
- Sekuła Z., Controlling personalny. Część I: Istota i przedmiot controllingu personalnego, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz 1999
- Sekuła Z., Controlling personalny. Część II: Strategie personalne, zadania i narzędzia controllingu personalnego, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz 2000
- Wawak S., Analiza i doskonalenie systemów zarządzania jakością w urzędach gminnych, pr. doktorska, AE Kraków 2007
Autor: Sławomir Wawak