Controlling personalny w zarządzaniu jakością: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (→‎top: Clean up, replaced: <b> → ''' (3), </b> → ''' (3))
Linia 19: Linia 19:


{| border="1"
{| border="1"
! <b>Obszar controllingu </b><b>personalnego</b> !! <b>[[Informacje]] dostarczane dla SZJ</b>
! Obszar controllingu personalnego !! [[Informacje]] dostarczane dla SZJ
|- valign="top"
|- valign="top"
| [[planowanie zasobów ludzkich|planowanie personelu]] w odniesieniu do [[klasyfikacja celów i funkcji|celów]], [[strategia|strategii]], [[wymaganie, potrzeba, oczekiwanie|potrzeb]] || <ul><li>rozpatrywanie [[strategia personalna|strategii personalnej]] jako części strategii firmy oraz w odniesieniu do [[polityka jakości|polityki jakości]], </li></ul><ul><li>[[optymalizacja]] [[koszty pracy|kosztów zatrudnienia]], </li><li>[[planowanie]] podnoszenia [[kompetencje|kwalifikacji]], </li><li>określanie poziomów mierników personalnych dla obszarów SZJ, </li><li>planowanie wykorzystania [[czas pracy|czasu pracy]], </li><li>zapobieganie niedoborom lub nadwyżkom personelu, </li><li>aktywizacja mechanizmu wewnętrznego uczenia się </li></ul>
| [[planowanie zasobów ludzkich|planowanie personelu]] w odniesieniu do [[klasyfikacja celów i funkcji|celów]], [[strategia|strategii]], [[wymaganie, potrzeba, oczekiwanie|potrzeb]] || <ul><li>rozpatrywanie [[strategia personalna|strategii personalnej]] jako części strategii firmy oraz w odniesieniu do [[polityka jakości|polityki jakości]], </li></ul><ul><li>[[optymalizacja]] [[koszty pracy|kosztów zatrudnienia]], </li><li>[[planowanie]] podnoszenia [[kompetencje|kwalifikacji]], </li><li>określanie poziomów mierników personalnych dla obszarów SZJ, </li><li>planowanie wykorzystania [[czas pracy|czasu pracy]], </li><li>zapobieganie niedoborom lub nadwyżkom personelu, </li><li>aktywizacja mechanizmu wewnętrznego uczenia się </li></ul>

Wersja z 22:30, 1 lis 2023

Controlling personalny w zarządzaniu jakością
Polecane artykuły

Controlling personalny może dostarczać istotnych informacji dla systemu zarządzania jakością na szczeblu strategicznym, jednak może zostać także wykorzystany jako narzędzie wspomagające kształtowanie całej projakościowej polityki personalnej w organizacji zarówno na etapie wdrożenia, jak i utrzymania i doskonalenia systemu. Tab. 1 prezentuje potencjalny zakres dostarczanych informacji dla potrzeb SZJ.

Tab.1. Zakres informacji dostarczanych przez controlling personalny dla potrzeb systemu zarządzania jakością

Obszar controllingu personalnego Informacje dostarczane dla SZJ
planowanie personelu w odniesieniu do celów, strategii, potrzeb
monitorowanie poziomu zatrudnienia
monitorowanie kwalifikacji
  • analiza kwalifikacji w odniesieniu do bieżących i przewidywanych potrzeb,
  • informacje o potrzebach szkoleń i doskonalenia,
  • informacje do określania ścieżek kariery
planowanie i kontrola szkoleń
  • badanie stopnia wykorzystywania tych źródeł,
  • ocena metod szkoleń,
  • ocena ofert szkoleniowych,
  • badanie spójności oraz zgodności pomiędzy planami szkoleń (unikanie pokrywania tematyki szkoleń),
  • badanie faktycznej realizacji programów szkoleń,
  • badanie przydatności szkoleń,
  • ocena efektywności szkoleń,
  • grupowanie pracowników według efektów szkoleń,
  • analiza przyczyn niewłaściwych efektów
ocena pracowników
  • prawidłowość stosowania metod oceny,
  • wykorzystanie wyników ocen,
  • zmiany ocen pracowników w czasie,
  • postrzeganie metod oceny przez pracowników
ocena polityki personalnej
ocena działalności socjalnej
  • informacje o wykorzystaniu uprawnień decyzyjnych,
  • informacje o postrzeganiu pracy przez personel
ocena komunikacji
  • badanie skuteczności komunikacji góra-dół, dół-góra, międzywydziałowej oraz w ramach procesów,
  • identyfikacja możliwych źródeł konfliktów
mierzenie wykorzystania czasu pracy
  • informacja o przerwach planowych i spowodowanych awariami,
  • chorobowość,
  • czas poświęcony na poprawianie wyrobów,
  • analizy efektywności wykorzystania czasu pracy,
  • wykorzystanie godzin nadliczbowych,
  • proponowanie innych rozwiązań czasu pracy
badanie bezpieczeństwa i higieny pracy

Źródło: opracowanie własne na podstawie (Z. Sekuła 2000)

Pozyskiwane informacje mogą być wykorzystane w systemie zarządzania jakością do:

Controlling może występować w stosunku do systemu zarządzania jakością jako oddzielny podsystem i komunikować się z nim tylko poprzez interfejs wymiany informacji. Takie rozwiązanie może zostać przyjęte w przedsiębiorstwach, w których SZJ jest słabo zintegrowany z systemem zarządzania organizacją, np. niektóre wdrożenia ISO 9001:2000. W przypadku silnej integracji, możliwe staje się zastosowanie controllingu jako jednego z kluczowych narzędzi szeroko ujmowanego audytu wewnętrznego. Wykorzystany w ten sposób mógłby być nie tylko controlling personalny, ale także controlling innych obszarów funkcjonalnych (K. Czerwiński, H. Grocholski 2003, s. 30 nast.). Istnieje zatem możliwość, a także potrzeba, wykorzystania go w obejmującym całą organizację systemie zarządzania jakością.

TL;DR

Artykuł omawia, jak controlling personalny może dostarczać istotnych informacji dla systemu zarządzania jakością. Przedstawiono różne obszary, w których controlling personalny może być wykorzystywany, takie jak planowanie zasobów ludzkich, monitorowanie zatrudnienia, monitorowanie kwalifikacji, planowanie i kontrola szkoleń, ocenianie pracowników, ocena polityki personalnej, ocena działalności socjalnej, ocena komunikacji, mierzenie wykorzystania czasu pracy oraz badanie bezpieczeństwa i higieny pracy. Informacje pozyskane przez controlling personalny mogą być wykorzystane do aktualizacji strategii, planowania szkoleń, wprowadzania zmian w organizacji, oceny dostawców usług szkoleniowych i wielu innych celów. Kontrolling personalny może być oddzielnym podsystemem, ale również może być kluczowym narzędziem audytu wewnętrznego w zintegrowanym systemie zarządzania jakością.

Bibliografia

  • Czerwiński K., Grocholski H., Podstawy audytu wewnętrznego, LINK, Szczecin 2003
  • Sekuła Z., Controlling personalny. Część I: Istota i przedmiot controllingu personalnego, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz 1999
  • Sekuła Z., Controlling personalny. Część II: Strategie personalne, zadania i narzędzia controllingu personalnego, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz 2000
  • Wawak S., Analiza i doskonalenie systemów zarządzania jakością w urzędach gminnych, pr. doktorska, AE Kraków 2007


Autor: Sławomir Wawak