Informatyczne narzędzia zarządzania wiedzą: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


Informacyjne wspomaganie zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie w istotny sposób przyczynia się do jego rozwoju. Szczególne znaczenie ma tutaj wykorzystanie technik zarządzania wiedzą do [[cel]]ów analizy strategicznej oraz planowania strategicznego.
Informacyjne wspomaganie zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie w istotny sposób przyczynia się do jego rozwoju. Szczególne znaczenie ma tutaj wykorzystanie technik zarządzania wiedzą do [[cel]]ów analizy strategicznej oraz planowania strategicznego.
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
==Dziedziny zarządzania wiedzą==
==Dziedziny zarządzania wiedzą==
Raport Gartner Group z roku 2002 wyróżnia następujące obszary dziedziny zarządzania wiedzą (F. Caldwell, K.Harris 2002, s. 3-4):  
Raport Gartner Group z roku 2002 wyróżnia następujące obszary dziedziny zarządzania wiedzą (F. Caldwell, K.Harris 2002, s. 3-4):
# [[Zarządzanie]] informacjami i dostęp do informacji - wsparcie procesu zarządzania wiedzą skodyfikowaną w strukturalnych lub niestrukturalnych bazach i magazynach danych, czyli wiedzą "jawną",
# [[Zarządzanie]] informacjami i dostęp do informacji - wsparcie procesu zarządzania wiedzą skodyfikowaną w strukturalnych lub niestrukturalnych bazach i magazynach danych, czyli wiedzą "jawną",
# [[Wiedza]] o procesach - [[zarządzanie wiedzą]] o przebiegu [[proces]]ów organizacyjnych,  
# [[Wiedza]] o procesach - [[zarządzanie wiedzą]] o przebiegu [[proces]]ów organizacyjnych,
# Miejsce pracy bazujące na wiedzy - zarządzanie wiedzą posiadaną przez osoby poinformowane (specjalistów, [[pracownik]]ów wiedzy), czyli wiedzą "ukrytą",
# Miejsce pracy bazujące na wiedzy - zarządzanie wiedzą posiadaną przez osoby poinformowane (specjalistów, [[pracownik]]ów wiedzy), czyli wiedzą "ukrytą",
# E-[[biznes]] - zarządzanie integracją wiedzy przedsiębiorstwa z [[system]]ów wewnętrznych i zewnętrznych,
# E-[[biznes]] - zarządzanie integracją wiedzy przedsiębiorstwa z [[system]]ów wewnętrznych i zewnętrznych,
Linia 26: Linia 25:


==Metody i techniki==
==Metody i techniki==
W ramach każdego obszaru zostały wyróżnione szczegółowe metody i [[techniki organizatorskie]] wspomagające jego realizację. W ramach zarządzania informacjami i dostępem są to: [[zarządzanie dokumentami]], zarządzanie treściami, [[automatyczna indeksacja]], [[odwzorowywanie wiedzy]], portale informacyjne przedsiębiorstw.  
W ramach każdego obszaru zostały wyróżnione szczegółowe metody i [[techniki organizatorskie]] wspomagające jego realizację. W ramach zarządzania informacjami i dostępem są to: [[zarządzanie dokumentami]], zarządzanie treściami, [[automatyczna indeksacja]], [[odwzorowywanie wiedzy]], portale informacyjne przedsiębiorstw.
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
Zarządzanie wiedzą o procesach jest wspomagane przez: metodyki zarządzania, programy najlepszych praktyk, bazy wiedzy, [[zarządzanie procesami operacyjnymi]], [[workflow]], [[zarządzanie innowacjami]]. Utworzenie miejsc pracy opartych na wiedzy związane jest z aktywnym wykorzystaniem: zespołów wirtualnych, zdobywania wiedzy ukrytej, współpracy, społeczności, poszukiwania ekspertów, nauki przez [[internet]], osobistego zarządzania wiedzą.
Zarządzanie wiedzą o procesach jest wspomagane przez: metodyki zarządzania, programy najlepszych praktyk, bazy wiedzy, [[zarządzanie procesami operacyjnymi]], [[workflow]], [[zarządzanie innowacjami]]. Utworzenie miejsc pracy opartych na wiedzy związane jest z aktywnym wykorzystaniem: zespołów wirtualnych, zdobywania wiedzy ukrytej, współpracy, społeczności, poszukiwania ekspertów, nauki przez [[internet]], osobistego zarządzania wiedzą.
Linia 57: Linia 56:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Woźniak K., ''[[System informacji menedżerskiej]] jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', [[praca]] doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
<noautolinks>
* Woźniak K. (2005), ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
</noautolinks>


{{a|[[Krzysztof Woźniak]]}}
{{a|[[Krzysztof Woźniak]]}}

Wersja z 15:13, 26 paź 2023

Informatyczne narzędzia zarządzania wiedzą
Polecane artykuły

Informacyjne wspomaganie zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie w istotny sposób przyczynia się do jego rozwoju. Szczególne znaczenie ma tutaj wykorzystanie technik zarządzania wiedzą do celów analizy strategicznej oraz planowania strategicznego.

Dziedziny zarządzania wiedzą

Raport Gartner Group z roku 2002 wyróżnia następujące obszary dziedziny zarządzania wiedzą (F. Caldwell, K.Harris 2002, s. 3-4):

  1. Zarządzanie informacjami i dostęp do informacji - wsparcie procesu zarządzania wiedzą skodyfikowaną w strukturalnych lub niestrukturalnych bazach i magazynach danych, czyli wiedzą "jawną",
  2. Wiedza o procesach - zarządzanie wiedzą o przebiegu procesów organizacyjnych,
  3. Miejsce pracy bazujące na wiedzy - zarządzanie wiedzą posiadaną przez osoby poinformowane (specjalistów, pracowników wiedzy), czyli wiedzą "ukrytą",
  4. E-biznes - zarządzanie integracją wiedzy przedsiębiorstwa z systemów wewnętrznych i zewnętrznych,
  5. Zarządzanie kapitałem intelektualnym - zarządzanie procesami wytwarzania wartości z dostępnych przedsiębiorstwu aktywów intelektualnych lub kapitału wiedzy.

Metody i techniki

W ramach każdego obszaru zostały wyróżnione szczegółowe metody i techniki organizatorskie wspomagające jego realizację. W ramach zarządzania informacjami i dostępem są to: zarządzanie dokumentami, zarządzanie treściami, automatyczna indeksacja, odwzorowywanie wiedzy, portale informacyjne przedsiębiorstw. Zarządzanie wiedzą o procesach jest wspomagane przez: metodyki zarządzania, programy najlepszych praktyk, bazy wiedzy, zarządzanie procesami operacyjnymi, workflow, zarządzanie innowacjami. Utworzenie miejsc pracy opartych na wiedzy związane jest z aktywnym wykorzystaniem: zespołów wirtualnych, zdobywania wiedzy ukrytej, współpracy, społeczności, poszukiwania ekspertów, nauki przez internet, osobistego zarządzania wiedzą.

Prowadzenie przedsiębiorstwa opartego o e-biznes musi być wspomagane technikami: rozszerzonego łańcucha wartości, gromadzeniem informacji konkurencyjnych, zarządzaniem relacjami z klientem - CRM. Wreszcie zarządzanie kapitałem ludzkim to między innymi: zarządzanie pomysłami i innowacjami, wartościowanie kapitału intelektualnego, zarządzanie aktywami intelektualnymi, zarządzanie własnością intelektualną.

Integracja powyżej opisanych narzędzi informatycznych w jednym systemie i bazie danych pozwala na efektywniejszą realizację celów systemu zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie. Eksploracja powiązań pomiędzy zapisanymi w bazach danych informacjami, wiedzą ukrytą i doświadczeniem pracowników, pozwala na wykorzystanie zasobów wiedzy w przedsiębiorstwie dla uzyskania istotnej i trwałej przewagi konkurencyjnej

Rodzaje narzędzi wspomagających zarządzanie wiedzą

Bibliografia

  • Woźniak K. (2005), System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków


Autor: Krzysztof Woźniak