Controlling personalny w zarządzaniu jakością: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (Dodanie TL;DR)
Linia 68: Linia 68:


Controlling może występować w stosunku do systemu zarządzania jakością jako oddzielny [[podsystem]] i komunikować się z nim tylko poprzez [[interfejs]] wymiany informacji. Takie rozwiązanie może zostać przyjęte w przedsiębiorstwach, w których SZJ jest słabo zintegrowany z systemem zarządzania organizacją, np. niektóre wdrożenia [[ISO 9001|ISO 9001:2000]]. W przypadku silnej integracji, możliwe staje się zastosowanie [[:Kategoria:controlling|controllingu]] jako jednego z kluczowych narzędzi szeroko ujmowanego audytu wewnętrznego. Wykorzystany w ten sposób mógłby być nie tylko controlling personalny, ale także controlling innych obszarów funkcjonalnych (K. Czerwiński, H. Grocholski 2003, s. 30 nast.). Istnieje zatem możliwość, a także [[potrzeba]], wykorzystania go w obejmującym całą organizację systemie zarządzania jakością.
Controlling może występować w stosunku do systemu zarządzania jakością jako oddzielny [[podsystem]] i komunikować się z nim tylko poprzez [[interfejs]] wymiany informacji. Takie rozwiązanie może zostać przyjęte w przedsiębiorstwach, w których SZJ jest słabo zintegrowany z systemem zarządzania organizacją, np. niektóre wdrożenia [[ISO 9001|ISO 9001:2000]]. W przypadku silnej integracji, możliwe staje się zastosowanie [[:Kategoria:controlling|controllingu]] jako jednego z kluczowych narzędzi szeroko ujmowanego audytu wewnętrznego. Wykorzystany w ten sposób mógłby być nie tylko controlling personalny, ale także controlling innych obszarów funkcjonalnych (K. Czerwiński, H. Grocholski 2003, s. 30 nast.). Istnieje zatem możliwość, a także [[potrzeba]], wykorzystania go w obejmującym całą organizację systemie zarządzania jakością.
==TL;DR==
Artykuł omawia, jak controlling personalny może dostarczać istotnych informacji dla systemu zarządzania jakością. Przedstawiono różne obszary, w których controlling personalny może być wykorzystywany, takie jak planowanie zasobów ludzkich, monitorowanie zatrudnienia, monitorowanie kwalifikacji, planowanie i kontrola szkoleń, ocenianie pracowników, ocena polityki personalnej, ocena działalności socjalnej, ocena komunikacji, mierzenie wykorzystania czasu pracy oraz badanie bezpieczeństwa i higieny pracy. Informacje pozyskane przez controlling personalny mogą być wykorzystane do aktualizacji strategii, planowania szkoleń, wprowadzania zmian w organizacji, oceny dostawców usług szkoleniowych i wielu innych celów. Kontrolling personalny może być oddzielnym podsystemem, ale również może być kluczowym narzędziem audytu wewnętrznego w zintegrowanym systemie zarządzania jakością.


==Bibliografia==
==Bibliografia==

Wersja z 06:10, 20 wrz 2023

Controlling personalny w zarządzaniu jakością
Polecane artykuły


Controlling personalny może dostarczać istotnych informacji dla systemu zarządzania jakością na szczeblu strategicznym, jednak może zostać także wykorzystany jako narzędzie wspomagające kształtowanie całej projakościowej polityki personalnej w organizacji zarówno na etapie wdrożenia, jak i utrzymania i doskonalenia systemu. Tab. 1 prezentuje potencjalny zakres dostarczanych informacji dla potrzeb SZJ.

Tab.1. Zakres informacji dostarczanych przez controlling personalny dla potrzeb systemu zarządzania jakością

Obszar controllingu personalnego Informacje dostarczane dla SZJ
planowanie personelu w odniesieniu do celów, strategii, potrzeb
monitorowanie poziomu zatrudnienia
monitorowanie kwalifikacji
  • analiza kwalifikacji w odniesieniu do bieżących i przewidywanych potrzeb,
  • informacje o potrzebach szkoleń i doskonalenia,
  • informacje do określania ścieżek kariery
planowanie i kontrola szkoleń
  • badanie stopnia wykorzystywania tych źródeł,
  • ocena metod szkoleń,
  • ocena ofert szkoleniowych,
  • badanie spójności oraz zgodności pomiędzy planami szkoleń (unikanie pokrywania tematyki szkoleń),
  • badanie faktycznej realizacji programów szkoleń,
  • badanie przydatności szkoleń,
  • ocena efektywności szkoleń,
  • grupowanie pracowników według efektów szkoleń,
  • analiza przyczyn niewłaściwych efektów
ocena pracowników
  • prawidłowość stosowania metod oceny,
  • wykorzystanie wyników ocen,
  • zmiany ocen pracowników w czasie,
  • postrzeganie metod oceny przez pracowników
ocena polityki personalnej
ocena działalności socjalnej
  • informacje o wykorzystaniu uprawnień decyzyjnych,
  • informacje o postrzeganiu pracy przez personel
ocena komunikacji
  • badanie skuteczności komunikacji góra-dół, dół-góra, międzywydziałowej oraz w ramach procesów,
  • identyfikacja możliwych źródeł konfliktów
mierzenie wykorzystania czasu pracy
  • informacja o przerwach planowych i spowodowanych awariami,
  • chorobowość,
  • czas poświęcony na poprawianie wyrobów,
  • analizy efektywności wykorzystania czasu pracy,
  • wykorzystanie godzin nadliczbowych,
  • proponowanie innych rozwiązań czasu pracy
badanie bezpieczeństwa i higieny pracy

Źródło: opracowanie własne na podstawie (Z. Sekuła 2000)

Pozyskiwane informacje mogą być wykorzystane w systemie zarządzania jakością do:

Controlling może występować w stosunku do systemu zarządzania jakością jako oddzielny podsystem i komunikować się z nim tylko poprzez interfejs wymiany informacji. Takie rozwiązanie może zostać przyjęte w przedsiębiorstwach, w których SZJ jest słabo zintegrowany z systemem zarządzania organizacją, np. niektóre wdrożenia ISO 9001:2000. W przypadku silnej integracji, możliwe staje się zastosowanie controllingu jako jednego z kluczowych narzędzi szeroko ujmowanego audytu wewnętrznego. Wykorzystany w ten sposób mógłby być nie tylko controlling personalny, ale także controlling innych obszarów funkcjonalnych (K. Czerwiński, H. Grocholski 2003, s. 30 nast.). Istnieje zatem możliwość, a także potrzeba, wykorzystania go w obejmującym całą organizację systemie zarządzania jakością.

TL;DR

Artykuł omawia, jak controlling personalny może dostarczać istotnych informacji dla systemu zarządzania jakością. Przedstawiono różne obszary, w których controlling personalny może być wykorzystywany, takie jak planowanie zasobów ludzkich, monitorowanie zatrudnienia, monitorowanie kwalifikacji, planowanie i kontrola szkoleń, ocenianie pracowników, ocena polityki personalnej, ocena działalności socjalnej, ocena komunikacji, mierzenie wykorzystania czasu pracy oraz badanie bezpieczeństwa i higieny pracy. Informacje pozyskane przez controlling personalny mogą być wykorzystane do aktualizacji strategii, planowania szkoleń, wprowadzania zmian w organizacji, oceny dostawców usług szkoleniowych i wielu innych celów. Kontrolling personalny może być oddzielnym podsystemem, ale również może być kluczowym narzędziem audytu wewnętrznego w zintegrowanym systemie zarządzania jakością.

Bibliografia

  • Czerwiński K., Grocholski H., Podstawy audytu wewnętrznego, LINK, Szczecin 2003
  • Sekuła Z., Controlling personalny. Część I: Istota i przedmiot controllingu personalnego, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz 1999
  • Sekuła Z., Controlling personalny. Część II: Strategie personalne, zadania i narzędzia controllingu personalnego, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz 2000
  • Wawak S., Analiza i doskonalenie systemów zarządzania jakością w urzędach gminnych, pr. doktorska, AE Kraków 2007

Autor: Sławomir Wawak