Procedura rozwoju nowego produktu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




Termin '''nowy produkt''' nie jest pojęciem jednoznacznym. Można określić trzy główne podejścia:
Termin '''nowy [[produkt]]''' nie jest pojęciem jednoznacznym. Można określić trzy główne podejścia:
* nowy produkt jest produktem zupełnie oryginalnym, nieistniejącym do tego czasu na rynku, którego wytwarzanie rozpoczęło się po raz pierwszy,  
* nowy produkt jest produktem zupełnie oryginalnym, nieistniejącym do tego czasu na rynku, którego wytwarzanie rozpoczęło się po raz pierwszy,  
* nowy produkt odróżnia się od prototypów i analogów, wszelka progresywna zmiana odróżnia go od już znanych produktów. Zmiany te mogą dotyczyć surowców, materiałów, technologii, wyglądu itp.
* nowy produkt odróżnia się od prototypów i analogów, wszelka progresywna [[zmiana]] odróżnia go od już znanych produktów. Zmiany te mogą dotyczyć surowców, materiałów, technologii, wyglądu itp.
* produkt uważa się za nowy kiedy ma udoskonalone charakterystyki, na przykład funkcje, konstrukcję, kształt.  
* produkt uważa się za nowy kiedy ma udoskonalone charakterystyki, na przykład funkcje, konstrukcję, kształt.  


Pod względem ''przedsiębiorstwa'', nowy produkt jest całkowitą nowością lub modyfikacją w zależności od celów i możliwości producentów, ponieważ potrzebne są odpowiednie koszty dla wprowadzania produktu na rynek:
Pod względem ''przedsiębiorstwa'', nowy produkt jest całkowitą nowością lub modyfikacją w zależności od celów i możliwości producentów, ponieważ potrzebne są odpowiednie [[koszty]] dla wprowadzania produktu na [[rynek]]:
* nowy produkt na świecie (nowy produkt na nowym rynku),
* nowy produkt na świecie (nowy produkt na nowym rynku),
* nowa [[linia produkcyjna]]  
* nowa [[linia produkcyjna]]  
* dopełnienie do istniejącej linii produkcyjnej (nowy produkt uzupełnia istniejący [[asortyment]]),
* dopełnienie do istniejącej linii produkcyjnej (nowy produkt uzupełnia istniejący [[asortyment]]),
* zmiana lub udoskonalenie istniejącego produktu,
* zmiana lub udoskonalenie istniejącego produktu,
* skierowanie istniejącego produktu na nowy rynek.
* skierowanie istniejącego produktu na [[nowy rynek]].


Pod względem ''konsumentów'' [[innowacyjność]] produktu określa się tym, jak ten produkt jest postrzegany na rynku i jak go kupują. Istnieją trzy poziomy zapoznania się konsumentów z produktem:
Pod względem ''konsumentów'' [[innowacyjność]] produktu określa się tym, jak ten produkt jest postrzegany na rynku i jak go kupują. Istnieją trzy poziomy zapoznania się konsumentów z produktem:
* '''pierwszy poziom''' - produkty, które nie wymagają długiego zapoznania się, bo zmiany są znane dla konsumentów,
* '''pierwszy poziom''' - produkty, które nie wymagają długiego zapoznania się, bo zmiany są znane dla konsumentów,
* '''drugi poziom''' - produkty, które rozszerzają istniejącą praktykę jego stosowania, ale nie wymagają zbyt długiego zapoznania,  
* '''drugi poziom''' - produkty, które rozszerzają istniejącą praktykę jego stosowania, ale nie wymagają [[zbyt]] długiego zapoznania,  
* '''trzeci poziom''' - nowe produkty, bez analogów.  
* '''trzeci poziom''' - nowe produkty, bez analogów.  
   
   
Linia 38: Linia 38:
W procesie planowania nowych produktów wyodrębnia się 7 etapów:
W procesie planowania nowych produktów wyodrębnia się 7 etapów:
* Poszukiwanie pomysłu dla nowego produktu
* Poszukiwanie pomysłu dla nowego produktu
* Ocena i selekcja pomysłu
* [[Ocena]] i [[selekcja]] pomysłu
* Analiza marketingowa
* [[Analiza marketingowa]]
* Plan strategii marketingowej produktu
* [[Plan]] strategii marketingowej produktu
* [[Analiza ekonomiczna]]
* [[Analiza ekonomiczna]]
* Tworzenie produktu
* Tworzenie produktu
* Testowanie rynku
* Testowanie rynku
* Komercjalizacja
* [[Komercjalizacja]]
<center>[[Grafika:Proces rozwoju nowego produktu.gif]]</center>
<center>[[Grafika:Proces rozwoju nowego produktu.gif]]</center>


Linia 63: Linia 63:
'''Plan strategii marketingowej produktu'''
'''Plan strategii marketingowej produktu'''


Na czwartym etapie projektuje się plan strategii marketingowej nowego produktu, który ma na celu wprowadzić produkt na rynek. Ten projekt składa się z trzech części:
Na czwartym etapie projektuje się plan strategii marketingowej nowego produktu, który ma na celu wprowadzić produkt na rynek. Ten [[projekt]] składa się z trzech części:
* '''W pierwszej części''' opisuje się [[rynek docelowy]], przewidywalne pozycjonowanie produktów, wielkość sprzedaży oraz [[zysk]] w ciągu kilku pierwszych lat produkcji,
* '''W pierwszej części''' opisuje się [[rynek docelowy]], przewidywalne pozycjonowanie produktów, wielkość sprzedaży oraz [[zysk]] w ciągu kilku pierwszych lat produkcji,
*'''W drugiej części''' projektu określa się planowaną cenę, kanały dystrybucji, marketingowy budżet na pierwszy rok.
*'''W drugiej części''' projektu określa się planowaną cenę, kanały dystrybucji, marketingowy [[budżet]] na pierwszy rok.
*'''W trzeciej części''' określa się wielkość sprzedaży i [[marża|marżę]], które przedsiębiorstwo zamierza osiągnąć w ciągu kilku pierwszych lat oraz opis strategii marketing mix.
*'''W trzeciej części''' określa się wielkość sprzedaży i [[marża|marżę]], które [[przedsiębiorstwo]] zamierza osiągnąć w ciągu kilku pierwszych lat oraz opis strategii [[marketing mix]].


'''Analiza ekonomiczna'''
'''Analiza ekonomiczna'''


Na tym etapie można uzyskać odpowiedź na pytanie: jakie jest prawdopodobieństwo, że realna wielkość sprzedaży, [[udział w rynku]] i zyski ze sprzedaży nowego produktu będą odpowiadały opracowanej [[marketing strategiczny|strategii marketingowej]]?  
Na tym etapie można uzyskać odpowiedź na pytanie: jakie jest [[prawdopodobieństwo]], że realna wielkość sprzedaży, [[udział w rynku]] i zyski ze sprzedaży nowego produktu będą odpowiadały opracowanej [[marketing strategiczny|strategii marketingowej]]?  
Prognoz wielkość sprzedaży buduje się w oparciu o analizę sprzedaży istniejących i podobnych produktów na rynku. Podobnie się buduje prognozę [[przychody i koszty finansowe|przychodów i kosztów]].  
Prognoz wielkość sprzedaży buduje się w oparciu o analizę sprzedaży istniejących i podobnych produktów na rynku. Podobnie się buduje prognozę [[przychody i koszty finansowe|przychodów i kosztów]].  


Linia 77: Linia 77:
Na tym etapie stworzenie rzeczywistego produktu w oparciu o jego koncepcję nowego. Należy opracować:
Na tym etapie stworzenie rzeczywistego produktu w oparciu o jego koncepcję nowego. Należy opracować:
* konstrukcję produktu,
* konstrukcję produktu,
* materiał, z którego będzie wykonany,
* [[materiał]], z którego będzie wykonany,
* technologię jego produkcji,
* technologię jego produkcji,
* [[opakowanie]] itd.
* [[opakowanie]] itd.
Linia 83: Linia 83:
'''Testowanie rynku'''
'''Testowanie rynku'''


Szósty etap polega na testowaniu produktu w rzeczywistych warunkach rynkowych. Celem tego etapu jest przetestowanie produktu i programu marketingu, obserwacja reakcji [[konsument|konsumentów]], pośredników oraz konkurentów.
Szósty etap polega na testowaniu produktu w rzeczywistych warunkach rynkowych. Celem tego etapu jest przetestowanie produktu i programu marketingu, [[obserwacja]] reakcji [[konsument|konsumentów]], pośredników oraz konkurentów.


'''Komercjalizacja'''
'''Komercjalizacja'''


Od informacji, zebranej w trakcie testowania produktu, zależy czy będzie ten produkt wytwarzany czy nie. Przy komercjalizacji, lub wprowadzeniu nowego produktu na rynek, firma powinna odpowiedzieć na następujące pytania:
Od informacji, zebranej w trakcie testowania produktu, zależy czy będzie ten produkt wytwarzany czy nie. Przy komercjalizacji, lub wprowadzeniu nowego produktu na rynek, [[firma]] powinna odpowiedzieć na następujące pytania:
* Kiedy? - określa się odpowiedni termin wprowadzania
* Kiedy? - określa się odpowiedni termin wprowadzania
* Gdzie? - jedne miasto, kilka regionów, [[rynek krajowy]] czy międzynarodowy
* Gdzie? - jedne [[miasto]], kilka regionów, [[rynek krajowy]] czy międzynarodowy
* Jak? - określa się plan działania.  
* Jak? - określa się plan działania.  


Linia 96: Linia 96:
* Badowska S. [http://zif.wzr.pl/pim/2012_2_2_1.pdf Źródła i inspiracje wprowadzania innowacji produktowych], Uniwersytet Gdański
* Badowska S. [http://zif.wzr.pl/pim/2012_2_2_1.pdf Źródła i inspiracje wprowadzania innowacji produktowych], Uniwersytet Gdański
* Boroń W. [http://ilot.edu.pl/prace_ilot/public/PDF/spis_zeszytow/208_2010/12_Boron.pdf Zarządzanie projektowaniem a marketingowa strategia rozwoju nowych produktów], Instytut Technik Innowacyjnych EMAG, Katowice
* Boroń W. [http://ilot.edu.pl/prace_ilot/public/PDF/spis_zeszytow/208_2010/12_Boron.pdf Zarządzanie projektowaniem a marketingowa strategia rozwoju nowych produktów], Instytut Technik Innowacyjnych EMAG, Katowice
* Kotler Ph. (1999), ''Marketing - analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola'', Felberg SJA, Warszawa
* Kotler Ph. (1999), ''Marketing - analiza, [[planowanie]], wdrażanie i [[kontrola]]'', Felberg SJA, Warszawa
* Michalski E. (2003), ''[[Marketing]] podręcznik akademicki'', PWN, Warszawa, s. 205 - 206
* Michalski E. (2003), ''[[Marketing]] podręcznik akademicki'', PWN, Warszawa, s. 205 - 206
* Sojkin B. (2003), ''[[Zarządzanie]] Produktem'', PWE
* Sojkin B. (2003), ''[[Zarządzanie]] Produktem'', PWE

Wersja z 05:37, 21 maj 2020

Procedura rozwoju nowego produktu
Polecane artykuły


Termin nowy produkt nie jest pojęciem jednoznacznym. Można określić trzy główne podejścia:

  • nowy produkt jest produktem zupełnie oryginalnym, nieistniejącym do tego czasu na rynku, którego wytwarzanie rozpoczęło się po raz pierwszy,
  • nowy produkt odróżnia się od prototypów i analogów, wszelka progresywna zmiana odróżnia go od już znanych produktów. Zmiany te mogą dotyczyć surowców, materiałów, technologii, wyglądu itp.
  • produkt uważa się za nowy kiedy ma udoskonalone charakterystyki, na przykład funkcje, konstrukcję, kształt.

Pod względem przedsiębiorstwa, nowy produkt jest całkowitą nowością lub modyfikacją w zależności od celów i możliwości producentów, ponieważ potrzebne są odpowiednie koszty dla wprowadzania produktu na rynek:

  • nowy produkt na świecie (nowy produkt na nowym rynku),
  • nowa linia produkcyjna
  • dopełnienie do istniejącej linii produkcyjnej (nowy produkt uzupełnia istniejący asortyment),
  • zmiana lub udoskonalenie istniejącego produktu,
  • skierowanie istniejącego produktu na nowy rynek.

Pod względem konsumentów innowacyjność produktu określa się tym, jak ten produkt jest postrzegany na rynku i jak go kupują. Istnieją trzy poziomy zapoznania się konsumentów z produktem:

  • pierwszy poziom - produkty, które nie wymagają długiego zapoznania się, bo zmiany są znane dla konsumentów,
  • drugi poziom - produkty, które rozszerzają istniejącą praktykę jego stosowania, ale nie wymagają zbyt długiego zapoznania,
  • trzeci poziom - nowe produkty, bez analogów.

Etapy planowania nowego produktu

W procesie planowania nowych produktów wyodrębnia się 7 etapów:

Proces rozwoju nowego produktu.gif

Poszukiwanie pomysłu nowego produktu

Ten etap polega na poszukiwaniu różnorodnych pomysłów dla stworzenia nowego produktu. Głównymi źródłami nowych pomysłów są: rynek, konsumenci, sprzedawcy, konkurenci. Celem tego etapu jest zdobycie jak największej liczby pomysłów. Istnieją różne metody generowania nowych pomysłów: burza mózgów, metoda 635, metoda morfologiczna, kontrolna lista innowacji itd.

Ocena i selekcja pomysłu

W tym etapie przeprowadza się wstępna ocena wszystkich pomysłów i wyznacza się który z nich odpowiada celom firmy oraz czy jest możliwa realizacja tej idei. Na tym etapie istnieje możliwość popełnienia dwóch błędów:

  • rezygnacji z dobrego pomysłu,
  • przepuszczenie złych pomysłów.

Analiza marketingowa

Na następnym etapie sprawdza się pomysł i stwarza się koncepcja produktu. Celem tego etapu jest określenie postawy konsumentów wobec koncepcji nowego produktu, uzyskanie wiedzy o tym kto jest zainteresowany tym produktem, kto będzie z niego korzystał i w jakich celach.

Plan strategii marketingowej produktu

Na czwartym etapie projektuje się plan strategii marketingowej nowego produktu, który ma na celu wprowadzić produkt na rynek. Ten projekt składa się z trzech części:

  • W pierwszej części opisuje się rynek docelowy, przewidywalne pozycjonowanie produktów, wielkość sprzedaży oraz zysk w ciągu kilku pierwszych lat produkcji,
  • W drugiej części projektu określa się planowaną cenę, kanały dystrybucji, marketingowy budżet na pierwszy rok.
  • W trzeciej części określa się wielkość sprzedaży i marżę, które przedsiębiorstwo zamierza osiągnąć w ciągu kilku pierwszych lat oraz opis strategii marketing mix.

Analiza ekonomiczna

Na tym etapie można uzyskać odpowiedź na pytanie: jakie jest prawdopodobieństwo, że realna wielkość sprzedaży, udział w rynku i zyski ze sprzedaży nowego produktu będą odpowiadały opracowanej strategii marketingowej? Prognoz wielkość sprzedaży buduje się w oparciu o analizę sprzedaży istniejących i podobnych produktów na rynku. Podobnie się buduje prognozę przychodów i kosztów.

Tworzenie produktu

Na tym etapie stworzenie rzeczywistego produktu w oparciu o jego koncepcję nowego. Należy opracować:

  • konstrukcję produktu,
  • materiał, z którego będzie wykonany,
  • technologię jego produkcji,
  • opakowanie itd.

Testowanie rynku

Szósty etap polega na testowaniu produktu w rzeczywistych warunkach rynkowych. Celem tego etapu jest przetestowanie produktu i programu marketingu, obserwacja reakcji konsumentów, pośredników oraz konkurentów.

Komercjalizacja

Od informacji, zebranej w trakcie testowania produktu, zależy czy będzie ten produkt wytwarzany czy nie. Przy komercjalizacji, lub wprowadzeniu nowego produktu na rynek, firma powinna odpowiedzieć na następujące pytania:

  • Kiedy? - określa się odpowiedni termin wprowadzania
  • Gdzie? - jedne miasto, kilka regionów, rynek krajowy czy międzynarodowy
  • Jak? - określa się plan działania.

Bibliografia

Autor: Krzysztof Kulasa, Viktoria Kryzhanivska