Controlling personalny w zarządzaniu jakością

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 20:15, 1 gru 2023 autorstwa Zybex (dyskusja | edycje) (cleanup bibliografii i rotten links)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Grafika GIF: fakturuj online od 17zł z aplikacją dla firm Comarch ERP XT

Controlling personalny może dostarczać istotnych informacji dla systemu zarządzania jakością na szczeblu strategicznym, jednak może zostać także wykorzystany jako narzędzie wspomagające kształtowanie całej projakościowej polityki personalnej w organizacji zarówno na etapie wdrożenia, jak i utrzymania i doskonalenia systemu. Tab. 1 prezentuje potencjalny zakres dostarczanych informacji dla potrzeb SZJ.

Tab.1. Zakres informacji dostarczanych przez controlling personalny dla potrzeb systemu zarządzania jakością

Obszar controllingu personalnego Informacje dostarczane dla SZJ
planowanie personelu w odniesieniu do celów, strategii, potrzeb
monitorowanie poziomu zatrudnienia
monitorowanie kwalifikacji
  • analiza kwalifikacji w odniesieniu do bieżących i przewidywanych potrzeb,
  • informacje o potrzebach szkoleń i doskonalenia,
  • informacje do określania ścieżek kariery
planowanie i kontrola szkoleń
  • badanie stopnia wykorzystywania tych źródeł,
  • ocena metod szkoleń,
  • ocena ofert szkoleniowych,
  • badanie spójności oraz zgodności pomiędzy planami szkoleń (unikanie pokrywania tematyki szkoleń),
  • badanie faktycznej realizacji programów szkoleń,
  • badanie przydatności szkoleń,
  • ocena efektywności szkoleń,
  • grupowanie pracowników według efektów szkoleń,
  • analiza przyczyn niewłaściwych efektów
ocena pracowników
  • prawidłowość stosowania metod oceny,
  • wykorzystanie wyników ocen,
  • zmiany ocen pracowników w czasie,
  • postrzeganie metod oceny przez pracowników
ocena polityki personalnej
ocena działalności socjalnej
  • informacje o wykorzystaniu uprawnień decyzyjnych,
  • informacje o postrzeganiu pracy przez personel
ocena komunikacji
  • badanie skuteczności komunikacji góra-dół, dół-góra, międzywydziałowej oraz w ramach procesów,
  • identyfikacja możliwych źródeł konfliktów
mierzenie wykorzystania czasu pracy
  • informacja o przerwach planowych i spowodowanych awariami,
  • chorobowość,
  • czas poświęcony na poprawianie wyrobów,
  • analizy efektywności wykorzystania czasu pracy,
  • wykorzystanie godzin nadliczbowych,
  • proponowanie innych rozwiązań czasu pracy
badanie bezpieczeństwa i higieny pracy

Źródło: opracowanie własne na podstawie (Z. Sekuła 2000)

Pozyskiwane informacje mogą być wykorzystane w systemie zarządzania jakością do:

Controlling może występować w stosunku do systemu zarządzania jakością jako oddzielny podsystem i komunikować się z nim tylko poprzez interfejs wymiany informacji. Takie rozwiązanie może zostać przyjęte w przedsiębiorstwach, w których SZJ jest słabo zintegrowany z systemem zarządzania organizacją, np. niektóre wdrożenia ISO 9001:2000. W przypadku silnej integracji, możliwe staje się zastosowanie controllingu jako jednego z kluczowych narzędzi szeroko ujmowanego audytu wewnętrznego. Wykorzystany w ten sposób mógłby być nie tylko controlling personalny, ale także controlling innych obszarów funkcjonalnych (K. Czerwiński, H. Grocholski 2003, s. 30 nast.). Istnieje zatem możliwość, a także potrzeba, wykorzystania go w obejmującym całą organizację systemie zarządzania jakością.

TL;DR

Artykuł omawia, jak controlling personalny może dostarczać istotnych informacji dla systemu zarządzania jakością. Przedstawiono różne obszary, w których controlling personalny może być wykorzystywany, takie jak planowanie zasobów ludzkich, monitorowanie zatrudnienia, monitorowanie kwalifikacji, planowanie i kontrola szkoleń, ocenianie pracowników, ocena polityki personalnej, ocena działalności socjalnej, ocena komunikacji, mierzenie wykorzystania czasu pracy oraz badanie bezpieczeństwa i higieny pracy. Informacje pozyskane przez controlling personalny mogą być wykorzystane do aktualizacji strategii, planowania szkoleń, wprowadzania zmian w organizacji, oceny dostawców usług szkoleniowych i wielu innych celów. Kontrolling personalny może być oddzielnym podsystemem, ale również może być kluczowym narzędziem audytu wewnętrznego w zintegrowanym systemie zarządzania jakością.


Controlling personalny w zarządzaniu jakościąartykuły polecane
Controlling personalnyKluczowe czynniki sukcesu wdrożenia systemu informatycznegoMapa drogowaIdentyfikacja systemu zarządzania jakościąInformatyczne wspomaganie systemu zarządzania jakościąTeoria zmian i rozwoju organizacjiModel SilvestroZasady zarządzania jakościąWdrażanie systemu zarządzania projektamiLuka technologiczna

Bibliografia

  • Czerwiński K., Grocholski H. (2003), Podstawy audytu wewnętrznego, LINK, Szczecin
  • Sekuła Z. (1999), Controlling personalny. Część I: Istota i przedmiot controllingu personalnego, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz
  • Sekuła Z. (2000), Controlling personalny. Część II: Strategie personalne, zadania i narzędzia controllingu personalnego, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz
  • Wawak S. (2007), Analiza i doskonalenie systemów zarządzania jakością w urzędach gminnych, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków


Autor: Sławomir Wawak