Mapa procesów: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 25: Linia 25:
* zmniejszania kosztów wykonywania procesów,  
* zmniejszania kosztów wykonywania procesów,  
* wdrażania zintegrowanych systemów informatycznych,
* wdrażania zintegrowanych systemów informatycznych,
* przechodzenia na działalność gospodarczą w oparciu o Internet,
* przechodzenia na działalność gospodarczą w oparciu o [[Internet]],
* tworzenia zintegrowanych [[łańcuch dostaw|łańcuchów dostaw]]. (Szymonik A. 2011, s. 153)
* tworzenia zintegrowanych [[łańcuch dostaw|łańcuchów dostaw]]. (Szymonik A. 2011, s. 153)


==Definicja procesu w mapowaniu procesów==
==Definicja procesu w mapowaniu procesów==
[[Plik:Mapa procesu.png|thumb|600px|Rys. 1. Przykładowy schemat przebiegu procesu]]
[[Plik:Mapa procesu.png|thumb|600px|Rys. 1. Przykładowy schemat przebiegu procesu]]
Definicja procesu powinna obejmować:
[[Definicja]] procesu powinna obejmować:
* początek i koniec procesu,
* początek i koniec procesu,
* strukturę procesu,
* strukturę procesu,
Linia 36: Linia 36:
* dostawców i [[klient]]ów,
* dostawców i [[klient]]ów,
* właściciela procesu,
* właściciela procesu,
* kryteria oceny,
* [[kryteria oceny]],
* wpływ na wynik całości organizacji,
* wpływ na [[wynik]] całości organizacji,
* mierniki,
* mierniki,
* narzędzia pomiaru i oceny,
* narzędzia pomiaru i oceny,
Linia 45: Linia 45:


Pożądany wynik osiąga się z większą efektywnością, gdy działania i związane z nimi zasobami są zarządzane jako [[proces]].(2)
Pożądany wynik osiąga się z większą efektywnością, gdy działania i związane z nimi zasobami są zarządzane jako [[proces]].(2)
Na tym polega istota podejścia procesowego - jednej z ośmiu zasad zarządzania jakością. [[System zarządzania]] jakością można podzielić na szereg procesów, wzajemnie ze sobą powiązanych. [[Podejście procesowe]] ma na celu tworzenie procesów występujących w organizacji i takie ich kształtowanie, aby ich efektywność i skuteczność były jak najwyższe (3).
Na tym polega istota podejścia procesowego - jednej z ośmiu zasad zarządzania jakością. [[System zarządzania]] jakością można podzielić na szereg procesów, wzajemnie ze sobą powiązanych. [[Podejście procesowe]] ma na celu tworzenie procesów występujących w organizacji i takie ich kształtowanie, aby ich [[efektywność]] i [[skuteczność]] były jak najwyższe (3).
   
   
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>


Aby zidentyfikować proces należy określić: [[cel]], wejście, wyjście, [[wskaźnik]] (miernik) oraz właściciela.
Aby zidentyfikować proces należy określić: [[cel]], wejście, wyjście, [[wskaźnik]] ([[miernik]]) oraz właściciela.
Proces składa się z powiązań między klientami wewnętrznymi, jednak wejścia i wyjścia procesów mogą być związane z klientami zewnętrznymi.
Proces składa się z powiązań między klientami wewnętrznymi, jednak wejścia i wyjścia procesów mogą być związane z klientami zewnętrznymi.


Wejścia i wyjścia mogą być materialne i niematerialne. Do najczęściej spotykanych powiązań między procesami (wejść i wyjść) można zaliczyć: surowce, półprodukty, wyroby końcowe, energię, informację oraz środki finansowe.
Wejścia i wyjścia mogą być materialne i niematerialne. Do najczęściej spotykanych powiązań między procesami (wejść i wyjść) można zaliczyć: [[surowce]], półprodukty, [[wyroby]] końcowe, energię, informację oraz środki finansowe.
W rzeczywistości organizacje, tworząc mapę procesów, dzielą procesy w różny sposób, różnie też je nazywają.
W rzeczywistości organizacje, tworząc mapę procesów, dzielą procesy w różny sposób, różnie też je nazywają.


Linia 64: Linia 64:
Do procesów głównych w typowym przedsiębiorstwie produkcyjnym zwykle zaliczyć można:  
Do procesów głównych w typowym przedsiębiorstwie produkcyjnym zwykle zaliczyć można:  
* zakupy,  
* zakupy,  
* projektowanie,
* [[projektowanie]],
* [[produkcja]],
* [[produkcja]],
* sprzedaż.
* [[sprzedaż]].


Procesami pomocniczymi mogą być:  
Procesami pomocniczymi mogą być:  
* utrzymanie ruchu,  
* [[utrzymanie ruchu]],  
* [[transport wewnętrzny]],  
* [[transport wewnętrzny]],  
* nadzór nad sprzętem kontrolno-pomiarowym.
* [[nadzór]] nad sprzętem kontrolno-pomiarowym.


Procesy zarządcze to m. in.:
Procesy zarządcze to m. in.:
* [[planowanie]],  
* [[planowanie]],  
* [[zarządzanie personelem]],  
* [[zarządzanie personelem]],  
* przegląd systemu czy  
* [[przegląd]] systemu czy  
* audity wewnętrzne (5).
* audity wewnętrzne (5).


Linia 88: Linia 88:
Podczas przygotowywania mapy procesu należy stosować następujące zasady:
Podczas przygotowywania mapy procesu należy stosować następujące zasady:
* procesy rysujemy od strony lewej do prawej,  
* procesy rysujemy od strony lewej do prawej,  
* każdy diagram procesu/działalności powinien rozpoczynać się i kończyć się symbolem początek/koniec,
* każdy [[diagram procesu]]/działalności powinien rozpoczynać się i kończyć się symbolem początek/koniec,
* wszystkie symbole połączone są strzałkami,
* wszystkie symbole połączone są strzałkami,
* kierunek strzałek musi być zgodny z przepływem procesu,
* kierunek strzałek musi być zgodny z przepływem procesu,
Linia 100: Linia 100:
==Mapowanie procesów==
==Mapowanie procesów==
Na przebieg mapowania procesów składają się następujące etapy:
Na przebieg mapowania procesów składają się następujące etapy:
* I etap - '''identyfikacja procesów''', do odbycia której wykorzystuje się metody:
* I etap - '''[[identyfikacja]] procesów''', do odbycia której wykorzystuje się metody:
# '''metoda odgórna''' (top-down), gdzie w pierwszej kolejności określa się ogólną działalność organizacji wraz z jej celami, a następnie przechodzi się do uszczegółowienia wskazanych elementów,  
# '''[[metoda]] odgórna''' (top-down), gdzie w pierwszej kolejności określa się ogólną działalność organizacji wraz z jej celami, a następnie przechodzi się do uszczegółowienia wskazanych elementów,  
# '''metoda oddolna''' (bottom-up), bardziej czasochłonna, jednak dokładniejsza, która polega na analizie wykonywanych w organizacji czynności i na ich podstawie formułowanie przebiegających procesów.
# '''metoda oddolna''' (bottom-up), bardziej czasochłonna, jednak dokładniejsza, która polega na analizie wykonywanych w organizacji czynności i na ich podstawie formułowanie przebiegających procesów.
* II etap – obejmuje:
* II etap – obejmuje:
Linia 112: Linia 112:
# '''tworzenie szczegółowej mapy procesu''', prezentującej wszystkie czynności składające się na proces.  
# '''tworzenie szczegółowej mapy procesu''', prezentującej wszystkie czynności składające się na proces.  


'''Mapowanie relacji''' stosuje się w celu "zmniejszenia barier funkcjonalnych i hierarchicznych, poprawę współpracy pomiędzy poszczególnymi ogniwami w relacji nadawca-odbiorca, a także na ustaleniu osób funkcyjnych, które mają uczestniczyć w dalszym doskonaleniu analizowanych procesów.” (Szymonik A. 2011, s. 154)
'''Mapowanie relacji''' stosuje się w celu "zmniejszenia barier funkcjonalnych i hierarchicznych, poprawę współpracy pomiędzy poszczególnymi ogniwami w relacji [[nadawca]]-[[odbiorca]], a także na ustaleniu osób funkcyjnych, które mają uczestniczyć w dalszym doskonaleniu analizowanych procesów.” (Szymonik A. 2011, s. 154)


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Gruszka A., Niegowska E. (2001), ''Komentarz do norm ISO 9000:2000'', Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa
* Gruszka A., Niegowska E. (2001), ''Komentarz do norm [[ISO 9000]]:2000'', [[Polski Komitet Normalizacyjny]], Warszawa
* Harmol A., Mantura M. (2002) ''Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Harmol A., Mantura M. (2002) ''[[Zarządzanie]] jakością. Teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Kożuch B., Sienkiewicz-Małyjurek K. (2015). ''[http://www.ejournals.eu/pliki/art/6290/ Mapowanie procesów współpracy międzyorganizacyjnej na przykładzie działań realizowanych w bezpieczeństwie publicznym]'', "Zarządzanie publiczne", nr 3(31)
* Kożuch B., Sienkiewicz-Małyjurek K. (2015). ''[http://www.ejournals.eu/pliki/art/6290/ Mapowanie procesów współpracy międzyorganizacyjnej na przykładzie działań realizowanych w bezpieczeństwie publicznym]'', "Zarządzanie publiczne", nr 3(31)
*''PN-EN [[ISO 9004]]:2000 (2000) System zarządzania jakością'', PKN, Warszawa
*''PN-EN [[ISO 9004]]:2000 (2000) [[System]] zarządzania jakością'', PKN, Warszawa
* Sikora T. (2005). ''Zarządzanie jakością według norm ISO serii 9000:2000'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków
* Sikora T. (2005). ''[[Zarządzanie jakością]] według norm ISO serii 9000:2000'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków
* Stabryła A. (2012). ''[http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-c34ddebe-0d47-4eb3-b54b-04b97a151c9a/c/Ogolna_koncepcja_analizy_i_projektowania.pdf Ogólna koncepcja analizy i projektowania systemów zarządzania procesowego]'', "Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie", T.21, nr 2  
* Stabryła A. (2012). ''[http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-c34ddebe-0d47-4eb3-b54b-04b97a151c9a/c/Ogolna_koncepcja_analizy_i_projektowania.pdf Ogólna koncepcja analizy i projektowania systemów zarządzania procesowego]'', "Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie", T.21, nr 2  
* Szymonik A. (2011). ''Logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw'', Difin, Warszawa
* Szymonik A. (2011). ''[[Logistyka]] i [[zarządzanie łańcuchem dostaw]]'', Difin, Warszawa
*Ścierski J. M. (2010). ''[http://dydaktyka.polsl.pl/roz7/jerzyscierski/WYBRANE%20PUBLIKACJE/2010%20artyku%C5%82_MAPOWANIE%20PROCES%C3%93W.pdf Mapowanie procesów]'', "Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej", nr kol. 1822
*Ścierski J. M. (2010). ''[http://dydaktyka.polsl.pl/roz7/jerzyscierski/WYBRANE%20PUBLIKACJE/2010%20artyku%C5%82_MAPOWANIE%20PROCES%C3%93W.pdf Mapowanie procesów]'', "Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej", nr kol. 1822
* Wawak S. (2006). ''Zarządzanie jakością. Teoria i Praktyka'', Helion, Gliwice
* Wawak S. (2006). ''Zarządzanie jakością. Teoria i Praktyka'', Helion, Gliwice

Wersja z 05:15, 20 maj 2020

Mapa procesów
Polecane artykuły


Mapy procesów wykorzystywane są do przeprowadzenia przekształceń w działaniu systemu gospodarczego w następujących sytuacjach:

  • wdrażania systemów zarządzania jakością,
  • wdrażania zarządzania procesowego,
  • wdrażania Lean manufacturing,
  • modelowania struktury organizacyjnej,
  • organizowania funkcjonowania firmy podczas restrukturyzacji,
  • skracania czasu wykonywania procesów,
  • zmniejszania kosztów wykonywania procesów,
  • wdrażania zintegrowanych systemów informatycznych,
  • przechodzenia na działalność gospodarczą w oparciu o Internet,
  • tworzenia zintegrowanych łańcuchów dostaw. (Szymonik A. 2011, s. 153)

Definicja procesu w mapowaniu procesów

Rys. 1. Przykładowy schemat przebiegu procesu

Definicja procesu powinna obejmować:

  • początek i koniec procesu,
  • strukturę procesu,
  • wejścia i wyjścia,
  • dostawców i klientów,
  • właściciela procesu,
  • kryteria oceny,
  • wpływ na wynik całości organizacji,
  • mierniki,
  • narzędzia pomiaru i oceny,
  • kryteria i metody sterowania, w tym sprzężenia zwrotne,
  • zasoby i odstępstwa,
  • dokumentacje procesu i jego przebiegu (1).

Pożądany wynik osiąga się z większą efektywnością, gdy działania i związane z nimi zasobami są zarządzane jako proces.(2) Na tym polega istota podejścia procesowego - jednej z ośmiu zasad zarządzania jakością. System zarządzania jakością można podzielić na szereg procesów, wzajemnie ze sobą powiązanych. Podejście procesowe ma na celu tworzenie procesów występujących w organizacji i takie ich kształtowanie, aby ich efektywność i skuteczność były jak najwyższe (3).

Aby zidentyfikować proces należy określić: cel, wejście, wyjście, wskaźnik (miernik) oraz właściciela. Proces składa się z powiązań między klientami wewnętrznymi, jednak wejścia i wyjścia procesów mogą być związane z klientami zewnętrznymi.

Wejścia i wyjścia mogą być materialne i niematerialne. Do najczęściej spotykanych powiązań między procesami (wejść i wyjść) można zaliczyć: surowce, półprodukty, wyroby końcowe, energię, informację oraz środki finansowe. W rzeczywistości organizacje, tworząc mapę procesów, dzielą procesy w różny sposób, różnie też je nazywają.

Rodzaje procesów na mapie procesów

{{#ev:youtube|vcfTD4y8ZxI|480|right|Podejście procesowe - wprowadzenie (Sławomir Wawak)|frame}} Najczęściej procesy występujące w organizacji dzieli się na:

  • procesy zarządcze,
  • procesy główne,
  • procesy pomocnicze.

Do procesów głównych w typowym przedsiębiorstwie produkcyjnym zwykle zaliczyć można:

Procesami pomocniczymi mogą być:

Procesy zarządcze to m. in.:

Tworzenie mapy procesów

Mapa procesów w ujęciu ogólnym wyodrębnia procesy i ważniejsze podprocesy. Podproces, to wydzielona część procesu, która ze względu na swój charakter oraz odrębność od innych części, może być traktowana jako odrębny, mniejszy proces (np. w procesie rekrutacji dużej firmy można wydzielić podproces adaptacji pracowników). Nie ma jednego standardu tworzenia mapy. Najczęściej pokazuje ona przepływy informacyjne lub materialne pomiędzy procesami.

Uwaga: Niektórzy autorzy błędnie piszą o mapie procesu (jednego). Taki rysunek składa się nie z procesów, a z zadań. Jest wobec tego wykresem blokowym, a nie mapą procesów.

Zasady tworzenia mapy procesu

Rys. 2. Przykładowa mapa procesów

Podczas przygotowywania mapy procesu należy stosować następujące zasady:

  • procesy rysujemy od strony lewej do prawej,
  • każdy diagram procesu/działalności powinien rozpoczynać się i kończyć się symbolem początek/koniec,
  • wszystkie symbole połączone są strzałkami,
  • kierunek strzałek musi być zgodny z przepływem procesu,
  • wszystkie linie opisujące proces muszą być przyłączone do symboli,
  • należy unikać sytuacji, w której schemat/działalność dzieli się na kilka stron,
  • schemat musi być prosty (należy unikać szczegółowości),
  • powinny być widoczne granice procesu,
  • w schemacie winno być widoczne centralne (najważniejsze) miejsce. (Szymonik A. 2011, s. 155)

Ponadto należy ustalić stopień szczegółowości mapy procesu, podczas czego musimy wziąć pod uwagę w jakim celu tworzymy mapę. Gdy chcemy zaprezentować powszechne zasady funkcjonowania procesu mapa będzie zawierać mniej szczegółów, jednak w przypadku "wdrożenia nowych wyrobów do produkcji lub gdy szukamy przyczyny problemu w procesie" musimy uwzględnić bardziej rozbudowaną strukturę mapy. Dzięki temu możemy poznać miejsca, gdzie nieefektywnie wykorzystywane są pieniądze i czas oraz wyeliminować je w przyszłości. Im bardziej szczegółowe i skomplikowane procesy tym ilość osób przygotowujących mapę procesu powinna być większa. (Szymonik A. 2011, s. 157-158)

Mapowanie procesów

Na przebieg mapowania procesów składają się następujące etapy:

  • I etap - identyfikacja procesów, do odbycia której wykorzystuje się metody:
  1. metoda odgórna (top-down), gdzie w pierwszej kolejności określa się ogólną działalność organizacji wraz z jej celami, a następnie przechodzi się do uszczegółowienia wskazanych elementów,
  2. metoda oddolna (bottom-up), bardziej czasochłonna, jednak dokładniejsza, która polega na analizie wykonywanych w organizacji czynności i na ich podstawie formułowanie przebiegających procesów.
  • II etap – obejmuje:
  1. podział procesów na wykonawcze (główne) i wspierające (pomocnicze),
  2. wyróżnienie procesów kluczowych z punktu widzenia realizacji celów biznesowych,
  3. odzwierciedlenie przebiegu procesów w ramach poszczególnych działów. (Szymonik A. 2011, s. 153)

Do mapowania procesów zazwyczaj stosuje się poniższą procedurę:

  1. identyfikowanie głównych uczestników procesu z wykorzystaniem techniki określanej mianem mapowanie relacji,
  2. tworzenie szczegółowej mapy procesu, prezentującej wszystkie czynności składające się na proces.

Mapowanie relacji stosuje się w celu "zmniejszenia barier funkcjonalnych i hierarchicznych, poprawę współpracy pomiędzy poszczególnymi ogniwami w relacji nadawca-odbiorca, a także na ustaleniu osób funkcyjnych, które mają uczestniczyć w dalszym doskonaleniu analizowanych procesów.” (Szymonik A. 2011, s. 154)

Bibliografia

Autor: Katarzyna Rzepka