Usługa bankowa: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 27: | Linia 27: | ||
[[Bank|Banki]], chcąc zadowolić swoich [[klient|klientów]], powinny wcześniej zbadać preferencje na [[rynek|rynku]] oraz przeprowadzić "[[analiza SWOT|analizę SWOT]]”. Bardzo ważna dla potencjalnych nabywców jest "[[jakość usług]]” oferowanych przez [[bank|banki]] (H. Wyrębek 2010, s. 137-138). | [[Bank|Banki]], chcąc zadowolić swoich [[klient|klientów]], powinny wcześniej zbadać preferencje na [[rynek|rynku]] oraz przeprowadzić "[[analiza SWOT|analizę SWOT]]”. Bardzo ważna dla potencjalnych nabywców jest "[[jakość usług]]” oferowanych przez [[bank|banki]] (H. Wyrębek 2010, s. 137-138). | ||
==Cechy usług bankowych== | ==Cechy usług bankowych====="Wybrane cechy usług bankowych”=== | ||
==="Wybrane cechy usług bankowych” | * "niematerialność” - usługi bankowe są niematerialne, co znaczy, że nie jest możliwym dotknięcie ich, ani zobaczenie. Tworzenie [[zapas|zapasów]] jest także niemożliwe, | ||
* "niematerialność” | * "niejednorodność” - bardzo ważną rolę odgrywają [[pracownik|pracownicy]] [[bank|banku]]. Konsekwencją tego, iż jest ich bardzo wielu, ten sam [[produkt bankowy]] będzie różnie interpretowany przez nabywców, w zależności od tego, jak ten [[produkt bankowy|produkt]] zostanie im przedstawiony, | ||
* "niejednorodność” | * "charakter abstrakcyjny” - jako konsekwencje tej cechy można wskazać konieczność tłumaczeń [[klient|klientowi]] istoty danej [[usługa|usługi]] oraz to, że "[[usługa|usługi]] nie zaspokajają potrzeb podstawowych”, | ||
* "charakter abstrakcyjny” | * "rozłożenie w czasie [[konsumpcja|konsumpcji]]” - [[konsumpcja]] danej [[usługa|usługi]] może rozciągać się w czasie, | ||
* "rozłożenie w czasie [[konsumpcja|konsumpcji]]” | * "brak rozdzielności [[proces|procesu]] świadczenia i [[konsumpcja|konsumpcji]] [[usługa|usługi]]” - [[konsumpcja]], gdy nabywca [[usługa|usługi]] jest w [[bank|banku]] lub w trakcie elektronicznej łączności z nim, | ||
* "brak rozdzielności [[proces|procesu]] świadczenia i [[konsumpcja|konsumpcji]] [[usługa|usługi]]” | |||
* [[ryzyko]] - zdecydowanie się na usługę bankową jest w pewnym sensie podjęciem [[ryzyko|ryzyka]], | * [[ryzyko]] - zdecydowanie się na usługę bankową jest w pewnym sensie podjęciem [[ryzyko|ryzyka]], | ||
* "usługi bankowe jako [[pakiet]] [[usługa|usług]]” | * "usługi bankowe jako [[pakiet]] [[usługa|usług]]” - [[klient|klienci]] zwykle, zamiast na pojedyncze, decydują się na kilka [[usługa|usług]] określanych jako "pakiet usług”, | ||
* "brak ochrony patentowej” | * "brak ochrony patentowej” - [[konkurent|konkurencja]] ma łatwy dostęp do oferowanych [[usługa|usług]], gdyż nie są one objęte ochroną patentową (S. Flejterski i in. 2008, s. 333-334). | ||
==Wykorzystanie Internetu w prowadzeniu usług bankowych== | ==Wykorzystanie Internetu w prowadzeniu usług bankowych== | ||
E-banking jest sporym ułatwieniem dla [[klient|klientów]] [[bank|banku]]. Mogą oni w sowich domach za pośrednictwem [[Internet|Internetu]] dokonywać zakupu [[produkt bankowy|produktu]] lub usługi bankowej, która jest w [[oferta|ofercie]] danego [[bank|banku]], "począwszy od podstawowej [[oferta|oferty]] depozytowej, na którą składają się [[rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy|rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe]], poprzez [[karta płatnicza|karty płatnicze]] (przedpłacone, debetowe, kredytowe), a także pełną [[oferta|ofertę]] kredytową (limity i linie kredytowe, [[pożyczka|pożyczki]] konsumpcyjne i [[kredyt|kredyty]] dla segmentu [[klient|klientów]] indywidualnych i [[firma|firm]])” (M. Borkowski 2011, s. 124). | E-banking jest sporym ułatwieniem dla [[klient|klientów]] [[bank|banku]]. Mogą oni w sowich domach za pośrednictwem [[Internet|Internetu]] dokonywać zakupu [[produkt bankowy|produktu]] lub usługi bankowej, która jest w [[oferta|ofercie]] danego [[bank|banku]], "począwszy od podstawowej [[oferta|oferty]] depozytowej, na którą składają się [[rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy|rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe]], poprzez [[karta płatnicza|karty płatnicze]] (przedpłacone, debetowe, kredytowe), a także pełną [[oferta|ofertę]] kredytową (limity i linie kredytowe, [[pożyczka|pożyczki]] konsumpcyjne i [[kredyt|kredyty]] dla segmentu [[klient|klientów]] indywidualnych i [[firma|firm]])” (M. Borkowski 2011, s. 124). | ||
===Zalety rozwoju Internetu w prowadzeniu usług bankowych | ===Zalety rozwoju Internetu w prowadzeniu usług bankowych=== | ||
* [[dostępność]] [[Internet|Internetu]] w prawie każdym miejscu na świecie, | * [[dostępność]] [[Internet|Internetu]] w prawie każdym miejscu na świecie, | ||
* szybki elektroniczny kontakt z [[klient|klientami]], | * szybki elektroniczny kontakt z [[klient|klientami]], | ||
Linia 51: | Linia 50: | ||
* możliwość szybkiej reakcji "na wszelkie zdarzenia odnoszące się do [[strategia|strategii]] [[bank|banku]]” (W. Grzegorczyk, W. Krawiec, A. Skibińska 2009, s. 28). | * możliwość szybkiej reakcji "na wszelkie zdarzenia odnoszące się do [[strategia|strategii]] [[bank|banku]]” (W. Grzegorczyk, W. Krawiec, A. Skibińska 2009, s. 28). | ||
===Wady rozwoju Internetu w prowadzeniu usług bankowych | ===Wady rozwoju Internetu w prowadzeniu usług bankowych=== | ||
* niechęć i nieufność części [[klient|klientów]] wobec rozwijającej się [[technologia|technologii]], | * niechęć i nieufność części [[klient|klientów]] wobec rozwijającej się [[technologia|technologii]], | ||
* niechęć do zmian i nauki nowych [[umiejętności]], | * niechęć do zmian i nauki nowych [[umiejętności]], |
Wersja z 13:32, 2 lis 2023
Usługa bankowa |
---|
Polecane artykuły |
Usługa bankowa jest usługą dokonywaną "przez banki i inne instytucje finansowe klientom indywidualnym i podmiotom gospodarczym”. Mogą być one świadczone zarówno w placówkach banku, jak i elektronicznie przez "Internet, telefon, kioski multimedialne”, co jest nowocześniejszym sposobem. "Usługi bankowe są usługami pieniężnymi i odpłatnymi.” Zwykle są zawierane w formie umowy, która jest zgodna z obowiązującym prawem. Banki świadczą zarówno usługi krajowe jak i międzynarodowe. O usługach bankowych międzynarodowych można mówić kiedy "transakcja nie jest realizowana tylko wewnątrz państwa”, niezbędnym w transakcji jest wykorzystanie "waluty obcej” lub gdy jedna ze stron jest "nierezydentem” (S. Flejterski i in. 2008, s. 329-330).
Usługa bankowa często powoduje długoterminowe połączenie interesów stron umowy. W trakcie obowiązywania umowy o usługę bankową możliwe są zmiany warunków tej umowy. Nie wszystkie usługi bankowe są dostępne dla wszystkich. Bardzo często trzeba spełniać określone wymogi na np. uzyskanie kredytu (D. Korenik i in. 2006, s. 17-18).
TL;DR
Usługa bankowa to usługa świadczona przez banki klientom indywidualnym i podmiotom gospodarczym. Może być realizowana zarówno w placówkach bankowych, jak i elektronicznie. Usługi bankowe są zgodne z obowiązującym prawem i mogą być krajowe lub międzynarodowe. Banki muszą tworzyć oferty, które będą opłacalne i zadowalające dla klientów. Usługi bankowe mają cechy niematerialności, niejednorodności, abstrakcyjności i rozłożenia w czasie. Internet jest szeroko wykorzystywany w prowadzeniu usług bankowych, co przynosi wiele korzyści, ale również niesie pewne ryzyko. Reklama usług bankowych powinna być rzetelna i promować oferty banku.
Usługa bankowa z perspektywy marketingowej
Jako, że usługa jest czymś co można zaproponować potencjalnym odbiorcom, jest ona "produktem marketingowym”. Patrząc marketingowo, ludzie nabywają te rzeczy lub usługi, które z ich punktu widzenia są im potrzebne i są dla nich opłacalne. Usługa bankowa to więc "zbiór korzyści dla nabywcy”. Aby odnieść sukces, banki muszą tworzyć oferty tak, aby nabywcy chcieli za nie płacić (S. Flejterski i in. 2008, s. 330).
Banki, chcąc zadowolić swoich klientów, powinny wcześniej zbadać preferencje na rynku oraz przeprowadzić "analizę SWOT”. Bardzo ważna dla potencjalnych nabywców jest "jakość usług” oferowanych przez banki (H. Wyrębek 2010, s. 137-138).
Cechy usług bankowych====="Wybrane cechy usług bankowych”=
- "niematerialność” - usługi bankowe są niematerialne, co znaczy, że nie jest możliwym dotknięcie ich, ani zobaczenie. Tworzenie zapasów jest także niemożliwe,
- "niejednorodność” - bardzo ważną rolę odgrywają pracownicy banku. Konsekwencją tego, iż jest ich bardzo wielu, ten sam produkt bankowy będzie różnie interpretowany przez nabywców, w zależności od tego, jak ten produkt zostanie im przedstawiony,
- "charakter abstrakcyjny” - jako konsekwencje tej cechy można wskazać konieczność tłumaczeń klientowi istoty danej usługi oraz to, że "usługi nie zaspokajają potrzeb podstawowych”,
- "rozłożenie w czasie konsumpcji” - konsumpcja danej usługi może rozciągać się w czasie,
- "brak rozdzielności procesu świadczenia i konsumpcji usługi” - konsumpcja, gdy nabywca usługi jest w banku lub w trakcie elektronicznej łączności z nim,
- ryzyko - zdecydowanie się na usługę bankową jest w pewnym sensie podjęciem ryzyka,
- "usługi bankowe jako pakiet usług” - klienci zwykle, zamiast na pojedyncze, decydują się na kilka usług określanych jako "pakiet usług”,
- "brak ochrony patentowej” - konkurencja ma łatwy dostęp do oferowanych usług, gdyż nie są one objęte ochroną patentową (S. Flejterski i in. 2008, s. 333-334).
Wykorzystanie Internetu w prowadzeniu usług bankowych
E-banking jest sporym ułatwieniem dla klientów banku. Mogą oni w sowich domach za pośrednictwem Internetu dokonywać zakupu produktu lub usługi bankowej, która jest w ofercie danego banku, "począwszy od podstawowej oferty depozytowej, na którą składają się rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe, poprzez karty płatnicze (przedpłacone, debetowe, kredytowe), a także pełną ofertę kredytową (limity i linie kredytowe, pożyczki konsumpcyjne i kredyty dla segmentu klientów indywidualnych i firm)” (M. Borkowski 2011, s. 124).
Zalety rozwoju Internetu w prowadzeniu usług bankowych
- dostępność Internetu w prawie każdym miejscu na świecie,
- szybki elektroniczny kontakt z klientami,
- istotnie większa grupa odbiorców,
- szybsze przekazywanie informacji,
- "niższe koszty” obsługi klientów,
- "brak pośredników w prowadzeniu badań”,
- dostęp 24h na dobę do Internetu,
- możliwość szybkiej reakcji "na wszelkie zdarzenia odnoszące się do strategii banku” (W. Grzegorczyk, W. Krawiec, A. Skibińska 2009, s. 28).
Wady rozwoju Internetu w prowadzeniu usług bankowych
- niechęć i nieufność części klientów wobec rozwijającej się technologii,
- niechęć do zmian i nauki nowych umiejętności,
- "zagrożenia ze strony wirusów komputerowych i hakerów”,
- brak kontaktu"twarzą w twarz” między klientem, a pracownikiem banku,
- znaczne koszty inwestycyjne wprowadzenia technologii internetowych oraz ciągłe zwiększanie się kosztów ze względu na unowocześnianie technologii (W. Grzegorczyk, W. Krawiec, A. Skibińska 2009, s. 28-29).
Reklama usług bankowych
Reklamy bankowe powinny zawierać pełną i jasno wytłumaczoną informację o "prowadzonej działalności” banku. Klienci powinni być informowani zarówno o możliwych dla nich korzyściach, jak i o potencjalnym ryzyku. Reklamy nie mogą "odnosić się do ofert innych banków”, ani w żaden sposób nie mogą krytykować działalności konkurencji, co mogłoby zniszczyć jej wizerunek w oczach potencjalnych nabywców usług. Reklamy mają rzetelnie informować i promować oferty banku reklamującego się (E. Rutkowska-Tomaszewska 2010, s. 65-66).
Bibliografia
- Borkowski M. (2011). Bankowość elektroniczna jako podstawowy i nowoczesny kanał sprzedaży oraz dystrybucji produktów finansowych, "Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów / Szkoła Główna Handlowa", nr 106
- Czubała A., Jonas A., Smoleń T., Wiktor J. W. (2012). Marketing usług, Wolters Kluwer Polska, Warszawa
- Flejterski S. (red.), Panasiuk A. (red.), Perenc J. (red.), Rosa G. (red) (2008). Współczesna ekonomika usług, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Grzegorczyk W., Krawiec W., Skibińska A. (2009). Funkcjonalność stron internetowych banków a zachowania nabywców na rynku usług bankowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
- Korenik D. (red.) (2006). Innowacyjne usługi banku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Rutkowska-Tomaszewska E. (2010). Zasady dobrych praktyk na rynku usług bankowych i ich znaczenie w działalności Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego, "ADR. Arbitraż i Mediacja", nr 4(12)
- Wyrębek H. (2010). Marketing usług bankowych w procesie zarządzania jakością, "Zeszyty Naukowe Akademii Podlaskiej. Administracja i Zarządzanie", nr 85
Autor: Izabela Ptaszek