Zwolnienia podatkowe: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 103: | Linia 103: | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Głuchowski J. (red.) (2001), ''Leksykon finansów'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | * Głuchowski J. (red.) (2001), ''Leksykon finansów'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Głuchowski J. (red.) (2002), | * Głuchowski J. (red.) (2002), ''Formy zmniejszania wysokości podatków w Polsce'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Gomułowicz A. (2013), | * Gomułowicz A., Małecki J. (2013), ''Podatki i prawo podatkowe'', LexisNexis, Warszawa | ||
* Kulicki J., Krawczyk A., Sokół P. (1998), ''Leksykon podatkowy'', PWE, Warszawa | * Kulicki J., Krawczyk A., Sokół P. (1998), ''Leksykon podatkowy'', PWE, Warszawa | ||
* Podstawka M., Deresz A. (2011), ''Ulgi i zwolnienia oraz progresja w podatku dochodowym od osób fizycznych jako sposoby realizacji polityki społecznej oraz propozycje ich zmian w warunkach kryzysu'', Zeszyty Ekonomiczne. Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, nr 10 | * Podstawka M., Deresz A. (2011), ''Ulgi i zwolnienia oraz progresja w podatku dochodowym od osób fizycznych jako sposoby realizacji polityki społecznej oraz propozycje ich zmian w warunkach kryzysu'', Zeszyty Ekonomiczne. Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, nr 10 | ||
* Ślesicka A. (2011) | * Ślesicka A. (2011), ''[https://ekonomia.wne.uw.edu.pl/ekonomia/getFile/722 Stosowanie ulg i zwolnień w podatku dochodowym od osób fizycznych]'', Uniwersytet Warszawski, Ekonomia nr 26 | ||
* Żabska M. (2013), '' | * Żabska M. (2013), ''Optymalizacja podatkowa a oszustwa podatkowe'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki, Ubezpieczenia, 61 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 00:02, 6 gru 2023
Zwolnienia podatkowe stanowią jeden z najważniejszych instrumentów polityki fiskalnej, mających na celu stymulowanie rozwoju gospodarczego poprzez korzystne ulgi podatkowe dla przedsiębiorstw oraz obywateli. W ramach tych zwolnień, podmioty podlegające opodatkowaniu mogą skorzystać z różnego rodzaju ulg, które zmniejszają ich obciążenia podatkowe.
Cele i zastosowania
Zwolnienie podatkowe można określić jako prawne odstępstwo od opodatkowania, które obejmuje określone podmioty lub zakres działalności. Obejmuje to zarówno zwolnienia od podatku dochodowego, podatku od towarów i usług, jak i innych podatków, które są nakładane przez organy podatkowe.
Zwolnienia podatkowe mają na celu pobudzenie aktywności gospodarczej, inwestycji oraz zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstw. Przykładowe zwolnienia podatkowe mogą dotyczyć ulg dla nowo powstałych firm, których celem jest zachęcenie do rozwoju sektora przedsiębiorczości oraz tworzenie nowych miejsc pracy. Istnieją również zwolnienia podatkowe dla inwestycji w sektory strategiczne, co ma na celu przyciągnięcie kapitału zagranicznego i modernizację infrastruktury.
Zwolnienia podatkowe mogą również dotyczyć sektorów społecznych, takich jak działalność charytatywna czy organizacje non-profit. W tym przypadku, zwolnienia te mają na celu wspieranie działań społecznych, poprawę warunków życia oraz likwidację nierówności społecznych.
Należy jednak pamiętać, że zwolnienia podatkowe, choć mają pozytywny wpływ na rozwój gospodarczy, mogą wprowadzać pewne niekorzystne skutki. Przede wszystkim, zmniejszenie wpływów budżetowych może wpływać na ograniczenie możliwości realizacji inwestycji publicznych, co może negatywnie wpłynąć na infrastrukturę kraju. Ponadto, nadmierna liczba zwolnień podatkowych może prowadzić do nieuczciwej konkurencji oraz nierównych warunków dla przedsiębiorstw, co może osłabić sektor prywatny.
Podział zwolnień podatkowych ze względu na charakter
Zwolnienia podatkowe podmiotowe
Zwolnienia podatkowe podmiotowe to rodzaj zwolnień, które dotyczą konkretnych podmiotów lub grup podmiotów. Możemy wyróżnić dwa rodzaje zwolnień podatkowych podmiotowych: zwolnienia ex lege i zwolnienia fakultatywne.
- Zwolnienia ex lege. Zwolnienia ex lege to zwolnienia, które wynikają z samej ustawy podatkowej. Oznacza to, że nie ma potrzeby spełniania dodatkowych warunków czy składania wniosków w celu skorzystania z takiego zwolnienia. Przykładem takiego zwolnienia może być zwolnienie z podatku dochodowego dla osób fizycznych, które wynika z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
- Zwolnienia fakultatywne. Zwolnienia fakultatywne to zwolnienia, które są przyznawane na wniosek podatnika i zależą od decyzji organu podatkowego. W celu skorzystania z takiego zwolnienia, podatnik musi spełnić określone warunki i złożyć odpowiedni wniosek. Przykładem takiego zwolnienia może być zwolnienie z podatku VAT dla małych przedsiębiorców, które można uzyskać na podstawie spełnienia określonych kryteriów.
Zwolnienia podatkowe czasowe
Zwolnienia podatkowe czasowe to zwolnienia, które obowiązują przez określony czas. Wyróżniamy dwa rodzaje zwolnień podatkowych czasowych: zwolnienia bezterminowe oraz zwolnienia terminowe.
- Zwolnienia bezterminowe. Zwolnienia bezterminowe to zwolnienia, które obowiązują przez czas nieokreślony. Oznacza to, że podmiot zwolniony z podatku będzie korzystać z tego zwolnienia dopóki nie nastąpi zmiana przepisów podatkowych. Przykładem takiego zwolnienia może być zwolnienie z podatku od nieruchomości dla organizacji charytatywnych.
- Zwolnienia terminowe. Zwolnienia terminowe to zwolnienia, które obowiązują przez określony okres czasu. Oznacza to, że podmiot zwolniony z podatku będzie korzystać z tego zwolnienia tylko przez określony czas, po którym zwolnienie zostanie automatycznie wygaszone. Przykładem takiego zwolnienia może być zwolnienie z podatku akcyzowego na określone produkty w okresie świątecznym.
Przykłady zwolnień podatkowych w różnych kategoriach
Zwolnienia podatkowe VAT dotyczą podatku od wartości dodanej. Istnieje wiele różnych kategorii zwolnień podatkowych w VAT, takich jak zwolnienia dla usług medycznych, zwolnienia dla edukacji, zwolnienia dla ubezpieczeń czy zwolnienia dla małych przedsiębiorców. Każda kategoria zwolnień ma swoje specyficzne warunki, które muszą być spełnione, aby skorzystać z takiego zwolnienia.
Zwolnienia podatkowe w podatku dochodowym dotyczą opodatkowania dochodów. Przykładem takiego zwolnienia może być zwolnienie z podatku dochodowego dla osób prowadzących działalność gospodarczą na terenach wiejskich przez określony czas. Zwolnienia podatkowe w podatku dochodowym mają na celu wspieranie określonych sektorów gospodarki lub grup społecznych.
Zwolnienia podatkowe w podatkach lokalnych dotyczą opodatkowania nieruchomości lub działalności gospodarczej na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego. Przykładem takiego zwolnienia może być zwolnienie z podatku od nieruchomości dla nowo otwartych przedsiębiorstw w celu zachęcenia do inwestowania w danym regionie.
Cel i skuteczność zwolnień podatkowych
Cele wprowadzania zwolnień podatkowych
- Redukcja stawek w podatkach dochodowych. Jednym z głównych celów wprowadzania zwolnień podatkowych jest redukcja stawek w podatkach dochodowych. Poprzez zwolnienia podatkowe, państwo może zmniejszyć obciążenia podatkowe dla określonych grup społecznych lub sektorów gospodarki. Celem takich działań jest stymulowanie wzrostu gospodarczego poprzez zachęcanie do większej aktywności ekonomicznej.
- Realizacja polityki państwa. Zwolnienia podatkowe mogą być również wykorzystywane do realizacji polityki państwa. Państwo może poprzez takie działania wspierać określone sektory gospodarki, promować konkretne wartości czy też wprowadzać zmiany społeczne. Przykładem może być wprowadzenie zwolnień podatkowych dla firm, które inwestują w energię odnawialną, w celu promowania zrównoważonego rozwoju.
- Kontynuacja tradycji. Wprowadzanie zwolnień podatkowych może być również związane z kontynuacją tradycji. Niektóre kraje stosują zwolnienia podatkowe od długiego czasu, co jest elementem ich kultury i historii. W takich przypadkach, cele wprowadzania zwolnień podatkowych mogą być głęboko zakorzenione w społeczeństwie i służyć jako forma utrzymania i ochrony dziedzictwa kulturowego.
- Podział organów w państwie. Celem wprowadzania zwolnień podatkowych może być również podział organów w państwie. W niektórych przypadkach, to lokalne władze samorządowe mają uprawnienia do decydowania o wprowadzeniu zwolnień podatkowych, aby wspierać rozwój swojego regionu. Jest to również forma decentralizacji władzy podatkowej i umożliwia dostosowywanie polityki podatkowej do lokalnych potrzeb i warunków.
Skuteczność zwolnień podatkowych
- Trudności w ocenie skutków zwolnień podatkowych. Ocena skuteczności zwolnień podatkowych może być trudna ze względu na wiele czynników. Często trudno jest jednoznacznie określić, czy zwolnienia podatkowe rzeczywiście osiągnęły zamierzone cele. Konieczne jest przeprowadzenie szczegółowej analizy i monitorowanie wpływu zwolnień podatkowych na gospodarkę, przedsiębiorczość i inne istotne aspekty.
- Wpływ na rozwój przedsiębiorczości i inwestycji. Zwolnienia podatkowe mogą mieć pozytywny wpływ na rozwój przedsiębiorczości i inwestycji. Poprzez zmniejszenie obciążeń podatkowych, państwo może zachęcać do zakładania nowych firm, tworzenia miejsc pracy oraz inwestowania w rozwój gospodarczy. Jednakże, skuteczność tych działań zależy od wielu czynników, takich jak stabilność regulacji podatkowych, dostęp do kapitału czy też konkurencyjność gospodarcza kraju.
- Narzędzie polityczne. Zwolnienia podatkowe mogą być również wykorzystywane jako narzędzie polityczne. Rządy mogą stosować zwolnienia podatkowe w celu zdobycia poparcia społecznego lub wpływu na określone grupy wyborców. Jednakże, taka polityka podatkowa może być nieefektywna i prowadzić do niesprawiedliwości podatkowej oraz pogorszenia stanu finansów publicznych.
- Ryzyko nadużywania zwolnień podatkowych. Zwolnienia podatkowe niosą ze sobą ryzyko nadużywania. Firmy i jednostki mogą próbować wykorzystać zwolnienia podatkowe w celu uniknięcia płacenia podatków lub zyskania nieuczciwej przewagi konkurencyjnej. Konieczne jest wprowadzenie odpowiednich mechanizmów kontroli i egzekwowania przestrzegania przepisów podatkowych, aby zapobiegać nadużyciom.
- Ograniczenia czasowe zwolnień podatkowych. Zwolnienia podatkowe często podlegają ograniczeniom czasowym. Mają one na celu zapewnienie tymczasowego wsparcia dla określonych sektorów gospodarki lub grup społecznych. Ograniczenia czasowe mają na celu zapobieżenie nadmiernemu obciążeniu budżetu państwa oraz dostosowanie polityki podatkowej do zmieniających się warunków gospodarczych i społecznych.
Praktyczne zastosowania zwolnień podatkowych
Promowanie określonych dziedzin gospodarki
- Zwolnienia podatkowe dla inwestycji w sektorze energetycznym. Zwolnienia podatkowe dla inwestycji w sektorze energetycznym są narzędziem, które ma na celu promowanie i wspieranie rozwoju tego sektora gospodarki. Poprzez udzielanie ulg podatkowych, państwo zachęca przedsiębiorstwa do inwestowania w nowoczesne technologie i infrastrukturę energetyczną. Dzięki temu możliwe jest zwiększenie efektywności energetycznej, ograniczenie emisji CO2 oraz zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju.
- Zwolnienia podatkowe dla inwestycji w sektorze badawczo-rozwojowym. Wsparcie dla inwestycji w sektorze badawczo-rozwojowym ma kluczowe znaczenie dla rozwoju innowacyjności i konkurencyjności gospodarki. Poprzez udzielanie zwolnień podatkowych dla przedsiębiorstw inwestujących w badania i rozwój, państwo stymuluje tworzenie nowych technologii, produktów i usług. Dzięki temu możliwe jest zwiększenie atrakcyjności kraju dla inwestorów oraz wzrost gospodarczy oparty na wiedzy.
Rozwój przedsiębiorczości i inwestycji
- Zwolnienia podatkowe dla małych i średnich przedsiębiorstw. Wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw jest istotne dla rozwoju przedsiębiorczości oraz tworzenia nowych miejsc pracy. Poprzez zwolnienia podatkowe, państwo ułatwia start i rozwój przedsiębiorstw, redukując ich koszty i zwiększając ich konkurencyjność. Dzięki temu możliwe jest tworzenie nowych miejsc pracy oraz wzrost gospodarczy oparty na przedsiębiorczości.
- Zwolnienia podatkowe dla przedsiębiorstw z sektora technologii informacyjno-komunikacyjnych. Przedsiębiorstwa z sektora technologii informacyjno-komunikacyjnych odgrywają kluczową rolę w rozwoju gospodarki opartej na wiedzy. Poprzez udzielanie zwolnień podatkowych dla tych przedsiębiorstw, państwo stymuluje inwestycje w nowoczesne technologie, rozwój infrastruktury cyfrowej oraz tworzenie nowych miejsc pracy. Dzięki temu możliwe jest zwiększenie konkurencyjności kraju w globalnej gospodarce cyfrowej.
Stymulowanie rozwoju
- Zwolnienia podatkowe dla przedsiębiorstw działających w mniej rozwiniętych regionach. Stymulowanie rozwoju regionalnego jest istotne dla redukcji nierówności społeczno-gospodarczych. Poprzez udzielanie zwolnień podatkowych dla przedsiębiorstw działających w mniej rozwiniętych regionach, państwo zachęca do inwestowania w te obszary, tworząc nowe miejsca pracy i rozwijając lokalną infrastrukturę. Dzięki temu możliwe jest zrównoważone i harmonijne rozwoju wszystkich regionów kraju.
- Zwolnienia podatkowe dla przedsiębiorstw z sektora obronnego. Wsparcie dla sektora obronnego jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa kraju oraz rozwoju przemysłu zbrojeniowego. Poprzez udzielanie zwolnień podatkowych dla przedsiębiorstw z sektora obronnego, państwo stymuluje inwestycje w nowoczesne technologie militarne oraz rozwój lokalnej bazy przemysłowej. Dzięki temu możliwe jest wzmocnienie potencjału obronnego kraju oraz tworzenie wysoko wykwalifikowanych miejsc pracy.
- Zwolnienia podatkowe dla przedsiębiorstw z sektora ekologicznego. Wsparcie dla sektora ekologicznego ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia zrównoważonego rozwoju oraz ochrony środowiska. Poprzez udzielanie zwolnień podatkowych dla przedsiębiorstw z sektora ekologicznego, państwo stymuluje inwestycje w odnawialne źródła energii, efektywność energetyczną oraz ochronę przyrody. Dzięki temu możliwe jest redukcja emisji CO2, ochrona zasobów naturalnych oraz tworzenie miejsc pracy w branżach związanych z ochroną środowiska.
Umowy międzynarodowe i unikanie podwójnego opodatkowania
- Zwolnienia podatkowe na podstawie umów międzynarodowych. Unikanie podwójnego opodatkowania jest istotne dla promocji międzynarodowej współpracy gospodarczej. Poprzez udzielanie zwolnień podatkowych na podstawie umów międzynarodowych, państwo zachęca do inwestowania zagranicznego oraz wymiany handlowej. Dzięki temu możliwe jest zwiększenie atrakcyjności kraju dla inwestorów zagranicznych oraz wzrost eksportu.
Inne
- Zwolnienia podatkowe dla inwestycji w sektorze nieruchomości. Zachęcanie do inwestycji w sektorze nieruchomości ma kluczowe znaczenie dla rozwoju tego sektora gospodarki oraz tworzenia nowych miejsc pracy. Poprzez udzielanie zwolnień podatkowych dla inwestycji w sektorze nieruchomości, państwo stymuluje rozwój infrastruktury mieszkaniowej, komercyjnej oraz turystycznej. Dzięki temu możliwe jest zwiększenie dostępności mieszkań, rozwój sektora usługowego oraz wzrost gospodarczy oparty na sektorze nieruchomości.
- Zwolnienia podatkowe dla osób niepełnosprawnych. Wsparcie osób niepełnosprawnych ma kluczowe znaczenie dla promocji równości społecznej i integracji. Poprzez udzielanie zwolnień podatkowych dla osób niepełnosprawnych, państwo zachęca do aktywności zawodowej i przedsiębiorczości, redukując bariery finansowe. Dzięki temu możliwe jest zwiększenie zatrudnienia osób niepełnosprawnych oraz poprawa ich sytuacji życiowej.
Zarządzanie i ocena skutków zwolnień podatkowych
Analiza ekonomiczna wprowadzenia zwolnień podatkowych
Wprowadzenie zwolnień podatkowych jest jednym z narzędzi, które mogą być wykorzystane przez państwo w celu pobudzenia wzrostu gospodarczego i zwiększenia konkurencyjności. Analiza ekonomiczna jest niezbędnym narzędziem, które pozwala ocenić skuteczność i efektywność wprowadzenia takich zwolnień.
Przy analizie wprowadzenia zwolnień podatkowych można wykorzystać różne metody. Jedną z nich jest analiza kosztów i korzyści, która pozwala na ocenę, czy korzyści wynikające z wprowadzenia zwolnień przewyższają koszty. Inną metodą jest analiza wpływu na dochody państwa, która pozwala ocenić, jak wprowadzenie zwolnień podatkowych wpłynie na budżet państwa. Kolejną metodą jest analiza wpływu na konkurencyjność, która pozwala ocenić, czy zwolnienia podatkowe przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności danego sektora lub całej gospodarki.
Ocena skutków wprowadzenia zwolnień podatkowych
Ocena skutków wprowadzenia zwolnień podatkowych jest istotnym elementem zarządzania tym narzędziem. W celu dokonania rzetelnej oceny, należy wziąć pod uwagę różne czynniki, które mogą wpływać na skuteczność tych zwolnień.
Wprowadzenie zwolnień podatkowych może mieć różne skutki w zależności od wielu czynników. Wśród nich można wymienić: poziom stawek podatkowych, elastyczność podaży i popytu, strukturę rynku, poziom konkurencji, elastyczność cen, relacje międzynarodowe, sytuację makroekonomiczną oraz politykę fiskalną. Wszystkie te czynniki należy uwzględnić podczas oceny skutków wprowadzenia zwolnień podatkowych.
Eliminacja luk prawnych i skuteczność kontroli podatkowej
Wprowadzenie zwolnień podatkowych może prowadzić do powstania luk prawnych, które mogą być wykorzystywane w celu unikania płacenia podatków. Eliminacja takich luk prawnych oraz skuteczna kontrola podatkowa są kluczowe dla zapewnienia uczciwości systemu podatkowego.
Aby skutecznie zwalczać nadużycia podatkowe, niezbędne jest wdrażanie skutecznych mechanizmów kontroli i egzekucji podatkowej. Państwo powinno inwestować w odpowiednie zasoby i technologie, które umożliwią identyfikację i ściganie osób, które korzystają z luk prawnych w celu unikania płacenia podatków. Wprowadzenie odpowiednich sankcji za naruszanie przepisów podatkowych również może przyczynić się do ograniczenia nadużyć.
Benchmarking i porównywanie praktyk podatkowych
W celu doskonalenia systemu podatkowego i zwiększenia efektywności wprowadzania zwolnień podatkowych, warto korzystać z metody benchmarkingu oraz porównywać praktyki podatkowe z innymi krajami.
Analiza i porównywanie najlepszych praktyk podatkowych z innych krajów może dostarczyć cennych wskazówek dotyczących tego, jak skutecznie zarządzać wprowadzaniem zwolnień podatkowych. Przykłady takich praktyk mogą obejmować: efektywne mechanizmy kontroli podatkowej, skuteczne metody walki z nadużyciami podatkowymi, innowacyjne rozwiązania podatkowe oraz skuteczne modele edukacji podatkowej.
Komunikacja, edukacja podatkowa i konsultacje społeczne
Wprowadzenie zwolnień podatkowych powinno być poprzedzone odpowiednią komunikacją i edukacją podatkową. Ważne jest, aby społeczeństwo zrozumiało korzyści i konsekwencje wprowadzenia takich zwolnień. Konsultacje społeczne mogą również dostarczyć cennych informacji i opinii, które powinny być uwzględnione podczas procesu decyzyjnego.
Edukacja podatkowa odgrywa kluczową rolę w zwiększaniu świadomości społecznej na temat systemu podatkowego i wprowadzanych zmian. Poprzez odpowiednie programy edukacyjne można zwiększyć wiedzę obywateli na temat skutków wprowadzenia zwolnień podatkowych oraz przyczynić się do większego zaangażowania społecznego w proces decyzyjny.
Monitorowanie i ocena skutków wprowadzenia zwolnień podatkowych
Monitorowanie i ocena skutków wprowadzenia zwolnień podatkowych są niezbędnymi elementami zarządzania tym narzędziem. Dzięki odpowiednim metodom monitorowania i oceny można mierzyć efektywność tych zwolnień i wprowadzać ewentualne korekty.
Do monitorowania i oceny skutków wprowadzenia zwolnień podatkowych można wykorzystać różne metody. Jedną z nich jest analiza danych gospodarczych, takich jak wzrost PKB, zatrudnienie czy inwestycje. Inną metodą jest przeprowadzenie badań ankietowych wśród przedsiębiorców, aby poznać ich opinie i oczekiwania związane z wprowadzonymi zwolnieniami. Warto również monitorować wskaźniki dotyczące płacenia podatków, aby ocenić, czy zwolnienia podatkowe przyczyniają się do zmniejszenia obciążeń podatkowych dla przedsiębiorców.
Przy odpowiednim zarządzaniu i ocenie skutków wprowadzenia zwolnień podatkowych można osiągnąć pożądane efekty, takie jak pobudzenie wzrostu gospodarczego, zwiększenie konkurencyjności i poprawa sytuacji finansowej przedsiębiorstw. Jednak aby to osiągnąć, niezbędne jest uwzględnienie różnych czynników, eliminacja luk prawnych, skuteczna kontrola podatkowa, porównywanie praktyk podatkowych z innymi krajami, komunikacja, edukacja podatkowa oraz monitorowanie i ocena skutków wprowadzenia zwolnień podatkowych.
Zwolnienia podatkowe — artykuły polecane |
Podatek — System podatkowy — Przedmiot, podstawa i podmiot opodatkowania — Podatki bezpośrednie — Cechy podatku VAT — Podatek akcyzowy — Ustawa o podatku dochodowym — Podatek pośredni — Podatek rolny — Skutki odejść pracowników |
Bibliografia
- Głuchowski J. (red.) (2001), Leksykon finansów, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Głuchowski J. (red.) (2002), Formy zmniejszania wysokości podatków w Polsce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Gomułowicz A., Małecki J. (2013), Podatki i prawo podatkowe, LexisNexis, Warszawa
- Kulicki J., Krawczyk A., Sokół P. (1998), Leksykon podatkowy, PWE, Warszawa
- Podstawka M., Deresz A. (2011), Ulgi i zwolnienia oraz progresja w podatku dochodowym od osób fizycznych jako sposoby realizacji polityki społecznej oraz propozycje ich zmian w warunkach kryzysu, Zeszyty Ekonomiczne. Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, nr 10
- Ślesicka A. (2011), Stosowanie ulg i zwolnień w podatku dochodowym od osób fizycznych, Uniwersytet Warszawski, Ekonomia nr 26
- Żabska M. (2013), Optymalizacja podatkowa a oszustwa podatkowe, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki, Ubezpieczenia, 61