Analiza FMEA: Różnice pomiędzy wersjami
mNie podano opisu zmian |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Analiza FMEA''' (Failure Mode and Effect (Critical) Analysis - FMEA, FMECA) to [[metoda]] analizy przyczyn i skutków wad, która została opracowana w USA w latach 50-tych. Jej [[cel]]em było zapobieżenie wadom występującym w [[produkt]]ach już na etapie deski kreślarskiej. Wczesne zapobieganie błędom było szczególnie istotne w przemyśle kosmicznym, lotniczym i wojskowym. Jak wykazały analizy, 3/4 wad występujących w [[produkcja|produkcji]] oraz użytkowaniu można zapobiec na etapie projektowania. | '''Analiza FMEA''' (Failure Mode and Effect (Critical) Analysis - FMEA, FMECA) to [[metoda]] analizy przyczyn i skutków wad, która została opracowana w USA w latach 50-tych. Jej [[cel]]em było zapobieżenie wadom występującym w [[produkt]]ach już na etapie deski kreślarskiej. Wczesne zapobieganie błędom było szczególnie istotne w przemyśle kosmicznym, lotniczym i wojskowym. Jak wykazały analizy, 3/4 wad występujących w [[produkcja|produkcji]] oraz użytkowaniu można zapobiec na etapie projektowania. | ||
Metoda została odtajniona (jako metoda wojskowa), a potem spopularyzowana w USA i Europie, a także na innych kontynentach. Najpierw zaczęto ją stosować w przemysłach wysokich technologii, lecz później okazała się przynosić duże korzyści także w innych gałęziach gospodarki, w tym w [[usługa|usługach]] (do wykrywania zagrożeń narażających [[klient]]a np. na poniesienie strat finansowych, nieodpowiednie traktowanie ((Hamrol A. 2017, | Metoda została odtajniona (jako metoda wojskowa), a potem spopularyzowana w USA i Europie, a także na innych kontynentach. Najpierw zaczęto ją stosować w przemysłach wysokich technologii, lecz później okazała się przynosić duże korzyści także w innych gałęziach gospodarki, w tym w [[usługa|usługach]] (do wykrywania zagrożeń narażających [[klient]]a np. na poniesienie strat finansowych, nieodpowiednie traktowanie ((Hamrol A. 2017, s. 67)). Jakkolwiek należy zaznaczyć, że w przypadku usług metoda [[Servqual]] może dać lepsze rezultaty. Od lat 90-tych FMEA jest używana także jako narzędzie do doskonalenia procesów (nie tylko wytwórczych), a także proste narzędzie [[zarządzanie ryzykiem|zarządzania ryzykiem]]. Metoda ta najczęściej jest wykorzystywana w przypadku produkcji wyrobów o wysokim stopniu złożoności np. w [[Branża|branży]] motoryzacyjnej (Janisz K., Mikulec A. 2017, s. 1389), lecz mimo upływu ponad połowy wieku od czasu jej opracowania, FMEA wciąż znajduje nowe zastosowania. Metoda może być łatwo skomputeryzowana i wykorzystywana w trybie półautomatycznym z wykorzystaniem systemów [[MRP]]/[[Systemy ERP|ERP]]. | ||
[[Cele]] analizy FMEA są są zbieżne z [[Ciągłe doskonalenie|zasadą "ciągłego doskonalenia"]]. Dzięki wykorzystaniu metody FMEA możliwe jest poddawanie wyrobu lub procesu kolejnym analizom, a w dalszej kolejności wprowadzanie na podstawie otrzymanych wyników [[Działania doskonalące|działań usprawniających]] (tj. wszelkiego rodzaju poprawek, nowych rozwiązań), które przyczynią się do skutecznej eliminacji źródeł występujących wad. Analizy mogą być prowadzone zarówno dla całych wyrobów, pojedynczych podzespołów lub elementów konstrukcyjnych danego wyrobu, jak i dla całego [[Proces technologiczny|procesu technologicznego]] bądź jego dowolnej operacji. Najczęściej jednak analiza FMEA dotyczy wyrobu/konstrukcji lub [[Proces produkcyjny|procesu produkcyjnego]]. (Pałubicki S., Kukiełka K. 2017, | [[Cele]] analizy FMEA są są zbieżne z [[Ciągłe doskonalenie|zasadą "ciągłego doskonalenia"]]. Dzięki wykorzystaniu metody FMEA możliwe jest poddawanie wyrobu lub procesu kolejnym analizom, a w dalszej kolejności wprowadzanie na podstawie otrzymanych wyników [[Działania doskonalące|działań usprawniających]] (tj. wszelkiego rodzaju poprawek, nowych rozwiązań), które przyczynią się do skutecznej eliminacji źródeł występujących wad. Analizy mogą być prowadzone zarówno dla całych wyrobów, pojedynczych podzespołów lub elementów konstrukcyjnych danego wyrobu, jak i dla całego [[Proces technologiczny|procesu technologicznego]] bądź jego dowolnej operacji. Najczęściej jednak analiza FMEA dotyczy wyrobu/konstrukcji lub [[Proces produkcyjny|procesu produkcyjnego]]. (Pałubicki S., Kukiełka K. 2017, s. 257) | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Analiza FMEA jest metodą analizy przyczyn i skutków wad. Może być stosowana w różnych gałęziach gospodarki, zarówno w produkcji jak i w usługach. Metoda ta ma na celu zapobieganie wadom już na etapie projektowania i doskonalenie procesów. Analiza FMEA składa się z kilku etapów, takich jak przygotowanie, dekompozycja funkcjonalna, analiza jakościowa i ilościowa. Na podstawie analizy można podjąć działania korygujące lub zapobiegawcze w celu eliminacji wad. Przykłady analiz FMEA produktu pokazują, jak można zidentyfikować wady i skutecznie je naprawić. | Analiza FMEA jest metodą analizy przyczyn i skutków wad. Może być stosowana w różnych gałęziach gospodarki, zarówno w produkcji jak i w usługach. Metoda ta ma na celu zapobieganie wadom już na etapie projektowania i doskonalenie procesów. Analiza FMEA składa się z kilku etapów, takich jak przygotowanie, dekompozycja funkcjonalna, analiza jakościowa i ilościowa. Na podstawie analizy można podjąć działania korygujące lub zapobiegawcze w celu eliminacji wad. Przykłady analiz FMEA produktu pokazują, jak można zidentyfikować wady i skutecznie je naprawić. | ||
<google>n</google> | |||
==Zakres zastosowań metody FMEA== | ==Zakres zastosowań metody FMEA== | ||
Linia 35: | Linia 20: | ||
# '''[[Zarządzanie]] ryzykiem''' | # '''[[Zarządzanie]] ryzykiem''' | ||
#* jako prosta metoda identyfikacji i postępowania z [[ryzyko|ryzykiem]]. Może być wystarczająca dla małych i średnich przedsiębiorstw. | #* jako prosta metoda identyfikacji i postępowania z [[ryzyko|ryzykiem]]. Może być wystarczająca dla małych i średnich przedsiębiorstw. | ||
==Podstawowe etapy analizy FMEA== | ==Podstawowe etapy analizy FMEA== | ||
Linia 55: | Linia 38: | ||
[[Zakres]] analizy jest kluczowy dla uzyskiwanych rezultatów. Jeżeli analiza będzie ograniczona do kilku elementów, może nie wnieść nic nowego. Jeśli jednak zakres będzie [[zbyt]] duży, czas analizy oraz jej [[koszt]] będą bardzo wysokie. Prawdopodobnie nie ma [[potrzeby]] analizowania części, które są dobrze znane z poprzednich produktów, chyba że mogą one być niekompatybilne z nowymi rozwiązaniami. Również należy rozważyć poziom dekompozycji. Bardzo głęboka dekompozycja nie zawsze jest właściwą perspektywą dla analizy, bowiem może przesłonić problemy wynikające z relacji zachodzących pomiędzy elementami produktu. | [[Zakres]] analizy jest kluczowy dla uzyskiwanych rezultatów. Jeżeli analiza będzie ograniczona do kilku elementów, może nie wnieść nic nowego. Jeśli jednak zakres będzie [[zbyt]] duży, czas analizy oraz jej [[koszt]] będą bardzo wysokie. Prawdopodobnie nie ma [[potrzeby]] analizowania części, które są dobrze znane z poprzednich produktów, chyba że mogą one być niekompatybilne z nowymi rozwiązaniami. Również należy rozważyć poziom dekompozycji. Bardzo głęboka dekompozycja nie zawsze jest właściwą perspektywą dla analizy, bowiem może przesłonić problemy wynikające z relacji zachodzących pomiędzy elementami produktu. | ||
Każda analiza jest przeprowadzana w zdefiniowanych warunkach. [[Zespół]] powinien zdecydować jaki przyjąć poziom zmiennych środowiskowych, np. [[dostępność]] zasilania nominalnego, jednoczesna liczba wad (zwykle 1 na raz), dostępność niezbędnych zasobów na wejściu, możliwość odbioru wyników procesu. | Każda analiza jest przeprowadzana w zdefiniowanych warunkach. [[Zespół]] powinien zdecydować jaki przyjąć poziom zmiennych środowiskowych, np. [[dostępność]] zasilania nominalnego, jednoczesna liczba wad (zwykle 1 na raz), dostępność niezbędnych zasobów na wejściu, możliwość odbioru wyników procesu. | ||
===Dekompozycja funkcjonalna=== | ===Dekompozycja funkcjonalna=== | ||
Linia 68: | Linia 51: | ||
* [[wada]] - niekorzystny stan badanego elementu, | * [[wada]] - niekorzystny stan badanego elementu, | ||
* przyczyna - co musi się stać, aby wada wystąpiła. Może być wiele przyczyn jednej wady. Należy je analizować jako odrębne przypadki. | * przyczyna - co musi się stać, aby wada wystąpiła. Może być wiele przyczyn jednej wady. Należy je analizować jako odrębne przypadki. | ||
* skutek - co stanie się, jeśli wada wystąpi (nie przyczyna! - częsty [[błąd]]). Może wystąpić szereg skutków krótko- i długoterminowych. Każdy powinien być analizowany odrębnie. | * skutek - co stanie się, jeśli wada wystąpi (nie przyczyna! - częsty [[błąd]]). Może wystąpić szereg skutków krótko - i długoterminowych. Każdy powinien być analizowany odrębnie. | ||
Zestaw: wada + przyczyna + skutek tworzy tryb wady (ang. ''failure mode''). Wszystkie [[informacje]] powinny zostać zapisane w tabeli (patrz przykłady poniżej). | Zestaw: wada + przyczyna + skutek tworzy tryb wady (ang. ''failure mode''). Wszystkie [[informacje]] powinny zostać zapisane w tabeli (patrz przykłady poniżej). | ||
Linia 80: | Linia 63: | ||
<math>R = P \cdot D \cdot S</math> | <math>R = P \cdot D \cdot S</math> | ||
Każda [[zmienna]] jest oceniana w skali od 1 do 10, gdzie 10 jest maksimum. Zmienne te nie są jednakże [[Jednoznaczność informacji|jednoznacznie]] zdefiniowane i wymagają każdorazowo indywidualnego podejścia (Zymonik Z., Hamrol A., Grudowski P. 2013, | Każda [[zmienna]] jest oceniana w skali od 1 do 10, gdzie 10 jest maksimum. Zmienne te nie są jednakże [[Jednoznaczność informacji|jednoznacznie]] zdefiniowane i wymagają każdorazowo indywidualnego podejścia (Zymonik Z., Hamrol A., Grudowski P. 2013, s. 200). [[Przedsiębiorstwo]] wykorzystujące FMEA powinno zdefiniować własne tabele ewaluacyjne, które pomogą w przyporządkowaniu ocen. Przykład takiej tabeli znajduje się poniżej: | ||
'''[[Ocena]] znaczenia skutku wady''' | '''[[Ocena]] znaczenia skutku wady''' | ||
Linia 88: | Linia 71: | ||
|- valign="top" | |- valign="top" | ||
| 1 | | 1 | ||
| | | | ||
Niewielkie uszkodzenie, które nie może spowodować żadnego realnego skutku w działaniu urządzenia lub układu, ani nie może mieć wpływu na [[proces]] technologiczny lub operacje montażowe | Niewielkie uszkodzenie, które nie może spowodować żadnego realnego skutku w działaniu urządzenia lub układu, ani nie może mieć wpływu na [[proces]] technologiczny lub operacje montażowe | ||
|- valign="top" | |- valign="top" | ||
| 2,3 | | 2,3 | ||
| | | | ||
małe uszkodzenie powodujące tylko lekkie niezadowolenie klienta, który prawdopodobnie odczuje niewielkie pogorszenie działania urządzenia lub układu; konieczne mogą być nieznaczne przeróbki w procesie technologicznym lub montażowym | małe uszkodzenie powodujące tylko lekkie niezadowolenie klienta, który prawdopodobnie odczuje niewielkie pogorszenie działania urządzenia lub układu; konieczne mogą być nieznaczne przeróbki w procesie technologicznym lub montażowym | ||
|- valign="top" | |- valign="top" | ||
| 4,5,6 | | 4,5,6 | ||
| | | | ||
uszkodzenie powodujące pewne niezadowolenie klienta. Klient odczuwa niewygodę lub jest zdenerwowany tym uszkodzeniem (np. silnik długo nie zapala, sprężarka się psuje, okno nie jest szczelne). Klient zauważa pogorszenie pracy urządzenia lub podsystemu. Może spowodować nieplanowaną przeróbkę, naprawę lub uszkodzenie sprzętu | uszkodzenie powodujące pewne niezadowolenie klienta. Klient odczuwa niewygodę lub jest zdenerwowany tym uszkodzeniem (np. silnik długo nie zapala, sprężarka się psuje, okno nie jest szczelne). Klient zauważa pogorszenie pracy urządzenia lub podsystemu. Może spowodować nieplanowaną przeróbkę, naprawę lub uszkodzenie sprzętu | ||
|- valign="top" | |- valign="top" | ||
| 7,8 | | 7,8 | ||
| | | | ||
wysoki stopień niezadowolenia klienta spowodowany naturą takiego uszkodzenia, jak nie działający pojazd lub jego podsystemy. Uszkodzenie nie powoduje naruszenia bezpieczeństwa eksploatacji wyrobu lub obowiązujących przepisów. Może powodować poważne zakłócenia w kolejnych operacjach technologicznych lub montażowych, wymaga dużych przeróbek lub stanowi [[zagrożenie]] dla operatora maszyn w procesie obróbki lub montażu | wysoki stopień niezadowolenia klienta spowodowany naturą takiego uszkodzenia, jak nie działający pojazd lub jego podsystemy. Uszkodzenie nie powoduje naruszenia bezpieczeństwa eksploatacji wyrobu lub obowiązujących przepisów. Może powodować poważne zakłócenia w kolejnych operacjach technologicznych lub montażowych, wymaga dużych przeróbek lub stanowi [[zagrożenie]] dla operatora maszyn w procesie obróbki lub montażu | ||
|- valign="top" | |- valign="top" | ||
| 9,10 | | 9,10 | ||
| | | | ||
uszkodzenie narusza bezpieczeństwo eksploatacji lub obowiązujące przepisy | uszkodzenie narusza bezpieczeństwo eksploatacji lub obowiązujące przepisy | ||
|} | |} | ||
Linia 114: | Linia 97: | ||
* poprawa wykrywalności wady | * poprawa wykrywalności wady | ||
* redukcja znaczenia skutku. | * redukcja znaczenia skutku. | ||
Wybór zależy od rodzaju i złożoności wady oraz produktu. [[Sukces]] jest ściśle związany z doświadczeniem i kompetencjami członków zespołu wykorzystującego metodę. Podczas wdrażania działań korygujących lub zapobiegawczych w FMEA należy jednak pamiętać, że powinny one być ciągle nadzorowane, a ich efekty powinny zostać poddane weryfikacji wg metody FMEA (Wyrębek H. 2012, | Wybór zależy od rodzaju i złożoności wady oraz produktu. [[Sukces]] jest ściśle związany z doświadczeniem i kompetencjami członków zespołu wykorzystującego metodę. Podczas wdrażania działań korygujących lub zapobiegawczych w FMEA należy jednak pamiętać, że powinny one być ciągle nadzorowane, a ich efekty powinny zostać poddane weryfikacji wg metody FMEA (Wyrębek H. 2012, s. 157). | ||
==Przykład analizy FMEA produktu== | ==Przykład analizy FMEA produktu== | ||
===Analiza FMEA dla komputera klasy PC=== | ===Analiza FMEA dla komputera klasy PC=== | ||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
| '''Element''' | | '''Element''' | ||
Linia 129: | Linia 111: | ||
| '''R''' | | '''R''' | ||
| '''Działania naprawcze''' | | '''Działania naprawcze''' | ||
|- | |- | ||
| jednostka systemowa | | jednostka systemowa | ||
| [[system]] nie ładuje się | | [[system]] nie ładuje się | ||
Linia 139: | Linia 121: | ||
| 270 | | 270 | ||
| [[wymiana]] programu | | [[wymiana]] programu | ||
|- | |- | ||
| monitor | | monitor | ||
| niewłaściwe kolory | | niewłaściwe kolory | ||
Linia 149: | Linia 131: | ||
| 12 | | 12 | ||
| sprawdzenie karty i wymiana | | sprawdzenie karty i wymiana | ||
|- | |- | ||
| dysk twardy | | dysk twardy | ||
| dysk niemożliwy do odczytania | | dysk niemożliwy do odczytania | ||
Linia 159: | Linia 141: | ||
| 320 | | 320 | ||
| instalacja właściwego napędu | | instalacja właściwego napędu | ||
|- | |- | ||
| klawiatura | | klawiatura | ||
| blokuje się | | blokuje się | ||
Linia 169: | Linia 151: | ||
| 40 | | 40 | ||
| test klawiatury, sprawdz. połączenia | | test klawiatury, sprawdz. połączenia | ||
|- | |- | ||
| drukarka | | drukarka | ||
| błędy wydruku | | błędy wydruku | ||
Linia 179: | Linia 161: | ||
| 54 | | 54 | ||
| wymiana sterownika | | wymiana sterownika | ||
|- | |- | ||
| Napęd dysku | | Napęd dysku | ||
| błędy odczytu | | błędy odczytu | ||
Linia 189: | Linia 171: | ||
| 30 | | 30 | ||
| czyszczenie mechanizmu lub wymiana dysku | | czyszczenie mechanizmu lub wymiana dysku | ||
|- | |- | ||
| karta rozszerzająca | | karta rozszerzająca | ||
| błąd działania karty rozszerzającej | | błąd działania karty rozszerzającej | ||
Linia 202: | Linia 184: | ||
''Źródło: A.P. Muhlemann, J.S. Oakland, K.G. Lockyer 1995, s. 138'' | ''Źródło: A.P. Muhlemann, J.S. Oakland, K.G. Lockyer 1995, s. 138'' | ||
Podany przykład jest bardzo uproszczony i w praktyce musiałby być znacznie rozszerzony. Przy liczbie kilkudziesięciu lub nawet kilkuset potencjalnych wad przydatne jest zastosowanie [[Diagram Pareto|metody Pareto]] dla wyodrębnienia tych, które należy zlikwidować najwcześniej. | Podany przykład jest bardzo uproszczony i w praktyce musiałby być znacznie rozszerzony. Przy liczbie kilkudziesięciu lub nawet kilkuset potencjalnych wad przydatne jest zastosowanie [[Diagram Pareto|metody Pareto]] dla wyodrębnienia tych, które należy zlikwidować najwcześniej. | ||
===Analiza FMEA dla baterii wannowej z natryskiem=== | ===Analiza FMEA dla baterii wannowej z natryskiem=== | ||
Linia 215: | Linia 197: | ||
| '''R''' | | '''R''' | ||
| '''Działania naprawcze''' | | '''Działania naprawcze''' | ||
|- | |- | ||
| rowspan="2" | korpus | | rowspan="2" | korpus | ||
| nieszczelność | | nieszczelność | ||
Linia 225: | Linia 207: | ||
| 200 | | 200 | ||
| wymiana baterii | | wymiana baterii | ||
|- | |- | ||
| złe gwinty | | złe gwinty | ||
| utrudnienia montażu | | utrudnienia montażu | ||
Linia 234: | Linia 216: | ||
| 3 | | 3 | ||
| wymiana korpusu | | wymiana korpusu | ||
|- | |- | ||
| rowspan="2" | głowica | | rowspan="2" | głowica | ||
| wybijanie | | wybijanie | ||
Linia 244: | Linia 226: | ||
| 160 | | 160 | ||
| wymiana głowicy | | wymiana głowicy | ||
|- | |- | ||
| nieszczelność | | nieszczelność | ||
| wyciek | | wyciek | ||
Linia 253: | Linia 235: | ||
| 144 | | 144 | ||
| wymiana uszczelki | | wymiana uszczelki | ||
|- | |- | ||
| wylewka | | wylewka | ||
| krzywo zamontowana | | krzywo zamontowana | ||
Linia 263: | Linia 245: | ||
| 21 | | 21 | ||
| ponowny montaż | | ponowny montaż | ||
|- | |- | ||
| rowspan="2" | przełącznik natrysku | | rowspan="2" | przełącznik natrysku | ||
| utrudnione przełączanie | | utrudnione przełączanie | ||
Linia 273: | Linia 255: | ||
| 120 | | 120 | ||
| [[zmiana]] uszczelki | | [[zmiana]] uszczelki | ||
|- | |- | ||
| niepełne przełączanie | | niepełne przełączanie | ||
| woda wylewa się z wylewki i natrysku jednocześnie | | woda wylewa się z wylewki i natrysku jednocześnie | ||
Linia 282: | Linia 264: | ||
| 96 | | 96 | ||
| ponowny montaż | | ponowny montaż | ||
|- | |- | ||
| rowspan="2" | wąż | | rowspan="2" | wąż | ||
| rozplatanie | | rozplatanie | ||
Linia 292: | Linia 274: | ||
| 54 | | 54 | ||
| wymiana węża | | wymiana węża | ||
|- | |- | ||
| nieszczelność | | nieszczelność | ||
| wyciek | | wyciek | ||
Linia 306: | Linia 288: | ||
W wyniku analizy stwierdzono, że najpoważniejszymi z wymienionych wad są: mikropory w korpusach baterii, nieszczelności węży, wybijanie głowic oraz ich nieszczelności oraz utrudnione włączanie natrysku. W dalszej pracy należy się skupić nad zminimalizowaniem prawdopodobieństwa wystąpienia tych problemów. | W wyniku analizy stwierdzono, że najpoważniejszymi z wymienionych wad są: mikropory w korpusach baterii, nieszczelności węży, wybijanie głowic oraz ich nieszczelności oraz utrudnione włączanie natrysku. W dalszej pracy należy się skupić nad zminimalizowaniem prawdopodobieństwa wystąpienia tych problemów. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Metody wykrywania usterek]]}} — {{i5link|a=[[Metoda Taguchi]]}} — {{i5link|a=[[Sterowanie jakością]]}} — {{i5link|a=[[Niezgodność]]}} — {{i5link|a=[[DMAIC]]}} — {{i5link|a=[[Komputerowo zintegrowane wytwarzanie]]}} — {{i5link|a=[[Projektowanie eksperymentów]]}} — {{i5link|a=[[Testowanie oprogramowania]]}} — {{i5link|a=[[Analiza wartości]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Almannai B., Greenough R., Kay J. (2008) | <noautolinks> | ||
* Chuang | * Almannai B., Greenough R., Kay J. (2008), ''[https://dspace.lib.cranfield.ac.uk/bitstream/1826/3096/1/Decision%2520support%2520tool%2520based%2520on%2520QFD%2520and%2520FMEA%2520selection%2520manufacturing%2520automation%2520technologies%25202008.pdf A decision support tool based on QFD and FMEA for the selection of manufacturing automation technologies]'', Robotics and Computer-Integrated Manufacturing, 24(4) | ||
* Hamrol A. (2017) | * Chuang P. (2007), ''Combining service blueprint and FMEA for service design'', The Service Industries Journal, 27(2) | ||
* Janisz K., Mikulec A. (2017) | * Hamrol A. (2017), ''Zarządzanie i inżynieria jakości'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Pałubicki S., Kukiełka K. (2017) | * Janisz K., Mikulec A. (2017), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-7517eb46-6c4b-4286-b683-d1d50dbf8523/c/272_025_L_JANISZ_MIKULEC.pdf Analiza FMEA wybranego procesu logistycznego]'', Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe, Nr 6 | ||
* Wawak S. | * Pałubicki S., Kukiełka K. (2017), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-71579955-545b-42ab-aaa6-68150595aed9/c/46_Palubicki_Kukielka_Zarzadzanie.pdf Zarządzanie jakością w wybranym procesie produkcyjnym z zastosowaniem metody FMEA]'', Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe, Nr 7-8 | ||
* Wyrębek H. (2012) | * Wawak S. (1999), ''Programowanie rozwoju jakości wyrobu'', [w:] A. Stabryła (red.), ''Metody planowania strategicznego na poziomie korporacji i w obszarach funkcjonalnych'', Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków | ||
* Zymonik Z., Hamrol A., Grudowski P. (2013) | * Wyrębek H. (2012), ''Znaczenie metody FMEA w zarządzaniu jakością w przedsiębiorstwach'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Seria: Administracja i Zarządzanie, Nr 92 | ||
* Zymonik Z., Hamrol A., Grudowski P. (2013), ''Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | |||
</noautolinks> | |||
{{a|[[Sławomir Wawak]], Bartosz Turek}} | {{a|[[Sławomir Wawak]], Bartosz Turek}} | ||
[[Kategoria:Planowanie jakości]] | |||
[[Kategoria: | |||
[[en:Failure Mode and Effects Analysis]] | [[en:Failure Mode and Effects Analysis]] | ||
{{#metamaster:description|Analiza FMEA to metoda analizy przyczyn i skutków wad, zapobiegająca wadom produktów na etapie projektowania. Stosowana w różnych branżach, doskonali procesy i zarządzanie ryzykiem.}} | {{#metamaster:description|Analiza FMEA to metoda analizy przyczyn i skutków wad, zapobiegająca wadom produktów na etapie projektowania. Stosowana w różnych branżach, doskonali procesy i zarządzanie ryzykiem.}} |
Aktualna wersja na dzień 23:44, 11 sty 2024
Analiza FMEA (Failure Mode and Effect (Critical) Analysis - FMEA, FMECA) to metoda analizy przyczyn i skutków wad, która została opracowana w USA w latach 50-tych. Jej celem było zapobieżenie wadom występującym w produktach już na etapie deski kreślarskiej. Wczesne zapobieganie błędom było szczególnie istotne w przemyśle kosmicznym, lotniczym i wojskowym. Jak wykazały analizy, 3/4 wad występujących w produkcji oraz użytkowaniu można zapobiec na etapie projektowania.
Metoda została odtajniona (jako metoda wojskowa), a potem spopularyzowana w USA i Europie, a także na innych kontynentach. Najpierw zaczęto ją stosować w przemysłach wysokich technologii, lecz później okazała się przynosić duże korzyści także w innych gałęziach gospodarki, w tym w usługach (do wykrywania zagrożeń narażających klienta np. na poniesienie strat finansowych, nieodpowiednie traktowanie ((Hamrol A. 2017, s. 67)). Jakkolwiek należy zaznaczyć, że w przypadku usług metoda Servqual może dać lepsze rezultaty. Od lat 90-tych FMEA jest używana także jako narzędzie do doskonalenia procesów (nie tylko wytwórczych), a także proste narzędzie zarządzania ryzykiem. Metoda ta najczęściej jest wykorzystywana w przypadku produkcji wyrobów o wysokim stopniu złożoności np. w branży motoryzacyjnej (Janisz K., Mikulec A. 2017, s. 1389), lecz mimo upływu ponad połowy wieku od czasu jej opracowania, FMEA wciąż znajduje nowe zastosowania. Metoda może być łatwo skomputeryzowana i wykorzystywana w trybie półautomatycznym z wykorzystaniem systemów MRP/ERP.
Cele analizy FMEA są są zbieżne z zasadą "ciągłego doskonalenia". Dzięki wykorzystaniu metody FMEA możliwe jest poddawanie wyrobu lub procesu kolejnym analizom, a w dalszej kolejności wprowadzanie na podstawie otrzymanych wyników działań usprawniających (tj. wszelkiego rodzaju poprawek, nowych rozwiązań), które przyczynią się do skutecznej eliminacji źródeł występujących wad. Analizy mogą być prowadzone zarówno dla całych wyrobów, pojedynczych podzespołów lub elementów konstrukcyjnych danego wyrobu, jak i dla całego procesu technologicznego bądź jego dowolnej operacji. Najczęściej jednak analiza FMEA dotyczy wyrobu/konstrukcji lub procesu produkcyjnego. (Pałubicki S., Kukiełka K. 2017, s. 257)
TL;DR
Analiza FMEA jest metodą analizy przyczyn i skutków wad. Może być stosowana w różnych gałęziach gospodarki, zarówno w produkcji jak i w usługach. Metoda ta ma na celu zapobieganie wadom już na etapie projektowania i doskonalenie procesów. Analiza FMEA składa się z kilku etapów, takich jak przygotowanie, dekompozycja funkcjonalna, analiza jakościowa i ilościowa. Na podstawie analizy można podjąć działania korygujące lub zapobiegawcze w celu eliminacji wad. Przykłady analiz FMEA produktu pokazują, jak można zidentyfikować wady i skutecznie je naprawić.
Zakres zastosowań metody FMEA
- Optymalizacja produktu
- na etapie projektowania - najlepszy moment na analizę, możliwe jest osiągnięcie najlepszych wyników dzięki łatwości wprowadzania zmian w produkcie znajdującym się jedynie na desce kreślarskiej (czy raczej w komputerze),
- przed wdrożeniem do produkcji - ograniczone efekty ze względu na ograniczenia narzucane przez przygotowany projekt produktu. Jednak wciąż lepiej użyć FMEA niż nie używać.
- późniejsze etapy - bardzo ograniczone efekty ze względu na to, że niemal wszystkie parametry zostały już ustalone. Warto rozważyć użycie FMEA przed kolejną aktualizacją produktu.
- Optymalizacja procesu (FMEA procesu lub PFMEA - Process FMEA)
- wdrożenie nowego procesu - bardzo dobry moment, ale zdarza się bardzo rzadko w firmie,
- doskonalenie istniejącego procesu - bardzo dobry moment, ponieważ doskonalenie procesu nie jest tak ograniczone jak doskonalenie produktu.
- Zarządzanie ryzykiem
- jako prosta metoda identyfikacji i postępowania z ryzykiem. Może być wystarczająca dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Podstawowe etapy analizy FMEA
- Etap 1. Przygotowanie
- Definiowanie celów badania
- Utworzenie zespołu
- Ustalenie zakresu analizy
- Dekompozycja funkcjonalna
- Zbieranie danych
- Etap 2. Analiza
- Analiza jakościowa
- Analiza ilościowa
- Palowanie działań korygujących lub zapobiegawczych
- Wdrożenie działań i ich nadzór
Najważniejsze kroki zostały omówione poniżej:
Ustalenie zakresu analizy FMEA
Zakres analizy jest kluczowy dla uzyskiwanych rezultatów. Jeżeli analiza będzie ograniczona do kilku elementów, może nie wnieść nic nowego. Jeśli jednak zakres będzie zbyt duży, czas analizy oraz jej koszt będą bardzo wysokie. Prawdopodobnie nie ma potrzeby analizowania części, które są dobrze znane z poprzednich produktów, chyba że mogą one być niekompatybilne z nowymi rozwiązaniami. Również należy rozważyć poziom dekompozycji. Bardzo głęboka dekompozycja nie zawsze jest właściwą perspektywą dla analizy, bowiem może przesłonić problemy wynikające z relacji zachodzących pomiędzy elementami produktu.
Każda analiza jest przeprowadzana w zdefiniowanych warunkach. Zespół powinien zdecydować jaki przyjąć poziom zmiennych środowiskowych, np. dostępność zasilania nominalnego, jednoczesna liczba wad (zwykle 1 na raz), dostępność niezbędnych zasobów na wejściu, możliwość odbioru wyników procesu.
Dekompozycja funkcjonalna
Analizowany obiekt powinien zostać podzielony na elementy. W przypadku produktu są nimi części lub nawet surowce. W przypadku procesu, są to zadania. FMEA jest bardzo szczegółową analizą, dlatego konieczne jest podzielenie obiektu na niewielkie części. Dla każdego elementu należy zebrać dane dotyczące m.in.:
- liczby wad,
- rodzajów wad,
- znanych problemów (np. na podstawie literatury),
- ograniczeń użytkowania (np. temperatura, wilgotność).
Analiza jakościowa
Analiza jakościowa skupia się na możliwych wadach, ich przyczynach i skutkach:
- wada - niekorzystny stan badanego elementu,
- przyczyna - co musi się stać, aby wada wystąpiła. Może być wiele przyczyn jednej wady. Należy je analizować jako odrębne przypadki.
- skutek - co stanie się, jeśli wada wystąpi (nie przyczyna! - częsty błąd). Może wystąpić szereg skutków krótko - i długoterminowych. Każdy powinien być analizowany odrębnie.
Zestaw: wada + przyczyna + skutek tworzy tryb wady (ang. failure mode). Wszystkie informacje powinny zostać zapisane w tabeli (patrz przykłady poniżej).
Analiza FMEA - ilościowa
Analiza ilościowa odnosi się do trzech zmiennych:
- (P) Prawdopodobieństwo wystąpienia (związane z przyczyną wady)
- (D) Trudność wykrycia (związane z samą wadą)
- (S) Znaczenie skutku (związane ze skutkiem)
Iloczyn tych trzech zmiennych daje ogólny wynik analizowanego zestawu
Każda zmienna jest oceniana w skali od 1 do 10, gdzie 10 jest maksimum. Zmienne te nie są jednakże jednoznacznie zdefiniowane i wymagają każdorazowo indywidualnego podejścia (Zymonik Z., Hamrol A., Grudowski P. 2013, s. 200). Przedsiębiorstwo wykorzystujące FMEA powinno zdefiniować własne tabele ewaluacyjne, które pomogą w przyporządkowaniu ocen. Przykład takiej tabeli znajduje się poniżej:
Ocena znaczenia skutku wady
Ocena | Kryteria oceny |
1 |
Niewielkie uszkodzenie, które nie może spowodować żadnego realnego skutku w działaniu urządzenia lub układu, ani nie może mieć wpływu na proces technologiczny lub operacje montażowe |
2,3 |
małe uszkodzenie powodujące tylko lekkie niezadowolenie klienta, który prawdopodobnie odczuje niewielkie pogorszenie działania urządzenia lub układu; konieczne mogą być nieznaczne przeróbki w procesie technologicznym lub montażowym |
4,5,6 |
uszkodzenie powodujące pewne niezadowolenie klienta. Klient odczuwa niewygodę lub jest zdenerwowany tym uszkodzeniem (np. silnik długo nie zapala, sprężarka się psuje, okno nie jest szczelne). Klient zauważa pogorszenie pracy urządzenia lub podsystemu. Może spowodować nieplanowaną przeróbkę, naprawę lub uszkodzenie sprzętu |
7,8 |
wysoki stopień niezadowolenia klienta spowodowany naturą takiego uszkodzenia, jak nie działający pojazd lub jego podsystemy. Uszkodzenie nie powoduje naruszenia bezpieczeństwa eksploatacji wyrobu lub obowiązujących przepisów. Może powodować poważne zakłócenia w kolejnych operacjach technologicznych lub montażowych, wymaga dużych przeróbek lub stanowi zagrożenie dla operatora maszyn w procesie obróbki lub montażu |
9,10 |
uszkodzenie narusza bezpieczeństwo eksploatacji lub obowiązujące przepisy |
Źródło: M. Rączka 1994
Działania korygujące lub zapobiegawcze w FMEA
Istnieją trzy możliwe kierunki poprawy stanu:
- zmniejszenie prawdopodobieństwa
- poprawa wykrywalności wady
- redukcja znaczenia skutku.
Wybór zależy od rodzaju i złożoności wady oraz produktu. Sukces jest ściśle związany z doświadczeniem i kompetencjami członków zespołu wykorzystującego metodę. Podczas wdrażania działań korygujących lub zapobiegawczych w FMEA należy jednak pamiętać, że powinny one być ciągle nadzorowane, a ich efekty powinny zostać poddane weryfikacji wg metody FMEA (Wyrębek H. 2012, s. 157).
Przykład analizy FMEA produktu
Analiza FMEA dla komputera klasy PC
Element | Wada | Skutek | Przyczyna | P | S | D | R | Działania naprawcze |
jednostka systemowa | system nie ładuje się | komputer nie działa | niewłaściwy program systemowy | 3 | 10 | 9 | 270 | wymiana programu |
monitor | niewłaściwe kolory | zielony i czerwony niedostępne | niewłaściwa karta grafiki | 2 | 3 | 2 | 12 | sprawdzenie karty i wymiana |
dysk twardy | dysk niemożliwy do odczytania | utrata danych | zła instalacja dysku | 4 | 8 | 10 | 320 | instalacja właściwego napędu |
klawiatura | blokuje się | niemożliwe przekazywanie danych | niewłaściwe podłączenie | 4 | 2 | 5 | 40 | test klawiatury, sprawdz. połączenia |
drukarka | błędy wydruku | wydruk nie daje się odczytać | uszkodzenie sterownika | 6 | 3 | 3 | 54 | wymiana sterownika |
Napęd dysku | błędy odczytu | nie można przechowywać danych | brudny dysk lub mechanizm napędowy | 3 | 5 | 2 | 30 | czyszczenie mechanizmu lub wymiana dysku |
karta rozszerzająca | błąd działania karty rozszerzającej | niewykorzystane możliwości karty | karta źle podłączona | 7 | 1 | 8 | 56 | testowanie połączeń, właściwe połączenie po teście |
Źródło: A.P. Muhlemann, J.S. Oakland, K.G. Lockyer 1995, s. 138
Podany przykład jest bardzo uproszczony i w praktyce musiałby być znacznie rozszerzony. Przy liczbie kilkudziesięciu lub nawet kilkuset potencjalnych wad przydatne jest zastosowanie metody Pareto dla wyodrębnienia tych, które należy zlikwidować najwcześniej.
Analiza FMEA dla baterii wannowej z natryskiem
Element | Wada | Skutek | Przyczyna | P | S | D | R | Działania naprawcze |
korpus | nieszczelność | wyciek | zły odlew, mikropory | 5 | 10 | 4 | 200 | wymiana baterii |
złe gwinty | utrudnienia montażu | złe ustawienie maszyny | 3 | 1 | 1 | 3 | wymiana korpusu | |
głowica | wybijanie | zalanie łazienki | za mały gwint | 2 | 10 | 8 | 160 | wymiana głowicy |
nieszczelność | wyciek | zła uszczelka | 3 | 8 | 6 | 144 | wymiana uszczelki | |
wylewka | krzywo zamontowana | nieestetyczny wygląd | błędny montaż | 7 | 3 | 1 | 21 | ponowny montaż |
przełącznik natrysku | utrudnione przełączanie | nadmierny wysiłek | zbyt twarda uszczelka | 8 | 5 | 3 | 120 | zmiana uszczelki |
niepełne przełączanie | woda wylewa się z wylewki i natrysku jednocześnie | błędny montaż | 6 | 4 | 4 | 96 | ponowny montaż | |
wąż | rozplatanie | nieestetyczny wygląd | "złamanie" węża | 3 | 6 | 3 | 54 | wymiana węża |
nieszczelność | wyciek | krzywe przycięcie węża | 3 | 7 | 8 | 168 | wymiana węża |
Źródło: opracowanie własne
W wyniku analizy stwierdzono, że najpoważniejszymi z wymienionych wad są: mikropory w korpusach baterii, nieszczelności węży, wybijanie głowic oraz ich nieszczelności oraz utrudnione włączanie natrysku. W dalszej pracy należy się skupić nad zminimalizowaniem prawdopodobieństwa wystąpienia tych problemów.
Analiza FMEA — artykuły polecane |
Metody wykrywania usterek — Metoda Taguchi — Sterowanie jakością — Niezgodność — DMAIC — Komputerowo zintegrowane wytwarzanie — Projektowanie eksperymentów — Testowanie oprogramowania — Analiza wartości |
Bibliografia
- Almannai B., Greenough R., Kay J. (2008), A decision support tool based on QFD and FMEA for the selection of manufacturing automation technologies, Robotics and Computer-Integrated Manufacturing, 24(4)
- Chuang P. (2007), Combining service blueprint and FMEA for service design, The Service Industries Journal, 27(2)
- Hamrol A. (2017), Zarządzanie i inżynieria jakości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Janisz K., Mikulec A. (2017), Analiza FMEA wybranego procesu logistycznego, Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe, Nr 6
- Pałubicki S., Kukiełka K. (2017), Zarządzanie jakością w wybranym procesie produkcyjnym z zastosowaniem metody FMEA, Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe, Nr 7-8
- Wawak S. (1999), Programowanie rozwoju jakości wyrobu, [w:] A. Stabryła (red.), Metody planowania strategicznego na poziomie korporacji i w obszarach funkcjonalnych, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
- Wyrębek H. (2012), Znaczenie metody FMEA w zarządzaniu jakością w przedsiębiorstwach, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Seria: Administracja i Zarządzanie, Nr 92
- Zymonik Z., Hamrol A., Grudowski P. (2013), Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
Autor: Sławomir Wawak, Bartosz Turek