Małe i średnie przedsiębiorstwa: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 19: | Linia 19: | ||
Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) mają w Polsce kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego Polski. Są one niezbędne dla zrównoważonego funkcjonowania gospodarki i przyczyniają się do przyspieszenia [[Wzrost gospodarczy|wzrostu gospodarczego]]. Główne cechy sektora MSP to: | Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) mają w Polsce kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego Polski. Są one niezbędne dla zrównoważonego funkcjonowania gospodarki i przyczyniają się do przyspieszenia [[Wzrost gospodarczy|wzrostu gospodarczego]]. Główne cechy sektora MSP to: | ||
* zdolność do bardzo szybkiego reagowania na potrzeby [[rynek|rynku]], | * [[zdolność]] do bardzo szybkiego reagowania na [[potrzeby]] [[rynek|rynku]], | ||
* otwartość na [[postęp techniczny]] i organizacyjny, | * otwartość na [[postęp techniczny]] i organizacyjny, | ||
* potencjalna zdolność do tworzenia nowych miejsc pracy, | * potencjalna zdolność do tworzenia nowych miejsc pracy, | ||
* niski koszt [[stanowisko pracy|stanowiska pracy]], | * niski [[koszt]] [[stanowisko pracy|stanowiska pracy]], | ||
* łatwość dostosowania się do miejsca, czasu i [[zasób|zasobów]], | * łatwość dostosowania się do miejsca, czasu i [[zasób|zasobów]], | ||
* występowanie we wszystkich działach gospodarki. | * występowanie we wszystkich działach gospodarki. | ||
Małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią integralną część sił wewnętrznych regionu warunkujących jego rozwój. Firmy z sektora MSP mają charakter głównie lokalny i regionalny. Lokalny rynek jest dla nich podstawowym źródłem zaopatrzenia w zasoby pracy, materiały itp., a także podstawowym rynkiem zbytu dla większej części firm. | Małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią integralną część sił wewnętrznych regionu warunkujących jego [[rozwój]]. Firmy z sektora MSP mają charakter głównie lokalny i regionalny. Lokalny [[rynek]] jest dla nich podstawowym źródłem zaopatrzenia w [[zasoby]] pracy, [[materiały]] itp., a także podstawowym rynkiem zbytu dla większej części firm. | ||
Rozwój małego i średniego przedsiębiorstwa polega na wprowadzeniu pozytywnych zmian procesowych, produktowych, technologicznych, strukturalnych, pozwalających firmie dostosować się do zachodzących zmian oraz zbudować przewagę konkurencyjną na runku. | Rozwój małego i średniego przedsiębiorstwa polega na wprowadzeniu pozytywnych zmian procesowych, produktowych, technologicznych, strukturalnych, pozwalających firmie dostosować się do zachodzących zmian oraz zbudować przewagę konkurencyjną na runku. | ||
Linia 34: | Linia 34: | ||
==Definicja MŚP i kryteria pozwalające zaliczyć przedsiębiorstwo do MŚP== | ==Definicja MŚP i kryteria pozwalające zaliczyć przedsiębiorstwo do MŚP== | ||
{{#ev:youtube|bNQnXwkUQQ0|480|right|Modele struktur organizacyjnych (Sławomir Wawak)|frame}} | {{#ev:youtube|bNQnXwkUQQ0|480|right|Modele struktur organizacyjnych (Sławomir Wawak)|frame}} | ||
Cechy, które musi posiadać przedsiębiorstwo aby zostało zaliczone do kategorii MŚP w Unii Europejskiej określono w rozporządzeniu nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającym niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu: | Cechy, które musi posiadać [[przedsiębiorstwo]] aby zostało zaliczone do kategorii MŚP w Unii Europejskiej określono w rozporządzeniu nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającym niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu: | ||
* Do kategorii '''mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw''' ("MŚP") należą przedsiębiorstwa, które zatrudniają mniej niż 250 pracowników i których roczny obrót nie przekracza 50 milionów EUR, lub roczna suma bilansowa nie przekracza 43 milionów EUR. | * Do kategorii '''mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw''' ("MŚP") należą przedsiębiorstwa, które zatrudniają mniej niż 250 pracowników i których roczny [[obrót]] nie przekracza 50 milionów EUR, lub roczna suma bilansowa nie przekracza 43 milionów EUR. | ||
* W kategorii MŚP '''małe przedsiębiorstwo''' definiuje się jako przedsiębiorstwo, które zatrudnia mniej niż 50 pracowników i którego roczny obrót lub roczna suma bilansowa nie przekracza 10 milionów EUR. | * W kategorii MŚP '''małe przedsiębiorstwo''' definiuje się jako przedsiębiorstwo, które zatrudnia mniej niż 50 pracowników i którego roczny obrót lub roczna suma bilansowa nie przekracza 10 milionów EUR. | ||
* W kategorii MŚP '''mikroprzedsiębiorstwo''' definiuje się jako przedsiębiorstwo, które zatrudnia mniej niż 10 pracowników i którego roczny obrót lub roczna suma bilansowa nieprzekracza 2 milionów EUR. | * W kategorii MŚP '''mikroprzedsiębiorstwo''' definiuje się jako przedsiębiorstwo, które zatrudnia mniej niż 10 pracowników i którego roczny obrót lub roczna suma bilansowa nieprzekracza 2 milionów EUR. | ||
Linia 42: | Linia 42: | ||
Mówiąc o małych i średnich przedsiębiorstwach, na ogół bierze się pod uwagę firmy, które: | Mówiąc o małych i średnich przedsiębiorstwach, na ogół bierze się pod uwagę firmy, które: | ||
* posiadają niewielki [[kapitał]] i zatrudniają niewielką liczbę [[pracownik]]ów, | * posiadają niewielki [[kapitał]] i zatrudniają niewielką liczbę [[pracownik]]ów, | ||
* mają mały udział w rynku, a często ich właścicielami jest osoba zarządzająca, | * mają mały [[udział w rynku]], a często ich właścicielami jest osoba zarządzająca, | ||
* są niezależne od innych [[Podmiot gospodarczy|podmiotów gospodarczych]]. | * są niezależne od innych [[Podmiot gospodarczy|podmiotów gospodarczych]]. | ||
Z uwagi na niejednoznaczność wymienionych cech opisujących wielkość przedsiębiorstwa, najczęściej używane są kryteria ilościowe: | Z uwagi na niejednoznaczność wymienionych cech opisujących wielkość przedsiębiorstwa, najczęściej używane są kryteria ilościowe: | ||
* przeciętna liczba zatrudnionych, | * przeciętna liczba zatrudnionych, | ||
* średnia wielkość [[przychody|przychodu]], | * średnia wielkość [[przychody|przychodu]], | ||
* wartość majątku trwałego | * [[wartość]] majątku trwałego | ||
Zgodnie z definicją unijną, przeniesioną również i do polskiego prawa gospodarczego, przyjmuje się następujące kryteria wyodrębnienia małych i średnich przedsiębiorstw z całego zbioru przedsiębiorstw: | Zgodnie z definicją unijną, przeniesioną również i do polskiego prawa gospodarczego, przyjmuje się następujące kryteria wyodrębnienia małych i średnich przedsiębiorstw z całego zbioru przedsiębiorstw: | ||
a. '''mikro przedsiębiorstwa''': | a. '''mikro przedsiębiorstwa''': | ||
* średnioroczne zatrudnienie w ostatnim roku obrotowym w przeliczeniu na pełne etaty nie przekroczyło 10 osób, | * średnioroczne zatrudnienie w ostatnim roku obrotowym w przeliczeniu na pełne etaty nie przekroczyło 10 osób, | ||
* wartość przychodów ze sprzedaży towarów i usług a także operacji finansowych w ostatnim roku obrotowym nie przekroczyła równowartości 2 mln euro lub | * wartość przychodów ze sprzedaży [[towarów]] i usług a także operacji finansowych w ostatnim roku obrotowym nie przekroczyła równowartości 2 mln euro lub | ||
* wartość [[aktywa|aktywów]] bilansu na koniec ostatniego roku obrotowego nie przekroczyła równowartości 2 mln euro. | * wartość [[aktywa|aktywów]] bilansu na koniec ostatniego roku obrotowego nie przekroczyła równowartości 2 mln euro. | ||
Linia 65: | Linia 65: | ||
* wartość aktywów bilansu na koniec ostatniego roku obrotowego nie przekroczyło równowartości 43 mln euro. | * wartość aktywów bilansu na koniec ostatniego roku obrotowego nie przekroczyło równowartości 43 mln euro. | ||
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej definiuje również podział przedsiębiorstw wg struktury udziałów. Wyróżniane są przedsiębiorstwa: | [[Ustawa]] o swobodzie działalności gospodarczej definiuje również podział przedsiębiorstw wg struktury udziałów. Wyróżniane są przedsiębiorstwa: | ||
* '''niezależne''' - to znaczy nie uważa się za mikroprzedsiębiorstwa, małe i średnie przedsiębiorstwa, [[przedsiębiorca|przedsiębiorcy]], w którym inni przedsiębiorcy, [[Skarb Państwa]] oraz jednostki samorządu terytorialnego posiadają: | * '''niezależne''' - to znaczy nie uważa się za mikroprzedsiębiorstwa, małe i średnie przedsiębiorstwa, [[przedsiębiorca|przedsiębiorcy]], w którym inni przedsiębiorcy, [[Skarb Państwa]] oraz jednostki samorządu terytorialnego posiadają: | ||
** 25% i więcej wkładów, [[udział]]ów lub [[akcje|akcji]], | ** 25% i więcej wkładów, [[udział]]ów lub [[akcje|akcji]], | ||
Linia 74: | Linia 74: | ||
==Słabe i mocne strony MSP== | ==Słabe i mocne strony MSP== | ||
'''Mocne strony:''' | '''[[Mocne strony]]:''' | ||
* niski poziom kosztów produkcji | * niski poziom kosztów produkcji | ||
* zdolność do szybkiej zmiany rodzaju działalności | * zdolność do szybkiej zmiany rodzaju działalności | ||
* duży dynamizm i szybki rozwój | * duży dynamizm i szybki rozwój | ||
* silna motywacja do pracy zarówno pracowników, jak i pracodawców | * silna [[motywacja]] do pracy zarówno pracowników, jak i pracodawców | ||
* zdolność do szybkiego uczenia się | * zdolność do szybkiego uczenia się | ||
* realizacja inwestycji sposobem gospodarczym, znacznie obniżającym koszty | * realizacja inwestycji sposobem gospodarczym, znacznie obniżającym [[koszty]] | ||
'''Słabe strony:''' | '''[[Słabe strony]]:''' | ||
* konkurencyjność cenowa | * [[konkurencyjność]] cenowa | ||
* niewielki nowatorski i innowacyjny charakter produktów | * niewielki nowatorski i innowacyjny charakter produktów | ||
* niski potencjał ekonomiczny | * niski [[potencjał]] ekonomiczny | ||
* przewaga mikroprzedsiębiorstw | * przewaga mikroprzedsiębiorstw | ||
* koncentracja na rynku lokalnym i mała zdolność eksportowa | * koncentracja na rynku lokalnym i mała zdolność eksportowa | ||
Linia 102: | Linia 102: | ||
** nadwyżki środków pieniężnych | ** nadwyżki środków pieniężnych | ||
*'''zewnętrzne:''' | *'''zewnętrzne:''' | ||
** emisja [[akcje|akcji]]/zwiększenie udziałów | ** [[emisja]] [[akcje|akcji]]/zwiększenie udziałów | ||
** kredyty bankowe | ** kredyty bankowe | ||
** emisja [[papiery dłużne|papierów dłużnych]] | ** emisja [[papiery dłużne|papierów dłużnych]] | ||
Linia 120: | Linia 120: | ||
==Zewnętrzne uwarunkowania zmian w funkcjonowaniu przedsiębiorstw MŚP== | ==Zewnętrzne uwarunkowania zmian w funkcjonowaniu przedsiębiorstw MŚP== | ||
'''Konstruktywne czynniki - możliwości i szanse:''' | '''Konstruktywne czynniki - możliwości i [[szanse]]:''' | ||
* rosnące zapotrzebowanie na zindywidualizowane towary i usługi | * rosnące [[zapotrzebowanie]] na zindywidualizowane [[towary]] i [[usługi]] | ||
* polityka [[Unia Europejska|Unii Europejskiej]] w zakresie wspierania rozwoju przedsiębiorczości i zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw | * [[polityka]] [[Unia Europejska|Unii Europejskiej]] w zakresie wspierania rozwoju przedsiębiorczości i zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw | ||
* programy wykorzystania funduszy europejskich | * programy wykorzystania funduszy europejskich | ||
* otoczenie międzynarodowe jako źródło czerpania [[zasoby|zasobów]], dobrych praktyk w prowadzeniu biznesu | * otoczenie międzynarodowe jako źródło czerpania [[zasoby|zasobów]], dobrych praktyk w prowadzeniu biznesu | ||
Linia 129: | Linia 129: | ||
* ułatwiony dostęp do finansowania przeznaczonego na rozpoczęcie i rozwój działalności MSP | * ułatwiony dostęp do finansowania przeznaczonego na rozpoczęcie i rozwój działalności MSP | ||
'''Destruktywne czynniki - zagrożenia i bariery:''' | '''Destruktywne czynniki - [[zagrożenia]] i bariery:''' | ||
* wysoka zmienność [[koniunktura gospodarcza|koniunktury]] w gospodarce | * wysoka zmienność [[koniunktura gospodarcza|koniunktury]] w gospodarce | ||
* zjawiska kryzysowe, stagnacja gospodarki | * zjawiska kryzysowe, [[stagnacja]] gospodarki | ||
* silna presja konkurencji | * silna presja konkurencji | ||
* spowolnienie gospodarcze | * spowolnienie gospodarcze | ||
Linia 138: | Linia 138: | ||
* uciążliwe i długotrwałe procedury administracyjne | * uciążliwe i długotrwałe procedury administracyjne | ||
* wymagane sposoby zabezpieczenia zwrotu obcych kapitałów | * wymagane sposoby zabezpieczenia zwrotu obcych kapitałów | ||
* niski prestiż społeczny przedsiębiorcy | * niski [[prestiż]] społeczny przedsiębiorcy | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Art. 104–106 [http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20041731807 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej] | * Art. 104–106 [http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20041731807 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej] | ||
* Dach Z. (2001). "Sektor małych i średnich przedsiębiorstw w perspektywie przystąpienia do Unii Europejskiej", Zeszyty Naukowe AE, Kraków | * Dach Z. (2001). "[[Sektor]] małych i średnich przedsiębiorstw w perspektywie przystąpienia do Unii Europejskiej", Zeszyty Naukowe AE, Kraków | ||
* Kamińska A. (2011). "Regionalne determinanty rozwoju małych o średnich przedsiębiorstw", Difin, Warszawa | * Kamińska A. (2011). "Regionalne determinanty rozwoju małych o średnich przedsiębiorstw", Difin, Warszawa | ||
* Lewandowski H., Malik K., Miszewski M. (2000). "Małe i średnie przedsiębiorstwa w obliczu integracji europejskiej", Politechnika Opolska w Opolu, Wyższa Szkoła Ekonomii i Administracji w Bytomiu, Bytom, s. 13-14 | * Lewandowski H., Malik K., Miszewski M. (2000). "Małe i średnie przedsiębiorstwa w obliczu integracji europejskiej", Politechnika Opolska w Opolu, Wyższa Szkoła Ekonomii i Administracji w Bytomiu, Bytom, s. 13-14 | ||
* MGiP, (2005), Przedsiębiorczość w Polsce | * MGiP, (2005), [[Przedsiębiorczość]] w Polsce | ||
* ''[http://www.rpo.malopolska.pl/download/program-regionalny/o-programie/zapoznaj-sie-z-prawem-i-dokumentami/rozporzadzenie-komisji-ue-nr-651-2014-z-dnia-17-czerwca-2014-r--uznajace-niektore-rodzaje-pomocy-za-zgodne-z-rynkiem-wewnetrznym/2016/03/Rozporzadzenie_KE_651_2014.pdf Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r.] uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym.'' | * ''[http://www.rpo.malopolska.pl/download/program-regionalny/o-programie/zapoznaj-sie-z-prawem-i-dokumentami/rozporzadzenie-komisji-ue-nr-651-2014-z-dnia-17-czerwca-2014-r--uznajace-niektore-rodzaje-pomocy-za-zgodne-z-rynkiem-wewnetrznym/2016/03/Rozporzadzenie_KE_651_2014.pdf Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r.] uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym.'' | ||
* Skowronek-Mielczarek A. (2016). "Reakcja małych i średnich przedsiębiorstw na kryzys", Cedewu.pl, Warszawa | * Skowronek-Mielczarek A. (2016). "Reakcja małych i średnich przedsiębiorstw na [[kryzys]]", Cedewu.pl, Warszawa | ||
* Waga M. (2014). [http://orka.sejm.gov.pl/wydbas.nsf/0/92F19796FD203D39C1257CA200470CE3/$File/Waga.pdf Źródła finansowania działalności MSP w kontekście ich sytuacji finansowej], Studia BAS, Nr 1(37) 2014, s. 27-48 | * Waga M. (2014). [http://orka.sejm.gov.pl/wydbas.nsf/0/92F19796FD203D39C1257CA200470CE3/$File/Waga.pdf Źródła finansowania działalności MSP w kontekście ich sytuacji finansowej], Studia BAS, Nr 1(37) 2014, s. 27-48 | ||
* Waniak-Michalak H. (2015). "Wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw przez organizacje niedziałające dla zysku", Difin, Warszawa | * Waniak-Michalak H. (2015). "Wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw przez organizacje niedziałające dla zysku", Difin, Warszawa |
Wersja z 05:44, 20 maj 2020
Małe i średnie przedsiębiorstwa |
---|
Polecane artykuły |
Małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP, MŚP, po angielsku SMEs - Small and medium-sized enterprises) zdefiniowano w Rozporządzeniu Komisji Europejskiej nr 364 z dnia 25 lutego 2004r. Od 1 stycznia 2005 do tej grupy zostały zaliczone również mikroprzedsiębiorstwa. Małe firmy stanowią ponad 99% z 88 milionów przedsiębiorstw w Unii i 17 milionów firm w Stanach Zjednoczonych.
Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) mają w Polsce kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego Polski. Są one niezbędne dla zrównoważonego funkcjonowania gospodarki i przyczyniają się do przyspieszenia wzrostu gospodarczego. Główne cechy sektora MSP to:
- zdolność do bardzo szybkiego reagowania na potrzeby rynku,
- otwartość na postęp techniczny i organizacyjny,
- potencjalna zdolność do tworzenia nowych miejsc pracy,
- niski koszt stanowiska pracy,
- łatwość dostosowania się do miejsca, czasu i zasobów,
- występowanie we wszystkich działach gospodarki.
Małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią integralną część sił wewnętrznych regionu warunkujących jego rozwój. Firmy z sektora MSP mają charakter głównie lokalny i regionalny. Lokalny rynek jest dla nich podstawowym źródłem zaopatrzenia w zasoby pracy, materiały itp., a także podstawowym rynkiem zbytu dla większej części firm.
Rozwój małego i średniego przedsiębiorstwa polega na wprowadzeniu pozytywnych zmian procesowych, produktowych, technologicznych, strukturalnych, pozwalających firmie dostosować się do zachodzących zmian oraz zbudować przewagę konkurencyjną na runku.
Definicja MŚP i kryteria pozwalające zaliczyć przedsiębiorstwo do MŚP
{{#ev:youtube|bNQnXwkUQQ0|480|right|Modele struktur organizacyjnych (Sławomir Wawak)|frame}} Cechy, które musi posiadać przedsiębiorstwo aby zostało zaliczone do kategorii MŚP w Unii Europejskiej określono w rozporządzeniu nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającym niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu:
- Do kategorii mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw ("MŚP") należą przedsiębiorstwa, które zatrudniają mniej niż 250 pracowników i których roczny obrót nie przekracza 50 milionów EUR, lub roczna suma bilansowa nie przekracza 43 milionów EUR.
- W kategorii MŚP małe przedsiębiorstwo definiuje się jako przedsiębiorstwo, które zatrudnia mniej niż 50 pracowników i którego roczny obrót lub roczna suma bilansowa nie przekracza 10 milionów EUR.
- W kategorii MŚP mikroprzedsiębiorstwo definiuje się jako przedsiębiorstwo, które zatrudnia mniej niż 10 pracowników i którego roczny obrót lub roczna suma bilansowa nieprzekracza 2 milionów EUR.
Struktura sektora MŚP w Polsce
Mówiąc o małych i średnich przedsiębiorstwach, na ogół bierze się pod uwagę firmy, które:
- posiadają niewielki kapitał i zatrudniają niewielką liczbę pracowników,
- mają mały udział w rynku, a często ich właścicielami jest osoba zarządzająca,
- są niezależne od innych podmiotów gospodarczych.
Z uwagi na niejednoznaczność wymienionych cech opisujących wielkość przedsiębiorstwa, najczęściej używane są kryteria ilościowe:
Zgodnie z definicją unijną, przeniesioną również i do polskiego prawa gospodarczego, przyjmuje się następujące kryteria wyodrębnienia małych i średnich przedsiębiorstw z całego zbioru przedsiębiorstw:
a. mikro przedsiębiorstwa:
- średnioroczne zatrudnienie w ostatnim roku obrotowym w przeliczeniu na pełne etaty nie przekroczyło 10 osób,
- wartość przychodów ze sprzedaży towarów i usług a także operacji finansowych w ostatnim roku obrotowym nie przekroczyła równowartości 2 mln euro lub
- wartość aktywów bilansu na koniec ostatniego roku obrotowego nie przekroczyła równowartości 2 mln euro.
b. małe przedsiębiorstwa:
- średnioroczne zatrudnienie w ostatnim roku obrotowym w przeliczeniu na pełne etaty nie przekroczyło 50 osób,
- wartość przychodów ze sprzedaży towarów i usług a także operacji finansowych w ostatnim roku obrotowym nie przekroczyła równowartości 10 mln euro lub
- wartość aktywów bilansu na koniec ostatniego roku obrotowego nie przekroczyła równowartości 10 mln euro.
c. średnie przedsiębiorstwa:
- średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty w ostatnim roku obrotowym mieściło się w przedziale od 50 do 250 pracowników
- wartość przychodów ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług a także operacji finansowych nie przekroczyła równowartości 50 mln euro lub
- wartość aktywów bilansu na koniec ostatniego roku obrotowego nie przekroczyło równowartości 43 mln euro.
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej definiuje również podział przedsiębiorstw wg struktury udziałów. Wyróżniane są przedsiębiorstwa:
- niezależne - to znaczy nie uważa się za mikroprzedsiębiorstwa, małe i średnie przedsiębiorstwa, przedsiębiorcy, w którym inni przedsiębiorcy, Skarb Państwa oraz jednostki samorządu terytorialnego posiadają:
- 25% i więcej wkładów, udziałów lub akcji,
- prawa do 25% i więcej udziału w zysku,
- 25% i więcej głosów w zgromadzeniu wspólników, walnym zgromadzeniu akcjonariuszy lub walnym zgromadzeniu spółdzielni.
- partnerskie - w którym udziały innego przedsiębiorstwa nie przekraczają 50%
- związane - w którym ponad 50% udziałów lub równoważnej kontroli posiada inne przedsiębiorstwo.
Słabe i mocne strony MSP
- niski poziom kosztów produkcji
- zdolność do szybkiej zmiany rodzaju działalności
- duży dynamizm i szybki rozwój
- silna motywacja do pracy zarówno pracowników, jak i pracodawców
- zdolność do szybkiego uczenia się
- realizacja inwestycji sposobem gospodarczym, znacznie obniżającym koszty
- konkurencyjność cenowa
- niewielki nowatorski i innowacyjny charakter produktów
- niski potencjał ekonomiczny
- przewaga mikroprzedsiębiorstw
- koncentracja na rynku lokalnym i mała zdolność eksportowa
- niski poziom kooperacji pomiędzy przedsiębiorstwami
- brak doświadczenia przedsiębiorców
- niski poziom wiedzy na temat zarządzania i marketingu
- brak strategi działania, koncentracja na działalności bieżącej
- niski poziom inwestycji
- niedostrzeganie kapitału intelektualnego pracowników
Źródła finansowania małych i średnich przedsiębiorstw
Sposoby finansowania przedsiębiorstwa:
- wewnętrzne:
- zysk zatrzymany
- wpływy ze sprzedaży aktywów
- nadwyżki środków pieniężnych
- zewnętrzne:
- emisja akcji/zwiększenie udziałów
- kredyty bankowe
- emisja papierów dłużnych
- leasing
- kredyt kupiecki(zobowiązania z tytułu dostaw i usług)
- inne zobowiązania krótkoterminowe (operacyjne)
- dotacje
Oprócz wyżej wyszczególnionych źródeł finansowania w praktyce gospodarczej środki finansowe mogą również pochodzić z:
- funduszy private equity,
- franczyzy,
- faktoringu,
- środków z funduszy pomocniczych,
- emisji innych papierów wartościowych,
- poręczeń kredytowych,
- innych pożyczek.
Zewnętrzne uwarunkowania zmian w funkcjonowaniu przedsiębiorstw MŚP
Konstruktywne czynniki - możliwości i szanse:
- rosnące zapotrzebowanie na zindywidualizowane towary i usługi
- polityka Unii Europejskiej w zakresie wspierania rozwoju przedsiębiorczości i zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw
- programy wykorzystania funduszy europejskich
- otoczenie międzynarodowe jako źródło czerpania zasobów, dobrych praktyk w prowadzeniu biznesu
- szeroki dostęp do nowych technologi
- ułatwione prowadzenie działalności biznesowej
- ułatwiony dostęp do finansowania przeznaczonego na rozpoczęcie i rozwój działalności MSP
Destruktywne czynniki - zagrożenia i bariery:
- wysoka zmienność koniunktury w gospodarce
- zjawiska kryzysowe, stagnacja gospodarki
- silna presja konkurencji
- spowolnienie gospodarcze
- koszty pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania
- trudności w znalezieniu nowych rynków zbytu
- uciążliwe i długotrwałe procedury administracyjne
- wymagane sposoby zabezpieczenia zwrotu obcych kapitałów
- niski prestiż społeczny przedsiębiorcy
Bibliografia
- Art. 104–106 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej
- Dach Z. (2001). "Sektor małych i średnich przedsiębiorstw w perspektywie przystąpienia do Unii Europejskiej", Zeszyty Naukowe AE, Kraków
- Kamińska A. (2011). "Regionalne determinanty rozwoju małych o średnich przedsiębiorstw", Difin, Warszawa
- Lewandowski H., Malik K., Miszewski M. (2000). "Małe i średnie przedsiębiorstwa w obliczu integracji europejskiej", Politechnika Opolska w Opolu, Wyższa Szkoła Ekonomii i Administracji w Bytomiu, Bytom, s. 13-14
- MGiP, (2005), Przedsiębiorczość w Polsce
- Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym.
- Skowronek-Mielczarek A. (2016). "Reakcja małych i średnich przedsiębiorstw na kryzys", Cedewu.pl, Warszawa
- Waga M. (2014). Źródła finansowania działalności MSP w kontekście ich sytuacji finansowej, Studia BAS, Nr 1(37) 2014, s. 27-48
- Waniak-Michalak H. (2015). "Wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw przez organizacje niedziałające dla zysku", Difin, Warszawa
Autor: Trębacz Justyna, Flig Aleksandra