Wizerunek firmy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Wizerunek firmy''' (image) to uśredniony obraz [[Podmiot gospodarczy|podmiotu gospodarczego]] wykreowany w jego [[Otoczenie marketingowe|otoczeniu]], polegający na odzwierciedleniu w świadomości członków tej grupy przeszłych i obecnych składnik rzeczywistości, związanych bezpośrednio z tym podmiotem lub jego otoczeniem. Stanowi zbiór subiektywnych skojarzeń oraz wyobrażeń odbiorców na temat danej [[Firma|firmy]], który zazwyczaj różni się od tożsamości podmiotu gospodarczego. W ujęciu marketingowym wizerunek oznacza sumę przekonań, postaw i wyobrażeń, jakie osoba lub grupa osób ma w stosunku do określonego podmiotu. Są one ściśle powiązane z promocją przedsiębiorstwa, a wizerunek często postrzegany jest jako efekt działań [[Public relations|Public Relations]].
'''[[Wizerunek]] firmy''' ([[image]]) to uśredniony obraz [[Podmiot gospodarczy|podmiotu gospodarczego]] wykreowany w jego [[Otoczenie marketingowe|otoczeniu]], polegający na odzwierciedleniu w świadomości członków tej grupy przeszłych i obecnych składnik rzeczywistości, związanych bezpośrednio z tym podmiotem lub jego otoczeniem. Stanowi zbiór subiektywnych skojarzeń oraz wyobrażeń odbiorców na temat danej [[Firma|firmy]], który zazwyczaj różni się od tożsamości podmiotu gospodarczego. W ujęciu marketingowym wizerunek oznacza sumę przekonań, postaw i wyobrażeń, jakie osoba lub [[grupa]] osób ma w stosunku do określonego podmiotu. Są one ściśle powiązane z promocją przedsiębiorstwa, a wizerunek często postrzegany jest jako efekt działań [[Public relations|Public Relations]].


==Rodzaje wizerunku firm==
==Rodzaje wizerunku firm==
Linia 23: Linia 23:
* rzeczywisty (obcy)- stanowiący rzetelny obraz firmy w jej otoczeniu,
* rzeczywisty (obcy)- stanowiący rzetelny obraz firmy w jej otoczeniu,
* lustrzany (własny)- będący obrazem firmy wśród jej pracowników,
* lustrzany (własny)- będący obrazem firmy wśród jej pracowników,
* pożądany- przedstawiający docelowy obraz przedsiębiorstwa, który firma chciałaby wykreować w swoim audytorium,
* pożądany- przedstawiający docelowy obraz przedsiębiorstwa, który [[firma]] chciałaby wykreować w swoim audytorium,
* optymalny- tworzący kompromis pomiędzy wizerunkiem rzeczywistym, lustrzanym i pożądanym, który jest możliwy do osiągnięcia w danych warunkach rynkowych.
* optymalny- tworzący [[kompromis]] pomiędzy wizerunkiem rzeczywistym, lustrzanym i pożądanym, który jest możliwy do osiągnięcia w danych warunkach rynkowych.
   
   
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
Linia 30: Linia 30:
==Wizerunek firmy, a jej reputacja i tożsamość==
==Wizerunek firmy, a jej reputacja i tożsamość==


Istota wizerunku przedsiębiorstwa, bazująca na jego aktualnym, wielowymiarowym obrazie, będący wypadkową złożonych treści informacyjnych w otoczeniu zewnętrznym i wewnętrznym, często rozumiana jest synonimicznie z jego [[Reputacja|reputacją]] oraz [[Tożsamość firmy|tożsamością]]. Jednak wizerunek stanowi pojęcie nadrzędne, w skład którego wchodzą wiarygodność, solidność i zaufanie, na które składa się reputacja, jako pojęcie zdecydowanie węższe. Tożsamość to natomiast elementy identyfikujące firmę, wyróżniające ją spośród innych podmiotów, tworzą zatem podstawę wizerunku firmy i definiują ją w dużo mniejszym zakresie.
Istota wizerunku przedsiębiorstwa, bazująca na jego aktualnym, wielowymiarowym obrazie, będący wypadkową złożonych treści informacyjnych w otoczeniu zewnętrznym i wewnętrznym, często rozumiana jest synonimicznie z jego [[Reputacja|reputacją]] oraz [[Tożsamość firmy|tożsamością]]. Jednak wizerunek stanowi pojęcie nadrzędne, w skład którego wchodzą [[wiarygodność]], solidność i [[zaufanie]], na które składa się reputacja, jako pojęcie zdecydowanie węższe. [[Tożsamość]] to natomiast elementy identyfikujące firmę, wyróżniające ją spośród innych podmiotów, tworzą zatem podstawę wizerunku firmy i definiują ją w dużo mniejszym zakresie.


==Wartość wizerunku firmy==
==Wartość wizerunku firmy==
Wizerunek przedsiębiorstwa, ze względu na swój potencjał rynkowy, stanowi jedno z najcenniejszych aktywów firmy. O jej wartości nie świadczy w dzisiejszych czasach moc produkcyjna, ale posiadanie lojalnych grup konsumenckich, będących ambasadorami marek. Wartość wizerunku firmy to zatem zbiór wszystkich zobowiązań i aktywów przedsiębiorstwa, związanych z wizerunkiem i symbolem firmowym, który wpływa na postrzeganie dystrybuowanych przez firmę produktów zarówno w oczach klienta indywidualnego, jak i instytucjonalnego. Z tego względu warto tu wyróżnić czynniki psychologiczne, rynkowe i prawne, tworzące wartość wizerunku firmy:
Wizerunek przedsiębiorstwa, ze względu na swój [[potencjał]] rynkowy, stanowi jedno z najcenniejszych aktywów firmy. O jej wartości nie świadczy w dzisiejszych czasach moc produkcyjna, ale [[posiadanie]] lojalnych grup konsumenckich, będących ambasadorami marek. [[Wartość]] wizerunku firmy to zatem zbiór wszystkich zobowiązań i aktywów przedsiębiorstwa, związanych z wizerunkiem i symbolem firmowym, który wpływa na postrzeganie dystrybuowanych przez firmę produktów zarówno w oczach klienta indywidualnego, jak i instytucjonalnego. Z tego względu warto tu wyróżnić czynniki psychologiczne, rynkowe i prawne, tworzące wartość wizerunku firmy:
* '''Czynniki psychologiczne:'''
* '''Czynniki psychologiczne:'''
* świadomość firmy,
* świadomość firmy,
* postrzegana jakość i wiarygodność,
* postrzegana [[jakość]] i wiarygodność,
* pozytywne skojarzenia,
* pozytywne skojarzenia,
* lojalność wobec firmy.
* [[lojalność]] wobec firmy.
* '''Czynniki prawne:'''  
* '''Czynniki prawne:'''  
* ochrona prawna wizerunku: symbolu firmowego, wprowadzonych na rynek marek, opakowań, elementów identyfikacji wizualnej, patentów.
* ochrona prawna wizerunku: symbolu firmowego, wprowadzonych na [[rynek]] marek, opakowań, elementów identyfikacji wizualnej, patentów.
* '''Czynniki rynkowe:'''
* '''Czynniki rynkowe:'''
* [[Komunikacja marketingowa|marketing]],
* [[Komunikacja marketingowa|marketing]],
* pozycja na rynku,
* [[pozycja]] na rynku,
* struktura rynku,
* struktura rynku,
* kontakty międzynarodowe,
* kontakty międzynarodowe,
* perspektywy firmy.
* perspektywy firmy.


Na podstawie powyższych czynników kreowana jest wartość firmy z punktu widzenia klienta (satysfakcja pozakupowa, przekonanie o słuszności współpracy) oraz firmy (cena, zysk, efektywność, konkurencyjność i siła przetargowa). Wycena wartości wizerunku firmy jest procesem bardzo złożonym i obarczonym dużą dozą subiektywizmu. Na potrzeby rachunkowości wizerunek klasyfikowany jest jako wartości niematerialne i prawne, które tworzą niematerialne zasoby firmy.  
Na podstawie powyższych czynników kreowana jest [[wartość firmy]] z punktu widzenia klienta ([[satysfakcja]] pozakupowa, przekonanie o słuszności współpracy) oraz firmy ([[cena]], [[zysk]], [[efektywność]], [[konkurencyjność]] i siła przetargowa). [[Wycena]] wartości wizerunku firmy jest procesem bardzo złożonym i obarczonym dużą dozą subiektywizmu. Na [[potrzeby]] rachunkowości wizerunek klasyfikowany jest jako [[wartości niematerialne i prawne]], które tworzą niematerialne [[zasoby]] firmy.  


==Elementy promocji a kształtowanie wizerunku firm==
==Elementy promocji a kształtowanie wizerunku firm==
Działania marketingowe z założenia nakierowane są na kreowaniu u audytorium określonego obrazu firmy, w celu osiągnięcia przełożenia na jej zysk finansowy. Z tego względu wyróżniamy liczne narzędzia wspierające proces budowania wizerunku przedsiębiorstw:
Działania marketingowe z założenia nakierowane są na kreowaniu u audytorium określonego obrazu firmy, w celu osiągnięcia przełożenia na jej zysk finansowy. Z tego względu wyróżniamy liczne narzędzia wspierające [[proces]] budowania wizerunku przedsiębiorstw:
# [[Reklama|Reklama]] i Public Relations,
# [[Reklama|Reklama]] i Public Relations,
# Sprzedaż osobista,
# [[Sprzedaż]] osobista,
# Techniki BTL,
# Techniki BTL,
# [[Sponsoring|Sponsoring]],
# [[Sponsoring|Sponsoring]],
# Marketing bezpośredni.
# [[Marketing]] bezpośredni.


==Public Relations jako wsparcie kreowania wizerunku==
==Public Relations jako wsparcie kreowania wizerunku==


Działania z zakresu PR są niejednokrotnie rozumiane jako komunikacja wizerunku. Z tego względu wizerunek wymaga odpowiedniego profilowania do określonego targetu, czy grupy docelowej. Powinien on być równolegle modelowany w zależności od aktualnych tendencji i trendów rynkowych, w celu wywołania u odbiorców komunikatu przychylnego stosunku do firmy oraz dystrybuowanych przez nią produktów lub usług. Ze względu na wykorzystywane w Public Relations techniki tzw. perswazji pośredniej, cechuje się on dużo większą skutecznością i wiarygodnością działań wizerunkowych.  
Działania z zakresu PR są niejednokrotnie rozumiane jako [[komunikacja]] wizerunku. Z tego względu wizerunek wymaga odpowiedniego profilowania do określonego targetu, czy grupy docelowej. Powinien on być równolegle modelowany w zależności od aktualnych tendencji i trendów rynkowych, w celu wywołania u odbiorców komunikatu przychylnego stosunku do firmy oraz dystrybuowanych przez nią produktów lub usług. Ze względu na wykorzystywane w Public Relations techniki tzw. perswazji pośredniej, cechuje się on dużo większą skutecznością i wiarygodnością działań wizerunkowych.  


== Bibliografia:==
== Bibliografia:==
* Armstrong G., Kotler Ph. (2015). Marketing. Wprowadzenie, Oficyna Wolters Kluwer SA, Warszawa
* Armstrong G., Kotler Ph. (2015). Marketing. Wprowadzenie, Oficyna Wolters Kluwer SA, Warszawa
* Borkowski I., Stasiuk-Krajewska K. (red.) (2011). Kształtowanie wizerunku jako narzędzie public relations, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław
* Borkowski I., Stasiuk-Krajewska K. (red.) (2011). Kształtowanie wizerunku jako narzędzie public relations, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław
* Budzyński W. (2002). Wizerunek firmy, kreowanie, zarządzanie, efekty., Poltex, Warszawa  
* Budzyński W. (2002). Wizerunek firmy, kreowanie, [[zarządzanie]], efekty., Poltex, Warszawa  
* Budzyński W. (2012). Kształtowanie wizerunku równoległego, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa
* Budzyński W. (2012). Kształtowanie wizerunku równoległego, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa
* Olędzki J., Tworzydło D. (2006). Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa
* Olędzki J., Tworzydło D. (2006). Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa
* Wolny-Zmorzyński K., Furman W. (2013). Komunikacja wizualna w reklamie, public relations i w prawie, Poltex, Warszawa
* Wolny-Zmorzyński K., Furman W. (2013). [[Komunikacja wizualna]] w reklamie, public relations i w prawie, Poltex, Warszawa


{{a|Katarzyna Bartoń}}
{{a|Katarzyna Bartoń}}

Wersja z 17:01, 22 maj 2020

Wizerunek firmy
Polecane artykuły


Wizerunek firmy (image) to uśredniony obraz podmiotu gospodarczego wykreowany w jego otoczeniu, polegający na odzwierciedleniu w świadomości członków tej grupy przeszłych i obecnych składnik rzeczywistości, związanych bezpośrednio z tym podmiotem lub jego otoczeniem. Stanowi zbiór subiektywnych skojarzeń oraz wyobrażeń odbiorców na temat danej firmy, który zazwyczaj różni się od tożsamości podmiotu gospodarczego. W ujęciu marketingowym wizerunek oznacza sumę przekonań, postaw i wyobrażeń, jakie osoba lub grupa osób ma w stosunku do określonego podmiotu. Są one ściśle powiązane z promocją przedsiębiorstwa, a wizerunek często postrzegany jest jako efekt działań Public Relations.

Rodzaje wizerunku firm

Klasyfikując wizerunek podmiotów gospodarczych warto poszerzyć jego podstawowy podział tj. obraz pozytywny i negatywny, które tworzą silne korelacje komercyjne, o dodatkowe aspekty. Wizerunek stanowi pojęcie subiektywne tzn. rozumiany jest inaczej przez różne grupy odbiorców, często określany jest jako długookresowy cel PRu, ewoluuje w czasie i wymaga stałego zarządzania. Z tego względu wyróżniamy kilka rodzajów wizerunku:

  • rzeczywisty (obcy)- stanowiący rzetelny obraz firmy w jej otoczeniu,
  • lustrzany (własny)- będący obrazem firmy wśród jej pracowników,
  • pożądany- przedstawiający docelowy obraz przedsiębiorstwa, który firma chciałaby wykreować w swoim audytorium,
  • optymalny- tworzący kompromis pomiędzy wizerunkiem rzeczywistym, lustrzanym i pożądanym, który jest możliwy do osiągnięcia w danych warunkach rynkowych.

Wizerunek firmy, a jej reputacja i tożsamość

Istota wizerunku przedsiębiorstwa, bazująca na jego aktualnym, wielowymiarowym obrazie, będący wypadkową złożonych treści informacyjnych w otoczeniu zewnętrznym i wewnętrznym, często rozumiana jest synonimicznie z jego reputacją oraz tożsamością. Jednak wizerunek stanowi pojęcie nadrzędne, w skład którego wchodzą wiarygodność, solidność i zaufanie, na które składa się reputacja, jako pojęcie zdecydowanie węższe. Tożsamość to natomiast elementy identyfikujące firmę, wyróżniające ją spośród innych podmiotów, tworzą zatem podstawę wizerunku firmy i definiują ją w dużo mniejszym zakresie.

Wartość wizerunku firmy

Wizerunek przedsiębiorstwa, ze względu na swój potencjał rynkowy, stanowi jedno z najcenniejszych aktywów firmy. O jej wartości nie świadczy w dzisiejszych czasach moc produkcyjna, ale posiadanie lojalnych grup konsumenckich, będących ambasadorami marek. Wartość wizerunku firmy to zatem zbiór wszystkich zobowiązań i aktywów przedsiębiorstwa, związanych z wizerunkiem i symbolem firmowym, który wpływa na postrzeganie dystrybuowanych przez firmę produktów zarówno w oczach klienta indywidualnego, jak i instytucjonalnego. Z tego względu warto tu wyróżnić czynniki psychologiczne, rynkowe i prawne, tworzące wartość wizerunku firmy:

  • Czynniki psychologiczne:
  • świadomość firmy,
  • postrzegana jakość i wiarygodność,
  • pozytywne skojarzenia,
  • lojalność wobec firmy.
  • Czynniki prawne:
  • ochrona prawna wizerunku: symbolu firmowego, wprowadzonych na rynek marek, opakowań, elementów identyfikacji wizualnej, patentów.
  • Czynniki rynkowe:
  • marketing,
  • pozycja na rynku,
  • struktura rynku,
  • kontakty międzynarodowe,
  • perspektywy firmy.

Na podstawie powyższych czynników kreowana jest wartość firmy z punktu widzenia klienta (satysfakcja pozakupowa, przekonanie o słuszności współpracy) oraz firmy (cena, zysk, efektywność, konkurencyjność i siła przetargowa). Wycena wartości wizerunku firmy jest procesem bardzo złożonym i obarczonym dużą dozą subiektywizmu. Na potrzeby rachunkowości wizerunek klasyfikowany jest jako wartości niematerialne i prawne, które tworzą niematerialne zasoby firmy.

Elementy promocji a kształtowanie wizerunku firm

Działania marketingowe z założenia nakierowane są na kreowaniu u audytorium określonego obrazu firmy, w celu osiągnięcia przełożenia na jej zysk finansowy. Z tego względu wyróżniamy liczne narzędzia wspierające proces budowania wizerunku przedsiębiorstw:

  1. Reklama i Public Relations,
  2. Sprzedaż osobista,
  3. Techniki BTL,
  4. Sponsoring,
  5. Marketing bezpośredni.

Public Relations jako wsparcie kreowania wizerunku

Działania z zakresu PR są niejednokrotnie rozumiane jako komunikacja wizerunku. Z tego względu wizerunek wymaga odpowiedniego profilowania do określonego targetu, czy grupy docelowej. Powinien on być równolegle modelowany w zależności od aktualnych tendencji i trendów rynkowych, w celu wywołania u odbiorców komunikatu przychylnego stosunku do firmy oraz dystrybuowanych przez nią produktów lub usług. Ze względu na wykorzystywane w Public Relations techniki tzw. perswazji pośredniej, cechuje się on dużo większą skutecznością i wiarygodnością działań wizerunkowych.

Bibliografia:

  • Armstrong G., Kotler Ph. (2015). Marketing. Wprowadzenie, Oficyna Wolters Kluwer SA, Warszawa
  • Borkowski I., Stasiuk-Krajewska K. (red.) (2011). Kształtowanie wizerunku jako narzędzie public relations, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław
  • Budzyński W. (2002). Wizerunek firmy, kreowanie, zarządzanie, efekty., Poltex, Warszawa
  • Budzyński W. (2012). Kształtowanie wizerunku równoległego, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa
  • Olędzki J., Tworzydło D. (2006). Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa
  • Wolny-Zmorzyński K., Furman W. (2013). Komunikacja wizualna w reklamie, public relations i w prawie, Poltex, Warszawa

Autor: Katarzyna Bartoń

Marketing