Procedura rozwoju nowego produktu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
mNie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 16 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
Termin '''nowy [[produkt]]''' nie jest pojęciem jednoznacznym. Można określić trzy główne podejścia:
|list1=
* nowy produkt jest produktem zupełnie oryginalnym, nieistniejącym do tego czasu na rynku, którego wytwarzanie rozpoczęło się po raz pierwszy,
<ul>
* nowy produkt odróżnia się od prototypów i analogów, wszelka progresywna [[zmiana]] odróżnia go od już znanych produktów. Zmiany te mogą dotyczyć surowców, materiałów, technologii, wyglądu itp.
<li>[[Rachunek kosztów docelowych]]</li>
* produkt uważa się za nowy kiedy ma udoskonalone charakterystyki, na przykład funkcje, konstrukcję, kształt.
<li>[[Planowanie sprzedaży]]</li>
<li>[[Analiza portfolio]]</li>
<li>[[Badania rynku]]</li>
<li>[[Kampania reklamowa]]</li>
<li>[[Wyroby]]</li>
<li>[[Strategia marketingowa]]</li>
<li>[[Strategia rozwoju]]</li>
<li>[[Jakość projektowana]]</li>
</ul>
}}


 
Pod względem ''przedsiębiorstwa'', nowy produkt jest całkowitą nowością lub modyfikacją w zależności od celów i możliwości producentów, ponieważ potrzebne są odpowiednie [[koszty]] dla wprowadzania produktu na [[rynek]]:
 
Termin '''nowy produkt''' nie jest pojęciem jednoznacznym. Można określić trzy główne podejścia:
* nowy produkt jest produktem zupełnie oryginalnym, nieistniejącym do tego czasu na rynku, którego wytwarzanie rozpoczęło się po raz pierwszy,
* nowy produkt odróżnia się od prototypów i analogów, wszelka progresywna zmiana odróżnia go od już znanych produktów. Zmiany te mogą dotyczyć surowców, materiałów, technologii, wyglądu itp.
* produkt uważa się za nowy kiedy ma udoskonalone charakterystyki, na przykład funkcje, konstrukcję, kształt.
 
Pod względem ''przedsiębiorstwa'', nowy produkt jest całkowitą nowością lub modyfikacją w zależności od celów i możliwości producentów, ponieważ potrzebne są odpowiednie koszty dla wprowadzania produktu na rynek:
* nowy produkt na świecie (nowy produkt na nowym rynku),
* nowy produkt na świecie (nowy produkt na nowym rynku),
* nowa [[linia produkcyjna]]  
* nowa [[linia produkcyjna]]
* dopełnienie do istniejącej linii produkcyjnej (nowy produkt uzupełnia istniejący [[asortyment]]),
* dopełnienie do istniejącej linii produkcyjnej (nowy produkt uzupełnia istniejący [[asortyment]]),
* zmiana lub udoskonalenie istniejącego produktu,
* zmiana lub udoskonalenie istniejącego produktu,
* skierowanie istniejącego produktu na nowy rynek.
* skierowanie istniejącego produktu na [[nowy rynek]].


Pod względem ''konsumentów'' [[innowacyjność]] produktu określa się tym, jak ten produkt jest postrzegany na rynku i jak go kupują. Istnieją trzy poziomy zapoznania się konsumentów z produktem:
Pod względem ''konsumentów'' [[innowacyjność]] produktu określa się tym, jak ten produkt jest postrzegany na rynku i jak go kupują. Istnieją trzy poziomy zapoznania się konsumentów z produktem:
* '''pierwszy poziom''' - produkty, które nie wymagają długiego zapoznania się, bo zmiany są znane dla konsumentów,
* '''pierwszy poziom''' - produkty, które nie wymagają długiego zapoznania się, bo zmiany są znane dla konsumentów,
* '''drugi poziom''' - produkty, które rozszerzają istniejącą praktykę jego stosowania, ale nie wymagają zbyt długiego zapoznania,  
* '''drugi poziom''' - produkty, które rozszerzają istniejącą praktykę jego stosowania, ale nie wymagają [[zbyt]] długiego zapoznania,
* '''trzeci poziom''' - nowe produkty, bez analogów.  
* '''trzeci poziom''' - nowe produkty, bez analogów.
 
<google>ban728t</google>
==TL;DR==
Artykuł omawia różne podejścia do pojęcia "nowy produkt" oraz etapy planowania nowego produktu. Wyróżnia się trzy poziomy innowacyjności produktu na podstawie zapoznania się konsumentów z nim. Etapy planowania to: poszukiwanie pomysłu, ocena i selekcja pomysłu, analiza marketingowa, plan strategii marketingowej, analiza ekonomiczna, tworzenie produktu, testowanie rynku i komercjalizacja. Każdy etap ma swoje cele i metody działania.
 
<google>n</google>
 
==Etapy planowania nowego produktu==
==Etapy planowania nowego produktu==
W procesie planowania nowych produktów wyodrębnia się 7 etapów:
W procesie planowania nowych produktów wyodrębnia się 7 etapów:
* Poszukiwanie pomysłu dla nowego produktu
* Poszukiwanie pomysłu dla nowego produktu
* Ocena i selekcja pomysłu
* [[Ocena]] i [[selekcja]] pomysłu
* Analiza marketingowa
* [[Analiza marketingowa]]
* Plan strategii marketingowej produktu
* [[Plan]] strategii marketingowej produktu
* [[Analiza ekonomiczna]]
* [[Analiza ekonomiczna]]
* Tworzenie produktu
* Tworzenie produktu
* Testowanie rynku
* Testowanie rynku
* Komercjalizacja
* [[Komercjalizacja]]
<center>[[Grafika:Proces rozwoju nowego produktu.gif]]</center>
<center>[[Grafika:Proces rozwoju nowego produktu.gif]]</center>


'''Poszukiwanie pomysłu nowego produktu'''
'''Poszukiwanie pomysłu nowego produktu'''
 
Ten etap polega na poszukiwaniu różnorodnych pomysłów dla stworzenia nowego produktu. Głównymi źródłami nowych pomysłów są: rynek, konsumenci, sprzedawcy, konkurenci. Celem tego etapu jest zdobycie jak największej liczby pomysłów. Istnieją różne metody generowania nowych pomysłów: [[burza mózgów]], metoda 635, [[analiza morfologiczna|metoda morfologiczna]], kontrolna lista innowacji itd.  
Ten etap polega na poszukiwaniu różnorodnych pomysłów dla stworzenia nowego produktu. Głównymi źródłami nowych pomysłów są: rynek, konsumenci, sprzedawcy, konkurenci. Celem tego etapu jest zdobycie jak największej liczby pomysłów. Istnieją różne metody generowania nowych pomysłów: [[burza mózgów]], metoda 635, [[analiza morfologiczna|metoda morfologiczna]], kontrolna lista innowacji itd.


'''Ocena i selekcja pomysłu'''
'''Ocena i selekcja pomysłu'''
 
W tym etapie przeprowadza się wstępna ocena wszystkich pomysłów i wyznacza się który z nich odpowiada celom firmy oraz czy jest możliwa realizacja tej idei. Na tym etapie istnieje możliwość popełnienia dwóch błędów:
W tym etapie przeprowadza się wstępna ocena wszystkich pomysłów i wyznacza się który z nich odpowiada celom firmy oraz czy jest możliwa realizacja tej idei. Na tym etapie istnieje możliwość popełnienia dwóch błędów:
* rezygnacji z dobrego pomysłu,  
* rezygnacji z dobrego pomysłu,
* przepuszczenie złych pomysłów.
* przepuszczenie złych pomysłów.


'''Analiza marketingowa'''
'''Analiza marketingowa'''
 
Na następnym etapie sprawdza się pomysł i stwarza się koncepcja produktu. Celem tego etapu jest określenie postawy konsumentów wobec koncepcji nowego produktu, uzyskanie wiedzy o tym kto jest zainteresowany tym produktem, kto będzie z niego korzystał i w jakich celach.  
Na następnym etapie sprawdza się pomysł i stwarza się koncepcja produktu. Celem tego etapu jest określenie postawy konsumentów wobec koncepcji nowego produktu, uzyskanie wiedzy o tym kto jest zainteresowany tym produktem, kto będzie z niego korzystał i w jakich celach.


'''Plan strategii marketingowej produktu'''
'''Plan strategii marketingowej produktu'''


Na czwartym etapie projektuje się plan strategii marketingowej nowego produktu, który ma na celu wprowadzić produkt na rynek. Ten projekt składa się z trzech części:
Na czwartym etapie projektuje się plan strategii marketingowej nowego produktu, który ma na celu wprowadzić produkt na rynek. Ten [[projekt]] składa się z trzech części:
* '''W pierwszej części''' opisuje się [[rynek docelowy]], przewidywalne pozycjonowanie produktów, wielkość sprzedaży oraz [[zysk]] w ciągu kilku pierwszych lat produkcji,
* '''W pierwszej części''' opisuje się [[rynek docelowy]], przewidywalne pozycjonowanie produktów, wielkość sprzedaży oraz [[zysk]] w ciągu kilku pierwszych lat produkcji,
*'''W drugiej części''' projektu określa się planowaną cenę, kanały dystrybucji, marketingowy budżet na pierwszy rok.
* '''W drugiej części''' projektu określa się planowaną cenę, kanały dystrybucji, marketingowy [[budżet]] na pierwszy rok.
*'''W trzeciej części''' określa się wielkość sprzedaży i [[marża|marżę]], które przedsiębiorstwo zamierza osiągnąć w ciągu kilku pierwszych lat oraz opis strategii marketing mix.
* '''W trzeciej części''' określa się wielkość sprzedaży i [[marża|marżę]], które [[przedsiębiorstwo]] zamierza osiągnąć w ciągu kilku pierwszych lat oraz opis strategii [[marketing mix]].


'''Analiza ekonomiczna'''
'''Analiza ekonomiczna'''


Na tym etapie można uzyskać odpowiedź na pytanie: jakie jest prawdopodobieństwo, że realna wielkość sprzedaży, [[udział w rynku]] i zyski ze sprzedaży nowego produktu będą odpowiadały opracowanej [[marketing strategiczny|strategii marketingowej]]?  
Na tym etapie można uzyskać odpowiedź na pytanie: jakie jest [[prawdopodobieństwo]], że realna wielkość sprzedaży, [[udział w rynku]] i zyski ze sprzedaży nowego produktu będą odpowiadały opracowanej [[marketing strategiczny|strategii marketingowej]]?
Prognoz wielkość sprzedaży buduje się w oparciu o analizę sprzedaży istniejących i podobnych produktów na rynku. Podobnie się buduje prognozę [[przychody i koszty finansowe|przychodów i kosztów]].  
Prognoz wielkość sprzedaży buduje się w oparciu o analizę sprzedaży istniejących i podobnych produktów na rynku. Podobnie się buduje prognozę [[przychody i koszty finansowe|przychodów i kosztów]].


'''Tworzenie produktu'''  
'''Tworzenie produktu'''


Na tym etapie stworzenie rzeczywistego produktu w oparciu o jego koncepcję nowego. Należy opracować:
Na tym etapie stworzenie rzeczywistego produktu w oparciu o jego koncepcję nowego. Należy opracować:
* konstrukcję produktu,
* konstrukcję produktu,
* materiał, z którego będzie wykonany,
* [[materiał]], z którego będzie wykonany,
* technologię jego produkcji,
* technologię jego produkcji,
* [[opakowanie]] itd.
* [[opakowanie]] itd.
Linia 83: Linia 69:
'''Testowanie rynku'''
'''Testowanie rynku'''


Szósty etap polega na testowaniu produktu w rzeczywistych warunkach rynkowych. Celem tego etapu jest przetestowanie produktu i programu marketingu, obserwacja reakcji [[konsument|konsumentów]], pośredników oraz konkurentów.
Szósty etap polega na testowaniu produktu w rzeczywistych warunkach rynkowych. Celem tego etapu jest przetestowanie produktu i programu marketingu, [[obserwacja]] reakcji [[konsument|konsumentów]], pośredników oraz konkurentów.


'''Komercjalizacja'''
'''Komercjalizacja'''


Od informacji, zebranej w trakcie testowania produktu, zależy czy będzie ten produkt wytwarzany czy nie. Przy komercjalizacji, lub wprowadzeniu nowego produktu na rynek, firma powinna odpowiedzieć na następujące pytania:
Od informacji, zebranej w trakcie testowania produktu, zależy czy będzie ten produkt wytwarzany czy nie. Przy komercjalizacji, lub wprowadzeniu nowego produktu na rynek, [[firma]] powinna odpowiedzieć na następujące pytania:
* Kiedy? - określa się odpowiedni termin wprowadzania
* Kiedy? - określa się odpowiedni termin wprowadzania
* Gdzie? - jedne miasto, kilka regionów, [[rynek krajowy]] czy międzynarodowy
* Gdzie? - jedne [[miasto]], kilka regionów, [[rynek krajowy]] czy międzynarodowy
* Jak? - określa się plan działania.  
* Jak? - określa się plan działania.
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Rachunek kosztów docelowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Planowanie sprzedaży]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Analiza portfolio]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Badania rynku]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kampania reklamowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wyroby]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategia marketingowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategia rozwoju]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Jakość projektowana]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Altkorna J. (red.) (2004), ''Podstawy Marketingu'', Instytut Marketingu, Kraków, s. 138-157
<noautolinks>
* Badowska S. [http://zif.wzr.pl/pim/2012_2_2_1.pdf Źródła i inspiracje wprowadzania innowacji produktowych], Uniwersytet Gdański
* Altkorn J. (red.) (2006), ''Podstawy Marketingu'', Instytut Marketingu, Kraków
* Boroń W. [http://ilot.edu.pl/prace_ilot/public/PDF/spis_zeszytow/208_2010/12_Boron.pdf Zarządzanie projektowaniem a marketingowa strategia rozwoju nowych produktów], Instytut Technik Innowacyjnych EMAG, Katowice
* Badowska S. (2012), ''Źródła i inspiracje wprowadzania innowacji produktowych'', Zarządzanie i Finanse. Uniwersytet Gdański
* Kotler Ph. (1999), ''Marketing - analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola'', Felberg SJA, Warszawa
* Kotler P. (1999), ''Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola'', Felberg SJA, Warszawa
* Michalski E. (2003), ''[[Marketing]] podręcznik akademicki'', PWN, Warszawa, s. 205 - 206
* Michalski E. (2017), ''Marketing. Podręcznik akademicki'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Sojkin B. (2003), ''[[Zarządzanie]] Produktem'', PWE
* Sojkin B. (2003), ''Zarządzanie produktem'', PWE, Warszawa
* Sosnowska A.(2000), ''Zarządzanie nowym produktem'', Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa
* Sosnowska A. (2000), ''Zarządzanie nowym produktem'', Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa
* Sulszyńska U. (2002) [https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/7102/1/12_Urszula_Szulczynska_Strategiczne%20znaczenie%20nowych%20produkt%C3%B3w%20w%20dzia_alno_ci_187-210.pdf Strategiczne znaczenie nowych produktów w działaniu przedsiębiorstw], Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny, zeszyt 4
* Sulszyńska U. (2002), ''Strategiczne znaczenie nowych produktów w działaniu przedsiębiorstw'', Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny, zeszyt 4
</noautolinks>


{{a|Krzysztof Kulasa, Viktoria Kryzhanivska}}
{{a|Krzysztof Kulasa, Viktoria Kryzhanivska}}
[[Kategoria:Marketing]]
[[Kategoria:Zarządzanie innowacjami]]
 
{{#metamaster:description|Odkryj podejścia do nowych produktów i zwiększ swoją konkurencyjność. Dowiedz się, jak wprowadzić innowacyjność na rynek.}}

Aktualna wersja na dzień 10:27, 11 sty 2024

Termin nowy produkt nie jest pojęciem jednoznacznym. Można określić trzy główne podejścia:

  • nowy produkt jest produktem zupełnie oryginalnym, nieistniejącym do tego czasu na rynku, którego wytwarzanie rozpoczęło się po raz pierwszy,
  • nowy produkt odróżnia się od prototypów i analogów, wszelka progresywna zmiana odróżnia go od już znanych produktów. Zmiany te mogą dotyczyć surowców, materiałów, technologii, wyglądu itp.
  • produkt uważa się za nowy kiedy ma udoskonalone charakterystyki, na przykład funkcje, konstrukcję, kształt.

Pod względem przedsiębiorstwa, nowy produkt jest całkowitą nowością lub modyfikacją w zależności od celów i możliwości producentów, ponieważ potrzebne są odpowiednie koszty dla wprowadzania produktu na rynek:

  • nowy produkt na świecie (nowy produkt na nowym rynku),
  • nowa linia produkcyjna
  • dopełnienie do istniejącej linii produkcyjnej (nowy produkt uzupełnia istniejący asortyment),
  • zmiana lub udoskonalenie istniejącego produktu,
  • skierowanie istniejącego produktu na nowy rynek.

Pod względem konsumentów innowacyjność produktu określa się tym, jak ten produkt jest postrzegany na rynku i jak go kupują. Istnieją trzy poziomy zapoznania się konsumentów z produktem:

  • pierwszy poziom - produkty, które nie wymagają długiego zapoznania się, bo zmiany są znane dla konsumentów,
  • drugi poziom - produkty, które rozszerzają istniejącą praktykę jego stosowania, ale nie wymagają zbyt długiego zapoznania,
  • trzeci poziom - nowe produkty, bez analogów.

TL;DR

Artykuł omawia różne podejścia do pojęcia "nowy produkt" oraz etapy planowania nowego produktu. Wyróżnia się trzy poziomy innowacyjności produktu na podstawie zapoznania się konsumentów z nim. Etapy planowania to: poszukiwanie pomysłu, ocena i selekcja pomysłu, analiza marketingowa, plan strategii marketingowej, analiza ekonomiczna, tworzenie produktu, testowanie rynku i komercjalizacja. Każdy etap ma swoje cele i metody działania.

Etapy planowania nowego produktu

W procesie planowania nowych produktów wyodrębnia się 7 etapów:

Proces rozwoju nowego produktu.gif

Poszukiwanie pomysłu nowego produktu

Ten etap polega na poszukiwaniu różnorodnych pomysłów dla stworzenia nowego produktu. Głównymi źródłami nowych pomysłów są: rynek, konsumenci, sprzedawcy, konkurenci. Celem tego etapu jest zdobycie jak największej liczby pomysłów. Istnieją różne metody generowania nowych pomysłów: burza mózgów, metoda 635, metoda morfologiczna, kontrolna lista innowacji itd.

Ocena i selekcja pomysłu

W tym etapie przeprowadza się wstępna ocena wszystkich pomysłów i wyznacza się który z nich odpowiada celom firmy oraz czy jest możliwa realizacja tej idei. Na tym etapie istnieje możliwość popełnienia dwóch błędów:

  • rezygnacji z dobrego pomysłu,
  • przepuszczenie złych pomysłów.

Analiza marketingowa

Na następnym etapie sprawdza się pomysł i stwarza się koncepcja produktu. Celem tego etapu jest określenie postawy konsumentów wobec koncepcji nowego produktu, uzyskanie wiedzy o tym kto jest zainteresowany tym produktem, kto będzie z niego korzystał i w jakich celach.

Plan strategii marketingowej produktu

Na czwartym etapie projektuje się plan strategii marketingowej nowego produktu, który ma na celu wprowadzić produkt na rynek. Ten projekt składa się z trzech części:

  • W pierwszej części opisuje się rynek docelowy, przewidywalne pozycjonowanie produktów, wielkość sprzedaży oraz zysk w ciągu kilku pierwszych lat produkcji,
  • W drugiej części projektu określa się planowaną cenę, kanały dystrybucji, marketingowy budżet na pierwszy rok.
  • W trzeciej części określa się wielkość sprzedaży i marżę, które przedsiębiorstwo zamierza osiągnąć w ciągu kilku pierwszych lat oraz opis strategii marketing mix.

Analiza ekonomiczna

Na tym etapie można uzyskać odpowiedź na pytanie: jakie jest prawdopodobieństwo, że realna wielkość sprzedaży, udział w rynku i zyski ze sprzedaży nowego produktu będą odpowiadały opracowanej strategii marketingowej? Prognoz wielkość sprzedaży buduje się w oparciu o analizę sprzedaży istniejących i podobnych produktów na rynku. Podobnie się buduje prognozę przychodów i kosztów.

Tworzenie produktu

Na tym etapie stworzenie rzeczywistego produktu w oparciu o jego koncepcję nowego. Należy opracować:

  • konstrukcję produktu,
  • materiał, z którego będzie wykonany,
  • technologię jego produkcji,
  • opakowanie itd.

Testowanie rynku

Szósty etap polega na testowaniu produktu w rzeczywistych warunkach rynkowych. Celem tego etapu jest przetestowanie produktu i programu marketingu, obserwacja reakcji konsumentów, pośredników oraz konkurentów.

Komercjalizacja

Od informacji, zebranej w trakcie testowania produktu, zależy czy będzie ten produkt wytwarzany czy nie. Przy komercjalizacji, lub wprowadzeniu nowego produktu na rynek, firma powinna odpowiedzieć na następujące pytania:

  • Kiedy? - określa się odpowiedni termin wprowadzania
  • Gdzie? - jedne miasto, kilka regionów, rynek krajowy czy międzynarodowy
  • Jak? - określa się plan działania.


Procedura rozwoju nowego produktuartykuły polecane
Rachunek kosztów docelowychPlanowanie sprzedażyAnaliza portfolioBadania rynkuKampania reklamowaWyrobyStrategia marketingowaStrategia rozwojuJakość projektowana

Bibliografia

  • Altkorn J. (red.) (2006), Podstawy Marketingu, Instytut Marketingu, Kraków
  • Badowska S. (2012), Źródła i inspiracje wprowadzania innowacji produktowych, Zarządzanie i Finanse. Uniwersytet Gdański
  • Kotler P. (1999), Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Felberg SJA, Warszawa
  • Michalski E. (2017), Marketing. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Sojkin B. (2003), Zarządzanie produktem, PWE, Warszawa
  • Sosnowska A. (2000), Zarządzanie nowym produktem, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa
  • Sulszyńska U. (2002), Strategiczne znaczenie nowych produktów w działaniu przedsiębiorstw, Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny, zeszyt 4


Autor: Krzysztof Kulasa, Viktoria Kryzhanivska