Marketing masowy: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''[[Marketing]] masowy''' (marketing niezróżnicowany) jest zespołem działań rynkowych ukierunkowanych na cały [[rynek]] lub jego część dostarcza się jednolity produktu przy zastosowaniu jednakowych narzędzi promocji. W procesie [[promocja|promocji produktu]] wykorzystywane są narzędzia, które są dostosowane do przeciętnych wymagań i potrzeb typowego nabywcy <ref name="Altkorn J. 2004">Altkorn J.(red.) (2004), Podstawy marketingu, wy. IV, Instytut Marketingu, Kraków, str. 392</ref>. Pojęcie jest najczęściej stosowane w odniesieniu do rynku dóbr konsumpcyjnych. | '''[[Marketing]] masowy''' (marketing niezróżnicowany) jest zespołem działań rynkowych ukierunkowanych na cały [[rynek]] lub jego część dostarcza się jednolity produktu przy zastosowaniu jednakowych narzędzi promocji. W procesie [[promocja|promocji produktu]] wykorzystywane są narzędzia, które są dostosowane do przeciętnych wymagań i potrzeb typowego nabywcy <ref name="Altkorn J. 2004">Altkorn J.(red.) (2004), Podstawy marketingu, wy. IV, Instytut Marketingu, Kraków, str. 392</ref>. Pojęcie jest najczęściej stosowane w odniesieniu do rynku dóbr konsumpcyjnych. | ||
Linia 62: | Linia 60: | ||
==Strategia "cena – ilość”== | ==Strategia "cena – ilość”== | ||
[[Strategia]] "cena – ilość” jest [[strategia marketingowa|strategią marketingową]] opierającą się na masowej produkcji i zasadzie "duży [[obrót]] – mały jednostkowy [[zysk]]”. Skierowana jest do [[konsument]]ów, dla których [[marka|marka produktu]] nie jest ważną i prestiżową kwestią, a płacenie za nią uznają za nadmierną i niepotrzebną rozrzutność, tzw. "nabywcy cenowi”. Preferują oni zaspokajanie swoich potrzeb produktami niemarkowymi, a tym samym rezygnują z części wymagań jakościowych względem produktu oraz własnych, indywidualnych preferencji. Warunkiem strategii "cena – ilość” jest jak największa redukcja kosztów jednostkowych produkcji oraz marketingu. Związane jest to z maksymalną [[standaryzacja|standaryzacją]] wytwarzanego dobra, niewielkim jego zróżnicowaniem odmianowym, wydłużonymi seriami produkcyjnymi czy [[cykl życia produktu|cyklem życia produktu]], a także np. ograniczoną promocją. Strategia ta przynosi stosunkowo szybkie, ale niepewne zyski z uwagi na ciągłe [[zagrożenie]] konkurencją oraz kalkulowanie ceny przy granicy [[próg rentowności|progu rentowności]]<ref name="Altkorn J. 2004"/>. | [[Strategia]] "cena – ilość” jest [[strategia marketingowa|strategią marketingową]] opierającą się na masowej produkcji i zasadzie "duży [[obrót]] – mały jednostkowy [[zysk]]”. Skierowana jest do [[konsument]]ów, dla których [[marka|marka produktu]] nie jest ważną i prestiżową kwestią, a płacenie za nią uznają za nadmierną i niepotrzebną rozrzutność, tzw. "nabywcy cenowi”. Preferują oni zaspokajanie swoich potrzeb produktami niemarkowymi, a tym samym rezygnują z części wymagań jakościowych względem produktu oraz własnych, indywidualnych preferencji. Warunkiem strategii "cena – ilość” jest jak największa redukcja kosztów jednostkowych produkcji oraz marketingu. Związane jest to z maksymalną [[standaryzacja|standaryzacją]] wytwarzanego dobra, niewielkim jego zróżnicowaniem odmianowym, wydłużonymi seriami produkcyjnymi czy [[cykl życia produktu|cyklem życia produktu]], a także np. ograniczoną promocją. Strategia ta przynosi stosunkowo szybkie, ale niepewne zyski z uwagi na ciągłe [[zagrożenie]] konkurencją oraz kalkulowanie ceny przy granicy [[próg rentowności|progu rentowności]]<ref name="Altkorn J. 2004"/>. | ||
==Przykłady marketingu masowego== | ==Przykłady marketingu masowego== | ||
* [[Henry Ford]] wytwarzał i sprzedawał samochody maki Ford [[Model]] T tylko w kolorze czarnym. | * [[Henry Ford]] wytwarzał i sprzedawał samochody maki Ford [[Model]] T tylko w kolorze czarnym. | ||
* Coca–cola, która sprzedawała napój w butelkach wyłącznie o pojemności 0,25 l. | * Coca–cola, która sprzedawała napój w butelkach wyłącznie o pojemności 0,25 l. | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
<references /> | |||
<references/> | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Altkorn J.(red.) (1998), Kramer T.(red.), ''Leksykon marketingu'', PWE, Warszawa, str. 144-145 | * Altkorn J.(red.) (1998), Kramer T.(red.), ''Leksykon marketingu'', PWE, Warszawa, str. 144-145 | ||
* Altkorn J.(red.) (2004), ''Podstawy marketingu, wyd. IV'', Instytut Marketingu, Kraków, str. 392 | |||
* Białecki K. (2010), ''[http://bazhum.muzhp.pl/media//files/International_Journal_of_Management_and_Economics/International_Journal_of_Management_and_Economics-r2010-t27/International_Journal_of_Management_and_Economics-r2010-t27-s9-18/International_Journal_of_Management_and_Economics-r2010-t27-s9-18.pdf Wpływ "rozproszenia" marketingu na jego tożsamość]'', "International Journal of Management and Economics", Nr 27, str. 9-18 | * Białecki K. (2010), ''[http://bazhum.muzhp.pl/media//files/International_Journal_of_Management_and_Economics/International_Journal_of_Management_and_Economics-r2010-t27/International_Journal_of_Management_and_Economics-r2010-t27-s9-18/International_Journal_of_Management_and_Economics-r2010-t27-s9-18.pdf Wpływ "rozproszenia" marketingu na jego tożsamość]'', "International Journal of Management and Economics", Nr 27, str. 9-18 | ||
* Frąckiewicz E. (2015), ''[https://wneiz.pl/nauka_wneiz/sip/sip39-2015/SiP-39-t2-407.pdf Rola marketingu mobilnego w rozwoju przedsiębiorstwa]'', "Studia i prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego", Nr 39, T.2, str. 407-419 | * Frąckiewicz E. (2015), ''[https://wneiz.pl/nauka_wneiz/sip/sip39-2015/SiP-39-t2-407.pdf Rola marketingu mobilnego w rozwoju przedsiębiorstwa]'', "Studia i prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego", Nr 39, T.2, str. 407-419 | ||
* Kotler Ph.(red.) (2005), ''Marketing, wyd. XI'', Dom Wydawniczy REBIS, Poznań, str. 53, 279, 377 | * Kotler Ph.(red.) (2005), ''Marketing, wyd. XI'', Dom Wydawniczy REBIS, Poznań, str. 53, 279, 377 | ||
* Lambin J.J. (2001), ''Strategiczne | * Lambin J.J. (2001), ''Strategiczne zarządzanie marketingowe'', PWN, Warszawa, str. 80 | ||
* Nowacki F. (2014), ''[http://www.pwe.com.pl/files/1276809751/file/mir6_2014_nowacki.pdf Marketing 4.0 — nowa koncepcja w obliczu przemian współczesnego konsumenta]'', "Marketing i Rynek", Nr 6/2014, str. 11-19 | * Nowacki F. (2014), ''[http://www.pwe.com.pl/files/1276809751/file/mir6_2014_nowacki.pdf Marketing 4.0 — nowa koncepcja w obliczu przemian współczesnego konsumenta]'', "Marketing i Rynek", Nr 6/2014, str. 11-19 | ||
* Otto J. (2004), ''Marketing relacji. Koncepcja i stosowanie, wyd. 2 rozsz.'', Wyd. C.H. Beck, Warszawa, str. 29-30 | * Otto J. (2004), ''Marketing relacji. Koncepcja i stosowanie, wyd. 2 rozsz.'', Wyd. C.H. Beck, Warszawa, str. 29-30 | ||
* Wojciechowski T. (2009), ''Encyklopedyczne podstawy marketingu'', Wyd. Placet, Warszawa, str. 165 | * Wojciechowski T. (2009), ''Encyklopedyczne podstawy marketingu'', Wyd. Placet, Warszawa, str. 165 | ||
</noautolinks> | |||
<p align="right">'''Autor:''' Marta Tyburcy, Łukasz Dziadur | <p align="right">'''Autor:''' Marta Tyburcy, Łukasz Dziadur |
Wersja z 20:35, 25 paź 2023
Marketing masowy |
---|
Polecane artykuły |
Marketing masowy (marketing niezróżnicowany) jest zespołem działań rynkowych ukierunkowanych na cały rynek lub jego część dostarcza się jednolity produktu przy zastosowaniu jednakowych narzędzi promocji. W procesie promocji produktu wykorzystywane są narzędzia, które są dostosowane do przeciętnych wymagań i potrzeb typowego nabywcy [1]. Pojęcie jest najczęściej stosowane w odniesieniu do rynku dóbr konsumpcyjnych.
Marketing skierowany do przeciętnych grup konsumentów odznacza się tym, że sprzedawca zajmuje się wytwarzaniem, dystrybucją i promocją tylko jednego produktu dla wszystkich swoich klientów[2]. Przedmiotem koncentracji w tym podejściu jest całość rynku i zdobycie informacji jak duży jest rynek na konkretny produkt[3]. Za podstawowe cele marketingu masowego uważa się zdobycie miejsca w świadomości klienta, pozyskanie klientów oraz sprzedaż produktu i udział w rynku. Działania z zakresu kompozycji marketingowej charakteryzują się pasywnością, wszechstronnością i są bezosobowe. Związane jest to z jednostronną komunikacją sprzedawca-klient. Najbardziej powszechnym instrumentarium stosowanym w masowym marketingu są media masowego przekazu jak telewizja i prasa. Na rynku dóbr konsumpcyjnych najwyższą efektywnością dotarcia do masowego klienta odznacza się reklama telewizyjna[4]. Podstawowymi źródłami danych, na podstawie których firma opiera swoje działania, są wskaźniki bazujące na masowej demografii, badania rynku, a także informacje o zyskowności produktu. Do najistotniejszych narzędzi informatycznych zalicza się obserwacje rynku oraz bazy danych.
TL;DR
Marketing masowy to zbiór działań marketingowych, które mają na celu dotarcie do całego rynku lub jego części za pomocą jednolitego produktu i narzędzi promocji. Charakteryzuje się skupieniem na przeciętnych cechach klientów, anonimowością, wysoką standaryzacją i wykorzystaniem mediów masowego przekazu. Ma wiele zalet, takich jak tworzenie największego rynku, niskie koszty i możliwość osiągnięcia dużych zysków. Jednak ma też wady, takie jak brak zróżnicowania oferty i trudności w dotarciu do masowego odbiorcy. Strategia "cena - ilość" jest przykładem marketingu masowego, opierającym się na masowej produkcji i niskim jednostkowym zysku. Przykładami marketingu masowego są m.in. Ford Model T i Coca-Cola.
Cechy marketingu masowego
- skupienie się na przeważających wspólnych cechach wszystkich nabywców,
- brak koncentracji na cechach różniących nabywców, ignorowanie odmienności – przeciętny klient,
- zainteresowanie wszystkimi klientami,
- anonimowość klienta,
- wysoka standaryzacja produktu, uniwersalna oferta,
- zaspokajanie powszechnych potrzeb nabywców,
- implementacja na dużą skalę kompozycji marketingowej dostosowanej do masowego klienta,
- próba nadania produktowi unikalnego wizerunku przy pomocy masowej reklamy i dystrybucji,
- jednokierunkowa, pasywna komunikacja (tylko przedsiębiorstwa do klienta – brak sprzężenia zwrotnego od nabywcy),
- wykorzystywanie zjawiska ekonomii skali,
- zainteresowanie przede wszystkim udziałem w rynku,
- skupienie się na przyciąganiu, a nie zatrzymywaniu klienta,
- stosowany na rynkach względnie jednorodnych,
- wykorzystywany przede wszystkim na rynku dóbr codziennego użytku,
- związany ze strategią "cena – ilość”.
Zalety marketingu masowego
- tworzy największy potencjalny rynek,
- zapewnia najniższe koszty,
- powoduje obniżenie cen, bądź podniesienie marży,
- pozwala na osiągniecie dużych zysków w stosunkowo krótkim czasie,
- ze względu na małe zróżnicowanie oferty i skierowanie do przeciętnego klienta pochłania stosunkowo niewielkie koszty w stosunku do ilości nabywców,
- nie wymaga wyszukanej i skomplikowanej promocji oraz rozbudowanej sieci dystrybucji,
- wysoka standaryzacja w efekcie ujednoliconego rynku światowego stwarza okazję do korzystania z ekonomiki skali.
Wady marketingu masowego
- małe zróżnicowanie oferty sprawia, że staje się coraz trudniejszy do prowadzenia,
- ze względu na coraz bardziej rozbudowane kanały dystrybucji i rozwój mediów znacznie utrudnia się i zwiększa koszt dotarcia do masowego odbiorcy,
- rosnące wymagania ze strony klientów, którzy oczekują wyjątkowych ofert zakupowych skierowanych specjalnie do nich, marginalizuje znaczenie marketingu masowego na rzecz marketingu indywidualnego,
- brak zróżnicowania klientów, przez co stają się oni anonimowi i nieistotni jako jednostka przynosząca niskie zyski indywidualne,
- brak informacji zwrotnej od klienta na temat produktu, co utrudnia poprawę jakości wyrobów,
- trudności w znalezieniu wspólnych cech dla nabywców znajdujących się na całym rynku,
- często duże wydatki na marketing, które okazują się być nietrafione.
Strategia "cena – ilość”
Strategia "cena – ilość” jest strategią marketingową opierającą się na masowej produkcji i zasadzie "duży obrót – mały jednostkowy zysk”. Skierowana jest do konsumentów, dla których marka produktu nie jest ważną i prestiżową kwestią, a płacenie za nią uznają za nadmierną i niepotrzebną rozrzutność, tzw. "nabywcy cenowi”. Preferują oni zaspokajanie swoich potrzeb produktami niemarkowymi, a tym samym rezygnują z części wymagań jakościowych względem produktu oraz własnych, indywidualnych preferencji. Warunkiem strategii "cena – ilość” jest jak największa redukcja kosztów jednostkowych produkcji oraz marketingu. Związane jest to z maksymalną standaryzacją wytwarzanego dobra, niewielkim jego zróżnicowaniem odmianowym, wydłużonymi seriami produkcyjnymi czy cyklem życia produktu, a także np. ograniczoną promocją. Strategia ta przynosi stosunkowo szybkie, ale niepewne zyski z uwagi na ciągłe zagrożenie konkurencją oraz kalkulowanie ceny przy granicy progu rentowności[1].
Przykłady marketingu masowego
- Henry Ford wytwarzał i sprzedawał samochody maki Ford Model T tylko w kolorze czarnym.
- Coca–cola, która sprzedawała napój w butelkach wyłącznie o pojemności 0,25 l.
Przypisy
- ↑ 1,0 1,1 Altkorn J.(red.) (2004), Podstawy marketingu, wy. IV, Instytut Marketingu, Kraków, str. 392
- ↑ Kotler Ph. (red.) (2005), Marketing, wyd. XI, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań, str. 279
- ↑ Otto J. (2004), Marketing relacji. Koncepcja i stosowanie, wyd. 2 rozsz., Wyd. C.H. Beck, Warszawa, str. 29-30
- ↑ Wojciechowski T. (2009), Encyklopedyczne podstawy marketingu, Wyd. Placet, Warszawa, str. 165
Bibliografia
- Altkorn J.(red.) (1998), Kramer T.(red.), Leksykon marketingu, PWE, Warszawa, str. 144-145
- Altkorn J.(red.) (2004), Podstawy marketingu, wyd. IV, Instytut Marketingu, Kraków, str. 392
- Białecki K. (2010), Wpływ "rozproszenia" marketingu na jego tożsamość, "International Journal of Management and Economics", Nr 27, str. 9-18
- Frąckiewicz E. (2015), Rola marketingu mobilnego w rozwoju przedsiębiorstwa, "Studia i prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego", Nr 39, T.2, str. 407-419
- Kotler Ph.(red.) (2005), Marketing, wyd. XI, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań, str. 53, 279, 377
- Lambin J.J. (2001), Strategiczne zarządzanie marketingowe, PWN, Warszawa, str. 80
- Nowacki F. (2014), Marketing 4.0 — nowa koncepcja w obliczu przemian współczesnego konsumenta, "Marketing i Rynek", Nr 6/2014, str. 11-19
- Otto J. (2004), Marketing relacji. Koncepcja i stosowanie, wyd. 2 rozsz., Wyd. C.H. Beck, Warszawa, str. 29-30
- Wojciechowski T. (2009), Encyklopedyczne podstawy marketingu, Wyd. Placet, Warszawa, str. 165
Autor: Marta Tyburcy, Łukasz Dziadur