Organizacja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 16 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Organizacja''' jest to interdyscyplinarne pojęcie związane z takimi obszarami jak zarządzanie, [[socjologia]], psychologia.
|list1=
<ul>
<li>[[Interesariusze]]</li>
<li>[[Grupa robocza]]</li>
<li>[[Zależności funkcjonalne]]</li>
<li>[[Biurokracja]]</li>
<li>[[Teoria zarządzania]]</li>
<li>[[Cele organizacji]]</li>
<li>[[Schemat organizacyjny]]</li>
<li>[[Samoorganizacja]]</li>
<li>[[Władza]]</li>
</ul>
}}
 
 
'''Organizacja''' (łac. organisatio), jest to interdyscyplinarne pojęcie związane z takimi obszarami jak zarządzanie, [[socjologia]], psychologia.


"jest ustrukturalizowanym, czyli uporządkowanym w pewien sposób systemem (całością) złożonym z czterech podstawowych elementów (podsystemów):
"jest ustrukturalizowanym, czyli uporządkowanym w pewien sposób systemem (całością) złożonym z czterech podstawowych elementów (podsystemów):
#[[Cel]]ów realizowanych przez organizację i wynikających stąd konkretnych zadań
* [[Cel]]ów realizowanych przez organizację i wynikających stąd konkretnych zadań
# Ludzi wraz z ich indywidualnymi i zbiorowymi dążeniami i wzorcami zachowania
# Ludzi wraz z ich indywidualnymi i zbiorowymi dążeniami i wzorcami zachowania
#[[wyposażenie|Wyposażenia]] materialno-technicznego i [[technologia|technologicznego]] oraz określonych zasad posługiwania się nim
* [[wyposażenie|Wyposażenia]] materialno-technicznego i [[technologia|technologicznego]] oraz określonych zasad posługiwania się nim
# Formalnej struktury, czyli przyjętych zasad podziału zadań i odpowiedzialności za nie, [[władza|władzy]] i związanej z nią odpowiedzialności oraz [[informacja|informacji]]<ref>Leavitt H. J. (1999). ''Applieed Organizational Change in Industry'', w: Handbook of Organization, G. March (red.), Chicago 1965, s. 160, cyt. za: Cz. Sikorski, ''Zachowania ludzi w organizacji'', Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 17-18</ref>
# Formalnej struktury, czyli przyjętych zasad podziału zadań i odpowiedzialności za nie, [[władza|władzy]] i związanej z nią odpowiedzialności oraz [[informacja|informacji]]" <ref>Leavitt H. J. (1999). ''Applied Organizational Change in Industry'', w: Handbook of Organization, G. March (red.), Chicago 1965, s. 160, cyt. za: Cz. Sikorski, ''Zachowania ludzi w organizacji'', Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 17-18</ref>
 
==TL;DR==
Organizacja to ustrukturalizowany system składający się z celów, ludzi, wyposażenia i formalnej struktury. Istnieje wiele definicji organizacji, które uwzględniają różne aspekty. Cechy charakterystyczne organizacji to zaplanowane działanie, sformalizowana struktura, podział pracy i ośrodki władzy. Istnieją trzy typy organizacji: formalne, nieformalne i totalne. Więzi organizacyjne obejmują służbowe, funkcjonalne, kooperacyjne i informacyjne. Efekt organizacyjny to nadwyżka korzyści wynikająca z organizowanej współpracy. Cele organizacji to misja, cele strategiczne, cele taktyczne i cele operacyjne.


==Definicje w różnych ujęciach==
==Definicje w różnych ujęciach==
{{#ev:youtube|izVW69fUmzo|480|right|Organizacja i jej podsystemy (Sławomir Wawak)|frame}}
* ujęcie atrybutowe - jest szczególnym rodzajem stosunków części względem siebie i do złożonej z nich całości, w których części współprzyczyniają się do powodzenia całości, a całość sprzyja powodzeniu części (M. Gitling 2013, s. 14)
* ujęcie atrybutowe - jest szczególnym rodzajem stosunków części względem siebie i do złożonej z nich całości, w których części współprzyczyniają się do powodzenia całości, a całość sprzyja powodzeniu części. (M. Gitling 2013, s. 14)
* ujęcie rzeczowe - oznacza wyodrębnioną, zorganizowaną całość, która jest złożona z rzeczy i zdarzeń. Charakteryzuje się m.in. celowością, złożonością oraz odrębnością celów i struktury w stosunku do otoczenia, ale jednocześnie powiązaniem przez nie z tymże otoczeniem.
* ujęcie rzeczowe - oznacza wyodrębnioną, zorganizowaną całość, która jest złożona z rzeczy i zdarzeń. Charakteryzuje się m.in. celowością, złożonością oraz odrębnością celów i struktury w stosunku do otoczenia, ale jednocześnie powiązaniem przez nie z tymże otoczeniem.
* ujęcie czynnościowe - organizacja zwraca szczególną uwagę na [[działanie]]. Działanie to ma na celu odnalezienie czynników, które mogą sprawić [[efekt organizacyjny|przyczynienie się części do sukcesu całości]].  
* ujęcie czynnościowe - organizacja zwraca szczególną uwagę na [[działanie]]. Działanie to ma na celu odnalezienie czynników, które mogą sprawić [[efekt organizacyjny|przyczynienie się części do sukcesu całości]].
* ujęcie podmiotowe - organizacja jest tutaj systemem zamkniętym, gdzie człowiek jest głównym podmiotem zainteresowania. Jest zorientowana w głównej mierze na doskonalenie wewnątrzorganizacyjnych relacji między częściami a całością.
* ujęcie podmiotowe - organizacja jest tutaj systemem zamkniętym, gdzie człowiek jest głównym podmiotem zainteresowania. Jest zorientowana w głównej mierze na doskonalenie wewnątrzorganizacyjnych relacji między częściami a całością.
<google>n</google>


==Cechy charakterystyczne organizacji<ref>Szacka B. (2003). ''Wprowadzenie do socjologii'', Oficyna Naukowa, Warszawa, s. 205-206</ref>==
==Cechy charakterystyczne organizacji<ref>Szacka B. (2003). ''Wprowadzenie do socjologii'', Oficyna Naukowa, Warszawa, s. 205-206</ref>==
Linia 39: Linia 27:


Socjologiczne ujęcie organizacji zostało zapoczątkowane przez [[Max Weber|Maksa Webera]].
Socjologiczne ujęcie organizacji zostało zapoczątkowane przez [[Max Weber|Maksa Webera]].
 
<google>ban728t</google>
==Typy organizacji==
==Typy organizacji==
#'''Organizacje formalne''' <ref>Kostera M.(2003). ''[[Antropologia]] organizacji. [[Metodologia badań]] terenowych'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s 76-85</ref>:
# '''Organizacje formalne''' <ref>Kostera M.(2003). ''[[Antropologia]] organizacji. [[Metodologia badań]] terenowych'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s 76-85</ref>:
::*Sektora prywatnego [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]], które funkcjonują na rynku zorganizowanym oraz hierarchicznym, nastawione na osiągnięcie maksymalnego zysku
::*Sektora prywatnego - [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]], które funkcjonują na rynku zorganizowanym oraz hierarchicznym, nastawione na osiągnięcie maksymalnego zysku
::*Sektora publicznego wszelkie organizacje (np. urzędy, władze miast) działające na dynamicznym, nowatorskim, choć często zbiurokratyzowanym [[rynek|rynku]] cechującym się także swobodą relacji i [[konkurencja|konkurencją]]  
::*Sektora publicznego - wszelkie organizacje (np. urzędy, władze miast) działające na dynamicznym, nowatorskim, choć często zbiurokratyzowanym [[rynek|rynku]] cechującym się także swobodą relacji i [[konkurencja|konkurencją]]
::*Sektora pozarządowego organizacje społeczne (np. [[spółdzielnia|spółdzielnie]] [[konsument]]ów czy [[producent]]ów), [[organizacja non-profit|non-profit]], [[fundacja|fundacje]], organizacje pozarządowe, ogółem [[stowarzyszenie|stowarzyszenia]] pomagające potrzebującym, nie zorientowane na [[zysk]], mające [[misja i wizja|misję]] pomocowo- polityczną, społeczną, kulturową, środowiskową itp. W swoich szeregach zrzeszają pracowników oraz wolontariuszy, nie podlegając zewnętrznej kontroli.  
::*Sektora pozarządowego - organizacje społeczne (np. [[spółdzielnia|spółdzielnie]] [[konsument]]ów czy [[producent]]ów), [[organizacja non-profit|non-profit]], [[fundacja|fundacje]], organizacje pozarządowe, ogółem [[stowarzyszenie|stowarzyszenia]] pomagające potrzebującym, nie zorientowane na [[zysk]], mające [[misja i wizja|misję]] pomocowo - polityczną, społeczną, kulturową, środowiskową itp. W swoich szeregach zrzeszają pracowników oraz wolontariuszy, nie podlegając zewnętrznej kontroli.
#'''Organizacje nieformalne'''<ref>Tamże, s. 89</ref>:
# '''Organizacje nieformalne'''<ref>Tamże, s. 89</ref>:
::*powstają w wyniku często spontanicznego zrzeszenia się ludzi w [[zespół]]/grupę/stowarzyszenie, w celu wzajemnej współpracy i komunikowania się. Są one mniej lub bardziej trwałe czy legalne.
::*powstają w wyniku często spontanicznego zrzeszenia się ludzi w [[zespół]]/grupę/stowarzyszenie, w celu wzajemnej współpracy i komunikowania się. Są one mniej lub bardziej trwałe czy legalne.
#'''Organizacje totalne''' <ref>Tamże, s. 91.</ref>:
# '''Organizacje totalne''' <ref>Tamże, s. 91.</ref>:
::*mogą funkcjonować w dowolnym sektorze oraz mieć różne [[cele]]. Ich istota polega na odgrodzeniu uczestników fizycznie (poprzez ogrodzenia, siły porządkowe, poważne sankcje itd.), ograniczając ich życie tylko do tej określonej organizacji.  
::*mogą funkcjonować w dowolnym sektorze oraz mieć różne [[cele]]. Ich istota polega na odgrodzeniu uczestników fizycznie (poprzez ogrodzenia, siły porządkowe, poważne sankcje itd.), ograniczając ich życie tylko do tej określonej organizacji.
::*do nich zalicza się np. więzienia, obozy jenieckie w czasie wolny, obozy koncentracyjne, okręty wojenne, szpitale, szkoły z internatem itd.
::*do nich zalicza się np. więzienia, obozy jenieckie w czasie wolny, obozy koncentracyjne, okręty wojenne, szpitale, szkoły z internatem itd.


==Więzi organizacyjne<ref>Sikorski Cz. (1999). ''Zachowania ludzi w organizacji'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 48-49</ref>==
==Więzi organizacyjne<ref>Sikorski Cz. (1999). ''Zachowania ludzi w organizacji'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 48-49</ref>==
* służbowe (hierarchiczne) między [[stanowisko pracy|stanowiskami pracy]] i komórkami organizacyjnymi w związku z uprawnieniami decyzyjnymi. Wynikają z nierównego podziału władzy.
* służbowe (hierarchiczne) - między [[stanowisko pracy|stanowiskami pracy]] i komórkami organizacyjnymi w związku z uprawnieniami decyzyjnymi. Wynikają z nierównego podziału władzy.
* funkcjonalne stosunki między stanowiskiem pracy lub komórką organizacyjną a przedmiotem ich działalności. Ogólnie to różnice związane ze zróżnicowaniem [[kompetencje|kompetencji]] zawodowych ([[wiedza]], [[umiejętności]]).  
* funkcjonalne - stosunki między stanowiskiem pracy lub komórką organizacyjną a przedmiotem ich działalności. Ogólnie to różnice związane ze zróżnicowaniem [[kompetencje|kompetencji]] zawodowych ([[wiedza]], [[umiejętności]]).
* kooperacyjne (specjalizacyjne, techniczne) między stanowiskami pracy i komórkami organizacyjnymi w związku z podziałem pracy. Podział celów pomiędzy różne komórki organizacyjne i dodatkowo różne stanowiska pracy powoduje to, że wykonanie zadania w jednej części organizacji zależy od wykonania zadań w innych jej częściach.  
* kooperacyjne (specjalizacyjne, techniczne) - między stanowiskami pracy i komórkami organizacyjnymi w związku z podziałem pracy. Podział celów pomiędzy różne komórki organizacyjne i dodatkowo różne stanowiska pracy powoduje to, że wykonanie zadania w jednej części organizacji zależy od wykonania zadań w innych jej częściach.
* informacyjne między nadawcami i odbiorcami informacji w procesie [[komunikacja|komunikacyjnym]].  
* informacyjne - między nadawcami i odbiorcami informacji w procesie [[komunikacja|komunikacyjnym]].


==Efekt organizacyjny==
==Efekt organizacyjny==
Linia 67: Linia 53:
* cel taktyczny - skupia się na metodzie przygotowania działań do osiągnięcia celów strategicznych, ustalany jest na średnim szczeblu organizacyjnym.
* cel taktyczny - skupia się na metodzie przygotowania działań do osiągnięcia celów strategicznych, ustalany jest na średnim szczeblu organizacyjnym.
* [[cele operacyjne]] - ustalane na najniższym szczeblu organizacyjnym.
* [[cele operacyjne]] - ustalane na najniższym szczeblu organizacyjnym.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Interesariusze]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Grupa robocza]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zależności funkcjonalne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Biurokracja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Teoria zarządzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Cele organizacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Schemat organizacyjny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Samoorganizacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Władza]]}} }}
==Przypisy==
<references />


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Gitling M. (2013). ''Człowiek w organizacji: ludzie-struktury-organizacje)'', Difin, Warszawa.
<noautolinks>
* Kostera M.(2003). ''Antropologia organizacji. [[Metodologia]] badań terenowych'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
* Gitling M. (2013), ''Człowiek w organizacji. Ludzie-struktury-organizacje'', Difin, Warszawa
* Leavitt H.J. (1999). ''Applieed Organizational Change in Industry'', w: Handbook of Organization, G. March (red.), Chicago 1965, cyt. za: Cz. Sikorski, ''Zachowania ludzi w organizacji'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
* Kostera M. (2003), ''Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Sikorski Cz. (1999). ''Zachowania ludzi w organizacji'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
* Sikorski C. (1999), ''Zachowania ludzi w organizacji'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Stabryła A. (red.) (2012). ''Podstawy organizacji i zarządzania - podejścia i koncepcje badawcze'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
* Sikorski C. (1999), ''Zachowania ludzi w organizacji'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Szacka B. (2003). ''Wprowadzenie do socjologii'', Oficyna Naukowa, Warszawa.
* Stabryła A. (red.) (2012), ''Podstawy organizacji i zarządzania. Podejście i koncepcje badawcze'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
* Zieleniewski J.(1969). ''Organizacja i [[zarządzanie]]'', PWN, Warszawa.
* Szacka B. (2003), ''Wprowadzenie do socjologii'', Oficyna Naukowa, Warszawa
 
* Zieleniewski J. (1969), ''Organizacja i zarządzanie'', Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa
===Przypisy===
</noautolinks>
<references/>


[[Kategoria:Pojęcia podstawowe]]
[[en:Types of organisation]]
[[en:Types of organisation]]


{{a|Monika Bizub, Sławomir Wawak, Renata Suska}}
{{a|Monika Bizub, Sławomir Wawak, Renata Suska}}
[[Kategoria:Struktura organizacyjna]]
{{#metamaster:description|Organizacja - interdyscyplinarne pojęcie z zakresu zarządzania, socjologii i psychologii. To ustrukturalizowany system składający się z celów, ludzi, wyposażenia i struktury.}}

Aktualna wersja na dzień 22:40, 7 gru 2023

Organizacja jest to interdyscyplinarne pojęcie związane z takimi obszarami jak zarządzanie, socjologia, psychologia.

"jest ustrukturalizowanym, czyli uporządkowanym w pewien sposób systemem (całością) złożonym z czterech podstawowych elementów (podsystemów):

  • Celów realizowanych przez organizację i wynikających stąd konkretnych zadań
  1. Ludzi wraz z ich indywidualnymi i zbiorowymi dążeniami i wzorcami zachowania
  1. Formalnej struktury, czyli przyjętych zasad podziału zadań i odpowiedzialności za nie, władzy i związanej z nią odpowiedzialności oraz informacji" [1]

TL;DR

Organizacja to ustrukturalizowany system składający się z celów, ludzi, wyposażenia i formalnej struktury. Istnieje wiele definicji organizacji, które uwzględniają różne aspekty. Cechy charakterystyczne organizacji to zaplanowane działanie, sformalizowana struktura, podział pracy i ośrodki władzy. Istnieją trzy typy organizacji: formalne, nieformalne i totalne. Więzi organizacyjne obejmują służbowe, funkcjonalne, kooperacyjne i informacyjne. Efekt organizacyjny to nadwyżka korzyści wynikająca z organizowanej współpracy. Cele organizacji to misja, cele strategiczne, cele taktyczne i cele operacyjne.

Definicje w różnych ujęciach

  • ujęcie atrybutowe - jest szczególnym rodzajem stosunków części względem siebie i do złożonej z nich całości, w których części współprzyczyniają się do powodzenia całości, a całość sprzyja powodzeniu części (M. Gitling 2013, s. 14)
  • ujęcie rzeczowe - oznacza wyodrębnioną, zorganizowaną całość, która jest złożona z rzeczy i zdarzeń. Charakteryzuje się m.in. celowością, złożonością oraz odrębnością celów i struktury w stosunku do otoczenia, ale jednocześnie powiązaniem przez nie z tymże otoczeniem.
  • ujęcie czynnościowe - organizacja zwraca szczególną uwagę na działanie. Działanie to ma na celu odnalezienie czynników, które mogą sprawić przyczynienie się części do sukcesu całości.
  • ujęcie podmiotowe - organizacja jest tutaj systemem zamkniętym, gdzie człowiek jest głównym podmiotem zainteresowania. Jest zorientowana w głównej mierze na doskonalenie wewnątrzorganizacyjnych relacji między częściami a całością.

Cechy charakterystyczne organizacji[2]

Socjologiczne ujęcie organizacji zostało zapoczątkowane przez Maksa Webera.

Typy organizacji

  1. Organizacje formalne [3]:
  • Sektora prywatnego - przedsiębiorstwa, które funkcjonują na rynku zorganizowanym oraz hierarchicznym, nastawione na osiągnięcie maksymalnego zysku
  • Sektora publicznego - wszelkie organizacje (np. urzędy, władze miast) działające na dynamicznym, nowatorskim, choć często zbiurokratyzowanym rynku cechującym się także swobodą relacji i konkurencją
  • Sektora pozarządowego - organizacje społeczne (np. spółdzielnie konsumentów czy producentów), non-profit, fundacje, organizacje pozarządowe, ogółem stowarzyszenia pomagające potrzebującym, nie zorientowane na zysk, mające misję pomocowo - polityczną, społeczną, kulturową, środowiskową itp. W swoich szeregach zrzeszają pracowników oraz wolontariuszy, nie podlegając zewnętrznej kontroli.
  1. Organizacje nieformalne[4]:
  • powstają w wyniku często spontanicznego zrzeszenia się ludzi w zespół/grupę/stowarzyszenie, w celu wzajemnej współpracy i komunikowania się. Są one mniej lub bardziej trwałe czy legalne.
  1. Organizacje totalne [5]:
  • mogą funkcjonować w dowolnym sektorze oraz mieć różne cele. Ich istota polega na odgrodzeniu uczestników fizycznie (poprzez ogrodzenia, siły porządkowe, poważne sankcje itd.), ograniczając ich życie tylko do tej określonej organizacji.
  • do nich zalicza się np. więzienia, obozy jenieckie w czasie wolny, obozy koncentracyjne, okręty wojenne, szpitale, szkoły z internatem itd.

Więzi organizacyjne[6]

  • służbowe (hierarchiczne) - między stanowiskami pracy i komórkami organizacyjnymi w związku z uprawnieniami decyzyjnymi. Wynikają z nierównego podziału władzy.
  • funkcjonalne - stosunki między stanowiskiem pracy lub komórką organizacyjną a przedmiotem ich działalności. Ogólnie to różnice związane ze zróżnicowaniem kompetencji zawodowych (wiedza, umiejętności).
  • kooperacyjne (specjalizacyjne, techniczne) - między stanowiskami pracy i komórkami organizacyjnymi w związku z podziałem pracy. Podział celów pomiędzy różne komórki organizacyjne i dodatkowo różne stanowiska pracy powoduje to, że wykonanie zadania w jednej części organizacji zależy od wykonania zadań w innych jej częściach.
  • informacyjne - między nadawcami i odbiorcami informacji w procesie komunikacyjnym.

Efekt organizacyjny

Jest to mierzona w jednostkach cenności przeciętna nadwyżka korzyści, przypadająca na członka zespołu (organizacji), jeżeli współdziała on z innymi ludźmi w sposób zorganizowany w ramach instytucji - w porównaniu z korzyścią jaką mógłby osiągnąć działając w pojedynkę.

Cele w organizacji

  • misja - specyficzny cel określający powołanie i rolę organizacji.
  • cel strategiczny - występuje jako składnik strategii organizacji, ustalany jest na najwyższym szczeblu organizacyjnym.
  • cel taktyczny - skupia się na metodzie przygotowania działań do osiągnięcia celów strategicznych, ustalany jest na średnim szczeblu organizacyjnym.
  • cele operacyjne - ustalane na najniższym szczeblu organizacyjnym.


Organizacjaartykuły polecane
InteresariuszeGrupa roboczaZależności funkcjonalneBiurokracjaTeoria zarządzaniaCele organizacjiSchemat organizacyjnySamoorganizacjaWładza

Przypisy

  1. Leavitt H. J. (1999). Applied Organizational Change in Industry, w: Handbook of Organization, G. March (red.), Chicago 1965, s. 160, cyt. za: Cz. Sikorski, Zachowania ludzi w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 17-18
  2. Szacka B. (2003). Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa, s. 205-206
  3. Kostera M.(2003). Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s 76-85
  4. Tamże, s. 89
  5. Tamże, s. 91.
  6. Sikorski Cz. (1999). Zachowania ludzi w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 48-49

Bibliografia

  • Gitling M. (2013), Człowiek w organizacji. Ludzie-struktury-organizacje, Difin, Warszawa
  • Kostera M. (2003), Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Sikorski C. (1999), Zachowania ludzi w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Sikorski C. (1999), Zachowania ludzi w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Stabryła A. (red.) (2012), Podstawy organizacji i zarządzania. Podejście i koncepcje badawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
  • Szacka B. (2003), Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa
  • Zieleniewski J. (1969), Organizacja i zarządzanie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa


Autor: Monika Bizub, Sławomir Wawak, Renata Suska