Gadżet reklamowy: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox5 upgrade) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 5: | Linia 5: | ||
==Krótka historia gadżetu reklamowego== | ==Krótka historia gadżetu reklamowego== | ||
W teraźniejszych czasach [[reklama]] przyjmuje bardzo zróżnicowane kształty, a dzięki temu [[towar]]zyszy nam niemalże wszędzie. Jednakże, nie jest ona odkryciem w naszych czasach. Pierwsze przedsięwzięcia reklamowe podejmowane były w starożytności. Już w tych czasach zaczęto używać przedmiotów reklamowych. Z mijającym czasem powstał również '''gadżet reklamowy'''. Zapoczątkowany on został w XVIII wieku kiedy to George Washington zastosował niedużą przypinkę z brązu do reklamowania swojej reelekcji w kampanii z 1789 roku (M. Peszko-Doktor s. 14) | W teraźniejszych czasach [[reklama]] przyjmuje bardzo zróżnicowane kształty, a dzięki temu [[towar]]zyszy nam niemalże wszędzie. Jednakże, nie jest ona odkryciem w naszych czasach. Pierwsze przedsięwzięcia reklamowe podejmowane były w starożytności. Już w tych czasach zaczęto używać przedmiotów reklamowych. Z mijającym czasem powstał również '''gadżet reklamowy'''. Zapoczątkowany on został w XVIII wieku kiedy to George Washington zastosował niedużą przypinkę z brązu do reklamowania swojej reelekcji w kampanii z 1789 roku (M. Peszko-Doktor s. 14) | ||
==Gadżet reklamowy jako promocja== | ==Gadżet reklamowy jako promocja== | ||
Linia 12: | Linia 11: | ||
Jak [[wynik]]a z badań Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych (PIAP) dział gadżetów reklamowych i upominków jest uznawany jako drugi po reklamie [[internet]]owej efektywny a jednocześnie tani analogicznie do efektów [[nośnik reklamy|nośnika reklamowego]]. | Jak [[wynik]]a z badań Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych (PIAP) dział gadżetów reklamowych i upominków jest uznawany jako drugi po reklamie [[internet]]owej efektywny a jednocześnie tani analogicznie do efektów [[nośnik reklamy|nośnika reklamowego]]. | ||
(A. Kamińska i in. s. 28) | (A. Kamińska i in. s. 28) | ||
<google>n</google> | |||
==Gadżety reklamowe można podzielić na trzy grupy== | ==Gadżety reklamowe można podzielić na trzy grupy== | ||
Linia 74: | Linia 75: | ||
Przykładem gadżetu reklamowego, który skutecznie zachęca do zakupu, może być gadżet, który jest dostępny tylko dla klientów, którzy dokonają zakupu powyżej określonej kwoty. Innym przykładem może być gadżet, który jest dostępny tylko dla klientów, którzy dokonają zakupu w określonym czasie. Tego rodzaju gadżety działają jako zachęta do zakupu i skłaniają odbiorców do podjęcia decyzji zakupowych. | Przykładem gadżetu reklamowego, który skutecznie zachęca do zakupu, może być gadżet, który jest dostępny tylko dla klientów, którzy dokonają zakupu powyżej określonej kwoty. Innym przykładem może być gadżet, który jest dostępny tylko dla klientów, którzy dokonają zakupu w określonym czasie. Tego rodzaju gadżety działają jako zachęta do zakupu i skłaniają odbiorców do podjęcia decyzji zakupowych. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Ambient media]]}} — {{i5link|a=[[Materiały reklamowe]]}} — {{i5link|a=[[Spot reklamowy]]}} — {{i5link|a=[[FMCG]]}} — {{i5link|a=[[Facebook marketing]]}} — {{i5link|a=[[Cold calling]]}} — {{i5link|a=[[Pozycjonowanie stron]]}} — {{i5link|a=[[Wizerunek marki]]}} — {{i5link|a=[[Reklama prasowa]]}} }} | {{infobox5|list1={{i5link|a=[[Ambient media]]}} — {{i5link|a=[[Materiały reklamowe]]}} — {{i5link|a=[[Spot reklamowy]]}} — {{i5link|a=[[FMCG]]}} — {{i5link|a=[[Facebook marketing]]}} — {{i5link|a=[[Cold calling]]}} — {{i5link|a=[[Pozycjonowanie stron]]}} — {{i5link|a=[[Wizerunek marki]]}} — {{i5link|a=[[Reklama prasowa]]}} — {{i5link|a=[[Obiektywizacja]]}} }} | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Jachimowska K. (2015), [https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/17381/1-009_015-Jachimowska.pdf?sequence=1&isAllowed=y | * Jachimowska K. (2015), ''[https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/17381/1-009_015-Jachimowska.pdf?sequence=1&isAllowed=y Bełkot techniczny jako przejaw polszczyzny konsumpcyjnej]'', Acta Universitatis Lodziensis Folia Linguistica nr 49 | ||
* Kamińska A., Szymańska E. J. (2016), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.agro-f3a3831e-846f-45b8-bd04-961505d9611e/c/EiOL.002_03.Kaminska.Szymanska.pdf Koszty logistyczne w agencji reklamowej]'', Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Ekonomika i Organizacja Logistyki, nr 1 | * Kamińska A., Szymańska E. J. (2016), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.agro-f3a3831e-846f-45b8-bd04-961505d9611e/c/EiOL.002_03.Kaminska.Szymanska.pdf Koszty logistyczne w agencji reklamowej]'', Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Ekonomika i Organizacja Logistyki, nr 1 | ||
* Kozłowska A. (2016), ''Weryfikacja założeń'', Acta Universitatis Nicolai Copernici Zarządzanie, nr 2 | * Kozłowska A. (2016), ''Weryfikacja założeń'', Acta Universitatis Nicolai Copernici Zarządzanie, nr 2 | ||
* Peszko-Doktor M. (2018), ''Gadżetowy zawrót głowy'', Gospodarka i innowacji nr 1 | * Peszko-Doktor M. (2018), ''Gadżetowy zawrót głowy'', Gospodarka i innowacji nr 1 | ||
* Pomykalski A., Kaczorowska-Spychalska D. (2015), ''Marketing w teorii i praktyce'', Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź-Warszawa | * Pomykalski A., Kaczorowska-Spychalska D. (2015), ''Marketing w teorii i praktyce'', Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź-Warszawa | ||
* Szuta. | * Szuta A. (2014), ''[https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura-r2014-t-n1_(9)/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura-r2014-t-n1_(9)-s5-15/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura-r2014-t-n1_(9)-s5-15.pdf Narzędzia promotion-mix w kampaniach wyborczych]'', Rynek - Społeczeństwo - Kultura nr 1 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 21:19, 5 sty 2024
Gadżet reklamowy - jest to niedużych wymiarów przedmiot, który może być zużytkowany przez przedsiębiorstwa lub organizacje w przeznaczeniu promocyjnym, rozpowszechniającym oraz reklamowym. Gadżety reklamowe przeznaczone są do darmowej dystrybucji, a także powinny zawierać znak, tekst lub grafikę, która powinna kojarzyć się z reklamowanym przedsiębiorstwem. Niejednokrotnie można go dostać podczas kupna nowego produktu, zwiedzania targów czy też wizytacji w firmie lub organizacji.
Międzynarodowy "guru marketingu" Philip Kotler, przedstawia gadżet reklamowy jako funkcjonalny przedmiot ocechowany nazwą marki lub instytucji, który jest przekazywany konsumentom jako podarunek. Należy również podkreślić, że gadżet reklamowy, nie może być wyrobem, który chcemy popularyzować, ale warto, gdyby miał on powiązanie z ofertą firmy lub samą firmą. Co więcej, musi być oznakowany (M. Peszko-Doktor s. 15)
Krótka historia gadżetu reklamowego
W teraźniejszych czasach reklama przyjmuje bardzo zróżnicowane kształty, a dzięki temu towarzyszy nam niemalże wszędzie. Jednakże, nie jest ona odkryciem w naszych czasach. Pierwsze przedsięwzięcia reklamowe podejmowane były w starożytności. Już w tych czasach zaczęto używać przedmiotów reklamowych. Z mijającym czasem powstał również gadżet reklamowy. Zapoczątkowany on został w XVIII wieku kiedy to George Washington zastosował niedużą przypinkę z brązu do reklamowania swojej reelekcji w kampanii z 1789 roku (M. Peszko-Doktor s. 14)
Gadżet reklamowy jako promocja
Przedmioty promocyjne niosą ze sobą zawartość, z wykorzystaniem której instytucja powierza wiadomość swojemu środowisku. Przez to każdy gadżet będący przedmiotem promocyjnym przemienia się w nośnik reklamy. (M. Peszko-Doktor s. 16) Gadżety reklamowe należą do bardzo rozpoznawalnego i relatywnie młodego działu reklamy. Znajdują one konsumentów na rozmaitych poziomach biznesu. Duże przedsiębiorstwa wykorzystują je jako część swoich rozległych kampanii reklamowych lub nabywają luksusowe podarunki dla swoich klientów. Z kolei mniejsze przedsiębiorstwa korzystają z artykułów reklamowych np. podczas wizyty na targach. Średnie firmy przekazują swoim kontrahentom niewielkie gadżety w formie np. długopisów z marką firmy. Jak wynika z badań Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych (PIAP) dział gadżetów reklamowych i upominków jest uznawany jako drugi po reklamie internetowej efektywny a jednocześnie tani analogicznie do efektów nośnika reklamowego. (A. Kamińska i in. s. 28)
Gadżety reklamowe można podzielić na trzy grupy
- Pierwsza z nich to tzw. drobiazgi praktyczne (długopisy, kubki, otwieracze, kalendarze, parasole, czapki, koszulki, breloczki, zapalniczki, torby, smycze)
- Druga grupa to drobiazgi dekoracyjne (balony, chorągiewki, plakietki)
- Trzeci rodzaj podarunków łączy ze sobą elementy dwóch wyżej wymienionych grup i są to praktyczne drobiazgi dekoracyjne
(A. Szuta s. 9)
Inne również często wykorzystywane gadżety reklamowe to ulotki, kupony rabatowe czy też karty lojalnościowe - usatysfakcjonowany klient korzystający z tej karty dokonuje równomiernych zakupów, poleca je swoim znajomym a także utrzymuje stały kontakt ze sprzedawcą. (A. Pomykalski i in. s 104-105)
Cele gadżetu reklamowego
Gadżet reklamowy zaliczany jest do jednego z wielu przedmiotów przekazu reklamowego. Zaawansowane technologicznie rozwiązania pozwalają na wprowadzanie na rynek nowych urządzeń i gadżetów, które stają się obiektem pożądania konsumentów. (K. Jachimowska s. 9)
Cele powinny być wynikiem konkretnej sytuacji, w jakiej znajduje się przedsiębiorstwo lub inna organizacja. Przeznaczenia te stanowią podstawowy przedmiot zainteresowania klienta do zakupu produktu. Gadżet reklamowy ma na celu więc:
- Zwrócenie uwagi konsumenta
- Wzbudzenie zainteresowania
- Wzbudzenie chęci posiadania danego produktu
- Zachęcenie do zakupu
(A. Kozłowska s. 126)
Znaczenie gadżetów reklamowych w dzisiejszym świecie biznesu
Obecnie rynek biznesowy staje się coraz bardziej konkurencyjny, a marki i przedsiębiorstwa muszą szukać nowych sposobów, aby skutecznie dotrzeć do swojej grupy docelowej. Gadżety reklamowe są idealnym rozwiązaniem, ponieważ stanowią praktyczny i trwały sposób promocji marki.
Jednym z głównych powodów, dla których gadżety reklamowe mają duże znaczenie w dzisiejszym świecie biznesu, jest ich zdolność do budowania świadomości marki i tworzenia pozytywnego wizerunku. Kiedy klient otrzymuje praktyczny i atrakcyjny gadżet reklamowy, z logo lub nazwą firmy, staje się towarzyszem jego codziennego życia. To sprawia, że marka jest stale obecna w świadomości klienta i buduje więź emocjonalną.
Dodatkowo, gadżety reklamowe są skutecznym narzędziem w budowaniu lojalności klientów. Kiedy klient otrzymuje wartościowy i użyteczny gadżet, czuje się doceniony i ma większą skłonność do ponownego wyboru marki. Gadżety reklamowe mogą również służyć jako nagrody w konkursach i promocjach, co dodatkowo zwiększa zaangażowanie klienta w markę.
Warto również zauważyć, że gadżety reklamowe mają potencjał dotarcia do szerokiej grupy odbiorców. Mogą być one dystrybuowane na targach, konferencjach, spotkaniach biznesowych, a także jako darmowe dodatki do produktów lub usług. Dzięki temu marka może dotrzeć do potencjalnych klientów, którzy mogą być zainteresowani jej ofertą.
Podsumowując, gadżety reklamowe pełnią ważną rolę w dzisiejszym świecie biznesu. Przez swoją praktyczność, trwałość i zdolność do budowania świadomości marki, stanowią skuteczne narzędzie marketingowe. Ich znaczenie polega na budowaniu pozytywnego wizerunku marki, tworzeniu więzi emocjonalnej z klientem oraz zwiększaniu lojalności klientów. Przy odpowiednim dobraniu gadżetów reklamowych, marka może osiągnąć sukces w promocji i zwiększeniu swojej widoczności na rynku.
Cechy charakterystyczne gadżetów reklamowych
Gadżety reklamowe mają wiele cech charakterystycznych, które przyczyniają się do ich popularności i skuteczności jako narzędzi marketingowych. Przede wszystkim, są one łatwe do personalizacji. Marki mogą umieścić swoje logo, slogan, adres strony internetowej lub inne informacje na gadżecie reklamowym. To pozwala na wyraźne zidentyfikowanie marki i umocnienie jej wizerunku wśród odbiorców.
Kolejną cechą charakterystyczną gadżetów reklamowych jest ich trwałość. W przeciwieństwie do tradycyjnych reklam, takich jak reklamy telewizyjne czy radiowe, gadżety reklamowe są fizycznymi przedmiotami, które mogą być używane przez długi czas. Dzięki temu, marka jest stale obecna w życiu klienta, co zwiększa szansę na zapamiętanie marki i skojarzenie jej z pozytywnymi emocjami.
Gadżety reklamowe są również skutecznym narzędziem do zwiększania zaangażowania klientów. Poprzez rozdawanie gadżetów reklamowych, marka tworzy pozytywne doświadczenie dla odbiorcy. Klienci czują się docenieni i zauważeni, co może skłonić ich do lojalności wobec marki. Ponadto, gadżety reklamowe mogą być także wykorzystywane jako nagrody w konkursach lub promocjach, co zwiększa zaangażowanie klientów i generuje większe zainteresowanie marką.
Wreszcie, gadżety reklamowe są stosunkowo niedrogim narzędziem reklamowym. W porównaniu do innych form reklamy, takich jak reklamy telewizyjne czy drukowane, gadżety reklamowe są znacznie bardziej ekonomiczne. Ich niski koszt produkcji sprawia, że są one dostępne dla firm o różnych budżetach marketingowych.
Cele gadżetów reklamowych
Zwrócenie uwagi
Gadżety reklamowe są często atrakcyjne wizualnie i niecodzienne, co przyciąga uwagę odbiorców. Wykorzystują one różnorodne elementy, takie jak jaskrawe kolory, nietypowe kształty, ciekawe wzory czy oryginalne materiały, aby wyróżnić się spośród innych reklam. Dodatkowo, gadżety reklamowe często są praktyczne i użyteczne, co również skłania odbiorców do zwrócenia na nie uwagi.
Istnieje wiele technik, które można zastosować, aby przyciągnąć uwagę odbiorców za pomocą gadżetów reklamowych. Można używać jaskrawych kolorów, które wyróżnią się na tle innych przedmiotów. Można również wykorzystać nietypowe kształty, które będą przyciągać wzrok. Dodatkowo, można zastosować element zaskoczenia, na przykład umieszczając ukrytą funkcję lub niespodziankę w gadżecie. Wszystko to ma na celu przyciągnięcie uwagi i zainteresowania odbiorców.
Wzbudzenie zainteresowania
Gadżety reklamowe mogą budzić zainteresowanie odbiorców na różne sposoby. Mogą prezentować innowacyjne rozwiązania, które są nowością na rynku. Mogą również być związane z aktualnymi trendami lub tematami, które są popularne w danym czasie. Dodatkowo, gadżety reklamowe mogą być wyjątkowe i unikalne, co wzbudza ciekawość i chęć poznania ich bliżej.
Przykładem gadżetu reklamowego, który budzi zainteresowanie, może być nowatorski gadżet elektroniczny, który oferuje funkcje niedostępne w innych produktach. Innym przykładem może być gadżet związany z aktualnymi trendami, na przykład gadżet związany z ekologią lub zdrowym stylem życia. Tego rodzaju gadżety wzbudzają zainteresowanie i skłaniają odbiorców do bliższego zapoznania się z marką lub produktem.
Wzbudzenie chęci posiadania
Gadżety reklamowe często mają charakter ekskluzywny lub limitowany, co powoduje, że odbiorcy czują pragnienie posiadania ich. Mogą być one nagrodą za lojalność klienta lub za uczestnictwo w konkursie. Dodatkowo, gadżety reklamowe mogą być również funkcjonalne i przydatne, co skłania odbiorców do chęci posiadania ich.
Przykładem gadżetu reklamowego, który wzbudza chęć posiadania, może być ekskluzywna torba marki luksusowej, która jest dostępna tylko dla wybranych klientów. Innym przykładem może być limitowana edycja gadżetu, która jest dostępna tylko przez pewien okres czasu. Tego rodzaju gadżety tworzą pragnienie posiadania u odbiorców i skłaniają ich do podjęcia działań w celu ich zdobycia.
Zachęcenie do zakupu
Gadżety reklamowe mogą wpływać na decyzje zakupowe odbiorców poprzez stworzenie pozytywnego wizerunku marki lub produktu. Odbiorcy mogą kojarzyć gadżet z wartością marki lub produktem, co może skłonić ich do zakupu. Dodatkowo, gadżety reklamowe mogą również działać jako forma promocji, oferując rabaty lub korzyści przy zakupie produktu.
Przykładem gadżetu reklamowego, który skutecznie zachęca do zakupu, może być gadżet, który jest dostępny tylko dla klientów, którzy dokonają zakupu powyżej określonej kwoty. Innym przykładem może być gadżet, który jest dostępny tylko dla klientów, którzy dokonają zakupu w określonym czasie. Tego rodzaju gadżety działają jako zachęta do zakupu i skłaniają odbiorców do podjęcia decyzji zakupowych.
Gadżet reklamowy — artykuły polecane |
Ambient media — Materiały reklamowe — Spot reklamowy — FMCG — Facebook marketing — Cold calling — Pozycjonowanie stron — Wizerunek marki — Reklama prasowa — Obiektywizacja |
Bibliografia
- Jachimowska K. (2015), Bełkot techniczny jako przejaw polszczyzny konsumpcyjnej, Acta Universitatis Lodziensis Folia Linguistica nr 49
- Kamińska A., Szymańska E. J. (2016), Koszty logistyczne w agencji reklamowej, Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Ekonomika i Organizacja Logistyki, nr 1
- Kozłowska A. (2016), Weryfikacja założeń, Acta Universitatis Nicolai Copernici Zarządzanie, nr 2
- Peszko-Doktor M. (2018), Gadżetowy zawrót głowy, Gospodarka i innowacji nr 1
- Pomykalski A., Kaczorowska-Spychalska D. (2015), Marketing w teorii i praktyce, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź-Warszawa
- Szuta A. (2014), Narzędzia promotion-mix w kampaniach wyborczych, Rynek - Społeczeństwo - Kultura nr 1
Autor: Brygida Opyrchał
.