Pozycjonowanie stron

Pozycjonowanie stron
Polecane artykuły


Pozycjonowanie stron (ang. Search engine optimization - SEO, Web Positioning), jak sama nazwa wskazuje, polega na uzyskaniu jak najwyższej pozycji danej strony w wyszukiwarce dla wybranych słów kluczowych. Olbrzymia ilość witryn, portali czy serwisów sprawia, że dotarcie do jednej konkretnej strony jest trudne. Według badania Forrester research aż 93% internautów przyznaje, że korzysta z wyszukiwarek internetowych w celu odnalezienia interesujących informacji. W kontekście e-biznesu jest to szczególnie istotny sposób na zyskanie nowych klientów. Pozycjonowanie stron jest jedną ze skuteczniejszych form reklamy w internecie, jednocześnie będąc niedrogim sposobem sprowadzenia internautów na stronę internetową. Pierwsze wyszukiwarki odnajdywały strony dzięki słowom kluczowym, umieszczonym w nagłówkowej sekcji strony. Szybko jednak webmasterzy odkryli sposób oceny strony i często jako słowa kluczowe umieszczali nieadekwatne tagi co do zawartości serwisu. Zaczęto podejmować próby unowocześnienia mechanizmów wyszukiwania, ale dopiero wyszukiwarka Google, w której wykorzystano Page Rank, zrewolucjonizowała sposób wyszukiwania informacji. Współczesne wyszukiwarki posiadają wiele zabezpieczeń, w tym specjalne filtry.

Jak działają wyszukiwarki?

Automaty przeszukujące internet indeksują zasoby sieci, dokonując oceny stron według pewnych algorytmów nieznanych użytkownikom sieci. W trakcie indeksowania brane pod uwagę są czynniki takie jak:

  • Budowa i zawartość strony - automat przegląda stronę, sprawdzając m.in. częstotliwość występowania słów kluczowych (w adresie, tytule, itd.); nie zaleca się umieszczania zbyt wielu keywords, gdyż wiele wyszukiwarek ma wbudowane mechanizmy zabezpieczające przed nadużyciami.
  • Popularność strony - automat bada popularność strony w internecie.
  • Link popularity - to po prostu liczba odnośników do serwisu na innych stronach www; autor strony, aby ją wypromować, powinien umieszczać odnośniki na innych, popularnych stronach, o zbliżonej tematyce (np. link do strony salonu kosmetycznego webmaster powinien umieścić na portalu dla kobiet), ale nie korzystać z tzw. link-farm.
  • Sposób odnalezienia strony - konkretną stronę (serwis) można zgłosić za pomocą specjalnego formularza do niektórych wyszukiwarek; należy jednak pamiętać, że ocena zasobów może być niższa niż w przypadku strony, którą automat odnalazł sam.

Wskazówki

Przygotowanie serwisu do promocji w wyszukiwarkach obejmuje kilka podstawowych kroków [1]:

  • Wybranie słów kluczowych - precyzyjne określenie słów, fraz, których będą szukali w sieci potencjalni klienci; dobrym sposbem poszukiwania słów-kluczy są ankiety prowadzone wśród dotychczasowych kontrahentów.
  • Optymalizowanie adresów - wykupienie subdomen (adres strony to np. www.firma.pl, a subdomeny: produkt1.firma.pl, produkt2.firma.pl); dodatkowe adresy, które będą przekierowywały na właściwy adres strony.
  • Przygotowanie tytułu, opisów strony i słów kluczowych (edycja kodu) - krótki tytuł strony oraz opis działalności (20-25 słów), optymalna liczba słów kluczowych (kilka lub kilkanaście); odpowiednie umieszczenie słów kluczowych o największej mocy (w tytule, opisie i liście tych słów).
  • Odnośniki na stronie - odnośniki powinny się pojawić przede wszystkim na głównej stronie serwisu.
  • Wymiana odnośników z innymi serwisami.
  • Pierwszy akapit - dla niektórych wyszukiwarek ważna jest zawartość pierwszego akapitu, dlatego warto umieścić w nim słowa-klucze.

Pozycjonowanie z wykorzystaniem rankingów najczęściej wyszukiwanych haseł

W Internecie można znaleźć wiele narzędzi, które pozwalają na analizowanie słów kluczowych i pozwalają uzyskać informację na temat najczęściej wyszukiwanych haseł. Dają one również możliwość poznania haseł pokrewnych do tych, które obecnie są na stronie. Popularnymi narzędziami wykorzystywanymi przez pozycjonerów są[2]:

  • Overture Suggestion Tool jest to jeden z pierwszych narzędzi tego typu i jest oparty na wyszukiwarce Yahoo, co pozwala pozycjonerowi uzyskać wiele danych, Ze względu na zbyt małą popularność tej wyszukiwarki w Polsce nie jest on najlepszy dla polskich przedsiębiorstw. Jeżeli firma chce pozycjonować anglojęzyczną witrynę to narzędzie będzie z pewnością bardzo przydatne.
  • Google Keyword Tool jest to narzędzie udostępnione przez firmę Google do pozycjonowanie słów kluczowych w kampaniach AdWords. Do korzystania z niego nie jest potrzebne założenie konta, co pozwala na łatwiejsze korzystanie z niego i tworzenie fraz i słów kluczowych dla swojego przedsiębiorstwa. Ze względu na dużą popularność wyszukiwarki Google jest to prawdopodobnie najlepsze narzędzie, która pomaga w pozycjonowaniu strony. Spowodowane jest to bardzo dobrą komunikacją oraz współpracą ze strony Google z polskimi firmami. Narzędzie posiada kolejną zaletę jakim jest wysyłanie raportów i eksportowanie wyników wyszukania słów kluczowych do formatu tekstowego lub CSV.
  • Ranking Onet Boksy na polskim rynku dostępne jest narzędzie udostępnione przez wyszukiwarkę Onet. Ranking słów kluczowych w tym wypadku dostępny jest bez żadnych dodatkowych narzędzi jak w przypadku wyżej wymienionych. Narzędzie Onetu nie zwraca uwagi na polskie znaki diakrytyczne, co w efekcie powoduje, że bez względu na sposób wpisania danych do wyszukiwarki rezultat będzie taki sam.
  • Ranking haseł Wirtualnej Polski w przypadku Wirtualnej Polski możliwe jest korzystanie z dwóch narzędzi do uzyskania rankingu wyszukiwanych haseł.
  1. Ostatnie zapytania- jest to narzędzie przedstawione w formie tabeli, w której znajdziemy listę zapytań, które ostatnio zostały wpisane. Jest to idealne narzędzie jeżeli poszukiwane są hasła, które aktualnie interesują naszych potencjalnych odbiorców. Dzięki używaniu tego narzędzia jesteśmy w stanie szybko reagować na zmiany i trendy co przekłada się na pozyskanie większego ruchu na witrynie. Pozycjoner musi pamiętać, że narzędzie Wirtualnej Polski nie pokazuje wszystkich zapytań, które zostały skierowane do przeglądarki.
  2. Najpopularniejsze zapytania- drugi z rankingów opublikowany przez Wirtualną Polskę, które zawsze rozpoczęty jest niezbyt obszernym artykułem, w którym zawarte są trendy w wynikach wyszukiwania w ciągu ostatniego miesiąca. Domyślnie ustawiona jest opcja, aby pozycjoner mógł zobaczyć wyniki z poprzedniego tygodnia, jednak można to z dużą łatwością zmienić i uzyskać dostęp do wyników z poprzednich okresów czasu. Każda fraza opisana jest strzałką wraz z liczbą, która pokazuje zmianę jej popularności.

Linkowanie wewnętrzne w pozycjonowaniu

Jest to element, który często zostaje pomijany przez pozycjonerów chociaż jest bardzo istotny w samym procesie pozycjonowania. Aby lepiej wzmocnić linkowanie, a co za tym idzie poprawić pozycjonowanie witryny należy:

  • Tworzyć tytułu wpisów/ artykułów na bazie słów kluczowych[3].
  • Stosować breadcrumbs tzw. okruchy chleba, nawigacja okruszków, które pozwalają użytkownikom na śledzenie ich pozycji w dokumentach lub programach, w których właśnie się znajdują. Zazwyczaj taka nawigacja zostaje umieszczona na górze strony i pokazuje drogę jaką użytkownik musiał przejść na stronie np. strona główna> blog> pozycjonowanie> wykorzystanie linków wewnętrznych w SEO.
  • Umieszczać w artykułach opublikowanych na stronie/ blogu linki do innych treści, które są powiązane tematycznie i zostały wcześniej opublikowane na witrynie poprzez linkowanie słów kluczowych, które występują w tekście. Pozwoli to w sposób naturalny poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania i będzie mile widziane przez użytkowników witryny[4].
  • Umieszczać pod opublikowanym tekstem linków do artykułów, które zostały wcześniej dodane na stronę i były jednymi z popularnych tekstów, które znalazły się na witrynie pozycjonera.

Bibliografia

Przypisy

  1. Maciejowski T., 2004, s. 126
  2. Danowski B., Makaruk M. 2012, s. 80-90
  3. Wróblewski D., Bederski K., 2009, No.1/2009
  4. Sprawny marketing, 2012, s. 34-36

Autor: Joanna Kubarek, Karolina Przewoźnik