Zadania logistyki w dystrybucji: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
Zasadniczym przedmiotem [[Logistyka|logistyki]] jest przepływ materiałów, surowców, półfabrykatów do produkcji, a następnie jak najsprawniejszy przepływ wyrobów gotowych do odbiorców. | Zasadniczym przedmiotem [[Logistyka|logistyki]] jest przepływ materiałów, surowców, półfabrykatów do produkcji, a następnie jak najsprawniejszy przepływ wyrobów gotowych do odbiorców. | ||
Linia 21: | Linia 20: | ||
[[Dystrybucja]] jest swoistym ogniwem pośrednim między [[Produkcja|produkcją]] a [[Konsumpcja|konsumpcją]] i może zostać postrzegana z wielu perspektyw. Dla [[Producent|producentów]] [[Dystrybucja|dystrybucja]] to przede wszystkim struktury i środki pozwalające im zdobyć klienta. Dla klienta natomiast definicja dystrybucji oznacza w konsekwencji wybór środków dystrybucji najlepiej przystosowanych do rozwoju [[Rynek|rynku]] sprzedaży gamy danych produktów. Dla konsumenta dystrybucja to głównie [[sprzedaż]] detaliczna, czyli ostatnie ogniwo łańcucha przeobrażeń, [[Transport|transportu]] i [[Magazynowanie|magazynowania]], które doprowadza dany [[Produkt|produkt]] czy [[Usługa|usługę]] do momentu gotowości do [[Konsumpcja|konsumpcji]]. | [[Dystrybucja]] jest swoistym ogniwem pośrednim między [[Produkcja|produkcją]] a [[Konsumpcja|konsumpcją]] i może zostać postrzegana z wielu perspektyw. Dla [[Producent|producentów]] [[Dystrybucja|dystrybucja]] to przede wszystkim struktury i środki pozwalające im zdobyć klienta. Dla klienta natomiast definicja dystrybucji oznacza w konsekwencji wybór środków dystrybucji najlepiej przystosowanych do rozwoju [[Rynek|rynku]] sprzedaży gamy danych produktów. Dla konsumenta dystrybucja to głównie [[sprzedaż]] detaliczna, czyli ostatnie ogniwo łańcucha przeobrażeń, [[Transport|transportu]] i [[Magazynowanie|magazynowania]], które doprowadza dany [[Produkt|produkt]] czy [[Usługa|usługę]] do momentu gotowości do [[Konsumpcja|konsumpcji]]. | ||
Podstawowym celem dystrybucji jest dotarcie do określonej liczby konsumentów i dostarczenie im pożądanego towaru bądź [[usługi]] w odpowiednim czasie. Kolejnym celem jest zwiększenie udziału rynkowego w celu maksymalizacji [[Zysk|zysków]]. Realizacja celów dystrybucyjnych przedsiębiorstwa wymaga podjęcia wielu decyzji i wykonaniu wielu czynności o charakterze koordynacyjnym i organizacyjnym. (Altkorn J. red. 2006) | Podstawowym celem dystrybucji jest dotarcie do określonej liczby konsumentów i dostarczenie im pożądanego towaru bądź [[usługi]] w odpowiednim czasie. Kolejnym celem jest zwiększenie udziału rynkowego w celu maksymalizacji [[Zysk|zysków]]. Realizacja celów dystrybucyjnych przedsiębiorstwa wymaga podjęcia wielu decyzji i wykonaniu wielu czynności o charakterze koordynacyjnym i organizacyjnym. (Altkorn J. red. 2006) | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
Logistyka dystrybucji powoduje fizyczny przepływ wyrobów od producentów do ostatecznych nabywców. W logistyce dystrybucji zadania rozdzielone są pomiędzy uczestników [[Kanał dystrybucji|kanałów dystrybucji]]. Działania w kanale dystrybucji wpływają na kompozycje [[Marketing mix|mix marketingu]] w [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwie]], wysokość [[Marża|marży]] i kalkulacje [[Cena|cen]] produktów. W sferze dystrybucji szczególne ma obsługa klienta, która nie skupia się tylko na akcie kupna- sprzedaży, ale zapewnia kompleksową i konkurencyjną obsługę posprzedażową oraz zapewnia ciągły kontakt marketingowy z konsumentem – nabywcą. Formułuje to zadania dla logistyki dystrybucji (Słowiński, 2008, s. 100): | Logistyka dystrybucji powoduje fizyczny przepływ wyrobów od producentów do ostatecznych nabywców. W logistyce dystrybucji zadania rozdzielone są pomiędzy uczestników [[Kanał dystrybucji|kanałów dystrybucji]]. Działania w kanale dystrybucji wpływają na kompozycje [[Marketing mix|mix marketingu]] w [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwie]], wysokość [[Marża|marży]] i kalkulacje [[Cena|cen]] produktów. W sferze dystrybucji szczególne ma obsługa klienta, która nie skupia się tylko na akcie kupna- sprzedaży, ale zapewnia kompleksową i konkurencyjną obsługę posprzedażową oraz zapewnia ciągły kontakt marketingowy z konsumentem – nabywcą. Formułuje to zadania dla logistyki dystrybucji (Słowiński, 2008, s. 100): | ||
* minimalizacja kosztów sprzedaży, | * minimalizacja kosztów sprzedaży, | ||
Linia 41: | Linia 40: | ||
==Związek dystrybucji z logistyką== | ==Związek dystrybucji z logistyką== | ||
Definiując logistykę związaną z dystrybucją mówi się o nastawieniu na działania, które związane są z ruchem materiałów, przeważnie [[produkt]]ów oraz elementów na [[potrzeby]] serwisów, od [[producent]]ów do [[konsument]]ów. | Definiując logistykę związaną z dystrybucją mówi się o nastawieniu na działania, które związane są z ruchem materiałów, przeważnie [[produkt]]ów oraz elementów na [[potrzeby]] serwisów, od [[producent]]ów do [[konsument]]ów. | ||
Działania te obejmują: | Działania te obejmują: | ||
* [[transport]], | * [[transport]], | ||
Linia 65: | Linia 64: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Altkorn J. red.,(2006) ''Podstawy Marketingu'', Instytut Marketingu, Kraków | * Altkorn J. red.,(2006) ''Podstawy Marketingu'', Instytut Marketingu, Kraków | ||
* Barcik R., (2005) ''Logistyka dystrybucji'', ATH, Bielsko-Biała | * Barcik R., (2005) ''Logistyka dystrybucji'', ATH, Bielsko-Biała | ||
* Cyplik P., Głowacka D., Fertsch M., (2008) ''Logistyka przedsiębiorstw dystrybucyjnych'', Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań | * Cyplik P., Głowacka D., Fertsch M., (2008) ''Logistyka przedsiębiorstw dystrybucyjnych'', Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań | ||
* Dyczkowska J. (2012) | * Dyczkowska J. (2012) ''Zarządzanie procesami logistycznymi - studium przypadku'' | ||
* Rutkowski K. | * Rutkowski K., Beier F. (2004) ''Logistyka'', SGH, Warszawa | ||
* Rutkowski K. | * Rutkowski K. (red.)(2000) ''Logistyka dystrybucji'', Difin, Warszawa | ||
* Słowiński B. (2008), ''Wprowadzenie do logistyki'', Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin | * Słowiński B. (2008), ''Wprowadzenie do logistyki'', Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Małgorzata Borowiecka, Dawid Skwarek}} | {{a|Małgorzata Borowiecka, Dawid Skwarek}} |
Wersja z 21:32, 27 paź 2023
Zadania logistyki w dystrybucji |
---|
Polecane artykuły |
Zasadniczym przedmiotem logistyki jest przepływ materiałów, surowców, półfabrykatów do produkcji, a następnie jak najsprawniejszy przepływ wyrobów gotowych do odbiorców.
Przez logistykę rozumie się z reguły pojęcie oznaczające zarządzanie działaniami przemieszczania i składowania, które mają ułatwić przepływ produktów z miejsc pochodzenia do miejsc finalnej konsumpcji, jak również związaną z nimi informacją w celu zaoferowania klientowi odpowiedniego poziomu obsługi po rozsądnych kosztach.(Rutkowski K., Beier F. 2004)
Dystrybucja jest swoistym ogniwem pośrednim między produkcją a konsumpcją i może zostać postrzegana z wielu perspektyw. Dla producentów dystrybucja to przede wszystkim struktury i środki pozwalające im zdobyć klienta. Dla klienta natomiast definicja dystrybucji oznacza w konsekwencji wybór środków dystrybucji najlepiej przystosowanych do rozwoju rynku sprzedaży gamy danych produktów. Dla konsumenta dystrybucja to głównie sprzedaż detaliczna, czyli ostatnie ogniwo łańcucha przeobrażeń, transportu i magazynowania, które doprowadza dany produkt czy usługę do momentu gotowości do konsumpcji. Podstawowym celem dystrybucji jest dotarcie do określonej liczby konsumentów i dostarczenie im pożądanego towaru bądź usługi w odpowiednim czasie. Kolejnym celem jest zwiększenie udziału rynkowego w celu maksymalizacji zysków. Realizacja celów dystrybucyjnych przedsiębiorstwa wymaga podjęcia wielu decyzji i wykonaniu wielu czynności o charakterze koordynacyjnym i organizacyjnym. (Altkorn J. red. 2006)
Logistyka dystrybucji powoduje fizyczny przepływ wyrobów od producentów do ostatecznych nabywców. W logistyce dystrybucji zadania rozdzielone są pomiędzy uczestników kanałów dystrybucji. Działania w kanale dystrybucji wpływają na kompozycje mix marketingu w przedsiębiorstwie, wysokość marży i kalkulacje cen produktów. W sferze dystrybucji szczególne ma obsługa klienta, która nie skupia się tylko na akcie kupna- sprzedaży, ale zapewnia kompleksową i konkurencyjną obsługę posprzedażową oraz zapewnia ciągły kontakt marketingowy z konsumentem – nabywcą. Formułuje to zadania dla logistyki dystrybucji (Słowiński, 2008, s. 100):
- minimalizacja kosztów sprzedaży,
- ustalenie procesu oferowania, zamawiania, dostawy,
- dostarczenie towaru we właściwym miejscu, czasie,
- opracowanie zasad współdziałania z producentami - odbiorcami,
- wybór najkorzystniejszych kanałów dystrybucji,
- analiza różnych możliwości wyznaczania dróg obiegu produktu na rynku (Dyczkowska J. 2012)
Logistyka dystrybucji dysponuje pojęciami, które można podzielić na dwie grupy. Pierwsza definicja podkreśla powiązanie dystrybucji z marketingiem, a druga mówi o jej związku z logistyką.
TL;DR
Logistyka dystrybucji zajmuje się przepływem towarów od producentów do klientów. Jej celem jest dotarcie do konsumentów i dostarczenie towarów w odpowiednim czasie oraz zwiększenie udziału rynkowego. Logistyka dystrybucji obejmuje transport, magazynowanie, zarządzanie zapasami, zamówienia i inne działania. Efektywność dystrybucji polega na przemieszczeniu towarów po jak najniższych kosztach. Logistyka dystrybucji ma za zadanie rozwiązywanie problemów wynikających z luki czasowej, przestrzennej, ilościowej, asortymentowej i informacyjnej.
Związek logistyki dystrybucji z marketingiem
Obejmuje procesy planowania, organizacji i sprawowania nadzoru nad strumieniami towarów i powiązanych z nimi informacji. Przedsiębiorstwo nastawione jest na osiąganie zysków. Zadaniem logistyki dystrybucji jest zarządzanie procesami dostarczenia właściwych towarów pod względem jakości, ilości oraz rodzaju do odpowiedniego miejsca i w odpowiednim czasie przy najniższych kosztach.
Związek dystrybucji z logistyką
Definiując logistykę związaną z dystrybucją mówi się o nastawieniu na działania, które związane są z ruchem materiałów, przeważnie produktów oraz elementów na potrzeby serwisów, od producentów do konsumentów. Działania te obejmują:
- transport,
- magazynowanie,
- zarządzanie zapasami,
- manipulację materiałami,
- sporządzanie zamówień,
- badanie lokalizacji,
- zarządzanie opakowaniem,
- przetwarzanie informacji,
- komunikowanie.
Efektywność dystrybucji polega na przemieszczeniu wyrobów gotowych, materiałów ze składu dostawcy do odbiorcy po jak najniższym koszcie.
Zadania logistyki w dystrybucji
Kanał dystrybucji odgrywa ważną rolę w logistyce. Zasadniczym zadaniem, które stoi przed projektującymi i użytkownikami kanału i sieci dystrybucyjnych jest zwalczenie problemów, które wynikają z istnienia luk. Luki te uzależnione są od kilku czynników takich, jak czas, przestrzeń, ilość, asortyment oraz informacja.
"Luka czasowa” – konsumenci realizują zakup w odpowiednich dla siebie momentach a nie w sposób systematyczny. Zapotrzebowanie konsumentów na dany produkt może występować w czasie, który nie jest dogodny dla producenta. O terminie produkcji decydują głównie koszty oraz dostęp do potencjału produkcyjnego. Zadaniem logistyki dystrybucji jest zapewnianie dostępności pożądanych produktów przez nabywców w czasie, kiedy jest zapotrzebowanie na dany produkt, przy równoczesnym utworzeniu najkorzystniejszych warunków dla sfery produkcji.
- Luka przestrzenna – przedstawia problem dotyczący odległości między konsumentami a producentami. Konsumenci zwykle są rozprzestrzenieni na rynku, natomiast producenci usytuowani są w niewielu miejscach. Zadaniem logistyki dystrybucji jest przemieszczanie danych wyrobów z miejsc, gdzie są produkowane, do miejsc, gdzie są one pożądane przez nabywców.
- Luka ilościowa – przedsiębiorstwa wytwarzają duże ilości produktów, które przewyższają zapotrzebowanie na rynku. Zadaniem logistyki dystrybucji jest powiązanie pojedynczych zapotrzebowań, aż będą one mimo wielkości opłacalne dla producenta.
- Luka asortymentowa – każdy producent produkuje tylko określoną gamę produktów, a zapotrzebowanie konsumentów jest bardziej zróżnicowane i nie może ono być oparte wyłącznie na dostawach od jednego producenta. Zadaniem logistyki dystrybucji jest zagwarantowanie dostępności pożądanego asortymentu przez konsumentów.
- Luka informacyjna - konsumenci nie zawsze posiadają informację o dostępnych na rynku produktów lub o źródle nabycia danych produktów. Producenci przeważnie nie wiedzą, gdzie znajdują się potencjalni klienci. Zadaniem logistyki dystrybucji jest regularne ulepszanie asortymentu dostępnego dla konsumentów oraz informowanie o wprowadzonych zmianach zarówno producentów jak i nabywców.
Bibliografia
- Altkorn J. red.,(2006) Podstawy Marketingu, Instytut Marketingu, Kraków
- Barcik R., (2005) Logistyka dystrybucji, ATH, Bielsko-Biała
- Cyplik P., Głowacka D., Fertsch M., (2008) Logistyka przedsiębiorstw dystrybucyjnych, Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań
- Dyczkowska J. (2012) Zarządzanie procesami logistycznymi - studium przypadku
- Rutkowski K., Beier F. (2004) Logistyka, SGH, Warszawa
- Rutkowski K. (red.)(2000) Logistyka dystrybucji, Difin, Warszawa
- Słowiński B. (2008), Wprowadzenie do logistyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin
Autor: Małgorzata Borowiecka, Dawid Skwarek