Potencjał społeczny firmy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''[[Potencjał]] społeczny firmy''' to sumaryczny kapitał osobowy, który jako [[zasób]] danej społeczności wyraża jej potencjał działaniowy. Wartością firmy są ludzie, ich [[wiedza]], [[umiejętności]], postawy i [[predyspozycje]]. Powodzenie firmy zależy od sprawnego systemu zarządzania zasobami ludzkimi. Kwestia ta jest poruszana również w artykułach:
|list1=
<ul>
<li>[[Wyjazd integracyjny]]</li>
<li>[[Marketing wewnętrzny]]</li>
<li>[[Grywalizacja]]</li>
<li>[[Networking]]</li>
<li>[[System zarządzania wiedzą]]</li>
<li>[[Employer branding]]</li>
<li>[[Atmosfera w pracy]]</li>
<li>[[Funkcja personalna]]</li>
<li>[[Marketing personalny]]</li>
</ul>
}}
 
 
'''[[Potencjał]] społeczny firmy''' to sumaryczny kapitał osobowy, który jako [[zasób]] danej społeczności wyraża jej potencjał działaniowy. Wartością firmy są ludzie, ich [[wiedza]], [[umiejętności]], postawy i [[predyspozycje]]. Powodzenie firmy zależy od sprawnego systemu zarządzania zasobami ludzkimi. Kwestia ta jest poruszana również w artykułach:  
* [[Analiza potencjału kadrowego organizacji]],
* [[Analiza potencjału kadrowego organizacji]],
* [[Analiza zasobów kadrowych organizacji]].
* [[Analiza zasobów kadrowych organizacji]].
Linia 30: Linia 14:
* w pełni wykorzystać wiedzę, doświadczenie i umiejętności pracowników. W celu tym wskazane jest podjęcie odpowiednich działań komunikacyjnych, które pozwolą osobom zatrudnionym na budowanie wzajemnych relacji oraz wymianę myśli i sprawny przepływ informacji. Ponadto [[komunikacja]] społeczna pomaga w kształtowaniu elementów kultury organizacyjnej, co z kolei sprzyja integracji społeczności firmy i budowaniu tożsamości organizacyjnej,
* w pełni wykorzystać wiedzę, doświadczenie i umiejętności pracowników. W celu tym wskazane jest podjęcie odpowiednich działań komunikacyjnych, które pozwolą osobom zatrudnionym na budowanie wzajemnych relacji oraz wymianę myśli i sprawny przepływ informacji. Ponadto [[komunikacja]] społeczna pomaga w kształtowaniu elementów kultury organizacyjnej, co z kolei sprzyja integracji społeczności firmy i budowaniu tożsamości organizacyjnej,
* z jednej strony jak najlepiej zabezpieczyć [[potrzeby]] firmy, a z drugiej strony by zapewnić jak najpełniejszą realizację potrzeb pracownika.
* z jednej strony jak najlepiej zabezpieczyć [[potrzeby]] firmy, a z drugiej strony by zapewnić jak najpełniejszą realizację potrzeb pracownika.
<google>ban728t</google>
System Zarządzania Potencjałem Społecznym wspomaga strategię biznesową firmy poprzez:
System Zarządzania Potencjałem Społecznym wspomaga strategię biznesową firmy poprzez:
* [[rozwój]] systemu kształcenia i doskonalenia,
* [[rozwój]] systemu kształcenia i doskonalenia,
Linia 36: Linia 19:
* optymalizację procesu rekrutacji i adaptacji,
* optymalizację procesu rekrutacji i adaptacji,
* system ocen pracowniczych, system komunikacji wewnętrznej i kształtowanie kultury organizacyjnej,
* system ocen pracowniczych, system komunikacji wewnętrznej i kształtowanie kultury organizacyjnej,
* zapewnienie odpowiedniej motywacji pracowników.  
* zapewnienie odpowiedniej motywacji pracowników.


System Zarządzania Potencjałem Społecznym zakłada, że człowiek w przedsiębiorstwie jest:
System Zarządzania Potencjałem Społecznym zakłada, że człowiek w przedsiębiorstwie jest:
Linia 44: Linia 27:
* uczestnikiem rynku wewnętrznego ze swoimi potrzebami, aspiracjami,
* uczestnikiem rynku wewnętrznego ze swoimi potrzebami, aspiracjami,
* współtwórcą norm, wartości i kultury organizacji, pracującym w atmosferze otwartości, partnerstwa, uprzejmości i uczciwości.
* współtwórcą norm, wartości i kultury organizacji, pracującym w atmosferze otwartości, partnerstwa, uprzejmości i uczciwości.
<google>n</google>


==Zastosowania==
==Zastosowania==
Linia 59: Linia 44:
* [[program]] wolontariatu pracowniczego,
* [[program]] wolontariatu pracowniczego,
* inwestycje w ruchy społeczne, koalicje.
* inwestycje w ruchy społeczne, koalicje.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Wyjazd integracyjny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Marketing wewnętrzny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Grywalizacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Networking]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System zarządzania wiedzą]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Employer branding]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Atmosfera w pracy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Funkcja personalna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Marketing personalny]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* ''Wprowadzenie do zarządzania personelem'', Red. A. Szałkowski, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2000, s. 109-115,
<noautolinks>
* Kostera M., ''[[Zarządzanie]] personelem'', PWE, Warszawa 1994, s. 31,
* Kostera M. (1997), ''Zarządzanie personelem'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Kozioł L., Piechnik-Kurdziel A., ''[[Zarządzanie zasobami ludzkimi]] w firmie. Teoria i praktyka''. BIBLIOTECZKA PRACOWNICZA, Warszawa 2000, s. 15-29,
* Kozioł L., Piechnik-Kurdziel A. (2000), ''Zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie. Teoria i praktyka''. Biblioteczka Pracownicza, Warszawa
* Pawlak Z., ''Personalna [[funkcja]] firmy'', POLTEXT, Warszawa 2003, s. 13-16,
* Pawlak Z. (2003), ''Personalna funkcja firmy'', Poltext, Warszawa 2003, s. 13-16
* ''Praca i zarządzanie [[kapitał]]em ludzkim w perspektywie europejskiej'', Red. A. Pocztowski, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005,
* Pocztowski A. (red.) (2005), ''Praca i zarządzanie kapitałem ludzkim w perspektywie europejskiej'', Oficyna Ekonomiczna, Kraków
* http://www.konkurencyjnafirma.pl/dokumenty/przedsiebiorca_w_krainie.pdf.Data odczytu: 08.11.2006.
* Szałkowski A. (red.) (2000), ''Wprowadzenie do zarządzania personelem'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
* http://www.fob.org.pl/fob/index.jsp?place=Lead07&news_cat_id=93&news_id=61&layout=2&forum_id=45&page=text. Data odczytu: 08.11.2006.
</noautolinks>


{{a|Iwona Korcyl}}
{{a|Iwona Korcyl}}
[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]]
[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]]
<!--[[en:social potential of organization]]-->


{{#metamaster:description|Potencjał społeczny firmy to suma kapitału osobowego, który decyduje o jej działaniach. Skuteczne zarządzanie zasobami ludzkimi jest kluczowe dla sukcesu przedsiębiorstwa. Dowiedz się więcej o analizie potencjału kadrowego i zarządzaniu personelem.}}
{{#metamaster:description|Potencjał społeczny firmy to suma kapitału osobowego, który decyduje o jej działaniach. Skuteczne zarządzanie zasobami ludzkimi jest kluczowe dla sukcesu przedsiębiorstwa. Dowiedz się więcej o analizie potencjału kadrowego i zarządzaniu personelem.}}

Aktualna wersja na dzień 22:24, 7 gru 2023

Potencjał społeczny firmy to sumaryczny kapitał osobowy, który jako zasób danej społeczności wyraża jej potencjał działaniowy. Wartością firmy są ludzie, ich wiedza, umiejętności, postawy i predyspozycje. Powodzenie firmy zależy od sprawnego systemu zarządzania zasobami ludzkimi. Kwestia ta jest poruszana również w artykułach:

Terminy: "zasoby ludzkie", "zarządzanie personelem" czy też "potencjał społeczny" odnoszą się głównie do instytucji biznesowych i dotyczą przede wszystkim zarządzania dużymi przedsiębiorstwami. W nich bowiem najczęściej występuje planowa polityka personalna, tworzone są programy perspektywiczne oraz, będące ich następstwem, działania bieżące.

TL;DR

Artykuł omawia znaczenie potencjału społecznego firmy i wpływ zarządzania zasobami ludzkimi na jej sukces. Wprowadzenie Systemu Zarządzania Potencjałem Społecznym ma na celu motywowanie pracowników, przygotowanie ich do roli, wykorzystanie ich wiedzy i umiejętności oraz zabezpieczenie ich potrzeb. System ten wspomaga strategię biznesową poprzez rozwój, planowanie kariery, optymalizację procesu rekrutacji i adaptacji, ocenę pracowników oraz zapewnienie odpowiedniej motywacji. Artykuł przedstawia również różne formy inwestycji społecznych, które przynoszą korzyści zarówno firmom, jak i społecznościom.

System zarządzania potencjałem społecznym

Wdrażając System Zarządzania Potencjałem Społecznym dąży się do tego aby:

  • pracownicy, a szczególnie kadra kierownicza, byli motywowani do inicjowania działań zmierzających do obniżki kosztów oraz do myślenia o przyszłości. Należy pamiętać, że system motywacyjny to nie tylko wynagrodzenia, podmiotowe traktowanie człowieka, ale także systemowe podejście do jego funkcjonowania i rozwoju.
  • pracownicy zostali odpowiednio przygotowani do roli, jaka zostanie im powierzona. Pierwsze dni w przedsiębiorstwie są dla rozpoczynających pracę niezmiernie ważne. To, jak pracownik zostanie przyjęty przez zespół, w którym ma pracować, jak wkomponuje się w całość funkcjonującej już organizacji, zadecyduje o tym, czy wykonywana praca przyniesie mu satysfakcję i czy będzie wykonywana dobrze. Sprawny proces adaptacji pozwoli w pełni wykorzystać oferowane możliwości rozwoju zawodowego i funkcjonowania w przestrzeni społecznej firmy. Nie bez znaczenia jest więc tworzenie atmosfery życzliwości w momencie wprowadzania pracownika i wdrażania go do przydzielonych zadań,
  • w pełni wykorzystać wiedzę, doświadczenie i umiejętności pracowników. W celu tym wskazane jest podjęcie odpowiednich działań komunikacyjnych, które pozwolą osobom zatrudnionym na budowanie wzajemnych relacji oraz wymianę myśli i sprawny przepływ informacji. Ponadto komunikacja społeczna pomaga w kształtowaniu elementów kultury organizacyjnej, co z kolei sprzyja integracji społeczności firmy i budowaniu tożsamości organizacyjnej,
  • z jednej strony jak najlepiej zabezpieczyć potrzeby firmy, a z drugiej strony by zapewnić jak najpełniejszą realizację potrzeb pracownika.

System Zarządzania Potencjałem Społecznym wspomaga strategię biznesową firmy poprzez:

  • rozwój systemu kształcenia i doskonalenia,
  • planowania karier i zarządzania kompetencjami oraz zarządzania wiedzą,
  • optymalizację procesu rekrutacji i adaptacji,
  • system ocen pracowniczych, system komunikacji wewnętrznej i kształtowanie kultury organizacyjnej,
  • zapewnienie odpowiedniej motywacji pracowników.

System Zarządzania Potencjałem Społecznym zakłada, że człowiek w przedsiębiorstwie jest:

  • najważniejszym zasobem, podmiotem, twórcą,
  • kreatorem zmian,
  • profesjonalistą o wysokich kompetencjach,
  • uczestnikiem rynku wewnętrznego ze swoimi potrzebami, aspiracjami,
  • współtwórcą norm, wartości i kultury organizacji, pracującym w atmosferze otwartości, partnerstwa, uprzejmości i uczciwości.

Zastosowania

Tak naprawdę żadne przedsiębiorstwo nie może istnieć w oderwaniu od społeczności, w której działa i świadomie bądź nieświadomie wywiera na nią wpływ. Im bardziej świadomy i przemyślany jest ten wpływ, tym większe może przynieść korzyści zarówno przedsiębiorstwu, jak i samej społeczności. Z tego też powodu firmy od dawna angażowały się społecznie, pełniąc rolę mecenasów, sponsorów i filantropów:

  • realizowane programy stają się wynikiem analizy potrzeb przedsiębiorstwa i społeczności lokalnej,
  • działania społeczne zwiększają potencjał i kapitał społeczny firmy, powodując zwiększenie przychodów firmy bądź liczby klientów,
  • rozwijanie pozytywnych kontaktów z lokalnymi społecznościami nie tylko przynosi korzyści dla tych społeczności, ale jest ważnym wsparciem dla całego przekroju działań biznesu ;dla marketingu to przede wszystkim budowanie znajomości marki i reputacji firmy oraz promocja sprzedaży,
  • dział HR zauważa, że inwestycje społeczne mogą być innowacyjnym sposobem na rozwijanie i motywowanie pracowników pokazując, że firma słucha i dba o swoje otoczenie a pracownikom pozwala tworzyć ciekawe i ważne dla nich rzeczy.
  • firmy w ramach inwestycji angażują swój know-how, produkty i usługi, w jakich się specjalizują, swoje środki trwałe bądź swoich specjalistów; w ten sposób z jednej strony najlepiej wykorzystują swój potencjał, a z drugiej podnoszą efektywność działań.

Różne formy inwestycji społecznych:

  • fundacje przedsiębiorstw,
  • strategiczne programy społeczne,
  • marketing zaangażowany,
  • program wolontariatu pracowniczego,
  • inwestycje w ruchy społeczne, koalicje.


Potencjał społeczny firmyartykuły polecane
Wyjazd integracyjnyMarketing wewnętrznyGrywalizacjaNetworkingSystem zarządzania wiedząEmployer brandingAtmosfera w pracyFunkcja personalnaMarketing personalny

Bibliografia

  • Kostera M. (1997), Zarządzanie personelem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Kozioł L., Piechnik-Kurdziel A. (2000), Zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie. Teoria i praktyka. Biblioteczka Pracownicza, Warszawa
  • Pawlak Z. (2003), Personalna funkcja firmy, Poltext, Warszawa 2003, s. 13-16
  • Pocztowski A. (red.) (2005), Praca i zarządzanie kapitałem ludzkim w perspektywie europejskiej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków
  • Szałkowski A. (red.) (2000), Wprowadzenie do zarządzania personelem, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków


Autor: Iwona Korcyl