Wiedza sprawnego negocjatora: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
Na wstępie należy podkreślić, iż [[zakres]] wiedzy, jaki powinien posiadać [[negocjator]], obejmuje dwa jej podstawowe rodzaje: | |||
# ogólną, czyli ogół poglądów, koncepcji, [[zasoby informacyjne|zasobów informacji]], itp., pozyskanych dzięki jego dotychczasowym doświadczeniom; | |||
# specyficzną, tzn. odnosząca się do konkretnej sytuacji negocjacyjnej. | |||
Jeśli chodzi o pierwszy z wymienionych rodzajów [[wiedza|wiedzy]], to daje się ona z kolei podzielić na trzy kategorie: | |||
Jeśli chodzi o pierwszy z wymienionych rodzajów [[wiedza|wiedzy]], to daje się ona z kolei podzielić na trzy kategorie: | |||
# [[wiedza]] na temat [[negocjacje|negocjacji]], a zwłaszcza ich specyfiki, zasad ich prowadzenia, [[strategia|strategii]] i technik negocjacyjnych, komunikowania się, itp. | # [[wiedza]] na temat [[negocjacje|negocjacji]], a zwłaszcza ich specyfiki, zasad ich prowadzenia, [[strategia|strategii]] i technik negocjacyjnych, komunikowania się, itp. | ||
# wiedza specjalistyczna (merytoryczna), tj. z zakresu zagadnień, którymi [[negocjator]] się zajmuje, znajomość której warunkuje rozwiązywanie problemów drogą negocjacji, np. w zakresie [[sprzedaż]] konkretnych [[produkt]]ów lub usług, udzielania [[kredyt]]ów, [[leasing]]u, itp. | # wiedza specjalistyczna (merytoryczna), tj. z zakresu zagadnień, którymi [[negocjator]] się zajmuje, znajomość której warunkuje rozwiązywanie problemów drogą negocjacji, np. w zakresie [[sprzedaż]] konkretnych [[produkt]]ów lub usług, udzielania [[kredyt]]ów, [[leasing]]u, itp. | ||
# wiedza o charakterze pomocniczym, tzn. podstawowych problemów z zakresu niezbędnych dziedzin wspomagających, w tym zwłaszcza zagadnień: | # wiedza o charakterze pomocniczym, tzn. podstawowych problemów z zakresu niezbędnych dziedzin wspomagających, w tym zwłaszcza zagadnień: | ||
#* organizacji i zarządzania ([[przywództwo|przywództwa]], [[praca zespołowa|pracy zespołowej]], [[zarządzanie projektami|zarządzania projektami]], [[analiza strategiczna|analizy strategicznej]], itp.); | #* organizacji i zarządzania ([[przywództwo|przywództwa]], [[praca zespołowa|pracy zespołowej]], [[zarządzanie projektami|zarządzania projektami]], [[analiza strategiczna|analizy strategicznej]], itp.); | ||
#* ekonomiczno-finansowych, a zwłaszcza zasad i metod oceny [[efektywność|efektywności]]; | #* ekonomiczno-finansowych, a zwłaszcza zasad i metod oceny [[efektywność|efektywności]]; | ||
#* handlowych i [[marketing]]owych; | #* handlowych i [[marketing]]owych; | ||
#* techniczno-technologicznych, dotyczących konkretnych rozwiązań np. [[parametr]]ów sprzedawanych [[produkt]]ów; | #* techniczno-technologicznych, dotyczących konkretnych rozwiązań np. [[parametr]]ów sprzedawanych [[produkt]]ów; | ||
#* [[etyka w biznesie|etycznych]] i prawnych, w tym zwłaszcza prawa gospodarczego, w szczególnie przepisów regulujących zasady działania w danej dziedzinie specjalistycznej, czy bardziej ogólne, np. w zakresie zawierania [[umowa|umów]], czy realizacji [[przetarg]]ów; | #* [[etyka w biznesie|etycznych]] i prawnych, w tym zwłaszcza prawa gospodarczego, w szczególnie przepisów regulujących zasady działania w danej dziedzinie specjalistycznej, czy bardziej ogólne, np. w zakresie zawierania [[umowa|umów]], czy realizacji [[przetarg]]ów; | ||
#* psycho-socjologicznych (prawidłowości i uwarunkowań zachowania się jednostek i grup); a nawet aspektów ideologicznych, politycznych i kulturowych, zwłaszcza w [[negocjacje międzynarodowe|negocjacjach międzynarodowych]]. | #* psycho-socjologicznych (prawidłowości i uwarunkowań zachowania się jednostek i grup); a nawet aspektów ideologicznych, politycznych i kulturowych, zwłaszcza w [[negocjacje międzynarodowe|negocjacjach międzynarodowych]]. | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
Zakres tego rodzaju wiedzy powinien być na tyle szeroki i wszechstronny, aby stworzyć warunki do [[planowanie|planowania]], prowadzenia i oceny negocjacji. Oczywiście przy rozwiązywaniu trudniejszych problemów wykorzystuje się także możliwość wsparcia negocjatora poprzez zaangażowanie odpowiednich ekspertów. | Zakres tego rodzaju wiedzy powinien być na tyle szeroki i wszechstronny, aby stworzyć warunki do [[planowanie|planowania]], prowadzenia i oceny negocjacji. Oczywiście przy rozwiązywaniu trudniejszych problemów wykorzystuje się także możliwość wsparcia negocjatora poprzez zaangażowanie odpowiednich ekspertów. | ||
Z kolei wiedza specyficzna dla danej sytuacji negocjacyjnej jest gromadzona przede wszystkim w fazie planowania konkretnych negocjacji. Występujące w tym przypadku działania dają się one ująć w dwóch następujących grupach rodzajowych: | Z kolei wiedza specyficzna dla danej sytuacji negocjacyjnej jest gromadzona przede wszystkim w fazie planowania konkretnych negocjacji. Występujące w tym przypadku działania dają się one ująć w dwóch następujących grupach rodzajowych: | ||
# Merytoryczne - ukierunkowane na ustalenie zakresu i [[cel]]ów negocjacji z punktu widzenia obu stron, określenie siły przetargowej oraz opracowanie strategii i sposobów prowadzenia negocjacji, w tym także szczegółowych narzędzi, takich jak [[oferta|oferty]], kontroferty, argumenty, pytania, itp. | # Merytoryczne - ukierunkowane na ustalenie zakresu i [[cel]]ów negocjacji z punktu widzenia obu stron, określenie siły przetargowej oraz opracowanie strategii i sposobów prowadzenia negocjacji, w tym także szczegółowych narzędzi, takich jak [[oferta|oferty]], kontroferty, argumenty, pytania, itp. | ||
# Organizacyjno-techniczne: ustalenie składu zespołu negocjacyjnego, przygotowanie miejsca negocjacji i opracowanie szczegółowego [[plan]]u i [[harmonogram]]u. | # Organizacyjno-techniczne: ustalenie składu zespołu negocjacyjnego, przygotowanie miejsca negocjacji i opracowanie szczegółowego [[plan]]u i [[harmonogram]]u. | ||
Dla efektywnej realizacji tych działań niezbędne jest dokonanie wszechstronnej analizy sytuacji negocjacyjnej, w ramach której następuje pozyskiwanie, porządkowanie i analiza wszelkich informacji na temat zasobów i możliwości zaangażowanych stron oraz czynników i uwarunkowań zewnętrznych negocjacji. Stosuje się typowe dla planowania podejście, przy wykorzystaniu szeregu znanych metod analizy, zwłaszcza przyczynowo-skutkowej, porównawczej, ekonomicznej i strategicznej. Analiza sytuacji negocjacyjnej obejmuje następujące etapy: | Dla efektywnej realizacji tych działań niezbędne jest dokonanie wszechstronnej analizy sytuacji negocjacyjnej, w ramach której następuje pozyskiwanie, porządkowanie i analiza wszelkich informacji na temat zasobów i możliwości zaangażowanych stron oraz czynników i uwarunkowań zewnętrznych negocjacji. Stosuje się typowe dla planowania podejście, przy wykorzystaniu szeregu znanych metod analizy, zwłaszcza przyczynowo-skutkowej, porównawczej, ekonomicznej i strategicznej. Analiza sytuacji negocjacyjnej obejmuje następujące etapy: | ||
# Wstępna [[identyfikacja]] sytuacji negocjacyjnej - w przekroju następujących wymiarów: | # Wstępna [[identyfikacja]] sytuacji negocjacyjnej - w przekroju następujących wymiarów: | ||
#* negocjatora, z punktu widzenia którego dokonuje się analizy (celów, interesów, potencjału, siły, ofert, argumentów, itp.), | #* negocjatora, z punktu widzenia którego dokonuje się analizy (celów, interesów, potencjału, siły, ofert, argumentów, itp.), | ||
#* jego partnera (w analogicznym zakresie + [[ocena]] wiarygodności, a zwłaszcza wypłacalności), | #* jego partnera (w analogicznym zakresie + [[ocena]] wiarygodności, a zwłaszcza wypłacalności), | ||
środowiska (kontekstu) negocjacji (zakresu przedmiotowego, stopnia ryzyka, problemów, ograniczeń, zasobów, itp.), | środowiska (kontekstu) negocjacji (zakresu przedmiotowego, stopnia ryzyka, problemów, ograniczeń, zasobów, itp.), | ||
uwarunkowań ich otoczenia bliższego (potencjalnych partnerów i [[konkurent]]ów) i dalszego (czynników ekonomicznych, prawnych, technicznych, społecznych). | uwarunkowań ich otoczenia bliższego (potencjalnych partnerów i [[konkurent]]ów) i dalszego (czynników ekonomicznych, prawnych, technicznych, społecznych). | ||
# Rozpoznanie i dobór [[źródła informacji|źródeł informacji]], w tym ocena ich wiarygodności i obiektywności. | # Rozpoznanie i dobór [[źródła informacji|źródeł informacji]], w tym ocena ich wiarygodności i obiektywności. | ||
# Zbieranie danych źródłowych, charakteryzujących wymiary negocjacji. | # Zbieranie danych źródłowych, charakteryzujących wymiary negocjacji. | ||
# Weryfikacja i porządkowanie informacji, w odpowiednie zbiory. | # Weryfikacja i porządkowanie informacji, w odpowiednie zbiory. | ||
# Opracowanie kompleksowej charakterystyki sytuacji negocjacyjnej, dla stworzenia użytkowych [[procedury i instrukcje|procedur i instrukcji]] negocjacyjnych. | # Opracowanie kompleksowej charakterystyki sytuacji negocjacyjnej, dla stworzenia użytkowych [[procedury i instrukcje|procedur i instrukcji]] negocjacyjnych. | ||
Zasadą jest uzyskanie jak najbardziej pełnego, jednoznacznego, rzetelnego i obiektywnego opisu sytuacji dla realizacji kolejnych działań. Najczęściej stosuje się w tym przypadku różnego rodzaju [[lista kontrolna|listy kontrolne]], obejmujące wiele pytań, na które należy udzielić odpowiedzi przed podjęciem negocjacji. | Zasadą jest uzyskanie jak najbardziej pełnego, jednoznacznego, rzetelnego i obiektywnego opisu sytuacji dla realizacji kolejnych działań. Najczęściej stosuje się w tym przypadku różnego rodzaju [[lista kontrolna|listy kontrolne]], obejmujące wiele pytań, na które należy udzielić odpowiedzi przed podjęciem negocjacji. | ||
Ponadto zakres analizy winien obejmować cztery istotne zbiory informacji: | Ponadto zakres analizy winien obejmować cztery istotne zbiory informacji: | ||
# Charakteryzujące daną sytuację negocjacyjną, tj. dotyczące transakcji między dwoma konkretnymi negocjatorami; | # Charakteryzujące daną sytuację negocjacyjną, tj. dotyczące transakcji między dwoma konkretnymi negocjatorami; | ||
# Wskazujące potencjalne możliwości realizacji celów w szerszym środowisku negocjacyjnym, tj. z innymi partnerami negocjacji. | # Wskazujące potencjalne możliwości realizacji celów w szerszym środowisku negocjacyjnym, tj. z innymi partnerami negocjacji. | ||
# Oceniające przebieg wcześniejszych negocjacji. | # Oceniające przebieg wcześniejszych negocjacji. | ||
# Określające implikacje dla przyszłych relacji pomiędzy stronami. | # Określające implikacje dla przyszłych relacji pomiędzy stronami. | ||
Najogólniejszy podział źródeł informacji, z których czerpie się wiedzę niezbędna do prowadzenia negocjacji, obejmuje przede wszystkim: | Najogólniejszy podział źródeł informacji, z których czerpie się wiedzę niezbędna do prowadzenia negocjacji, obejmuje przede wszystkim: | ||
# Podmioty (instytucje i osoby) zaangażowane w daną sytuację negocjacyjną i stanowiące elementy jej szeroko rozumianego otoczenia, w wymienionych wyżej wymiarach, w tym: samych negocjatorów, innych, potencjalnych partnerów negocjacji, konkurentów, ośrodki doradcze, [[wywiadownia gospodarcza|wywiadownie gospodarcze]], [[agencja reklamowa|agencje reklamowe]] i inne instytucje rynkowe; | # Podmioty (instytucje i osoby) zaangażowane w daną sytuację negocjacyjną i stanowiące elementy jej szeroko rozumianego otoczenia, w wymienionych wyżej wymiarach, w tym: samych negocjatorów, innych, potencjalnych partnerów negocjacji, konkurentów, ośrodki doradcze, [[wywiadownia gospodarcza|wywiadownie gospodarcze]], [[agencja reklamowa|agencje reklamowe]] i inne instytucje rynkowe; | ||
# Dokumentację charakteryzującą sytuację negocjacyjną w formie różnorodnych danych i materiałów źródłowych, opracowanych przez podmioty negocjacji (raporty, sprawozdania, analizy, foldery, itp.) oraz zawarte w dostępnych mediach (prasa specjalistyczna, telewizja, radio, [[internet]]). | # Dokumentację charakteryzującą sytuację negocjacyjną w formie różnorodnych danych i materiałów źródłowych, opracowanych przez podmioty negocjacji (raporty, sprawozdania, analizy, foldery, itp.) oraz zawarte w dostępnych mediach (prasa specjalistyczna, telewizja, radio, [[internet]]). | ||
Należy także podkreślić, iż omawiany rodzaj wiedzy jest nieustannie konfrontowany i wzbogacany w trakcie negocjacji. Ma tutaj miejsce swego rodzaju [[proces]] wzajemnego uczenia się partnerów negocjacji. | Należy także podkreślić, iż omawiany rodzaj wiedzy jest nieustannie konfrontowany i wzbogacany w trakcie negocjacji. Ma tutaj miejsce swego rodzaju [[proces]] wzajemnego uczenia się partnerów negocjacji. | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 65: | Linia 64: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Bazerman M.H., Neale M..A., Negocjując racjonalnie, Libra, Olsztyn 1997 | <noautolinks> | ||
* Bellenger L., | * Bazerman M.H., Neale M..A., Negocjując racjonalnie, Libra, Olsztyn 1997 | ||
* Brdulak H., Brdulak J., Negocjacje handlowe, PWE, Warszawa 2000 | * Bellenger L., Negocjacje, Assimil Polska, Kraków 1999 | ||
* Christopher E.M., Umiejętność negocjowania w biznesie, Wydawnictwi | * Brdulak H., Brdulak J., Negocjacje handlowe, PWE, Warszawa 2000 | ||
* Dawson R., Sekrety udanych negocjacji, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1999 | * Christopher E.M., Umiejętność negocjowania w biznesie, Wydawnictwi Zysk i S-ka, Warszawa 1998 | ||
* Dąbrowski P.J., Praktyczna teoria negocjacji, Sorbog, Warszawa 1991 | * Dawson R., Sekrety udanych negocjacji, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1999 | ||
* Fisher R., Ury W., Patton B., Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawaniasię, PWE, Warszawa 2000 | * Dąbrowski P.J., Praktyczna teoria negocjacji, Sorbog, Warszawa 1991 | ||
* Fowler A., Jak skutecznie negocjować, Petit, Warszawa 2001 | * Fisher R., Ury W., Patton B., Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawaniasię, PWE, Warszawa 2000 | ||
* Kennedy G., Negocjator, Studio EMKA, Warszawa 1998 | * Fowler A., Jak skutecznie negocjować, Petit, Warszawa 2001 | ||
* Kozina A., Metody planowania negocjacji handlowych, [w:] Metody planowania w zarządzaniu strategicznym na poziomie korporacji i w obszarach funkcjonalnych, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Katedra Procesu Zarządzania, Kraków 1999 | * Kennedy G., Negocjator, Studio EMKA, Warszawa 1998 | ||
* McCormack M., On Negotiating, BK Publishers Inc., San Francisco 1993, cyt. za: [R.A. Rządca, P.Wujec 1998] | * Kozina A., Metody planowania negocjacji handlowych, [w:] Metody planowania w zarządzaniu strategicznym na poziomie korporacji i w obszarach funkcjonalnych, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Katedra Procesu Zarządzania, Kraków 1999 | ||
* Murdoch A., Dekalog negocjatora, " | * McCormack M., On Negotiating, BK Publishers Inc., San Francisco 1993, cyt. za: [R.A. Rządca, P.Wujec 1998] | ||
* Nęcki Z., Negocjacje w biznesie, Antykwa, Kraków 2000 | * Murdoch A., Dekalog negocjatora, "Marketing i Rynek" 1997, nr 10 | ||
* Nierenberg G.I., Sztuka negocjacji jako | * Nęcki Z., Negocjacje w biznesie, Antykwa, Kraków 2000 | ||
* Rackham N., Carlisle J., The Effective Negotiator, "Journal of European Industrial Training" - part 1: no 6/1978, part 2: no 7/1978, cyt. za: [P.J. Dąbrowski. 1991] i [G. Kennedy 1998] | * Nierenberg G.I., Sztuka negocjacji jako metoda osiągania celu, STUDIO EMKA, Warszawa 1994 | ||
* Rządca R.A., Wujec P., Negocjacje, PWE, Warszawa 1998 | * Rackham N., Carlisle J., The Effective Negotiator, "Journal of European Industrial Training" - part 1: no 6/1978, part 2: no 7/1978, cyt. za: [P.J. Dąbrowski. 1991] i [G. Kennedy 1998] | ||
* Szaban J., Negocjacje jako jedna z technik zarządzania, "Doskonalenie Kadr Kierowniczych" 1986, nr 2 | * Rządca R.A., Wujec P., Negocjacje, PWE, Warszawa 1998 | ||
* Ury W., Odchodząc od NIE. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, PWE, Warszawa 1995 | * Szaban J., Negocjacje jako jedna z technik zarządzania, "Doskonalenie Kadr Kierowniczych" 1986, nr 2 | ||
* Zbiegień-Maciąg L., Taktyka i | * Ury W., Odchodząc od NIE. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, PWE, Warszawa 1995 | ||
* Zbiegień-Maciąg L., Taktyka i techniki negocjacyjne, Wydawnictwo AGH, Kraków 1993 | |||
</noautolinks> | |||
{{a|[[Andrzej Kozina]]}} | {{a|[[Andrzej Kozina]]}} |
Wersja z 09:20, 29 paź 2023
Wiedza sprawnego negocjatora |
---|
Polecane artykuły |
Na wstępie należy podkreślić, iż zakres wiedzy, jaki powinien posiadać negocjator, obejmuje dwa jej podstawowe rodzaje:
- ogólną, czyli ogół poglądów, koncepcji, zasobów informacji, itp., pozyskanych dzięki jego dotychczasowym doświadczeniom;
- specyficzną, tzn. odnosząca się do konkretnej sytuacji negocjacyjnej.
Jeśli chodzi o pierwszy z wymienionych rodzajów wiedzy, to daje się ona z kolei podzielić na trzy kategorie:
- wiedza na temat negocjacji, a zwłaszcza ich specyfiki, zasad ich prowadzenia, strategii i technik negocjacyjnych, komunikowania się, itp.
- wiedza specjalistyczna (merytoryczna), tj. z zakresu zagadnień, którymi negocjator się zajmuje, znajomość której warunkuje rozwiązywanie problemów drogą negocjacji, np. w zakresie sprzedaż konkretnych produktów lub usług, udzielania kredytów, leasingu, itp.
- wiedza o charakterze pomocniczym, tzn. podstawowych problemów z zakresu niezbędnych dziedzin wspomagających, w tym zwłaszcza zagadnień:
- organizacji i zarządzania (przywództwa, pracy zespołowej, zarządzania projektami, analizy strategicznej, itp.);
- ekonomiczno-finansowych, a zwłaszcza zasad i metod oceny efektywności;
- handlowych i marketingowych;
- techniczno-technologicznych, dotyczących konkretnych rozwiązań np. parametrów sprzedawanych produktów;
- etycznych i prawnych, w tym zwłaszcza prawa gospodarczego, w szczególnie przepisów regulujących zasady działania w danej dziedzinie specjalistycznej, czy bardziej ogólne, np. w zakresie zawierania umów, czy realizacji przetargów;
- psycho-socjologicznych (prawidłowości i uwarunkowań zachowania się jednostek i grup); a nawet aspektów ideologicznych, politycznych i kulturowych, zwłaszcza w negocjacjach międzynarodowych.
Zakres tego rodzaju wiedzy powinien być na tyle szeroki i wszechstronny, aby stworzyć warunki do planowania, prowadzenia i oceny negocjacji. Oczywiście przy rozwiązywaniu trudniejszych problemów wykorzystuje się także możliwość wsparcia negocjatora poprzez zaangażowanie odpowiednich ekspertów.
Z kolei wiedza specyficzna dla danej sytuacji negocjacyjnej jest gromadzona przede wszystkim w fazie planowania konkretnych negocjacji. Występujące w tym przypadku działania dają się one ująć w dwóch następujących grupach rodzajowych:
- Merytoryczne - ukierunkowane na ustalenie zakresu i celów negocjacji z punktu widzenia obu stron, określenie siły przetargowej oraz opracowanie strategii i sposobów prowadzenia negocjacji, w tym także szczegółowych narzędzi, takich jak oferty, kontroferty, argumenty, pytania, itp.
- Organizacyjno-techniczne: ustalenie składu zespołu negocjacyjnego, przygotowanie miejsca negocjacji i opracowanie szczegółowego planu i harmonogramu.
Dla efektywnej realizacji tych działań niezbędne jest dokonanie wszechstronnej analizy sytuacji negocjacyjnej, w ramach której następuje pozyskiwanie, porządkowanie i analiza wszelkich informacji na temat zasobów i możliwości zaangażowanych stron oraz czynników i uwarunkowań zewnętrznych negocjacji. Stosuje się typowe dla planowania podejście, przy wykorzystaniu szeregu znanych metod analizy, zwłaszcza przyczynowo-skutkowej, porównawczej, ekonomicznej i strategicznej. Analiza sytuacji negocjacyjnej obejmuje następujące etapy:
- Wstępna identyfikacja sytuacji negocjacyjnej - w przekroju następujących wymiarów:
- negocjatora, z punktu widzenia którego dokonuje się analizy (celów, interesów, potencjału, siły, ofert, argumentów, itp.),
- jego partnera (w analogicznym zakresie + ocena wiarygodności, a zwłaszcza wypłacalności),
środowiska (kontekstu) negocjacji (zakresu przedmiotowego, stopnia ryzyka, problemów, ograniczeń, zasobów, itp.), uwarunkowań ich otoczenia bliższego (potencjalnych partnerów i konkurentów) i dalszego (czynników ekonomicznych, prawnych, technicznych, społecznych).
- Rozpoznanie i dobór źródeł informacji, w tym ocena ich wiarygodności i obiektywności.
- Zbieranie danych źródłowych, charakteryzujących wymiary negocjacji.
- Weryfikacja i porządkowanie informacji, w odpowiednie zbiory.
- Opracowanie kompleksowej charakterystyki sytuacji negocjacyjnej, dla stworzenia użytkowych procedur i instrukcji negocjacyjnych.
Zasadą jest uzyskanie jak najbardziej pełnego, jednoznacznego, rzetelnego i obiektywnego opisu sytuacji dla realizacji kolejnych działań. Najczęściej stosuje się w tym przypadku różnego rodzaju listy kontrolne, obejmujące wiele pytań, na które należy udzielić odpowiedzi przed podjęciem negocjacji.
Ponadto zakres analizy winien obejmować cztery istotne zbiory informacji:
- Charakteryzujące daną sytuację negocjacyjną, tj. dotyczące transakcji między dwoma konkretnymi negocjatorami;
- Wskazujące potencjalne możliwości realizacji celów w szerszym środowisku negocjacyjnym, tj. z innymi partnerami negocjacji.
- Oceniające przebieg wcześniejszych negocjacji.
- Określające implikacje dla przyszłych relacji pomiędzy stronami.
Najogólniejszy podział źródeł informacji, z których czerpie się wiedzę niezbędna do prowadzenia negocjacji, obejmuje przede wszystkim:
- Podmioty (instytucje i osoby) zaangażowane w daną sytuację negocjacyjną i stanowiące elementy jej szeroko rozumianego otoczenia, w wymienionych wyżej wymiarach, w tym: samych negocjatorów, innych, potencjalnych partnerów negocjacji, konkurentów, ośrodki doradcze, wywiadownie gospodarcze, agencje reklamowe i inne instytucje rynkowe;
- Dokumentację charakteryzującą sytuację negocjacyjną w formie różnorodnych danych i materiałów źródłowych, opracowanych przez podmioty negocjacji (raporty, sprawozdania, analizy, foldery, itp.) oraz zawarte w dostępnych mediach (prasa specjalistyczna, telewizja, radio, internet).
Należy także podkreślić, iż omawiany rodzaj wiedzy jest nieustannie konfrontowany i wzbogacany w trakcie negocjacji. Ma tutaj miejsce swego rodzaju proces wzajemnego uczenia się partnerów negocjacji.
TL;DR
Negocjator powinien posiadać ogólną wiedzę na temat negocjacji oraz specyficzną wiedzę dotyczącą konkretnej sytuacji negocjacyjnej. Wiedza negocjatora powinna obejmować zagadnienia z zakresu organizacji i zarządzania, ekonomii, handlu, technologii, etyki biznesu, psychologii, a nawet aspektów politycznych i kulturowych. Wiedza specyficzna dla danej sytuacji negocjacyjnej jest gromadzona podczas planowania negocjacji. Wiedza negocjatora powinna być szeroka i wszechstronna, a analiza sytuacji negocjacyjnej powinna obejmować pozyskiwanie, porządkowanie i analizę informacji. Wiedzę negocjatora można czerpać z różnych źródeł, takich jak inne podmioty zaangażowane w negocjacje i dokumentacja dotycząca sytuacji negocjacyjnej. W trakcie negocjacji dochodzi do procesu wzajemnego uczenia się partnerów negocjacji.
Bibliografia
- Bazerman M.H., Neale M..A., Negocjując racjonalnie, Libra, Olsztyn 1997
- Bellenger L., Negocjacje, Assimil Polska, Kraków 1999
- Brdulak H., Brdulak J., Negocjacje handlowe, PWE, Warszawa 2000
- Christopher E.M., Umiejętność negocjowania w biznesie, Wydawnictwi Zysk i S-ka, Warszawa 1998
- Dawson R., Sekrety udanych negocjacji, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1999
- Dąbrowski P.J., Praktyczna teoria negocjacji, Sorbog, Warszawa 1991
- Fisher R., Ury W., Patton B., Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawaniasię, PWE, Warszawa 2000
- Fowler A., Jak skutecznie negocjować, Petit, Warszawa 2001
- Kennedy G., Negocjator, Studio EMKA, Warszawa 1998
- Kozina A., Metody planowania negocjacji handlowych, [w:] Metody planowania w zarządzaniu strategicznym na poziomie korporacji i w obszarach funkcjonalnych, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Katedra Procesu Zarządzania, Kraków 1999
- McCormack M., On Negotiating, BK Publishers Inc., San Francisco 1993, cyt. za: [R.A. Rządca, P.Wujec 1998]
- Murdoch A., Dekalog negocjatora, "Marketing i Rynek" 1997, nr 10
- Nęcki Z., Negocjacje w biznesie, Antykwa, Kraków 2000
- Nierenberg G.I., Sztuka negocjacji jako metoda osiągania celu, STUDIO EMKA, Warszawa 1994
- Rackham N., Carlisle J., The Effective Negotiator, "Journal of European Industrial Training" - part 1: no 6/1978, part 2: no 7/1978, cyt. za: [P.J. Dąbrowski. 1991] i [G. Kennedy 1998]
- Rządca R.A., Wujec P., Negocjacje, PWE, Warszawa 1998
- Szaban J., Negocjacje jako jedna z technik zarządzania, "Doskonalenie Kadr Kierowniczych" 1986, nr 2
- Ury W., Odchodząc od NIE. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, PWE, Warszawa 1995
- Zbiegień-Maciąg L., Taktyka i techniki negocjacyjne, Wydawnictwo AGH, Kraków 1993
Autor: Andrzej Kozina