Kampania reklamowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 15: Linia 15:




'''Kampania reklamowa''' to zespół skoordynowanych i zorganizowanych działań [[Reklama|reklamowych]], wykorzystujących jeden lub szereg różnych, powiązanych ze sobą [[Środki przekazu reklamy|środków przekazu]], które występują w określonej kolejności i w odpowiednio ustalonych terminach. Działania te służą osiągnięciu ściśle określonych [[cel]]ów. Najbardziej ogólnym celem kampanii reklamowej jest wywarcie wpływu na decyzje i zachowania [[konsument]]ów na [[Rynek|rynku]]. Dlatego też często uważa się, że jednym z najważniejszych elementów kampanii reklamowej jest przyciągnięcie uwagi<ref>J. Beliczyński, ''[[Planowanie]] mediów w zarządzaniu reklamą'', ANTYKWA, Kraków 1999, s. 50</ref>.W planowaniu kampanii reklamowej bardzo ważne jest określenie mediów, które mają być w niej wykorzystane. Aby dokonać analizy najbardziej opłacalnych środków przekazu dla danej reklamy, używa się różnych mierników atrakcyjności poszczególnych środków przekazu. Mogą to być wskaźniki określające szacowaną liczbę słuchaczy stacji radiowej w określonym czasie, średnia oglądalność minutowa telewizji, czy też ilość rzeczywiście sprzedanego/rozprowadzonego nakładu gazety/czasopisma<ref>J. Beliczyński, ''Planowanie mediów w zarządzaniu reklamą'', ANTYKWA, Kraków 1999, s. 78-85</ref>.
'''Kampania reklamowa''' to [[zespół]] skoordynowanych i zorganizowanych działań [[Reklama|reklamowych]], wykorzystujących jeden lub szereg różnych, powiązanych ze sobą [[Środki przekazu reklamy|środków przekazu]], które występują w określonej kolejności i w odpowiednio ustalonych terminach. Działania te służą osiągnięciu ściśle określonych [[cel]]ów. Najbardziej ogólnym celem kampanii reklamowej jest wywarcie wpływu na decyzje i zachowania [[konsument]]ów na [[Rynek|rynku]]. Dlatego też często uważa się, że jednym z najważniejszych elementów kampanii reklamowej jest przyciągnięcie uwagi<ref>J. Beliczyński, ''[[Planowanie]] mediów w zarządzaniu reklamą'', ANTYKWA, Kraków 1999, s. 50</ref>.W planowaniu kampanii reklamowej bardzo ważne jest określenie mediów, które mają być w niej wykorzystane. Aby dokonać analizy najbardziej opłacalnych środków przekazu dla danej reklamy, używa się różnych mierników atrakcyjności poszczególnych środków przekazu. Mogą to być wskaźniki określające szacowaną liczbę słuchaczy stacji radiowej w określonym czasie, średnia oglądalność minutowa telewizji, czy też ilość rzeczywiście sprzedanego/rozprowadzonego nakładu gazety/czasopisma<ref>J. Beliczyński, ''Planowanie mediów w zarządzaniu reklamą'', ANTYKWA, Kraków 1999, s. 78-85</ref>.
Według wielu autorów [[plan]] kampanii reklamowej jest rozszerzeniem planu [[marketing]]owego w części dotyczącej [[Reklama|reklamy]]<ref>J. Beliczyński, ''Planowanie mediów w zarządzaniu reklamą'', ANTYKWA, Kraków 1999, s. 51</ref>.  
Według wielu autorów [[plan]] kampanii reklamowej jest rozszerzeniem planu [[marketing]]owego w części dotyczącej [[Reklama|reklamy]]<ref>J. Beliczyński, ''Planowanie mediów w zarządzaniu reklamą'', ANTYKWA, Kraków 1999, s. 51</ref>.  
Kampanie reklamowe najczęściej realizowane są poprzez [[Agencja reklamowa|agencje reklamowe]], którym zleca się działania związane z planowaniem i wdrożeniem kampanii. Średni czas kampanii regionalnej bądź ogólnokrajowej trwa około 17 miesięcy, choć oczywiście możliwy jest krótszy okres. Zdarzają się również kampanie reklamowe trwające przez kilka lat<ref>J. Thomas Russell, W. Ronald Lane, ''[[Reklama]] według Ottona Kleppnera'', Felberg SJA, Kraków 2000, s. 650</ref>.
Kampanie reklamowe najczęściej realizowane są poprzez [[Agencja reklamowa|agencje reklamowe]], którym zleca się działania związane z planowaniem i wdrożeniem kampanii. Średni czas kampanii regionalnej bądź ogólnokrajowej trwa około 17 miesięcy, choć oczywiście możliwy jest krótszy okres. Zdarzają się również kampanie reklamowe trwające przez kilka lat<ref>J. Thomas Russell, W. Ronald Lane, ''[[Reklama]] według Ottona Kleppnera'', Felberg SJA, Kraków 2000, s. 650</ref>.
Linia 33: Linia 33:
ze względu na cel:
ze względu na cel:
*'''komercyjna''',
*'''komercyjna''',
*'''społeczna'''."<ref>A. Dejnaka, ''Strategia marki, produktów i usług reklamy'', Helion, Gliwice 2006, s. 124</ref>
*'''społeczna'''."<ref>A. Dejnaka, ''[[Strategia marki]], produktów i usług reklamy'', Helion, Gliwice 2006, s. 124</ref>


== Kryteria sukcesu kampanii reklamowej ==
== Kryteria sukcesu kampanii reklamowej ==
Linia 53: Linia 53:
* Wzrost lub utrzymanie [[Udział w rynku|udziału w rynku]]
* Wzrost lub utrzymanie [[Udział w rynku|udziału w rynku]]
* [[Wprowadzenie na rynek]] nowego produktu
* [[Wprowadzenie na rynek]] nowego produktu
* Zmiana wizerunku produktu
* [[Zmiana]] wizerunku produktu
* Zwiększenie rozpoznawalności marki
* Zwiększenie rozpoznawalności marki
* Zdobycie lub utrzymanie [[Lojalność klienta|lojalności nabywców]]
* Zdobycie lub utrzymanie [[Lojalność klienta|lojalności nabywców]]
Linia 68: Linia 68:
* Rozważenie możliwych metod realizacji
* Rozważenie możliwych metod realizacji
* Etap tworzenia reklam
* Etap tworzenia reklam
# Oszacowanie budżetu niezbędnego do osiągnięcia założonych [[cel]]ów kampanii oraz pozostawienie sporej rezerwy na wypadek wystąpienia nieprzewidzianych zdarzeń
# Oszacowanie budżetu niezbędnego do osiągnięcia założonych [[cel]]ów kampanii oraz pozostawienie sporej rezerwy na [[wypadek]] wystąpienia nieprzewidzianych zdarzeń
# Oszacowanie terminów realizacji celów
# Oszacowanie terminów realizacji celów
# Zatwierdzenie kampanii reklamowej
# Zatwierdzenie kampanii reklamowej
# [[Badania rynkowe|Badania]] i analizy końcowe, pomiar skuteczności kampanii<ref>J. Thomas Russell, W. Ronald Lane, ''Reklama według Ottona Kleppnera'', Felberg SJA, Kraków 2000, s. 669</ref>
# [[Badania rynkowe|Badania]] i analizy końcowe, [[pomiar]] skuteczności kampanii<ref>J. Thomas Russell, W. Ronald Lane, ''Reklama według Ottona Kleppnera'', Felberg SJA, Kraków 2000, s. 669</ref>


== Struktura planu kampanii reklamowej ==
== Struktura planu kampanii reklamowej ==
Linia 86: Linia 86:
* Różne sposoby [[Dystrybucja|dystrybucji]] w zależności od regionu
* Różne sposoby [[Dystrybucja|dystrybucji]] w zależności od regionu
* Zasady stosowania upustów i [[rabat]]ów (np. w przypadku, gdy słabnie [[rynek]])
* Zasady stosowania upustów i [[rabat]]ów (np. w przypadku, gdy słabnie [[rynek]])
* Modernizacja, poprawa [[Jakość|jakości]] lub inne zmiany dotyczące reklamowanego produktu
* [[Modernizacja]], poprawa [[Jakość|jakości]] lub inne zmiany dotyczące reklamowanego produktu
* Możliwość zmiany metod użytkowania produktu
* Możliwość zmiany metod użytkowania produktu
* Rozszerzanie i zmniejszanie rynków docelowych
* Rozszerzanie i zmniejszanie rynków docelowych
* Niespodziewany sukces na tyle duży, że [[Krzywa możliwości produkcyjnych|moce produkcyjne]] przedsiębiorstwa nie będą wystarczające
* Niespodziewany [[sukces]] na tyle duży, że [[Krzywa możliwości produkcyjnych|moce produkcyjne]] przedsiębiorstwa nie będą wystarczające
* Wystąpienie ograniczeń prawnych<ref>H.G. Lewis, C. Nelson, ''Podręcznik reklamy'', WIG-Press, Warszawa 2000, s. 16-19</ref>
* Wystąpienie ograniczeń prawnych<ref>H.G. Lewis, C. Nelson, ''Podręcznik reklamy'', WIG-Press, Warszawa 2000, s. 16-19</ref>


Linia 102: Linia 102:


==Kampania teasingowa==
==Kampania teasingowa==
Kampania tradycyjna przekazuje w trybie natychmiastowym [[konsument]]owi całą wiedzę (tzn. Pomysł, korzyść oraz czym jest produkt). Kampania teasingowa wręcz przeciwnie, potrzebuje na to czasu. Sama nazwa sugeruje już, że jej cel to stopniowe wabienie [[konsument]]a (intryga rozwija się w miarę kolejnych realizacji). Etapem końcowym jest tzw. "wielkie objawienie" czyli moment, kiedy ujawnia się ostatni element układanki. Należy wiedzieć, kiedy następuje chwila rozwiązania zagadki, ponieważ jest ona kluczem do sukcesu kampanii teasingowej. Dodatkowo ostatnia odsłona musi przekonać [[konsument]]ów, że opłacało się na nią czekać (ze względu na inteligentny pomysł lub interesującą wiadomość). Następne odsłony reklamy, interesujące aż do momentu wyjaśnienia, mogą być skutecznym sposobem wypromowania nowej marki, submarki lub ponownego pobudzenia zainteresowania starą marką.  
Kampania tradycyjna przekazuje w trybie natychmiastowym [[konsument]]owi całą wiedzę (tzn. Pomysł, [[korzyść]] oraz czym jest produkt). Kampania teasingowa wręcz przeciwnie, potrzebuje na to czasu. Sama nazwa sugeruje już, że jej cel to stopniowe wabienie [[konsument]]a (intryga rozwija się w miarę kolejnych realizacji). Etapem końcowym jest tzw. "wielkie objawienie" czyli moment, kiedy ujawnia się ostatni element układanki. Należy wiedzieć, kiedy następuje chwila rozwiązania zagadki, ponieważ jest ona kluczem do sukcesu kampanii teasingowej. Dodatkowo ostatnia odsłona musi przekonać [[konsument]]ów, że opłacało się na nią czekać (ze względu na inteligentny pomysł lub interesującą wiadomość). Następne odsłony reklamy, interesujące aż do momentu wyjaśnienia, mogą być skutecznym sposobem wypromowania nowej marki, submarki lub ponownego pobudzenia zainteresowania starą marką.  


'''Przykładowo:'''
'''Przykładowo:'''


Kmart (amerykańska sieć sklepów wielobranżowych) zapowiadał otwarcie na Manhattanie pierwszego sklepu przy pomocy plakatów porozwieszanych po całym mieście, na których widniały zdania anonimowych autorów. Każde z tych zdań, powiązane było w jakiś sposób z Nowym Jorkiem. Intryga została wzmocniona dzięki wykluczeniu litery "K" z każdego zdania. W ostatniej odsłonie pojawiło się popularne czerwone "K" firmy Kmart, po którym następowało zdanie: "To jedyna rzecz, jakiej brakowało w Nowym Jorku").
Kmart (amerykańska [[sieć sklepów]] wielobranżowych) zapowiadał otwarcie na Manhattanie pierwszego sklepu przy pomocy plakatów porozwieszanych po całym mieście, na których widniały zdania anonimowych autorów. Każde z tych zdań, powiązane było w jakiś sposób z Nowym Jorkiem. Intryga została wzmocniona dzięki wykluczeniu litery "K" z każdego zdania. W ostatniej odsłonie pojawiło się popularne czerwone "K" firmy Kmart, po którym następowało zdanie: "To jedyna rzecz, jakiej brakowało w Nowym Jorku").


== Bibliografia ==
== Bibliografia ==
Linia 112: Linia 112:
* H.G. Lewis, C. Nelson, ''Podręcznik reklamy'', WIG-Press, Warszawa 2000
* H.G. Lewis, C. Nelson, ''Podręcznik reklamy'', WIG-Press, Warszawa 2000
* P. Barry (tł. J. Huebner-Wojciechowska), ''Pomysł w reklamie: idee, strategie i kampanie'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010, s. 96
* P. Barry (tł. J. Huebner-Wojciechowska), ''Pomysł w reklamie: idee, strategie i kampanie'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010, s. 96
* G. Chodak, E. Ropuszyńska-Surma (2008), ''[http://www.ioz.pwr.wroc.pl/Pracownicy/Chodak/artykuly/Artykul%20III%20prognozowania%20popytu%20w%20sklepie%20internetowym.pdf Prognozowanie popytu w sklepie internetowym-wybrane aspekty oraz wyniki badań.]'', Gospodarka Materiałowa i Logistyka, s. 1-10
* G. Chodak, E. Ropuszyńska-Surma (2008), ''[http://www.ioz.pwr.wroc.pl/Pracownicy/Chodak/artykuly/Artykul%20III%20prognozowania%20popytu%20w%20sklepie%20internetowym.pdf Prognozowanie popytu w sklepie internetowym-wybrane aspekty oraz wyniki badań.]'', [[Gospodarka]] Materiałowa i [[Logistyka]], s. 1-10
* J. Thomas Russell, W. Ronald Lane, ''Reklama według Ottona Kleppnera'', Felberg SJA, Kraków 2000
* J. Thomas Russell, W. Ronald Lane, ''Reklama według Ottona Kleppnera'', Felberg SJA, Kraków 2000
* M. Grębowiec (2010), ''[http://www.wne.sggw.pl/czasopisma/pdf/PEFIM_nr_52_2010_s444.pdf Reklamy kontrowersyjne i ich wpływ na podejmowanie decyzji nabywczych przez konsumentów.]'', Zeszyty Naukowe SGGW 52, s. 444-455
* M. Grębowiec (2010), ''[http://www.wne.sggw.pl/czasopisma/pdf/PEFIM_nr_52_2010_s444.pdf Reklamy kontrowersyjne i ich wpływ na podejmowanie decyzji nabywczych przez konsumentów.]'', Zeszyty Naukowe SGGW 52, s. 444-455

Wersja z 00:25, 20 maj 2020

Kampania reklamowa
Polecane artykuły


Kampania reklamowa to zespół skoordynowanych i zorganizowanych działań reklamowych, wykorzystujących jeden lub szereg różnych, powiązanych ze sobą środków przekazu, które występują w określonej kolejności i w odpowiednio ustalonych terminach. Działania te służą osiągnięciu ściśle określonych celów. Najbardziej ogólnym celem kampanii reklamowej jest wywarcie wpływu na decyzje i zachowania konsumentów na rynku. Dlatego też często uważa się, że jednym z najważniejszych elementów kampanii reklamowej jest przyciągnięcie uwagi[1].W planowaniu kampanii reklamowej bardzo ważne jest określenie mediów, które mają być w niej wykorzystane. Aby dokonać analizy najbardziej opłacalnych środków przekazu dla danej reklamy, używa się różnych mierników atrakcyjności poszczególnych środków przekazu. Mogą to być wskaźniki określające szacowaną liczbę słuchaczy stacji radiowej w określonym czasie, średnia oglądalność minutowa telewizji, czy też ilość rzeczywiście sprzedanego/rozprowadzonego nakładu gazety/czasopisma[2]. Według wielu autorów plan kampanii reklamowej jest rozszerzeniem planu marketingowego w części dotyczącej reklamy[3]. Kampanie reklamowe najczęściej realizowane są poprzez agencje reklamowe, którym zleca się działania związane z planowaniem i wdrożeniem kampanii. Średni czas kampanii regionalnej bądź ogólnokrajowej trwa około 17 miesięcy, choć oczywiście możliwy jest krótszy okres. Zdarzają się również kampanie reklamowe trwające przez kilka lat[4].

Rodzaje kampanii

"ze względu na temat:

  • kampania rozproszona dotycząca problemu ogólnie, a nie tylko jednego produktu,
  • kampania tematyczna mogąca przekazywać wiedzę dotyczącą pewnych problemów ogólnych lub zachęcenia do bardziej świadomych zachowań,

ze względu na media:

  • kampania uderzeniowa-rodzaj kampanii reklamowej polegający na silnych "uderzeniach" reklam w mediach przedzielanych okresami ciszy, np. Intensywna kampania radiowa zaplanowana na co drugi miesiąc,
  • kampania pulsacyjna-rodzaj kampanii reklamowej o zróżnicowanym natężeniu, jednak bez tak wielkich różnic w intensywności, jak w przypadku kampanii uderzeniowej,
  • kampania stała (ciągła)-rodzaj kampanii reklamowej prowadzonej bez przerw, jej przebieg charakteryzuje mniej więcej taka sama intensywność,

ze względu na cel:

  • komercyjna,
  • społeczna."[5]

Kryteria sukcesu kampanii reklamowej

Dla samego produktu czy usługi istotna jest nie tyle sama reklama, co cała seria reklam emitowanych przez jakiś czas, czyli właśnie kampania reklamowa. Aby możliwe było osiągnięcie sukcesu przez jej zastosowanie, kampania reklamowa musi być zintegrowana z planem sprzedaży i marketingu.

Jako jedne z najważniejszych kryteriów sukcesu kampanii reklamowej powszechnie uważa się:

  • określenie celu/celów kampanii[6]
  • wybranie odpowiedniego sposobu organizacji działań marketingowych

Ponadto niektórzy autorzy podkreślają, że bardzo ważne dla skuteczności kampanii reklamowej jest podobieństwo pomiędzy poszczególnymi jej elementami (np. pomiędzy kolejnymi reklamami). Musi zatem zostać zachowana pewna ciągłość, która może przejawiać się w następujących typach podobieństwa:

  • podobieństwo wizualne
  • podobieństwo słowne
  • podobieństwo dźwiękowe
  • podobieństwo ujęciowe (czyli sposób podejścia do reklamy)[7]

Przykładowe cele kampanii reklamowej

Etapy planu kampanii reklamowej

  1. Analiza sytuacyjna
  1. Strategia kreatywna
  • Określenie przekazu, który ma być wykorzystywany w reklamie. Jeśli jest ich kilka - ustalenie hierarchii
  • Rozważenie możliwych metod realizacji
  • Etap tworzenia reklam
  1. Oszacowanie budżetu niezbędnego do osiągnięcia założonych celów kampanii oraz pozostawienie sporej rezerwy na wypadek wystąpienia nieprzewidzianych zdarzeń
  2. Oszacowanie terminów realizacji celów
  3. Zatwierdzenie kampanii reklamowej
  4. Badania i analizy końcowe, pomiar skuteczności kampanii[9]

Struktura planu kampanii reklamowej

  • Cele reklamy
  • Przedmiot reklamy
  • Adresat
  • Środki oddziaływania reklamowego
  • Środki reklamy
  • Stopień natężenia jej ukazywania w środkach przekazu

Dodatkowe elementy planowania kampanii reklamowej

Ze względu na dynamikę i nieprzewidywalność rynku, a także brak gwarancji prawidłowych prognoz stworzonych na podstawie analiz rynkowych, plan kampanii reklamowej powinien przewidywać również dodatkowe elementy takie, jak:

  • Różne sposoby dystrybucji w zależności od regionu
  • Zasady stosowania upustów i rabatów (np. w przypadku, gdy słabnie rynek)
  • Modernizacja, poprawa jakości lub inne zmiany dotyczące reklamowanego produktu
  • Możliwość zmiany metod użytkowania produktu
  • Rozszerzanie i zmniejszanie rynków docelowych
  • Niespodziewany sukces na tyle duży, że moce produkcyjne przedsiębiorstwa nie będą wystarczające
  • Wystąpienie ograniczeń prawnych[10]

Planowanie długoterminowe a krótkoterminowe w kampanii reklamowej

Najważniejsze elementy planowania długoterminowego:

  • Należy odgadnąć, jakie będą działania konkurencji
  • Przewidywanie uwarunkowań społeczno-ekonomicznych znajdujących się poza zasięgiem producenta/usługodawcy
  • Określenie czasu potrzebnego do uzyskania określonych celów (odpowiedniej pozycji na rynku)

Kluczowe w planowaniu długoterminowym jest nieustanne zestawianie i porównywanie bieżących planów krótkoterminowych[11].

Kampania teasingowa

Kampania tradycyjna przekazuje w trybie natychmiastowym konsumentowi całą wiedzę (tzn. Pomysł, korzyść oraz czym jest produkt). Kampania teasingowa wręcz przeciwnie, potrzebuje na to czasu. Sama nazwa sugeruje już, że jej cel to stopniowe wabienie konsumenta (intryga rozwija się w miarę kolejnych realizacji). Etapem końcowym jest tzw. "wielkie objawienie" czyli moment, kiedy ujawnia się ostatni element układanki. Należy wiedzieć, kiedy następuje chwila rozwiązania zagadki, ponieważ jest ona kluczem do sukcesu kampanii teasingowej. Dodatkowo ostatnia odsłona musi przekonać konsumentów, że opłacało się na nią czekać (ze względu na inteligentny pomysł lub interesującą wiadomość). Następne odsłony reklamy, interesujące aż do momentu wyjaśnienia, mogą być skutecznym sposobem wypromowania nowej marki, submarki lub ponownego pobudzenia zainteresowania starą marką.

Przykładowo:

Kmart (amerykańska sieć sklepów wielobranżowych) zapowiadał otwarcie na Manhattanie pierwszego sklepu przy pomocy plakatów porozwieszanych po całym mieście, na których widniały zdania anonimowych autorów. Każde z tych zdań, powiązane było w jakiś sposób z Nowym Jorkiem. Intryga została wzmocniona dzięki wykluczeniu litery "K" z każdego zdania. W ostatniej odsłonie pojawiło się popularne czerwone "K" firmy Kmart, po którym następowało zdanie: "To jedyna rzecz, jakiej brakowało w Nowym Jorku").

Bibliografia

Przypisy

  1. J. Beliczyński, Planowanie mediów w zarządzaniu reklamą, ANTYKWA, Kraków 1999, s. 50
  2. J. Beliczyński, Planowanie mediów w zarządzaniu reklamą, ANTYKWA, Kraków 1999, s. 78-85
  3. J. Beliczyński, Planowanie mediów w zarządzaniu reklamą, ANTYKWA, Kraków 1999, s. 51
  4. J. Thomas Russell, W. Ronald Lane, Reklama według Ottona Kleppnera, Felberg SJA, Kraków 2000, s. 650
  5. A. Dejnaka, Strategia marki, produktów i usług reklamy, Helion, Gliwice 2006, s. 124
  6. H.G. Lewis, C. Nelson, Podręcznik reklamy, WIG-Press, Warszawa 2000, s. 11
  7. J. Thomas Russell, W. Ronald Lane, Reklama według Ottona Kleppnera, Felberg SJA, Kraków 2000, s. 653-657
  8. H.G. Lewis, C. Nelson, Podręcznik reklamy, WIG-Press, Warszawa 2000, s. 2-5
  9. J. Thomas Russell, W. Ronald Lane, Reklama według Ottona Kleppnera, Felberg SJA, Kraków 2000, s. 669
  10. H.G. Lewis, C. Nelson, Podręcznik reklamy, WIG-Press, Warszawa 2000, s. 16-19
  11. H.G. Lewis, C. Nelson, Podręcznik reklamy, WIG-Press, Warszawa 2000, s. 14-15

Autor: Monika Kaszelna, Marcin Błądek