Formy promocji i reklamy w internecie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




Internet jest jednym z najważniejszych mediów. Pozwala [[Firma|firmom]] prowadzić [[promocja|promocję]] i [[Reklama|reklamę]] przez dwadzieścia cztery godziny na dobę, niemal w każdym miejscu na świecie.
[[Internet]] jest jednym z najważniejszych mediów. Pozwala [[Firma|firmom]] prowadzić [[promocja|promocję]] i [[Reklama|reklamę]] przez dwadzieścia cztery godziny na dobę, niemal w każdym miejscu na świecie.
W zależności od [[Strategia|strategii]] jej działania możemy podzielić [[reklama|reklamę]] na reklamę tupu pull oraz typu push. W internecie możemy wyróżnić przede wszystkim trzy podstawowe '''formy promocji''': reklama graficzna ("display”), reklama w wyszukiwarkach ("searach”) oraz drobne ogłoszenia ("classifieds”).  
W zależności od [[Strategia|strategii]] jej działania możemy podzielić [[reklama|reklamę]] na reklamę tupu pull oraz typu push. W internecie możemy wyróżnić przede wszystkim trzy podstawowe '''formy promocji''': [[reklama]] graficzna ("display”), reklama w wyszukiwarkach ("searach”) oraz drobne ogłoszenia ("classifieds”).  
Internet oferuje jednak znacznie więcej możliwości promocyjnych. Trudno jest określić, które formy reklamy są najbardziej skuteczne, ponieważ [[efektywność]] zależy od sposobu wykorzystania, kontekstu zamieszczenia, przekazu reklamowego czy samej kreacji reklamowej. Wszystkie narzędzia internetowe mogą służyć skutecznej promocji. (D. Kaznowski s. 118)
Internet oferuje jednak znacznie więcej możliwości promocyjnych. Trudno jest określić, które formy reklamy są najbardziej skuteczne, ponieważ [[efektywność]] zależy od sposobu wykorzystania, kontekstu zamieszczenia, przekazu reklamowego czy samej kreacji reklamowej. Wszystkie narzędzia internetowe mogą służyć skutecznej promocji. (D. Kaznowski s. 118)


Linia 27: Linia 27:
==Reklama typu push==
==Reklama typu push==
* '''banery wraz z daughter window''' - jest to baner z treścią strony, który pojawia się wcześniej niż daughter window, po czym minimalizuje się,
* '''banery wraz z daughter window''' - jest to baner z treścią strony, który pojawia się wcześniej niż daughter window, po czym minimalizuje się,
* '''pop-up''' - jest to nowe okno pojawiające się na ekranie; ma zazwyczaj mniejsze rozmiary od tego, które dotychczas było oglądane. Specyficzną odmianą tej formy reklamy jest transitional pop-up, który wyświetla się podczas ładowania właściwej strony,
* '''pop-up''' - jest to nowe okno pojawiające się na ekranie; ma zazwyczaj mniejsze rozmiary od tego, które dotychczas było oglą[[dane]]. Specyficzną odmianą tej formy reklamy jest transitional pop-up, który wyświetla się podczas ładowania właściwej strony,
* '''interstitials''' - rodzaj okna pojawiającego się między wczytywaniem się właściwych stron.
* '''interstitials''' - rodzaj okna pojawiającego się między wczytywaniem się właściwych stron.
   
   
Linia 34: Linia 34:
==Reklama graficzna==
==Reklama graficzna==


Reklama typu display to najstarsza forma reklamy w Internecie. Pierwszą formą reklamową był graficzny baner reklamowy.  
Reklama typu display to najstarsza forma reklamy w Internecie. Pierwszą formą reklamową był graficzny [[baner reklamowy]].  
[[Kampania reklamowa|Kampanie]] realizowane za pomocą nośników graficznych służą najczęściej do realizacji kampanii, które mają na celu budowanie wizerunku lub świadomości [[marka|marki]]. W ramach tej kategorii najczęściej wykorzystywane są nośniki o dużych  
[[Kampania reklamowa|Kampanie]] realizowane za pomocą nośników graficznych służą najczęściej do realizacji kampanii, które mają na celu budowanie wizerunku lub świadomości [[marka|marki]]. W ramach tej kategorii najczęściej wykorzystywane są nośniki o dużych  
rozmiarach, np. double billboard (podwójny billboard) czy skyscaper (pionowy baner).
rozmiarach, np. double [[billboard]] (podwójny billboard) czy skyscaper (pionowy baner).


==Reklama w wyszukiwarkach==
==Reklama w wyszukiwarkach==
Linia 46: Linia 46:
Na polskim rynku drugą pozycję zajmuje NetSprint, która m.in. dostarcza usług Wirtualnej Polsce.  
Na polskim rynku drugą pozycję zajmuje NetSprint, która m.in. dostarcza usług Wirtualnej Polsce.  
Pozostałe polskie portale dysponują własnymi systemami wyszukiwania. Niezwykła popularność reklamy wyszukiwarkowej  
Pozostałe polskie portale dysponują własnymi systemami wyszukiwania. Niezwykła popularność reklamy wyszukiwarkowej  
wynika m.in. z łatwości zamówienia i przygotowania reklamy. Każda firma może zrobić to samodzielnie przez internet.  
wynika m.in. z łatwości zamówienia i przygotowania reklamy. Każda [[firma]] może zrobić to samodzielnie przez internet.  
Służą do tego dostarczane przez wyszukiwarki specjalne mechanizmy do samodzielnego definiowania kampanii,  
Służą do tego dostarczane przez wyszukiwarki specjalne mechanizmy do samodzielnego definiowania kampanii,  
optymalizacji budżetu oraz pomiaru efektywności.
optymalizacji budżetu oraz pomiaru efektywności.
Linia 67: Linia 67:
==Reklama video==
==Reklama video==
Ważną dynamicznie rosnącą kategorią reklamową jest tzw. reklama wideo. Jest to stosunkowo nowa forma reklamy  
Ważną dynamicznie rosnącą kategorią reklamową jest tzw. reklama wideo. Jest to stosunkowo nowa forma reklamy  
w polskim Internecie, niemniej jej udział w wydatkach reklamowych dynamicznie rośnie. Jej zaletą jest wysoka  
w polskim Internecie, niemniej jej [[udział]] w wydatkach reklamowych dynamicznie rośnie. Jej zaletą jest wysoka  
skuteczność oraz łatwość emisji. Najbardziej rozpowszechniony model emisji reklamy wideo w Internecie jest taki sam  
[[skuteczność]] oraz łatwość emisji. Najbardziej rozpowszechniony [[model]] emisji reklamy wideo w Internecie jest taki sam  
jak w tradycyjnej telewizji. Spot reklamowy jest wyświetlany przed lub po materiale filmowym.  
jak w tradycyjnej telewizji. [[Spot reklamowy]] jest wyświetlany przed lub po materiale filmowym.  
Popularność tego modelu wynika z łatwości adaptacji spotu reklamowego telewizyjnego do Internetu,  
Popularność tego modelu wynika z łatwości adaptacji spotu reklamowego telewizyjnego do Internetu,  
gdyż wymaga to tylko technicznego dostosowania wielkości reklamy do wymagań łączy internetowych.
gdyż wymaga to tylko technicznego dostosowania wielkości reklamy do wymagań łączy internetowych.
Linia 75: Linia 75:
==Reklama w poczcie elektronicznej==
==Reklama w poczcie elektronicznej==
Reklama przesyłana pocztą elektroniczną jest drugim po banerach, najbardziej rozpoznawalnym typem reklamy w internecie.  
Reklama przesyłana pocztą elektroniczną jest drugim po banerach, najbardziej rozpoznawalnym typem reklamy w internecie.  
Często jest kojarzona ze spamem. Jednakże reklamę tą można podzielić na dwa rodzaje: e-mail marketing i reklamę  
Często jest kojarzona ze spamem. Jednakże reklamę tą można podzielić na dwa rodzaje: e-mail [[marketing]] i reklamę  
w elektronicznych biuletynach (ang. newsletter).  
w elektronicznych biuletynach (ang. newsletter).  
Reklama e-mailowa jest zbliżona do marketingu bezpośredniego, natomiast reklama w newsletterach  
Reklama e-mailowa jest zbliżona do marketingu bezpośredniego, natomiast reklama w newsletterach  
Linia 85: Linia 85:


===Promocja sprzedaży===
===Promocja sprzedaży===
ma za zadanie zachęcić do zakupu. W jej ramach wyróżniamy poniższe techniki:
ma za [[zadanie]] zachęcić do zakupu. W jej ramach wyróżniamy poniższe techniki:
* '''Kupony''' - pozwalają zakupić [[towar]] po obniżonej [[Cena|cenie]], po uprzednim ich wydrukowaniu przy pomocy drukarki. W pośredniczeniu i dystrybucji biorą udział np. takie serwisy jak Hot Coupons, Coupons.com, Valpark.com,
* '''Kupony''' - pozwalają zakupić [[towar]] po obniżonej [[Cena|cenie]], po uprzednim ich wydrukowaniu przy pomocy drukarki. W pośredniczeniu i dystrybucji biorą udział np. takie serwisy jak Hot Coupons, Coupons.com, Valpark.com,
* '''Próbki''' - najczęściej dotyczą oprogramowania, które użytkownik może ściągnąć z Internetu i sprawdzić jego działanie. Użytkowanie takich programów jest zazwyczaj ograniczone czasowo, bądź też ich funkcjonalność jest mniejsza niż pełnej wersji. Coraz częściej spotykamy także fragmenty utworów muzycznych i filmów na witrynach sklepów internetowych,
* '''Próbki''' - najczęściej dotyczą oprogramowania, które użytkownik może ściągnąć z Internetu i sprawdzić jego [[działanie]]. Użytkowanie takich programów jest zazwyczaj ograniczone czasowo, bądź też ich funkcjonalność jest mniejsza niż pełnej wersji. Coraz częściej spotykamy także fragmenty utworów muzycznych i filmów na witrynach sklepów internetowych,
* '''Obniżka cen''' - towar zakupiony w Internecie bardzo często jest tańszy niż nabyty w sklepie "konwencjonalnym",
* '''Obniżka cen''' - towar zakupiony w Internecie bardzo często jest tańszy niż nabyty w sklepie "konwencjonalnym",
* '''Konkursy''' - bardzo często na stronach WWW można spotkać różnego rodzaju konkursy, najczęściej związane z tematyką strony,
* '''Konkursy''' - bardzo często na stronach WWW można spotkać różnego rodzaju konkursy, najczęściej związane z tematyką strony,
Linia 97: Linia 97:


===[[Public relations]], publicity===
===[[Public relations]], publicity===
* [[komunikacja]] z mediami - za pomocą poczty elektronicznej wysyłane są biuletyny i informacje dotyczące firmy przeznaczone dla innych rodzajów mediów,
* [[komunikacja]] z mediami - za pomocą poczty elektronicznej wysyłane są biuletyny i [[informacje]] dotyczące firmy przeznaczone dla innych rodzajów mediów,
* komunikacja z [[klient]]ami - tak jak w w/w kontaktach z mediami wysyłane są biuletyny przeznaczone dla klientów. Dotyczy także FAQ (Frequently Asked Questions), czyli lista najczęściej zadawanych pytań mających na celu pomoc odwiedzającym stronę WWW w znalezieniu interesujących ich informacji,
* komunikacja z [[klient]]ami - tak jak w w/w kontaktach z mediami wysyłane są biuletyny przeznaczone dla klientów. Dotyczy także FAQ (Frequently Asked Questions), czyli lista najczęściej zadawanych pytań mających na celu pomoc odwiedzającym stronę WWW w znalezieniu interesujących ich informacji,
* [[sponsoring]] - także i w Internecie można spotkać tę formę promocji: strony sponsorowane, akcje charytatywne,
* [[sponsoring]] - także i w Internecie można spotkać tę formę promocji: strony sponsorowane, [[akcje]] charytatywne,
* gry internetowe - specjalnie przygotowane, zazwyczaj niezbyt skomplikowane gry, zamieszczone na stronie WWW, które służą lepszemu poznaniu firmy, jej produktami
* gry internetowe - specjalnie przygotowane, zazwyczaj niezbyt skomplikowane gry, zamieszczone na stronie WWW, które służą lepszemu poznaniu firmy, jej produktami
* e-kartki - usługa pozwalająca użytkownikowi wysłanie innej osobie wirtualnej kartki z życzeniami, pozdrowienia, gratulacjami?
* e-kartki - usługa pozwalająca użytkownikowi wysłanie innej osobie wirtualnej kartki z życzeniami, pozdrowienia, gratulacjami?
* chat rooms, listy dyskusyjne, fora internetowe - specjalnie przygotowane usługi, dołączone do stron WWW, pozwalające wszystkim przeglądającym serwis na wypowiedzenie się na dany temat, skontaktowanie się z innymi użytkownikami w celu wymiany poglądów, poznanie innych użytkowników sieci w celach towarzyskich.
* chat rooms, listy dyskusyjne, fora internetowe - specjalnie przygotowane [[usługi]], dołączone do stron WWW, pozwalające wszystkim przeglądającym [[serwis]] na wypowiedzenie się na dany temat, skontaktowanie się z innymi użytkownikami w celu wymiany poglądów, poznanie innych użytkowników sieci w celach towarzyskich.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Guziur P.(2001). ''Marketing w Internecie - Strategie dla małych i dużych firm'', Helion, Gliwice.
* Guziur P.(2001). ''Marketing w Internecie - Strategie dla małych i dużych firm'', Helion, Gliwice.
* Kaznowski D. (2007). ''Nowy marketing w internecie'', Difin, Warszawa.
* Kaznowski D. (2007). ''[[Nowy marketing]] w internecie'', Difin, Warszawa.
* Kotler P.(2005) ''Marketing'', Rebis, Poznań.
* Kotler P.(2005) ''Marketing'', Rebis, Poznań.
* Kotler P.(2004) ''Marketing od A do Z'', PWE, Warszawa.
* Kotler P.(2004) ''Marketing od A do Z'', PWE, Warszawa.
* Schmitt B., Simonson A.(1999) ''Estetyka w marketingu - strategiczne zarządzanie markami, tożsamością i wizerunkiem firmy'', Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
* Schmitt B., Simonson A.(1999) ''Estetyka w marketingu - strategiczne [[zarządzanie]] markami, tożsamością i wizerunkiem firmy'', Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
* Sznajder A. (2000). ''Marketing wirtualny'', Oficyna ekonomiczna, Kraków.
* Sznajder A. (2000). ''Marketing wirtualny'', Oficyna ekonomiczna, Kraków.
* Szymoniuk B.(red.) (2006). ''Komunikacja marketingowa'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
* Szymoniuk B.(red.) (2006). ''[[Komunikacja marketingowa]]'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
* http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/nowoczesne_formy_promocji/nowoczesne_formy_promocji.pdf
* http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/nowoczesne_formy_promocji/nowoczesne_formy_promocji.pdf



Wersja z 20:24, 19 maj 2020

Formy promocji i reklamy w internecie
Polecane artykuły


Internet jest jednym z najważniejszych mediów. Pozwala firmom prowadzić promocję i reklamę przez dwadzieścia cztery godziny na dobę, niemal w każdym miejscu na świecie. W zależności od strategii jej działania możemy podzielić reklamę na reklamę tupu pull oraz typu push. W internecie możemy wyróżnić przede wszystkim trzy podstawowe formy promocji: reklama graficzna ("display”), reklama w wyszukiwarkach ("searach”) oraz drobne ogłoszenia ("classifieds”). Internet oferuje jednak znacznie więcej możliwości promocyjnych. Trudno jest określić, które formy reklamy są najbardziej skuteczne, ponieważ efektywność zależy od sposobu wykorzystania, kontekstu zamieszczenia, przekazu reklamowego czy samej kreacji reklamowej. Wszystkie narzędzia internetowe mogą służyć skutecznej promocji. (D. Kaznowski s. 118)

Reklama typu pull

  • classifields - ogłoszenie drobne, które jest zamieszczane w katalogach internetowych, bazach Yellow Pages itp.
  • pull banery - prostokąty zawierające tekst, grafikę, a nawet dźwięk i animacje mające zachęcić użytkownika, by poprzez kliknięcie przeniósł się do strony reklamodawcy. Specyficzną formą są pop-up banery, które wykonują wszelkie operacje na tle strony, na której się znajdują,
  • przyciski - mają tą samą zasadę działania, co pull banery, jednak różni je od nich kształt, gdyż są one okrągłe lub kwadratowe.

Reklama typu push

  • banery wraz z daughter window - jest to baner z treścią strony, który pojawia się wcześniej niż daughter window, po czym minimalizuje się,
  • pop-up - jest to nowe okno pojawiające się na ekranie; ma zazwyczaj mniejsze rozmiary od tego, które dotychczas było oglądane. Specyficzną odmianą tej formy reklamy jest transitional pop-up, który wyświetla się podczas ładowania właściwej strony,
  • interstitials - rodzaj okna pojawiającego się między wczytywaniem się właściwych stron.

Reklama graficzna

Reklama typu display to najstarsza forma reklamy w Internecie. Pierwszą formą reklamową był graficzny baner reklamowy. Kampanie realizowane za pomocą nośników graficznych służą najczęściej do realizacji kampanii, które mają na celu budowanie wizerunku lub świadomości marki. W ramach tej kategorii najczęściej wykorzystywane są nośniki o dużych rozmiarach, np. double billboard (podwójny billboard) czy skyscaper (pionowy baner).

Reklama w wyszukiwarkach

Ważnym rodzajem promocji internetowej jest płatna reklama w wyszukiwarkach. Wiodącą światową wyszukiwarką jest Google, który działa na większości rynków światowych, a także w Polsce. Wyjątkami są rynki: chiński i rosyjski. Serwisy wyszukiwawcze różnią się od portali internetowych, które także oferują usługi wyszukiwania, głównie tym że w przypadku portali jest to tylko jedna z wielu usług oferowanych internautom. Typowe wyszukiwarki, takie jak Google, specjalizują się wyłącznie w jednym typie usług. Na polskim rynku drugą pozycję zajmuje NetSprint, która m.in. dostarcza usług Wirtualnej Polsce. Pozostałe polskie portale dysponują własnymi systemami wyszukiwania. Niezwykła popularność reklamy wyszukiwarkowej wynika m.in. z łatwości zamówienia i przygotowania reklamy. Każda firma może zrobić to samodzielnie przez internet. Służą do tego dostarczane przez wyszukiwarki specjalne mechanizmy do samodzielnego definiowania kampanii, optymalizacji budżetu oraz pomiaru efektywności.

Ogłoszenia internetowe

Drobne ogłoszenia zamieszczane w Internecie ("classifieds”) są po reklamie typu display i tej realizowanej w wyszukiwarkach, kolejnym typem promocji w sieci. Blisko jedna trzecia wydatków marketingowych w internecie trafia właśnie do serwisów ogłoszeniowych. Szybkie i łatwe wyszukiwanie ogłoszeń jest kluczem do sukcesu internetowych serwisów ogłoszeniowych. Dzięki samemu zamieszczeniu ogłoszenia w Internecie, reklamodawca uzyskuje dostęp do wszystkich narzędzi ułatwiających dostęp do oferty. Wystarczy wpisać interesujące nas słowo w wyszukiwarkę. Nawet jeśli nie znamy dokładnej nazwy produktu lub nie jesteśmy jeszcze zdecydowani do wyboru np. marki lub rodzaju produktu, możemy skorzystać z mechanizmu ułatwiającego mechanizmu ułatwiającego poszukiwanie informacji. Kolejną istotną zaletą oferowaną przez internetowe serwisy ogłoszeniowe są systemy sortowania, kategoryzowania, rekomendacji i oceny ogłoszeń. Oferty handlowe w Internecie stają się coraz bardziej popularną formą promocji sprzedaży. Na wzrost tej popularności wpływa kilka czynników. Po pierwsze zamieszczenie oferty jest relatywnie tanie wręcz bezpłatne, co sprawia, że ten typ promocji jest dostępny praktycznie dla firm każdej wielkości. Po drugie, wykorzystywanie ogłoszeń internetowych jako środka promocji i sprzedaży jest coraz częściej wynikiem zmiany zachowań samych konsumentów.

Reklama video

Ważną dynamicznie rosnącą kategorią reklamową jest tzw. reklama wideo. Jest to stosunkowo nowa forma reklamy w polskim Internecie, niemniej jej udział w wydatkach reklamowych dynamicznie rośnie. Jej zaletą jest wysoka skuteczność oraz łatwość emisji. Najbardziej rozpowszechniony model emisji reklamy wideo w Internecie jest taki sam jak w tradycyjnej telewizji. Spot reklamowy jest wyświetlany przed lub po materiale filmowym. Popularność tego modelu wynika z łatwości adaptacji spotu reklamowego telewizyjnego do Internetu, gdyż wymaga to tylko technicznego dostosowania wielkości reklamy do wymagań łączy internetowych.

Reklama w poczcie elektronicznej

Reklama przesyłana pocztą elektroniczną jest drugim po banerach, najbardziej rozpoznawalnym typem reklamy w internecie. Często jest kojarzona ze spamem. Jednakże reklamę tą można podzielić na dwa rodzaje: e-mail marketing i reklamę w elektronicznych biuletynach (ang. newsletter). Reklama e-mailowa jest zbliżona do marketingu bezpośredniego, natomiast reklama w newsletterach bardziej nawiązuje do reklamy prasowej i internetowej reklamy typu display. W obu typach reklamy podstawą wszelkich działań reklamowych są bazy danych konsumentów wraz z ich adresami poczty elektronicznej.

Formy promocji

W ramach promocji w Internecie wyróżniamy następujące formy:

Promocja sprzedaży

ma za zadanie zachęcić do zakupu. W jej ramach wyróżniamy poniższe techniki:

  • Kupony - pozwalają zakupić towar po obniżonej cenie, po uprzednim ich wydrukowaniu przy pomocy drukarki. W pośredniczeniu i dystrybucji biorą udział np. takie serwisy jak Hot Coupons, Coupons.com, Valpark.com,
  • Próbki - najczęściej dotyczą oprogramowania, które użytkownik może ściągnąć z Internetu i sprawdzić jego działanie. Użytkowanie takich programów jest zazwyczaj ograniczone czasowo, bądź też ich funkcjonalność jest mniejsza niż pełnej wersji. Coraz częściej spotykamy także fragmenty utworów muzycznych i filmów na witrynach sklepów internetowych,
  • Obniżka cen - towar zakupiony w Internecie bardzo często jest tańszy niż nabyty w sklepie "konwencjonalnym",
  • Konkursy - bardzo często na stronach WWW można spotkać różnego rodzaju konkursy, najczęściej związane z tematyką strony,

Marketing bezpośredni

Dotyczy głównie poczty elektronicznej i wysyłanych za jej pośrednictwem informacji o firmie, jej produktach, usługach. Przybiera dwie formy:

  • niechciany masowy przekaz reklamowy (Unsolicited Bulk Mail) - zwany spamem, polegający na wysyłaniu do jak największej liczby adresatów treści reklamowych,
  • poczta bezpośrednia wysyłana za zgodą odbiorcy (Opt-in Direct Mail) - użytkownik rejestruje się w bazie danych za pośrednictwem formularza zamieszczonego na stronie WWW w celu utrzymywania pożądanych informacji,

Public relations, publicity

  • komunikacja z mediami - za pomocą poczty elektronicznej wysyłane są biuletyny i informacje dotyczące firmy przeznaczone dla innych rodzajów mediów,
  • komunikacja z klientami - tak jak w w/w kontaktach z mediami wysyłane są biuletyny przeznaczone dla klientów. Dotyczy także FAQ (Frequently Asked Questions), czyli lista najczęściej zadawanych pytań mających na celu pomoc odwiedzającym stronę WWW w znalezieniu interesujących ich informacji,
  • sponsoring - także i w Internecie można spotkać tę formę promocji: strony sponsorowane, akcje charytatywne,
  • gry internetowe - specjalnie przygotowane, zazwyczaj niezbyt skomplikowane gry, zamieszczone na stronie WWW, które służą lepszemu poznaniu firmy, jej produktami
  • e-kartki - usługa pozwalająca użytkownikowi wysłanie innej osobie wirtualnej kartki z życzeniami, pozdrowienia, gratulacjami?
  • chat rooms, listy dyskusyjne, fora internetowe - specjalnie przygotowane usługi, dołączone do stron WWW, pozwalające wszystkim przeglądającym serwis na wypowiedzenie się na dany temat, skontaktowanie się z innymi użytkownikami w celu wymiany poglądów, poznanie innych użytkowników sieci w celach towarzyskich.

Bibliografia

Autor: Norbert Hadzewicz, Karolina Gołba