Rola internetu w marketingu

Rola internetu w marketingu
Polecane artykuły

Wraz z Internetem pojawiła się nowa przestrzeń do działań marketingowych, ale i nowe narzędzia, możliwości. Globalizacja doprowadza powoli do zanikania granic w odbiorze przez konsumentów dlatego tak ważną rolę gra w marketingu internet - docierający do wszystkich posiadających do niego dostęp. Działa przez 24 h na dobę w większości państw.

Marketing prowadzony przez internet pozwala na dopasowanie języka przekazu do odbiorcy, dzięki możliwości wyboru kraju na wielu serwisach.

Nie ma ograniczenia wobec nadawanych treści, mogą być one publikowanie dowolnie, jedynie pod warunkiem nienaruszania przez owe treści prawa.

Internet pozwala na komunikację pomiędzy przedsiębiorstwem a jego otoczeniem, umożliwia dotarcie do wszystkich użytkowników sieci internetowej. Środowisko internetowej wspomaga selektywność treści docierających do odbiorców o wiele bardziej niż inne media.

Przez internet firmy realizują nie tylko marketing w relacji z konsumentem (business-to-consumer) ale również do komunikacji z innymi firmami.

Badania marketingowe

Ważną rolą Internetu w marketingu jest zwiększona możliwość uzyskiwania informacji niezbędnych do podejmowania jakichkolwiek decyzji marketingowych. Zanim pojawił się internet gromadzenie danych było znacznie bardziej czasochłonne i wymagające większych nakładów pieniężnych. Teraz dzięki łatwej obsłudze i prostemu dostępowi, internet otworzył dostęp do informacji zarówno dla małych i jak i wielkich przedsiębiorstw. W przypadku prowadzenia badań wtórnych Internet pozwala na rzeczywiste prowadzenie ich zza biurka, źródłem staja się wirtualne biblioteki, strony różnych organizacji z całego świata. Użytkownik może zapisać interesujące dane bezpośrednio na dysku komputera. Natomiast rola Internetu w badaniach pierwotnych sprowadza się do stwierdzenia iż najwygodniejszym i stworzoną metodą uzyskiwania danych przez Internet jest ankieta. Zaletami przeprowadzenia ankiety internetowej są:

  • możliwość przeprowadzenia badań na skalę globalną,
  • łatwiejszy dostęp do trudnych grup ankietowanych (np. dyrektorzy dużych firm),
  • większa wygoda dla badającego (brak potrzeby druku, rozsyłania pocztowego, wczytywania danych na komputer),
  • przetwarzanie danych w trakcie prowadzenia ankiety.

Metoda ta ujawnia jednak pewne wady:

  • brak poczucia anonimowości u respondenta, strach przed wypełnieniem danych,
  • związane z poprzednią wadą nieszczere odpowiedzi, nieprawdziwe dane.

Ważnym źródłem informacji o klientach stały się społeczności internetowe, które dają możliwości niespotykane przed erą Internetu pozyskania informacji od społeczności konsumenckich na temat preferencji i gustów dotyczących rodzajów produktów, sposobów zakupów i wielu innych czynników. Wymienianie na forach opinie dotyczące produktów, usług firmy mogą umocnić markę lub ją zdyskredytować.


Promocja

Internet staje się przestrzenią umożliwiającą wykorzystywanie wielu nowych narzędzi marketingowych takich jak:

  • bannery reklamowe
  • strony www
  • mailing poprzez pocztę elektroniczną

Witryny internetowe przedsiębiorstw stają się często głównym elementem kampanii promocyjnych. Wprowadzanie możliwości rezerwowania i umawiania usług, dodatkowe atrakcje związane z wprowadzaniem nowego produktu – gry, loterie internetowe, konkursy. Witryna staje się niezbędnym elementem istnienia rynku w Internecie. Należy utworzona witrynę promować poprzez umieszczanie jej adresu jako element reklamy w innych mediach. A

Można wyróżnić dwa rodzaje reklamy internetowej:

  • reklama marki, polegająca na procesie kreowania preferencji nabywczych i wpływająca na opinię o produkcie,
  • reklama wywołująca działanie - koncentruje się ona na wywoływaniu bezpośrednich reakcji konsumentów, dokonywania przez niego zakupu lub odwiedzenia witryny.

Specyfika Internetu pozwala na komunikacje z konsumentem jako indywidualna jednostką, co pozwala na przekazywanie mu treści maksymalnie dopasowanych do jego preferencji i oczekiwań. Wspomaga to budowanie marketingu relacji.

Sprzedaż

Internet służy w dzisiejszych czasach bardzo często jako kanał dystrybucji produktów i usług. Internet pozwala na skrócenie długości kanału dystrybucji a co za tym idzie zmniejszenie ceny produktu dla konsumenta. Pojawiły się sklepy internetowe, sprzedające wyłącznie wybrany asortyment. Zaistnienie firmy w Internecie pozwala jej na szerszą skalę działalności, dzięki temu jej produkty zaczynają docierać do odbiorców nie tylko z innych miast i regionów, ale często poza granice państwa. Wpływ na sprzedaż mają także tematyczne portale (wortale) reprezentujące zarówno stronę popytową (konsumentów) jak i podażową (producentów, usługodawców). Można tam znaleźć opinie użytkowników, produkty, nowinki na rynku.

Zalety dla konsumentów:

  • możliwość dokonania zakupu bez potrzeby opuszczania domu, pracy,
  • szybkość znalezienia ofert dopasowanych do poszukiwań i potrzeb,
  • często niższa cena w porównaniu do oferowanych produktów w sklepach stacjonarnych,
  • zbiór ofert w jednym "miejscu”.

Najnowszym trendem są tzw. zakupy grupowe. Firmy oferuja swoje produkty i usługi po niższej cenie, przy czym oferta uruchamia się w momencie osiągnięcia wystarczającej, ustalonej z góry, liczby konsumentów, którzy wykupili kupon uprawniający do skorzystania z usługi. Na polskim rynku pojawił się między innymi Grupon, Citeam.

Bibliografia

  • Internet w marketingu, red. A. Bajdak, PWE, Warszawa 2003.
  • P. Guziur, "Marketing w Internecie”, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2001.
  • J. Wielki, "Elektroniczny marketing poprzez Internet. Reeinginering procesu marketingowego”, PWN, Warszawa, Wrocław 2000.

Autor: Emilia Maciejczyk