Potencjał społeczny firmy: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
'''[[Potencjał]] społeczny firmy''' to sumaryczny kapitał osobowy, który jako [[zasób]] danej społeczności wyraża jej potencjał działaniowy. Wartością firmy są ludzie, ich [[wiedza]], [[umiejętności]], postawy i [[predyspozycje]]. Powodzenie firmy zależy od sprawnego systemu zarządzania zasobami ludzkimi. Kwestia ta jest poruszana również w artykułach: | |||
'''[[Potencjał]] społeczny firmy''' to sumaryczny kapitał osobowy, który jako [[zasób]] danej społeczności wyraża jej potencjał działaniowy. Wartością firmy są ludzie, ich [[wiedza]], [[umiejętności]], postawy i [[predyspozycje]]. Powodzenie firmy zależy od sprawnego systemu zarządzania zasobami ludzkimi. Kwestia ta jest poruszana również w artykułach: | |||
* [[Analiza potencjału kadrowego organizacji]], | * [[Analiza potencjału kadrowego organizacji]], | ||
* [[Analiza zasobów kadrowych organizacji]]. | * [[Analiza zasobów kadrowych organizacji]]. | ||
Linia 36: | Linia 35: | ||
* optymalizację procesu rekrutacji i adaptacji, | * optymalizację procesu rekrutacji i adaptacji, | ||
* system ocen pracowniczych, system komunikacji wewnętrznej i kształtowanie kultury organizacyjnej, | * system ocen pracowniczych, system komunikacji wewnętrznej i kształtowanie kultury organizacyjnej, | ||
* zapewnienie odpowiedniej motywacji pracowników. | * zapewnienie odpowiedniej motywacji pracowników. | ||
System Zarządzania Potencjałem Społecznym zakłada, że człowiek w przedsiębiorstwie jest: | System Zarządzania Potencjałem Społecznym zakłada, że człowiek w przedsiębiorstwie jest: | ||
Linia 61: | Linia 60: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* | <noautolinks> | ||
* Kostera M., '' | * http://www.fob.org.pl/fob/index.jsp?place=Lead07&news_cat_id=93&news_id=61&layout=2&forum_id=45&page=text. Data odczytu: 08.11.2006 | ||
* Kozioł L., Piechnik-Kurdziel A., '' | * http://www.konkurencyjnafirma.pl/dokumenty/przedsiebiorca_w_krainie.pdf.Data odczytu: 08.11.2006 | ||
* Pawlak Z., ''Personalna | * Kostera M., ''Zarządzanie personelem'', PWE, Warszawa 1994, s. 31 | ||
* ''Praca i zarządzanie | * Kozioł L., Piechnik-Kurdziel A., ''Zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie. Teoria i praktyka''. BIBLIOTECZKA PRACOWNICZA, Warszawa 2000, s. 15-29 | ||
* | * Pawlak Z., ''Personalna funkcja firmy'', POLTEXT, Warszawa 2003, s. 13-16 | ||
* ''Praca i zarządzanie kapitałem ludzkim w perspektywie europejskiej'', Red. A. Pocztowski, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005 | |||
* ''Wprowadzenie do zarządzania personelem'', Red. A. Szałkowski, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2000, s. 109-115 | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Iwona Korcyl}} | {{a|Iwona Korcyl}} |
Wersja z 21:51, 27 paź 2023
Potencjał społeczny firmy |
---|
Polecane artykuły |
Potencjał społeczny firmy to sumaryczny kapitał osobowy, który jako zasób danej społeczności wyraża jej potencjał działaniowy. Wartością firmy są ludzie, ich wiedza, umiejętności, postawy i predyspozycje. Powodzenie firmy zależy od sprawnego systemu zarządzania zasobami ludzkimi. Kwestia ta jest poruszana również w artykułach:
Terminy: "zasoby ludzkie", "zarządzanie personelem" czy też "potencjał społeczny" odnoszą się głównie do instytucji biznesowych i dotyczą przede wszystkim zarządzania dużymi przedsiębiorstwami. W nich bowiem najczęściej występuje planowa polityka personalna, tworzone są programy perspektywiczne oraz, będące ich następstwem, działania bieżące.
TL;DR
Artykuł omawia znaczenie potencjału społecznego firmy i wpływ zarządzania zasobami ludzkimi na jej sukces. Wprowadzenie Systemu Zarządzania Potencjałem Społecznym ma na celu motywowanie pracowników, przygotowanie ich do roli, wykorzystanie ich wiedzy i umiejętności oraz zabezpieczenie ich potrzeb. System ten wspomaga strategię biznesową poprzez rozwój, planowanie kariery, optymalizację procesu rekrutacji i adaptacji, ocenę pracowników oraz zapewnienie odpowiedniej motywacji. Artykuł przedstawia również różne formy inwestycji społecznych, które przynoszą korzyści zarówno firmom, jak i społecznościom.
System zarządzania potencjałem społecznym
Wdrażając System Zarządzania Potencjałem Społecznym dąży się do tego aby:
- pracownicy, a szczególnie kadra kierownicza, byli motywowani do inicjowania działań zmierzających do obniżki kosztów oraz do myślenia o przyszłości. Należy pamiętać, że system motywacyjny to nie tylko wynagrodzenia, podmiotowe traktowanie człowieka, ale także systemowe podejście do jego funkcjonowania i rozwoju.
- pracownicy zostali odpowiednio przygotowani do roli, jaka zostanie im powierzona. Pierwsze dni w przedsiębiorstwie są dla rozpoczynających pracę niezmiernie ważne. To, jak pracownik zostanie przyjęty przez zespół, w którym ma pracować, jak wkomponuje się w całość funkcjonującej już organizacji, zadecyduje o tym, czy wykonywana praca przyniesie mu satysfakcję i czy będzie wykonywana dobrze. Sprawny proces adaptacji pozwoli w pełni wykorzystać oferowane możliwości rozwoju zawodowego i funkcjonowania w przestrzeni społecznej firmy. Nie bez znaczenia jest więc tworzenie atmosfery życzliwości w momencie wprowadzania pracownika i wdrażania go do przydzielonych zadań,
- w pełni wykorzystać wiedzę, doświadczenie i umiejętności pracowników. W celu tym wskazane jest podjęcie odpowiednich działań komunikacyjnych, które pozwolą osobom zatrudnionym na budowanie wzajemnych relacji oraz wymianę myśli i sprawny przepływ informacji. Ponadto komunikacja społeczna pomaga w kształtowaniu elementów kultury organizacyjnej, co z kolei sprzyja integracji społeczności firmy i budowaniu tożsamości organizacyjnej,
- z jednej strony jak najlepiej zabezpieczyć potrzeby firmy, a z drugiej strony by zapewnić jak najpełniejszą realizację potrzeb pracownika.
System Zarządzania Potencjałem Społecznym wspomaga strategię biznesową firmy poprzez:
- rozwój systemu kształcenia i doskonalenia,
- planowania karier i zarządzania kompetencjami oraz zarządzania wiedzą,
- optymalizację procesu rekrutacji i adaptacji,
- system ocen pracowniczych, system komunikacji wewnętrznej i kształtowanie kultury organizacyjnej,
- zapewnienie odpowiedniej motywacji pracowników.
System Zarządzania Potencjałem Społecznym zakłada, że człowiek w przedsiębiorstwie jest:
- najważniejszym zasobem, podmiotem, twórcą,
- kreatorem zmian,
- profesjonalistą o wysokich kompetencjach,
- uczestnikiem rynku wewnętrznego ze swoimi potrzebami, aspiracjami,
- współtwórcą norm, wartości i kultury organizacji, pracującym w atmosferze otwartości, partnerstwa, uprzejmości i uczciwości.
Zastosowania
Tak naprawdę żadne przedsiębiorstwo nie może istnieć w oderwaniu od społeczności, w której działa i świadomie bądź nieświadomie wywiera na nią wpływ. Im bardziej świadomy i przemyślany jest ten wpływ, tym większe może przynieść korzyści zarówno przedsiębiorstwu, jak i samej społeczności. Z tego też powodu firmy od dawna angażowały się społecznie, pełniąc rolę mecenasów, sponsorów i filantropów:
- realizowane programy stają się wynikiem analizy potrzeb przedsiębiorstwa i społeczności lokalnej,
- działania społeczne zwiększają potencjał i kapitał społeczny firmy, powodując zwiększenie przychodów firmy bądź liczby klientów,
- rozwijanie pozytywnych kontaktów z lokalnymi społecznościami nie tylko przynosi korzyści dla tych społeczności, ale jest ważnym wsparciem dla całego przekroju działań biznesu ;dla marketingu to przede wszystkim budowanie znajomości marki i reputacji firmy oraz promocja sprzedaży,
- dział HR zauważa, że inwestycje społeczne mogą być innowacyjnym sposobem na rozwijanie i motywowanie pracowników pokazując, że firma słucha i dba o swoje otoczenie a pracownikom pozwala tworzyć ciekawe i ważne dla nich rzeczy.
- firmy w ramach inwestycji angażują swój know-how, produkty i usługi, w jakich się specjalizują, swoje środki trwałe bądź swoich specjalistów; w ten sposób z jednej strony najlepiej wykorzystują swój potencjał, a z drugiej podnoszą efektywność działań.
Różne formy inwestycji społecznych:
- fundacje przedsiębiorstw,
- strategiczne programy społeczne,
- marketing zaangażowany,
- program wolontariatu pracowniczego,
- inwestycje w ruchy społeczne, koalicje.
Bibliografia
- http://www.fob.org.pl/fob/index.jsp?place=Lead07&news_cat_id=93&news_id=61&layout=2&forum_id=45&page=text. Data odczytu: 08.11.2006
- http://www.konkurencyjnafirma.pl/dokumenty/przedsiebiorca_w_krainie.pdf.Data odczytu: 08.11.2006
- Kostera M., Zarządzanie personelem, PWE, Warszawa 1994, s. 31
- Kozioł L., Piechnik-Kurdziel A., Zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie. Teoria i praktyka. BIBLIOTECZKA PRACOWNICZA, Warszawa 2000, s. 15-29
- Pawlak Z., Personalna funkcja firmy, POLTEXT, Warszawa 2003, s. 13-16
- Praca i zarządzanie kapitałem ludzkim w perspektywie europejskiej, Red. A. Pocztowski, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005
- Wprowadzenie do zarządzania personelem, Red. A. Szałkowski, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2000, s. 109-115
Autor: Iwona Korcyl