Portal korporacyjny: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 22: | Linia 22: | ||
Według definicji J. Gołuchowskiego "portal korporacyjny organizacji to interfejs służący jego użytkownikom do korzystania z wiedzy, usług i aplikacji organizacji w środowisku WWW w sposób zintegrowany" (J. Gołuchowski 2007). | Według definicji J. Gołuchowskiego "portal korporacyjny organizacji to interfejs służący jego użytkownikom do korzystania z wiedzy, usług i aplikacji organizacji w środowisku WWW w sposób zintegrowany" (J. Gołuchowski 2007). | ||
Portal korporacyjny obsługuje stanowisko pracy oraz jest narzędziem integrującym inne systemy wdrożone w przedsiębiorstwie. Z jego pomocą można uruchamiać aplikacje [[system ERP|systemu ERP]], ale pozwala również na np. udział w szkoleniach dedykowanych całej organizacji, często rozproszonej po świecie. Można go zatem zdefiniować jako "globalną platformę zapewniającą spersonalizowany dostęp z przeglądarki do różnorodnych, istotnych z punktu widzenia działalności przedsiębiorstwa treści i aplikacji w internecie, intranecie czy ekstranecie oraz agregację pozyskiwanych tym sposobem danych i usług z wielu źródeł na potrzeby użytkownika" (Lamek A 2013, s. 191). | Portal korporacyjny obsługuje [[stanowisko pracy]] oraz jest narzędziem integrującym inne systemy wdrożone w przedsiębiorstwie. Z jego pomocą można uruchamiać aplikacje [[system ERP|systemu ERP]], ale pozwala również na np. [[udział]] w szkoleniach dedykowanych całej organizacji, często rozproszonej po świecie. Można go zatem zdefiniować jako "globalną platformę zapewniającą spersonalizowany dostęp z przeglądarki do różnorodnych, istotnych z punktu widzenia działalności przedsiębiorstwa treści i aplikacji w internecie, intranecie czy ekstranecie oraz agregację pozyskiwanych tym sposobem danych i usług z wielu źródeł na [[potrzeby]] użytkownika" (Lamek A 2013, s. 191). | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
Linia 29: | Linia 29: | ||
Portal korporacyjny może być rozumiany jako (M. Sikorski 2014, s. 14): | Portal korporacyjny może być rozumiany jako (M. Sikorski 2014, s. 14): | ||
* centralny [[interfejs]] dostępowy – umożliwiający dostęp przez przeglądarkę WWW do wszystkiego, co w innym przypadku byłoby rozproszoną informacją, | * centralny [[interfejs]] dostępowy – umożliwiający dostęp przez przeglądarkę WWW do wszystkiego, co w innym przypadku byłoby rozproszoną informacją, | ||
* informacyjny portal korporacyjny – wewnętrzny serwis WWW, który jest jedynym dostępem do wiedzy i informacji dla pracowników i partnerów biznesowych, | * informacyjny portal korporacyjny – wewnętrzny [[serwis]] WWW, który jest jedynym dostępem do wiedzy i informacji dla pracowników i partnerów biznesowych, | ||
* jednolita platforma usługowa – pozwalająca na wgląd pracowników do potrzebnych danych i funkcjonalności bez względu na czas i miejsce. | * jednolita platforma usługowa – pozwalająca na wgląd pracowników do potrzebnych danych i funkcjonalności bez względu na czas i miejsce. | ||
Linia 49: | Linia 49: | ||
* ciągłość działania – możliwość dostępu przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu, | * ciągłość działania – możliwość dostępu przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu, | ||
* bezpieczeństwo – ochrona informacji udostępnianych przez portal, | * bezpieczeństwo – ochrona informacji udostępnianych przez portal, | ||
* aktualność, rzetelność i wiarygodność informacji – tak aby można było na ich podstawie podejmować właściwe decyzje, | * aktualność, [[rzetelność]] i [[wiarygodność]] informacji – tak aby można było na ich podstawie podejmować właściwe decyzje, | ||
* szybkość i wygoda aktualizacji danych – informacje dostępne na portalu powinny być uaktualniane na bieżąco, | * szybkość i wygoda aktualizacji danych – informacje dostępne na portalu powinny być uaktualniane na bieżąco, | ||
*łatwość użycia – portal powinien być przystępną pomocą w rozwiązywaniu zadań organizacji, | *łatwość użycia – portal powinien być przystępną pomocą w rozwiązywaniu zadań organizacji, | ||
* personalizacja – udostępniana wiedza powinna być prezentowana w sposób dostosowany do użytkownika, | * [[personalizacja]] – udostępniana [[wiedza]] powinna być prezentowana w sposób dostosowany do użytkownika, | ||
* skalowalność – efektywność użytkowników tego portalu powinna być niezależna od ich liczby, | * skalowalność – [[efektywność]] użytkowników tego portalu powinna być niezależna od ich liczby, | ||
* rozszerzalność – struktura portalu powinna być otwarta, umożliwiać dodawanie nowych elementów. | * rozszerzalność – struktura portalu powinna być otwarta, umożliwiać dodawanie nowych elementów. | ||
Linia 81: | Linia 81: | ||
* składanie zamówień artykułów, które są potrzebne w przedsiębiorstwie, | * składanie zamówień artykułów, które są potrzebne w przedsiębiorstwie, | ||
* wsparcie w zakresie rezerwacji transportu, sal konferencyjnych itp., | * wsparcie w zakresie rezerwacji transportu, sal konferencyjnych itp., | ||
* planowanie spotkań, | * [[planowanie]] spotkań, | ||
* udostępnianie biuletynu firmowego, zawierającego informacje dla pracowników. | * udostępnianie biuletynu firmowego, zawierającego informacje dla pracowników. | ||
Linia 87: | Linia 87: | ||
* katalog produktów wraz z cennikiem, | * katalog produktów wraz z cennikiem, | ||
* możliwość składania zamówień online, | * możliwość składania zamówień online, | ||
* sprzedaż internetowa, | * [[sprzedaż]] internetowa, | ||
* możliwość sprawdzenia salda i płatności przez klientów. | * możliwość sprawdzenia salda i płatności przez klientów. | ||
Linia 94: | Linia 94: | ||
* Gołuchowski J. (2007), ''Technologie informatyczne w zarządzaniu wiedzą w organizacji'', Wydawnictwo AE, Katowice. | * Gołuchowski J. (2007), ''Technologie informatyczne w zarządzaniu wiedzą w organizacji'', Wydawnictwo AE, Katowice. | ||
* Lamek A. (2013) ''[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-c5376a81-352b-47d6-9902-669b5efc8983 Narzędzia wsparcia zarządzania we współczesnych organizacjach: ERP a BMS – porównanie]'', Zeszyty naukowe WSOWL, nr 1 (167) 2013 | * Lamek A. (2013) ''[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-c5376a81-352b-47d6-9902-669b5efc8983 Narzędzia wsparcia zarządzania we współczesnych organizacjach: ERP a BMS – porównanie]'', Zeszyty naukowe WSOWL, nr 1 (167) 2013 | ||
* Olszak M. C. (red.), Ziemba E. (red.) (2007). ''Strategie i modele gospodarki elektronicznej'', Wydawnictwo Naukowe PWN | * Olszak M. C. (red.), Ziemba E. (red.) (2007). ''Strategie i [[modele]] gospodarki elektronicznej'', Wydawnictwo Naukowe PWN | ||
* Smoląg K. (2007). ''[https://repozytorium.ka.edu.pl/bitstream/handle/11315/18811/KWIECINSKI_(red.)_Zarzadzanie_przeplywem_i_ochrona_informacji_2007.pdf?sequence=1#page=166 Zastosowanie portalu korporacyjnego w przedsiębiorstwie]'' "Zarządzenie przepływem i ochroną informacji" Krakowska Szkota Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego Kraków 2007 | * Smoląg K. (2007). ''[https://repozytorium.ka.edu.pl/bitstream/handle/11315/18811/KWIECINSKI_(red.)_Zarzadzanie_przeplywem_i_ochrona_informacji_2007.pdf?sequence=1#page=166 Zastosowanie portalu korporacyjnego w przedsiębiorstwie]'' "Zarządzenie przepływem i ochroną informacji" Krakowska Szkota Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego Kraków 2007 | ||
* Sołtysik – Piorunkiewicz A., Furmankiewicz M., Ziuziański P. (2015). ''"Spersonalizowany kokpit menedżerski jako przykład podejścia kontekstowego w zarządzaniu wiedzą"'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Informatyka i Ekonometria 1, nr 216, 2015 | * Sołtysik – Piorunkiewicz A., Furmankiewicz M., Ziuziański P. (2015). ''"Spersonalizowany kokpit menedżerski jako przykład podejścia kontekstowego w zarządzaniu wiedzą"'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, [[Informatyka]] i [[Ekonometria]] 1, nr 216, 2015 | ||
* Trzaska M. (2011). ''[https://repin.pjwstk.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/186319/191/Zarzadzanie_trescia.pdf?sequence=3 Korporacyjne zarządzanie treścią]'', "Zarządzenie treścią", Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa 2011, s. 84 - 90 | * Trzaska M. (2011). ''[https://repin.pjwstk.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/186319/191/Zarzadzanie_trescia.pdf?sequence=3 Korporacyjne zarządzanie treścią]'', "Zarządzenie treścią", Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa 2011, s. 84 - 90 | ||
Wersja z 03:11, 21 maj 2020
Portal korporacyjny |
---|
Polecane artykuły |
Portal korporacyjny to platforma informatyczna, która integruje systemy i technologie informatyczne, dane, informację i wiedzę, funkcjonujące w organizacji oraz jej otoczeniu, w celu umożliwienia użytkownikom spersonalizowanego i wygodnego dostępu do danych, informacji, wiedzy, stosownie do wynikających z ich zadań potrzeb, w dowolnym miejscu i czasie, w bezpieczny sposób i poprzez jednolity interfejs. Za twórców koncepcji portali korporacyjnych uważa się C.Shilakesa i J. Tylmanna z firmy Merrill Lynch.
Definicja
Według definicji J. Gołuchowskiego "portal korporacyjny organizacji to interfejs służący jego użytkownikom do korzystania z wiedzy, usług i aplikacji organizacji w środowisku WWW w sposób zintegrowany" (J. Gołuchowski 2007).
Portal korporacyjny obsługuje stanowisko pracy oraz jest narzędziem integrującym inne systemy wdrożone w przedsiębiorstwie. Z jego pomocą można uruchamiać aplikacje systemu ERP, ale pozwala również na np. udział w szkoleniach dedykowanych całej organizacji, często rozproszonej po świecie. Można go zatem zdefiniować jako "globalną platformę zapewniającą spersonalizowany dostęp z przeglądarki do różnorodnych, istotnych z punktu widzenia działalności przedsiębiorstwa treści i aplikacji w internecie, intranecie czy ekstranecie oraz agregację pozyskiwanych tym sposobem danych i usług z wielu źródeł na potrzeby użytkownika" (Lamek A 2013, s. 191).
Portal korporacyjny jest narzędziem kierowanym do pracowników, a także partnerów biznesowych oraz klientów (K. Smoląg 2007, s. 171).
Portal korporacyjny może być rozumiany jako (M. Sikorski 2014, s. 14):
- centralny interfejs dostępowy – umożliwiający dostęp przez przeglądarkę WWW do wszystkiego, co w innym przypadku byłoby rozproszoną informacją,
- informacyjny portal korporacyjny – wewnętrzny serwis WWW, który jest jedynym dostępem do wiedzy i informacji dla pracowników i partnerów biznesowych,
- jednolita platforma usługowa – pozwalająca na wgląd pracowników do potrzebnych danych i funkcjonalności bez względu na czas i miejsce.
Cechy portalu korporacyjnego
Cechy jakimi powinien charakteryzować się portal korporacyjny:(C.M.Olszak, E.Ziemba 2007, s. 346)
- integracja heterogenicznych danych, ustrukturalizowanych i nieustruklturalozwanych, pochodzących z organizacji i jej otoczenia,
- integracja niejednorodnych aplikacji,
- dostarczanie informacji użytkownikom, zarówno automatycznie do uprawnionych użytkowników jak i każdorazowo na ich życzenie,
- dostosowanie interfejsu portalu do do indywidualnych potrzeb,
- dostarczanie szczegółowych informacji i wiedzy dotyczących bardzo konkretnych dziedzin poszczególnym użytkownikom i grupom użytkowników,
- stworzenie możliwości komunikacji, wymiany informacji i współpracy pomiędzy poszczególnymi użytkownikami lub grupami użytkowników,
- kategoryzowanie danych, informacji oraz wiedzy dostępnych za pośrednictwem portalu,
- publikacja i dystrybucja informacji i wiedzy oraz ich rozpowszechnianie wśród pracowników.
Wymogi funkcjonalne
Portal korporacyjny powinien spełniać szereg wymagań funkcjonalnych. Należą do nich (Sołtysik - Piorunkiewicz A. i In., 2015, s. 111):
- ciągłość działania – możliwość dostępu przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu,
- bezpieczeństwo – ochrona informacji udostępnianych przez portal,
- aktualność, rzetelność i wiarygodność informacji – tak aby można było na ich podstawie podejmować właściwe decyzje,
- szybkość i wygoda aktualizacji danych – informacje dostępne na portalu powinny być uaktualniane na bieżąco,
- łatwość użycia – portal powinien być przystępną pomocą w rozwiązywaniu zadań organizacji,
- personalizacja – udostępniana wiedza powinna być prezentowana w sposób dostosowany do użytkownika,
- skalowalność – efektywność użytkowników tego portalu powinna być niezależna od ich liczby,
- rozszerzalność – struktura portalu powinna być otwarta, umożliwiać dodawanie nowych elementów.
Architektura portali korporacyjnych
W skład ogólnej architektury portali wchodzą:
- warstwa prezentacji i personalizacji: definiuje sposoby dostepu poszczególnych użytkowników do zasobów i usług portalu,
- warstwa taksonomii i wyszukiwania: od tej warstwy zależy łatwość i szybkość dotarcia do poszukiwanej informacji,
- warstwa bezpieczeństwa: bardzo ważny element architektury. Portal musi posiadać wbudowane mechanizmy kontroli, które skutecznie zabezpieczą dane, wiedzę, informacje i aplikacje przed dostępem osób niepowołanych,
- warstwa integracji: umożliwia dostęp do danych istniejących w organizacji oraz w jej otoczeniu. Portal integruje aplikacje i zasoby, aby ułatwić dostęp do nich.
Korzyści stosowania portali korporacyjnych
Do najważniejszych korzyści płynących ze stosowania portali korporacyjnych należy zaliczyć:
- szybki dostęp do kluczowych informacji niezbędnych w procesie podejmowania decyzji,
- zmniejszenie czasu poszukiwania niezbędnych informacji,
- dostęp do wiedzy bez względu na lokalizację użytkowników,
- dobra organizacja pracy dzięki zintegrowanemu dostępowi do informacji,
- zmniejszenie kosztów dystrybucji informacji, głównie zmniejszenie wydatków na połączenia telefoniczne i papier.
Zastosowanie portali korporacyjnych
Wyróżnia się dwie grupy zastosowań dla portali korporacyjnych: wewnętrzne i zewnętrzne. Do pierwszej grupy należą (M. Trzaska, 2011, s. 85-86):
- jedna baza klientów dla całej organizacji,
- narzędzie wykorzystywane w celu kontroli obiegu dokumentów,
- baza pracowników i narzędzie stosowane do planowania urlopów,
- składanie zamówień artykułów, które są potrzebne w przedsiębiorstwie,
- wsparcie w zakresie rezerwacji transportu, sal konferencyjnych itp.,
- planowanie spotkań,
- udostępnianie biuletynu firmowego, zawierającego informacje dla pracowników.
Do zewnętrznych zastosowań zaliczamy:
- katalog produktów wraz z cennikiem,
- możliwość składania zamówień online,
- sprzedaż internetowa,
- możliwość sprawdzenia salda i płatności przez klientów.
Bibliografia
- Fazlagić J., Sikorski M., Sala A. (2014). Portale intranetowe. Zarządzanie wiedzą, kapitał intelektualny, korzyści dla pracowników i organizacji, Politechnika Gdańska 2014
- Gołuchowski J. (2007), Technologie informatyczne w zarządzaniu wiedzą w organizacji, Wydawnictwo AE, Katowice.
- Lamek A. (2013) Narzędzia wsparcia zarządzania we współczesnych organizacjach: ERP a BMS – porównanie, Zeszyty naukowe WSOWL, nr 1 (167) 2013
- Olszak M. C. (red.), Ziemba E. (red.) (2007). Strategie i modele gospodarki elektronicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN
- Smoląg K. (2007). Zastosowanie portalu korporacyjnego w przedsiębiorstwie "Zarządzenie przepływem i ochroną informacji" Krakowska Szkota Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego Kraków 2007
- Sołtysik – Piorunkiewicz A., Furmankiewicz M., Ziuziański P. (2015). "Spersonalizowany kokpit menedżerski jako przykład podejścia kontekstowego w zarządzaniu wiedzą", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Informatyka i Ekonometria 1, nr 216, 2015
- Trzaska M. (2011). Korporacyjne zarządzanie treścią, "Zarządzenie treścią", Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa 2011, s. 84 - 90
Autor: Małgorzata Kołodziejczyk, Magdalena Gieracka