Zasady tworzenia ogłoszenia reklamowego: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




Programowanie i przygotowywanie '''[[Typy ogłoszeń reklamowych|ogłoszeń reklamowych]]''' ściśle nawiązuje do podstawowych zasad stosowanych w [[marketing]]u. Pozwala to wyróżnić wówczas dwa zasadnicze typy [[Reklama|reklam]] (P. Hingston, 1992, s. 116-117):
[[Programowanie]] i przygotowywanie '''[[Typy ogłoszeń reklamowych|ogłoszeń reklamowych]]''' ściśle nawiązuje do podstawowych zasad stosowanych w [[marketing]]u. Pozwala to wyróżnić wówczas dwa zasadnicze typy [[Reklama|reklam]] (P. Hingston, 1992, s. 116-117):
* '''Reklama obrazowa''' - reklama mająca na celu ukazać ścisłą zależność pomiędzy [[produkt]]em a stylem życia użytkownika danego produktu; gwarantuje to wzmocnienie pozycji produktu, gdyż zachęca i motywuje do zakupu, pokazując praktyczne wykorzystanie danego produktu; zwiększa się tym samym świadomość [[Marka|marki]]; jest to typowy rodzaj reklamy dla firm: lotniczych, samochodowych, odzieżowych, kosmetycznych,
* '''Reklama obrazowa''' - reklama mająca na celu ukazać ścisłą zależność pomiędzy [[produkt]]em a stylem życia użytkownika danego produktu; gwarantuje to [[wzmocnienie]] pozycji produktu, gdyż zachęca i motywuje do zakupu, pokazując praktyczne wykorzystanie danego produktu; zwiększa się tym samym świadomość [[Marka|marki]]; jest to typowy rodzaj reklamy dla firm: lotniczych, samochodowych, odzieżowych, kosmetycznych,
* '''Reklama stymulująca''' - reklama zmierzająca do wywołania określonych reakcji u odbiorcy; brak tych reakcji świadczy o konieczności udoskonalenia reklamy; istnieje możliwość zastosowania obrazu w tego rodzaju reklamie, lecz odgrywa on rolę drugoplanową.
* '''Reklama stymulująca''' - reklama zmierzająca do wywołania określonych reakcji u odbiorcy; brak tych reakcji świadczy o konieczności udoskonalenia reklamy; istnieje możliwość zastosowania obrazu w tego rodzaju reklamie, lecz odgrywa on rolę drugoplanową.


Programując działania reklamowe należy wziąć pod uwagę: [[rynek]], zachowania konsumenckie i aktualne potrzeby potencjalnych odbiorców.  
Programując działania reklamowe należy wziąć pod uwagę: [[rynek]], zachowania konsumenckie i aktualne [[potrzeby]] potencjalnych odbiorców.  


==Procedura tworzenia ogłoszeń reklamowych==
==Procedura tworzenia ogłoszeń reklamowych==
Linia 26: Linia 26:
<google>t</google>
<google>t</google>


'''1. Określenie potencjalnych odbiorców reklamy''' - jest to możliwe poprzez: badania rynku, ankiety lub sondaże.
'''1. Określenie potencjalnych odbiorców reklamy''' - jest to możliwe poprzez: [[badania rynku]], ankiety lub sondaże.


'''2. Wyznaczenie głównych zadań reklamy''' - punktem odniesienia tych zadań są:
'''2. Wyznaczenie głównych zadań reklamy''' - punktem odniesienia tych zadań są:
Linia 32: Linia 32:
* stopień oddziaływania na procesy rynkowe,
* stopień oddziaływania na procesy rynkowe,
* struktura [[Zasoby|zasobów]],
* struktura [[Zasoby|zasobów]],
* pozycja produktu na rynku,
* [[pozycja]] produktu na rynku,


Kluczową rolę odgrywa konkretyzacja wszystkich zadań.
Kluczową rolę odgrywa konkretyzacja wszystkich zadań.
Linia 38: Linia 38:
'''3. Sformułowanie idei, twórczej strategii reklamy''' - fundamentalnym czynnikiem wyboru idei reklamy są:
'''3. Sformułowanie idei, twórczej strategii reklamy''' - fundamentalnym czynnikiem wyboru idei reklamy są:
*'''badania motywacyjne''' - ich zamiarem jest sformułowanie głównych motywów postępowania, motywy zakupu produktów powinny obrazować ich funkcjonalny lub symboliczny charakter'
*'''badania motywacyjne''' - ich zamiarem jest sformułowanie głównych motywów postępowania, motywy zakupu produktów powinny obrazować ich funkcjonalny lub symboliczny charakter'
*'''badania produktu''' - w tego typu badaniach bierze się pod uwagę punkt widzenia odbiorcy produktu- klient nie zawsze zwraca uwagę na technikę wykonania,
*'''badania produktu''' - w tego typu badaniach bierze się pod uwagę punkt widzenia odbiorcy produktu- [[klient]] nie zawsze zwraca uwagę na technikę wykonania,


Opracowanie strategii reklamowej zawiera:
Opracowanie strategii reklamowej zawiera:
*'''wybór wiadomości i apelu''' - nadawca określa treść przekazu i charakter, posługując się argumentami racjonalnymi bądź emocjonalnymi,
*'''wybór wiadomości i apelu''' - [[nadawca]] określa treść przekazu i charakter, posługując się argumentami racjonalnymi bądź emocjonalnymi,
*'''wybór metody reklamowej (typu kampanii)''' - różne sposoby prezentacji ofert, mające charakter stronniczy- ukazywanie samych korzyści, stosowanie tzw. "półprawd", częściowe posługiwanie się wyobraźnią; typowe metody reklamowe to:
*'''wybór metody reklamowej (typu kampanii)''' - różne sposoby prezentacji ofert, mające charakter stronniczy- ukazywanie samych korzyści, stosowanie tzw. "półprawd", częściowe posługiwanie się wyobraźnią; typowe metody reklamowe to:


Linia 48: Linia 48:
:* '''reklama wizerunku = reklama skojarzeniowa''' - opiera się na stosowaniu wielorakich symboli, skojarzeń, gier słownych,
:* '''reklama wizerunku = reklama skojarzeniowa''' - opiera się na stosowaniu wielorakich symboli, skojarzeń, gier słownych,


:* '''reklama porównawcza''' - ukazanie oferty poprzez porównanie produktu z wyrobem [[Konkurencja|konkurencji]],
:* '''[[reklama porównawcza]]''' - ukazanie oferty poprzez porównanie produktu z wyrobem [[Konkurencja|konkurencji]],


:* '''poświadczenie''' - zaangażowanie w reklamę osób postronnych, zazwyczaj są to sławne postacie z życia publicznego, ewentualnie zwykli, prości ludzie,
:* '''poświadczenie''' - zaangażowanie w reklamę osób postronnych, zazwyczaj są to sławne postacie z życia publicznego, ewentualnie zwykli, prości ludzie,
Linia 61: Linia 61:
*'''tworzenie przekazu''' - reklama musi przyciągać uwagę nabywców, ważna jest atrakcyjność, pomysłowość, czytelność, ważną rolę odgrywa [[logo]] i hasło reklamy,
*'''tworzenie przekazu''' - reklama musi przyciągać uwagę nabywców, ważna jest atrakcyjność, pomysłowość, czytelność, ważną rolę odgrywa [[logo]] i hasło reklamy,


'''4. Określenie [[budżet]]u reklamowego''' - należy wziąć pod uwagę zmiany wielkości wydatków na reklamę, które są związane z [[Cykl życia produktu|cyklem życia produktu]]. Największe wydatki na reklamę ponosi się w '''fazie I''' cyklu żucia produktu - reklama pionierska. Do połowy II fazy wydatki będą malały- reklama konkurencyjna. Od połowy fazy II przewiduje się wzrost [[Wydatek|wydatków]], ze względu na spadek wielkości sprzedaży, akcje promocyjne- reklama przypominająca.
'''4. Określenie [[budżet]]u reklamowego''' - należy wziąć pod uwagę zmiany wielkości wydatków na reklamę, które są związane z [[Cykl życia produktu|cyklem życia produktu]]. Największe wydatki na reklamę ponosi się w '''fazie I''' cyklu żucia produktu - reklama pionierska. Do połowy II fazy wydatki będą malały- reklama konkurencyjna. Od połowy fazy II przewiduje się wzrost [[Wydatek|wydatków]], ze względu na spadek wielkości sprzedaży, [[akcje]] promocyjne- reklama przypominająca.
   
   
'''5. Wybór środków reklamy''' - sposób przekazu informacji powinien być uzależniony od treści. Trzeba wziąć pod uwagę wcześniejsze doświadczenia w tej dziedzinie - własne lub firm konkurencyjnych.
'''5. Wybór środków reklamy''' - sposób przekazu informacji powinien być uzależniony od treści. Trzeba wziąć pod uwagę wcześniejsze doświadczenia w tej dziedzinie - własne lub firm konkurencyjnych.
Linia 69: Linia 69:
'''7. Wyznaczenie terminu oraz długości trwania [[Kampania reklamowa|kampanii reklamowej]]''' - istotne jest sprecyzowanie dokładnej daty rozpoczęcia i czasu trwania akcji reklamowej, co jest związane z planowanymi wydatkami.
'''7. Wyznaczenie terminu oraz długości trwania [[Kampania reklamowa|kampanii reklamowej]]''' - istotne jest sprecyzowanie dokładnej daty rozpoczęcia i czasu trwania akcji reklamowej, co jest związane z planowanymi wydatkami.


'''8. Nadzorowanie i wyciąganie wniosków z podjętych działań reklamowych; ocena efektywności''' - badanie zależności pomiędzy wielkością sprzedaży a a poniesionymi wydatkami na reklamę: w fazie I wydatki rosną szybciej niż sprzedaż, w fazie II- następuje spadek wydatków na reklamę, z czasem jednak sprzedaż zaczyna wzrastać mniej proporcjonalnie.
'''8. Nadzorowanie i wyciąganie wniosków z podjętych działań reklamowych; [[ocena]] efektywności''' - badanie zależności pomiędzy wielkością sprzedaży a a poniesionymi wydatkami na reklamę: w fazie I wydatki rosną szybciej niż [[sprzedaż]], w fazie II- następuje spadek wydatków na reklamę, z czasem jednak sprzedaż zaczyna wzrastać mniej proporcjonalnie.


==Projektowanie ogłoszenia reklamowego==
==Projektowanie ogłoszenia reklamowego==
Linia 75: Linia 75:
Każde '''ogłoszenie reklamowe''' winno zawierać następujące elementy (J. Altkorn, 2001, s. 316-318), (P. Hingston, 1992, s. 117-126):
Każde '''ogłoszenie reklamowe''' winno zawierać następujące elementy (J. Altkorn, 2001, s. 316-318), (P. Hingston, 1992, s. 117-126):


'''1. Nagłówek''' - powinien przyciągać uwagę swoją wyjątkowością oraz atrakcyjnością. Krótki, zwięzły a zarazem przekazujący sedno sprawy. Jest wskazane, aby w swojej treści zawierał pewną, konkretną korzyść, osiąganą przez klienta po zakupie. Zazwyczaj przyjmuje formę pytania lub frapującego stwierdzenia. Do znanych technik formułowania nagłówków należą:
'''1. Nagłówek''' - powinien przyciągać uwagę swoją wyjątkowością oraz atrakcyjnością. Krótki, zwięzły a zarazem przekazujący sedno sprawy. Jest wskazane, aby w swojej treści zawierał pewną, konkretną [[korzyść]], osiąganą przez klienta po zakupie. Zazwyczaj przyjmuje formę pytania lub frapującego stwierdzenia. Do znanych technik formułowania nagłówków należą:
* poruszanie aktualnych wydarzeń, doniesień z prasy, telewizji,
* poruszanie aktualnych wydarzeń, doniesień z prasy, telewizji,
* parafrazowanie znanych powiedzeń, zwrotów, cytatów- pod warunkiem zwrócenia uwagi na [[prawa autorskie]],
* parafrazowanie znanych powiedzeń, zwrotów, cytatów- pod warunkiem zwrócenia uwagi na [[prawa autorskie]],
Linia 94: Linia 94:
* oferowanie subiektywnych korzyści, ukazywanie unikatowej ofert,
* oferowanie subiektywnych korzyści, ukazywanie unikatowej ofert,
* budowanie zaufania, poprzez przytoczenie znanej [[Marka|marki]], osoby reklamującej, itd.,
* budowanie zaufania, poprzez przytoczenie znanej [[Marka|marki]], osoby reklamującej, itd.,
* unikanie przesady- najważniejsza jest wiarygodność, nierealne obietnice nie wzbudza zainteresowania,
* unikanie przesady- najważniejsza jest [[wiarygodność]], nierealne obietnice nie wzbudza zainteresowania,
* odpowiednia ilość słów- tekst nie może być zbyt długi- by nie zniechęcał, jak również przesadnie krótki- by pewne kwestie nie okazały się wątpliwe,
* odpowiednia ilość słów- tekst nie może być [[zbyt]] długi- by nie zniechęcał, jak również przesadnie krótki- by pewne kwestie nie okazały się wątpliwe,
* podawanie [[Cena|cen]]- w ten sposób klient jest w pełni świadomy oferty i nic ju go nie zaskoczy, nie należy ukrywać też dodatkowych [[koszt]]ów.
* podawanie [[Cena|cen]]- w ten sposób klient jest w pełni świadomy oferty i nic ju go nie zaskoczy, nie należy ukrywać też dodatkowych [[koszt]]ów.


Linia 103: Linia 103:


==Cechy przekazu reklamowego==
==Cechy przekazu reklamowego==
Reklamy powinny być prawdziwe - tego oczekuje odbiorca. Dla nadawcy ważne jest, by były trudne do podważenia, tak by zaprezentować jak najwięcej pozytywnych cech produktu, nie będąc przy tym pociągniętym do odpowiedzialności za mijanie się z prawdą. Dobry przekaz reklamowy powinien posiadać cechy takie jak (R. Nowacki, 2006 s. 54-55):
Reklamy powinny być prawdziwe - tego oczekuje [[odbiorca]]. Dla nadawcy ważne jest, by były trudne do podważenia, tak by zaprezentować jak najwięcej pozytywnych cech produktu, nie będąc przy tym pociągniętym do odpowiedzialności za mijanie się z prawdą. Dobry przekaz reklamowy powinien posiadać cechy takie jak (R. Nowacki, 2006 s. 54-55):
*'''atrakcyjność''' - powinien łatwo przyciągać uwagę [[konsument|konsumentów]] i w interesujący, niebanalny sposób informować o cechach produktu.
*'''atrakcyjność''' - powinien łatwo przyciągać uwagę [[konsument|konsumentów]] i w interesujący, niebanalny sposób informować o cechach produktu.
*'''sugestywność''' – przekaz powinien przede wszystkim zachęcać do zakupu konkretnego produktu, działać przekonująco na potencjalnych klientów. Każdy z nich ma jednak odmienny charakter, a więc jedną osobę przekonają twarde, konkretne argumenty oraz realne cechy produktu, a inną emocjonalne, wieloznaczne, obrazowe sugestie. Należy dobrać metodę jak najbardziej odpowiednią do wybranej grupy docelowej.
*'''sugestywność''' – przekaz powinien przede wszystkim zachęcać do zakupu konkretnego produktu, działać przekonująco na potencjalnych klientów. Każdy z nich ma jednak odmienny charakter, a więc jedną osobę przekonają twarde, konkretne argumenty oraz realne cechy produktu, a inną emocjonalne, wieloznaczne, obrazowe sugestie. Należy dobrać metodę jak najbardziej odpowiednią do wybranej grupy docelowej.

Wersja z 18:56, 22 maj 2020

Zasady tworzenia ogłoszenia reklamowego
Polecane artykuły


Programowanie i przygotowywanie ogłoszeń reklamowych ściśle nawiązuje do podstawowych zasad stosowanych w marketingu. Pozwala to wyróżnić wówczas dwa zasadnicze typy reklam (P. Hingston, 1992, s. 116-117):

  • Reklama obrazowa - reklama mająca na celu ukazać ścisłą zależność pomiędzy produktem a stylem życia użytkownika danego produktu; gwarantuje to wzmocnienie pozycji produktu, gdyż zachęca i motywuje do zakupu, pokazując praktyczne wykorzystanie danego produktu; zwiększa się tym samym świadomość marki; jest to typowy rodzaj reklamy dla firm: lotniczych, samochodowych, odzieżowych, kosmetycznych,
  • Reklama stymulująca - reklama zmierzająca do wywołania określonych reakcji u odbiorcy; brak tych reakcji świadczy o konieczności udoskonalenia reklamy; istnieje możliwość zastosowania obrazu w tego rodzaju reklamie, lecz odgrywa on rolę drugoplanową.

Programując działania reklamowe należy wziąć pod uwagę: rynek, zachowania konsumenckie i aktualne potrzeby potencjalnych odbiorców.

Procedura tworzenia ogłoszeń reklamowych

Do najistotniejszych zadań przy kreowaniu strategii aktywizacji sprzedaży należy (L. Garbarski i in., 2000, s. 525-528), (R. Kłeczek i in, 1992, s. 243-245):

1. Określenie potencjalnych odbiorców reklamy - jest to możliwe poprzez: badania rynku, ankiety lub sondaże.

2. Wyznaczenie głównych zadań reklamy - punktem odniesienia tych zadań są:

Kluczową rolę odgrywa konkretyzacja wszystkich zadań.

3. Sformułowanie idei, twórczej strategii reklamy - fundamentalnym czynnikiem wyboru idei reklamy są:

  • badania motywacyjne - ich zamiarem jest sformułowanie głównych motywów postępowania, motywy zakupu produktów powinny obrazować ich funkcjonalny lub symboliczny charakter'
  • badania produktu - w tego typu badaniach bierze się pod uwagę punkt widzenia odbiorcy produktu- klient nie zawsze zwraca uwagę na technikę wykonania,

Opracowanie strategii reklamowej zawiera:

  • wybór wiadomości i apelu - nadawca określa treść przekazu i charakter, posługując się argumentami racjonalnymi bądź emocjonalnymi,
  • wybór metody reklamowej (typu kampanii) - różne sposoby prezentacji ofert, mające charakter stronniczy- ukazywanie samych korzyści, stosowanie tzw. "półprawd", częściowe posługiwanie się wyobraźnią; typowe metody reklamowe to:
  • najlepsze karty - ujawnianie cech i typowych zastosowań produktu poprzez wskazywanie najmocniejszych walorów produktu,
  • reklama wizerunku = reklama skojarzeniowa - opiera się na stosowaniu wielorakich symboli, skojarzeń, gier słownych,
  • poświadczenie - zaangażowanie w reklamę osób postronnych, zazwyczaj są to sławne postacie z życia publicznego, ewentualnie zwykli, prości ludzie,
  • za procesją - nawoływanie do naśladowania większości innych osób,
  • historyjki - prezentowanie w reklamach telewizyjnych krótkich opowieści, przygód,
  • dowcipy - zastosowanie humoru w akcjach reklamowych,
  • fantasy - pokazanie treści reklamy z zastosowaniem elementów baśniowych, magicznych,
  • tworzenie przekazu - reklama musi przyciągać uwagę nabywców, ważna jest atrakcyjność, pomysłowość, czytelność, ważną rolę odgrywa logo i hasło reklamy,

4. Określenie budżetu reklamowego - należy wziąć pod uwagę zmiany wielkości wydatków na reklamę, które są związane z cyklem życia produktu. Największe wydatki na reklamę ponosi się w fazie I cyklu żucia produktu - reklama pionierska. Do połowy II fazy wydatki będą malały- reklama konkurencyjna. Od połowy fazy II przewiduje się wzrost wydatków, ze względu na spadek wielkości sprzedaży, akcje promocyjne- reklama przypominająca.

5. Wybór środków reklamy - sposób przekazu informacji powinien być uzależniony od treści. Trzeba wziąć pod uwagę wcześniejsze doświadczenia w tej dziedzinie - własne lub firm konkurencyjnych.

6. Dokonanie wyboru technicznych środków przekazu informacji - należy skonkretyzować podjęte wcześniej decyzje - określić techniczny sposób transferu informacji za pomocą wybranego przez nas środka przekazu - wielkość, miejsce, układ, itd.

7. Wyznaczenie terminu oraz długości trwania kampanii reklamowej - istotne jest sprecyzowanie dokładnej daty rozpoczęcia i czasu trwania akcji reklamowej, co jest związane z planowanymi wydatkami.

8. Nadzorowanie i wyciąganie wniosków z podjętych działań reklamowych; ocena efektywności - badanie zależności pomiędzy wielkością sprzedaży a a poniesionymi wydatkami na reklamę: w fazie I wydatki rosną szybciej niż sprzedaż, w fazie II- następuje spadek wydatków na reklamę, z czasem jednak sprzedaż zaczyna wzrastać mniej proporcjonalnie.

Projektowanie ogłoszenia reklamowego

Każde ogłoszenie reklamowe winno zawierać następujące elementy (J. Altkorn, 2001, s. 316-318), (P. Hingston, 1992, s. 117-126):

1. Nagłówek - powinien przyciągać uwagę swoją wyjątkowością oraz atrakcyjnością. Krótki, zwięzły a zarazem przekazujący sedno sprawy. Jest wskazane, aby w swojej treści zawierał pewną, konkretną korzyść, osiąganą przez klienta po zakupie. Zazwyczaj przyjmuje formę pytania lub frapującego stwierdzenia. Do znanych technik formułowania nagłówków należą:

  • poruszanie aktualnych wydarzeń, doniesień z prasy, telewizji,
  • parafrazowanie znanych powiedzeń, zwrotów, cytatów- pod warunkiem zwrócenia uwagi na prawa autorskie,
  • włączenie czytelnika poprzez serdeczne zwroty, nawoływania,
  • nawiązywanie do znanych i cenionych firm, osobistości,
  • przekształcanie potrzeb klienta w pragnienia,
  • użyte słownictwo powinno zaskakiwać, być oryginalne.

2. Część wizualna (ilustracje) - atrakcyjne ogłoszenie w miarę możliwości powinno zawierać odpowiednie zdjęcie lub rysunek. Wyróżnić możemy cztery rodzaje ilustracji reklamowej:

  • zdjęcie produktu - typowe w publikacjach specjalistycznych, gdy produkt jest znany czytelnikom,
  • zdjęcie produktu w działaniu - szczególnie w przypadku ofert skierowanych do klientów indywidualnych,
  • zdjęcie produktu w niezwykłym kontekście - zastosowanie wyobraźni, zaprezentowanie produktu w nietypowej, zabawnej scenerii,
  • zdjęcie na wabia - zdjęcie, które nie przedstawia oferowanego produktu, lecz mające na celu przyciągnąć wzrok,

3. Korpus (tekst) reklamy - ma na celu wzbudzić takie zainteresowanie, by wywołać pożądaną reakcję. Osiągnąć można to różnymi sposobami:

  • wcielenie się w rolę czytelnika- stosowanie pochlebstw, odpowiedni język,
  • dostarczane informacje powinny być nowością, napisane w czasie teraźniejszym, aby uwydatnić bezpośredniość i natychmiastowość,
  • oferowanie subiektywnych korzyści, ukazywanie unikatowej ofert,
  • budowanie zaufania, poprzez przytoczenie znanej marki, osoby reklamującej, itd.,
  • unikanie przesady- najważniejsza jest wiarygodność, nierealne obietnice nie wzbudza zainteresowania,
  • odpowiednia ilość słów- tekst nie może być zbyt długi- by nie zniechęcał, jak również przesadnie krótki- by pewne kwestie nie okazały się wątpliwe,
  • podawanie cen- w ten sposób klient jest w pełni świadomy oferty i nic ju go nie zaskoczy, nie należy ukrywać też dodatkowych kosztów.

4. Wezwanie do działania - odpowiednie słowa zachęcające do podjęcia decyzji. Wyżej wymienione elementy powinny zachęcać do owych decyzji.

5. Nazwa, adres firmy i znak firmowy - elementy, które są niezbędne przy publikacji ogłoszenia. Tylko wtedy klient uzna ogłoszenie wiarygodnym.

Cechy przekazu reklamowego

Reklamy powinny być prawdziwe - tego oczekuje odbiorca. Dla nadawcy ważne jest, by były trudne do podważenia, tak by zaprezentować jak najwięcej pozytywnych cech produktu, nie będąc przy tym pociągniętym do odpowiedzialności za mijanie się z prawdą. Dobry przekaz reklamowy powinien posiadać cechy takie jak (R. Nowacki, 2006 s. 54-55):

  • atrakcyjność - powinien łatwo przyciągać uwagę konsumentów i w interesujący, niebanalny sposób informować o cechach produktu.
  • sugestywność – przekaz powinien przede wszystkim zachęcać do zakupu konkretnego produktu, działać przekonująco na potencjalnych klientów. Każdy z nich ma jednak odmienny charakter, a więc jedną osobę przekonają twarde, konkretne argumenty oraz realne cechy produktu, a inną emocjonalne, wieloznaczne, obrazowe sugestie. Należy dobrać metodę jak najbardziej odpowiednią do wybranej grupy docelowej.
  • zrozumiałość – prostotą wypowiedzi oraz argumentów w niej używanych. Dobrym wskaźnikiem zrozumiałości jest umiejętność powtórzenia przez klienta własnymi słowami treści przekazu reklamowego.
  • zapamiętywalność – reklama szybko zapominana nie jest reklamą skuteczną, dlatego należy zrobić wszystko, by klienci ją zapamiętali. Używa się do tego rymów, powtórzeń oraz skojarzeń.
  • zwięzłość – krótkością przekazu oraz podkreśleniem tylko najważniejszych charakterystyk reklamowanego produktu.
  • oryginalność – kluczem jest wyróżnienie się spośród firm konkurencyjnych, tylko wtedy klienci zauważą daną firmę pośród mnogości innych.
  • aktualnośćinformacje zawarte w przekazie powinny być trwałe oraz aktualne przez długi czas, tak, by reklama mogła być wykorzystana w dłuższym okresie czasu. Jedynie w ten sposób będzie mogła odpowiednio oddziaływać na odbiorców i wpływać na ich zachowania.
  • dopasowanie do odbiorców – to, jak wyglądać będzie przekaz, powinno być dopasowane do przewidywanego typu odbiorców. Jedni preferują długie dokładne opisy produktów, podczas gdy inni preferują krótkie i rzeczowe przekazy.
  • zgodność z przepisami prawa i dobrymi obyczajami – przekaz nie może naruszać obowiązującego prawa oraz norm etycznych.

Bibliografia

Autor: Justyna Filip, Mateusz Chowaniec